infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-427-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 27.09.2000, sp. zn. I. ÚS 506/98 [ nález / GÜTTLER / výz-3 ], paralelní citace: N 135/19 SbNU 229 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2000:1.US.506.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K vázanosti správního orgánu názorem soudu, který přezkoumává jeho rozhodnutí

Právní věta Názor Krajského soudu, který zněl: "Pokud nevyjdou dalším dokazováním najevo nové skutečnosti, které by mohly mít význam pro posouzení rozhodující otázky existence restitučního důvodu podle §6 odst. 1 písm. l) zákona o půdě, nebude podle důkazů, které až dosud byly provedeny, pokládat tento restituční titul za dostatečně prokázaný.", nelze interpretovat jinak, než že restituční titul nebyl prokázaný za daného skutkového stavu zjištěného v době uvedeného soudního rozhodnutí, leč jinak tomu může být v případě, že se podaří zjistit skutečnosti, které mohou mít pro další posouzení nároku stěžovatelky význam. V další fázi řízení před správním orgánem však již hodnocení dokazování náleží znovu okresnímu úřadu, neboť mu nelze uložit, jak má provedené důkazy - se zřetelem k důkazům nově provedeným - hodnotit. Ústavní soud zdůrazňuje, že jeho přístup k této otázce v konkrétní věci není - ve smyslu jeho ustálené judikatury - přehodnocováním dokazování obecného soudu. Jedná se toliko o posouzení otázky vázanosti správního orgánu právním názorem obecného soudu v tomto souzeném případu. Ústavní soud má totiž za to, že Okresní úřad v Liberci, okresní pozemkový úřad, byl nejen oprávněn, ale i povinen vzít při svém rozhodnutí v úvahu každé před ním zjištěné, dříve neznámé, a proto nové skutečnosti, o nichž se domníval, že mohou mít význam pro jeho rozhodnutí, a tyto skutečnosti posoudit. V takovém postupu nelze shledat porušení zásady, podle které je správní orgán vázán právním názorem soudu, který jeho rozhodnutí přezkoumává.

ECLI:CZ:US:2000:1.US.506.98
sp. zn. I. ÚS 506/98 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě o ústavní stížnosti M. K., proti rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 15. 9. 1998, č.j. 15 Ca 71/98-9, takto: Rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 15. 9. 1998, č.j. 15 Ca 71/98-9, se zrušuje. Odůvodnění: Okresní úřad v Liberci, okresní pozemkový úřad, rozhodnutím ze dne 23. 11. 1993, č.j. PÚ-R-1596/93-Fa, vydaným podle ustanovení §9 odst. 4 zákona č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, určil, že stěžovatelka je vlastnicí nemovitostí v k.ú. Machnín, a to st. p. č. 279, pozemků p.č. 252/26 - role a p.č. 258 - louka podle dřívějšího pozemkového katastru, odpovídajícím parcele st. 279 a částem pozemků p. č. 252/26 - zahrada, ost. p. a p. č. 259/5 ost. p. a objektu na st. p. č. 279. V odůvodnění tohoto rozhodnutí zejména uvedl, že rozhodnutím STN (roz. Státního notářství) v Liberci ze dne 14. 2. 1966, č.j. 3 D 383/65, "bylo rozhodnuto" v dědické věci po E. K. (která byla podle výpisu z pozemkové knihy, knihovní vl. 463, spolu s J. K. vlastníkem předmětných nemovitostí), že dědictví připadá čsl. státu, protože všichni zákonní dědicové dědictví odmítli. Podle čestného prohlášení stěžovatelky bylo dědictví odmítnuto v tísni, na což se vztahuje ustanovení §6 odst. 1 písm. l) cit. zákona č. 229/1991 Sb. Krajský soud v Liberci toto rozhodnutí (k opravnému prostředku podanému povinnou osobou) rozsudkem ze dne 25. 1. 