infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-379-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 10.04.2001, sp. zn. I. ÚS 654/99 [ nález / GÜTTLER / výz-3 ], paralelní citace: N 56/22 SbNU 9 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:1.US.654.99

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Zastavení řízení o prohlášení konkursu na majetek navrhovatele (dlužníka)

Právní věta Nejvyšší soud ČR ve stanovisku Cpjn 19/98 (In: Sbírka soudních rozhodnutí 98, 7: 355) uvedl, že ustanovení odst. 1 §5 zákona o konkurzu a vyrovnání (ve znění před novelou provedenou zákonem č. 105/2000 Sb.) poskytuje soudu možnost (nikoli povinnost) žádat úhradu zálohy po navrhovateli. Zákon zakotvuje povinnost navrhovatele zálohu na výzvu soudu zaplatit, nikoliv však povinnost soudu navrhovatele k úhradě zálohy vždy vyzvat. Stejný názor vyslovil také Krajský soud v Ústí nad Labem v judikátu Rc 18/98 K 222/96 (In: Sbírka soudních rozhodnutí 98, 3: 154). Ústavní soud nemá důvod - z ústavněprávního hlediska - zpochybňovat výklad provedený v uvedeném stanovisku Nejvyššího soudu ČR a v citovaném judikátu Krajského soudu v Ústí nad Labem. Jejich závěry považuje za shodné s účelem a smyslem právní úpravy zálohy na náklady konkurzu v ustanovení odst. 1 a odst. 2 §5 zákona o konkurzu a vyrovnání (a to i ve znění před novelou provedenou zákonem č. 105/2000 Sb. Podle názoru Ústavního soudu uvedenému výkladu nasvědčuje i změna v ustanovení odst. 2 §5 zákona o konkurzu a vyrovnání, ke které došlo právě citovanou novelou provedenou zákonem č. 105/2000 Sb. Podle jeho znění - "nebude-li záloha na náklady konkurzu v určené lhůtě zaplacena, může soud před prohlášením konkurzu řízení zastavit; o tomto následku musí být navrhovatel poučen" - případné zastavení řízení záleží na uvážení soudu. Ústavní soud považuje takto koncipované dispoziční oprávnění soudu za jednoznačné naplnění výše uvedeného účelu institutu zálohy na náklady konkurzu a vedle toho pro posílení právní jistoty a zajištění rovných podmínek všem věřitelům dlužníka.

ECLI:CZ:US:2001:1.US.654.99
sp. zn. I. ÚS 654/99 Nález Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě ve věci ústavní stížnosti stěžovatele T. S., s.r.o., proti usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 2. 11. 1999, č.j. 1 Ko 335/99-14, a proti usnesení Krajského obchodního soudu v Praze ze dne 8. 9. 1999, č.j. 94 K 35/99-7, spolu s níž byl podán návrh na zrušení ustanovení §5 odst. 1 a odst.2 zákona č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, takto: Usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 2. 11. 1999, č.j. 1 Ko 335/99-14, a usnesení Krajského obchodního soudu v Praze ze dne 8. 9. 1999, č.j. 94 K 35/99- 7, se zrušují. Odůvodnění: I. Usnesením Krajského obchodního soudu v Praze ze dne 8. 9. 1999, č.j. 94 K 35/99-7, bylo zastaveno řízení o prohlášení konkurzu na majetek navrhovatele (dlužníka) T. S., s.r.o. V odůvodnění svého rozhodnutí Krajský obchodní soud v Praze uvedl, že usnesením ze dne 20. 7. 1999, č.j. 94 K 35/99-5, vyzval navrhovatele (dlužníka) k zaplacení zálohy na náklady konkursu ve výši 10.000,- Kč ve lhůtě do 15 dnů ode dne doručení tohoto usnesení. Krajský obchodní soud prohlásil, že navrhovatel byl soudem poučen "o následku zastavení řízení podle ustanovení §5 odst. 2 zákona č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání" (poznámka: ve znění do 30. 4. 2000; dále jen "zákon o konkurzu a vyrovnání"), pokud nebude uvedená záloha na náklady konkurzu v určené lhůtě zaplacena. Dále konstatoval, že jeho výzva byla právnímu zástupci navrhovatele řádně doručena dne 23. 7. 