ECLI:CZ:US:2000:1.US.639.99
sp. zn. I. ÚS 639/99
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě o o ústavní stížnosti stěžovatele města Plzeň, zastoupeného advokátem JUDr. J. S. proti rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 13. 9. 1999, sp. zn. 15 Co 426/99, spojeného s návrhem na zrušení bodu 10. části I. přílohy k zákonu č. 126/1992 Sb., o ochraně znaku a názvu Červeného kříže a o Československém červeném kříži, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Plzni ze dne 13. 9. 1999, sp. zn.
15 Co 426/99, v napadené části výroku, jíž krajský soud potvrdil
výrok citovaného rozsudku Okresního soudu Plzeň-město, jímž byla
zamítnuta žaloba na určení, že stěžovatel je vlastníkem domu čp.
100 v Plzni, Pobřežní č. 15, se zrušuje.
Odůvodnění:
I.
Okresní soud Plzeň-město rozsudkem ze dne 28. 3. 1999, sp.
zn. 14 C 251/98, zamítl návrh stěžovatele proti odpůrci Českému
červenému kříži (dále jen ČČK), aby bylo určeno, že vlastníkem
domu čp. 100 v Plzni, Pobřežní ulice č. 15, a pozemku parcelní č.
10248 v k.ú. Plzeň-město (dříve č. 4971) je stěžovatel.
V odůvodnění tohoto rozsudku okresní soud zejména uvedl, že
podaný návrh měl povahu určovací žaloby. V daném případě soud
shledal naléhavý právní zájem na určení vlastnictví, neboť
stěžovatel neměl možnost jiným způsobem ovlivnit zápis v katastru
nemovitostí, když jako vlastník předmětných nemovitostí je zapsán
ČČK. Podle ustanovení §2 odst. 1 písm. c) zákona č. 172/1991 Sb.,
o přechodu některých věcí z majetku ČR do vlastnictví obcí, ve
znění pozdějších předpisů, prý přešlo právo k předmětným
nemovitostem na stěžovatele. Podle ustanovení §6 odst. 1 a 2
zákona č. 126/1992 Sb. stát navrátí ČČK majetek, který mu byl
odňat v období od 25. 2. 1948 do 31. 12. 1989 v rozsahu uvedeném
v příloze tohoto zákona, přičemž tento majetek byl ke dni
účinnosti citovaného zákona (tzn. ke dni 1. 7. 1992) prohlášen za
vlastnictví ČČK. Podle přílohy tohoto zákona je pod položkou č.
10 jako vlastník předmětných nemovitostí uveden ČČK.
Došlo prý tedy k situaci, že zákon č. 172/1991 Sb. prohlásil
za vlastníka předmětného domu stěžovatele a zákon č. 126/1992 Sb.
za něj prohlásil ČČK. Proto okresní soud vycházel ze zápisu
v katastru nemovitostí, podle něhož je vlastníkem uvedených
nemovitostí ČČK a poněvadž se stěžovateli nepodařilo prokázat
opak, odpovídá katastrální zápis skutečnému stavu věci.
Z hlediska vztahu obou zákonů považoval okresní soud za speciální
zákon č. 126/1992 Sb., jímž je předmětná nemovitost konkrétně
specifikována (a který má tedy přednost), a za obecný zákon
č. 172/1991 Sb. Protože k jedné věci nemůže mít vlastnické právo
více osob, nejde-li o spoluvlastnictví, dospěl okresní soud
k závěru, že vlastníkem předmětné nemovitosti je odpůrce (ČČK)
a stěžovatelův návrh zamítl.
V záhlaví označeným usnesením Krajský soud v Plzni citovaný
rozsudek Okresního soudu Plzeň-město (I.) ve výroku, jímž byla
zamítnuta žaloba na určení, že stěžovatel je vlastníkem domu čp.
100 v Plzni, Pobřežní č. 15 (dále jen "předmětný dům"), potvrdil
a (II.) ve výroku ohledně pozemku č.p. 10248 v k.ú. Plzeň (dále
jen "předmětný pozemek") rozsudek změnil tak, že stěžovatel je
vlastníkem tohoto pozemku.