1994, č.j. 15 Ca 643/93-13, zrušil a vrátil věc k dalšímu řízení s odůvodněním, že dokazování je nutno zaměřit na otázku, zda byl důvodem odmítnutí dědictví stav uváděný M. K. v čestném prohlášení či zda byly důvodem odmítnutí dědictví dluhy z tohoto dědictví pocházející. Proto Okresní úřad v Liberci provedl výslechy svědků, vyžádal spisy o projednání dědictví a zajistil znalecký posudek o ceně nemovitosti v době projednávání dědictví. Okresní úřad po té rozhodnutím ze dne 30.12.1994, č.j. PÚ-R-3446/94-Fa., znovu rozhodl tak, že M. K. je vlastníkem st. p. č. 279 o výměře 1319 m+ s domem čp. 175 a části p. č. 252/26 o výměře 2197 m+ odpovídajícím podle dřívějšího pozemkového katastru parcele st. 279 s domem čp. 175 a pozemku p. č. 252/26. Krajský soud v Ústí nad Labem toto rozhodnutí rozsudkem ze dne 5. 3. 1996, č.j. 15 Ca 61/95-15, opět zrušil, neboť dospěl k závěru, že stav věci nebyl dostatečně zjištěn a tím i správně posouzen, pokud jde o otázku existence uvedeného restitučního důvodu. Uvedl též, že nevyjdou-li dalším dokazováním najevo nové skutečnosti mající význam pro posouzení existence restitučního důvodu podle §6 odst. 1 písm.l) zákona o půdě, nebude jej podle dosavadních důkazů pokládat za dostatečně prokázaný. Po tomto rozsudku krajského soudu - jak plyne z dále citovaného rozhodnutí okresního úřadu z 12. 5. 1997 - našel advokát JUDr. A. P. (zastupující M. K.) svědka událostí z roku 1965 pí. V., která byla vyslechnuta do protokolu; dále byly v archívu objeveny doklady finančního odboru ONV z roku 1963, jež prý "jednoznačně prokazují záměr státního aparátu, aby byl majetek převeden na stát". Svědeckou výpověď a doklady bývalého FO ONV považoval okresní úřad za nové skutečnosti prokazující existenci restitučního důvodu podle §6 odst. 1 písm. l) zákona o půdě, a proto rozhodnutím ze dne 12. 5. 1997, č.j. PÚ-R-5622/97, rozhodl o vlastnictví pí. M. K. k předmětným nemovitostem opět kladně. Krajský soud v Ústí nad Labem přezkoumal na základě opravného prostředku podaného povinnou osobou také toto rozhodnutí a rozsudkem ze dne 5. 11. 1997, sp. zn. 16 Ca 328/97, jej zrušil, protože pozemkový úřad prý rozhodl v rozporu s ust. §250r o.s.ř., když nerespektoval závazný právní názor soudu. Krajský soud vrátil věc pozemkovému úřadu k dalšímu řízení, s poukazem na to, že úřad je vázán právním názorem soudu. Pozemkový úřad poté rozhodnutím ze dne 22. 12. 1997, č.j. PÚ-R-5909/97-Fa, rozhodl tak, že stěžovatelka není vlastníkem předmětných nemovitostí. V odůvodnění tohoto rozhodnutí již jen konstatoval shora popsaný průběh předchozích řízení a uvedl, že dřívější správní rozhodnutí Krajský soud v Ústí nad Labem zrušil, neboť pozemkový úřad nerespektoval závazný právní názor soudu. Citované rozhodnutí pozemkového úřadu napadeným (v záhlaví uvedeným) rozsudkem Krajský soud v Ústí nad Labem potvrdil. V odůvodnění rozsudku zejména uvedl, že podle názoru Krajského soudu v Ústí nad Labem vyjádřeného v jeho rozsudku ze dne 5. 11. 1997, č.j. 16 Ca 328/97-13, kterým bylo zrušeno předchozí rozhodnutí pozemkového úřadu ze dne 12. 5. 1997, č.j. PÚ-R-5622/97-Fa, ani doplnění dokazování výslechem svědkyně V. a znaleckým posudkem o ceně nemovitostí v době úmrtí E. K. nezměnilo nic na závěru vysloveném již v předchozím rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 5. 3. 1996, č.j. 15 Ca 61/95-15, že není doložena existence restitučního titulu uvedeného v ust. §6 odst. 1 písm. l) zákona č.229/1991 Sb., ve znění novel. Krajský soud dále poukázal na rozhodnutí pozemkového úřadu, určující, že stěžovatelka není vlastnicí předmětných nemovitostí, se kterým je nutno se ztotožnit. Krajský soud v Ústí nad Labem dále mimo jiné uvedl, že předmětné nemovitosti přešly do vlastnictví státu rozhodnutím Státního notářství v Liberci ze 14. 2. 