infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-376-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 09.01.2002, sp. zn. II. ÚS 6/01 [ nález / PROCHÁZKA / výz-3 ], paralelní citace: N 3/25 SbNU 19 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2002:2.US.6.01

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Vztah restituce a privatizace

Právní věta Ve světle Ústavním soudem bezvýhradně zastávaného právního názoru v případě restitučních sporů, že uplatněné restituční nároky oprávněných osob je nutno považovat za nároky primární, a to i za cenu zásahu do již provedených majetkoprávních posunů. Týká se to především tzv. blokačních paragrafů. Proto je nutno přistupovat k posuzování restitučního nároku oprávněných osob jako celku, bez ohledu na skutečnost, že vinou nedokonalé legislativy byly zákonodárcem nejprve upraveny převody státu na jiné subjekty v procesu tzv."velké privatizace" dle zák. č. 92/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, který nabyl účinnosti dne 1.4.1991, a teprve poté byl vydán předpis restituční, zákon o půdě, jež nabyl účinnosti dnem 24.6.1991.

ECLI:CZ:US:2002:2.US.6.01
sp. zn. II. ÚS 6/01 Nález Ústavní soud rozhodl v senátu složeném ve věci ústavní stížnosti 1) K. S-ové, 2) J. B-ové, 3) J. K-ové, proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 28.9.2000, sp. zn. 38 Ca 359/99, a rozhodnutí Magistrátu hlavního města Prahy, pozemkového úřadu ze dne 29.12.1998, č.j. PÚ 1970/97, za účasti Městského soudu v Praze jako účastníka řízení a vedlejších účastníků řízení: 1) Magistrátu hlavního města Prahy, pozemkového úřadu 2) M. Praha a.s., a 3) Pozemkového fondu ČR, takto: Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 28.9.2000, sp. zn. 38 Ca 359/99, a rozhodnutí Magistrátu hlavního města Prahy, pozemkového úřadu ze dne 29.12.1998, č.j. PÚ 1970/97, se zrušují. Odůvodnění: Ve včas podané ústavní stížnosti napadají stěžovatelky rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 28.9.2000, kterým bylo potvrzeno rozhodnutí Magistrátu hlavního města Prahy, pozemkového úřadu ze dne 29.12.1998, jímž bylo podle ust. §9 odst. 4 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o půdě") rozhodnuto, že stěžovatelky (dříve navrhovatelky) nejsou vlastnicemi id. 1/2 nemovitostí, pozemků parc. č.740/8, 741/24, 741/26, dle PK část poz. parc. č. 740 - role, vedených u Katastrálního úřadu Praha - město na LV č. 583, pro katastrální území Malešice. Stěžovatelky v odůvodnění návrhu uvádějí, že ve věci rozhodoval místně příslušný pozemkový úřad opakovaně, když v prvém případě rozhodl, že předmětné pozemky se stěžovatelkám, jako oprávněným osobám, vydávají. Na základě odvolání M. Praha a.s., který odmítl nemovitosti vydat z důvodu jejich privatizace, bylo rozhodnutí správního orgánu zrušeno rozsudkem Městského soudu v Praze a věc byla vrácena pozemkovému úřadu k dalšímu řízení se závazným právním názorem městského soudu. Podle tvrzení stěžovatelek je nesporné, že jejich restituční nárok, jako oprávněných osob ve smyslu zákona o půdě, byl uplatněn řádně a včas, neboť příslušnému pozemkovému úřadu byla výzva zaslána dne 29.12.1992 (posledním dnem lhůty dle ust. §13 odst. 1 zákona o půdě byl 31. leden 1993). Městský soud však podle názoru navrhovatelek v rozporu se zákonem o půdě nadřadil zájmy privatizovaného subjektu nad zákonnými zájmy restituentů, neboť vztahy vyplývající ze zákona č. 92/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, považoval ve vztahu k nárokům založeným zákonem o půdě za primární. S tímto právním závěrem stěžovatelky nesouhlasí a zdůrazňují, že majetek, na něhož může vzniknout fyzické osobě nárok podle restitučních zákonů, může být zprivatizován pouze tehdy, pokud tento nárok nebyl uplatněn ve stanovené lhůtě, nebo byl zamítnut (§3 odst. 2 zák.