ECLI:CZ:US:2002:1.US.321.2000
sp. zn. I. ÚS 321/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě o ústavní stížnosti stěžovatelky A., spol. s r.o., proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 10. 3. 2000, sp. zn. 35 Ca 20/99, a proti rozhodnutí Katastrálního úřadu ve Znojmě ze dne 20. 1. 1999, č.j. 201 10/V11-349/98, takto:
I. Rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 10. 3. 2000, sp. zn. 35
Ca 20/99, se zrušuje.
II. Návrh na zrušení rozhodnutí Katastrálního úřadu v ve
Znojmě ze dne 20. 1. 1999, č.j. 201 10/V11-349/98, se odmítá.
Odůvodnění:
Katastrální úřad ve Znojmě rozhodl podle ustanovení §5 odst.
2 zákona č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných
práv k nemovitostem, ve znění pozdějších předpisů, v řízení
o vkladu vlastnického práva podle kupní smlouvy uzavřené dne 6.
2. 1998 (dále jen "smlouvy") mezi stěžovatelkou a obchodní firmou
J., s.r.o. (dále jen "firma J."), tak, že se návrh na vklad
vlastnického práva zamítá. V odůvodnění tohoto rozhodnutí
katastrální úřad zejména uvedl, že není prokázáno oprávnění
prodávající firmy J. nakládat s předmětem smlouvy (dále jen
"předmětnými nemovitostmi"), protože její vlastnické právo
k předmětným nemovitostem je sporné. Je tomu tak proto, že
o vlastnictví k předmětným nemovitostem je veden u Okresního soudu
ve Znojmě spor mezi obchodní firmou H. , spol. s r.o., a M. ,
s.r.o. Mimo to má firma J. ve smlouvě uvedeno nesprávné sídlo.
Dále je prý smlouva neurčitým právním úkonem, poněvadž budova na
parcele č. 5748/7 je v ní popsána jako občanská vybavenost,
přestože ve smyslu obecných ustanovení občanského zákoníku musí
být ve smlouvách s přihlédnutím k §37 cit. zákona jednoznačně
identifikována způsobem využití tak, aby nemohlo dojít k záměně či
pochybnosti o tom, co je předmětem převodu. Jelikož se občanskou
vybaveností podle vyhlášky č. 190/96 Sb. (kterou se provádějí
zákony č. 265/1992 Sb. a 344/1992 Sb.) rozumí více druhů budov
jako např. úřadovny obcí, soudů, škol, prodejen atd., má
katastrální úřad pochybnost o tom, "jaká nemovitost - budova jako
nemovitost jedinečně individualizovaná je předmětem převodu".
Citované rozhodnutí katastrálního úřadu potvrdil v záhlaví
uvedeným rozsudkem Krajský soud v Brně. V odůvodnění rozsudku
zejména uvedl, že katastrální úřad učinil správný závěr, že kupní
smlouva je neurčitá. Označení předmětu smlouvy prostřednictvím
údajů uvedených v katastru nemovitostí by prý sice nepochybně
"mělo být základem", nemusí však vždy stačit k tomu, aby byl
předmět smlouvy individualizován tak, že jej nebude možno zaměnit
za věc obdobnou. Jelikož se podle přílohy k vyhlášce č. 190/1996
Sb. označují jako "objekt občanské vybavenosti" objekty různého
druhu se zcela odlišným způsobem využití, nelze považovat za
určitou smlouvu v té části, ve které je předmět smlouvy označen
pouze jako "občanská vybavenost", aniž by bylo blíže uvedeno,
o jakou stavbu se jedná, např. účelem ke kterému slouží, nebo má
sloužit. Na tomto závěru nemůže ničeho změnit ani to, že je ve
smlouvě uvedeno č.p. 2919 a parcela č. 5748/7, na které se
"občanská vybavenost" nachází.
