ECLI:CZ:US:2002:1.US.15.2000
sp. zn. I. ÚS 15/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky MUDr. I.R. zastoupené JUDr. J.P., proti usnesení Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 30.9.1999, č.j. 25 Co 317/99-30, a proti usnesení Okresního soudu v Hradci Králové ze dne 11.3.1999, č.j. 10 C 199/98-23, takto:
Usnesení Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 30.9.1999,
č.j. 25 Co 317/99-30, a usnesení Okresního soudu v Hradci Králové
ze dne 11.3.1999, č.j. 10 C 199/98-23, se zrušují.
Odůvodnění:
Okresní soud v Hradci Králové usnesením ze dne 11.3.1999,
č.j. 10 C 199/98-23, zastavil řízení, ve kterém se žalobkyně MUDr.
I.R. (dále jen "stěžovatelka") domáhala přezkumu rozhodnutí
Policie ČR - Správy Východočeského kraje, Krajského dopravního
inspektorátu Hradec Králové (dále jen "krajský dopravní
inspektorát") ze dne 1.6.1998, č.j. PVC-448/DS-98, kterým bylo
potvrzeno rozhodnutí Policie ČR - Okresního ředitelství,
dopravního inspektorátu Havlíčkův Brod (dále jen "dopravní
inspektorát"), ze dne 7.5.1998 (pozn. 5.5.1998 - viz dále), č.j.
ORHB-5-307/OV-DI-97, ve výroku o uložení pokuty v částce 1000,-
Kč, jímž byl změněn výrok (rozhodnutí dopravního inspektorátu)
o výši náhrady nákladů řízení na 1000,- Kč (pozn.: oproti ve
výroku rozhodnutí dopravního inspektorátu původně uložené náhradě
nákladů řízení ve výši 500,-Kč) a opravena chyba v datu vydaného
(pozn.: prvostupňového) rozhodnutí, kde bylo omylem uvedeno datum
7.5.1998, byť správně má být uvedeno datum 5.5.1998.
V odůvodnění tohoto usnesení okresní soud v prvé řadě uvedl,
že dle §104 (pozn.: správně §103) o.s.ř. kdykoli za řízení
přihlíží soud k tomu, zda jsou splněny podmínky, za nichž může
jednat ve věci (podmínky řízení). I když zákon tyto podmínky
výslovně neuvádí, je nepochybné, že mezi ně patří způsobilost mít
práva a povinnosti a způsobilost být účastníkem řízení. Okresní
soud ve vztahu k (žalované) Policii ČR a k jejím organizačním
složkám uvedl, že ji (je) nelze považovat za právnickou osobu
a konstatoval, že nositelem způsobilosti mít práva a povinnosti
týkající se policie nemůže být nikdo jiný než stát, tedy Česká
republika. Okresní soud dále odkázal na ustanovení §1 zákona č.
283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších
předpisů, podle kterého policie je ozbrojeným bezpečnostním sborem
České republiky a posléze s odkazem na ustanovení §21 o.z. a §19
o.s.ř., konstatoval, že stát je způsobilým účastnit se řízení před
soudem. Okresní soud proto podle §104 o.s.ř. řízení zastavil,
neboť Policie ČR (jako "označený žalovaný") "nemá způsobilost
k právům a povinnostem a nemá způsobilost být účastníkem řízení".
Okresní soud konečně pro stěžovatelku v "Poučení" uvedl, že proti
jeho ("tomuto") rozhodnutí lze podat odvolání do 15 dnů ode dne
jeho doručení ke Krajskému soudu v Hradci Králové prostřednictvím
soudu podepsaného.
Krajský soud v Hradci Králové usnesením ze dne 30.9.1999,
č.j. 25 Co 317/99-30, odvolací řízení zastavil a dále rozhodl, že
žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů odvolacího řízení.
Krajský soud v odůvodnění tohoto usnesení především uvedl, že
odvolání nemohl věcně projednat vzhledem k nedostatku funkční
příslušnosti (§104 odst.1 a §246c o.s.ř.), neboť (s výjimkou
odvolání a dovolání ve věcech důchodového zabezečení - §250s
odst.2 o.s.ř.) "je řízení ve správním soudnictví přísně
jednostupňovým řízením". Krajský soud závěrem konstatoval, že na
důvodu, který tkví v nedostatku funkční příslušnosti, pro který
bylo odvolací řízení zastaveno, nic nemění okolnost, že okresní
soud v rozporu s ustanovením §250j odst.4 o.s.ř. poučil
stěžovatelku o přípustnosti odvolání.
Citovaná usnesení obecných soudů napadla stěžovatelka ústavní
stížností, v níž tvrdí, že obecné soudy (a zejména Okresní soud
v Hradci Králové) svými rozhodnutími porušily její základní práva
zaručené čl.36 odst.1 a 2 Listiny základních práv a svobod (dále
jen "Listina").
