infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-179-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 28.08.2001, sp. zn. IV. ÚS 146/01 [ nález / VARVAŘOVSKÝ / výz-2 ], paralelní citace: N 129/23 SbNU 241 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:4.US.146.01

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K právu na projednání věci bez zbytečných průtahů - nečinnost státního orgánu

Právní věta Pokud orgán veřejné moci nerespektuje při rozhodování vlastní interní předpisy o lhůtách pro vyřízení odvolání, nutno takový postup hodnotit jako porušení práva občana na vyřízení jeho věci v přiměřené lhůtě (čl. 38 odst. 2 Listiny).

ECLI:CZ:US:2001:4.US.146.01
sp. zn. IV. ÚS 146/01 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě, ve věci ústavní stížnosti R. V., proti nečinnosti Finančního ředitelství v Ústí nad Labem ve věci odvolání proti platebnímu výměru čj. 18215/98/203970/1739, takto: Finanční ředitelství v Ústí nad Labem ve věci odvolání proti platebnímu výměru č.j. 18215/98/203970/1739, ze dne 28.4.1998, porušilo právo stěžovatele, aby jeho věc byla projednána bez zbytečných průtahů. Odůvodnění: Dne 8. března 2001 byla Ústavnímu soudu doručena ústavní stížnost směřující proti jinému zásahu orgánu veřejné moci - nečinnosti finančního ředitelství, ve věci odvolání ze dne 28. května 1998, proti platebnímu výměru stanovenému Finančním úřadem v Žatci ze dne 28. dubna 1998, č. 13, čj. 18215/98/203970/1739. Stěžovatel uvádí, že v jeho věci bylo zahájeno řízení u finančního úřadu dne 19. února 1997, kdy podal přiznání k dani z příjmu (správně zřejmě DPH) za měsíc leden 1997. Finanční úřad zahájil vytýkací řízení dle ustanovení §43 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o správě daní a poplatků"), dne 26. února 1997. Poté, co stěžovatel doložil požadované doklady, byla mu dne 21. března 1997 doručena další výzva, na kterou stěžovatel reagoval a předložil požadované doklady. Přesto byl opětovně vyzván k předložení dokladů ještě i 27. května 1997. Dne 6. dubna 1998 stěžovatel učinil stížnost na liknavý přístup finančního úřadu ve věci ukončení vytýkacího řízení a vyměření nadměrného odpočtu. Dne 28. dubna 1998 vydal Finanční úřad v Žatci platební výměr. Na žádost stěžovatele bylo k tomuto platebnímu výměru podáno vysvětlení, avšak ani v tomto vysvětlení nebylo uvedeno, v čem finanční úřad shledává zastření skutečného stavu stavem formálně právním. Z toho důvodu podal stěžovatel dne 28. května 1998 odvolání proti platebnímu výměru. Dne 21. srpna 1998 podal stěžovatel stížnost proti liknavému přístupu správce daně, ve které uvedl, že ačkoliv maximálně spolupracoval se správcem daně, je celá věc stále ve stádiu šetření místního finančního úřadu. Finanční ředitelství stěžovateli sdělilo, že věc bude vyřízena nejpozději do 23. září 1998, neboť v uvedené věci je postupováno dle vládní vyhlášky č. 150/1958 Ú.l., o vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících. Dopisem ze dne 26. srpna 1998 byl stěžovatel informován finančním úřadem, že tento stále postupuje v řízení v jeho věci, a to na základě prodloužení lhůty k vyřízení věci, poskytnuté Finančním ředitelstvím v Ústí nad Labem, dle směrnice D -125. Současně bylo stěžovateli sděleno, že podané odvolání může nadále doplňovat, a to až do té doby, než o něm bude rozhodnuto. Stěžovatel využil tuto možnost a odvolání ze dne 28. května 1998 doplnil ve dnech 8. září 1998, 28. ledna 1999, 26. května 1999 a 4. srpna 1999. K přípisu finančního úřadu ze dne 26. srpna 1998 stěžovatel sdělil, že právní argumentace, kterou Finanční úřad v Žatci využívá, nemá oporu v právním řádu, neboť pokyny ministerstva financí nejsou závazné pro jiné subjekty, než finanční úřad, přičemž pro vyřízení lze přiměřeně použít i ustanovení čl. 36 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), kterým se stanoví právo na spravedlivý proces. Do dne podání ústavní stížnosti nebylo o podaném odvolání rozhodnuto. Stěžovatel v uvedeném postupu finančních orgánů shledává porušení svých základních práv zaručených v čl. 36 odst. 1 Listiny, když