infUsBrne,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 06.11.2001, sp. zn. I. ÚS 493/2000 [ usnesení / KLOKOČKA / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:1.US.493.2000

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2001:1.US.493.2000
sp. zn. I. ÚS 493/2000 Usnesení I. ÚS 493/2000 Ústavní soud rozhodl dnešního dne ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky A., spol. s r. o., zast. advokátem JUDr. J. U., proti rozhodnutí Ministerstva dopravy a spojů ze dne 19. 7. 2000, č. j. 19 024/00-110, ve spojení s rozhodnutím Magistrátu hlavního města Prahy ze dne 17. 9. 1999, č. j. MHMP-45788b/1999/DOP-R3, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Stěžovatelka ve své včas podané ústavní stížnosti namítala, že postupem shora uvedených orgánů státní správy došlo k porušení jejích ústavně zaručených práv a svobod. Stěžovatelka uvedla, že podniká v oboru taxislužba ve smyslu ust. §21 odst. 4 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, v platném znění. Ve své ústavní stížnosti konstatovala, že oznámila Magistrátu hlavního města Prahy mj. údaje o zaměstnancích - řidičích. Namítala, že tento správní orgán jí byl povinen podle odst. 5 citovaného zákona na základě jejího oznámení vydat pro každého řidiče průkaz způsobilosti. Ve smyslu ust. §21 odst. 3 cit. zákona je dle názoru stěžovatelky průkaz způsobilosti technickou a nikoli právní podmínkou provozování taxislužby. Stěžovatelka vyslovila nesouhlas s postupem správního orgánu, který požadoval za vyhotovení shora uvedených průkazů správní poplatek. Proto stěžovatelka požádala správní orgán o vrácení daňového přeplatku v částce 6 200 Kč, který vznikl zaplacením výše uvedeného správního poplatku, ke kterému nebyla ze zákona povinna. Magistrát hlavního města Prahy následně vydal stěžovatelkou napadené rozhodnutí, ve kterém nebylo žádosti stěžovatelky vyhověno. K odvolání stěžovatelky Ministerstvo dopravy a spojů pak vydalo rozhodnutí, kterým rozhodnutí správního orgánu prvního stupně změnilo tak, že se žádosti stěžovatelky o vrácení správního poplatku vyhovuje. Stěžovatelka uvedla, že vzhledem k tomu, že rozhodnutím ministerstva bylo vyhověno jejímu odvolání i žádosti na vrácení správního poplatku, a tedy bylo závazně stanoveno, že zaplacený poplatek bude vrácen i s úroky, není stěžovatelka dotčena výroky rozhodnutí na svých právech, a tedy se nemůže domáhat zrušení rozhodnutí cestou řízení v rámci správního soudnictví. Přesto však tvrdila, že postupem orgánů státní správy došlo k porušení jejích ústavně zaručených práv a svobod. Konkrétně namítala porušení čl. 11 odst. 5 a čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, a to zejména tím, že ministerstvo, dle mínění stěžovatelky, ve svém rozhodnutí v širším kontextu akcentovalo prvek nezkrácení daňových příjmů na úkor objektivity a ústavnosti svého rozhodování. V závěru své stížnosti stěžovatelka navrhla, aby Ústavní soud ve svém nálezu zrušil rozhodnutí Magistrátu hlavního města Prahy ve znění rozhodnutí Ministerstva dopravy a spojů, zakázal magistrátu vyměřovat a vybírat od stěžovatelky a ostatních provozovatelů taxislužby správní poplatky za vystavení průkazů způsobilosti řidičů taxislužby, zakázal ministerstvu organizovat a řídit vyměřování a vybírání těchto správních poplatků. Ústavní soud po posouzení návrhu stěžovatelky dospěl k závěru, že se v dané věci zjevně jedná o návrh z části evidentně nepřípustný a ve zbývající části o návrh, k jehož projednání - rovněž zjevně - není Ústavní soud příslušný. K návrhu stěžovatelky ohledně zrušení napadených rozhodnutí orgánů státní správy Ústavní soud v souladu se svou ustálenou judikaturou podotýká, že není běžnou třetí instancí v systému obecného soudnictví. Tím méně pak může být Ústavní soud náhradní institucí v případech, v nichž procesní předpisy nepřipouštějí možnost využít opravného prostředku v rámci správního soudnictví (resp. kdy není šance takovému případnému opravnému prostředku vyhovět), a to ani nehledě na okolnost, že odvolací správní orgán v daném případě návrhu stěžovatelky zcela vyhověl. Stěžovatelka se o takový opravný prostředek ostatně ani nepokusila, a proto je ve smyslu ustanovení §75 odst. 1, 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, její návrh nepřípustný. Navíc zjevně nedošlo k nijakému porušení ústavně zaručeného práva či svobody stěžovatelky. V případě návrhu stěžovatelky ohledně vydání shora citovaných zákazů pro orgány státní správy Ústavní soud věc uzavřel tak, že se jedná o návrhy, k jejichž projednání není Ústavní soud příslušný. V návaznosti na výše uvedené Ústavní soud návrh stěžovatelky ve smyslu ustanovení §43 odst. 1 písm. e) a d) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků odmítl. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně 6. listopadu 2001 Prof. JUDr. Vladimír Klokočka, DrSc. soudce Ústavního soudu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:1.US.493.2000
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 493/2000
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 6. 11. 2001
Datum vyhlášení  
Datum podání 16. 8. 2000
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Klokočka Vladimír
Napadený akt rozhodnutí jiné
rozhodnutí jiné
Typ výroku odmítnuto pro nepřípustnost - §43/1/e)
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 111/1994 Sb., §21 odst.3, §21 odst.4, §21 odst.5
  • 2/1993 Sb., čl. 11 odst.5
  • 337/1992 Sb., §2 odst.1, §2 odst.2
  • 368/1992 Sb., čl.
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/ukládání daní a poplatků
základní práva a svobody/ochrana osobních údajů
Věcný rejstřík poplatek/správní
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-493-2000
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 35493
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-26