ECLI:CZ:US:2001:3.US.169.2000
sp. zn. III. ÚS 169/2000
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl mimo ústní jednání v senátu o návrhu na zahájení řízení o ústavní stížnosti navrhovatelů ing. V. B., V. B. a A. B-ové, , proti rozhodnutí Okresního úřadu K. ze dne 19. 1. 2000, sp.zn. RRR 432/99-330-A/20, ve spojení s rozhodnutím Městského úřadu K., odboru výstavby a územního rozvoje ze dne 12. 7. 1999, čj. Výst. 2268/99-Bh, takto:
Rozhodnutí Okresního úřadu K. ze dne 19. 1. 2000, čj. RRR
432/99-330-A/20, se zrušuje.
Odůvodnění:
Navrhovatelé podali dne 17. 3. 2000 návrh na zahájení řízení
o ústavní stížnosti, který směřoval proti rozhodnutí Okresního
úřadu K. ze dne 19. 1. 2000, sp.zn. RRR 432/99-330-A/20, jímž bylo
potvrzeno rozhodnutí Městského úřadu K., odboru výstavby
a územního rozvoje (dále jen "stavební úřad") ze dne 12. 7. 1999,
sp.zn. Výst. 2268/99-Bh. Navrhovatelé v podání tvrdili, že
napadeným rozhodnutím byla porušena jejich základní práva, daná
jim ústavními zákony a mezinárodními smlouvami podle čl. 10
Ústavy.
Ústavní soud si vyžádal správní spis Městského úřadu K.
a z něj zjistil, že dne 12. 7. 1999 sdělil stavební úřad
navrhovatelům dopisem čj. 2267/99, že v pozdních večerních
hodinách dne 11. 7. 1999 došlo k samovolnému zřícení části domu
č.p. 45/I v K., jehož jsou vlastníky. Vyzval navrhovatele
k okamžitému kontaktování a zároveň jim oznámil, že nejnutnější
zabezpečovací práce nařídil Stavebnímu podniku K..
Z rozhodnutí téhož stavebního úřadu ze dne 12. 7. 1999, čj.
Výst. 2268/99-Bh, Ústavní soud zjistil, že Stavebnímu podniku K.,
a.s. bylo, s odvoláním na ust. §94 odst. 2 a §117 zákona č.
50/1976 Sb., stavebního zákona, nařízeno provedení neodkladných
prací na budově domu č.p. 45 ve Vančurově ulici v K., jehož
vlastníky jsou navrhovatelé. Zároveň stavební úřad rozhodl, že
navrhovatelé jsou povinni uhradit městu K. náklady spojené
s provedením zabezpečovacích prací a současně strpět jejich
provedení. Neodkladné zabezpečovací práce byly v rozhodnutí
specifikovány. Stavební podnik K., a.s. pak dopisem ze dne 26. 7.
1999 sdělil stavebnímu úřadu, že nařízené zabezpečovací práce byly
ke dni 22. 7. 1999 provedeny.
Proti tomuto rozhodnutí podali navrhovatelé včas odvolání,
v němž namítali, že nesouhlasí s úhradou vzniklých nákladů na
zabezpečení domu. Odvolání odůvodňovali tím, že k sesutí části
domu došlo dne 11. 7. 1999. Tento dům však byl předmětem dlouhého
soudního sporu (cca 8 let), přičemž v roce 1991, v souvislosti
s výzvou oprávněných osob k vydání domu byly zastaveny veškeré
udržovací práce. Teprve z oznámení odboru výstavby ze dne 13. 7.
1999 navrhovatelé zjistili, že jsou již vlastníky zmíněné
nemovitosti. Dne 16. 7. 1999 pak navrhovatelům byla doručena
Katastrálním úřadem Dohoda o vydání věci. Právní účinky vkladu
nastaly 11. 5. 1999, vklad práva byl zapsán dne 15. 6. 1999.
K fyzickému předání nemovitosti nedošlo. Navrhovatelé namítali, že
nemohou nést náklady za odstranění škod, které vznikly v důsledku
špatné péče bývalého vlastníka. Navíc k poškození nemovitosti
mohlo dojít i činností stavební firmy, která v kritickém období
prováděla v blízkosti domu výkopové práce těžkou stavební
technikou. Navrhovatelé nebyli povinni sledovat stav nemovitosti
po podání výzvy k jejímu vydání. Dále navrhovatelé namítali, že
jsou důchodci, respekt. osoby částečně invalidní, kromě uvedené
nemovitosti nevlastní žádný majetek a nejsou schopni požadované
náklady uhradit.
