infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-592-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 27.06.2000, sp. zn. II. ÚS 157/97 [ nález / MALENOVSKÝ / výz-3 ], paralelní citace: N 99/18 SbNU 363 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2000:2.US.157.97

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K pojmu výroba v souvislosti s aplikací zákona o spotřebních daních

Právní věta Je nepochybné, že vůle zákonodárce při tvorbě §32 odst. 2 zák. č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, směřovala k tomu, pojmenovat vady, které jsou natolik zásadní a intenzivní, že při jejich výskytu nelze vůbec hovořit o rozhodnutí. Vedle těchto vyjmenovaných vad může rozhodnutí přirozeně trpět i vadami jinými, jejichž intenzita nedosahuje stupně předvídaného v §32 dst. 2 uvedeného zákona, a jejichž výskyt tedy nemá za následek nicotnost. Výraz "právní předpis" v zákonném textu znamená tedy především formu práva. Nelze ho považovat za synonymní s pojmem "ustanovení", které tvoří součást právního předpisu, je však zpravidla pouze jeho zlomkem. Není rozumné interpretovat obrat "právní předpis" v §32 odst. 2 písm. d) zák. č. 337/1992 Sb. natolik extenzivně, že by znamenal totéž, co konkrétní použité ustanovení právního předpisu. Absence takového konkrétního (hmotněprávního) ustanovení ve výroku rozhodnutí je nepochybně vadou rozhodnutí, intenzita této vady však nedosahuje stupně, který zákonodárce spojuje s nicotností, s neexistencí aktu. Coby vada vykazující nižší intenzitu může být v důsledku toho odstraněna postupem podle §50 odst. 3 téhož zákona v odvolacím řízení, resp. v řízení o žalobě ve správním soudnictví. Ústavní soud vycházel z pravidla, že výrazům použitým v textu zákona je třeba rozumět v tom smyslu, jaký mají obecně ve spisovném jazyce, není-li relevantní důvod pro odlišnou interpretaci. V daném případě dospěl k závěru, že při interpretaci zákona z počátku 90. let nemůže vycházet z dřívějšího, ideologicky podmíněného, zužujícího, čistě materialistického pojetí slova "výroba". Uvedený právní pojem je ve svém skutečném významu mnohem širší. Pokrývá nejen proces vytváření materiálních statků, ale jakoukoli cílevědomou činnost, která směřuje ke vzniku statků jak hmotných, tak nehmotných, sloužících k uspokojování určité potřeby, jíž může být i dosažení zisku. Ústavní soud si v této souvislosti všiml i definice "výroby", obsažené v zák. č. 148/1995 Sb., novele zákona o spotřebních daních. Uvedená legální definice "výrobou" míní proces, při němž vybraný výrobek vznikne nebo dozná změn ve své podstatě či "ve vnější úpravě". Dikce definice svědčí výše uvedenému širšímu významu, totiž, že nejde jen o samotný technologický proces vzniku výrobku, při němž dochází ke změně jeho vnitřních vlastností, ale též o postup, kdy finální produkt je odlišný od produktu původního jen v důsledku své vnější úpravy, změny. Vnější úpravou výrobku nepochybně může být i jeho nové pojmenování, jež signalizuje jeho nové určení při uspokojování určité potřeby, jež je rozdílné od určení výrobku původního. Proces administrativní změny, tj. právně významné nové označení výrobku, je podle Ústavního soudu "výrobou" ve smyslu uvedeného 3 zákona č. §587/1992 Sb., o spotřebních daních.

ECLI:CZ:US:2000:2.US.157.97
sp. zn. II. ÚS 157/97 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě v právní věci ústavní stížnosti J. N., zastoupeného JUDr. J. B., advokátem, proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 21. 2. 1997, č.j. 22 Ca 88/96-34, spojené s návrhem na odložení vykonatelnosti usnesení dodatečných platebních výměrů Finančního úřadu Ostrava I ze dne 18. 3. 1994, č. 53/2 a č. 53/1 (oba č.j. 230/53/94), ve znění rozhodnutí Finančního ředitelství v Ostravě, Varenská 51, Ostrava ze dne 25. 10. 1995, č.j. FŘ-4675/130/1995, potvrzených rozsudkem Krajského soudu v Ostravě ze dne 21. 2. 1997, č.j. 22 Ca 88/96-34, za účasti Krajského soudu v Ostravě, takto: Ústavní stížnost se zamítá. Odůvodnění: Včas podanou ústavní stížností se stěžovatel domáhá, s odvoláním na porušení čl. 1, čl. 9 odst. 3, čl. 90 a čl. 95 Ústavy ČR, dále čl. 2 odst. 2, čl. 4, čl. 11 odst. 5 a čl. 36 a násl. Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 6 odst. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva") (správně čl. 6 odst.1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod), zrušení v záhlaví uvedeného rozsudku Krajského soudu v Ostravě (dále i jen "krajský soud") a odložení vykonatelnosti "oprávnění Finančního úřadu Ostrava I, Jurečkova 1, Ostrava, vyplývajícího z jeho rozhodnutí (platebních výměrů) ze dne 18. 3. 1994 č. 53/2 a č. 53/1 (oba č.j. 230/53/94), ve znění rozhodnutí Finančního ředitelství v Ostravě, Varenská 51, Ostrava ze dne 25. 10. 1995, č.j. FŘ-4675/130/1995, potvrzených rozsudkem Krajského soudu v Ostravě ze dne 21. 2. 1997, č.j. 22 Ca 88/96-34". Napadeným rozsudkem krajský soud potvrdil shora uvedené rozhodnutí Finančního ředitelství v Ostravě, kterým byla stěžovateli uložena povinnost zaplatit spotřební daň z uhlovodíkových paliv a maziv a daň z přidané hodnoty vypočtená z této spotřební daně, spolu s jejich sankčním zvýšením, v celkové částce 34,238.344,- Kč, a to za osm obchodů s ropnými produkty, uskutečněnými zčásti mezi 1. 