1965, č.j. 3 D 383/65, vydaným v řízení o dědictví po E. K., když stěžovatelka i všichni další dědici dědictví odmítli. V úvahu tedy přicházel restituční důvod - odmítnutí dědictví učiněné v tísni podle §6 odst. 1 písm. l) zákona č. 229/1991 Sb., ve znění novel, který také stěžovatelka uplatnila. Rozhodující pro posouzení oprávněnosti jejího nároku na vydání předmětných nemovitostí je proto vyřešení otázky, zda k odmítnutí dědictví v tísni došlo. Z právního názoru, jejž vyslovil Krajský soud v Ústí nad Labem v rozsudku, jímž předchozí rozhodnutí pozemkového úřadu zrušil, tedy přímo vycházel výrok soudu, který má pro další rozhodování správního orgánu - pozemkového úřadu zavazující účinek, a který je proto správní orgán povinen respektovat, neboť mu to ukládá ustanovení §250r o.s.ř. Již porušení této vázanosti by samo o sobě bylo nezákonností a odůvodňovalo by bez dalšího nové zrušení rozhodnutí správního orgánu - pozemkového úřadu. Pouze výjimečně, kdyby v řízení před pozemkovým úřadem po zrušení jeho předchozího rozhodnutí vyšly najevo nové skutečnosti odůvodňující odchylné právní posouzení věci, mohl by se správní orgán - pozemkový úřad odchýlit od právního názoru vysloveného soudem. K tomu prý však v daném případě nedošlo. Pozemkový úřad tedy postupoval podle zákona, když o uplatněném nároku rozhodl v souladu s právním názorem vysloveným v předchozím soudním rozhodnutí (§250r o.s.ř.). Proto musel Krajský soud v Ústí nad Labem - jak uvádí - napadené rozhodnutí správního orgánu potvrdit. V záhlaví uvedený rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem napadla stěžovatelka ústavní stížností. V ní zejména uvedla, že rozhodnutím Pozemkového úřadu v Liberci ze dne 22. 12. 1997, č.j. PÚ-R-5909/97, které bylo potvrzeno rozsudkem Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 15. 9. 1998, sp. zn. 15 Ca 71/98, bylo porušeno ustanovení čl. 4 Listiny základních práv a svobod, neboť nesprávnou aplikací ust. zák. č. 229/1991 Sb. byla omezena na svých právech, která jí tento předpis zaručuje. Tím došlo ve svých důsledcích i k porušení čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, neboť byla krácena na právu majetkovém. Porušení uvedených práv a svobod, stejně jako nedostatečné poskytnutí soudní ochrany podle čl. 37 Listiny, spatřuje stěžovatelka zejména v následujících důvodech. Rozhodnutím Pozemkového úřadu v Liberci ze dne 23. 11. 1993, č.j. PÚ-R-1596/93, bylo rozhodnuto, že stěžovatelka je vlastníkem předmětných nemovitostí, jež byly v držení společnosti S. K., s.r.o., která je získala na základě hospodářské smlouvy z 28. 3. 1991 od Státního statku Liberec, s.p. Rozhodnutí vycházelo z toho, že dědictví po E. K. bylo odmítnuto v tísni. Krajský soud v Ústí nad Labem toto rozhodnutí svým rozhodnutím ze dne 25. 1. 1994, sp. zn. 15 Ca 643/93, zrušil a věc vrátil správnímu orgánu k dalšímu řízení. Přitom zaujal názor, že odůvodnění stojící na čestném prohlášení oprávněné osoby je nedostačující, takže je třeba zkoumat, co bylo důvodem odmítnutí dědictví, konkrétně, zda bylo odmítnutí vázáno na požadavek, aby dědicové vstoupili do zemědělství, nebo na to, že bylo předluženo. Řízení mělo být dle pokynu Krajského soudu v Ústí nad Labem doplněno výslechem manžela stěžovatelky a dědickým spisem z roku 1965. Pozemkový úřad provedl tyto důkazy a vyslechl i bývalého předsedu senátu Okresního soudu v Liberci JUDr. K. L. Ve spisu Státního notářství v Liberci bylo mimo jiné uvedeno, že dědictví bylo odmítnuto vzhledem k dluhům z titulu pohledávky čsl. státu z první pozemkové reformy (a to přesto, že tato pohledávka byla již dávno promlčena), která byla v dědickém řízení uplatněna. K této pohledávce bylo přihlédnuto a její výši odpovídala hodnota dědictví odhadnutá tehdejším MNV, i když již v té době by byl na místě znalecký posudek. (V restitučním řízení byla při použití cenového předpisu platného v době projednávání dědictví zjištěna hodnota nemovitostí 5x vyšší než byla uvažována.) Poté pozemkový úřad v Liberci - jak uvádí stěžovatelka - vydal dne 30. 