Krajský soud v Brně však neshledal důvodným další závěr
katastrálního úřadu, že prodávající není oprávněn nakládat
předmětnými nemovitostmi. Oprávnění nakládat s nemovitostmi se
totiž v zásadě prokazuje zápisem v katastru nemovitostí a tzv.
nabývacím titulem (listinou zakládající či potvrzující
vlastnictví). Katastrálnímu úřadu pak nepřísluší, aby přezkoumával
a sám zpochybňoval správnost dříve provedeného zápisu v katastru
nemovitostí, respektive soulad tohoto zápisu se skutečným stavem
věci. Takové posouzení náleží pouze soudu ve sporném řízení; jen
samotný fakt, že takové soudní řízení probíhá, a proto je na
příslušném listu vlastnictví o tom vyznačena poznámka, nemůže mít
za následek zamítnutí návrhu na vklad práva do katastru
nemovitostí.
V záhlaví uvedený rozsudek Krajského soudu v Českých
Budějovicích i tam uvedené rozhodnutí Katastrálního úřadu ve
Znojmě napadla stěžovatelka ústavní stížností, ve které tvrdí, že
napadenými rozhodnutími byla porušena její práva dle čl. 2 odst.
2 a čl. 4 odst. 3 Listiny základních práv a svobod (dále jen
"Listiny") a dále právo na ochranu vlastnického práva dle čl. 11
odst. 1, 4 Listiny, jakož i právo na právo na soudní ochranu dle
čl. 36 odst. 1, 2 Listiny.
V odůvodnění ústavní stížnosti stěžovatelka zejména uvádí, že
nesouhlasí se závěrem Krajského soudu v Brně, který shledal
napadené rozhodnutí Katastrálního úřadu ve Znojmě rozhodnutím
zákonným (v souladu s ustanovením §5 odst. 1 písm. c) a odst. 2
zák. č. 265/1992 Sb.), jestliže bylo odůvodněno mimo jiné tím, že
kupní smlouva je neurčitým právním úkonem. Neurčitost byla
spatřována v tom, že předmět smlouvy je označen u jedné
z předmětných nemovitostí jen jako občanská vybavenost čp. 2919 na
parcele č. 5748/7, tedy způsobem zaměnitelným. Podle názoru
stěžovatelky však byly předmětné nemovitosti označeny v souladu
s označením na příslušném listu vlastnictví (LV), takže byly
specifikovány několika údaji, které předmět smlouvy naprosto
přesně a určitě identifikovaly tak, že jej nebylo možno zaměnit
s jinými nemovitostmi. Jde o dvě nemovitosti, a to o stavbu
a o pozemek, na kterém stavba stojí. Právní úkon ohledně převodu
vlastnického práva k nim byl proto určitý a srozumitelný, čímž
byla splněna podmínka uvedená v ust. §5 odst. 1 písm. c) zákona
č. 265/1992 Sb. Jelikož byly splněny i další podmínky pro povolení
vkladu v citovaném ustanovení uvedené, porušil prý Katastrální
úřad ve Znojmě ust. §5 odst. 2 téhož zákona, jestliže napadený
rozhdnutím návrh na vklad zamítl.
Stěžovatelka dále uvádí, že i kdyby byl objekt čp. 2919
stojící na pozemku p.č. 5748/7 označen neurčitě a vznikly-li by
pochybnosti o tom, co je předmětem převodu, nevznikly takové
2pochybnosti u pozemku p.č. 5748/7 o výměře 1234 m zapsaného na LV
č. 5717 pro k.ú. Znojmo-město, u kterého byly podmínky pro
povolení vkladu "zcela určitě splněny". Napadené rozhodnutí
Katastrálního úřadu ve Znojmě je tudíž vydáno i v rozporu
s ustanoveními §3 odst. 1, 4 a §46 zákona č. 71/1967 Sb. Jeho
rozhodnutí považuje stěžovatelka za diskriminační a porušující čl.
