ECLI:CZ:US:2000:4.US.521.99
sp. zn. IV. ÚS 521/99
Nález
Ústavní soud rozhodl, za souhlasu účastníků řízení s upuštěním od ústního jednání, v senátě, ve věci ústavní stížnosti Ing. M. S. a M. S-né, proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 14. 6. 1999, čj. 22 Ca 459/98-25, a proti rozhodnutí Okresního úřadu v Karviné, okresního pozemkového úřadu, ze dne 9. 9. 1998, čj. PÚ-716/R-289/98-Ha, za účasti Krajského soudu v Ostravě, jako účastníka řízení, a OKD, a. s. Ostrava, a Okresního úřadu v Karviné, okresního pozemkového úřadu, jako vedlejších účastníků řízení, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 14 . 6. 1999, čj.
22 Ca 459/98-25, a rozhodnutí Okresního úřadu v Karviné, okresního
pozemkového úřadu ze dne 9. 9. 1998, čj. PÚ-716/R-289/98-Ha, se
zrušují.
Odůvodnění:
Stěžovatelé se svojí včas podanou ústavní stížností domáhají,
a to s poukazem na porušení čl. 11 odst. 1 a čl. 36 odst. 1
Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), zrušení
rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 14. 6. 1999, čj. 22 Ca
459/98-25, kterým bylo potvrzeno rozhodnutí Okresního úřadu
v Karviné, okresního pozemkového úřadu (dále jen "okresní
pozemkový úřad"), ze dne 9. 9. 1998, čj. PÚ-716/R-289/98-Ha, jímž
bylo rozhodnuto, že stěžovatelům se nevydávají do vlastnictví
nemovitosti ve výroku tohoto rozhodnutí přesně specifikované
v k.ú. D. S., obec Havířov, s tím, že stěžovatelé se domáhají
rovněž zrušení tohoto rozhodnutí okresního pozemkového úřadu.
Ústavní stížnost obsahuje rekapitulaci průběhu dosavadního
restitučního řízení s důrazem na skutečnosti, které podle
stěžovatelů opodstatňují jejich názor, odlišný od právního názoru
Krajského soudu v Ostravě (dále jen "krajský soud"), který dospěl
k závěru, že v daném případě nedošlo k naplnění restitučního
titulu podle §6 odst. 1 písm. k) zákona o č. 229/1991 Sb.,
o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o půdě"), neboť
kupní smlouva mezi stěžovateli, jako prodávajícími, a OKD, B. s.,
n. p., jako kupujícím, ze dne 13. 12. 1963, nebyla uzavřena
v tísni. Současně poukazují na to, že o jejich restitučním nároku
bylo rozhodováno opakovaně, když okresní pozemkový úřad svým
prvním rozhodnutím ze dne 1. 8. 1997, čj. PÚ-172/R-289/92-Ha,
rozhodl podle §9 odst. 4 zákona o půdě naopak tak, že k naplnění
restitučního titulu podle §6 odst. 1 písm. k) zákona o půdě
došlo, neboť stěžovatelé se při uzavírání předmětné kupní smlouvy
nacházeli ve stavu tísně a k převodu pozemků došlo za nápadně
nevýhodných podmínek, přičemž k části pozemků došlo k obnovení
vlastnického práva ve vztahu k oprávněným osobám a k části
z důvodu naplnění překážek podle §11 odst. 1 písm. c) zákona
o půdě bylo rozhodnuto, že se pozemky do vlastnictví stěžovatelů
nevydávají, nicméně ve smyslu §11 odst. 2 zákona o půdě mají
právo na poskytnutí jiných vhodných pozemků. V řízení o opravném
prostředku proti tomuto rozhodnutí bylo toto rozhodnutí okresního
pozemkového úřadu zrušeno a věc vrácena okresnímu pozemkovému
úřadu k dalšímu řízení s tím, že krajský soud vyslovil právní
názor, že ze zjištěného skutkového stavu vyplývá, že stěžovatelé
se nenacházeli při uzavírání kupní smlouvy v situaci, kterou by
bylo možno hodnotit jako stav tísně. Vázán tímto právním názorem,
okresní pozemkový úřad vydal dne 9. 9. 1998 rozhodnutí, čj.
