ECLI:CZ:US:2002:2.US.446.2000
sp. zn. II. ÚS 446/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě, mimo ústní jednání bez přítomnosti účastníků ve věci ústavní stížnosti O., s. r. o., proti usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 28. 4. 2000, č.j. 30 Ca 85/2000 - 8, za účasti Krajského soudu v Plzni, jako účastníka řízení, takto:
Usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 28. 4. 2000, č.j. 30
Ca 85/2000 - 8, se zrušuje.
Odůvodnění:
Ústavní soud obdržel ústavní stížnost stěžovatelky podle čl.
87 odst. 1 písm. d) Ústavy ČR, ve které napadá v záhlaví uvedené
rozhodnutí obecného soudu a namítá, že došlo k porušení jejích
ústavně zaručených práv, konkrétně pak čl. 36 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 90 Ústavy ČR.
Z ústavní stížnosti a připojeného soudního rozhodnutí bylo
Ústavním soudem zjištěno, že Celní úřad Folmava vydal dne 30. 8.
1999 výzvu ručiteli (stěžovatelka) k zaplacení splatného
nedoplatku za dlužníka pana P. K., kterou mu byla uložena
povinnost uhradit celní dluh ve výši 304.883,- Kč, neboť dlužník
jej v zákonem stanovené lhůtě neuhradil, a stěžovatel za něj
poskytl Celnímu úřadu Folmava záruku ve výši 500.000,- Kč.
Odvolání stěžovatelky, ve kterém namítala neplatnost záruční
listiny, bylo rozhodnutím Celního ředitelství v Plzni ze dne 20.
1. 2000, č.j. 11004/1-2069/6/99, dle ustanovení §50 odst. 6
zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, v platném znění
(dále jen "zákon č. 337/1992 Sb."), zamítnuto.
Krajský soud v Plzni shora označeným usnesením řízení
o žalobě, kterou se stěžovatelka domáhala přezkoumání rozhodnutí
správního orgánu - celního ředitelství, zastavil. Své rozhodnutí
odůvodnil tak, že v dané věci se jedná o procesní rozhodnutí,
které je ve smyslu ustanovení §248 odst. 2 občanského soudního
řádu z přezkumné činnosti soudů vyloučeno s tím, že procesní
rozhodnutí jsou taková, která se nedotýkají přímo práv účastníka
vyplývajících z práva hmotného, ale týkají se pouze jeho práv
procesních. V odůvodnění rozhodnutí soud dále uvedl, že v řízení
bylo zjištěno, že stěžovatelka se v záruční listině zavázala
společně a nerozdílně s dlužníkem P. K. uhradit celní dluh do výše
500.000,- Kč v souvislosti s propuštěním zboží do celního režimu
jiného než tranzitu. Rozhodnutí Celního úřadu Folmava o přijetí
záruční listiny bylo stěžovatelce doručeno dne 21. 5. 1999 ústním
vyhlášením, přičemž vzhledem k tomu, že se výslovně vzdala práva
na odvolání, nabylo téhož dne právní moci. Stěžovatelka tedy
zajišťovala závazek dlužníka z titulu nároku státu na clo ve
smyslu ustanovení §254 - §263 zákona č. 13/1993 Sb., celního
zákona, v platném znění (dále jen zákon č. 13/1993 Sb.). Celní
úřad Folmava poté, co vyměřil dlužníkovi celní dluh, a poté, co
marně uplynula lhůta, kterou mu stanovil pro jeho zaplacení,
vyzval ručitele k zaplacení splatného nedoplatku ve výši
304.883,- Kč, vyzval jej tedy k splnění povinnosti, vyplývající
pro něj z platného ručitelského závazku. Napadené rozhodnutí proto
není rozhodnutím ve věci vyměření cla, vydávaným na podkladě
ustanovení §11 odst. 1 písm. b) zákona č. 13/1993 Sb., neboť
správní řízení nalézací bylo ukončeno pravomocným stanovením
celního dluhu celnímu dlužníkovi, kterým mu celní orgán založil
povinnost hmotněprávního charakteru. Protože uloženou povinnost
celní dlužník nesplnil, nastoupilo namísto řízení nalézacího
řízení vykonávací či vymáhací, v němž celní orgán učinil příslušné
