ECLI:CZ:US:2002:1.US.537.2000
sp. zn. I. ÚS 537/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě o ústavní stížnosti Ing. P. B., proti rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 10 ze dne 1. 3. 2000 sp. zn. 3 T 27/2000 a proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 17. 5. 2000 sp. zn. 8 To 178/2000, takto:
Ústavní stížnost se zamítá.
Odůvodnění:
Dne 11. 9. 2000 došel Ústavnímu soudu návrh ze dne 5. 9.
2000, jímž stěžovatel brojí proti rozsudku Obvodního soudu pro
Prahu 10 ze dne 1. 3. 2000 sp. zn. 3 T 27/2000 ve spojení
s usnesením Městského soudu v Praze ze dne 17. 5. 2000 sp. zn. 8
To 178/2000.
Z důvodů dále rozvedených má navrhovatel za to, že napadenými
rozhodnutími obecných soudů byla porušena jeho základní práva
ústavně zaručená v čl. 8 odst. 2, čl. 36 odst. 1 a čl. 39 Listiny
základních práv a svobod č. 2/1993 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, (dále jen "Listina").
Navrhovatel byl napadeným rozsudkem Obvodního soudu pro Prahu
10 uznán vinným trestným činem přijímání úplatku podle §160 odst.
2 a 3 písm. a) zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění
pozdějších předpisů, (dále jen "tr. zák."). Za to mu byl uložen
nepodmíněný trest odnětí svobody v trvání dvou roků, pro jehož
výkon byl zařazen podle §39a odst. 2 písm. b) tr. zák. do věznice
s dozorem.
Uvedeného trestného činu se měl dopustit tím, že od zástupce
firmy E., s. r. o. (dále jen "E."), převzal částku 500 000 Kč,
kterou měl nejméně ve výši 400 000 Kč požadovat za to, že zařídí
u firmy I., a. s. (dále jen "I. "), využívaje svých kontaktů
inspektora České inspekce životního prostředí (dále jen "ČIŽP"),
aby firma E. získala od I. zakázku pro rekonstrukci
a intenzifikaci čističky odpadních vod. Ihned po převzetí finanční
částky byl stěžovatel i s penězi zadržen policií.
Proti tomuto rozsudku podal stěžovatel odvolání, které bylo
Městským soudem v Praze jako soudem odvolacím podle §256 zákona
č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění
pozdějších předpisů, (dále jen "tr.ř.") do novely č. 265/2001 Sb.,
zamítnuto.
Porušení uvedených ústavně garantovaných základních práv
a svobod spatřuje stěžovatel zejména v těchto skutečnostech:
Svědek, výrobní ředitel společnosti E. , předal stěžovateli
finanční částku pouze jako předstíraný úplatek, přičemž samotné
předání peněz proběhlo pod dohledem policie tak, aby byl získán
důvod k jeho zatčení a trestnímu stíhání. Z výpovědi uvedeného
svědka bylo zřejmé, že po první schůzce se stěžovatelem se svědek
dostavil na policii a posléze podle jejích pokynů opakovaně
navazoval se stěžovatelem kontakt a nakonec mu i pod policejním
dohledem finanční částku předal.
Podle stěžovatelova názoru se jednalo o policejní provokaci
za účelem jeho vmanipulování do situace, která by jinak nenastala.
Pokud policie po svědkově oznámení došla k závěru, že se
stěžovatel dopustil trestného činu, měla proti němu zahájit
trestní stíhání, jinak měla věc odložit. Vytvořila-li policie sama
svým jednáním pro uskutečnění a dokonání trestného činu podmínky,
není takový postup v souladu s českým právním řádem. Ze strany
policie se jednalo o zřejmé vybočení ze zákonných podmínek vedení
trestního řízení.
Soudu nalézacímu stěžovatel vytýká použití záznamů
policejních odposlechů telefonních hovorů (provedených nejen
v rozporu se zákonem č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky,
ve znění pozdějších předpisů, do novely č. 265/2001 Sb., nýbrž
i v rozporu s §88 tr. ř.), nakolik z nich při svém rozhodování
vycházel.
Soud odvolací toto pochybení rovněž uznal, nicméně své
zamítavé rozhodnutí o stěžovatelově odvolání opřel o další zákonné
důkazy jeho viny (výslech zmíněného svědka a důkazy věcné).
Další výtky v ústavní stížnosti míří na hmotněprávní stránku
trestní věci.
Obecné soudy se podle stěžovatelova názoru nevypořádaly
s otázkou naplnění znaku skutkové podstaty trestného činu
přijímání úplatku, a sice se znakem přijetí úplatku "v souvislosti
s obstaráváním věcí obecného zájmu". Přijatý úplatek musí mít
jednoznačně vztah k činnosti osoby, která věci obecného zájmu
přímo vykonává nebo při tom přímo spolupůsobí. Z právních předpisů
upravujících oprávnění a povinnosti inspektora ČIŽP na úseku
ochrany ovzduší nevyplývá, že by stěžovatel zakázku na výstavbu
čističky odpadních vod mohl při svém postavení inspektora nějak
ovlivnit. Zájem na čistotě vod je nepochybně obecný.