1. 1993 a 1. 8. 1993 a zčásti mezi 1. 8. 1993 a koncem roku 1993. Z obsahu připojených spisů Krajského soudu v Ostravě, sp. zn. 22 Ca 484/94 a sp. zn. 22 Ca 88/96, a dále z listinných podkladů, předložených Finančního úřadem Ostrava I k projednávané věci, byl zjištěn následující průběh daňového řízení: Ve dnech 4. - 18. 3. 1994 provedli u stěžovatele pracovníci Finančního úřadu Ostrava I kontrolu daně z přidané hodnoty za rok 1993, při níž mj. zjistili, jak uvádí zpráva o daňové kontrole ze dne 18. 3. 1994, č.j. 230/53/94, že stěžovatel nakupoval palivovou směs označenou položkou sazebníku 27100039, nepodléhající spotřební dani, a tuto palivovou směs prodával jako motorovou naftu NM 30 nebo NM 49 (položka celního sazebníku 27100059), která již spotřební dani podléhá. Stěžovatel nebyl plátcem spotřební daně a spotřební daň z prodeje motorové nafty neodváděl, čímž podle zprávy porušil ustanovení §20 odst. 1 písm. a) zák. č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění zák. č. 199/1993 Sb. a zák. č. 325/1993 Sb. a §14 odst. 4 zák. č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů. Na základě těchto výsledků vydal finanční úřad téhož dne dodatečný platební výměr č. 53/1 na daň z přidané hodnoty a zvýšení daně z přidané hodnoty a č. 53/2 na spotřební daň a zvýšení spotřební daně (oba pod č.j. 230/53/94), kterými byla stěžovateli vyměřena podle §46 odst. 1 zák. č. 337/1992 Sb. , o správě daní a poplatků, daň z přidané hodnoty ve výši 3, 324.384 ,- Kč a spotřební daň ve výši 13, 794.788 Kč a dále sankční zvýšení těchto daní. V prvním případě tak bylo podle §40 odst. 1 zák. č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, a dle pokynu MF ČR ze dne 8. 6. 1993, č.j. 252/30709/93, předepsáno zvýšení této daně o 100%, a ve druhém dle §16 odst. 1 zák. č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, předepsáno zvýšení spotřební daně taktéž o 100%. Proti oběma platebním výměrům podal stěžovatel odvolání. Rozhodnutí finančního úřadu považuje za nezákonné, neboť podle předpisů platných v předmětné době nebyl plátcem daně a tím i doměření daně z přidané hodnoty nebylo oprávněné. Stěžovatel se domnívá, že z jeho strany nedošlo ke krácení daně, a vyjádřil souhlas pouze s jejím částečným doměřením. Rozhodnutím ze dne 24. 5. 1994, č.j. FŘ 232.231/3046/1994, bylo odvolání stěžovatele zamítnuto a dodatečné platební výměry potvrzeny. V odůvodnění se odvolací orgán co do skutkových zjištění ztotožnil se závěry obsaženými ve zprávě o daňové kontrole. Odvolací orgán dospěl k závěru, že prodával-li stěžovatel koupené palivové směsi, nepodléhající spotřební dani, jako "motorové nafty", označené na fakturách číselným kódem nom. celního sazebníku 2710 se specifikací "NM 30" nebo "NM 4B" (nafta motorová), jednal jako výrobce ve smyslu §3 zák. 587/1992 Sb., jemuž vyskladněním zboží vznikla povinnost odvodu spotřební daně ve výši 8.250,- Kč/t. To potvrzuje také výsledek rozboru odebraných vzorků, provedený k žádosti odběratelů, laboratoří OŘJ Důl J. Fučík v Petřvaldě, které této dani podléhaly. Finanční ředitelství dále poukázalo i na §2 odst. 7 zák. č. 337/92, o správě daní a poplatků, dle něhož se berou v úvahu vždy skutečný obsah právního úkonu nebo jiné skutečnosti rozhodné pro stanovení či vybrání daně, pokud je zastřený stavem formálně právním a liší se od něho. Žalobou podanou proti tomuto rozhodnutí se stěžovatel domáhal zrušení napadeného rozhodnutí spolu s rozhodnutím správního orgánu I. stupně. Podle jeho názoru byl sice správcem daně správně zjištěn skutkový stav, byl však nesprávně právně posouzen. Namítal zejména, že správní orgány obou stupňů nerozhodly v souladu s právní úpravou spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv platnou v období do 30. 6. 1994, tedy v době, k níž se stěžovatelova daňová povinnost vztahuje, a nesprávně tak stěžovatele považovaly za plátce daně. Vedle toho uvedl, že napadená rozhodnutí nemají zákonné náležitosti, neboť absence konkrétního ustanovení příslušného hmotněprávního předpisu, dle něhož bylo rozhodováno, je podle §32 odst. 2 zák. č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, podstatnou náležitostí rozhodnutí, jejíž nedostatek způsobuje ve smyslu odst. 7 cit. zák. neplatnost rozhodnutí nezhojitelnou v odvolacím řízení. Před podáním žaloby bylo na návrh stěžovatele zahájeno řízení o mimořádném opravném prostředku. Rozhodnutím Ministerstva financí ze dne 4. 10. 1994, jež nabylo právní moci dne 12. 12. 1994, nebylo přezkoumání napadeného rozhodnutí v mimoodvolacím řízení povoleno. Rozsudkem Krajského soudu v Ostravě ze dne 27. 7. 1995, č.j. 22 Ca 484/94-39, bylo rozhodnutí odvolacího orgánu zrušeno a věc vrácena správnímu orgánu k dalšímu řízení. Krajský soud v Ostravě však považoval žalobu za důvodnou jen v části, kterou stěžovatel namítal formální nedostatky rozhodnutí správních orgánů, a ostatní námitky nepovažoval za důvodné. Shledal, že rozhodnutí správního orgánu I. stupně i orgánu odvolacího neobsahují podstatnou náležitost, která vyplývá z ustanovení §32 odst. 2 písm. d) zák. č. 337/1992, tedy výrok s uvedením právních předpisů, podle nichž bylo rozhodováno, a rozhodl výše uvedeným způsobem. Odvolací orgán rozhodnutím ze dne 25. 