12. 1994 rozhodnutí, č.j. PÚ-R-3446/94, (nesprávně datované dnem 30. 12. 1993), které Krajský soud v Ústí nad Labem rozsudkem ze dne 5. 3. 1996, sp. zn. 15 Ca 61/95, zrušil a věc vrátil k dalšímu řízení. Pozemkovému úřadu v tomto rozsudku vytkl, že důkazní řízení je nedostatečné, např. že z prohlášení a z výpovědi stěžovatelky nevyplývá, "na kterém místě bylo nabytí dědictví podmiňováno požadavkem, aby její nezletilé děti pracovaly v zemědělství". Krajský soud v Ústí nad Labem - vzhledem závěru, že k odmítnutí dědictví došlo nikoliv v rámci opatrovnického řízení u soudu, ale již při projednání dědictví u státního notářství - dovodil, že otázku tísně je třeba posuzovat podle okolností, za nichž došlo k odmítnutí dědictví před státním notářstvím. Rovněž koncipuje názor, že v rámci opatrovnického řízení - neboť nepochybně nešlo o běžnou záležitost správy majetku dětí - nemohlo fakticky dojít k jinému rozhodnutí, než ke schválení tohoto úkonu. Tento úsudek by nasvědčoval tomu, že opatrovnické řízení bylo zcela nadbytečné, a že tehdejší soudní moc chránila majetkové zájmy nezletilých dětí v podstatě jen formálně. Pokud však byla ochrana zájmu nezletilých dětí míněna vážně, mohl opatrovnický soud úkon neschválit, čímž by bylo prohlášení před notářem neúčinné. Je nepochybné, že opatrovnický soud musel vážit odmítnutí dědictví a musel se nepochybně zabývat otázkou ceny majetku a dluhů. Jak je ovšem zřejmé, spokojil se jen s deklarovaným potvrzením MNV o hodnotě majetku a s přihláškou pohledávky ONV do dědického řízení. Nelze také přehlédnout, že v dané sociální a politické situaci nebylo neobvyklé podmiňování vlastnictví zemědělského majetku činností v zemědělství. Neobvyklé také nebylo, že takový majetek je již zemědělsky využíván jinou osobou jako v tomto případě, kdy předmětné nemovitosti byly užívány Státním statkem Liberec, aniž by zůstavitelka či její rodina měli možnost v nich alespoň bydlet. Již z tohoto rozsudku je prý zřejmé, že podle názoru Krajského soudu v Ústí nad Labem provedené důkazy neprokazují dostatečně restituční titul, aniž by učinil závěry, resp. naznačil, proč provedené důkazy za dostatečné nepovažuje. Stěžovatelka uvádí, že pozemkový úřad provedl na základě tohoto zrušujícího rozhodnutí další dokazování, respektoval všechny připomínky Krajského soudu v Ústí nad Labem, a dospěl ke stejnému závěru jako ve svém předchozím rozhodnutí. Řízení bylo doplněno o výslech svědkyně, která znala zůstavitelku i poměry v místě, a již zjištěné skutečnosti potvrdila, "i ve vztahu k tomu, že požadavek na práci v zemědělství byl běžný a v případě dědiců o něm věděla". Z archívu bývalého ONV v Liberci pak byl zajištěn úřední záznam z 10. 2. 1964, který jednoznačně prokazuje záměr státního aparátu, aby předmětný majetek byl převeden na stát. Stěžovatelka z něj cituje: " Vzhledem k tomu, že nelze E. Koutnou přimět k tomu, aby převod projednala a jinými prostředky nelze dobrovolně převod pozemků uskutečnit, zůstane tento případ v klidu, pohledávka nebude odepsána a celý případ se vyřeší vzhledem k vysokému stáří dlužnice (nar. 27. 11. 1876) v případném dědickém řízení. " Z textu je podle mínění stěžovatelky patrná vůle státních orgánů získat za každou cenu předmětný zemědělský majetek, a to i tím, že v dědickém řízení byla uplatněna dávno již promlčená pohledávka. Pozemkový úřad pak opětovně rozhodnutím ze dne 12. 