V projednávané trestní věci se však jednalo o čističku pro
soukromou společnost I. , v jejímž zájmu bylo, aby vlastní
podnikatelskou činností znečištěnou vodu vracela obci čistou,
k čemuž čističku potřebuje. V takovém případě bylo pouze na vůli
této společnosti, zda bude nadále čističku odpadních vod
provozovat a jakým způsobem provede její rekonstrukci. Proti
důkazům o tom, že čistička měla být společnou akcí města Roztoky
u Prahy a společnosti I., stěžovatel namítá, že v projednávaném
případě se jednalo o samostatnou investici této společnosti,
k níž byly použity výlučně její prostředky.
Své jednání, za něž byl odsouzen, nepovažuje stěžovatel za
protiprávní, nýbrž za jednání, které právo připouští: šlo tu
o zprostředkování podle §774 a násl. zákona č. 40/1964 Sb.,
občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, resp. podle §642
a násl. zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění
pozdějších předpisů. Společnost I. nebyla při výběru dodavatele
vázána zákonem č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve
znění pozdějších předpisů (§2). Společnost E. mohla stěžovatele
jako zprostředkovatele kdykoliv odmítnout a dále s ním nejednat.
Pokračování jednání za asistence policie, jakož i další posuzování
tohoto jednání jako trestného, je zásahem do stěžovatelových práv.
Proto se stěžovatel domnívá, že bude nutno ze shora uvedených
důvodů napadená rozhodnutí zrušit pro jejich rozpor s čl. 8 odst.
2, čl. 36 odst. 1 a čl. 39 Listiny.
Ústavní soud vyžádal k podané ústavní stížnosti podle §42
odst. 4 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění
pozdějších předpisů, (dále jen "zákon") vyjádření účastníků
a vedlejších účastníků.
Předsedkyně senátu Obvodního soudu pro Prahu 10 ve svém
vyjádření odkazuje především na odůvodnění ústavní stížností
napadeného rozsudku a dodává:
Stěžovatelův názor, že se jednalo pouze o policejní
provokaci, je zcela vyvrácen výpovědí svědka, výrobního ředitele
společnosti E. . Policie ho nijak nenaváděla k iniciaci schůzek
s odsouzeným. Bylo tomu právě naopak. Totéž platí i o určení výše
částky, kterou odsouzený po tomto svědkovi požadoval.
K operativnímu monitoringu trestné činnosti ze strany policie,
tzn. k odposlechům telefonních hovorů mezi odsouzeným a svědkem,
došlo se souhlasem uvedeného svědka. Přepisy záznamů těchto
rozhovorů soud prvního stupně přečetl jako listinný důkaz, který
bral v potaz jako důkaz podpůrný ve vztahu k výpovědi tohoto
svědka. Odposlech byl podle názoru soudu proveden v souladu s §88 odst. 3 tr. ř. Ve stěžovatelově trestní věci šlo o odposlech
podle trestního řádu provedený v rámci trestního řízení jako
neodkladný úkon. Jako takový mohl předcházet samotnému zahájení
trestního stíhání. Pokud soud zákonně získaný záznam odposlechu
hovorů přečte jako listinný důkaz, pak to není porušení žádného
práva odsouzeného ( nález z 27.4.1994 sp. zn.II. ÚS 6/1993, Sbírka
nálezů a usnesení ÚS, svazek 1, str.159 a násl.). Konečně se ve
stanovisku uvádí, že je-li předmětem zakázka na rekonstrukci
a intenzifikaci čističky odpadních vod, třebaže jejím majitelem
a provozovatelem je soukromá společnost, pak se jistě jedná o věc
obecného zájmu, kterým je zájem státu na ochraně čistoty vod,
protože soukromá společnost vypouští odpadní vodu opět do řeky.
Stěžovatelova argumentace, že se jedná pouze o zájem soukromé
společnosti, která vlastní podnikatelskou činností znečišťuje
vodu, je podle názoru soudu prvního stupně zcela účelová
a nelogická.
Předseda senátu Městského soudu v Praze ve svém stanovisku
pouze odkazuje na odůvodnění svého usnesení bez dalšího doplnění.
Státní zástupci Obvodního státního zastupitelství pro Prahu
10 a Městského státního zastupitelství v Praze se procesního
postavení vedlejších účastníků podle §28 odst. 2 zákona vzdali.