10. 1995, č.j. 4675/130/1995, změnil dodatečný platební výměr Finančního úřadu Ostrava I ze dne 18. 3. 1994, č. 53/2 (č.j. 230/53/94), tak, že se doplňuje ve výrokové části o ustanovení §3 odst. 1 a §5 odst. 1 písm. a) zákona č. 587/1992 Sb., ve znění změn a doplňků provedených zák. č. 199/1993, a dodatečný platební výměr téhož orgánu č. 53/1 (téhož čísla jednacího) z téhož dne tak, že se doplňuje ve výrokové části o ustanovení §19 odst. 2 a 3 a §14 odst. 4 zák. č. 588/1992 Sb., ve znění změn a doplňků provedených zák. č. 196/1993 Sb. V ostatním napadená rozhodnutí potvrdil. Novou žalobou se stěžovatel znovu domáhal zrušení jak rozhodnutí správního orgánu prvního stupně, tak i rozhodnutí orgánu odvolacího, a poukázal jak na nesprávné právní posouzení věci, tak i na nedostatečná skutková zjištění správního orgánu. Dle názoru stěžovatele, došlo-li k porušení §32 odst. 7 zák. č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, pro nedostatek podstatné náležitosti v rozhodnutí, má to za následek neplatnost tohoto rozhodnutí, kterou nelze zhojit změnou v odvolacím řízení, neboť citované ustanovení má kogentní povahu. Za jediný správný postup považuje vydání nových rozhodnutí, obsahujících všechny podstatné náležitosti. Pokud odvolací orgán takto nepostupoval, zkrátil stěžovateli právo na odvolání. Stěžovatel i nadále namítal porušení článku 4 odst. 1 Listiny a čl. 9 odst. 3 Ústavy ČR, dle nichž lze povinnosti ukládat jen na základě zákona a v jeho mezích. Podle právní úpravy platné od 1. 1. 1993 do 31. 7. 1993 (zák. č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních) byl plátcem daně pouze výrobce nebo dovozce, posléze v období mezi 1. 8. 1993 do 30. 6. 1994 (zák. č. 587/1992 Sb., ve znění zák. č. 199/1993 Sb.) byl okruh plátců rozšířen o konečné spotřebitele a teprve od 1. 7. 1994 byl okruh plátců rozšířen i o obchodníky s ropnými produkty měnícími jejich deklaraci. V této souvislosti odkazuje stěžovatel na důvodovou zprávu k zákonu č. 136/1994 Sb., kterým se novelizoval výše citovaný zákon, a kterým se rozšiřuje okruh plátců (nikoli jen upřesňuje). Výklad Ministerstva financí v interní instrukci ze dne 29. 3. 1994 je tak ve zjevném rozporu s čl. 9 odst. 3 Ústavy ČR, neboť nedovoleně rozšiřuje okruh plátců, a stěžovatel ho nadto považuje za ryze účelový. Poukazuje i na definici pojmu "výroba" tak, jak se objevila v zákoně 148/1995 Sb., novelizujícím zák. č. 587/1992 Sb., a dovozuje, že taková legální definice může být použita i jako interpretační pravidlo na případy, kdy právní předpis tuto definici neobsahoval, z čehož by vyplývalo, že nemohl býti výrobcem. Jestliže mu tedy jako obchodníku s ropnými produkty byla za daných okolností uložena povinnost zaplatit spotřební daň, daň z přidané hodnoty a jejich sankční zvýšení, nemá tato povinnost žádnou oporu v zákoně. Pokud jde o skutkovou stránku, stěžovatel vytýká zejména to, že správní orgán nepostupoval v souladu s §2 odst. 7 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, když nebral v úvahu "skutečný obsah okolností rozhodných pro stanovení daně". Stěžovatel nezměnil ropný produkt na motorovou naftu žádným technologickým postupem, a nemůže být tedy považován za výrobce. Jestliže došlo ke zjištění, že předmětný produkt je motorovou naftou, měl být správně plátcem dovozce, neboť pokud celní sazebník dovoloval ropný produkt, který je podle českých norem motorovou naftou, deklarovat při dovozu jako lehký topný olej a dovozci toho využívali, je třeba zdanit právě je, popř. "následné" subjekty, o nichž to stanovil zákon (od 1. 8. 1993 do 30. 6. 1994 koneční spotřebitelé, po tomto období pak i obchodníci s ropnými produkty, měnící deklaraci). V předmětné době nemohl být obchodník považován za výrobce pouze proto, že ropný produkt prodávaný a kupovaný v nezměněném stavu jinak označil, zejména napravil-li tak dřívější nesprávné označení. Závěrem stěžovatel navrhl další důkazy k doplnění skutkových zjištění. Rozsudkem, napadeným ústavní stížností, ze dne 21. 2. 1997, č.j. 22 Ca 88/96-34, krajský soud potvrdil rozhodnutí Finančního ředitelství v Ostravě. V odůvodnění uvedl, že pokud jde o tvrzené porušení ustanovení §32 odst. 7 zák. č. 337/1992, je nutné toto ustanovení vykládat v kontextu s ustanovením §50 odst. 3 cit. zák., umožňujícím odvolacímu orgánu odstranit i vady řízení. Zároveň zdůraznil, že ze žádného ustanovení citovaného zákona nevyplývá, že by vadu spočívající v nedostatku některé náležitosti v napadeném rozhodnutí nebylo lze odstranit v odvolacím řízení, a že by pro nápravu této vady byl stanoven jiný procesní postup. Pokud jde o tvrzené porušení čl. 4 Listiny a čl. 9 odst. 1 Ústavy, soud má za to, že námitky nejsou důvodné. Za skutkově nesporné soud považoval, že stěžovatel nakoupil palivovou směs s uvedením podpoložky celního sazebníku 27100039, kterou se označují ostatní benziny a v níž není zahrnuta