1999, zálohu na náklady konkurzu však navrhovatel do dne vydání předmětného usnesení nezaplatil. Krajský obchodní soud proto postupoval podle ustanovení §5 odst. 2 zákona o konkurzu a vyrovnání a řízení zastavil. Usnesením Vrchního soudu v Praze ze dne 2. 11. 1999, č.j. 1 Ko 335/99-14, bylo citované usnesení Krajského obchodního soudu v Praze ze dne 8. 9. 1999, č.j. 94 K 35/99-7, potvrzeno. Vrchní soud se dovolal ustanovení §5 odst. 1 zákona o konkurzu a vyrovnání (v tehdejším znění), podle něhož je navrhovatel konkurzu povinen zaplatit na výzvu soudu v určené lhůtě zálohu na náklady konkurzu ve výši 10.000,- Kč; účastní-li se řízení více navrhovatelů, jsou povinni zaplatit zálohu společně a nerozdílně. Z druhého odstavce téhož ustanovení plyne, že soud řízení zastaví, nebude-li záloha na náklady konkurzu zaplacena v určené lhůtě. V odůvodnění svého rozhodnutí Vrchní soud v Praze dále uvedl, že záloha na náklady konkurzu má sloužit především k možné realizaci konkurzu i v případě, že v konkurzu samotném bude dodatečně zjištěno, že majetek úpadce k úhradě jeho nákladů nepostačuje. Vrchní soud dále konstatoval, že uvedená záloha není soudním poplatkem a zjevně ani nebylo úmyslem zákonodárce podřídit tento institut režimu soudních poplatků, ve kterém lze účastníka řízení od této povinnosti ve smyslu §138 o.s.ř. osvobodit. Samotný zákon o konkurzu a vyrovnání "žádné ustanovení o možnosti osvobození od povinnosti platit zálohu nemá, a naopak z dikce ust. §5 odst. 2 zákona lze dovodit povinnost soudu v případě nezaplacení zálohy řízení zastavit bez toho, že by mu bylo ponecháno na uvážení, kdy tak učinit může a kdy nikoliv". K námitce navrhovatele (dlužníka), že návrh podal proto, aby splnil povinnost vyplývající pro něho z ustanovení §4a odst. 1 zákona o konkurzu a vyrovnání, vrchní soud konstatoval, že uvedená povinnost podat bez zbytečného odkladu návrh na prohlášení konkurzu má vést dlužníka k tomu, aby předešel situaci, kdy již nebude mít žádné finanční prostředky. V této souvislosti vrchní soud poznamenal, že takovou povinnost mají vedle právnických osob jen ty fyzické osoby, jež se dobrovolně rozhodly účastnit podnikání právnických osob, činit za ně právní úkony a vzít tak na sebe možnost jistého podnikatelského rizika, za něž lze "latentní povinnost hradit zálohu ve výši 10.000,- Kč jistě spravedlivě považovat". Vrchní soud v Praze dále poukázal na to, že pokud by měl zákonodárce v úmyslu některou skupinu navrhovatelů z povinnosti hradit zálohu vyjmout, nepochybně by tento záměr dokázal do zákona vtělit; odkázal přitom na novely zákona o konkurzu a vyrovnání provedené zákony č. 94/1996 Sb. a 12/1998 Sb., které v příslušných ustanoveních spolu se zálohou zavedly, rozšířily a upřesnily povinnost dlužníka (a osob oprávněných jeho jménem jednat) podat návrh na prohlášení konkurzu. Vrchní soud konečně zrekapituloval předcházející průběh řízení a konstatoval, že v postupu soudu prvního stupně ani v napadeném usnesení neshledal žádnou nesprávnost, a protože nedošlo ke změně procesní situace ani po vydání napadeného usnesení, nezbylo mu něž napadené usnesení v souladu s ustanovením §219 o.s.ř. potvrdit. II. Ústavní stížnost podali stěžovatelé T. S., s.r.o., a G. S. proti v záhlaví uvedeným usnesením Krajského obchodního soudu v Praze a Vrchního soudu v Praze. V ní zejména uvedli, že bylo porušeno jejich ústavně zaručené právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost podle čl. 26 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a právo na soudní ochranu podle čl. 36 Listiny. Poněvadž soud (podle názoru stěžovatelů) bezdůvodně neaplikoval ustanovení §12a odst. 3 zákona o konkurzu a vyrovnání - a návrh na prohlášení konkurzu nezamítl, bylo-li zřejmé, že majetek dlužníka nepostačuje k úhradě nákladů