č. 92/1991 Sb.). V této souvislosti se navrhovatelky odvolávají na v podstatě identický právní názor, vyslovený v nálezu Ústavního soudu ze dne 11.12.1997, sp. zn. IV. ÚS 195/97, uveřejněném pod č. 161 Sbírky nálezů a usnesení ÚS, C.H.BECK, sv. 9, roč. 1997-III. díl. Tím, že se Městský soud v Praze neřídil při rozhodování v předmětné věci shora uvedeným právním názorem a zákonem, porušil podle tvrzení stěžovatelek čl. 1, čl. 11 odst. 1, odst. 3 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 90, čl. 95 Ústavy ČR. Stěžovatelky dále dovozují, že jejich restituční nárok byl uplatněn ještě před privatizací povinné osoby, neboť podaly dne 30.3.1992 u Obvodního soudu pro Prahu 10 žalobu proti Dopravnímu podniku hl. města Prahy st. p., jíž se domáhaly na základě neúspěšné písemné výzvy k vydání ze dne 24.9.1991 vyslovení povinnosti tomuto subjektu, uzavřít se stěžovatelkami dohodu o vydání nemovitosti, pozemku parc. č. 740 dle PK v k.ú. M. I když podle názoru navrhovatelek byly jimi nárokované pozemkové parcely č. 740/8, 741/24 a 741/26 z původní parc. č. 740 odděleny a v té době patřily již M. Praha st. p., domnívají se stěžovatelky, že uplatnění nároku předcházelo jak schválení privatizačního projektu dne 17.4.1992, tak převedení pozemků na Fond národního majetku dne 21.4.1992. Z napadeného rozsudku Městského soudu v Praze se zjišťuje, že o opravném prostředku stěžovatelek proti rozhodnutí Magistrátu hlavního města Prahy, pozemkového úřadu ze dne 29.12.1998, zn. PÚ 1970/97 bylo rozhodnuto tak, že citované rozhodnutí bylo potvrzeno. Městský soud v Praze dal tak za pravdu místně příslušnému pozemkovému úřadu, pokud ten rozhodl (jsa ve svém rozhodování vázán právním názorem, vysloveným v předchozím zrušujícím rozsudku téhož soudu), že stěžovatelky nejsou vlastnicemi id. 1/2 nemovitostí, blíže specifikovaných ve výroku citovaného správního rozhodnutí. V odůvodnění rozsudku městský soud konstatoval, že, jak správně zjistil pozemkový úřad, původní vlastnicí předmětných pozemků byla A. O-ová a restituční nárok uplatnily její dcery, K. S-ová aj. S-ová. Po smrti posledně jmenované se jejími dědičkami staly dcery J. B-ová aj. K-ová. Všechny tyto oprávněné osoby uplatnily restituční titul ve smyslu ust. §6 odst. 1 písm. b) zákona o půdě. K oprávněnosti nároku stěžovatelek soud zopakoval, že jej stěžovatelky postupně uplatnily u Ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci, u Dopravního podniku hl. m. Prahy, u příslušného pozemkového úřadu a po zjištění, že část původní parcely č. 740 drží nyní M. Praha, a.s., i u této právnické osoby (dne 29.12.1992). Tento postup stěžovatelek byl podmíněn skutečností, že k vyčlenění a pozdějšímu založení M. Praha, a.s., došlo krátce po přijetí zákona o půdě. Městský soud při hodnocení skutkových zjištění správního orgánu vycházel ze svého již dříve zaujatého právního názoru (viz shodné stanovisko Nejvyššího soudu ČR Cpjn 36/95), že rozhodující skutečností v dané právní věci je, která právnická osoba ke dni účinnosti zákona o půdě předmětné pozemky držela (§5 odst. 1 zákona o půdě), resp. k nim měla právo hospodaření. Takovým subjektem byl beze sporu státní podnik M. Praha, který byl zrušen bez likvidace dříve, než oprávněné osoby uplatnily svůj nárok u příslušného pozemkového úřadu a než tuto povinnou