motorová nafta. Toto zboží pak prodával pod označením "NM 30" nebo "NM 4B" s uvedením podkapitoly celního sazebníku 2710. Pokud bylo zboží při nákupu označeno jako palivová směs 27100039 a při prodeji položkou 2710 specifikovanou jako "NM 30" nebo "NM 4B", nemohlo se jednat o totožné zboží. Stěžovatel prodával přitom zboží za cenu zahrnující spotřební daň, kterou však neodvedl. Dle názoru soudu je nutno takový postup "postavit na roveň výrobě ve smyslu ustanovení §4 zák. č. 587/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, i kdyby šlo o výrobu fiktivní", neboť jiný výklad by umožňoval zjevné porušení a obcházení daňové povinnosti. Dále soud uvedl, že změna označení nebyla nápravou nesprávného označení, ale spekulativním jednáním, neboť "lze sotva pochybovat", že by stěžovatel nevěděl, že zboží, které koupil jako palivovou směs bez spotřební daně, je motorovou naftou, podléhající této dani, když výsledkem tohoto postupu bylo získání značné majetkové hodnoty, představující neodvedenou spotřební daň. K námitce stěžovatele, že plátcem daně měl být dovozce, případně "následné subjekty, o nichž to stanoví zákon", soud uvedl, že k přímému poškození došlo až u stěžovatele, a neshledal tak důvod pro to, aby správce daně vedl řízení proti kterémukoli z předchozích obchodníků. K odkazu stěžovatele na důvodovou zprávu k zákonu č. 136/1994 Sb., který novelizoval zák. č. 587/1992 Sb., soud podotkl, že z ní vyplývá pouze úmysl zákonodárce nepovažovat za plátce daně obchodníka, který nakoupí i prodá zboží bez spotřební daně. Tuto důvodovou zprávu ovšem stejně nemožno použít, neboť se vztahovala k cit. zákonu z roku 1994, kdežto jednání stěžovatele se uskutečnilo v roce 1993. To ale nebrání správci daně, aby v souladu s ustanovením §2 odst. 7 zák. č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, přihlédl k "zjevně disimulovaným úkonům", směřujícím nikoli k poškození spotřebitele, nýbrž k neodvedení spotřební daně státu. Dále soud uvedl, že se necítí být vázán výkladem Ministerstva financí obsaženým v interní směrnici ze dne 29. 3. 1994, ani výkladem téhož orgánu ze dne 22. 7. 1993 či odborným vyjádřením Kriminalistického ústavu v Praze ze dne 13. 10. 1993, nezákonnost jejichž použití stěžovatel v žalobě namítal, neboť tyto dokumenty nemají povahu obecně závazného předpisu. Soud se vypořádal i s návrhy stěžovatele na doplnění dokazování. Nepovažuje je za oprávněné, neboť právní úprava neumožňuje soudu doplňovat skutková zjištění a rozhodovat tak případně na základě jinak zjištěného skutkového stavu. Nadto soud považoval skutkový stav za dostatečně prokázaný. Dle názoru soudu správce daně zjistil za použití důkazních prostředků, že stěžovatel "nakoupil jedno zboží a toto prodal jako zboží jiné". Správce daně ani odvolací orgán přitom nemají povinnost zkoumat chemické složení výrobku, protože pro daňové účely postačuje zjištění, že stěžovatel nakoupil zboží nepodléhající spotřební dani a prodával výrobek, ve fakturách označený tak, že této dani podléhal. Závěrem soud konstatoval, že podle ustanovení §247 a násl. o.s.ř. je soud povolán k zjištění, zda žalobce nebyl rozhodnutím správního orgánu zkrácen na svých právech, nicméně žalobce (nyní stěžovatel) se domáhá ochrany protiprávně získané spotřební daně. Proti tomuto rozhodnutí stěžovatel podal ústavní stížnost, v níž dominují dva zásadní okruhy námitek. První z nich se vztahuje k závěru krajského soudu, kterým stěžovatele považuje za "výrobce" a tedy plátce spotřební daně jen na základě toho, že v obchodních fakturách měnil označení "palivová směs" na "NM 4B", tudíž na základě formální změny označení jinak totožného koupeného a prodaného produktu. Dle právní úpravy platné v době provedení předmětných obchodních transakcí stěžovatel plátcem spotřební daně, v souladu s ustanoveními §3 a §18 zák. č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, nebyl. Obchodníci s ropnými produkty se stali plátci spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv teprve od 1. 7. 1994. V této souvislosti stěžovatel napadl i závěr soudu, že není povinností správce daně zkoumat, jakým způsobem došlo k takové "výrobě", nebo zda dokonce jde jen o "výrobu fiktivní". To je dle jeho názoru v logickém rozporu s ustanovením §2 odst. 7 zák. č 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, na který se soud odvolal. Stěžovatel považuje rozsudek za nepřezkoumatelný a zdůrazňuje zejména extrémnost jeho závěrů, jejich logickou protikladnost a potřebu zkoumat, zda nevybočují z ústavních mezí. Za bezpředmětné považuje i hodnocení a argumentaci soudu, naznačující možnost obcházení zákona, a to vzhledem k zákonné konstrukci plátců v rozhodné době. Stěžovatel konečně namítá, že zejména z důvodové zprávy k zákonu č. 136/1994 Sb. vyplývá, že se okruh plátců rozšiřuje, a nikoli doplňuje o obchodníky s ropnými produkty, kteří mění jejich označení. Dle jeho názoru je v rozporu s principem právní jistoty přičítat mu k "daňové tíži", že se na tyto "oficiální právní závěry spolehl". Druhá část ústavní stížnosti předkládá argumenty na podporu tvrzení, že byly porušeny čl. 36 a násl. Listiny a čl. 