4 odst. 3 Listiny, dle kterého omezení základních práv a svobod
musí platit stejně pro všechny případy; poukazuje na to, že
Katastrální úřad ve Znojmě nezaujímá ve všech případech stejné
stanovisko ohledně označení předmětu smlouvy a nezamítá všechny
návrhy na vklad, kde je předmět smlouvy označen jako občanská
vybavenost bez uvedení dalšího způsobu využití. Odvolává se např.
na povolení vkladu ze smlouvy o zřízení předkupního práva
k nemovitosti ze dne 6. 2. 1998, která se týkala rovněž týchž
(předmětných) nemovitostí, ve které tyto nebyly označeny "zdaleka
tak přesně a určitě" jako v kupní smlouvě ze dne 6. 2. 1998.
Stěžovatelka konečně namítla, že Krajský soud v Brně
v napadeném rozsudku nesplnil svoji povinnost dle ustanovení §2
občanského soudního řádu zaměřovat svou činnost tak, aby
nedocházelo k porušování práv a právem chráněných zájmů. Tímto
rozsudkem prý bylo stěžovatelce odepřeno právo na přezkoumání
zákonnosti rozhodnutí orgánu veřejné správy, které zakotvuje
článek 36 odst. 2 Listiny. Stěžovatelka sdělila, že trvá na ústním
jednání před Ústavním soudem
K ústavní stížnosti se vyjádřil Krajský soud v Brně
i Katastrální úřad ve Znojmě.
Katastrální úřad zejména uvedl, že jeho postupem
a rozhodovací činností nebyl porušen zákon. Katastrální úřad
zkoumá, zda je právní úkon určitý. Podle ust. §37 občanského
zákoníku ve spojení s §5 odst. 1 zákona č. 344/1992 Sb. musí být
budovy označeny způsobem svého využití. V daném případě byla
budova označena údajem z listu vlastnictví, který však vždy
neposkytuje dostatečnou informaci o nemovitosti, zvlášť
v současné době, kdy jsou listy vlastnictví vedeny na počítačovém
médiu, a pro jistou velkou množinu nemovitostí je jejich využití
označováno číselnými kódy, které jsou na listu vlastnictví
vyjádřeny slovně. Smlouva a projevy vůle v ní uvedené musí být
natolik určité, aby bylo každému, nikoliv pouze jejím účastníkům,
jasné, co bylo předmětem převodu.
Katastrální úřad dále poukázal na článek 11 odst. 3 Listiny,
podle něhož vlastnictví zavazuje a nesmí být zneužito na újmu práv
druhých. Vzhledem k tomu, že na listu vlastnictví byla vyznačena
poznámka o podané žalobě na určení vlastnictví k předmětným
nemovitostem, je prý dán předpoklad, že se stěžovatel chce jako
dlužník zbavit svého majetku, aby zabránil věřiteli ve vymáhání
jeho pohledávky. Již pouhý zápis v kontextu s poznámkou ve
veřejném katastru má prý všechny upozornit, že vlastnické právo je
sporné a že by vlastník neměl s předmětnými nemovitostmi nakládat.
Katastrální úřad závěrem uvedl, že souhlasí s upuštěním od ústního
jednání před Ústavním soudem.
Krajský soud v Brně ve svém vyjádření zejména uvedl, že
napadený rozsudek byl vydán v mezích stanovených zákonem, neboť
pravomoc soudu k rozhodování o opravných prostředcích proti
rozhodnutím katastrálních úřadů (jimiž byl zamítnut návrh na vklad
práva do katastru nemovitostí) je dána ust. §5 odst. 4 zák. č.
265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv
k nemovitostem, takže čl. 2 odst. 2 Listiny nebyl porušen.
Stěžovatelka namítá porušení článku 4 odst. 3 Listiny, který
stanoví, že zákonná omezení základních práv a svobod musí platit
pro všechny případy stejně, porušení článku 11 odst. 1 a 4
Listiny, který zakotvuje ochranu vlastnického práva, včetně
možnosti vyvlastnění nebo určení omezení vlastnického práva jen ve
veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu. Těmito články
Listiny se však zaručuje ochrana vlastnického práva již
konstituovaného, nikoli pouze tvrzeného nároku na ně, který sám
o sobě chráněn není. Stěžovatelka se v dané věci domáhala
u katastrálního úřadu právě "jen" nároku na vznik vlastnického
práva k nemovitostem, neboť to by vzniklo teprve vkladem do
katastru nemovitostí. Protože jí však vlastnické právo
k předmětným nemovitostem dosud nevzniklo, nelze z rozhodnutí
soudu, kterým bylo podle §250q odst. 2 o.s.ř. potvrzeno
rozhodnutí katastrálního úřadu o zamítnutí návrhu na vklad,
dovodit vyvlastnění či nucené omezení jejího vlastnického práva.