Stěžovatelova replika k vyjádření účastníků došla Ústavnímu
soudu dne 29. 12. 2000. Zaujal v ní následující stanovisko:
Předně trvá na podané ústavní stížnosti. Popírá zákonnost
odposlechů telefonních hovorů mezi stěžovatelem a svědkem,
výrobním ředitelem firmy E. . Pokud nalézací soud tvrdil, že tyto
záznamy přečetl jako listinný důkaz a vycházel z nich pouze jako
z důkazu podpůrného podporujícího tvrzení svědka, sám přesně
zhodnotil to, co tvrdil stěžovatel, tedy že naopak soud
nepřihlížel k té části záznamu rozhovoru pořízeného operativně,
která by svědčila ve prospěch stěžovatele (pasáže, kde svědek
přemlouvá stěžovatele ke schůzce a nabízí mu finanční částky).
Vyjádření účastníků k naplnění znaků skutkové podstaty trestného
činu přijímání úplatku podle §160 tr. zák. nelze podle repliky
považovat za vyvrácení tvrzení obsažených v ústavní stížnosti.
Ústavní soud se náležitě seznámil se všemi nezbytnými
dostupnými listinnými důkazy, které k tomu podle §42 odst. 3
zákona vyžádal, zejména s vyšetřovacím a soudním spisem (ČVS:
OV10- 2189/99, sp. zn. 3 T 27/2000) a po zhodnocení provedených
důkazů a právním posouzení projednávané věci dospěl k závěru, že
ústavní stížnost není důvodná.
Ústavní soud vychází z toho, že jeho úkolem je ochrana
ústavnosti. Podle ustálené své judikatury se nezabývá
přehodnocováním důkazů provedených obecnými soudy, pokud nezjistil
porušení ústavně zaručených základních práv a svobod, resp. jiných
ústavních předpisů. Po seznámení s příslušnými spisy, po
vyslechnutí stěžovatele jako účastníka řízení, po závěrečném
návrhu jeho právního zástupce a po zvážení všech okolností případu
dospěl Ústavní soud k závěru, že k takovému porušení nedošlo a že
ústavní stížnost je - i s přihlédnutím k určitým nedostatkům
stylistické resp. formální povahy v rozsudku soudu prvního stupně
-neopodstatněná. K tomu Ústavní soud uvádí:
Z připojených spisů předně vyplývá, že stěžovatel ve své
ústavní stížnosti reagoval na neobratnou formulaci výroku
v rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 10 sp. zn. 3 T 27/2000,
kterým byla uznána vina stěžovatele za převzetí úplatku,
z 1.3.2000, přičemž však pominul další upřesnění výroku tohoto
rozsudku poukazující na to, že stěžovatel spáchal trestný čin
podle §160 odst. 2 a 3 tím, že žádal úplatek. Již v důsledku této
okolnosti nelze akceptovat tvrzení ústavní stížnosti o policejní
provokaci, při níž policie údajně sama vytvořila podmínky pro
uskutečnění a dokonání trestného činu. Trestný čin vyžádání
úplatku byl nepochybně uskutečněn ještě před tím, než k předání
došlo. Ostatně ani další okolnosti nesvědčí stěžovatelovu tvrzení
o policejní provokaci.
Pokud pak jde o pochybnosti týkající se použití
odposlouchávací techniky, Ústavní soud poznamenává, že výhrady
Městského soudu v Praze se týkají použitelnosti pořízených
odposlechů, pokud byly provedeny podle zákona č. 283/1991 Sb. Na
druhé straně však nelze pominout, že přes toto formálněprávní
pochybení odpovídal způsob použití odposlechů jako neodkladného
výkonu se souhlasem účastníka telefonní stanice věcným podmínkám
ustanovení §88 odst. 3 tr.ř. Pochybení tedy spočívalo především
v tom, že odposlech nebyl odůvodněn tímto ustanovením tr.ř. a že
ve věci nebyl pořízen protokol podle §88 odst. 4 tr.ř. Je třeba
ostatně říci, že odposlech nebyl jediným důkazem.
V ostatním nelze než přisvědčit oběma rozsudkům obecných
soudů, jež svá rozhodnutí podrobně odůvodnily a stěžovatelův
argument, že šlo o jakousi zprostředkovatelskou smlouvu mezi dvěma
soukromoprávními subjekty nelze akceptovat, protože koncepce §160 tr.zák. dává přednost jinému kriteriu než povaze těchto
subjektů, totiž "souvislosti s obstaráním věcí obecného zájmu",
přičemž tato souvislost je z povahy věci zřejmá a oběma soudy
ověřovaná. Nehledě na to, nelze nevidět i souvislost stěžovatelovy
nabídky s jeho postavením inspektora ČIŽP, tedy veřejného
činitele, přičemž působnost této instituce při zřizování resp.
rekonstrukci čistírny odpadních vod je ze zákona podle výpovědi
ředitele ČIŽP velmi významná a postavení inspektora ČIŽP je
komerčně zneužitelné.
Ústavní soud proto konstatoval, že obecné soudy neporušily
žádná stěžovatelova základní práva a rozhodovaly věc po pečlivém
provedení důkazního řízení a při dodržení principů spravedlivého
procesu. Ze všech uvedených důvodů Ústavní soud ústavní stížnost
zamítl.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 27. března 2002