6 odst. 1 Úmluvy. Stěžovatel uvádí, že krajský soud neuznal jeho námitku, že absenci hmotněprávního daňového ustanovení, podle něhož bylo rozhodnuto, v rozhodnutí správního orgánu prvního stupně nelze napravit v odvolacím řízení. Tento závěr soudu považuje za neústavní, neboť jde o základní náležitost prvoinstančního rozhodnutí správce daně dle §32 odst. 1 písm. d) zák. č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků. Neobsahuje-li rozhodnutí některé ze svých základních náležitostí, má to za následek neplatnost takového rozhodnutí a tuto vadu nelze odstranit odvolacím řízením. Naopak krajský soud možnost odstranění připustil, čímž stěžovateli odepřel právo na řádný dvouinstanční proces, neboť mu zabránil, aby se mohl kvalifikovaně bránit proti rozhodnutí správce daně. Rozhodnutí správce daně se totiž v souladu se zákonem č. 337/1992 Sb, o správě daní a poplatků, zásadně neodůvodňují, a pokud v rozhodnutí není uvedeno hmotněprávní ustanovení, na jehož základě bylo rozhodnuto, vede to k tomu, že stěžovatel nemá možnost uvést ve svém odvolání zákonem požadovaný rozpor napadeného rozhodnutí s právním předpisem. Stěžovatel se vedle toho domáhal předběžného odkladu výkonu rozhodnutí až do doby vydání nálezu, a to s ohledem na fakt, že by mu coby fyzické osobě mohl jeho výkon způsobit podstatně větší újmu než vedlejšímu účastníkovi či správci daně. K výzvě Ústavního soudu podal své vyjádření Krajský soud v Ostravě jako účastník řízení a navrhl zamítnutí ústavní stížnosti s tím, že nepovažuje tvrzení stěžovatele, vztahující se k porušení uvedených ustanovení, za důvodné. V podrobnostech odkázal na odůvodnění napadeného rozhodnutí. Finanční ředitelství v Ostravě se postavení vedlejšího účastníka vzdalo a stejně jako Krajský soud v Ostravě vyjádřilo souhlas s upuštěním od ústního jednání. Ústavní soud shledal, že včas podaná ústavní stížnost splňuje všechny zákonem stanovené formální náležitosti, a že proto nic nebrání projednání a rozhodnutí ve věci samé. Ústavní stížnost není důvodná. Je třeba zejména podotknout, že Ústavní soud není oprávněn zasahovat do rozhodovací činnosti obecných soudů, není vrcholem jejich soustavy (čl. 81, čl. 90 Ústavy ČR) a již proto nemůže na sebe atrahovat právo přezkumného dohledu nad nimi: to ovšem jen potud, pokud tyto soudy postupují ve shodě s obsahem hlavy páté Listiny (čl. 83 Ústavy ČR). Protože stěžovatel ve své ústavní stížnosti namítal právě porušení některých základních práv a svobod, zabýval se Ústavní soud jeho stížností primárně z hlediska tvrzeného porušení čl. 36 a násl. Listiny a čl. 6 odst. 1 Úmluvy. Dle stěžovatele takové porušení spočívá v tom, že napadený rozsudek krajského soudu nevyhověl jeho námitce, že absenci hmotněprávního ustanovení, dle něhož bylo v daňovém řízení rozhodnuto, nelze odstranit v odvolacím řízení. V důsledku toho mu bylo odepřeno zejména právo domáhat se řádně ochrany svých práv. Podle §32 odst. 7 zák. č. 337/1992, o správě daní a poplatků, chybí-li v rozhodnutí některá ze základních náležitostí, která dle povahy rozhodnutí musí být jeho obsahem, nebo odůvodnění, a to v případech, kdy zákon tyto náležitosti předepisuje, a nejde-li jen o zřejmou chybu v psaní či počítání, má to za následek neplatnost rozhodnutí. Základní náležitosti rozhodnutí jsou vymezeny v odstavci 2 cit. ustanovení, přičemž podle písm. d) odst. 2 je jednou z takových náležitostí i výrok s uvedením právních předpisů, podle nichž bylo rozhodováno. Ústavní soud již vyslovil názor, že rozhodnutí v daňovém řízení, v němž chybí některá ze zákonem výslovně stanovených esenciálních náležitostí, včetně uvedení hmotněprávního předpisu, dle něhož bylo v řízení rozhodováno, nelze vůbec považovat za rozhodnutí, nýbrž za paakt. Při osvědčení neplatnosti rozhodnutí se na ně hledí jako na neexistující od samého počátku a v téže věci je nutno vydat rozhodnutí nové, proti němuž může adresát podat opravné prostředky, takže jeho procesní práva nejsou dotčena (rozhodnutí Pl. ÚS 8/98 - nález vyhlášen pod č. 300/1998 Sb., publikován ve svazku č. 12 Sbírky rozhodnutí Ústavního soudu, str. 305 a násl.). Je nepochybné, že vůle zákonodárce při tvorbě §32 odst. 2 zák. č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, směřovala k tomu, pojmenovat vady, které jsou natolik zásadní a intenzivní, že při jejich výskytu nelze vůbec hovořit o rozhodnutí. Vedle těchto vyjmenovaných vad může rozhodnutí přirozeně trpět i vadami jinými, jejichž intenzita nedosahuje stupně předvídaného v §32 odst. 2 uvedeného zákona, a jejichž výskyt tedy nemá za následek nicotnost. Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, uvádí ve svém §32 odst. 2 písm. d) jako jednu z podstatných náležitostí, jejíž absence vyvolává nicotnost rozhodnutí, uvedení "právních předpisů" v jeho výroku. Právním předpisem v teorii práva se má zpravidla na mysli hmotné médium, jímž je komunikována nehmotná právní norma svým recipientům. V naší legislativě je pravidlem, že jeden právní předpis obsahuje více právních norem. Na druhé straně, není neobvyklé, že právní předpis obsahuje vedle právních norem i určité nenormativní části (V. Knapp: Teorie práva, Praha, C.H. Beck, 1995, str. 131-132). Výraz "právní předpis" v zákonném textu znamená tedy především formu práva, v daném případě zákon. Nelze ho považovat za synonymní s pojmem "ustanovení", které tvoří součást právního předpisu, je však zpravidla pouze jeho zlomkem. Není rozumné interpretovat obrat "právní předpis" v §32 odst. 2 písm. d) zák. č. 337/1992 Sb. natolik extenzivně, že by znamenal totéž, co konkrétní použité ustanovení právního předpisu. Absence takového konkrétního (hmotněprávního) ustanovení ve výroku rozhodnutí je nepochybně vadou rozhodnutí, intenzita této vady však nedosahuje stupně, který zákonodárce spojuje s nicotností, s neexistencí aktu. Coby vada vykazující nižší intenzitu může být v důsledku toho odstraněna postupem podle §50 odst. 3 téhož zákona v odvolacím řízení, resp. v řízení o žalobě ve správním soudnictví. V projednávaném případě má Ústavní soud za to, že dodatečné platební výměry č. 53/1 ani č. 53/2 (oba čj. 230/53/94) ze dne 18. 3. 1994 nejsou nicotnými akty správního orgánu, protože podstatná náležitost rozhodnutí, vyžadovaná ustanovením §32 odst. 7 zák. č. 337/1992 Sb., ve spojení s odst. 2 téhož ustanovení, tj. že ve výroku rozhodnutí musí být uveden právní předpis, na jehož podkladě bylo rozhodováno, v nich obsažena je. Platební výměr obsahoval odkaz na hmotněprávní předpis v případě prvého platebního výměru ve znění "podle §40 odst. 1 zák. ČNR č. 588/1992 Sb. o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších právních předpisů", v případě druhém "podle §16 odst. 1 zák. č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších právních předpisů". Na platnost předmětného rozhodnutí přitom nemá vliv fakt, že citace uvedených ustanovení odůvodňovala část výroku o sankčním zvýšení daně. Právní úprava platná v době rozhodnutí umožňovala rozhodnout jedním platebním výměrem jak o vyměření daně, tak i o jejím sankčním zvýšení. Výrok rozhodnutí, v němž má být daný odkaz obsažen, je pak nutno chápat v jeho celistvosti. Logickým výkladem dotčeného výroku lze dospět k závěru, že podle uvedeného hmotněprávního předpisu daňového práva byla uložena i daňová povinnost. Pokud je z výrokové části rozhodnutí zřejmé, že byla uložena spotřební daň ve stanovené výši a podle konkrétního ustanovení zákona o spotřebních daních tato daň sankčně zvýšena, je z výroku patrno, dle kterého předpisu správní orgán postupoval a smysl ustanovení §32 odst. 2 je naplněn. Ústavní soud se dále zabýval námitkou stěžovatele, podle níž neměl žádnou řádnou a spolehlivou možnost, aby ve svém odvolání uvedl zákonem požadovaný rozpor napadeného rozhodnutí s právním předpisem, čímž byl zbaven řádného (dvouinstančního) řízení před jiným orgánem veřejné moci. Ze zákona neodůvodněné rozhodnutí správce daně je třeba chápat v širších souvislostech konkrétního případu. Oba citované dodatečné daňové výměry byly vydány na základě zprávy o daňové kontrole, vypracované podle ustanovení §16 zák. č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků. Tato zpráva detailně objasňovala závěry správního orgánu, včetně závěrů právních, a odkazovala na konkrétní hmotněprávní ustanovení, dle kterých bylo v řízení postupováno. I tuto zprávu (třebaže ji stěžovatel formálně nepodepsal) je možno chápat jako součást odůvodnění uvedených platových výměrů v širším slova smyslu, které poskytlo stěžovateli spolehlivou možnost, aby ve svém odvolání uplatnil v plném rozsahu svůj názor. Jeho odvolání adresované Finančnímu ředitelství v Ostravě zjevně vychází z obsahu uvedené zprávy o daňové kontrole a napadá její jednotlivé závěry. Z toho Ústavní soud usoudil, že celé řízení jako celek bylo spravedlivé a stěžovatel v něm mohl uplatnit ve všech stupních v plném rozsahu svůj názor a své námitky. Ani v této souvislosti uvedené námitce porušení čl. 95 Ústavy ČR, který stanoví, že soudce je při rozhodování vázán zákonem, nemohl Ústavní soud vyhovět. Toto ustanovení Ústavy je jedním ze základních principů, určujících jednání soudu v právním státě, které jednáním soudu nemohou být porušeny (srov. nález III. ÚS 31/96 - Sbírka rozhodnutí Ústavního soudu, svazek č. 5, str. 445 a násl.). Poukaz stěžovatele na porušení jeho práv zakotvených v tomto článku je tedy bezpředmětný. Ústavní soud se následně zabýval otázkou tvrzeného porušení čl. 2 odst. 2 a čl. 11 odst. 5 Listiny a čl. 9 odst. 3 Ústavy ČR, které stěžovatel spatřoval v tom, že mu byla neprávem uložena spotřební daň z uhlovodíkových paliv a maziv a daň z přidané hodnoty, vypočtená z této spotřební daně, spolu se sankčním zvýšením obou vyměřených daňových povinností. Administrativní změnu v označení výrobku není dle jeho názoru možno nazvat výrobou, nota bene výrobou "fiktivní". V důsledku toho osoba, která zboží nakoupí pod určitým označením a prodá jej pod označením odlišným, nemůže být považována za výrobce. Pokud jde o skutková zjištění, Ústavní soud vycházel plně ze zjištění krajského soudu. Předmětné transakce, tedy koupě a prodej ropných produktů, proběhly v období druhé poloviny roku 1993, tzn. musí být z hlediska daňového, resp. z hlediska uložení spotřební daně, posuzovány v období od 1.1.1993 do 31. 