PÚ-716/R-289/98-Ha, kterým rozhodl, že stěžovatelům se předmětné
pozemky nevydávají. V řízení o opravném prostředku bylo pak toto
rozhodnutí okresního pozemkového úřadu potvrzeno, a vzhledem k
tomu, že stěžovatelé nadále setrvávají ve vztahu k naplnění
restitučního titulu podle §6 odst. 1 písm. k) zákona o půdě na
odlišném právním názoru než krajský soud, nezbylo jim, než podat
ústavní stížnost, neboť mají za to, že v dosavadním restitučním
řízení bylo ze strany orgánů veřejné moci při rozhodování
postupováno tak, že stěžovatelé byli kráceni na svých ústavně
zaručených právech.
K posouzení ústavní stížnosti si Ústavní soud vyžádal
vyjádření Krajského soudu v Ostravě, vyjádření vedlejších
účastníků a připojil spis Krajského soudu v Ostravě, sp. zn. 22
Ca 459/98, a spis Okresního úřadu v Karviné, okresního pozemkového
úřadu, jehož součástí je rozhodnutí, čj. PÚ-716/R-289/98-Ha.
Krajský soud ve svém vyjádření uvádí, že podle jeho názoru ve
vztahu ke stěžovatelům nedošlo k tvrzenému porušení čl. 11 odst.
1 Listiny, neboť jak vyplývá z ustálené judikatury Ústavního
soudu, je ochrana zaručená tímto článkem chápána především jako
ochrana existujícího vlastnického práva. Rovněž právo stěžovatelů
na spravedlivý proces podle čl. 36 odst. 1 Listiny nebyl podle
jeho názoru postupem krajského soudu porušeno, když na základě
opravného prostředku stěžovatelů krajský soud v řízení podle §250l a násl. o.s.ř. nařídil jednání, přezkoumal napadené správní
rozhodnutí a ve věci rozhodl. K námitce stěžovatelů ohledně
nesprávného hodnocení existence podmínek podle §6 odst. 1 písm.
k) zákona o půdě krajský soud odkazuje na odůvodnění svého
rozhodnutí a poukazuje na to, že podle jeho názoru se stěžovatelé
u Ústavního soudu domáhají toho, aby Ústavní soud přezkoumal
napadené rozhodnutí způsobem, který by znamenal, že Ústavní soud
představuje další instanci v hierarchii obecných soudů, která je
oprávněna přezkoumávat meritorně pravomocný rozsudek soudu, což je
podle názoru krajského soudu nepřípustné. Z výše uvedených důvodů
krajský soud své vyjádření uzavírá návrhem, aby ústavní stížnost
byla zamítnuta.
Okresní pozemkový úřad jako vedlejší účastník řízení ve svém
vyjádření k ústavní stížnosti uvádí, že ústavní stížností napadené
rozhodnutí vydal okresní pozemkový úřad, vázán právním názorem
Krajského soudu v Ostravě, vysloveným v rozsudku ze dne 6. 5.
1998, čj. 22 Ca 466/97-28 a 22 Ca 479/97, kterým bylo zrušeno
rozhodnutí okresního pozemkového úřadu ze dne 1. 8. 1997, čj.
PÚ-172/R-289/92-Ha. V tomto rozhodnutí okresní pozemkový úřad
učinil závěr, že v daném případě, byť z jiných důvodů než uvádějí
stěžovatelé, byla kupní smlouva mezi nimi a OKD, B. s., n. p.
v Ostravě, uzavřena v tísni s tím, že na tomto svém stanovisku
stále setrvává, a to přesto, že krajský soud učinil právní závěr
jiný. Dále uvádí, že se však neztotožňuje s tvrzením stěžovatelů,
že ve vztahu k nim došlo orgány veřejné moci k porušení čl. 11
odst. 1 Listiny, a to s odkazem na ustálenou judikaturu Ústavního
soudu. Ve vztahu k tvrzení stěžovatelů, že v dosavadních řízeních
došlo ve vztahu k nim k porušení čl. 36 odst. 1 Listiny, okresní
pozemkový úřad uvádí, že se nevyjadřuje, neboť k tomu není
kompetentní.