Stěžovatelka využila i svého práva podle čl. 36 odst. 1 Listiny
tím, že proti rozhodnutí, kterým byl návrh na vklad vlastnického
práva do katastru nemovitostí zamítnut, podala opravný prostředek
k soudu, o kterém soud v mezích stanovených zákonem rozhodl. Proto
Krajský soud v Brně navrhl, aby byla ústavní stížnost zamítnuta
a sdělil, že s upuštěním od ústního jednání v řízení před Ústavním
soudem souhlasí.
Ústavní soud přezkoumal formální náležitosti i obsah ústavní
stížnosti stěžovatelky a dospěl k závěru, že je částečně důvodná.
Jak vyplývá z obsahu ústavní stížnosti, stěžovatelka napadá
v záhlaví citovaná rozhodnutí zejména potud, že se jejich výrok
opírá o nesprávné posouzení určitosti a srozumitelnosti kupní
smlouvy, jíž na ni firma J. hodlala převést vlastnické právo
k předmětným nemovitostem. Tato nesprávnost prý tkví v názoru, že
není-li ve smlouvě jedna z předmětných nemovitostí (konkrétně
budova označená podle listu vlastnictví jako občanská vybavenost,
čp. 2919 nacházející se na parcele č. 5748/7) dále označena ještě
účelem svého využití, nelze ji považovat ve smyslu obecných
ustanovení občanského zákoníku za určitý právní úkon, protože
předmět v ní označený není individualizován tak, aby nemohlo dojít
k jeho záměně s předmětem jiným, takže by mohly vzniknout
pochybnosti o tom, co je vlastně předmětem převodu. Podle názoru
stěžovatelky je identifikace stavby i obou předmětných nemovitostí
provedena zcela řádně a nezaměnitelně několika údaji v souladu
s označením na příslušném LV, takže u jejich převodu nelze shledat
důvod pro zamítnutí návrhu na vklad do katastru nemovitostí pro
nesplnění podmínky uvedené v §5 odst. 1 písm. c) zákona č.
265/1992 Sb. Zcela evidentně pak prý nelze tento důvod shledat
u převodu parcely č. 5748/7 o výměře 21234 m zapsané na LV č.
5717 pro k.ú. Z..
Katastrální úřad ve Znojmě a Krajský soud v Brně jsou oproti
tomu názoru, že označení účelu využití je třeba u budovy občanské
vybavenosti ve smlouvě vyžadovat, neboť údaje uvedené v katastru
nemovitostí nemusí být dostatečné pro její nezaměnitelnost,
jestliže se za objekt občanské vybavenosti (podle přílohy
k vyhlášce č. 190/1996 Sb., kterou se provádí zákon č. 344/1992
Sb., o katastru nemovitostí) považují objekty různého druhu nebo
- dle vyjádření Katastrálního úřadu ve Znojmě - jistá velká
množina nemovitostí podobného využití.
S těmito názory se Ústavní soud neztotožňuje. I když
Katastrální úřad ve Znojmě a následně i Krajský soud v Brně
správně poukázaly na povinnosti řádně posoudit určitost
a srozumitelnost listiny, která má být zapsána do katastru
nemovitostí a tudíž se zabývat otázkou, zda jsou předmětné
nemovitosti označeny ve smlouvě takovými identifikačními znaky
v potřebném rozsahu, které je odlišují od nemovitostí ostatních,
v této konkrétní souzené věci zákonem stanovený požadavek
určitosti listiny vyložily nesprávně tak, že to již zasahuje do
roviny ústavnosti.