konkurzu - odepřel prvému stěžovateli spravedlnost a hrubě tím porušil jeho právo na soudní ochranu zaručenou čl. 36 Listiny. Stěžovatelé při hodnocení stanoviska Vrchního soudu v Praze v prvé řadě namítli, že zatímco Nejvyšší soud ČR ve stanovisku Cpjn 19/98 (In: Sbírka soudních rozhodnutí 98, 7: 350) zaujal názor, že ustanovení odst. 2 §5 zákona o konkurzu a vyrovnání je třeba chápat nikoli jako povinnost, ale jako právo soudu řízení zastavit v případě, kdy záloha na náklady konkurzu nebude ve lhůtě zaplacena, pak Vrchní soud v Praze v napadeném usnesení zaujal stanovisko, že uvedené ustanovení zakotvuje povinnost soudu (při nezaplacení zálohy na náklady konkurzu) řízení zastavit. Dále stěžovatelé uvedli, že soud "měl zvážit všechny okolnosti a zvolit postup, který představuje nikoli libovůli, ale poskytnutí spravedlnosti". Nicméně dodali, že pokud "prvý stěžovatel výzvě k zaplacení zálohy nevyhověl, bylo povinností soudu řízení zastavit". Prvý stěžovatel pak musí - v důsledku aplikace "shora vyznačených ustanovení" - jako podnikatel existovat i nadále a plnit povinnosti z toho vyplývající. Obdobně prý musí "proti své vůli setrvat v postavení společníka prvého stěžovatele druhý stěžovatel, a to minimálně do té doby, kdy soud na návrh zruší jeho účast ve společnosti, pokud takovému návrhu vůbec vyhoví". Protože podle názoru stěžovatelů vede aplikace ustanovení §5 odst. 1 a odst. 2 zákona o konkurzu a vyrovnání k popření práva podnikat, zaručeného čl. 26 Listiny, je toto ustanovení v rozporu s Listinou. V uvedené souvislosti stěžovatelé v ústavní stížnosti připomenuli, že v navrhované novele zákona o konkurzu a vyrovnání (parlamentní tisk 429) by mělo být ustanovení modifikováno tak, že povinnost platit zálohu na náklady konkursu se týká výlučně věřitele. Proto stěžovatelé navrhli, aby byla usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 2. 11. 1999, č.j. 1 Ko 335/99-14 a usnesení Krajského obchodního soudu v Praze ze dne 8. 9. 1999, č.j. 94 K 35/99-7, zrušena. Spolu s tím navrhli, aby byla zrušena ustanovení §5 odst. 1 a odst.2 zákona o konkurzu a vyrovnáni č. 328/1991 Sb., která (pozn.: v době podání ústavní stížnosti) zněla takto: (1) Navrhovatel je povinen na výzvu soudu zaplatit v určené lhůtě zálohu na náklady konkurzu ve výši 10.000,- Kč; účastní-li se řízení více navrhovatelů, jsou povinni zálohu zaplatit společně a nerozdílně. (2) Nebude-li záloha na náklady konkurzu v určené lhůtě zaplacena, soud řízení zastaví. O tomto následku musí být navrhovatel poučen. III. Usnesením I. senátu Ústavního soudu ze dne 18. 7. 2000, sp. zn. I. ÚS 654/99, bylo řízení o ústavní stížnosti podle ustanovení §74 a §78 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"), přerušeno a návrh na zrušení citovaného ustanovení uvedeného zákona byl postoupen plénu Ústavního soudu k rozhodnutí podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy. Ve vztahu ke druhému stěžovateli G. S. byl návrh odmítnut, neboť se jedná o fyzickou osobu, která nebyla účastníkem řízení ani před Krajským obchodním soudem v Praze, ani před Vrchním soudem v Praze, jehož pravomocným rozhodnutím (tj. usnesením ze dne 2. 11. 