ECLI:CZ:US:2002:1.US.472.2000
sp. zn. I. ÚS 472/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátu ve věci ústavní stížnosti stěžovatelů Ing. P. Ř. a Ing. I. B., proti rozhodnutí Krajského soudu v Plzni ze dne 21. 3. 2000, sp. zn. 30 Ca 131/98, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Plzni ze dne 21. 3. 2000, sp. zn.
30 Ca 131/98 se ruší.
Odůvodnění:
Stěžovatelé ve své včas podané ústavní stížnosti namítali
porušení svých ústavně zaručených práv a svobod. Uvedli, že
Krajský soud v Plzni rozhodl dne 21. 3. 2000 rozsudkem, sp. zn.
30 Ca 131/98, tak, že se potvrzuje rozhodnutí Okresního
pozemkového úřadu v Písku (dále jen "pozemkový úřad") ze dne 11.
5. 1998, č. j. Pú/9/91-Kh, kterým bylo rozhodnuto o tom, že podle
ust. §9 odst. 4 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických
vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "zákon o půdě"), žadatel MUDr. V. Ř., coby
právní předchůdce stěžovatelů (dále jen "právní předchůdce"), není
vlastníkem nemovitostí nebo jejich části v k. ú. a obci D., a to
mj. stavební parcely č. 11/4 zast. pl. o vým. 187 m2, st. parc. č.
13/3 ost. pl. o vým. 1361 m2, a části stavební parcely č. 11/4
zast. pl. o vým. 537 m2.
Podle názoru stěžovatelů orgány veřejné moci pochybily při
hodnocení důkazů potvrzujících tíseň jejich právního předchůdce.
Stěžovatelé měli za to, že obecný soud při posuzování existence
stavu tísně nevzal na vědomí skutečnosti, které tuto tíseň
dokazovaly. Konstatovali, že jejich právní předchůdce byl zbaven
práva s předmětnými nemovitostmi disponovat, přičemž odkázali
v této souvislosti na rozsudky Okresního soudu v Písku ze dne 21.
7. 1977, č. j. 7 C 236/77-9, a Krajského soudu v Českých
Budějovicích ze dne 21. 12. 1977, sp. zn. 4 Co 984/77. Dále se ve
své ústavní stížnosti odvolávali na příslušnou judikaturu
Ústavního soudu i Nejvyššího soudu.
V závěru své stížnosti vyslovili stěžovatelé názor, že
postupem orgánů veřejné moci došlo k porušení jejich práva na
spravedlivou ochranu ve smyslu ust. §1 občanského soudního řádu
(dále jen "o. s. ř."), a tím i práva na soudní i jinou ochranu ve
smyslu čl. 36 Listiny základních práv a svobod.
Ústavní soud po posouzení předmětné věci jak po stránce
věcné, tak i procesní, dospěl k závěru, že stížnost stěžovatelů je
důvodná.
Ze spisového materiálu vyplývá, že právní předchůdce
stěžovatelů uplatnil dne 31. 7. 1991 řádně a včas podle ust. §6
odst. 1 písm. k) zákona o půdě svůj nárok na restituci shora
uvedených nemovitostí. Pozemkový úřad rozhodnutím ze dne 30. 11.
1995, č. j. PÚ /9/91-N-B. Bn, uznal existenci restitučního titulu
a rozhodl o vydání předmětných nemovitostí. Toto rozhodnutí bylo
k odvolání povinné osoby - Stavebního bytového družstva Písek
(dále jen "osoba povinná") zrušeno rozsudkem Krajského soudu
v Českých Budějovicích ze dne 28. 2. 1996, sp. zn. 10 Ca 4/96.
V uvedeném rozsudku zaujal krajský soud názor, že v dané věci
nebyla prokázána existence tísně na straně právního předchůdce
stěžovatelů při uzavření kupní smlouvy. Pozemkový úřad následně,
jsa vázán právním názorem krajského soudu, rozhodnutím ze dne 31.