procesní kroky v rámci vymáhání nedoplatků cla dle ustanovení §11 odst. 1 písm. h) zákona č. 13/1993 Sb. Dle ustanovení §320
písm. b) tohoto zákona se vymáhání celních dluhů spravuje zákonem
č. 337/1992 Sb. Uvedený předpis v ustanovení §73 odst. 1 upravuje
první procesní krok orgánu provádějícího vymáhání daňových
nedoplatků (v tomto případě celních nedoplatků), který časově
předchází vlastní exekuci. Jde o právní institut výzvy, kdy celní
orgán vyzve celního dlužníka, jenž nezaplatil splatný celní
nedoplatek v zákonné lhůtě, aby tak učinil ve lhůtě náhradní
a upozorní ho, že po uplynutí této náhradní lhůty přikročí bez
dalšího k vymáhání celního dluhu. Uvedená výzva je dle závěru
soudu procesním rozhodnutím a stejný charakter má i individuální
správní akt vydaný v této fázi řízení ve vztahu k ručiteli, jímž
se vyzývá, aby uhradil v příslušné lhůtě celní dluh za celního
dlužníka z titulu ručení, když právním podkladem pro tento postup
celních orgánů je existující ručitelský závazek. Uvedené dovozuje
soud z naprosto shodného účelu, ke kterému tento správní akt
směřuje. Ručení, jako jeden z druhů zajišťovacích závazků, má vždy
akcesorickou povahu, tedy nemůže existovat, aniž existuje závazek
hlavní a povinnost plnit z tohoto právního vztahu vzniká ručiteli
okamžikem, kdy dlužník celní dluh dobrovolně nesplnil. Povinnost
plnit celní dluh proto nemohla být založena rozhodnutím celního
orgánu, ale vznikla již nesplněním povinnosti dlužníka. Napadené
rozhodnutí se proto mohlo dotknout jen procesních práv
stěžovatelky.
Stěžovatelka podává proti usnesení krajského soudu ústavní
stížnost a navrhuje jeho zrušení s odůvodněním, že obecný soud
porušil její uvedená ústavně zaručená práva, a to tím, že výzvu
Celního úřadu Folmava posoudil jako rozhodnutí procesní povahy
vyloučené ze soudního přezkumu, ačkoli takové správní rozhodnutí
nemůže být vyloučeno ze soudního přezkumu již proto, že
"rozhodnutím k zaplacení splatného nedoplatku za dlužníka
doručeným ručiteli je zasaženo jeho hmotněprávní postavení
ručitele". Nadto stěžovatelka tvrdila, že záruční listinu
podepsala v omylu, vyvolaném osobou J. K. vystupujícím v celním
řízení za dlužníka P. K.
Ústavní soud nejprve přezkoumal formální náležitosti podání
navrhovatelky. Ústavní stížnost byla podána včas, stěžovatelka
oprávněná k jejímu podání byla řádně zastoupena a vyčerpala
všechny prostředky, které jí zákon k ochraně jejích práv
poskytuje. Proto byla ústavní stížnost shledána přípustnou
a Ústavní soud ji projednal.
Ústavní stížnost je oprávněna podat fyzická nebo právnická
osoba, jestliže tvrdí, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož
byla účastníkem, opatřením nebo jiným zásahem orgánu veřejné moci,
bylo porušeno její základní právo nebo svoboda, zaručené ústavním
zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy.
Předseda senátu 30 Ca Krajského soudu v Plzni uvedl, že
napadené rozhodnutí krajského soudu považuje za důvodné
a v podrobnosti odkazuje na jeho odůvodnění.
Celní ředitelství Plzeň se vzdalo postavení vedlejšího
účastníka.
Ústavní soud konstatuje, že při svém rozhodování vycházel ze
skutkově stejných nálezů vydaných na základě ústavních stížností
téhož stěžovatele (srov. např. nález Ústavního soudu ČR ze dne 1.
11. 2001, sp. zn. III. ÚS 446/2000, nebo nález ze dne 30. 10.
2001, sp. zn. II. ÚS 444/2000), a i v nyní posuzované věci
neshledal důvodu se od svých dřívějších citovaných nálezů
odchýlit.
