ECLI:CZ:US:2002:2.US.19.02
sp. zn. II. ÚS 19/02
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátu v právní věci navrhovatele Syndikát novinářů ČR, o ústavní stížnosti proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 31. 8. 2001, sp. zn. 20 Co 265/2001, za účasti Městského soudu v Praze, jako účastníka řízení, a České republiky - Ministerstva financí ČR, Letenská 15, Praha 1, jako vedlejšího účastníka řízení, takto:
Usnesení Městského soudu v Praze ze dne 31. 8. 2001, sp. zn.
20 Co 265/2001, se zrušuje.
Odůvodnění:
Ústavní stížností, podanou včas [§72 odst. 2 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů; dále
jen "zákon o Ústavním soudu"] a co do formálních náležitostí ve
shodě se zákonem [§30 odst. 1, §34, §72 odst. 1 písm. a)
a odst. 4 zákona o Ústavním soudu], napadl navrhovatel
(stěžovatel) usnesení Městského soudu v Praze ze dne 31. 8. 2001,
sp. zn. 20 Co 265/2001, neboť má za to, že uvedené rozhodnutí bylo
vydáno v rozporu s čl. 37 odst. 3 Listiny základních práv a svobod
(dále jen "Listina") a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských
práv a základních svobod (dále jen "Úmluva").
V záhlaví citovaným usnesením Městského soudu v Praze bylo
zrušeno usnesení Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 30. 5. 2001,
č.j. 23 C 74/97-32, a věc byla tomuto soudu vrácena k dalšímu
řízení. Zrušeným usnesením soudu prvého stupně bylo zastaveno
řízení o žalobě České republiky - Ministerstva financí ČR (tj.
vedlejšího účastníka) proti stěžovateli na zaplacení částky Kč
3,033.626,- s přísl., která představuje bezdůvodné obohacení, jež
mělo vzniknout u stěžovatele na úkor vedlejšího účastníka na
základě příjmů z pronájmu nebytových prostor v domě č.p. 68
v Praze 1 stěžovatelem. Obvodní soud v uvedeném usnesení
konstatoval, že řízení bylo na základě shodného návrhu účastníků
řízení přerušeno, a to rozhodnutím odvolacího soudu, které nabylo
právní moci dne 22. 9. 1999. Vzhledem k tomu, že soudu nedošel ve
lhůtě podle §111 odst. 3 věta poslední o. s. ř. návrh na
pokračování řízení (tj. do 22. 9. 2000), soud řízení podle
citovaného ustanovení zastavil.
Proti usnesení soudu prvého stupně o zastavení řízení podal
vedlejší účastník odvolání, ve kterém namítal, že podáním ze dne
11. 9. 2000 navrhl pokračovat v řízení, o čemž svědčí i následný
postup soudu, který výzvou ze dne 13. 4. 2001 vyzval účastníky
k označení důkazů k prokázání sporných skutečností. Odvolací soud,
aniž by nařizoval jednání, shledal odvolání důvodným, neboť ze
spisu (č.l. 27) zjistil, že vedlejší účastník podáním ze dne 11.
9. 2000, došlým soudu I. stupně dne 14. 9. 2000, navrhl pokračovat
v přerušeném řízení. Vzhledem k tomu nenastaly podmínky pro
zastavení řízení ve smyslu §111 odst. 3 o. s. ř.