osobu vyzvaly k vydání věci. Vlastnictvím současného vlastníka - M. Praha, a.s., se předmětné nemovitosti staly až dne 1.5.1992. Jestliže tedy, uvedl městský soud, došlo k privatizaci nárokovaných nemovitostí již okamžikem jejich přechodu na Fond národního majetku, pak nelze dovodit, že současně došlo k převzetí povinnosti vydat oprávněným osobám majetek bývalého státního podniku, neboť podle názoru městského soudu, na právního nástupce závazky přecházejí tehdy, jestliže existovaly již za doby existence zaniknuvší právnické osoby. Jestliže nárok podle ust. §9 odst. 1 zákona o půdě před zánikem povinné osoby uplatněn nebyl, pak závazek na právního nástupce nepřešel. Zanikne-li povinná osoba na základě privatizačního projektu, pozemky již nelze vydat a přichází v úvahu jen poskytnutí náhrady. Ustanovení §5 odst. 3 zákona o půdě o neplatnosti právních úkonů povinné osoby dle názoru soudu na daný případ nedopadá, neboť povinná osoba žádný takový úkon neučinila. Otázka správnosti zařazení takového majetku do privatizačního projektu a rozhodnutí o jeho privatizaci nejsou předmětem předmětného řízení a k přezkoumání takových rozhodnutí není soud příslušný. Závěrem městský soud konstatoval, že při řešení otázky o možném vlastnictví stěžovatelek k nárokovanému majetku je třeba vycházet z toho, že vedle uplatnění nároku u pozemkového úřadu bylo třeba vyzvat povinnou osobu k vydání nemovitostí. Jestliže tento úkon stěžovatelky u povinné osoby - M. Praha st. p. neučinily a povinná osoba v mezidobí zanikla bez likvidace, když tento majetek byl cestou velké privatizace vložen do nově založené akciové společnosti, nemůže být o nároku stěžovatelek rozhodnuto kladně. Na této skutečnosti prý nic nemění ani důvod, pro který nemohly oprávněné osoby svoji výzvu u povinné osoby uplatnit. Z napadeného rozhodnutí Magistrátu hlavního města Prahy, pozemkového úřadu, se zjišťuje, že oprávněná osoba podle ust. §4 odst. 2 písm. c) zákona o půdě K. S-ová a dědička oprávněné osoby dle ust. §4 odst. 4 cit. zákona J. B-ová aj. K-ová nejsou vlastnicemi id. 1/2 nemovitostí blíže označených ve výroku citovaného rozhodnutí. Vlastnické právo k id. 1/2 nemovitosti dle PK p.č. 740 nabyl čs. stát rozhodnutím o výkupu podle z.č. 46/1948 Sb., výměrem zemědělského referátu ÚNV hl. m. Prahy ze dne 7.3.1950, zn. 6243-XI/38-49-XI, jde tedy o přechod vlastnictví ve smyslu ust. §6 odst. 1 písm. b) zákona o půdě. Rozhodnutím Ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci ze dne 17.4.1992, čj. SŘK/67/92 byl schválen privatizační projekt M. Praha, st.p., na jehož základě byl rozhodnutím primátora hl.m. Prahy ke dni 1.5.1992 majetek uvedeného st. p. převeden na Fond národního majetku ČR s tím, že spolu s převáděným majetkem přechází na Fond NM i veškerá práva a závazky státního podniku M. Praha. Stejného dne, tj. 1.5.1992 byla do obchodního rejstříku zapsána společnost M. Praha, a.s., která dle privatizačního projektu získala do svého vlastnictví i předmětné pozemky. Vzhledem k tomu, že dle zákona o půdě je povinnou osobou k vydání majetku právnická osoba, která ke dni účinnosti zákona o půdě měla k předmětným nemovitostem právo hospodaření, byl touto povinnou osobou st. p. M. Praha, který byl zrušen bez likvidace dříve, než oprávněné osoby uplatnily nárok na vydání nemovitostí u příslušného pozemkového úřadu. Výzva k vydání nemovitosti byla učiněna až dne 29.12.1992 u a.s. M.t Praha, takže nelze dovodit, že spolu s privatizovaným majetkem převzala a.s. i povinnost bývalého st. podniku vydat předmětné nemovitosti