1999, č.j. 1 Ko 335/99-14) mělo být podle tvrzení prvního i druhého stěžovatele porušeno jejich ústavně zaručené základní právo nebo svoboda. Proto senát Ústavního soudu - přerušiv řízení o ústavní stížnosti - v témže rozhodnutí dospěl k závěru, že v případě druhého stěžovatele G. S. se jedná o návrh podaný někým zjevně neoprávněným ve smyslu ustanovení §43 odst. 1 písm. c) zákona o Ústavním soudu. Senát Ústavního soudu současně (a pro úplnost) dodal, že novelou zákona o konkurzu a vyrovnání, tj. zákonem č. 105/2000 Sb., kterým se mění zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, došlo k úpravě ustanovení §5 odst. 1 a 2 zákona o konkurzu a vyrovnání takto: (1) Navrhovatel je povinen zaplatit zálohu na náklady konkurzu až do částky 50.000,- Kč, a to i opakovaně; učiní tak na výzvu soudu v určené lhůtě a výši. Pokud pohledávka navrhovatele vyplývá ze mzdových nároků, je navrhovatel od zaplacení zálohy osvobozen s výjimkou zaměstnanců uvedených v §67b. Účastní-li se řízení více navrhovatelů, jsou povinni zaplatit zálohu společně a nerozdílně. (2) Nebude-li záloha na náklady konkurzu v určené lhůtě zaplacena, může soud před prohlášením konkurzu řízení zastavit; o tomto následku musí být navrhovatel poučen. Usnesením Ústavního soudu ze dne 26. 9. 2000, sp. zn. Pl ÚS 35/2000, bylo řízení o návrhu na zrušení ustanovení §5 odst. 1 a odst. 2 zákona č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů, zastaveno. V odůvodnění tohoto usnesení Ústavní soud zejména uvedl, že při rozhodování podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy zjišťuje - po stránce věcné - zda jsou napadená ustanovení v souladu s ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou ve smyslu čl. 10 Ústavy (takže jejich zrušení není nezbytné) nebo zda tato ustanovení ústavně konformní nejsou. V tomto případě by Ústavnímu soudu nezbylo než napadené ustanovení zrušit. Ústavní soud však současně dodal, že návrhem na zrušení zákona, jiného právního předpisu nebo jejich jednotlivých ustanovení se věcně zabývá jen za předpokladu, že zákon, jiný právní předpis nebo jejich jednotlivá ustanovení nepozbyly platnosti před skončením řízení před Ústavním soudem. Pokud taková situace nastala (a zákon, jiný právní předpis nebo jejich jednotlivá ustanovení platnosti pozbyly), Ústavní soud v souladu s ustanovením §67 odst. 1 zákona o Ústavním soudu řízení zastaví. Ústavní soud dovodil, že novelou zákona o konkurzu a vyrovnání (tj. zákonem č. 105/2000 Sb., kterým se mění zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony) došlo - jak již dříve uvedl - z hlediska souzené věci k podstatným změnám v ustanovení §5 odst. 1 a odst. 2 zákona o konkurzu a vyrovnání. Podle ustanovení §5 odst. 1 cit. zákona (ve znění novely) je navrhovatel - mimo jiné - povinen zaplatit zálohu na náklady konkurzu až do částky 50.000,- Kč, a to i opakovaně; učiní tak na výzvu soudu v určené lhůtě a výši. Do prvého odstavce byl dále vložen text týkající se pohledávky navrhovatele vyplývající ze mzdových nároků. Podstatná změna v ustanovení odst. 2 téhož paragrafu spočívá v tom, že "nebude-li záloha na náklady konkurzu v určené lhůtě zaplacena, může soud před prohlášením konkurzu řízení zastavit". Novelizované ustanovení odst. 2 §5 zákona o konkurzu a vyrovnání tedy poskytuje soudu právo uvážit zastavení řízení. Z toho vyplývá, že novelizovaná právní úprava ustanovení §5 odst. 2 zákona o konkurzu a vyrovnání zavedla (na rozdíl od předchozí úpravy, podle níž soud řízení zastavit musel - srov. formulaci "soud řízení zastaví") toliko možnost, aby soud před prohlášením konkurzu řízení zastavil. Ústavní soud proto usoudil, že došlo k podstatné změně napadených ustanovení odst. 1 a odst. 2 §5 zákona o konkurzu a vyrovnání, jejichž zrušení bylo navrhováno. Tato ustanovení tedy v důsledku zákona č. 105/2000 Sb., kterým se mění zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, pozbyla platnosti před skončením řízení před Ústavním soudem. Proto Ústavní soud řízení ve věci návrhu na zrušení ustanovení §5 odst. 1 a odst. 2 zákona o konkurzu a vyrovnání zastavil (ust. §67 odst. 1 zákona o Ústavním soudu). Ústavní soud pro úplnost dodal, že - po zastavení řízení o návrhu na zrušení citovaných ustanovení zákona o konkurzu