5. 1997, č.j. PÚ-R-5622/97, rozhodl o tom, že stěžovatelka je vlastníkem předmětných nemovitostí. Toto rozhodnutí Krajský soud v Ústí nad Labem rozsudkem ze dne 5. 11. 1997, sp. zn. 16 Ca 328/97, znovu zrušil a věc vrátil správnímu orgánu k dalšímu řízení; opět hodnotil důkazní řízení jako nedostatečné a pozemkovému úřadu vytkl, že nerespektoval právní názor soudu z předchozího rozhodnutí, přestože se v něm hovoří pouze o tom, že restituční titul nebude dostatečně prokázán, nevyjdou-li dalším dokazováním najevo další nové skutečnosti. Podle názoru stěžovatelky těmito skutečnostmi je výslech dalšího svědka a vedle toho již zmiňovaná zpráva (roz. zřejmě úřední záznam z 10. 12. 1964), jejíž obsah byl shora citován. Stěžovatelka dále uvádí, že se Krajský soud v Ústí nad Labem v tomto rozhodnutí poprvé zabýval také otázkou jejího postavení oprávněné osoby ve vztahu k dalším dědicům. Má za to, že uplatněním nároku za situace, kdy jej neuplatnily další oprávněné osoby, není dán důvod, aby celý majetek nebyl vydán jí, neboť není pochyb o tom, že postavení ostatních dědiců bylo zcela shodné. V tomto duchu navíc mohlo být doplněno výslechem dalších dědiců i řízení před pozemkovým úřadem. To se však nestalo, neboť pozemkový úřad v Liberci se pod vlivem neustálého "kolotoče" rozhodnutí a jejich zrušení věcí dále nezabýval a vydal dne 22. 12. 1997 další rozhodnutí pod č.j. PÚ-R-5909/97, kterým vyhověl požadavku Krajského soudu v Ústí nad Labem a rozhodl, že stěžovatelka vlastníkem předmětných nemovitostí není. V odůvodnění tohoto rozhodnutí již meritum věci nezkoumal a poukázal na to, že toto rozhodnutí vydává na základě rozsudku krajského soudu z 5. 11. 1997. Proti tomuto rozhodnutí správního orgánu podala návrh na jeho přezkoumání stěžovatelka. Krajský soud v Ústí nad Labem pak napadeným rozsudkem ze dne 15. 9. 1998, sp. zn. 15 Ca 71/98, rozhodnutí pozemkového úřadu potvrdil a v odůvodnění rozsudku toliko uvedl, že správní orgán byl povinen respektovat závěry předchozího rozhodnutí krajského soudu a že jinou možnost neměl. Závěrem stěžovatelka poukazuje na to, že za stav tísně považuje i nadále takový stav, kdy vlastník nemůže s věcí volně nakládat, neboť ve své dispozici s předmětem vlastnictví je omezován represivní politikou, a kdy v konkrétním případě, a to jak v jejím, tak i předtím v případě zůstavitelky, tento stav vyplýval mimo jiné z vládního nařízení č. 50/55 Sb., o některých opatřeních k zajištění zemědělské výroby, na základě něhož byly nemovitosti krátce po vydání tohoto nařízení dány do užívání Státnímu statku L.. K tomu odkazuje na právní názor vyjádřený v nálezu Ústavního soudu ČR ze dne 9. 10. 1995, sp.zn. IV.ÚS 85/95, i když se tento nález týká případu podle §6 odst. 1 písm. h) zák. č. 229/91 Sb. Vysvětlení pojmu tísně je však pro oba případy shodné. Proto stěžovatelka navrhla, aby byl citovaný rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem zrušen a prohlásila, že na ústním jednání před Ústavním soudem netrvá. K ústavní stížnosti se vyjádřil účastník řízení - Krajský soud v Ústí nad Labem, dále Okresní úřad v Liberci, pozemkový úřad, Pozemkový fond ČR a vedlejší účastník - S. K., s.r.o. , na jehož majetek byl v mezidobí prohlášen konkurz. Krajský soud v Ústí nad Labem ve svém vyjádření zejména namítl, že stěžovatelka v ústavní stížnosti neuvádí, v čem spatřuje nesprávnost postupu soudu "při vydání rozsudku" napadeného ústavní stížností, a že obsah její stížnosti je spíše polemikou s předchozími rozhodnutími soudu v této věci. Proto