V odůvodnění tohoto rozsudku krajský soud prohlásil za
nepochybné, že stavba předmětného domu byla dokončena v roce
1933, z čehož plyne, že tento dům nemohl být předmětem kupní
smlouvy, uzavřené ve Vídni již v roce 1906, takže tato kupní
smlouva se mohla týkat toliko příslušného pozemku. O tom, že
stěžovatel vlastnil tento pozemek, ostatně svědčí i výpis
z pozemkové knihy z roku 1932. Usnesením městského zastupitelstva
v Plzni ze dne 27. 10. 1933 město věnovalo dům do trvalého
a bezplatného užívání ČČK.
Předmětný dům prý postavil z vlastních prostředků Spolek ČČK,
avšak nestal se jeho vlastníkem, neboť podle zásady "superficies
solo cedit" stavba sledovala právní osud pozemku a "případné
uvedení stavby v příslušné vložce pozemkové knihy bylo spíše
informativní a nemělo větší význam". Vlastníkem této budovy se
tedy stalo - jakožto majitel pozemku - město Plzeň, které také
Spolku ČČK vyplatilo náklady vynaložené na stavbu. K zestátnění
obou nemovitostí došlo zřejmě v roce 1950. Je prý proto správné
i tvrzení stěžovatele, že obě nemovitosti se staly dnem účinnosti
zákona č. 172/1991 Sb. (tzn. ke dni 24. 4. 1991) vlastnictvím
stěžovatele, což bylo následně uvedeno i v katastru nemovitostí.
Krajský soud dále dovodil, že po účinnosti zákona č.
126/1992 Sb. (1. 7. 1992) je nutno odlišit právní osud domu
a pozemku, neboť podle tohoto zákona stát navrátí ČČK majetek,
který mu byl odňat v období od 25. 2. 1948 do 31. 12. 1989
v rozsahu uvedeném v příloze tohoto zákona. Nemovitý majetek,
uvedený v příloze, se prohlašuje ke dni účinnosti zákona za
vlastnictví ČČK. Protože v této příloze je uveden i předmětný dům
a stavební parcela č. 89, došlo tím podle názoru odvolacího soudu
k platnému nabytí vlastnického práva pro ČČK a stěžovateli vznikla
povinnost toto vlastnictví respektovat. V době účinnosti zákona č.
126/1992 Sb. stát sice nebyl vlastníkem budovy, která přešla do
vlastnictví města, "avšak věc takto přešla se všemi právy
a povinnostmi, které se k tomuto majetku vztahují, včetně
povinnosti věc vydat oprávněnému restituentovi nebo jako je tomu
v dané věci, tomu, koho označí zákon". Navíc zákon č. 126/1992 Sb.
je ve vztahu k zákonu č. 172/1991 Sb. zákonem speciálním, jak
uvedl již soud nalézací. V této části návrhu proto krajský soud
rozsudek okresního soudu potvrdil.
Ohledně pozemku č.p. 10248 však krajský soud dospěl
k závěru, že tento pozemek ve vlastnictví ČČK nebyl a uvedené
vlastnické právo nevzniklo ani ze zákona, neboť zákon č. 126/1992
Sb., "ať již z jakýchkoliv důvodů", se o tomto pozemku nezmiňuje
a vznik vlastnického práva ČČK k němu proto nelze dovodit. Zápis
v katastru nemovitostí byl tedy v tomto směru nesprávný. V tomto
rozsahu tedy krajský soud stěžovatelovu návrhu vyhověl.
II.
V ústavní stížnosti proti v záhlaví uvedenému rozsudku
stěžovatel zejména uvedl, že jím byla porušena jeho ústavní práva,
vyplývající z čl. 11 Listiny základních práv a svobod (dále jen
"Listina") a z čl. 101 odst. 3 Ústavy ČR. Kromě toho namítl
i porušení čl. 7 a čl. 86 odst. 2 Ústavy č. 100/1960 Sb. a čl. 4
odst. 7 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o Československé
federaci.
Namítanou protiústavnost spatřuje stěžovatel v tom, že podle
ustanovení §6 odst. 1 zákona č. 126/1992 Sb. bude ČČK vydán
majetek státem, a to ten majetek, který mu byl odňat v období od
25. 2. 1948 do 31. 12. 1989, v rozsahu uvedeném v příloze tohoto
zákona. Stěžovatel se domnívá, že k přechodu vlastnictví na ČČK
může v tomto případě dojít pouze za předpokladu kumulativního
splnění všech zákonných podmínek, tzn. že se musí jednat o majetek
státu, který byl ČČK odňat v rozhodném období a že tento majetek
musí spadat do okruhu věcí taxativně uvedených v příloze zákona č.