stěžovateli je dle ustanovení §48 odst. 1 zákona o správě daní umožněno podat odvolání proti rozhodnutí finančního úřadu, avšak nejsou stanoveny lhůty pro vydání takového rozhodnutí. V souvislosti s tím se stěžovatel odvolal na nález Ústavního soudu ze dne 5. listopadu 1996, sp. zn. I. ÚS 5/96, který stanovil, že příslušné orgány mají rozhodovat ve lhůtě, která je nejdříve možná, není-li zákonem stanovena lhůta jiná. Stěžovatel uzavírá, že, s výjimkou dokladů poskytnutých jím samotným, zde neexistuje nic, co by nebylo dosažitelné zhruba do půl roku. Na základě výzvy se k ústavní stížnosti vyjádřil účastník - Finanční ředitelství v Ústí nad Labem, prostřednictvím svého ředitele. Ten uvedl, že stěžovatel vykázal značně vysoký odpočet DPH za vývoz software do zahraničí, o kterém bylo rozhodnuto. Stěžovatel byl vyzván k předložení záznamové evidence, a tím bylo zahájeno vytýkací řízení, které bylo ze strany správce daně ukončeno vydáním platebního výměru ze dne 28. dubna 1998 č. 13, č.j. FÚ 18215/98/203970/1739, jímž byl vyměřen nadměrný odpočet ve výši 2455.- Kč, když převážná část nebyla uznána za oprávněnou. Není tedy pravdou tvrzení stěžovatele, že doposud nebylo vytýkací řízení ukončeno. Doposud však uvedený platební výměr nenabyl právní moci, neboť nebylo doposud ukončeno řádné odvolací řízení ve věci. Doba vyřizování věci u prvoinstančního orgánu byla podmíněna mezinárodním prvkem. Z toho důvodu bylo dne 3. září 1997 požádáno o prodloužení lhůty k vyřízení věci, čemuž bylo vyhověno, a později bylo požádáno i ministerstvo financí (dne 10. prosince 1997), které rovněž žádosti vyhovělo, v souladu s interním pokynem D - 144. Dále se ve vyjádření uvádí, že stěžovatel podal dne 28. května 1998 u správce daně řádné odvolání proti předmětnému výměru daně, které několikrát doplnil. Dne 7. srpna 1998 požádal správce daně (finanční úřad) účastníka o prodloužení lhůty k vyřízení odvolání. Účastník žádosti ve smyslu interního pokynu D - 125 vyhověl a lhůtu prodloužil do 28. listopadu 1998. Dne 25. listopadu 1998 bylo odvolání předáno správcem daně účastníkovi k vyřízení. Účastník řízení následně žádal ministerstvo financí o prodloužení lhůty k vyřízení odvolání ve smyslu již zmíněného interního pokynu D - 125 dne 26. května 1999. O prodloužení do 26. listopadu 1999 rozhodlo ministerstvo financí dne 1. února 2000. O další žádosti ze dne 29. října 1999 (o prodloužení lhůty do 31. prosince 2000), rozhodlo ministerstvo dne 6. listopadu 2000, a nakonec byla dne 28. prosince 2000 podána žádost o prodloužení lhůty do 31. prosince 2001 (vyjádření ministerstva doposud nebylo účastníkovi doručeno). Mezitím stěžovatel podal stížnost k ministerstvu financí na postup účastníka. Ta byla posouzena jako neoprávněná s tím, že odvolací řízení je vedeno v souladu se zákonem o správě daní, a že nebylo zjištěno jakékoliv pochybení správce daně, neboť odvolací řízení je závislé na sdělení a zjištění zahraničního státního orgánu, což bylo důvodem prodloužení lhůty k vyřízení odvolání ministerstvem financí. Na základě uvedených důvodů je proto účastník přesvědčen, že předmětná ústavní stížnost je neopodstatněná, když o odvolání nebylo doposud rozhodnuto nikoliv proto, že by stěžovatel nespolupracoval s účastníkem řízení, ale proto, že účastník řízení postupuje v souladu s §31 odst. 2 zákona o správě daní, které stanoví správci daně dbát na co nejúplnější zjištění. Účastník konstatuje, že opakovaně požadoval zjištění, z jeho pohledu důležitých informací pro daňové řízení prostřednictvím Interpolu a Ministerstva financí ČR. Na jeho zatím poslední urgenci odpovědělo ministerstvo financí dopisem ze dne 29. prosince 2000, že se ve vztahu k Jihoafrické republice doposud požadované informace zjistit nepodařilo. Z uvedených důvodů účastník navrhl, aby Ústavní soud ústavní stížnost odmítl jako zjevně neopodstatněnou. Ústavní soud vzal na vědomí souhlas účastníků s tím, aby ve věci rozhodl bez jednání, a po prostudování předložených dokladů dospěl k závěru, že ústavní stížnost je důvodná. Ústavní soud se nejprve seznámil s citovanými interními pokyny ministerstva