5. 1996, č. j. PÚ/9/91/R-B, rozhodl, že právní předchůdce
stěžovatelů není vlastníkem předmětných nemovitostí, neboť podle
ust. §6 odst. 1 písm. k) zákona o půdě musí být prokázána
existence tísně i nápadně nevýhodných podmínek prodeje současně,
jinak není tento restituční důvod dán. Uvedené rozhodnutí
pozemkového úřadu zrušil k odvolání právního předchůdce
stěžovatelů Krajský soud v Plzni rozsudkem ze dne 8. 4. 1997, sp.
zn. 30 Ca 266/96, a uložil pozemkovému úřadu, aby v dalším řízení
zjišťoval, zda předmětné nemovitosti spadají do věcné působnosti
zákona o půdě. Pozemkový úřad doplnil v tomto ohledu řízení,
obrátil se na Ministerstvo zemědělství ČR, Ústřední pozemkový
úřad, se žádostí o rozhodnutí ve smyslu ust. §17 odst. 6 zákona
o půdě. Rozhodnutím tohoto orgánu státní správy ze dne 4. 3.
1998, č. j. 119/98-3152, které nabylo právní moci dne 14. 4.
1998, bylo rozhodnuto, že na předmětnou věc se zákon o půdě
vztahuje. Po odstranění této pochybnosti pozemkový úřad rozhodl,
že právní předchůdce stěžovatelů není vlastníkem předmětných
nemovitostí, když v dalším řízení nebyly z jeho strany předloženy
žádné důkazy, které by prokázaly existenci tísně ve smyslu zákona
o půdě, přičemž pozemkový úřad byl ve svém rozhodování vázán
právním názorem, vysloveným Krajským soudem v Českých Budějovicích
v rozsudku ze dne 28. 2. 1996, sp. zn. 10 Ca 4/96.
Proti tomuto rozhodnutí podal právní předchůdce stěžovatelů
u Krajského soudu v Plzni opravný prostředek, ve kterém
argumentoval obdobně, jak bylo uplatněno také stěžovateli
v jejich ústavní stížnosti, a to včetně odkazu na příslušnou
judikaturu.
Dne 11. 2. 2000 bylo krajskému soudu doručeno sdělení, že
právní předchůdce stěžovatelů dne 12. 12. 1998 zemřel
a z uzavřeného dědického řízení zároveň vyplynulo, že dědici po
zemřelém jsou stěžovatelé. Ti se ve smyslu ust. §246c a §107
odst. 3 o. s. ř. stali v dané věci právními nástupci po svém
předchůdci. Krajský soud v napadeném rozhodnutí, po přezkoumání
rozhodnutí pozemkového úřadu, dospěl k závěru, že opravný
prostředek nebyl v uvedené věci důvodný. Pozemkový úřad již
nedoplňoval dokazování o další důkazy, kterými by byla případně
odůvodněna změna skutkových zjištění oproti těm, o která opřel své
původní rozhodnutí ze dne 30. 11. 1995 (zrušené rozsudkem
Krajského soudu v Českých Budějovicích), neboť byl ve svém dalším
řízení vázán právním názorem vysloveným v rozsudku Krajského soudu
v Českých Budějovicích. Pozemkový úřad věc, v návaznosti na výše
uvedené, posoudil tak, že v daném případě nebylo prokázáno, že
kupní smlouva, na základě které přešly předmětné nemovitosti do
vlastnictví státu, byla uzavřena v tísni. Dospěl k závěru, že za
daného právního stavu by bylo nadbytečné zkoumat, zda byl naplněn
ještě znak nápadně nevýhodných podmínek, když z důvodů shora
uvedených (i kdyby byla existence tohoto zákonného znaku
prokázána), nemohlo toto mít vliv na případný jiný závěr.