navrhl, aby ústavní stížnost byla zamítnuta. Současně sdělil, že na ústním jednání před Ústavním soudem netrvá. Okresní úřad v Liberci, pozemkový úřad, ve svém vyjádření sdělil, že ústavní stížnost je důvodná, protože šetření, která pozemkový úřad prováděl k zajištění důkazů pro obnovení vlastnictví podle §6 odst. 1 písm. l) zákona o půdě, byla dle jeho názoru dostatečná a průkazná. K poznámce o promlčení pohledávky původní vlastnice vůči státu uvedl, že bývalá státní spořitelna zlikvidovala pohledávku ve výši 19 554,59,- Kč až po prokazatelném převodu majetku na stát. Okresní úřad konečně prohlásil, že se vzdává "možnosti účasti na ústním jednání před Ústavním soudem". Pozemkový fond ČR, územní pracoviště v L., pouze sdělil, že ačkoliv je účastníkem řízení (zák. č. 229/1991 Sb.), je rozhodovací právo plně v pravomoci pozemkového úřadu. Proto se k ústavní stížnosti nevyjadřuje, vzdává se postavení vedlejšího účastníka v řízení a na ústním jednání před Ústavním soudem netrvá. Vedlejší účastník S. K., spol. s r.o., sdělil prostřednictvím správce konkurzní podstaty, že se svého práva být vedlejším účastníkem v řízení vzdává. Ústavní stížnost je důvodná. Stěžovatelka především tvrdí, že rozhodnutím pozemkového úřadu ze dne 22. 12. 1997, č.j. PÚ-R-5909/97, a napadeným rozhodnutím Krajského soudu v Ústí nad Labem bylo porušeno ustanovení čl. 4 odst. 3 Listiny základních práv a svobod, neboť nesprávnou aplikací zákona č. 229/91 Sb. byla omezena na svých právech, které ji tento předpis zaručuje. Tím prý došlo i k porušení čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, neboť byla krácena na svém právu majetkovém. Dále tvrdí, že jí nebyla dostatečně poskytnuta soudní ochrana podle čl. 37 Listiny základních práv a svobod. V tomto směru stěžovatelce přisvědčit nelze. Ústavní soud v prvé řadě neshledal, že by uvedenými rozhodnutími byla porušena ústavně zaručená práva stěžovatelky podle čl. 4 odst. 3 Listiny, neboť napadená rozhodnutí se nijak nedotýkají ústavního požadavku, podle něhož zákonná omezení základních práv a svobod musí platit stejně pro všechny případy, které splňují stanovené podmínky; stěžovatelka ostatně tuto námitku nijak neodůvodňuje. Napadenými rozhodnutími nejsou krácena ani práva stěžovatelky na ochranu vlastnictví ve smyslu čl. 11 odst. 1 Listiny, neboť podle ustálené judikatury Ústavního soudu je tímto ustanovením poskytována ochrana toliko vlastnickému právu již existujícímu a nikoliv pouze tvrzenému nároku na ně. Pokud jde o údajné nedostatečné poskytnutí soudní ochrany podle čl. 37 Listiny, jedná zřejmě o nedorozumění, neboť citovaný článek se v žádném odstavci (vlastní) soudní ochrany netýká. Ústavní soud se však ztotožňuje s tvrzením stěžovatelky, že napadeným rozhodnutím bylo porušeno její právo na soudní ochranu a jinou právní ochranu, jež však vyplývá zejména z článku 36 Listiny a z článku 6 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Ústavnímu soudu - vzhledem k ústavnímu vymezení jeho postavení - zpravidla nepřísluší přehodnocovat dokazování, prováděné soudy a orgány veřejné správy - pokud jím nejsou porušena ústavně zaručená základní práva nebo svobody stěžovatelky. To však Ústavní soud v souzené věci nezjistil. Proto se nezabýval stěžovatelčinými námitkami v tom směru, zda provedené dokazování její nárok jako oprávněné osoby odůvodňuje či nikoliv, tedy zda je prokázáno naplnění restitučního titulu uvedeného v §6 odst. 1 písm. l) zákona č. 229/1991 Sb., tj. odmítnutí dědictví v tísni. Ústavní soud se však (se zřetelem na obsah správních i soudních spisů) neztotožňuje se závěrem Krajského soudu v Ústí nad Labem vyjádřeným v jeho rozsudku ze dne 5. 