Okresní úřad K., referát regionálního rozvoje rozhodnutím ze
dne 19. 1. 2000, čj. RRR 432/99-330-A/20, odvolání zamítl
a rozhodnutí stavebního úřadu potvrdil. Rozhodnutí odůvodnil
odvoláním na ust. §94 odst. 2 a 3 stavebního zákona. Námitky
odvolatelů odmítl s tím, že ty byly občanskoprávního charakteru
a o nich není stavební úřad oprávněn rozhodovat. Proto přerušil
řízení a vyzval strany sporu k podání návrhu soudu ve věci určení
vlastníka k předmětné nemovitosti ke dni 12. 7. 1999. Z následných
podání města K. i navrhovatelů pak vyplynulo, že vlastnictví
předmětné nemovitosti nebylo zpochybněno. Okresní úřad dospěl
k závěru, že v době havárie byli vlastníky nemovitosti
navrhovatelé a proto rozhodnutí stavebního úřadu potvrdil.
Uvedené rozhodnutí Okresního úřadu napadli navrhovatelé včas
ústavní stížností, v níž namítali, že postupem stavebního úřadu
byla porušena jejich základní práva. K porušení uvedených práv
došlo především tím, že stavební úřad nepostupoval v souladu
s ustanovením §94 stavebního řádu. Stavební úřad především
nenařídil provedení zabezpečovacích prací vlastníku stavby (tedy
navrhovatelům), ale ihned stavební firmě. Tím nedodržel postup
stanovený §94 odst. 1 a 2 stavebního zákona. Dopisem ze dne 12.
7. 1999 jen vlastníky nemovitosti informoval o svém rozhodnutí
a vyzval je k okamžitému kontaktování. Navrhovatelé se tak ocitli
v situaci, kdy jim nebylo umožněno, aby provedli sami nezbytné
zabezpečovací práce s náklady, jejichž výši mohli sami ovlivnit
tím, že by zvolili stavební firmu, která by práce provedla. Dále
namítali, že stavebnímu úřadu nepřísluší rozhodovat o povinnostech
vlastníka stavby k uhrazení nákladů, neboť toto právo je zákonem
uloženo obci. Správní orgán tedy rozhodoval nad rámec zákona.
Navrhovatelé ve stížnosti dále namítali, že k devastaci stavby
došlo zanedbáním péče původního vlastníka - města K.. Bylo by
nesprávné, kdyby důsledky špatné údržby nemovitosti měl nést ten
vlastník, který se jím stal v okamžiku zřícení stavby nebo
v bezprostřední časové souvislosti s tímto zřícením. Navrhovatelé
mají za to, že napadenými rozhodnutími správních orgánů byla
porušena jejich základní práva daná čl. 1 Ústavy, čl. 1, čl. 2
odst. 2 a 3, čl. 4 odst. 1 a čl. 11 odst. 1 Listiny základních
práv a svobod (dále jen "Listina") jakož i čl. 26 Mezinárodního
paktu o občanských a politických právech (č. 120/1976 Sb.).
Okresní úřad K., referát regionálního rozvoje, jako účastník
řízení, ve vyjádření ze dne 25. 1. 2001 uvedl, že zabezpečovací
práce nepředstavují definitivní řešení, ale mají odstranit závady,
než bude rozhodnuto o dalším postupu. Zabezpečovací práce mohou
být provedeny jen právnickou nebo fyzickou osobou oprávněnou
k provádění stavebních a montážních prací. Z ust. §94 odst. 2
stavebního zákona plyne, že hrozí-li nebezpečí z prodlení, je
stavební úřad povinen provedení zabezpečovacích prací zajistit
i na místo vlastníka a nařízením přímo právnické nebo fyzické
osobě. Současně je povinen v rozhodnutí vlastníku stavby uložit,
aby strpěl provedení prací.
Dle ustanovení §44 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, ve znění pozdějších předpisů, může Ústavní soud se
souhlasem účastníků od ústního jednání upustit, nelze-li od něho
očekávat další objasnění věci. Vzhledem k tomu, že oba účastníci,
a to stěžovatel podáním ze dne 12. 2. 2001 a účastník řízení
podáním ze dne 23. 2. 2001 vyjádřili svůj souhlas s upuštěním od
ústního jednání a dále vzhledem k tomu, že Ústavní soud má za to,
že od ústního jednání nelze očekávat další objasnění věci, bylo od
ústního jednání v předmětné věci upuštěno.
