ECLI:CZ:US:2001:3.US.580.2000
sp. zn. III. ÚS 580/2000
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl mimo ústní jednání v senátě ve věci návrhu ing. E. A-ové, CSc., na zrušení rozsudku Nejvyššího soudu ČR, č.j. 28 Cdo 573/99-387, ze dne 24. 8. 2000, ve spojení s rozsudkem Městského soudu v Praze, č.j. 19 Co 420/97-364, ze dne 24. 9. 1997, za vedlejší účasti A. R. a N. H-ové - R-ové, takto:
Rozsudek Nejvyššího soudu ČR, č.j. 28 Cdo 573/99-387, ze dne
24. 8. 2000 a rozsudek Městského soudu v Praze, č.j. 19 Co
420/97-364, ze dne 24. 9. 1997, se zrušují.
Odůvodnění:
Navrhovatelka podala dne 2. 10. 2000 návrh na zahájení řízení
o ústavní stížnosti (dále jen "návrh"), který byl doručen
Ústavnímu soudu dne 3. 10. 2000. Návrh směřoval proti rozsudku
Nejvyššího soudu ČR, č.j. 28 Cdo 573/99-387, ze dne 24. 8. 2000,
jímž bylo zamítnuto dovolání navrhovatelky proti rozsudku
Městského soudu v Praze, č.j. 19 Co 420/97-364, ze dne 24. 9.
1997. Rozsudkem Městského soudu v Praze byl změněn rozsudek
Obvodního soudu pro Prahu 6, č.j. 8 C 85/91-323, ze dne 26. 2.
1997 tak, že ve výroku ve věci samé byla zamítnuta žaloba na
uložení povinnosti uzavřít dohodu o vydání pozemku parc. č. 829
a pozemku parc. č. 828/2 zapsaných v katastru nemovitostí
u Katastrálního úřadu Praha - město pro katastrální území S.,
v ostatních částech byl výrok potvrzen. Napadenými rozsudky byla
podle názoru navrhovatelky porušena její základní práva zakotvená
v čl. 11 a v čl. 36 Listiny základních práv a svobod (dále jen
"Listina"). Návrh byl podán včas.
K posouzení návrhu si Ústavní soud vyžádal spis, sp. zn.
8 C 85/91, vedený u Obvodního soudu pro Prahu 6. Ze spisového
materiálu Ústavní soud zjistil, že navrhovatelka uplatnila
u uvedeného soudu žalobu na uložení povinnosti uzavřít dohodu
o vydání nemovitostí, a to domu čp. 302 s pozemkem parc. č. 829
a pozemkem parc. č. 828/2 zapsaných v katastru nemovitostí
u Katastrálního úřadu Praha - město pro katastrální území S. Po
rozsáhlém dokazování rozhodl ve věci Obvodní soud pro Prahu 6
rozsudkem, č.j. 8 C 85/91-323, ze dne 26. 2. 1997 tak, že uložil
žalovaným povinnost uzavřít dohodu o vydání nemovitostí v plném
rozsahu žalobního návrhu. V odůvodnění uvedl, že navrhovatelka má
postavení oprávněné osoby, jejíž majetek přešel na stát podle
§6 odst. 1 písm. a) zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon
o mimosoudních rehabilitacích"). Dále konstatoval, že
navrhovatelka způsobem upraveným v citovaném zákoně vyzvala
žalované k vydání nemovitostí a tato výzva byla prokazatelně
žalovaným doručena. Dále soud I. stupně uvedl, že v řízení bylo
prokázáno, že žalovaní nabyli předmětné nemovitosti od státu
v rozporu s právními předpisy, a to jednak v rozporu s vyhláškou
č. 128/1984 Sb., o oceňování nemovitostí, když tehdejší znalec
stanovil cenu nemovitosti v rozporu s uvedenou vyhláškou částkou
83.135,27 Kč, i když podle revizního znaleckého posudku VUT
v Brně je zřejmé, že cena nemovitosti činila 109.576,54 Kč, což
představuje rozdíl 25%. Je nerozhodné, konstatoval soud, zda
žalovaní toto zvýhodnění iniciovali či nikoliv anebo zda o tomto
zvýhodnění věděli či nikoliv. Dále soud konstatoval, že další
rozpor byl s ustanovením §23 vyhlášky č. 90/1984 Sb., o správě
národního majetku ve spojení se stanoviskem Ministerstva financí
ČSR, č.j. 314/9 752/1985, ze dne 28. 5. 1985 a směrnicí Rady ONV
v Praze 6 ze dne 14. 5. 1985. Soud I. stupně uzavřel, že žalovaní
jsou vzhledem k uvedeným okolnostem povinnými osobami podle §4
odst. 2 zákona o mimosoudních rehabilitacích a jako takoví jsou
povinni navrhovatelce předmětné nemovitosti vydat.