V ústavní stížnosti stěžovatel uvedl, že poté, co obdržel
napadené usnesení městského soudu, nahlédl do příslušného soudního
spisu a dospěl - s ohledem na přeškrtání a přečíslování čísel
listů v tomto spisu - k hypotéze, že předmětné podání bylo do
spisu vloženo dodatečně. Současně zjistil, že mu nebylo soudem
doručeno ani toto podání, ani odvolání vedlejšího účastníka ze dne
18. 6. 2001. Z těchto důvodů požádal dle §6 zákona č. 335/1991
Sb. předsedu soudu o přezkoumání postupu soudu. Z dopisu
místopředsedy soudu Mgr. Jaromíra Jirsy ze dne 10. 12. 2001
vyplynulo, že návrh na pokračování řízení byl omylem vložen mezi
přílohy ve spise a nebyl řádně "zažurnalizován", za což se
omluvil. Stěžovatel v ústavní stížnosti poukazuje na to, že pokud
mu nebylo doručeno odvolání vedlejšího účastníka, byla tím
porušena rovnost stran řízení podle §37 odst. 3 Listiny, neboť
nemohl uplatnit v řízení o odvolání námitku, že návrh na
pokračování řízení byl dodatečně vložen do spisu, což měl
v úmyslu prokázat výslechem pracovnice podatelny i pracovnic
kanceláře soudu. Dále stěžovatel uvádí, že v daném případě
zastavení řízení z důvodu nepodání návrhu na pokračování v řízení
dle §111 odst. 3 o. s. ř. je rozhodnutím ve věci samé, neboť po
zastavení řízení by již nemohl být údajný nárok úspěšně uplatněn
z důvodu promlčení. Vzhledem k této skutečnosti mu mělo být podle
§210 odst. 1 o. s. ř. předmětné usnesení doručeno. I kdyby se
Ústavní soud s tímto názorem neztotožnil, nedoručení odvolání by
bylo v rozporu se zásadou "rovnosti stran", příp. "rovnosti
zbraní" v řízení ve smyslu čl. 37 odst. 3 Listiny a čl. 6 odst.
1 Úmluvy. Přitom stěžovatel odkázal na rozsudek Evropského soudu
pro lidská práva ve věci Delcourt z roku 1970 (A-11). Vzhledem
k tomu, že stěžovatel nemá možnost domáhat se nápravy jiným
způsobem, navrhl - za účelem doručení odvolání a řádného
projednání věci - zrušení napadeného usnesení.
Ústavní soud si vyžádal vyjádření účastníka řízení k ústavní
stížnosti, jenž uvedl, že neměl důvodu pochybovat o datu podání
návrhu na pokračování řízení, neboť tato skutečnost byla doložena
podacím razítkem a tím, že podání bylo součástí spisu. Dále
účastník řízení uvedl, že dle o. s. ř. nebylo třeba toto podání
doručovat, a i kdyby soud je mohl stěžovateli doručit, jeho
nedoručení nepředstavuje podstatnou vadu řízení, neboť odvolací
soud rozhodoval o odvolání bez nařízení jednání, a tedy mohl
rozhodnout ještě před doručením vyjádření stěžovatele k odvolání.
Tvrzení stěžovatele o manipulaci se spisem a o uplatnění
případných námitek jsou spekulací, která nevyvrací vysvětlení
místopředsedy soudu. Především vedlejší účastník pokládá ústavní
stížnost za nepřípustnou, neboť nesměřuje proti rozhodnutí, jímž
mohlo dojít k neústavnímu zásahu do základních práv a svobod
stěžovatele. Nebylo totiž rozhodováno o hmotných právech
a povinnostech účastníků, nýbrž důsledkem napadeného usnesení je
pouze pokračování řízení o důvodnosti žaloby. Kromě toho vlastním
předmětem řízení není žádné ze základních práv a svobod
stěžovatele. Z těchto důvodů navrhl ústavní stížnost odmítnout,
příp. zamítnout.
Ústavní soud si rovněž vyžádal vyjádření vedlejšího účastníka
řízení, který uvedl, že o skutečnosti, že byl podán návrh na
pokračování řízení, svědčí i další (navazující) úkony soudu,
konkrétně jde o výzvu soudu ze dne 13. 4. 2001. Napadené usnesení
považuje za věcně správné, v souladu se skutečným stavem věci,
a proto navrhuje ústavní stížnost zamítnout.
Pokud jde o další postup v řízení, Ústavní soud od ústního
jednání dle §44 odst. 2 zákona o Ústavním soudu se souhlasem
účastníků řízení upustil, neboť dle jeho názoru nebylo od něj
možno očekávat další objasnění věci.