a vyrovnání - bude pokračováno v přerušeném řízení o vlastní ústavní stížnosti, v němž se bude Ústavní soud zabývat stěžovatelovými návrhy na zrušení napadených rozhodnutí, a to i "s přihlédnutím k doposud nejednotné soudní praxi (z doby před citovanou novelou) a ke změně, ke které citovanou novelou zákona o konkurzu a vyrovnání došlo". IV. Dále se Ústavní soud zabýval vlastní ústavní stížností. Ústavní soud shledal, že včas podaná ústavní stížnost splňuje všechny zákonné náležitosti a že proto nic nebrání projednání a rozhodnutí ve věci samé. K ústavní stížnosti se vyjádřili účastníci řízení - Vrchní soud v Praze a Krajský obchodní soud v Praze (nyní Městský soud v Praze). Vrchní soud v Praze ve svém vyjádření uvedl, že ústavní stížnost nepovažuje za důvodnou, odkázal na odůvodnění napadeného rozhodnutí ze dne 2. 11. 1999 a dále na svá dřívější vyjádření k jiným ústavním stížnostem, které byly řešeny Ústavním soudem pod sp. zn. I. ÚS 48/98 a II. ÚS 21/97. Vrchní soud rovněž uvedl, že institut zálohy nelze chápat odděleně od ostatních ustanovení zákona o konkurzu a vyrovnání, neboť zavedení povinnosti zálohu zaplatit má v konkurzním řízení své opodstatnění a přijetím argumentů stěžovatele by byl narušen celý systém náhrady nákladů, jež v rámci konkurzu vzniknou a které jsou uspokojovány z konkurzní podstaty. Pokud však výtěžek zpeněžení majetku konkurzní podstaty pro náhradu těchto nákladů nepostačuje, jsou uspokojovány ze zaplacené zálohy na náklady konkurzu. Vrchní soud též poukazuje na to, že stěžovatelem uváděná výtka, že v daném případě neměl soud od něho požadovat zálohu (ale naopak měl návrh na prohlášení konkurzu zamítnout pro nedostatek jeho majetku), je velmi zjednodušená a v podstatě "akceptuje" pouze jeho zájmy. Tento postup by měl být spíše výjimečný a lze ho připustit pouze tam, kde je ze všech okolností případu zřejmé, že dlužník skutečně žádným majetkem nedisponuje. Vrchní soud dále uvádí, že ve většině případů soud v této fázi řízení nemůže než vycházet z tvrzení uvedených dlužníkem v návrhu a správnější je proto konkurz prohlásit. Vrchní soud dále připomíná, že stěžovatel zcela pomíjí, že dle §4a zákona o konkurzu a vyrovnání měl povinnost podat návrh na prohlášení konkurzu bez zbytečného odkladu poté, kdy se octl v úpadku a nikoliv až tehdy, kdy se ocitl bez prostředků. Podle úvahy vrchního soudu lze proto pokládat za spravedlivé, aby se dlužník podílel na úhradě těch nákladů, jež by jinak nevznikly. Vrchní soud v Praze se proto domnívá, že postup soudu v dané věci byl v souladu se zákonem o konkurzu a vyrovnání a že nedošlo k porušení stěžovatelova práva na soudní ochranu. Vrchní soud souhlasí s upuštěním od ústního jednání. Nástupcem Krajského obchodního soudu v Praze, který byl - na základě čl. I odst. 2 zákona č. 215/2000 Sb., kterým se mění zákon č. 436/1991 Sb., o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky, ve znění pozdějších předpisů - s účinností ke dni 1. 1. 2001 zrušen, se stal v souladu s ustanovením čl. II bodem 1 věty první zák. č. 215/2000 Sb. Městský soud v Praze. Ten ve svém vyjádření uvedl, že stěžovatel především nesprávně chápe účel zálohy na náklady konkurzu, kterým není čerpání finančních prostředků od věřitelů ani bránění v podávání šikanózních návrhů, ale umožnění průběhu konkurzního řízení. Městský soud v Praze poukázal na majetkové deficity projevující se v konkurzních podstatách prohlášených konkurzů a dále - na stěžovatelově případě - demonstroval, že již ze samotného poměru mezi jeho majetkem ve výši 8 054,07,- Kč a závazky-dluhy ve výši 36 174 548,65,- Kč, je patrno, "jak sám dbal ustanovení čl. 11 odst. 2 Listiny". Městský soud v Praze dále dodal, že "stěžovatel evidentně