OKD, a.s., jako vedlejší účastník ve svém vyjádření
k ústavní stížnosti uvádí, že ústavní stížnost je podle jeho
názoru nedůvodná, neboť napadenými rozhodnutími nebyla porušena
ústavní práva stěžovatelů, kteří svojí ústavní stížností v
podstatě polemizují s právním hodnocením zjištěného skutkového
stavu, a domáhají se toho, aby Ústavní soud jinak hodnotil
provedené důkazy ve vztahu k okolnostem uzavření kupní smlouvy ze
dne 13. 12. 1963, čímž se snaží dostat Ústavní soud do pozice
odvolacího soudu, tj. dalšího článku soustavy obecných soudů,
kterýmžto článkem však Ústavní soud nepochybně není. K věci samé
pak vedlejší účastník uvádí, že je subjektem, který provozuje mimo
jiné hornickou činnost na poměrně rozsáhlém území, a v minulosti
vykupoval a stále vykupuje řadu nemovitostí, tj. staveb a pozemků,
které jsou v důsledku jeho činnosti poddolovány. Rozhodující
motivací pro uzavírání kupních smluv jsou vždy především důvody
bezpečnosti osob, které se na nemovitostech zdržují a pohybují.
Podle názoru vedlejšího účastníka nebyla stěžovatelům způsobena
křivda ve smyslu zákona o půdě. K výkupu nemovitostí došlo tehdy,
stejně jako by došlo dnes, a to bez ohledu na společenský režim,
který je zajisté svou podstatou odlišný. Podmínka tísně a nápadně
nevýhodných podmínek musí být splněny kumulativně. Každý, kdo
prodává poddolovanou nemovitost, jedná pod určitým tlakem
vyplývajícím ze situace, která poddolováním vznikla. Stěžovatelé
tak podle názoru klienta nebyli v horší nebo lepší situaci než
tisíce jiných osob, které odprodaly poddolované nemovitosti OKD,
a.s., respektive jeho právnímu předchůdci. S ohledem na výše
uvedené zastává vedlejší účastník názor, že ústavní stížnosti
nelze vyhovět.
Z obsahu ústavní stížnosti a z obsahu obou připojených spisů,
včetně přihlédnutí k obsahu výše uvedených vyžádaných vyjádření,
Ústavní soud zjistil a považuje v daném případě za významné uvést,
že mezi ve věci dosud rozhodujícími orgány veřejné moci, tj.
konkrétně mezi okresním pozemkovým úřadem na straně jedné
a krajským soudem na straně druhé, došlo v průběhu restitučního
řízení k rozdílným právním závěrům v otázce naplnění restituční
skutkové podstaty, obsažené v §6 odst. 1 písm. k) zákona o půdě,
podle něhož budou oprávněným osobám vydány nemovitosti, které
přešly na stát nebo jinou právnickou osobu na základě kupní
smlouvy uzavřené v tísni za nápadně nevýhodných podmínek, byť ve
svém rozhodnutí ze dne 9. 9. 1998, čj. PÚ-716/R-289//98-Ha,
vychází v souladu s ustanovením §250r o.s.ř., respektuje právní
názor vyslovený v rozsudku krajského soudu ze dne 6. 5. 1998, čj.
Ca 466/97-28 a 22 Ca 479/97.
Sama tato skutečnost samozřejmě automaticky nezakládá
legitimaci Ústavního soudu k přezkoumávání rozhodnutí ve věci
dosud rozhodujících orgánů veřejné moci, nicméně při zvažování
opodstatněnosti ústavní stížnosti v rovině ústavně právní nemohl
Ústavní soud tuto skutečnost zcela pominout, a to především při
vědomí platné právní úpravy správního soudnictví. Je totiž toho
názoru, že právě v situaci odlišného právního závěru správního
soudu, rozhodujícího o zákonnosti nepravomocného rozhodnutí
správního orgánu, se významně projevuje absence subjektu, který by
byl za přesně stanovených zákonných podmínek oprávněn, např.
cestou mimořádných opravných prostředků, plnit roli subjektu
sjednocujícího judikaturu na tomto významném úseku soudnictví.