oprávněným osobám. Jestliže tedy nárok podle ust. §9 odst. 1 zákona o půdě před zánikem povinné osoby nebyl uplatněn, závazek na nově vzniklou a.s. nepřešel. Ústavní soud si vyžádal k předmětné ústavní stížnosti spis Městského soudu v Praze, sp. zn. 38 Ca 359/99, a příslušný spis Magistrátu hl. města Prahy, pozemkového úřadu, ze kterých zjistil, že stěžovatelky v podaném opravném prostředku proti rozhodnutí příslušného pozemkového úřadu uvedly, že nárok na vydání celé původní parcely č. 740 dle PK v kat. území M. v zákonné lhůtě postupně uplatnily u Ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci (dne 24.4.1991), Dopravního podniku hl. m. Prahy (24.9.1991), Magistrátu hl. m. Prahy, pozemkového úřadu (27.5.1992), M. Praha, a.s. (29.12.1992), u Obvodního soudu pro Prahu 10 (31.3.1992). Původní vlastnice id. 1/2 nemovitostí, pozemků parc. č. 740/8 o výměře 295 m2, kat. území M., zapsaného u Kat. úřadu Praha - město, na LV č. 583, parc.č. 741/24 zast. plocha o výměře 31 m2, parc. č. 741/26 ost. plocha o výměře 947 m2 dle PK všechny části bývalého pozemku parc. č. 740, role, A. O-ová, zemřela v roce 1952 bez zanechání závěti a dědictví po ní nabyly jako dědičky ze zákona její dcery, které ve stanovené lhůtě uplatnily u Magistrátu hl. m. Prahy, pozemkového úřadu dne 27.5.1992 nárok na vydání uvedené id. 1/2 pozemku a prokázaly, že jsou oprávněnými osobami ve smyslu ust. §4 odst. 2 písm. c) zákona o půdě. Rozhodnutím Magistrátu hl. m. Prahy, pozemkového úřadu ze dne 27.2.1996, zn. PÚ 2720/92 bylo rozhodnuto podle ust. 9 odst. 4 zákona o půdě tak, že stěžovatelky jsou vlastnicemi id. 1/2 pozemků parc. č. 738/3 ost. plocha o výměře 1.782 m2, p.č. 740/8 zast. plocha o výměře 295 m2, p.č. 740/9, zast. plocha o výměře 637 m2, p.č. 740/6, zast. plocha o výměře 50 m2, p.č. 740/7, ost. plocha o výměře 645 m2, p.č. 741/28, ost. plocha o výměře 104 m2, p.č. 741/24, zast. plocha o výměře 31 m2, p.č. 7741/26, ost. plocha o výměře 947 m2, p.č. 739/3, ost. plocha o výměře 187 m2, všechny kat. území Malešice. Vzhledem k tomu, že jedna z oprávněných osob zemřela dne 6.10.1995, přešel její nárok na její dědičky, dcery J. B-ovou aj. K-ovou. Povinnými osobami byly uznány K., a.s. (pro LV č. 523), M. Praha, a.s. (pro LV č. 583) a Dopravní podnik hl.m. Prahy, a.s. (pro LV č. 40). Pozemkový úřad konstatoval, že i když některé z označených pozemků jsou zastavěny, jedná se o objekty dočasného charakteru, takže překážku vydání, uvedenou v ust. §11 zákona o půdě, nelze uplatnit. Označené rozhodnutí pozemkového úřadu bylo rozsudkem Městského soudu v Praze ze dne 13.6.1997, čj. 38 Ca 102/96-37 zrušeno v části, ve které bylo rozhodnuto, že stěžovatelky jsou vlastnicemi id. 1/2 pozemků p.č. 740/8, p.č. 741/26 v kat. území M. a v tomto rozsahu se věc vrací k dalšímu řízení. V dalším rozhodnutí Magistrátu hl. m. Prahy, pozemkového úřadu, bylo o shora uvedených pozemcích rozhodnuto tak, že stěžovatelky nejsou vlastnicemi předmětných nemovitostí. Po zjištění, že ústavní stížnost splňuje náležitosti podání, uvedené v příslušných ustanoveních zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a není tedy důvod k jejímu odmítnutí ve smyslu ust. §43 odst. 1, odst. 2 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vyzval Ústavní soud účastníka a vedlejší účastníky řízení k písemnému vyjádření. Městský soud v Praze, jako účastník řízení, ve svém vyjádření uvedl, že odkazuje na písemné odůvodnění svého rozhodnutí, napadeného ústavní stížností, když má za to, že jeho rozsudkem nedošlo k porušení čl. 90, čl. 95 odst. 