7. 1993 dle zákona č. 587/1992 Sb. a v období po 1. 8. 1993 citovaným zákonem ve znění novely zák. č. 199/1993 Sb. Zmíněné předpisy vymezovaly plátce daně jednak obecně v §3, podle něhož byly za plátce spotřební daně považovány právnické a fyzické osoby, které v tuzemsku vybrané výrobky "vyrábějí", nebo kterým mají být vyvážené nebo dovážené vybrané výrobky propuštěny, a dále ty, které vyskladní vybrané výrobky osvobozené od daňové povinnosti podle §8 odst. 1 písm. b) a odst. 2 pro jiné účely, než uvedené v §8, odst. 1 písm. b) a odst. 2 (srov. §3 odst. 1 a 2 zák. č. 587/1992 Sb.). Po novele, s účinností od 1. 8. 1993, byly za plátce považovány též osoby, které použijí vybrané výrobky osvobozené od daně podle §8 odst. 1 písm. b), §23 a §29 pro jiné účely než tam stanovené. Speciálně ve vztahu k dani z uhlovodíkových paliv a maziv byli dále plátci osoby, které nakoupí uhlovodíková paliva a maziva uvedená v §23 odst. 3 cit. zák., a po novele Správa hmotných rezerv. Skutečnost, že obecné soudy vyslovily právní názor, s nímž se stěžovatel neztotožňuje, nezakládá sama o sobě důvod k vyhovění ústavní stížnosti a nelze z toho důvodu argumentovat porušením ústavních záruk stěžovatele. Tak rozhodoval Ústavní soud např. ve věci IV. ÚS 188/94 (viz Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 3, Vydání 1., Praha, C.H. Beck 1995, str. 281). Připustil nicméně, že v některých případech může interpretace právních předpisů obecnými soudy být tak extenzivní, že zasáhne do některého ústavně garantovaného základního práva. Stěžovatel se domnívá, že krajský soud vyložil pojmy "výroba" a "výrobce" "superextenzivně", takže vzniká pochybnost, zda takový výklad nevybočuje z ústavních mezí. Klíčovým pro posouzení ústavní stížnosti Ústavním soudem v tomto ohledu tedy je výklad zákonných pojmů "výroba" a "výrobce" obecným soudem a zejména to, zda jeho výklad nevybočil z ústavních mezí. Text zákona či jiného normativního aktu je vyjadřován právním jazykem, jehož specifičnost je dána požadavky na přesnost vyjadřování a snahou o odstranění neurčitostí. Na straně druhé je text právního předpisu vždy zčásti neurčitý, což je dáno mimo jiné i povahou a možnostmi jazyka. Nadto se jazyk vyvíjí, stejně jako význam pojmů v právních textech obsažených. Ústavní soud vycházel z pravidla, že výrazům použitým v textu zákona je třeba rozumět v tom smyslu, jaký mají obecně ve spisovném jazyce, není-li relevantní důvod pro odlišnou interpretaci. V daném případě dospěl k závěru, že při interpretaci zákona z počátku 90. let nemůže vycházet z dřívějšího, ideologicky podmíněného, zužujícího, čistě materialistického pojetí slova "výroba". Uvedený právní pojem je ve svém skutečném významu mnohem širší. Pokrývá nejen proces vytváření materiálních statků, ale jakoukoli cílevědomou činnost, která směřuje ke vzniku statků jak hmotných, tak nehmotných, sloužících k uspokojování určité potřeby, jíž může být i dosažení zisku. Uvedené pojetí ostatně odpovídá i významové náplni cizojazyčných ekvivalentů "produce"/"production"; "produire"/"production", které zahrnují vedle dalších i činnost směřující k vytvoření díla, či proces vytváření zisku. Tomu odpovídá i používání termínu "produkt" tak, jak se objevuje např. v důvodové zprávě k zákonu č. 60/1998 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 58/1995 Sb., o pojišťování a financování a financování vývozu se státní podporou a o doplnění zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, v souvislosti s označením služeb ("pojišťovacích produktů") poskytovaných za úplatu. Ústavní soud si v této souvislosti všiml i definice "výroby", obsažené v zák. č. 148/1995 Sb., novele zákona o spotřebních daních. Tato legální definice zajisté není právně rozhodná při posuzování daňové povinnosti, vzniklé před účinností zákona, kterým byla zavedena. Lze ji ovšem použít, jak to ostatně v řízení tvrdil i sám stěžovatel, jako vodítko pro prováděnou interpretaci. Uvedená legální definice "výrobou" míní proces, při němž vybraný výrobek vznikne nebo dozná změn ve své podstatě či "ve vnější úpravě". Dikce definice svědčí výše uvedenému širšímu významu, který Ústavní soud pojmu "výroba" přikládá, totiž, že nejde jen o samotný technologický proces vzniku výrobku, při němž dochází ke změně jeho vnitřních vlastností, ale též o postup, kdy finální produkt je odlišný od produktu původního jen v důsledku své vnější úpravy, změny. Vnější úpravou výrobku nepochybně může být i jeho nové pojmenování, jež signalizuje jeho nové určení při uspokojování určité potřeby, jež je rozdílné od určení výrobku původního. Dalším nezbytným krokem Ústavního soudu bylo nalézt odpověď na otázku, zda lze vyčíst úmysl zákonodárce použít pojmu "výroba" v zákoně č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve shora vymezeném významu, tj. zda zákonodárce chtěl rozlišovat z hlediska plátcovství daně mezi různými kategoriemi osob, disponujícími uhlovodíkovými palivy a mazivy se stejným cílem dosáhnout zisku. Ústavní soud dospěl k závěru, že nikoli. Nelze totiž z ničeho dovodit, že by záměrem zákona