Stěžovatelka uvedla, že při podání návrhu na přezkoumání
zákonnosti rozhodnutí správního orgánu postupovala (při určení
orgánu na straně žalované) podle ustanovení §250 o.s.ř., dle něhož
jsou účastníky řízení žalobce a žalovaný; žalovaný je vymezen
v ustanovení §250 odst.4 o.s.ř. a je jím správní orgán, který
rozhodl v posledním stupni. V souzené věcí takovým orgánem byl
krajský dopravní inspektorát, který stěžovatelka také (dle jejího
názoru) správně určila jako žalovaný orgán. Stěžovatelka poukázala
na skutečnost, že označení žalovaného není dle judikatury
podstatnou náležitostí žaloby proti rozhodnutí správního orgánu,
neboť "kdo je žalovaný, určuje zákon (viz např. SP č. 33/2)".
V souzené věci se stěžovatelka navíc domnívá, že pokud žalovaného
označila nesprávně, měl soud splnit svoji poučovací povinnost a ve
smyslu ustanovení §43 odst. 1 o.s.ř. ji měl vyzvat k odstranění
vad podání, což neučinil. Stěžovatelka navíc poukázala na
nesprávné poučení o přípustnosti odvolání Okresním soudem v Hradci
Králové.
Z těchto důvodů stěžovatelka navrhla, aby Ústavní soud přijal
nález, jímž pravomocná usnesení Okresního soudu v Hradci Králové
ze dne 11.3.1999, č.j. 10 C 199/98-23, a usnesení Krajského soudu
v Hradci Králové ze dne 30.9.1999, č.j. 25 Co 317/99-30, zruší
a prohlásila, že souhlasí, aby bylo upuštěno od ústního jednání
před Ústavním soudem.
Ústavní soud shledal, že včas podaná ústavní stížnost splňuje
všechny zákonné náležitosti a že proto nic nebrání projednání
a rozhodnutí ve věci samé.
K ústavní stížnosti se vyjádřili účastník řízení - Krajský
soud v Hradci Králové, Okresní soud v Hradci Králové a dále
Policie ČR - Okresního ředitelství, dopravního inspektorátu
Havlíčkův Brod.
Krajský soud v Hradci Králové ve svém vyjádření uvedl, že
stěžovatelka v ničem nenamítala nesprávnost rozhodnutí či postupu
krajského soudu; všechny její výhrady směřují vůči postupu
a rozhodnutí okresního soudu. Krajský soud sdělil, že na ústním
jednání před Ústavním soudem netrvá.
Okresní soud v Hradci Králové ve svém vyjádření uvedl, že
rozhodnutí ponechává na úvaze Ústavního soudu a prohlásil, že na
Ústním jednání před Ústavním soudem netrvá.
Policie ČR - Okresní ředitelství, dopravní inspektorát
Havlíčkův Brod, ve svém vyjádření uvedla, že se necítí být
kompetentní vyjadřovat se k ústavní stížnosti a že na ústním
jednání před Ústavním soudem netrvá.
Policie ČR - Správa Východočeského kraje, Krajský dopravní
inspektorát Hradec Králové, se postavení vedlejího účastníka
řízení vzdala (a současně prohlásila, že na ústním jednání před
Ústavním soudem netrvá).
Ústavní stížnost je důvodná.
Ústavní soud se nejprve zabýval otázkou, zda byl v souzené
věci Krajský soud v Hradci Králové vůbec oprávněn (a v jakém
směru) rozhodovat o odvolání proti uvedenému usnesení Okresního
soudu v Hradci Králové. Ústavní soud - v souladu s právním názorem
judikatury (usnesení NS ze dne 24.6.1998, sp. zn. 20 Cdo 63/98, In
sp. zn. I. ÚS 355/97 In: Ústavní soud České republiky: Sbírka
nálezů a usnesení - svazek 17. Vydání 1. Praha, C.H. Beck 2001,
str. 247) - stojí na stanovisku, že při rozhodování o žalobách
podle hlavy druhé části páté o.s.ř., proti rozhodnutí soudu, jenž
rozhodoval o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu, není
přípustný opravný prostředek podle o.s.ř. Z toho je zřejmé, že
k projednání takového opravného prostředku funkčně příslušný soud
vskutku neexistoval. Současně však nelze přehlédnout, že Okresní
soud v Hradci Králové v poučovací části usnesení ze dne
11.3.1999, č.j. 10 C 199/98-23, výslovně uvedl, že "Proti tomuto
rozhodnutí lze podat odvolání do 15 ode dne doručení jeho
písemného vyhotovení ke Krajskému soudu v Hradci Králové
prostřednictvím soudu podepsaného." a stěžovatelce nelze přičítat
k tíži, pokud za této okolnosti odvolání skutečně podala. Ústavní
soud si je vědom skutečnosti, že pokud by ústavní stížnosti
vyhověl, leč nezrušil-li by obě napadená rozhodnutí (srov. str.
