ECLI:CZ:US:2001:2.US.334.2000
sp. zn. II. ÚS 334/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátu ve věci ústavní stížnosti J. V., za účasti Městského soudu v Praze, jako účastníka řízení, a Finančního ředitelství pro hlavní město Prahu, jako vedlejšího účastníka řízení, proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 27.1.2000, sp. zn. 38 Ca 2/99, takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 27.1.2000, sp. zn.
38 Ca 2/99 se zrušuje.
Odůvodnění:
Ve včas podané ústavní stížnosti napadá stěžovatel rozsudek
Městského soudu v Praze ze dne 27.1.2000, sp. zn. 38 Ca 2/99,
a uvádí, že jako fyzické osobě mu byla dodatečným platebním
výměrem č. 18/97/6393 ze dne 25.9.1997, č.j.
175778/97/010912/6393, na základě daňové kontroly místně
příslušného správce daně doměřena ve smyslu ust. §31 odst. 5
zák.č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákona o správě daní a poplatků") daň z příjmu fyzických osob za
zdaňovací období 1994.
Odvolání navrhovatele proti dodatečnému platebnímu výměru č.
18/97/6393, ze dne 25.9.1997, čj. 175778/97/010912/6393, bylo
rozhodnutím vedlejšího účastníka řízení, jako odvolacího orgánu
zamítnuto.
Žalobou napadené rozhodnutí ze dne 25.11.1998, č.j. FŘ-
2050/1/98, bylo rozsudkem městského soudu potvrzeno, neboť
předmětná žaloba byla podle ust. §250j odst. 1 o.s.ř. jako
nedůvodná zamítnuta.
Ke skutkovým okolnostem právní věci stěžovatel uvedl, že je
osobou zaregistrovanou u příslušného správce daně jako daňový
subjekt, mimo jiné jako plátce daně z příjmu fyzických osob.
Městský soud v Praze ve svém rozhodování prý vycházel z právního
hodnocení zaujatého vedlejším účastníkem, podle kterého daňový
subjekt neunesl důkazní břemeno ve smyslu ust. §31 odst. 9 zákona
o správě daní a poplatků, když pouze tvrdil správnost svého
postupu ( §16 odst. 2 písm. e) zákona o správě daní a poplatků.
Navrhovatel zdůraznil, že není pravdou, že by ve svém
podnikání nevedl řádnou evidenci, jak mu ji předepisuje zákon
o účetnictví, neboť tento zákon v případech, kdy to výslovně
nestanoví, umožňuje daňovému subjektu zvolit vhodný způsob vedení
účetní evidence. Nesrovnalostí v účetnictví prý nemůže být, podle
názoru navrhovatele, formální chyba v počtech nebo psaní.
Stěžovatel tvrdí, že správce daně neměl pro svůj požadavek na
prokázání evidence denních tržeb výdejkovým způsobem ze stánkového
prodeje oporu v zákoně, neboť správce daně ani zákon nestanoví
daňovému subjektu přesný způsob vedení denních tržeb. Rovněž tak
u osob - účetních jednotek, účtujících v soustavě jednoduchého
účetnictví, není uvedena povinnost vést skladovou evidenci.
Navrhovatel dále zdůrazňuje, že všechny jeho účetní doklady
vyhověly podmínkám dokazování pro stanovení daňové povinnosti
podle ust. §31 odst. 1 až 4 zákona o správě daní a poplatků.
Porušení svého práva zakotveného v čl. 36 odst. 1, odst. 2
Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") spatřuje
navrhovatel ve skutečnosti, že přezkumný soud se při posuzování
věci neřídil zásadou spravedlivého a nestranného procesu
a spokojil se se stanoviskem převzatým od vedlejšího účastníka,
aniž se zabýval oprávněností postupu správce daně při stanovení
důkazní povinnosti u stěžovatele. V tomto směru Městský soud
v Praze údajně nerespektoval znění ust. čl. 4 odst. 1 Listiny,
které zakazuje ukládat povinnosti mimo zákonem vymezené hranice
příslušných zákonů.