Z těchto důvodů, jakkoli je Ústavní soud zcela ve shodě
s vyjádřeními krajského soudu, jako účastníka řízení, i všech
ostatních vedlejších účastníků, totiž že v dané restituční věci
nemohlo dojít ve vztahu ke stěžovatelům k porušení jejich práva
zakotveného v čl. 11 odst. 1 Listiny, neboť to se skutečně týká
ochrany vlastnického práva již existujícího a nelze jej aplikovat
v případě tvrzených restitučních nároků, nemůže Ústavní soud bez
bližšího posouzení obsahu dosavadních řízení, a to jak na úrovni
okresního pozemkového úřadu, tak na úrovni krajského soudu,
odmítnout jako neopodstatněné tvrzení ze strany stěžovatelů, kteří
se dovolávají porušení svého práva na spravedlivý proces. Ve
vztahu k této otázce v dané konkrétní restituční věci je podle
mínění Ústavního soudu za nezbytné zdůraznit, že stěžovateli
uplatněné restituční nároky se týkají pozemkových nemovitostí,
k jejichž převodu na stát, resp. tehdejší OKR, B. s., n. p., došlo
v souvislosti s převodem vlastnického práva obytného (rodinné)
domu silně poškozeného důlní činností. Poukázat je přitom třeba na
to, že stěžovatelé nezpochybňují opodstatněnost prodeje jejich
původní stavební nemovitosti silně zdevastované důlní činností, ve
vztahu k níž bylo navíc rozhodnuto tehdejším odborem pro výstavbu
MěstNV v Havířově ze dne 5. 10. 1962, zn. Výst. 1035/62-Rai,
o demolici, a to s termínem nejpozději do konce roku 1962, ale
naopak své restituční nároky směřují k pozemkovým nemovitostem. Ze
spisového materiálu Ústavní soud, a považuje při zvažování
dodržení práva na spravedlivý proces ve vztahu ke stěžovatelům
v řízení o jimi uplatněných restitučních nárocích uvést, že
sdělení adresované stěžovatelům jako původním vlastníkům
předmětných nemovitostí ze dne 20. listopadu 1962, označené jako
"Důlní škody na domě čp. 5 k.ú. Dolní Suchá - výkup nemovitostí,
obsahuje výslovné upozornění, že od stěžovatelů bude vykoupen
pouze dům se stavebním pozemkem, kdežto zemědělská půda vykupována
nebude. Součástí spisového materiálu okresního pozemkového úřadu
je pak pouze odhad, zpracovaný k žádosti původních vlastníků pro
jejich vlastní potřebu a informaci, podle něhož byla nemovitost
odhadnuta cenou 53.856 Kčs, a to bez pozemků a porostů. Z obsahu
tohoto spisu lze dále zjistit, že okresní pozemkový úřad se
bezúspěšně snažil v archivech v úvahu přicházejících subjektů
dohledat písemnosti ohledně ocenění nemovitostí ze strany
tehdejšího kupujícího, které považoval ze potřebné k posouzení
restitučního rozměru dané věci za situace, kdy v samotné kupní
smlouvě je uvedena pouze celková kupní cena 50 000,- Kč, aniž by
byla rozčleněna na náhradu za stavby a pozemky. Při vědomí toho,
že otázka eventuálních rozdílů mezi kupní cenou sjednanou a kupní
cenou stanovenou znaleckým posudkem, jmenovitě ve vztahu
k zemědělským pozemkům a na nich se nacházejících porostů, je
právně relevantní zejména ve vztahu k případnému naplnění podmínky
nápadně nevýhodných podmínek, nemůže Ústavní soud v dané věci
pominout, a to ve spojení s obsahem výše citovaného sdělení
potencionálního kupujícího o tom, že zemědělské pozemky nebudou
spolu s výkupem důlní činností zdevastované stavební nemovitosti
a zastavěného pozemku vykupovány, tyto skutečnosti i při
zvažování, zda způsob, jakým byla ze strany krajského soudu
v daném konkrétním případě posouzena okolnost tísně na straně
prodávajících, je či není možno považovat za způsob ústavně
konformní. Po bedlivém zvážení všech výše uvedených skutečností,
a při plném respektování skutečnosti, že Ústavní soud
nepředstavuje další přezkumnou instanci v soustavě obecných soudů,
dospěl však v této věci Ústavní soud k závěru, že ústavní
stížností napadená rozhodnutí orgánů veřejné moci jsou výsledkem