7 tohoto nálezu), pak by se zřejmě krajský soud opět odmítl
podaným odvoláním z důvodu funkční nepříslušnosti zabývat a na
situaci stěžovatelky by se fakticky nic nezměnilo. Tím by byla
ústavní stížnost, jako prostředek ochrany ústavně zaručených
základních práv a svobod, zjevně neefektivní.
Ústavní soud se dále zabýval věcnou podstatou ústavní
stížnosti, tj. otázkou právního statusu žalovaného správního
orgánu, který v souzené věci rozhodl v posledním stupni (srov.
ustanovení §250 odst.4 o.s.ř.). Tímto orgánem byl orgán Policie ČR
- krajský dopravní inspektorát, který stěžovatelka označila jako
správní orgán, jenž vystupuje na straně žalované. Ústavní soud
nemá důvod odchylovat se od ustálené judikatury, neboť nelze
přehlédnout, že i když Policie ČR není právnickou osobou (srov.
stanovisko pléna Nejvyššího soudu ČR, Plsn 2/96), přestupky
spáchané porušením obecně závazných právních předpisů
o bezpečnosti a plynulosti silničního provozu projednávají orgány
Policie ČR ustanovení §52 písm.c) zákona č. 200/1990 Sb.; pokud
nebyly projednány uložením pokuty v blokovém řízení, projednávají
je v prvním stupni útvary Policie ČR v okresech. Odvolacím orgánem
je správní orgán nejblíže vyššího stupně nadřízený orgánu, který
napadené rozhodnutí vydal (ustanovení §58 odst.1 správního řádu),
tj. v souzené věci krajský dopravní inspektorát. Právní teorie
i praxe v této souvislosti poukazují na zákonnou delegaci
(v souzené věci zákonem č. 200/1990 Sb.) příslušnosti veřejného
ozbrojeného sboru - Policie ČR - k výkonu státní správy (srov. též
Hendrych, D. a kol. Správní právo. Obecná část. 4. vydání. Praha:
C.H. Beck, 2001, str. 280, 144-145). Orgány (útvary) Policie ČR
zde na základě zákonného zmocnění vystupují v postavení státních
orgánů disponujících svěřenou působností a pravomocí.
I komentářová literatura uvádí, že "správní úřad není eo ipso
osobou v právním smyslu a z hlediska veřejnoprávního si jej lze
představit také jako výčet, množinu pravomocí. Žalobce žaluje
nikoli osobu, ale nositele těchto pravomocí." (viz Bureš, J.
- Drápal, L. - Mazanec, M.: Občanský soudní řád. Komentář. 3.
vydání. Praha, C.H. Beck 1997, str. 803). Jestliže tedy
stěžovatelka ve správní žalobě označila - v souladu s ustanovením
§250 odst.4 o.s.ř. - krajský dopravní inspektorát jako žalovaný
správní orgán, který rozhodl v posledním stupni, postupovala tak
v souladu s ustanovením §244 odst.1 o.s.ř., podle něhož ve
správním soudnictví přezkomávají soudy na základě žalob (nebo
opravných prostředků) zákonnost rozhodnutí orgánů veřejné správy
(tedy i orgánů Policie ČR v postavení správních orgánů, resp. jako
nositelů určitých zákonem svěřených pravomocí).
Ústavní soud dále odkazuje na svou ustálenou judikaturu,
podle níž z hlediska ustanovení §43 o.s.ř. žaloba má mít
(i s poučením soudu, je-li toho třeba) takové náležitosti, aby
mohla být podkladem pro jednání ve věci samé. Není věcí soudu, aby
žalobce poučoval o hmotném právu a tedy ani v otázce věcné
legitimace. Soud však má (pozn.: pokud by se snad v souzené věci
domníval, že žalovaný není správně označen) žalobce poučit ve věci
správného označení účastníků řízení, i když jistěže ne poukazem na
toho, kdo má být jako žalovaný uveden (srov. sp. zn. III. ÚS
74/94 In: Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení
- svazek 3. Vydání 1. Praha, C.H. Beck 1995, str. 297 -299; sp.
zn. I. ÚS 388/97 In: Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů
a usnesení - svazek 10. Vydání 1. Praha, C.H. Beck 1998, str.63).
Z těchto důvodů dospěl Ústavní soud k závěru, že pokud
okresní soud bez náležitého poučení stěžovatelky zastavil řízení,
dovodiv, že žalovaný krajský dopravní inspektorát nemá způsobilost
být účastníkem řízení o správní žalobě, a pokud krajský soud
odvolací řízení z důvodů nedostatku své funkční příslušnosti
zastavil, bylo tím porušeno stěžovatelčino základní právo na
spravedlivý proces podle čl.36 odst.1 a 2 Listiny, jichž se
stěžovatelka dovolává.
Proto Ústavní soud ústavní stížnosti zcela vyhověl a usnesení
Okresního soudu v Hradci Králové ze dne 11.3.1999, č.j. 10
C 199/98-23, a usnesení Krajského soudu v Hradci Králové ze dne
30.9.1999, č.j. 25 Co 317/99-30, zrušil.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze
odvolat.