Stěžovatelé namítali, že původní vlastníci byli z předmětné
nemovitosti (domu) vystěhováni již v roce 1950, tedy téměř
čtyřicet let před převodem svých nemovitostí. Nebyla jim ani dána
možnost vyklidit z domu movitý majetek. Kupní smlouva byla
uzavírána až následně, kdy právní předchůdce stěžovatelů již
nemohl se svou nemovitostí volně disponovat a užívat ji. Orgány
veřejné moci se blíže nezabývaly námitkami stěžovatelů ani v tom
smyslu, že tehdejší uživatelé (státní organizace) nakládali
s majetkem svévolně a bez jakéhokoli vyjádření či souhlasu
vlastníka stavěli a bourali stavby na pozemcích v jeho
vlastnictví.
Podle ustálené judikatury Ústavního soudu je zapotřebí za
stav tísně považovat stav, kdy vlastník nemůže s věcí volně
nakládat, neboť je ve své dispozici s předmětem vlastnictví
omezován represivní politikou umožňovanou nedostatkem existence
právního a demokratického státu. Z celkového řízení vyplývá, že
právě takový stav v době uzavírání smlouvy existoval.
V této souvislosti poukazuje Ústavní soud i na stanovisko
Nejvyššího soudu ČR, Cpjn 50/93, Sb. rozh. č. 34/1993, podle
kterého nápadně nevýhodnými podmínkami ve smyslu ustanovení §6
odst. 1 písm. k) zákona o půdě nelze rozumět vždy jen rozpor
s cenovými předpisy, ale také i jiné další okolnosti. Může jít
např. o situaci, kdy vlastník obytné budovy patřící k zemědělské
usedlosti se po nuceném vystěhování z obce nastěhoval do obce
jiné, v níž žil v podstatně horších podmínkách. Tyto skutečnosti
by měly dle tvrzení stěžovatelů v daném případě dosvědčovat shora
citované rozsudky Okresního soudu v Písku a Krajského soudu
v Českých Budějovicích ze sedmdesátých let. Současně s nápadně
nevýhodnými podmínkami je zapotřebí posuzovat naplnění
pojmenovaného znaku tísně. Z hlediska tísně proto není podstatné,
že k převodu nemovitostí došlo až v roce 1989, neboť doba
nesvobody je v restitučních předpisech určena na období let 1948
až 1989, přičemž tíseň na prodávajícího nepochybně doléhala po
celou tuto dobu. Obecně lze pak definovat tíseň jako hospodářský
nebo sociální stav, který doléhá na jednajícího takovým způsobem
a s takovou závažností, že učiní takový právní úkon, který by
jinak neučinil, nebo u dvoustranných právních aktů neuzavřel.
Nevyžaduje se přitom, aby druhá strana tíseň vyvolala nebo o ní
věděla.
Z nálezu Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 59/95 ze dne 27. 5.
1995 in Sbírka nálezů a usnesení, sv. 4, vydání 1., Praha, C.H.
BECK 1996, s. 63 - 65, vyplývá, že při posuzování znaku tísně ve
smyslu restitučních předpisů, je třeba mít na zřeteli, že ve
skutečném právním státě se nikdo majetku dobrovolně nezbavuje,
a proto bude vědomí nedostatku zákonné ochrany soukromého
vlastnictví oním subjektivně působícím a existujícím stavem, tedy
tísní, a toto pak i pohnutkou pro projev vůle, kdy vlastnictví
z hlediska jednotlivce ztratilo smysl. Skutkový stav v předmětné
věci je obdobný se stavem, který již dříve Ústavní soud posuzoval
(srov. např. sp. zn. IV. ÚS 85/95 in Sbírka nálezů a usnesení, sv.