Ve vztahu k řízení před městským soudem stěžovatel dále
namítá porušení čl. 38 odst. 2 Listiny, když v řízení před tímto
soudem byla porušena zásada, že každý má právo se na projednávané
věci podílet takovým způsobem, aby se mohl vyjádřit ke všem
navrhovaným důkazům a byl rovněž seznámen s obsahem námitek
a tvrzením protistrany. Tuto zásadu však městský soud porušil,
neboť vydal napadený rozsudek ještě před tím, než poslal na vědomí
právnímu zástupci stěžovatele vyjádření vedlejšího účastníka
(předmětné vyjádření vedlejšího účastníka obdržel stěžovatel až
dne 9.2.2000). I když se městský soud zabýval vyjádřením
stěžovatele ze dne 25.2.2000, neposkytl mu možnost se před
rozhodnutím soudu ke stanovisku druhé strany vyjádřit.
Z rozsudku Městského soudu v Praze se zjišťuje, že tento soud
žalobu stěžovatele o přezkoumání rozhodnutí vedlejšího účastníka
ze dne 25.11.1998, č.j. FŘ-2050/1/98, jako nedůvodnou zamítl, když
ve věci rozhodl bez nařízení jednání ve smyslu ust. §250f odst.
1 písm. b), odst. 2 o.s.ř.
Současně Městský soud v Praze zamítl žádost stěžovatele
o odložení vykonatelnosti napadeného rozhodnutí.
V odůvodnění rozsudku soud nejprve konstatoval obsah
správního spisu, písemné vyjádření vedlejšího účastníka řízení
k podané správní žalobě a argumentaci stěžovatele obsaženou
v žalobě. Z předložených listinných dokladů zjistil, že stěžovatel
(dříve žalobce) je fyzickou osobou, provozující podnikatelskou
činnost podle ust. §2 odst. 2 obchodního zákoníku a je ve smyslu
ust. §35 obchodního zákoníku povinen vést účetnictví podle
zák.č. 563/1991 Sb. o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů,
a to v rozsahu a způsobem stanoveným zákonem. V otázce průkaznosti
účetních dokladů pro zjišťování základu daně konstatoval městský
soud znění ust. §23 odst. 10 zák.č. 586/1992 Sb. o dani
z příjmů. Při hodnocení důkazů soud zdůraznil, že účetnictví
stěžovatele nemůže být dostatečným podkladem pro stanovení daňové
povinnosti dokazováním, když žalobce v průběhu daňového řízení
pouze tvrdil správnost svých údajů a dokladů, ač je povinen ve
smyslu ust. §16 odst. 2 a §31 odst. 9 zákona o správě daní
a poplatků, správnost svých tvrzení prokázat. Vzhledem k tomu, že
stěžovatel v tomto směru neprokázal svá tvrzení a neunesl v tomto
směru důkazní břemeno, bylo nutno postupovat v rámci daňového
řízení podle ust. §31 odst. 5 zákona o správě daní a poplatků,
tj. stanovit daň podle pomůcek, které měl správce daně
k dispozici nebo které si sám obstaral. V této námitce stěžovatele
neshledal přezkumný soud protizákonnost v postupu správce daně.
K možnosti přezkoumávat napadené správní rozhodnutí
s ohledem na posouzení skutečnosti, zda došlo ke správnému použití
pomůcek či správnému výpočtu daňové povinnosti, městský soud
zdůraznil, že byl v tomto směru vázán pouze námitkami, obsaženými
v podané žalobě a nemohl se proto touto problematikou zabývat.
Městský soud závěrem konstatoval, že v daňové věci
stěžovatele byly dány zákonné podmínky pro stanovení daňové
povinnosti za použití pomůcek a odvolací orgán proto nepochybil,
pokud odvolání stěžovatele proti shora uvedeným daňovým výměrům
jako nedůvodné zamítl.
Ústavní soud po zjištění, že ústavní stížnost splňuje
podmínky pro její projednání (§34 odst. 1, odst. 2 ve vztahu
k ust. §72 odst. 1 písm. a), odst. 2, odst. 4 zák.č. 182/1993
Sb., ve znění pozdějších předpisů) a není tedy důvod pro její
odmítnutí podle ust. §43 odst. 1, odst. 2 zák.č. 182/1993 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, si vyžádal písemné vyjádření k ústavní
stížnosti od účastníka řízení - Městského soudu v Praze,
zastoupeného předsedkyní senátu 38 Ca a vedlejšího účastníka
řízení - Finančního ředitelství pro hl. město Prahu, jakož
i zapůjčení spisu účastníka řízení, sp. zn. 38 Ca 2/99.