K odvolání žalovaných rozhodoval ve věci Městský soud
v Praze, který rozsudkem, č.j. 19 Co 420/97-364, ze dne 24. 9.
1997, změnil rozsudek soudu I. stupně ve výrokové části tak, že
žalobu na uložení povinnosti uzavřít dohodu o vydání výše
specifikovaných pozemků zamítl, v ostatním pak výrok potvrdil
(povinnost uzavřít dohodu o vydání domu). V odůvodnění
konstatoval, že soud I. stupně dostatečně zjistil skutkový stav
věci tak, aby mohl provést právní hodnocení zjištěných skutečností
a jeho právní závěry je třeba považovat za správné zejména pokud
jde o dům. Odvolací soud akceptoval závěry soudu I. stupně, pokud
jde o aktivní legitimaci navrhovatelky jako oprávněné osoby, dále
i věcnou legitimaci žalovaných, pokud jde o dům. Pokud však jde
o žalobou požadované pozemky, u nichž žalovaní byli rozsudkem
rovněž zavázáni je vydat, bylo odvolání důvodné. Odvolací soud
uvedl, že žalovaným bylo k předmětným pozemkům zřízeno právo
osobního užívání. Vydání těchto pozemků brání ustanovení §8 odst.
4 zákona o mimosoudních rehabilitacích.
Proti rozsudku odvolacího soudu podaly obě strany řízení
dovolání, o nichž Nejvyšší soud ČR rozhodl rozsudkem, č.j. 28 Cdo
573/99-387, ze dne 24. 8. 2000 tak, že dovolání navrhovatelky
zamítl a dovolání žalovaných odmítl. Ve vztahu k dovolání
navrhovatelky Nejvyšší soud ČR uvedl, že při posuzování právní
otázky aplikace §8 odst. 4 zákona o mimosoudních rehabilitacích
vycházel výkladu tohoto ustanovení v nálezu Ústavního soudu, sp.
zn. I. ÚS 142/94: "Ustanovení §8 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb.
nerozeznává rozdíl mezi zastavěným a nezastavěným pozemkem. Není
důvod se domnívat, že v praxi budou vznikat složité právní vztahy,
bude-li někdo jiný vlastníkem pozemku a někdo jiný vlastníkem na
něm stojící nemovitosti. Tyto vlastnické vztahy mohou zajisté
existovat vedle sebe a je možné je bez problémů právní cestou
řešit." Nejvyšší soud konstatoval, že z uvedeného právního závěru
odvolací soud vycházel a také dovolací soud nemá důvod zaujímat
jiný právní závěr, a proto bylo nutné dovolání navrhovatelky
pokládat za nedůvodné.