Ústavní soud vyslovil již v nálezu sp.zn. IV. ÚS 298/98,
publikovaném ve Sbírce nálezů a usnesení, sv. č. 12, C.H.BECK,
ročník 1998, díl III., str. 65, že při zkoumání určitosti
a srozumitelnosti právního úkonu v řízení o povolení vkladu práva
do katastru nemovitostí nelze automaticky aplikovat výlučně §5
odst. 1 zákona č. 344/1992 Sb. a při nenaplnění některé
z náležitostí v něm uvedených automaticky dovozovat nedostatek
splnění podmínek podle §5 odst. 1 písm. c) tohoto zákona; není
účelem řízení o povolení vkladu práva do katastru nemovitostí
posuzovat smlouvy z dalších hledisek, než by to činil soud
v případném řízení o platnosti smlouvy, kterou katastrální úřad
nepřezkoumává, s tou výjimkou, že právě jen v případě určitosti
a srozumitelnosti právního úkonu posuzuje podmínky shodné
s požadavky kladenými na platnost smlouvy. Rovněž judikatura
obecných soudů se kloní k názoru, že pokud katastrální úřad zkoumá
právní úkon, na jehož základě je navrhován vklad, jen z hledisek
uvedených v §5 odst. 1 zák. č. 265/1992 Sb., pak předmětem tohoto
zkoumání nejsou všechny aspekty platnosti právního úkonu uvedené
např. v §37 obč. zák., ale jen ty z nich, které jsou obsaženy
v citovaném ustanovení zákona č. 265/1992 Sb., tedy jeho určitost
a srozumitelnost, a tudíž v tomto rozsahu i jeho platnost (viz
např.: stanovisko NS ze dne 28. 6. 2000, Cpjn 38/98, uveřejněné
pod Rc 44/20 ve sb. soudních rozhodnutí, 20,7:417, rozhodnutí
Krajského soudu v Brně, sp. zn. 35 Ca 68/99, uveřejněné pod SJS
686/2000).
Vzhledem k výše uvedené pozici katastrálního úřadu, vymezené
jeho zákonným oprávněním při zkoumání podmínek dle §5 odst. 1
písm. c) cit. zákona, se měl Katastrální úřad v Českých
Budějovicích přidržet obdobných hodnotících kritérií a postupů
jako obecný soud, neboť není žádného důvodu, aby určitost právního
úkonu měla být vykládána v řízení o povolení vkladu jinak. Tato
kritéria vycházejí z toho, že určitost právního úkonu se týká jeho
obsahové stránky, vztahující se k jeho předmětu (věci, právu
atd.), zejména pak k jeho označení takovým způsobem, aby byl
nezaměnitelně rozpoznatelný od jiných předmětů. To však neznamená,
že u nemovitostí, jež jsou, z důvodu faktické nemožnosti jejich
fyzického označení, jedinečným způsobem evidovány a popsány
v katastru nemovitostí, musí být při jejich popisu (identifikaci)
nutně použito všech údajů deklarovaných v zákoně č. 344/1992 Sb.
a tím méně v jeho prováděcí vyhlášce č. 190/96 Sb., pokud i při
použití jen některých z těchto údajů lze nemovitosti ve smlouvě
jednoznačně individualizovat. V souzené věci bylo proto třeba
zabývat se otázkou, zda podle identifikačních znaků uvedených
u jedné z předmětných nemovitostí (budovy), kterými jsou občanská
vybavenost čp. 2919 na parcele č. 5748/7 zapsaná na LV č. 5717 pro
k.ú. Znojmo-město, obec Znojmo, okres Znojmo, u Katastrálního
úřadu ve Znojmě, lze přesně rozpoznat, o jakou nemovitost se
jedná. V tomto směru Ústavní soud zastává názor stěžovatelky, že
uvedené údaje jsou dostatečné pro přesnou a určitou identifikaci
i této předmětné nemovitosti. Z tohoto hlediska lze stěží sdílet
pochybnosti (zejména o možné záměně s jinou nemovitostí),
vyjádřené v rozhodnutích napadených touto ústavní stížností.