č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, bylo postupovat proti principu rovnosti před zákonem a nediskriminace tím, že by libovolně postihoval jen určité kategorie takových osob. Je nutné znovu připomenout, že - jak již Ústavní soud ve svých rozhodnutích nejednou uvedl - tam, kde zákon připouští dvojí výklad, je nezbytné dát při jeho aplikaci přednost tomu z nich, který je ve své interpretaci s ústavním pořádkem republiky co nejvíce souladný. Při zkoumání úmyslu zákonodárce vzal Ústavní soud v úvahu též důvodovou zprávu k zák. č. 136/1994 Sb., který novelizoval zákon o spotřebních daních, přirozeně u vědomí, že jde právě jen o projev vůle zákonodárce a nikoli pramen práva. Námitka stěžovatele, že zákonodárce zamýšlel tímto zákonem okruh plátců daně rozšířit (a nikoli jen upřesnit), není důvodná. V textu důvodové zprávy se sice samotný termín "rozšířit" objevuje, nicméně tento jediný výraz nemůže popřít celý smysl úvahy zákonodárce. Důvodová zpráva zdůvodňuje předkládanou novelu zákona zájmem na ochraně konečných spotřebitelů tzv. motorové nafty před "nepoctivými obchodníky" a zájmem na "zamezení daňových úniků". Z této věty jednoznačně vyplývá názor zákonodárce, že obchodování s ropnými produkty získanými bez spotřební daně a dále prodávanými jako pohonné hmoty bylo v rozporu již s právem platným doposud. Slovo "rozšířit" (okruh plátců spotřební daně) je v daném kontextu tedy ekvivalentní se slovem "upřesnit". Na základě výše uvedených skutečností dospěl Ústavní soud k závěru, že výklad slova "výrobce" v §3 zák. č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, krajským soudem není excesivně extenzivní a nevybočuje z ústavních mezí. Proces administrativní změny, tj. právně významné nové označení výrobku, je podle Ústavního soudu "výrobou" ve smyslu uvedeného zákona. Principu právní jistoty, jehož porušení se stěžovatel též v této souvislosti domáhá, neodporuje použití běžných interpretačních metod, včetně metody jazykové, v případech nejasnosti obsahu zákonodárcem použitého pojmu. Jak bylo výše uvedeno, krajský soud rozhodl v souladu s právní úpravou platnou v rozhodné době a státu tak nebyla přiřčena stěžovatelem vytýkaná "výhoda zpětného pohledu". Ani v tomto bodě Ústavní soud porušení neshledal. Z výše uvedeného plyne i odpověď na otázku, kterou si Ústavní soud též položil, a to, zda lze v dané věci uvažovat o obcházení zákona. Takovým obcházením je jednání, které spočívá v tom, vyhnout se závaznému pravidlu záměrným použitím účinného prostředku, který činí tento (zakázaný) výsledek nenapadnutelným z hlediska platného práva. Prostředek je účinný tehdy, pokud je zakázaného výsledku dosaženo bez použití sankce, či alespoň sankce, jež by byla schopna tento výsledek zpochybnit. Naopak, použití neúčinného prostředku nedovoluje docílit zamýšleného zakázaného výsledku způsobem, který by byl nenapadnutelným z hlediska platného práva. Vzhledem k tomu, že ústavně konformní výklad pojmu "výrobce" v ustanovení §3 zák. č. 587/1992 Sb. dovoluje pohlížet na stěžovatele jako na "výrobce", je prostředek, který použil (administrativní změna označení výrobku), neúčinným, neboť tento jeho postup byl na základě uvedeného zákona sankcionován cestou doměření daně. Proto jsou pro Ústavní soud další úvahy o obcházení zákona bezpředmětné. Pokud jde o druhou část návrhu stěžovatele, požadující odložení vykonatelnosti v záhlaví uvedených rozhodnutí, Ústavní soud neshledal důvod pro rozhodnutí podle §79 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu. Podle zmíněného ustanovení Ústavní soud může na návrh stěžovatele odložit vykonatelnost napadeného rozhodnutí, nebude-li to v rozporu s veřejným zájmem, a, současně, pokud by výkon rozhodnutí nebo uskutečnění oprávnění, přiznaného třetí osobě, znamenal pro stěžovatele nepoměrně větší újmu, než jaká při odložení vykonatelnosti může vzniknout třetím osobám. Ústavní soud neshledal naplnění posledně uvedené podmínky a i vzhledem k rozhodnutí ve věci návrh i v této části zamítl (§82 odst. 1 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu). Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 27. června 2000

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2000:2.US.157.97
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 157/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 99/18 SbNU 363
Populární název K pojmu výroba v souvislosti s aplikací zákona o spotřebních daních
Datum rozhodnutí 27. 6. 2000
Datum vyhlášení 18. 9. 2000
Datum podání 7. 5. 1997
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Malenovský Jiří
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 95 odst.1
  • 2/1993 Sb., čl. 11 odst.5, čl. 2 odst.2
Ostatní dotčené předpisy
  • 337/1992 Sb., §16, §32, §50
  • 587/1992 Sb., §3
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/ukládání daní a poplatků
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík daň/daňová povinnost
rozhodnutí meritorní
interpretace
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-157-97
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 29707
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-30