V písemném vyjádření účastníka řízení, které Ústavní soud
obdržel dne 2.3.2001 se uvádí, že důvody pro které byla zamítnuta
žaloba stěžovatele proti rozhodnutí Finančního ředitelství pro
hlavní město Prahu ze dne 25.11.1998, čj. FŘ - 2050/1/98,
vyplývají z odůvodnění stížností napadeného rozsudku, na nějž pro
stručnost účastník řízení odkazuje. Vzhledem k tomu, že se jedná
o shodnou problematiku, která byla již řešena v nálezu Ústavního
soudu ze dne 9.11.2000, pod sp. zn. III. ÚS 334/2000, odkazuje
účastník řízení na písemné vyjádření k ústavní stížnosti vedené
pod shora označenou spisovou značkou III. ÚS 334/2000 (dosud
nepublikovaném).
V obsáhlém písemném vyjádření, které Ústavní soud obdržel dne
19.3.2001, vedlejší účastník uvádí, že v návaznosti na provedenou
kontrolu daně z příjmů fyzických osob za roky 1994 a 1995
a kontroly daně z přidané hodnoty byl stěžovatel rozhodnutími
místně příslušného správce daně vyzván podle ust. §16 odst. 2
písm. c) a §31 odst. 9 zákona o správě daní a poplatků
k prokázání ve výzvách označených skutečností. Vzhledem k tomu, že
stěžovatel ani po výzvách pochybnosti správce daně o správnosti
údajů jím uváděných v daňových přiznáních neodstranil, a tím
nesplnil svoji důkazní povinnost uloženou mu ust. §31 odst. 9
cit. zákona, správce daně nemohl pro závažné nedostatky
v předloženém účetnictví stanovit daňovou povinnost dokazováním,
byl správce daně nucen přistoupit ke stanovení daně z příjmů
fyzických osob za roky 1994 - 1995 podle pomůcek. Dodatečný
platební výměr č. 18/97/6393 ze dne 25.9.1997 byl opraven
rozhodnutím ze dne 22.12.1997, č.j. 218030/97/010912/6393.
Odvolání stěžovatele proti dodatečnému platebnímu výměru bylo
rozhodnutím vedlejšího účastníka řízení ze dne 25.11.1998, č.j.
FŘ-2050/1/98, podle ust. §50 odst. 5 zákona o správě daní
a poplatků zamítnuto jako nedůvodné, neboť bylo shledáno, že
zákonné podmínky pro použití tohoto způsobu stanovení daně byly
dodrženy.
V další části svého vyjádření vedlejší účastník zdůraznil, že
nesouhlasí s tvrzením stěžovatele o porušení čl. 4 odst. 1
Listiny, neboť k uložení prokázání skutečností tvrzených daňovým
subjektem, správcem daně, lze odkázat nejen na již cit. ust. §16
odst. 2 zákona o správě daní a poplatků, ale rovněž na ust. §23
odst. 10 zák.č.586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
v návaznosti na ust. §15 písm. c) zákona č.563/1991 Sb.,
o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, jakož i ust. §39
odst. 3 zákona o správě daní a poplatků.
Závěrem vedlejší účastník řízení navrhuje zamítnutí ústavní
stížnosti.
Ze spisu Městského soudu v Praze, sp. zn. 38 Ca 2/99, se
zjišťuje, že stěžovatel napadl žalobou o přezkoumání rozhodnutí
vedlejšího účastníka řízení - Finanční ředitelství pro hl. město
Prahu, jakož i dodatečný platební výměr Finančního úřadu pro Prahu
10 ze dne 25.9.1997, čj. 175778/97/010912/6393, z důvodu jejich
údajné nedůvodnosti a nezákonnosti, když současně požádal o odklad
vykonatelnosti rozhodnutí ve smyslu ust. §250c o.s.ř.
Dne 3.5.1999 se k žalobě stěžovatele, po výzvě soudu, písemně
vyjádřil vedlejší účastník řízení a v obsáhlém stanovisku navrhl
zamítnutí žaloby. Z doručenky, založené ve spise vyplývá, že
vyjádření žalovaného fin. ředitelství bylo právnímu zástupci
stěžovatele doručeno až dne 9.2.2000, tj. po vyhlášení rozsudku ve
věci samé.
Dne 31.5.1999 bylo Městskému soudu v Praze doručen souhlas
stěžovatele, aby soud rozhodl ve věci bez jednání ve smyslu ust.
§250f odst. 1 písm. b) o.s.ř.