4, vydání 1., Praha, C.H. BECK 1996, s. 87). V případě právního
předchůdce stěžovatelů je tíseň nepochybná. Byla vytvořena již
v padesátých letech, kdy byl spolu se svou rodinou vystěhován na
ulici, byl následně politicky perzekuován: nebyl připuštěn
v řádném termínu k maturitě z důvodu, že se jednalo o rodinu
kulaka, nebyl vzhledem ke svému původu ani doporučen na studium na
vysoké škole a prakticky od roku 1950 neměl možnost se svým
majetkem svobodně nakládat, resp. jakýmkoliv způsobem ovlivnit
stav nemovitostí, přestože mu formálně vlastnické právo zůstalo
zachováno. Všechny výše uvedené okolnosti ve svém souhrnu působily
na právního předchůdce stěžovatelů po celou dobu, tzn.
i v okamžiku uzavírání kupní smlouvy v roce 1989 a lze z nich
oprávněně dovozovat existenci tísně.
Ve smyslu ustanovení §250j odst. 1 o. s. ř. krajský soud
zjistil v předmětné věci pouze formální soulad se zákonem, který
předepisuje zamítnout žalobu v případě, pokud soud zjistí, že
napadené rozhodnutí správního orgánu je v souladu se zákonem.
Z ustanovení §250j odst. 3 o. s. ř. pak vyplývá, že správní
orgány jsou vázány právním názorem soudu. Z tohoto aspektu
případné porušení vázanosti pozemkového úřadu právním názorem
soudu by samo o sobě představovalo ze strany pozemkového úřadu
nezákonnost a odůvodňovalo by bez dalšího zrušení rozhodnutí
v téže věci, které nerespektovalo právní názor soudem vyslovený.
Ústavní soud proto musel konstatovat, že v postupu pozemkového
úřadu neshledal právních pochybení.
V dané věci dospěl Ústavní soud k závěru, že ze strany soudu
bylo na místě aplikovat ustanovení §250j odst. 2 o. s. ř., podle
kterého dojde-li soud k závěru, že správní rozhodnutí posoudilo
věc po právní stránce nesprávně nebo že zjištění skutkového stavu,
z kterého správní rozhodnutí vycházelo, je v rozporu s obsahem
spisů nebo že zjištění skutkového stavu je nedostačující
k posouzení věci, zruší napadené rozhodnutí správního orgánu,
a věc vrátí žalovanému správnímu orgánu k dalšímu řízení. Ve
smyslu citovaného ustanovení soud zruší napadené ustanovení
i tehdy, ukáže-li se až při jednání, že jsou nepřezkoumatelná pro
nesrozumitelnost nebo nedostatek důvodů. Ústavní soud přitom
poznamenává, že se jedná o kasační princip, v rámci kterého soudu
nepřísluší správní rozhodnutí měnit ani potvrzovat. Rozhodnutí,
které pak správní orgán vydá po zrušení původního rozhodnutí
soudem, je novým rozhodnutím ve věci (tzn. nikoli správním výkonem
soudního rozhodnutí). V dané věci se již jednalo právě o tento
případ. Původní rozhodnutí pozemkového úřadu bylo zrušeno
rozsudkem Krajského soudu v Českých Budějovicích, přičemž
pozemkový úřad musel dále ve svém rozhodování respektovat právní
názor Krajského soudu v Českých Budějovicích, týkající se
neexistenci tísně. V rámci opravného prostředku proti tomuto
novému správnímu rozhodnutí ze strany pozemkového úřadu mělo být
Krajským soudem v Plzni postupováno dle zmíněného kasačního
principu upraveného v citovaném ustanovení (§250j odst.
2 o. s. ř.).
V předmětné věci má Ústavní soud, v návaznosti na rozhodnutí
příslušných orgánů veřejné moci, za uzavřené, že v řízení byla
zpochybněna pouze existence tísně. Pro naplnění restitučního
titulu ve smyslu ustanovení §6 odst. 1 písm. k) zákona o půdě
bylo však zapotřebí prokázat současně i nápadně nevýhodné podmínky
v době uzavření smlouvy. Tíseň a nápadně nevýhodné podmínky přitom
nelze posuzovat samostatně a zúžit dokazování pouze na hledisko
existence tísně. Posudkem znalce ing. V. B. ze dne 14. 7. 1992,
zapsaným ve znaleckém deníku č. 961 pod poř. č. 197/92, sv. č. 1,
bylo prokázáno, že cena nemovitostí v době prodeje činila 46 305,
93 Kč, avšak nemovitosti byly prodány za 3 714, 80 Kč. Výše kupní
ceny při posuzování dané věci není zásadním ukazatelem.