126/1992 Sb. Samotné uvedení nemovitosti v zákonné příloze prý
proto nemá za následek přechod vlastnického práva k předmětnému
domu na ČČK.
Smyslem zákona č. 126/1992 Sb. byla totiž náprava některých
křivd způsobených ČČK a nemůže se proto vztahovat na jiné případy,
jež do kategorie majetkových křivd způsobených ČČK nespadají. Při
přípravě tohoto zákona se údajně vycházelo z chybných informací,
neboť např. jako vlastník předmětného domu je v něm uveden
Československý stát - Bytový podnik města Plzně, ačkoliv ke dni
účinnosti tohoto zákona byl vlastníkem této nemovitosti již
stěžovatel. Navíc je k této stavbě naprosto mylně připojena
stavební parcela, která svým číselným označením není totožná
s pozemkem, na němž předmětný dům stojí a ani s tímto domem nijak
nesouvisí. "Již zřejmá nesprávnost těchto údajů způsobuje
oprávněné pochybnosti o celkové správnosti přílohy k zákonu č.
126/1992 Sb., a z tohoto důvodu je třeba k tomu, aby byl naplněn
účel §6 odst. 1 cit. zákona, zkoumat v každém jednotlivém případě
splnění ostatních podmínek předepsaných výše citovaným
ustanovením."
Podle názoru stěžovatele je především nutno, aby předmětné
nemovitosti byly ke dni účinnosti zákona č. 126/1992 Sb. ve
vlastnictví státu, o čemž ostatně svědčí i skutečnost, že u všech
nemovitostí obsažených v citované zákonné příloze je jako jejich
vlastník stát uveden. V daném případě se však k rozhodnému dni
předmětný dům nenacházel ve vlastnictví státu, nýbrž obce
(stěžovatele), což potvrdil v napadeném rozsudku i krajský soud.
Zároveň se prý zákon č. 126/1992 Sb. vztahuje pouze na
majetek, který byl ČČK odňat v období od 25. 2. 1948 do 31. 12.
1989. "Odnětím majetku" prý však není možno zamýšlet odnětí
jakéhokoliv užívacího práva, nýbrž pouze odnětí vlastnického práva
či práva hospodaření. Právní předchůdce odpůrce (ČČK) však měl
pouze právo dotyčný objekt trvale a bezplatně užívat, nikoliv
právo vlastnické nebo právo hospodaření. Jestliže tedy
v rozhodném období byl předmětný dům odňat, byl odňat stěžovateli
a nikoliv ČČK a pokud by vlastnické právo k němu přešlo podle
zákona č. 126/1992 Sb. na ČČK, byla by tím porušena obecná právní
zásada, že nikdo nesmí požívat více práv, než mu náleží.
S ohledem na nápravu křivd by tedy ČČK mohlo opětovně vzniknout
právo trvalého a bezplatného užívání předmětného domu, nikoliv
však právo vlastnické.
Ze všech uvedených důvodů stěžovatel navrhl zrušit v záhlaví
označený rozsudek Krajského soudu v Plzni ve výroku, kterým se
potvrzuje citovaný rozsudek Okresního soudu Plzeň-město, a zároveň
zrušit bod 10. části I. přílohy zákona č. 126/1992 Sb., označené
jako "Přehled nemovitého majetku, který se vrací Československému
červenému kříži." Dále prohlásil, že souhlasí s tím, aby bylo od
ústního jednání před Ústavním soudem upuštěno.
III.
Podle ustanovení §74 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, může být spolu s ústavní stížností podán návrh na zrušení
zákona nebo jiného právního předpisu anebo jejich jednotlivých
ustanovení, jejichž uplatněním nastala skutečnost, která je
předmětem ústavní stížnosti, jestliže podle tvrzení stěžovatele
jsou v rozporu s ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle
čl. 10 Ústavy, popřípadě se zákonem, jedná-li se o jiný právní
předpis.