Městský soud v Praze dále dne 28.2.2000 obdržel další
vyjádření stěžovatele ke stanovisku vedl. účastníka. Jak vyplývá
ze záznamu uloženého na č. listu 38 a protokolu o jednání (na č.
listi 39) předmětného spisu, byl v označené věci dne 27.1.2000
vyhlášen městským soudem rozsudek, kterým byla žaloba stěžovatele
zamítnuta, spolu s návrhem na odložení vykonatelnosti napadeného
rozhodnutí. Z citovaného záznamu je dále zřejmé, že soudce senátu
38 C Městského soudu v Praze požádal místopředsedkyni soudu
z pracovních důvodů o prodloužení lhůty k písemnému vyhotovení
rozsudku, v termínu do 20.3.2000.
Ústavní soud po zvážení důvodů uvedených v ústavní stížnosti,
skutkových zjištění vyplývajících ze spisu Městského soudu
v Praze, sp. zn. 38 Ca 2/99, písemných vyjádření účastníka
a vedlejšího účastníka řízení, jakož i závěrů uvedených v nálezu
Ústavního soudu ze dne 9.11.2000, sp. zn. III. ÚS 334/2000, dospěl
k závěru, že ústavní stížnost je důvodná.
Ústavní soud považuje za nutné opětovně zdůraznit, že ve
smyslu ustálené judikatury Ústavního soudu si je vědom
skutečnosti, že není dalším "odvolacím soudem" v systému obecných
soudů ČR a nemůže si tedy na sebe vztahovat pravomoc přezkoumávat
rozhodnutá těchto obecných soudů, pokud ovšem nebyla v řízení před
těmito soudy porušena práva stěžovatele, zaručená ústavním zákonem
či mezinárodní smlouvou dle čl. 10 Ústavy.
Při hodnocení opodstatněnosti věcných námitek stěžovatele
proti rozhodnutím fin. orgánů Ústavní soud konstatuje, že pouze
opakují argumenty, kterými se již zabýval přezkumný soud a se
kterými se dostatečným způsobem v odůvodnění stížností napadeného
rozsudku vypořádal.
V této souvislosti proto Ústavní soud nepřisvědčil
argumentaci stěžovatele o údajném porušení čl. 4 odst. 1 Listiny,
neboť v odůvodnění napadeného rozsudku se s touto námitkou již
dostatečným způsobem vypořádal Městský soud v Praze.
Další námitky stěžovatele se však dotýkají porušení čl. 36
odst. 1, odst. 2 a čl. 38 odst. 2 Listiny, zahrnující právo na
soudní a jinou právní ochranu.
V tomto případě sice Ústavní soud nezjistil porušení čl. 36
odst. 1, odst. 2 Listiny, neboť stěžovatel zcela využil svého
práva domáhat se ochrany svých práv u nezávislého a nestranného
soudu a tuto skutečnost v rámci svého návrhu ani nijak
nezpochybnil, ale jiné zjištění Ústavní soud učinil v případě
namítaného porušení čl.38 odst. 2 Listiny, kdy se Městský soud
v Praze dopustil pochybení tím, že v písemném vyhotovení rozsudku
ze dne 27.1.2000 v jeho odůvodnění argumentoval vyjádřením
stěžovatele ze dne 25.2.2000, které však bylo soudu doručeno až po
vyhlášení stížností napadeného rozsudku.
Soud tak přihlížel v rozhodnutí ke skutečnostem, se kterými
se seznámil až po vyhlášení rozsudku a jeho rozhodnutí tedy nebylo
v souladu s ust. §153 odst. 1 občanského soudního řádu ( tj. na
základě zjištěného skutkového stavu věci) a v souladu s ust. §157 odst. 2 téhož zákona ( podle kterého soud v odůvodnění svého
rozhodnutí uvede mimo jiné i to, které skutečnosti vzal za
prokázané a které nikoli, o které důkazy opřel svá skutková
zjištění a jakými úvahami se při hodnocení těchto důkazů řídil).
V tomto směru došlo k zásahu do práva stěžovatele, aby se ve
smyslu čl. 38 odst. 2 Listiny "mohl vyjádřit v průběhu řízení ke
všem prováděným důkazům", když jak vyplynulo z listinných dokladů
založených ve spise Městského soudu v Praze sp. zn. 38 Ca 2/99,
soud nepostupoval v řízení ústavně konformním způsobem.
Ústavní soud dospěl na základě shora uvedených skutečností
k závěru, že stížností napadený rozsudek Městského soudu v Praze
ze dne 27.1.2000, sp. zn. 38 Ca 2/99, je nutné podle ust. §82
odst. 3 písmeno a) zákona č. 182/1993 Sb., zrušit.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 11. dubna 2001