11. 1997, sp. zn. 16 Ca 328/97 (jež předcházel rozhodnutí Okresního úřadu v Liberci, pozemkového úřadu, ze dne 22. 12. 1997, sp. zn. PÚ-R-5909/97), že Okresní úřad v Liberci, okresní pozemkový úřad, nerespektoval závazný právní názor Krajského soudu v Ústí nad Labem uvedený v jeho rozsudku ze dne 5. 3. 1996, č.j. 15 Ca 61/95-17, tím, že dospěl ke stejnému závěru jako v předchozím rozhodnutí, tedy že stěžovatelka je vlastnicí předmětných nemovitostí. Názor Krajského soudu v Ústí nad Labem vyslovený na str. 3 p.v. tohoto rozsudku, který zněl: "Pokud nevyjdou dalším dokazováním najevo nové skutečnosti, které by mohly mít význam pro posouzení rozhodující otázky existence restitučního důvodu podle §6 odst. 1 písm. l) zákona o půdě, nebude podle důkazů, které až dosud byly provedeny, pokládat tento restituční titul za dostatečně prokázaný.", nelze interpretovat jinak, než že restituční titul nebyl prokázaný za daného skutkového stavu zjištěného v době uvedeného soudního rozhodnutí, leč jinak tomu může být v případě, že se podaří zjistit skutečnosti, které mohou mít pro další posouzení nároku stěžovatelky význam; to ostatně Krajský soud v Ústí nad Labem připouští i v odůvodnění rozsudku napadeného ústavní stížností. V další fázi řízení před správním orgánem však již hodnocení dokazování náleží znovu okresnímu úřadu, neboť mu nelze uložit, jak má provedené důkazy - se zřetelem k důkazům nově provedeným - hodnotit. Ústavní soud zdůrazňuje, že jeho přístup k této otázce v konkrétní věci není - ve smyslu jeho ustálené judikatury - přehodnocováním dokazování obecného soudu. Jedná se toliko o posouzení otázky vázanosti správního orgánu právním názorem obecného soudu v tomto souzeném případu. Ústavní soud má totiž za to, že Okresní úřad v Liberci, okresní pozemkový úřad, byl nejen oprávněn, ale i povinen vzít při svém rozhodnutí v úvahu každé před ním zjištěné, dříve neznámé, a proto nové skutečnosti, o nichž se domníval, že mohou mít význam pro jeho rozhodnutí, a tyto skutečnosti posoudit. V takovém postupu nelze shledat porušení zásady, podle které je správní orgán vázán právním názorem soudu, který jeho rozhodnutí přezkoumává. Povinnost přihlédnout ke všem skutečnostem zjištěným v řízení měl - stejně jako ostatní orgány veřejné moci - i Okresní úřad v Liberci, pozemkový úřad, který rozhodoval o právech a povinnostech člověka. Protože se v daném případě jedná o aplikaci restitučních předpisů, jež speciálně zakotvují nápravu křivd spáchaných v době nesvobody (zejména v důsledku politické perzekuce nebo postupu porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody), měl tuto povinnosti plnit ještě důsledněji. V tomto směru Ústavní soud považuje za nutné zdůraznit, že již vícekrát ve své judikatuře podpořil tendenci soudů i orgánů státní správy respektovat vůli zákonodárce, kterou je alespoň zmírnění následků takových křivd. Pro úplnost lze dodat, že tuto myšlenku je nutno prosazovat i při úvaze o naplnění toho kterého jednotlivého restitučního důvodu (např. srov. již nález Ústavního soudu ČSFR sp.zn. I. ÚS 597/92, Sbírka usnesení a nálezů Ústavního soudu ČSFR, nález č.16, nález Ústavního soudu ČR sp. zn. I. ÚS 15/98, Sbírka usnesení a nálezů Ústavního soudu ČR svazek 13, nález č.7, atd. ). Podle názoru Ústavního soudu proto Krajský soud v Ústí nad Labem akceptovatelně neposoudil otázku údajné nezákonnosti rozhodnutí Okresního úřadu v Liberci, okresního pozemkového úřadu, pokud ve svých rozhodnutích (i dřívějších) dospěl k závěru, že tato nezákonnost spočívala v nerespektování vázanosti Okresního úřadu v Liberci, okresního pozemkového úřadu, názorem soudu. Je zřejmé, že právě v důsledku toho vydal Okresní úřad v Liberci, okresní pozemkový úřad, dne 22. 