Pokud jde o věc samu, Ústavní soud mnohokrát v minulosti
zdůraznil, že není součástí obecné soudní soustavy [čl. 91 ve
spojení s čl. 90 Ústavy ČR], a nemůže proto provádět dohled nad
rozhodovací činností obecných soudů. Do činnosti soudů je Ústavní
soud oprávněn zasáhnout pouze tehdy, byly-li jejich pravomocným
rozhodnutím v řízení, jehož byl stěžovatel účastníkem, porušeny
jeho základní práva a svobody chráněné ústavním zákonem nebo
mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR. Tato skutečnost
nastala dle názoru Ústavního soudu v tomto případě, a tedy je
ústavní stížnost důvodná.
Úvodem by Ústavní soud chtěl poznamenat, že nebylo zjištěno
porušení příslušného "jednoduchého" práva (tj. o. s. ř.) ze strany
odvolacího soudu, neboť rozhodnutí o zastavení řízení, a to ani
s přihlédnutím ke konkrétním okolnostem případu, nelze považovat
za rozhodnutí ve věci samé. Z tohoto důvodu nebylo povinností
soudu prvého stupně doručovat ve smyslu §210 odst. 1 o. s. ř.
odvolání ostatním účastníkům řízení (pozn.: poukazuje-li
stěžovatel na právní názor vyjádřený v odborné literatuře - viz
Bureš/Drápal/ Mazanec: Občanský soudní řád, komentář, 5. vydání
2001, C. H. Beck, str. 887, pak tento názor se vztahuje
na zasílání opisů vyjádření k odvolání proti rozhodnutí ve věci);
stejně tak povinností odvolacího soudu nebylo ve smyslu §214
odst. 2 písm. c) o. s. ř. jednání o podaném odvolání nařizovat.
Je však třeba vzít v úvahu, že posouzení otázky včasnosti
doručení návrhu na pokračování řízení má zásadní význam, neboť je
v daném případě spojeno s eventuelním zánikem práva vedlejšího
účastníka pokračovat v zahájeném řízení, což by na druhé straně
mělo za následek vznik práva dlužníka (stěžovatele) dovolat se
promlčení nároku, tj. mít vliv na rozhodnutí ve věci samé (i když
v případném dalším řízení). Vzhledem k tomuto faktickému významu
rozhodnutí odvolacího soudu (byť procesní povahy) a současně
s ohledem na některé skutečnosti, jež mohou nasvědčovat verzi
stěžovatele o eventuelní manipulaci se spisem (např. přečíslování
obsahu spisu, absence obálky, v níž měl být doručen návrh na
pokračování řízení), má Ústavní soud za to, že i při "řízení"
o předmětné otázce je třeba postupovat přiměřeně v souladu se
zásadou spadající pod ústavně zaručené právo na spravedlivý
proces, totiž, že účastníkům musí být poskytnuta možnost
skutkového a právního vyjádření, což předpokládá, že jim budou
známy - a budou k nim moci přijmout stanovisko - přednesy
protistrany a všechny důkazní podklady, bez ohledu na to, zda byly
poskytnuty protistranou nebo získány úřední cestou a zda jsou pro
rozhodnutí důležité či nikoliv (srov. např. Frowein J., Peukert
W.: Europäische Menschenrechtskonvention, Komentar, 2. vyd., Engel
Verlag, Kehl, str. 214, vč. odkazů na rozhodnutí Evropského soudu
pro lidská práva).
Vzhledem k výše uvedenému bylo dle názoru Ústavního soud
třeba, aby odvolací soud seznámil stěžovatele s odvoláním
vedlejšího účastníka proti shora citovanému usnesení o zastavení
řízení, a to tak, aby byl stěžovateli poskytnut dostatečný prostor
vyjádřit se k jeho obsahu a případně předložit či navrhnout důkazy
na podporu svých tvrzení. Pokud toto odvolací soud neučinil, svým
postupem porušil ustanovení čl. 37 odst. 3, čl. 38 odst. 2 Listiny
a čl. 6 odst. 1 Úmluvy.
Ústavnímu soudu ze shora uvedeného důvodu nezbylo, než podle
ustanovení §82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, stěžovateli
vyhovět a napadené usnesení podle ustanovení §82 odst. 3 písm. a)
citovaného zákona zrušit.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 4. června 2002