1 Ústavy ČR, ani k porušení čl. 1 Listiny, když soud věc řádně na základě opravného prostředku projednal a při rozhodování vycházel z příslušných ustanovení zákona. Porušení čl. 11 odst. 1, odst. 3 Listiny se stěžovatelky dovolávat nemohou, neboť nemají postavení vlastníka předmětných nemovitostí. Skutečnost, že oprávněné osoby včas nestihly vyzvat povinnou osobu před její privatizací a před jejím zánikem k vydání nemovitostí, znamená, že povinnost vypořádat takto uplatněný nárok na právního nástupce st. p. M., kterým se stal M. Praha, a.s., spolu s předmětnými nemovitostmi, nepřešla. V době vydání napadeného rozhodnutí, podle názoru účastníka řízení, neměla žádná právnická osoba postavení osoby povinné. K další námitce stěžovatelek účastník řízení konstatuje, že uplatnění nároku vůči Dopravnímu podniku hl. m. Prahy v době před privatizací st. p. Metroprojekt není právně relevantní, neboť tento subjekt ke dni účinnosti zákona o půdě neměl k předmětným nemovitostem právo hospodaření. Ze všech těchto důvodů má Městský soud za to, že návrh nebyl podán důvodně. Vedlejší účastník ad 1) ve svém vyjádření uvedl, že ve svém rozhodnutí ze dne 27.2.1996 přiznal oprávněným osobám navrácení vlastnického práva ve stanovených vlastnických podílech k pozemkům, v tomto rozhodnutí blíže specifikovaným. V písemném vyjádření k návrhu M. Praha, a.s., na přezkoumání výše citovaného rozhodnutí pozemkový úřad konstatoval, že tato právnická osoba byla označena za osobu povinnou ve smyslu ust. §5 zákona o půdě, neboť privatizací st.p. M. Praha přešly na nově založenou M. Praha, a.s., spolu s vloženým hmotným majetkem i všechna práva a povinnosti bývalého státního podniku, s výjimkou práv z průmyslového nebo jiného duševního vlastnictví. Na základě částečného zrušení předmětného správního rozhodnutí městským soudem a jsa v dalším řízení vázán právním názorem soudu, nevyhověl pozemkový úřad návrhu oprávněných osob na vydání pozemků, blíže uvedených v napadených rozhodnutích. Označený vedlejší účastník navrhuje, aby Ústavní soud návrh stěžovatelek odložil (vedl. účastník má zřejmě na mysli odmítnutí návrhu). Vedlejší účastník ad 2) M. Praha a.s., ve svém písemné vyjádření nejprve předeslal, že odkazy stěžovatelek na řadu nálezů Ústavního soudu jsou zcela neadekvátní, vytržené z celkového kontextu, když rovněž z tohoto důvodu neodpovídají jak po skutkové, tak i po právní stránce předmětnému návrhu. Vedlejší účastník dále nesouhlasí s tvrzením stěžovatelek, že Městský soud v Praze při svém rozhodování nadřadil stav vytvořený "contra legem" nad zákonný restituční nárok, a zdůrazňuje, že v případě privatizace bývalého státního podniku M. Praha nedošlo k porušení žádných obecně závazných právních předpisů. Vzhledem k tomu, že v době privatizace označeného státního podniku nebyl stěžovatelkami jejich restituční nárok uplatněn (ten byl podán u Magistrátu hl. m. Prahy, pozemkového úřadu až dne 27.5.1992), nemůže být označený vedlejší účastník povinnou osobou ve smyslu příslušných ust. zákona o půdě i z toho důvodu, že v této době již na základě schváleného privatizačního projektu přešel majetek st. p. M. Praha na Fond národního majetku. Je sice pravdou, uvádí vedlejší účastník, že v ustanovení §5 odst. 3 zákona o půdě jsou pod sankcí neplatnosti povinné osobě zakázány veškeré převody vlastnictví nemovitostí do vlastnictví jiného, avšak podle výslovného znění zákona je touto sankcí postižen jen převod nemovitostí, niko-li však jejich přechod na Fond národního majetku ČR, který nastal ex lege, jako důsledek zrušení