12. 1997, rozhodnutí, č.j. PÚ-R-5909/97, ve kterém pouze stručně vylíčil průběh předchozích řízení a odkázal na to, že dokazování dle předchozích závazných názorů Krajského soudu v Ústí nad Labem nárok navrhovatele dostatečně neprokazuje. Toto rozhodnutí poté Krajský soud v Ústí nad Labem napadeným rozsudkem potvrdil s poukazem na to, že správní orgán postupoval podle zákona, neboť rozhodl v souladu s právním názorem soudu vysloveným v předchozím soudním rozhodnutí. I když právní úprava správního soudnictví v České republice - byť velmi problematická - má de lege lata své výrazné specifické rysy, nelze ji podle názoru Ústavního soudu vykládat v souzené věci tak, že pozemkový úřad je povinen návrhu stěžovatelky nevyhovět (neboť byl vázán právním názorem soudu) a že soud musel rozhodnutí správního orgánu potvrdit toliko proto, že ten v souladu s předchozím právním názorem soudu rozhodoval. Formalisticky vzato by byl patrně tento postup akceptovatelný, z hlediska ochrany základních práv a svobod stěžovatelky však zpravidla nikoli, neboť by se tím vytvářel uzavřený kruh, který by prakticky vyloučil řádné přezkoumání merita věci. Za uvedeného stavu se totiž ani Okresní úřad v Liberci, okresní pozemkový úřad, ani Krajský soudu v Liberci již ve svých rozhodnutích věcným posouzením nároku stěžovatelky nezabývaly. Proto je nutno obě uvedená rozhodnutí považovat za věcně nepřezkoumatelná, což může vést (a zpravidla také vede) k porušení práva na spravedlivý proces a na soudní a jinou ochranu. Na tom nic nemění fakt, že krajský soud a i správní orgán otázku existence restitučního důvodu v předchozích řízeních zkoumaly. To platí zejména v konkrétní věci, kdy krajský soud rozhodnutí správního orgánu třikrát zrušil a kdy jejich názory na prokázaní existence restitučního důvodu zůstaly až dosud diametrálně odlišné. Každé (i další) rozhodnutí správního orgánu i soudu musí být totiž pojato individuálně se zřetelem k tomu, co v průběhu řízení vyšlo najevo. Proto Ústavní soud dospěl k závěru, že - jak již bylo uvedeno - napadené rozhodnutí Krajského soudu v Ústí nad Labem porušilo právo stěžovatelky na spravedlivý proces a na soudní ochranu ve smyslu v čl. 36 odst. 1 Listiny a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Ze všech těchto důvodů Ústavní soud podle ustanovení §82 odst. 1,3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění zákona č.77/1998 Sb., napadený rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem zrušil. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 27. 9. 2000

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2000:1.US.506.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 506/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 135/19 SbNU 229
Populární název K vázanosti správního orgánu názorem soudu, který přezkoumává jeho rozhodnutí
Datum rozhodnutí 27. 9. 2000
Datum vyhlášení 30. 10. 2000
Datum podání 4. 12. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 37, čl. 11 odst.1, čl. 4 odst.3
  • 209/1992 Sb./Sb.m.s., čl. 6 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 229/1991 Sb., §6 odst.1 písm.l, §9 odst.4
  • 99/1963 Sb., §250r
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
základní ústavní principy/demokratický právní stát/ukládání povinností pouze na základě zákona
Věcný rejstřík dědění/odmítnutí dědictví
důkaz/volné hodnocení
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-506-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 31291
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-29