Vzhledem k tomu, že stěžovatel spolu s ústavní stížností
podal podle tohoto zákonného ustanovení i návrh na zrušení bodu
10. části I. přílohy zákona č. 126/1992 Sb., označené jako
"Přehled nemovitého majetku, který se vrací Československému
červenému kříži", a poněvadž se Krajský soud v Plzni v napadeném
rozsudku o tento bod opřel - což učinil i Okresní soud v Plzni
- nastala uplatněním tohoto ustanovení (bodu 10. části I. přílohy
k zákonu) skutečnost, která je předmětem ústavní stížnosti.
Proto Ústavní soud podle ustanovení §78 odst. 1 zákona
o Ústavním soudu řízení o ústavní stížnosti přerušil. Návrh na
zrušení citovaného ustanovení předmětného zákona byl postoupen
plénu Ústavního soudu k rozhodnutí podle čl. 87 odst. 1 písm. a)
Ústavy.
Plénum Ústavního soudu nálezem ze dne 4. 7. 2000, sp. zn. Pl.
ÚS 7/2000, návrhu na zrušení bodu 10. části I. přílohy (nazvané
"Přehled nemovitého majetku, který se vrací Československému
červenému kříži") zákona č. 126/1992 Sb., o ochraně znaku a názvu
Červeného kříže a o Československém červeném kříži vyhověl a tento
bod dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů, tzn. dnem 15. 8.
2000, zrušil.
IV.
Ústavní soud tedy konstatuje, že mu nic nebrání v projednání
a rozhodnutí věci samé. Proto požádal o vyjádření k ústavní
stížnosti účastníka řízení - Krajský soud v Plzni, vedlejšího
účastníka řízení - Český červený kříž a dále Okresní soud
Plzeň-město.
Krajský soud v Plzni ve svém vyjádření toliko odkázal na
odůvodnění napadeného rozsudku a uvedl, že předmětná budova sice
zákonem č. 172/1991 Sb. přešla do vlastnictví města Plzeň, nicméně
i s povinností věc vydat oprávněnému restituentovi. Účastník
řízení souhlasí s upuštěním od ústního jednání před Ústavním
soudem.
Český červený kříž se postavení vedlejšího účastníka
v řízení před Ústavním soudem vzdal.
Okresní soud Plzeň-město rovněž toliko odkázal na odůvodnění
napadeného rozsudku Krajského soudu v Plzni a sdělil, že na ústním
jednání před Ústavním soudem netrvá.
V.
Ústavní stížnost je důvodná.
Jak Ústavní soud konstatoval již v nálezu sp. zn. Pl. ÚS
7/2000, ze dne 4. 7. 2000, z příslušného soudního spisu (sp. zn.
14 C 251/98) a z odůvodnění citovaných rozhodnutí obecných soudů
vyplývá, že předmětnou nemovitost původně vlastnil stěžovatel
město Plzeň a stejný subjekt byl podle zákona č. 172/1991 Sb.,
o přechodu některých věcí z majetku ČR do vlastnictví obcí, jejím
vlastníkem i ke dni 28. 5. 1992 (č.l. 11 soudního spisu).
Z výpisu z katastru nemovitostí ze dne 18. 10. 1993 (č.l. 20) dále
vyplývá, že Český červený kříž byl zapsán jako vlastník předmětné
nemovitosti "dle zákona č. 126/1992 Sb.". Ústavní soud tedy
konstatuje, že původním vlastníkem předmětné nemovitosti byl
stěžovatel město Plzeň, který své vlastnické právo k ní opětovně
nabyl účinností zákona č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí
z majetku ČR do vlastnictví obcí, dne 24. 4. 1991, avšak účinností
zákona č. 126/1992 Sb. dne 1. 7. 1992 došlo k přechodu
vlastnického práva k uvedené nemovitosti na ČČK.
Smyslem ustanovení §6 zákona č. 126/1992 Sb. bylo navrácení
v příloze uvedeného majetku Československému červenému kříži.
Z dikce tohoto ustanovení však vyplývá, že přechod vlastnického
práva na ČČK vyžadoval splnění tří zákonných podmínek, a to
kumulativně: muselo se jednat (1.) o majetek státu, (2.) který byl
Československému červenému kříži odňat v období od 25. 2. 1948 do
31. 12. 1989 a (3.) který byl uveden v příloze tohoto zákona. Je
proto zřejmé, že v příloze citovaného zákona měl být uveden pouze
takový majetek, který splňoval obě prvně zmíněné zákonné podmínky.