Proti rozsudku odvolacího a dovolacího soudu podala
navrhovatelka ústavní stížnost, protože podle jejího názoru byla
napadenými rozsudky porušena její základní práva, vyplývající
z čl. 11 a čl. 36 Listiny. Porušení práva na spravedlivý proces
spatřovala navrhovatelka v tom, že oba soudy zaujaly nesprávný
právní názor, který zakládá protismyslný a naprosto nežádoucí stav
mezi restituentem domu a vlastníkem stavebního a okolního pozemku,
který ve skutečnosti všechny tyto nemovitosti získal v rozporu
s tehdejšími předpisy. Navrhovatelka se domnívala, že ustanovení
§8 odst. 4 zákona o mimosoudních rehabilitacích je nutno vykládat
v souladu s ustanovením §4 odst. 2 téhož zákona. Ustanovení §4
odst. 2 citovaného zákona za podstatné považuje nabytí věci od
státu, aniž by tento pojem byl vztažen pouze k právu vlastnickému.
Dále uvedla, že žalovaní získali oba pozemky pouze proto, že
získali vlastnictví domu, neboť jinak by důvody ke zřízení práva
osobního užívání pozemku podle zákona dány nebyly. Navíc do
osobního užívání získali žalovaní pozemky v rozsahu 1.230 m2 ,
i když maximální rozsah pozemků k výstavbě rodinného domu byl
omezen ustanovením §200 občanského zákoníku v tehdy platném
znění. Pro výklad §8 odst. 4 ve vazbě na §4 odst. 2 zákona
o mimosoudních rehabilitacích se navrhovatelka dovolávala i nálezu
Ústavního soudu, sp. zn. Pl. ÚS 15/98. Nesprávnou aplikací §8
odst. 4 zákona o mimosoudních rehabilitacích pak navrhovatelce
nebyla poskytnuta ochrana jejího vlastnického práva podle čl. 11
Listiny. Navrhovatelka rovněž vytýkala obecným soudům průtahy
v projednání její věci a proto žádala, aby Ústavní soud zrušil oba
napadené rozsudky.
K výzvě Ústavního soudu podal vyjádření k návrhu i Nejvyšší
soud ČR jako účastník řízení. K námitce nesprávné aplikace
a nesprávného výkladu §8 odst. 4 zákona o mimosoudních
rehabilitacích Nejvyšší soud ČR uvedl, že oba soudy vycházely
z doslovného znění citovaného ustanovení a k výkladovému závěru,
jenž by z tohoto slovního znění nevycházel, neshledal dovolací
soud důvod a podklady ani v uveřejněné judikatuře soudů, ani
v závěrech právní teorie. K námitce průtahů v řízení pak dovolací
soud uvedl, že jednal bez zbytečných průtahů v rámci existujícího
nápadu u tohoto soudu. Závěrem uvedl, že nelze podle jeho názoru
přisvědčit důvodnosti podané ústavní stížnosti.
K výzvě Ústavního soudu podali dále vyjádření i vedlejší
účastníci. Ve vyjádření uvádějí, že návrh není důvodný, protože
navrhovatelka argumentuje především nesouhlasem s právními závěry
obecných soudů. Vedlejší účastníci nepovažují důvody, uváděné
navrhovatelkou za porušení základních práv a svobod chráněných
Listinou, protože nejsou konkretizovány a není jednoznačně
dovozeno, jakým konkrétním postupem soudu byla porušena označená
základní práva. Vedlejší účastníci proto navrhovali, aby Ústavní
soud podaný návrh zamítl.
Podle ustanovení §44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, může Ústavní soud
se souhlasem účastníků od ústního jednání upustit, nelze-li od
něho očekávat další objasnění věci. Vzhledem k tomu, že oba
účastníci, tedy navrhovatelka podáním ze dne 9. 4. 2001 a Nejvyšší
soud ČR podáním ze dne 10. 4. 2001 vyjádřili svůj souhlas
s upuštěním od ústního jednání a také vzhledem k tomu, že Ústavní
soud má za to, že od ústního jednání nelze očekávat další
objasnění věci, bylo od ústního jednání v předmětné věci upuštěno.