bývalého státního podniku podle schváleného privatizačního projektu. Jak tedy konstatoval městský soud, restituční nárok byl stěžovatelkami uplatněn u subjektu, který není a nebyl osobou povinnou k vydání předmětných pozemků, neboť je ke dni účinnosti zákona o půdě nedržel. Ze všech shora uvedených důvodů navrhuje vedl. účastník řízení zamítnutí ústavní stížnosti. Vedlejší účastník ad 3), Pozemkový fond ČR, s názorem obou, ústavní stížností napadených rozhodnutí nesouhlasí, pokud v nich bylo uvedeno, že pozemky nelze vydat, protože st. p. M. Praha byl zrušen dříve, než oprávněné osoby uplatnily svůj nárok u pozemkového úřadu, a tedy, že na nově vzniklý subjekt, M. Praha a.s., nepřešly závazky z restituce. S ohledem na nedostatek písemných dokladů nemůže tento vedlejší účastník posoudit, zda oprávněné osoby uplatnily svůj restituční nárok řádně a splnily tak podmínky zákona o půdě pro kladné rozhodnutí příslušného pozemkového úřadu o vlastnictví k nárokovaným nemovitostem. Dle jeho mínění je však převod pozemků v rámci privatizace, za situace, že předmětné pozemky spadají pod režim zákona o půdě, neplatný z toho důvodu, že ustanovení §3 zákona č. 92/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, výslovně stanoví, že majetek, na jehož vydání může vzniknout nárok fyzické osobě podle zvláštních předpisů, může být použit podle z.č. 92/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů pouze v případě, že tyto nároky nebyly uplatněny ve stanovené lhůtě, nebo byly zamítnuty. Stanovená lhůta do 31.12.1992, byla později prodloužena do 31.1.1993, což znamená, že do skončení uvedené lhůty pro uplatnění restitučních nároků se majetek platně nemohl stát předmětem privatizace.Pokud k takové skutečnosti došlo k datu 1.5.1992, stalo se tak v rozporu se zákonem. Ústavní stížnost je důvodná. Ústavní soud, jako v řadě svých judikátů, považuje za nutné zdůraznit, že s ohledem na smysl a účel již citovaného zákona o půdě, kterým je bezesporu odčinění alespoň některých majetkových křivd především vydáním původně odňatého majetku, je nutno restituční nároky oprávněných osob považovat za nároky primární, a to i za cenu zásahu do již provedených majetkoprávních posunů. Jakýkoliv jiný výklad by činil blokační ustanovení §5 odst. 3 citovaného zákona bezcenným (viz již uvedený nález ÚS ze dne 11.12.1997, sp. zn. IV. ÚS 195/97). Ve světle shora uvedeného právního závěru je proto nutno přistupovat k posuzování restitučního nároku oprávněných osob jako celku bez ohledu na skutečnost, že vinou nedokonalé legislativy byly zákonodárcem nejprve upraveny převody majetku státu na jiné osoby v tzv. "velké privatizaci" dle zákona č. 92/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, který nabyl účinnosti dne 1.4.1991, a teprve poté byl vydán předpis restituční, zákon o půdě, jenž nabyl účinnosti dnem 24.6.1991. V posuzovaném návrhu jde o vyřešení právní otázky, která i dle rozhodování soudů obecných není řešena jednotně (viz např. stanovisko Nejvyššího soudu ČR ze dne 19.12.1995, Cpjn 36/95, uveřejněné ve Sb.s.r. 96 4:125, a rozhodnutí téhož soudu ze dne 1.3.1999, sp. zn. 23 Cdo 185/98, uveřejněné ve Sb.s.r. 2000, 6: 376). Skutková zjištění jak pozemkového úřadu, tak i městského soudu v předmětné věci, lze shrnout následujícím způsobem. Oprávněné osoby uplatnily svůj restituční nárok na vydání pozemků dle ust. §6 odst. 1 písm. b) zákona o půdě u příslušného pozemkového úřadu dne 27.5.1992, tedy ve lhůtě stanovené pro jeho uplatnění zákonem o půdě. I když tato skutečnost sama o sobě není při posuzování návrhu právně významná, je nutno v kontextu skutkových okolností doplnit, že stěžovatelky postupně uplatnily svůj restituční nárok ode dne 24.4.1991 u celkem 5 různých subjektů. Přes tuto skutečnost se jim však nepodařilo zjistit, a tedy ani vyzvat k vydání nemovitosti M. Praha, st. p., který ke dni účinnosti zákona o půdě měl předmětné nemovitosti ve své správě, proto, že označený státní podnik zanikl bez likvidace a privatizovaný majetek bývalého st.p. přešel ke dni 1.5. 