financí. V nich jsou definovány lhůty pro uzavření vytýkacího řízení (D - 144) a pro vyřizování odvolání (D - 125). Pokyn D - 144 stanoví, že základní lhůta, ve které má být vytýkací řízení ukončeno, činí 3 měsíce od dodání veškerých podkladů. Dle pokynu D - 125 má finanční úřad rozhodnout o odvolání v rámci autoremedury nejpozději do tří měsíců ode dne obdržení odvolání. Běh této lhůty se staví v případě odstraňování vad podání. Pokud finanční úřad nerozhodne, postoupí v uvedené lhůtě věc finančnímu ředitelství, které má o věci rozhodnout nejpozději do šesti měsíců od obdržení odvolání. Oba pokyny pak stanoví možnost prodloužení lhůt stanovených k vyřízení věci a to tak, že ve zvláště složitých a odůvodněných případech může lhůtu prodloužit nejbližší vyšší správce daně (finanční ředitelství), nejvýše na dvojnásobek základní lhůty. V případech mimořádných, zejména s mezinárodním prvkem, může příslušný odbor ministerstva financí prodloužit původní lhůtu k vyřízení i nad rámec shora stanovených lhůt. Uvedené interní normativní pokyny tedy stanoví lhůty pro vyřízení věci, kterými jsou ovšem vázány pouze územní finanční orgány. Jak je zřejmé z použití jazykového výkladu obou pokynů, je pro možnosti prodloužení lhůt uveden vid dokonavý, tedy "je možno prodloužit" a nikoliv vid nedokonavý "je možno prodlužovat". Z uvedeného je zjevné, že ani interním pokynem nebyla dána možnost prodlužovat lhůty do nekonečna, a to ani v případech mimořádných, zejména s mezinárodním prvkem. Současně nelze pominout skutečnost, že nejbližší vyšší správci daně rozhodovali o prodloužení lhůt často v době, kdy již předchozí lhůty uplynuly, a rozhodnutí tedy přicházela v době, kdy mělo být již řízení ukončeno, neboť jeho další trvání nemělo žádnou oporu v pokynech stanovících lhůty k vyřízení věci. Například finanční ředitelství požádalo dne 26. května 1999 o prodloužení lhůty do 26. listopadu 1999, o požadovaném prodloužení však rozhodlo ministerstvo financí teprve 1. února 2000, tedy více jak dva měsíce po projití lhůty. Je tedy zřejmé, že ani finanční ředitelství, ani ministerstvo financí dostatečně nedbalo o vyřízení věci ve lhůtách stanovených ve vlastních normativních pokynech. Ústavní soud vychází ze skutečnosti, že lhůty pro vyřizování věcí sice nejsou stanoveny zákonem, nicméně postup, který územní finanční orgány pro svá rozhodování zvolily, nesvědčí o respektu k právům stěžovatele na spravedlivé vyřízení věci v přiměřené lhůtě. V takovém postupu shledal Ústavní soud porušení práva stěžovatele na spravedlivý proces, když odkazuje na již zmíněný nález I ÚS 5/96 a jeho odůvodnění. Opakovaným prodlužováním lhůt zasáhly orgány veřejné moci do práva garantovaného v čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, podle kterého má každý právo, aby jeho věc byla projednána bez zbytečných průtahů. Vzhledem k tomu, že dle informace Finančního ředitelství v Ústí nad Labem, ze dne 27. června 2001, bylo o odvolání stěžovatele ve věci samé rozhodnuto dne 27. června 2001 pod čj. 14350/130/98, omezil se Ústavní soud na konstatování porušení základního práva stěžovatele. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat (§54 odst. 2 zákona). V Brně dne 28. srpna 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:4.US.146.01
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 146/01
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 129/23 SbNU 241
Populární název K právu na projednání věci bez zbytečných průtahů - nečinnost státního orgánu
Datum rozhodnutí 28. 8. 2001
Datum vyhlášení 11. 10. 2001
Datum podání 8. 3. 2001
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Varvařovský Pavel
Napadený akt rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 38 odst.2
Ostatní dotčené předpisy
  • 337/1992 Sb.
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/ukládání daní a poplatků
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík lhůta
daň
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-146-01
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 40117
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-23