Ústavní soud již mnohokrát ve svých rozhodnutích uvedl, že
není součástí obecné soudní soustavy a nepřísluší mu proto právo
vykonávat dohled na rozhodovací činností obecných soudů. Do
rozhodovací činnosti obecných soudů je Ústavní soud oprávněn
zasáhnout jen tehdy, byly-li jejich pravomocným rozhodnutím
v řízení, jehož byl navrhovatel účastníkem, porušeny
navrhovatelovy základní práva a svobody chráněné ústavním zákonem
nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR. Vzhledem
k tomu, že navrhovatelka se dovolávala právě ochrany základní
práv, zakotvených v čl. 11 a čl. 36 Listiny, přezkoumal Ústavní
soud napadená rozhodnutí i řízení jim předcházející a dospěl
k závěru, že podaný návrh je důvodný.
Ústavní soud při posuzování předmětné věci vycházel především
z právního názoru vysloveného v nálezu Ústavního soudu, sp. zn.
Pl. ÚS 15/98, v němž bylo konstatováno, že Ústavní soud "při
rozhodování podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy ČR vychází
zejména z principu ústavně konformní interpretace a aplikace
právních předpisů. To znamená, že v situaci, kdy určité ustanovení
právního předpisu umožňuje dvě různé interpretace, přičemž jedna
je v souladu s ústavními zákony a mezinárodními smlouvami podle
čl. 10 Ústavy a druhá je s nimi v rozporu, není dán důvod zrušení
tohoto ustanovení. Při jeho aplikaci je úkolem všech státních
orgánů interpretovat dané ustanovení ústavně konformním způsobem"
(srov. např. nález sp. zn. Pl. ÚS 5/96, Ústavní soud ČR: Sbírka
nálezů a usnesení, sv. 6, C.H. Beck, Praha, 1997, str. 203)."
Ustanovení §8 odst. 4 zákona o mimosoudních rehabilitacích
se verbis expressis nevztahuje k existenci vlastnického práva,
nýbrž pouze k otázce vydání pozemku, na jehož vydání by za jiných
okolností nárok byl. To znamená, že toto ustanovení představuje
toliko překážku vlastního vydání pozemku, spočívající v tom, že
původní vlastník se nemůže ujmout svého vlastnického práva, ale že
mu náleží toliko finanční náhrada (§8 odst. 5 cit. zákona).
Podle ustanovení §4 odst. 2 citovaného zákona "povinnými
osobami jsou též fyzické osoby, jež nabyly věc od státu, který
získal oprávnění s ní nakládat za okolností uvedených v §6
zákona, a to v případech, kdy tyto osoby nabyly věc buď v rozporu
s tehdy platnými předpisy, nebo na základě protiprávního
zvýhodnění osoby nabyvatele, dále i osoby blízké těchto osob,
pokud na ně věc byla těmito osobami převedena". Podle názoru
Ústavního soudu je toto ustanovení nutno interpretovat tak, že se
netýká pouze těch osob, které za uvedených podmínek nabyly
vlastnické právo k věci, nýbrž i těch, které k věci (pozemku)
nabyly právo osobního užívání. V tomto ustanovení (§4 odst. 2
citovaného zákona) se totiž nehovoří výslovně o omezení nabývacích
titulů toliko na nabytí vlastnictví; mimo to nelze přehlédnout, že
právo osobního užívání k pozemkům bylo zcela odlišné od jiných
užívacích práv a mělo mnoho atributů práva vlastnického. Zároveň
je při interpretaci tohoto ustanovení třeba mít neustále na
zřeteli samotný smysl restitučních předpisů, jenž spočívá ve
zmírnění následků některých majetkových a jiných křivd. V tomto
duchu je také nutno restituční předpisy vykládat; to znamená, že
je třeba volit takový způsob interpretace, který bude orientován
na snahu o navrácení věcí původním vlastníkům (oprávněným osobám)
ve všech případech, kdy by tím nevznikly křivdy nové.