řízení, v nichž nebylo zcela respektováno právo stěžovatelů na
spravedlivý proces jako právo ústavně garantované. K tomuto závěru
vedly Ústavní soud následující skutečnosti, mající kořeny již
v samotném skutkovém posouzení dané věci, které se následně
promítly do právního závěru ohledně kategorie tísně, s nímž se
stěžovatelé neztotožnili. Především je třeba rekapitulovat
okolnosti, z kterých krajský soud dovodil neexistenci tísně na
straně stěžovatelů. Z odůvodnění rozsudku Krajského soudu
v Ostravě ze dne 28. 4. 1998, čj. 22 Ca 466/97 a 22Ca 479/97, je
třeba poukázat na to, že podle názoru krajského soudu se
prodávající nenacházeli v takovém stavu, který by bylo možno
hodnotit jako stav tísně, neboť stav rodinného domku byl takový,
že vyžadoval likvidaci, což bylo prokázáno rozhodnutím MěNV
v Havířově ze dne 5. 10. 1962, kterým bylo stěžovatelům nařízeno
odstranění domu. Tyto objektivní skutečnosti znemožnily
stěžovatelům užívání domu a pozemků, které byly, s ohledem na svou
devastaci důlní činností, nezpůsobilé obdělávání. Výkupem poskytl
kupující stěžovatelům náhradu škody, kterou jim v příčinné
souvislosti se svou důlní činností způsobil. Dále krajský soud
poukazuje v odůvodnění svého rozsudku na to, že hlubinná těžba
užitkových nerostů není specifickou činností pro období let
1948-1990, ale byla prováděna i před tímto obdobím a provádí se
i v současné době, a to se stejnými negativními důsledky pro
vlastníky nemovitostí, ať již pozemků nebo povrchových staveb.
Škody na nemovitostech v těžebních oblastech byly vždy jejich
vlastníkům nahrazovány formou výkupu dotčených pozemků
a povrchových objektů, přestože je jinak kupující nepotřeboval
a ani s ohledem na jejich poškození nemohl využít. Způsob vzniku
majetkové škody v důsledku důlní činnosti a poskytnutí náhrady
podle platných právních předpisů zůstává stejný, bez ohledu na
společenskopolitické poměry, za nichž ke škodě došlo. Proto
v postupu kupujícího, který výkupem nemovitostí poskytl vlastníkům
dotčených nemovitostí náhradu škody způsobené důlní činností,
nelze spatřovat křivdu, jejíž odstranění je smyslem a účelem
zákona o půdě. V návaznosti na skutečnosti zjištěné
z připojených spisů nezbývá Ústavnímu soudu než konstatovat, že
jmenovitě tvrzení krajského soudu, týkající se i devastace pozemků
nezpůsobilých v důsledků těžební činnosti obdělávání, s poukazem
na demoliční výměr MěNV v Havířově ze dne 5. 10. 1962, nemá
v tomto rozhodnutí, ani v jiném listinném či jiném zjištění, které
je součástí spisového materiálu, oporu. Citovaný demoliční výměr
se obsahově týká výlučně skutečností souvisejících se stavebním
objektem a o případném poškození zemědělských pozemků zde není
žádné zmínky. Tuto skutečnost nelze dovodit ani z žádného jiného
dokladu, který tvoří spisový materiál, který byl podkladem pro
rozhodnutí napadená ústavní stížností. Naopak faktu, že ve
sdělení, časově navazujícím na tento demoliční výměr, budoucí
kupující sděluje dosavadním vlastníkům, že předmětem výkupu
nebudou zemědělské pozemky, lze dovodit, že ve stadiu zahájení
projednávání vypořádání náhrady důlních škod bylo úmyslem
kupujícího vykoupit výlučně těžební činností poškozenou stavební
nemovitost se zastavěným pozemkem. Lze tedy podle Ústavního soudu
uzavřít, že tvrzení stěžovatelů obsažené v jimi uplatněné
restituční věci, totiž, že k akceptování kupní smlouvy z jejich
strany v tom směru, že oproti původnímu návrhu byla koncipován
nejen jako kupní smlouva týkající se stavební nemovitosti
a zastavěného pozemku, ale i jimi obdělávaných zemědělských
pozemků, na nichž se nacházelo několik desítek trvalých ovocných
porostů, došlo za situace, kterou lze hodnotit jako stav tísně.