Takovým důvodem totiž nemůže být obecné tvrzení Katastrálního
úřadu ve Znojmě a Krajského soudu v Brně o existenci většího počtu
budov s druhem užívání "občanské vybavenost", jež současně
nepřihlíží k číslu popisnému dané budovy, číselnému
označení pozemku pod ní a názvu katastrálního území, ve kterém se
nachází; musela by tu být dána reálná existence zaměnitelných
budov se shodným číslem popisným, stojících na shodném pozemku ve
shodném katastrálním území. Protože Katastrální úřad ve Znojmě
k takovému konkrétnímu zjištění nedospěl, a namísto toho pouze
argumentoval chybějícím označením účelu užívání (v souzené věci
tedy nadbytečným identifikačním znakem pro označení jedné
z předmětných nemovitostí - budovy), nezbylo Ústavnímu soudu než
se přiklonit k názoru, že tento úřad svým rozhodnutím porušil
právo stěžovatelky na spravedlivý proces. Pokud pak Krajský soud
v Českých Budějovicích potvrdil závěry katastrálního úřadu
založené na nesprávném hodnocení zjištěných skutečností, které
vedlo k nesprávnému právnímu posouzení věci (tj. k odepření vkladu
vlastnického práva k předmětným nemovitostem), porušil tím jako
orgán vykonávající státní moc, který je při svých rozhodnutích
vázán zákonem, právo stěžovatelky na spravedlivý proces, tedy její
ústavně zaručené právo na soudní a jinou ochranu uvedené v článku
36 odst. 1 a 2 Listiny. Opačný názor by vedl k nepřiměřenému
formalizmu, který Ústavní soud podporovat nemůže.
Z uvedených důvodů nepřevzal Ústavní soud argumentaci
usnesení Ústavního soudu ze dne 23. 11. 2000, sp. zn. IV. ÚS
322/2000. Jde o rozhodnutí, které - majíc formu usnesení - není
pro Ústavní soud v této věci závazné (§23 zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu).
Za této situace dospěl Ústavní soud k závěru, že je nutno
poskytnout stěžovatelce ústavní ochranu, neboť napadeným rozsudkem
Krajského soudu v Brně došlo k porušení jejiho práva na
spravedlivý proces tak, jak vyplývá z čl. 36 odst. 1 Listiny
a čl. 6 Úmluvy o ochraně lidských práv a svobod, která je součástí
ústavního pořádku ČR.
Porušením dalších ústavně zaručených práv a svobod tvrzeným
stěžovatelkami se již Ústavní soud nezabýval, neboť vystačil při
svém rozhodnutí se zjištěním, že bylo porušeno základní právo
stěžovatelky, které je uvedeno výše.
Ze stejných důvodů lze dovodit, že zmíněné ústavně zaručené
právo stěžovatelek porušil i Katastrální úřad ve Znojmě. Ústavní
soud však ve vztahu k jeho rozhodnutí nedospěl k názoru (veden
snahou o minimalizaci zásahů do rozhodovací činností orgánů
veřejné moci, zejména obecných soudů, byť ve správním soudnictví),
že je třeba jej tímto nálezem rušit. Je tomu tak proto, že se jeho
rozhodnutí opírá také o jiné závěry než rozhodnutí Krajského soudu
v Brně. K jejich nápravě či potvrzení může dojít v dalším řízení
před uvedeným soudem o opravném prostředku proti napadenému
správnímu rozhodnutí.
Obdobně rozhodl Ústavní soud ve srovnatelné věci vedené pod
sp. zn. I. ÚS 222/2000.
Z uvedených důvodů Ústavní soud podle ustanovení §82 odst.
2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění
pozdějších předpisů, ústavní stížnosti, co se týče rozsudku
Krajského soudu v Brně, vyhověl a jeho napadený rozsudek podle
ustanovení §82 odst. 3 písm. a) zákona citovaného zákona zrušil.
Co se týče napadeného rozhodnutí Katastrálního úřadu
v Českých Budějovicích, byl návrh na jeho zrušení odmítnut ust.
§43 odst. 1 písm. e) ve spojení s §75 odst. 1 citovaného zákona.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 12. června 2002