Z tohoto obecného východiska Ústavní soud dovozuje, že je
v souladu se smyslem zákona o mimosoudních rehabilitacích, a to
zejména v kontextu s restitučními předpisy jinými, pokud bude
napadené ustanovení (§8 odst. 4) vykládáno tak, že pozemek,
k němuž bylo zřízeno právo osobního užívání, se oprávněné osobě
vydá také tehdy, jestliže jej má v držení fyzická osoba, která
právo osobního užívání k němu získala právě v souvislosti
s nabytím vlastnického práva ke stavbě na pozemku stojící, za
podmínek uvedených v ustanovení §4 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb.
Z uvedeného je tedy zřejmé, že ustanovení §8 odst. 4 zákona
o mimosoudních rehabilitacích nelze interpretovat izolovaně, nýbrž
pouze v souvislosti s ustanoveními dalšími, zejména s citovaným
ustanovením §4 odst. 2 tohoto zákona. Ústavně konformní
interpretací lze proto dospět k závěru, že pozemek, k němuž bylo
zřízeno právo osobního užívání, se sice oprávněné osobě nevydá,
leč pouze tehdy, pokud by jeho vydáním mohlo dojít ke vzniku
křivdy nové, tedy pokud by věc měla vydat fyzická osoba, jež ji
nenabyla od státu v rozporu s tehdy platnými předpisy, či na
základě protiprávního zvýhodnění osoby nabyvatele, či pokud by věc
měly za těchto podmínek vydat osoby blízké těchto osob, jestliže
na ně byla těmito osobami převedena. Za případy protiprávního
zvýhodnění či nabytí v rozporu s tehdy platnými předpisy je však
vždy třeba považovat takové případy, kdy k získání práva osobního
užívání pozemku došlo v souvislosti s nabytím vlastnického práva
ke stavbě na pozemku stojící, a vlastnické právo ke stavbě vzniklo
za podmínek uvedených v ustanovení §4 odst. 2 citovaného zákona.
Naopak, nepochybně nebylo úmyslem zákonodárce chránit práva
těch fyzických osob, jež nabyly věc v rozporu s tehdy platnými
předpisy, nebo na základě protiprávního zvýhodnění ve smyslu §4
odst. 2 zákona o mimosoudních rehabilitacích. V praxi tedy orgány
veřejné moci nemohou ustanovení §8 odst. 4 citovaného zákona
chápat jako "absolutní" překážku pro vydání pozemku, nýbrž pouze
jako překážku obecnou, která však - v konkrétním případě - nemůže
bránit vydání věci při splnění podmínek ustanovení §4 odst. 2
cit. zákona. S tímto právním závěrem není v rozporu ani nález
Ústavního soudu citovaný ve vyjádření Nejvyššího soudu, neboť
v tomto nálezu vyslovil Ústavní soud pouze názor, že ustanovení
§8 odst. 4 citovaného zákona nerozeznává rozdíl mezi zastavěnými
a nezastavěnými pozemky.
Obdobně rozhodoval Ústavní soud i nálezem, sp. zn. I. ÚS
118/98, ze dne 2. 6. 1999, který se věcně shoduje s předmětnou
věcí, ale i nálezem, sp. zn. IV. ÚS 545/98, ze dne 18. 5. 1998,
i když tento nález se týkal jiného restitučního zákona, právní
názory v něm uvedené jsou však plně použitelné i v dané
projednávané věci.
Vzhledem k výše uvedenému a protože důvodem pro rozhodnutí
odvolacího soudu, měnícího výrok soudu I. stupně, i pro rozhodnutí
dovolacího soudu byla aplikace §8 odst. 4 zákona o mimosoudních
rozhodnutích, nezbylo Ústavnímu soudu než rozhodnout, jak označeno
ve výroku tohoto nálezu a napadená rozhodnutí zrušit.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 17. května 2001