Přihlédnout je přitom třeba i k tomu, že poskytnutá kupní cena
byla určena na úhradu členského podílu v tehdejším bytovém
družstvu zaměstnanců OKR, Dolu Dukla. n. p., s tím, že část kupní
ceny byla kupujícím poukázána tomuto bytovému družstvu a část na
účelově vázaný účet Státní spořitelny v Karviné. Lze se tedy
opodstatněně domnívat, že jakékoli prodlevy ze strany
prodávajících při eventuálním rozporování globálně stanovené kupní
ceny ve výši 50 000,- Kč, bez diferenciace na část za stavbu
a část za pozemky, a to vše navíc bez odkazu na případný znalecký
posudek, by mohlo ohrozit ekonomiku zajištění budoucího bezpečného
bydlení stěžovatelů, a tudíž, že z tohoto zorného úhlu lze jejich
stav považovat za stav tísně, jak konec konců dovodil i okresní
pozemkový úřad ve svém rozhodnutí ze dne 1. 8. 1997, čj.
PÚ-172/R-289/92-Ha, kterým uznal restituční nárok stěžovatelů jako
oprávněný.
K těmto svým vývodům považuje Ústavní soud za podstatné
shrnout, že restituční titul obsažený v §6 odst. 1 písm. k)
zákona o půdě, podle něhož budou oprávněným osobám vydány
nemovitosti, které přešly na stát nebo jinou právnickou osobu na
základě kupní smlouvy v tísni za nápadně nevýhodných podmínek, je
restitučním titulem, při němž je nutno v každé jednotlivé věci
citlivě zvažovat, zda podmínky tísně a nápadně nevýhodných
podmínek byly kumulativně splněny. V zájmu zajištění práva na
spravedlivý proces je třeba trvat na tom, že právní závěry
obecných soudů, resp. všech ve věci rozhodujících orgánů veřejné
moci, musí vycházet vždy ze spolehlivě zjištěného skutkového stavu
věci, přičemž jednotlivé skutečnosti musí být, a to zejména
v prostředí rozhodovacích procesů, v nichž se jedná o uplatněných
restitučních požadavcích fyzických osob, bedlivě posouzeny
v jejich vzájemné souvislosti. Jakkoli lze přisvědčit názoru
krajského soudu, že v území dotčeném důlní činností bude bez
ohledu na společenskopolitické poměry docházet v důsledku
negativních vlivů těžební činnosti na okolí ke škodám na stavbách
i pozemcích, nelze vyloučit, že okolnosti konkrétního výkupu
nemovitostí mohou být takové, že na straně prodávajícího bude
navozen stav tísně. Vzhledem k tomu, že v daném případě nebyly
dostatečně zjištěny okolnosti, týkající se poškození a 2ocenění
téměř 9000 m pozemků (tj. včetně pozemku zastavěného obytnou
stavbou, u něhož zřejmě není dána věcná působnost zákona o půdě),
a tím nebyla ani posouzena příčinná souvislost těchto skutečností
a postavení prodávajících v okamžiku podpisu kupní smlouvy za
situace, kdy původně byli výslovně upozorněni, že předmětem výkupu
zemědělské pozemky nebudou, dospěl Ústavní soud k závěru, že
v dosavadním řízení nebylo ze strany ve věci dosud rozhodujících
orgánů veřejné moci postupováno tak, že by bylo možné z pozice
ústavněprávního nazírání jednoznačně uzavřít, že bylo respektováno
jejich právo na spravedlivý proces.
Z výše uvedených důvodů proto Ústavní soud ústavní stížností
napadený rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 14. 6. 1999,
čj. 22 Ca 459/98-25, a z důvodů procesní ekonomie také rozhodnutí
Okresního úřadu v Karviné, okresního pozemkového úřadu, ze dne 9.
9. 1998, čj. PÚ-716/R-289/98-Ha, zrušil [§82 odst. 2 písm. a)
odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších
předpisů].
Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 20. června 2000