Výzvu ručiteli vyhodnotil krajský soud, jak je výše uvedeno,
jako výzvu učiněnou rovněž dle ustanovení §73 zákona č. 337/1992
Sb. a mající proto charakter procesního rozhodnutí. Tento názor,
který má z hlediska čl. 36 odst. 2 Listiny a navazujícího
ustanovení §248 odst. 2 písm. e) občanského soudního řádu pro
danou věc rozhodující význam, Ústavní soud nesdílí.
Jak je patrno z odůvodnění napadeného usnesení, vychází
správní soud v podstatě z názoru, že výzva učiněná celním orgánem
ve smyslu ustanovení §73 odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb., určená
dlužníkovi, který nezaplatil splatný celní nedoplatek v zákonné
lhůtě, a jíž se tento vyzývá k zaplacení nedoplatku ve lhůtě
náhradní, je prvním procesním krokem orgánu provádějícího vymáhání
celního nedoplatku a má proto procesní povahu. Až potud lze zcela
se závěry soudu souhlasit. Správní soud pak ze shodného účelu,
k němuž směřuje i výzva ručiteli, dovozuje stejnou procesní povahu
i této výzvy určené ručiteli. Uvedený závěr soudu však pomíjí
kogentní ustanovení §32 odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb. Podle
tohoto ustanovení lze v daňovém - a s ohledem na ustanovení §320
celního zákona i v celním řízení - ukládat povinnosti nebo
přiznávat práva jen rozhodnutím. Na rozdíl od dlužníka, kterému
již dříve byla rozhodnutím celního orgánu povinnost zaplatit dluh
stanovena, však v poměru k ručiteli taková povinnost rozhodnutím
celního orgánu před uskutečněním výzvy stanovena nebyla. Samotné
prohlášení ručitele v záruční listině, byť bylo jeho přijetí
celním orgánem potvrzeno formou rozhodnutí, povahu rozhodnutí,
jímž se ukládá povinnost ve smyslu ustanovení §32 shora
citovaného zákona, nemůže mít, neboť ručitelova povinnost splnit
dluh za dlužníka - čemuž svědčí samotná podstata institutu ručení,
se aktualizuje teprve tehdy, když sám dlužník svůj dluh včas
a řádně nesplní, přitom až výzvou určenou ručiteli se tento dovídá
o tom, že dlužník, za splnění jehož povinnosti clo zaplatit
převzal ručení, svůj dluh v konkrétní výši nesplnil. Teprve touto
výzvou je tak určenému ručiteli - jak tomu ostatně nasvědčuje
i obsah předmětné výzvy - ukládána povinnost k zaplacení
nedoplatku ve stanovené lhůtě, v konkrétní výši za dlužníka, který
jej sám v určené lhůtě nezaplatil. Teprve tuto výzvu, a to přes
její označení, je tak možno považovat za rozhodnutí, vydané ve
smyslu ustanovení §32 odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb., která se
tak stává v poměru k ručiteli při vymáhání nedoplatku exekučním
titulem, a již z tohoto důvodu je třeba ji hodnotit jako
rozhodnutí materiální povahy.
Pokud tedy správní soud dospěl k názoru, že napadené
rozhodnutí celního orgánu je jen úkonem procesní povahy, přestože
má všechny atributy rozhodnutí správního orgánu, vytvořil
zastavením řízení o podané správní žalobě stav, kdy stěžovatelce
byl znemožněn přístup k nezávislému a nestrannému soudu, který by
její námitky, týkající se neplatnosti záruční listiny, mající
základ v právu hmotném, posoudil, a jednal tak v rozporu s čl. 36
odst. 2 Listiny. Z uvedených důvodů bylo proto ústavní stížností
napadené usnesení krajského soudu Ústavním soudem zrušeno (§82
odst. 2, odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve
znění pozdějších předpisů).
Vzhledem k tomu, že oba účastníci řízení souhlasili
s upuštěním od ústního jednání (§44 odst. 2 zákona č. 182/1993
Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů), a vedlejší
účastník se svého postavení vzdal, rozhodl Ústavní soud nálezem
bez ústního jednání.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 26. 2. 2002