Jak vyplývá z obsahu soudního spisu, v bodu 10. části I.
přílohy zákona č. 126/1992 Sb. byla mezi nemovitým majetkem, který
se vrátil ČSČK, uvedena předmětná nemovitost, jejímž vlastníkem
však v době nabytí účinnosti citovaného zákona nebyl stát, nýbrž
město Plzeň. Zároveň se nejednalo o nemovitost, která byla
v rozhodném období odňata ČSČK, nýbrž městu Plzeň. Město Plzeň
- jak již bylo uvedeno v napadeném rozsudku krajského soudu
- totiž předmětný dům vlastnilo již od doby, kdy byl v roce 1933
postaven, a ČČK k němu měl pouze právo trvalého a bezplatného
užívání. Lze proto předpokládat, že k zařazení předmětné
nemovitosti do přílohy zákona č. 126/1992 Sb. došlo omylem, neboť
napadený bod přílohy zákona je ve zjevném rozporu s ustanovením
§6 odst. 1 tohoto předpisu.
Krajský soud v Plzni v odůvodnění napadeného rozsudku
(a částečně také ve vyjádření k ústavní stížnosti) uvedl, že
předmětný dům sice přešel do vlastnictví města Plzeň, nicméně
i "se všemi právy a povinnostmi, které se k tomuto majetku
vztahují, včetně povinnosti vydat oprávněnému restituentovi nebo
jako je tomu v dané věci, tomu, koho označí zákon". Kromě toho je
prý zákon č. 126/1992 Sb. ve vztahu k zákonu č. 172/1991 Sb.
zákonem speciálním a má proto být aplikován přednostně.
Citovaným nálezem sp. zn. Pl. ÚS 7/2000 však Ústavní soud bod
10. části I. přílohy zákona č. 126/1992 Sb. zrušil, a to především
z toho důvodu, že toto ustanovení je v rozporu s principem
formálního i materiálního právního státu a že jeho protiústavnost
nelze překlenout ani jeho případným ústavně konformním výkladem.
Jestliže totiž podle ustanovení §6 odst. 1 zákona č. 126/1992 Sb.
stát navrátí ČČK majetek, který mu byl odňat v rozhodném období
v rozsahu uvedeném v příloze zákona a zároveň zrušený bod 10.
části I. zákonné přílohy zmiňoval nemovitost, která v době nabytí
účinnosti zákona č. 126/1992 Sb. již nebyla ve vlastnictví státu
a nebyla ČČK v rozhodném období ani odňata, jednalo se o zjevný
rozpor, který ve svých důsledcích vedl k nesrozumitelnosti této
části zákona a k obtížné předvídatelnosti jeho důsledků.
Za těchto okolností je proto logické, že Ústavní soud musí
zrušit také napadený rozsudek Krajského soudu v Plzni, neboť ten
je založen na tom, že zákon č. 126/1992 Sb. v bodu 10. části I.
přílohy stanovil stěžovateli povinnost vydat předmětný dům
oprávněnému restituentovi (ČČK) a na názoru, že tento zákon je ve
vztahu k zákonu č. 172/1991 Sb. lex specialis. Jestliže tedy
Ústavní soud bod 10. části I. přílohy citovaného zákona zrušil,
nelze akceptovat závěr, že stěžovatel vlastníkem předmětného domu
není. Proto Krajský soud v Plzni porušil napadeným rozsudkem
ústavně zaručené vlastnické právo stěžovatele ve smyslu čl. 11
odst. 1, 4 Listiny základních práv a svobod.
Vzhledem k tomu se již Ústavní soud dále nezabýval otázkou
porušení dalších článků Ústavy ČR a dalších ústavních předpisů,
neboť by to bylo nadbytečné.
Ze všech uvedených důvodů Ústavní soud rozsudek Krajského
soudu v Plzni ze dne 13. 9. 1999, sp. zn. 15 Co 426/99,
v napadené části výroku, jíž krajský soud potvrdil výrok
citovaného rozsudku Okresního soudu Plzeň-město, jímž byla
zamítnuta žaloba na určení, že stěžovatel je vlastníkem domu č.p.
100 v Plzni, Pobřežní č. 15, zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 25. 7. 2000