překrucuje právo podle čl. 26 Listiny . na svoji výsadu jednat jednostranně jenom ve svůj prospěch, bez ohledu na práva ostatních a bez dodržování podmínek pro podnikání dané našim právním řádem". Proto stěžovatelův "přístup, jak z hlediska faktického výstupu jeho podnikatelské činnosti, tak z hlediska našeho práva" naprosto odmítá a navrhuje, aby ústavní stížnost byla zamítnuta. Městský soud souhlasí s upuštěním od ústního jednání v řízení před Ústavním soudem. Rovněž stěžovatel prohlásil, že s upuštěním od ústního jednání před Ústavním soudem souhlasí. V. Ústavní soud dospěl k následujícím závěrům. Stěžovatel namítá, že postupem obecných soudů došlo k porušení jeho základních práv a svobod uvedených v čl. 26 a čl. 36 Listiny. Ústavní soud v prvé řadě uvádí, že - pokud se týče stěžovatelem tvrzeného porušení "ústavního práva podnikat a provozovat hospodářskou činnost" zaručeného čl. 26 Listiny, které spočívá v aplikaci ustanovení §5 odst. 1 a odst. 2 zákona o konkurzu a vyrovnání (ve znění před novelou provedenou zákonem č. 105/2000 Sb.) obecnými soudy - ani v soudní praxi (v době před citovanou novelou) nebylo shody v názoru, zda řízení o návrhu na prohlášení konkurzu podané dlužníkem (stěžovatelem) má (či musí) být zastaveno v případě, že dlužník přes výzvu soudu v určené lhůtě nezaplatí zálohu na náklady konkurzu. Na uvedenou neshodu názorů soudní praxe reagoval Nejvyšší soud ČR ve stanovisku Cpjn 19/98 (In: Sbírka soudních rozhodnutí 98, 7: 355). Podle mínění Nejvyššího soudu ČR ustanovení odst. 1 §5 zákona o konkurzu a vyrovnání (ve znění před novelou provedenou zákonem č. 105/2000 Sb.) poskytuje soudu možnost (nikoli povinnost) žádat úhradu zálohy po navrhovateli. Zákon zakotvuje povinnost navrhovatele zálohu na výzvu soudu zaplatit, nikoliv však povinnost soudu navrhovatele k úhradě zálohy vždy vyzvat. Z toho Nejvyšší soud ČR především dovodil, že "má-li soud možnost rozhodnout se, zda navrhovatele ke složení zálohy vůbec vyzve, pak mu přísluší i právo nevyvozovat z marného uplynutí určené lhůty důsledky předjímané ustanovením §5 odst. 2 zákona (nemusí tedy řízení zastavit)". Nejvyšší soud ČR dále poukázal na skutečnost, že i když ustanovení §5 citovaného zákona nerozlišuje mezi navrhovatelem - věřitelem a navrhovatelem - dlužníkem, nelze jejich postavení posuzovat izolovaně od ostatních ustanovení tohoto zákona [zejména bez vazby na ustanovení §68a (ve znění účinném do 31. 3. 1998) a (od 1. 4. 1998) na ustanovení §4a zákona]; které uložily "dlužníku . a výslovně i osobám oprávněným podat jeho jménem návrh na zahájení řízení povinnost podat návrh na prohlášení konkurzu, je-li předlužen (§1 odst. 3 zákona), a to v zájmu posílení právní jistoty a zajištění rovných podmínek všem věřitelům dlužníka". Podle mínění Nejvyššího soudu ČR "pak stěží obstojí představa, že soud může zastavit řízení proto, že dlužník - navrhovatel nebyl schopen zaplatit v určené lhůtě zálohu na náklady konkursu", neboť účelem institutu zálohy není a nebylo zabránit tomu, aby řízení proběhlo tam, kde zákon příslušným subjektům přímo ukládá je zahájit a kde tudíž zájem na projednání konkurzu převažuje nad zájmem zajistit dodatečné finanční krytí konkurzních nákladů. Nejvyšší soud ČR proto uzavřel s tím, že "povinnost zaplatit zálohu na náklady konkursu má ve smyslu ustanovení §5 zákona především navrhovatel - věřitel. Podá-li návrh na prohlášení konkursu dlužník, lze po něm sice podle okolností zaplacení zálohy požadovat také, avšak jeho neschopnost okamžitě ji složit nemůže vést k zastavení konkursního řízení". Stejný názor vyslovil také Krajský soud v Ústí nad Labem v judikátu Rc 18/98 K 222/96 (In: Sbírka soudních rozhodnutí 98, 3: 154). Také v