Rozhodující je zohlednění těchto nápadně nevýhodných podmínek ve
spojení s dalšími skutečnostmi, ukazujícími zejména vyvolání
tísně. Právní stav v době uzavření smlouvy neumožňoval právnímu
předchůdci stěžovatelů, aby měl ze svého majetku jakýkoliv užitek,
a proto se nakonec pod tlakem okolností rozhodl své nemovitosti
prodat, aby alespoň v rámci daných možností získal nepatrný
prospěch, spočívající v uklidnění tlaku, který byl na jeho osobu
a příbuzenstvo vyvíjen. V kupní ceně nebyly zohledněny některé
stavby (betonová jímka, studna, plot), jakož i porosty. Již
samotná kupní cena, která představovala de facto desetinu hodnoty
dle znaleckého posudku, prokazuje existenci tísně na straně
prodávajícího. V právním státě je nepředstavitelné, aby se
kdokoliv bezdůvodně zbavoval svého majetku za zlomek ceny
stanovené znaleckým posudkem, když cena takto stanovená znamenala
v době nesvobody ve své podstatě cenu tržní. Právní předchůdce
stěžovatelů neměl jinou možnost než prodat předmětné nemovitosti
pouze státu, a to shora omezeným způsobem. Skutečnost, že byl
právní předchůdce stěžovatelů omezen ve svých dispozičních
právech, prokazuje i stav tísně, který v té době existoval. Orgány
veřejné moci se při svém rozhodování blíže nezabývaly ani právními
závěry, obsaženými v dřívějších rozsudcích Okresního soudu
v Písku ze dne 21. 7. 1977, č. j. 7 C 236/77-9, a Krajského soudu
v Českých Budějovicích ze dne 21. 12 1977, sp. zn. 4 Co 984/77,
a to z pohledu stěžovateli namítaného omezení, resp. zbavení
možnosti vlastníka s předmětnou věcí disponovat.
Při zvažování právní kvalifikace stavu tísně má Ústavní soud
za to, že soud nesprávně po právní stránce posoudil tento stav,
neboť nezohlednil všechny výše uvedené právní skutečnosti
a okolnosti, ze kterých vyplývá, že stav tísně v době uzavírání
kupní smlouvy v roce 1989 byl dán. Na uvedené pochybení úzce
navazuje i absence hodnocení nápadně nevýhodných podmínek ze
strany soudu, neboť soud věc uzavřel tak, že pokud nebyla
prokázána existence tísně, bylo by nadbytečné zkoumat ještě
zákonný znak nápadně nevýhodných podmínek (s ohledem na restituční
titul dle zákona o půdě).
Tento nesprávný závěr soudu se také promítl v jeho pouze
formálním konstatování souladu napadeného správního rozhodnutí se
zákonem. Blíže po právní stránce soud věc nehodnotil a nezabýval
se ani případnou okolností, zda zjištění skutkového stavu, ze
kterého vycházelo správní rozhodnutí, ev. není v rozporu
s obsahem spisů.
V návaznosti na shora uvedené proto Ústavní soud dospěl
k závěru, že v daném případě došlo k porušení ústavně zaručených
práv a svobod stěžovatelů, a to zejména čl. 36 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod z hlediska práva na spravedlivý proces,
čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod v tom ohledu, že
při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod musí
být šetřeno jejich podstaty a smyslu, jakož i čl. 6 Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod z pohledu práva na
spravedlivé soudní řízení. Z důvodů shora uvedených bylo proto
napadené rozhodnutí Krajského soudu v Plzni podle ust. §82 odst.
1 a odst. 3 písm.a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve
znění pozdějších předpisů, zrušeno.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 26. března 2002