Ústavní soud, pro prostudování spisového materiálu a zvážení
všech okolností případu, dospěl k závěru, že návrh je důvodný.
Postup stavebního úřadu v případě havárií staveb je přesně
stanoven §94 zákona č. 50/1976 Sb., stavebního zákona. Podle
těchto ustanovení ohrožuje-li stavba svým stavem život nebo zdraví
osob, popřípadě značné národohospodářské nebo kulturní hodnoty,
a není-li nezbytné stavbu ihned odstranit, nařídí stavební úřad
provedení neodkladných zabezpečovacích prací vlastníku stavby.
Hrozí-li nebezpečí z prodlení a nezajistí-li provedení
zabezpečovacích prací vlastník stavby, stavební úřad ve spolupráci
s obcí zajistí jejich okamžité provedení prostřednictvím právnické
nebo fyzické osoby podnikající podle zvláštních předpisů, která je
k provedení prací odborně vybavena; takové osobě může stavební
úřad provedení prací nařídit. Neodkladné zabezpečovací práce
a odstranění stavby se provádějí na náklad vlastníka stavby.
Zajistí-li stavební úřad provedení prací podle odstavce 2, uhradí
náklady s tím spojené a vymáhá jejich zaplacení na vlastníku
stavby obec.
Je tedy zřejmé, že jednotlivé postupové kroky stavebního
úřadu zákon určuje v ust. §94 způsobem, od kterého se nelze
odchýlit (kogentním způsobem), přičemž na prvé místo staví práva
a povinnosti vlastníků nemovitostí. Stavební úřad je povinen
nejprve vyzvat vlastníka nemovitosti k odstranění závadového
stavu. Taková právní úprava odpovídá povinnostem vlastníka
nemovitosti nevykonávat vlastnické právo tak, aby poškozovalo
lidské zdraví, přírodu a životní prostředí nad míru stanovenou
zákonem (čl. 11 odst. 3 in fine Listiny). Teprve když vlastník
provedení nezbytných prací nezajistí (lhostejno, z jakých důvodů)
a jeho nečinností by mohlo dojít k ohrožení života a zdraví lidí,
zajistí stavební úřad jejich provedení ve spolupráci s obcí sám.
Je tedy zřejmé, že jedině v případě, kdy by vlastník nemovitosti
nezařídil provedení zabezpečovacích stavebních prací a stav
nemovitosti by prokazatelně ohrožoval životy a zdraví lidí,
popřípadě značné hodnoty, mohl by ve veřejném zájmu stavební úřad
zasáhnout do vlastnického práva tím, že by zajistil nezbytné
stavební práce sám. A jen v takovém případě může obec požadovat po
vlastníkovi stavby náklady spojené s nezbytnými stavebními
pracemi. Jiný postup by byl v rozporu s ústavními principy
činnosti orgánů státní správy.
Článek 2 odst. 2 Listiny stanoví, že státní moc lze
uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem a to
způsobem, který zákon stanoví. Podle čl. 4 odst. 1 Listiny
povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho
mezích a jen při zachování základních práv a svobod. Státní orgán
tedy může činit pouze to, co je mu zákonem výslovně dovoleno.
Protože stavební úřad postupoval jiným způsobem, než podle výše
citovaných ustanovení stavebního zákona - bez toho, aniž by vyzval
vlastníky nemovitosti k provedení nezbytných stavebních prací, sám
nařídil jejich provedení stavebnímu podniku a vlastníkům tuto
skutečnost pouze oznámil - Ústavní soud dospěl k závěru, že jeho
postup byl nejen nezákonný, ale v konečném důsledku i protiústavní
zasažením základních práv navrhovatelů obsažených v již citovaných
ustanoveních Listiny.
Ústavními soudu proto nezbylo než napadené rozhodnutí
Okresního úřadu K., referátu regionálního rozvoje ze dne 19. 1.
2000, sp.zn. RRR 432/99-330-A/20, pro rozpor s čl. 2 odst. 2 a čl.
4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, zrušit.
Protože napadené rozhodnutí bylo zrušeno pro rozpor
s uvedenými články 2 odst. 2 a čl. 4 odst. 1 Listiny, nezabýval se
Ústavní soud již namítaným rozporem s dalšími články Listiny,
jakož i s čl. 26 Mezinárodního paktu o občanských a politických
právech.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 22. března 2001