komentářové literatuře (In: Zoulík, F.: Zákon o konkursu a vyrovnání. Komentář. Vydání třetí. Praha, C. H. Beck 1998, str. 37 - 38) lze nalézt stanovisko, že od výzvy ke složení zálohy na náklady konkurzu lze upustit, jednak v případě, kdy je zřejmé, že nedojde k prohlášení konkurzu, jednak v případě, kdy je zřejmá neschopnost navrhovatele - dlužníka zálohu složit. K otázce nesložení zálohy na náklady konkurzu navrhovatelem - dlužníkem odkazuje Komentář na posléze uvedený judikát Krajského soudu v Ústí nad Labem. Ústavní soud nemá důvod - z ústavněprávního hlediska - zpochybňovat výklad provedený v uvedeném stanovisku Nejvyššího soudu ČR a v citovaném judikátu Krajského soudu v Ústí nad Labem. Jejich závěry považuje za shodné s účelem a smyslem právní úpravy zálohy na náklady konkurzu v ustanovení odst. 1 a odst. 2 §5 zákona o konkurzu a vyrovnání (a to i ve znění před novelou provedenou zákonem č. 105/2000 Sb. Podle názoru Ústavního soudu uvedenému výkladu nasvědčuje i změna v ustanovení odst. 2 §5 zákona o konkurzu a vyrovnání, ke které došlo právě citovanou novelou provedenou zákonem č. 105/2000 Sb. Podle jeho znění - "nebude-li záloha na náklady konkurzu v určené lhůtě zaplacena, může soud před prohlášením konkurzu řízení zastavit; o tomto následku musí být navrhovatel poučen" - případné zastavení řízení záleží na uvážení soudu. Ústavní soud považuje takto koncipované dispoziční oprávnění soudu za jednoznačné naplnění výše uvedeného účelu institutu zálohy na náklady konkurzu a vedle toho pro posílení právní jistoty a zajištění rovných podmínek všem věřitelům dlužníka. Ústavní soud proto usuzuje, že oba obecné soudy interpretovaly ustanovení odstavce 2 §5 zákona o konkurzu a vyrovnání (ve znění před novelou provedenou zákonem č. 105/2000 Sb.) a aplikovaly je na souzenou věc způsobem, který nebyl v souladu s účelem právní úpravy (jež má napomáhat realizaci práva podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost). Tento postup by v konečném důsledku nevedl ani k posílení právní jistoty a k zajišťování rovných podmínek nejen pro věřitele dlužníka (stěžovatele), ale také pro něj samotného. Z těchto důvodů dospěl Ústavní soud k závěru, že napadenými usneseními Krajského obchodního soudu v Praze a Vrchního soudu v Praze bylo porušeno stěžovatelovo právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost podle čl. 26 odst. 1 a právo na spravedlivý proces podle čl. 36 odst. 1 Listiny. Proto Ústavní soud stížnosti zcela vyhověl a usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 2. 11. 1999, č.j. 1 Ko 335/99-14, a usnesení Krajského obchodního soudu v Praze ze dne 8. 9. 1999, č.j. 94 K 35/99-7, zrušil. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 10. 4. 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:1.US.654.99
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 654/99
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 56/22 SbNU 9
Populární název Zastavení řízení o prohlášení konkursu na majetek navrhovatele (dlužníka)
Datum rozhodnutí 10. 4. 2001
Datum vyhlášení 19. 5. 2001
Datum podání 30. 12. 1999
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 26 odst.1, čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 105/2000 Sb., §5 odst.1, §5 odst.2
  • 328/1991 Sb., §5 odst.2, §12 odst.3
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení hospodářská, sociální a kulturní práva/svoboda podnikání a volby povolání a přípravy k němu
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík konkurz a vyrovnání
řízení/zastavení
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-654-99
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 33344
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28