1992 na Fond národního majetku ČR. Stejného dne, 1.5.1992, byla do obchodního rejstříku zapsána i nově vzniklá a.s. M. Praha, na kterou byly předmětné pozemky, tvořící restituční nárok oprávněných osob, převedeny protiprávně. Od samého počátku nebylo akceptováno jak znění příslušných ustanovení zákona č. 92/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů (ust. §3 odst. 2, §6 odst. 1 písm. e) citovaného zákona), tak zejména blokační ustanovení §5 odst. 3 zákona o půdě. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že majetku, na jehož vydání m ů ž e vzniknout nárok fyzické osobě podle zvláštních předpisů (restitučního zákona), může být použito pro účely privatizace (dle zákona č. 92/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů) v případě, že tyto nároky nebyly uplatněny ve stanovené lhůtě, nebo byly zamítnuty. Jestliže tedy v dané věci byly splněny obě zákonné podmínky uvedené v ust. §3 odst. 2 zák. č. 92/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nemělo k privatizaci majetku st.p. M. Praha dojít (shodně viz nález ÚS ze dne 29.3.2000, sp. zn. II. ÚS 112/99). Vadný postup orgánů státu při privatizaci majetku podléhajícího režimu zákona o půdě nemůže být vykládán v neprospěch oprávněných osob. Z výše uvedených důvodů proto nelze souhlasit s názorem městského soudu, že v případě, kdy oprávněné osoby "nestihly" vyzvat právnickou osobu, která měla ke dni účinnosti zákona o půdě k nemovitosti ve vlastnictví státu právo hospodaření nebo trvalého užívání, k vydání této nemovitosti, protože označená povinná osoba zanikla v důsledku privatizace, že tento restituční nárok na vydání majetku oprávněných osob "zanikl" tím, že na nově vzniklý subjekt nepřešel, a lze proto poskytnout toliko náhradu. Takový právní závěr městského soudu zcela zásadním způsobem porušil práva stěžovatelek na řádný a spravedlivý proces podle čl. 36 odst. 1 Listiny, ve vztahu k čl. 90 Ústavy ČR, a Ústavní soud proto ze všech důvodů shora uvedených ústavní stížnosti zcela vyhověl, podle ustanovení §82 odst. 1, odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, a v enunciátu uvedená rozhodnutí zrušil. Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 9. ledna 2002

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2002:2.US.6.01
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 6/01
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 3/25 SbNU 19
Populární název Vztah restituce a privatizace
Datum rozhodnutí 9. 1. 2002
Datum vyhlášení  
Datum podání 4. 1. 2001
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Procházka Antonín
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 90
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 229/1991 Sb., §5 odst.3, §5 odst.1, §9 odst.1
  • 92/1991 Sb., §3 odst.2, §6 odst.1 písm.e
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík privatizace
osoba/oprávněná
vlastnictví
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-6-01
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 39205
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-23