infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-199-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 13.06.2002, sp. zn. III. ÚS 45/02 [ nález / JURKA / výz-3 ], paralelní citace: N 76/26 SbNU 261 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2002:3.US.45.02

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Doručování písemností podle správního řádu

Právní věta Jedním z těchto principů, představujícím součást práva na řádný proces, jakož i pojmu právního státu (čl. 36 odst. 1 Listiny, čl.1 Ústavy) a vylučujícím libovůli při rozhodování, je i povinnost soudů své rozsudky odůvodnit (§157 odst. 1 občanského soudního řádu), a to způsobem, zakotveným v ustanovení §157 odst. 2 občanského soudního řádu. Z odůvodnění musí vyplývat vztah mezi skutkovými zjištěními a úvahami při hodnocení důkazů na straně jedné a právními závěry na straně druhé. Ze spisového materiálu vyplývá, že obecné soudy se správně při svém rozhodování především soustředily na otázku, zda rozhodnutí o uložení pokuty bylo navrhovateli řádně doručeno. Postupovaly přitom podle správního řádu, který doručování upravuje v ust. §24 až 26. Z uvedených ustanovení vyplývá, že správní orgány doručují důležité písemnosti (ty, které mají v řízení zásadní význam nebo by mohly zasáhnout práva účastníků), zejména rozhodnutí, do vlastních rukou.

ECLI:CZ:US:2002:3.US.45.02
sp. zn. III. ÚS 45/02 Nález Ústavní soud ČR rozhodl v senátu, o ústavní stížnosti navrhovatele J. M., proti rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 13. 11. 2001, čj. 18 Co 364/01-119, ve spojení s rozsudkem Okresního soudu v Rychnově nad Kněžnou ze dne 23. 3. 2001, čj. 4 C 202/98-107, takto: Rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 13. 11. 2001, čj. 18 Co 364/01-119, se zrušuje. Odůvodnění: Navrhovatel podal dne 23. 1. 2002 ústavní stížnost, která byla Ústavnímu soudu doručena o den později. Předmětná stížnost směřovala proti rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 13. 11. 2001, čj. 18 Co 364/01-119. Tímto rozsudkem byl potvrzen rozsudek Okresního soudu v Rychnově nad Kněžnou ze dne 23. 3. 2001, čj. 4 C 202/98-107, jímž bylo potvrzeno rozhodnutí o výkonu rozhodnutí přikázáním pohledávky Okresního úřadu v Rychnově nad Kněžnou, živnostenského referátu (dále jen "Okresní živnostenský úřad"), ze dne 3. 9. 1998. Navrhovatel tvrdil, že napadeným rozsudkem byla porušena jeho základní práva. Ústavní soud si vyžádal spis Okresního soudu v Rychnově nad Kněžnou, sp.zn. 4 C 202/98 a z něj zjistil, že dne 9.12.1998 podal navrhovatel žalobu proti Okresnímu úřadu v Rychnově nad Kněžnou, v níž namítal, že dne 20. 11. 1998 byl proveden výkon rozhodnutí přikázáním pohledávky z jeho účtu ve výši 3.000,- Kč ve prospěch žalovaného. Výkon se týkal rozhodnutí Okresního živnostenského úřadu, čj. 669/97, ze dne 2. 1. 1998, o uložení pokuty ve výši 3.000,- Kč. Navrhovatel tvrdil, že mu nikdy nebylo doručeno zmíněné rozhodnutí o uložení pokuty, jehož výkon byl takto: proveden, rozhodnutí tedy nemohlo nabýt právní moci a tudíž být vykonatelné. Navrhovatel požadoval navrácení předmětné částky, spolu s úrokem z prodlení, z titulu bezdůvodného bohacení. Okresní soud v Rychnově nad Kněžnou dne 29. 4. 1999 rozsudkem, čj. 4 C 202/98-33, žalobě vyhověl a uložil žalovanému povinnost zaplatit navrhovateli předmětnou částku s 18% úrokem. Krajský soud v Hradci Králové, na základě odvolání žalovaného dne 27. 4. 2000 usnesením, čj. 26 Co 371/99-61, rozsudek soudu I. stupně zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Zároveň zavázal soud I. stupně k posouzení věci z hlediska náhrady škody způsobené nesprávným úředním postupem, zda příslušný správní orgán postupoval ve správním řízení podle platných předpisů. Okresní soud v Rychnově nad Kněžnou následně dne 23. 3. 2001 rozsudkem, čj. 4 C 202/98 107, žalobu zamítl. V odůvodnění rozsudku uvedl, že věc je třeba posoudit z hlediska zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád). Podle okresního soudu nedošlo v souzené věci ze strany Okresního živnostenského úřadu, k nesprávnému úřednímu postupu. V řízení bylo prokázáno, že předmětné rozhodnutí o uložení pokuty, čj. 669/97, bylo doručeno v místě, které žalobce uvedl jako místo pro doručování písemností, zaměstnanci žalobce A. N., který byl pověřen přebíráním pošty týkající se podnikání stěžovatele. Rozhodnutí tedy bylo řádně doručeno a nabylo právní moci. K odvolání navrhovatele, v němž opět namítal, že mu nebylo rozhodnutí o uložení pokuty doručeno, Krajský soud v Hradci Králové dne 13. 11. 2001 rozsudkem, čj. 18 Co 364/01-119, rozsudek soudu I. stupně potvrdil. V odůvodnění uvedl, že soud I. stupně správně zjistil skutkový stav, který je mezi účastníky řízení nesporný. Okresní živnostenský úřad doručil rozhodnutí o uložení pokuty na adresu "J. M. - F., Panská 25, Rychnov nad Kněžnou", tedy na adresu vyplývající z obchodního jména a místa podnikání uvedených v navrhovatelově živnostenském listu. Takto označené zásilky přebíral zaměstnanec A. N. Jádrem sporu je právní otázka, zda doručení tak, jak bylo provedeno, bylo doručením platným a zda Okresní živnostenský úřad nepochybil, když na rozhodnutí o uložení pokuty vyznačil doložku právní moci a následně uloženou pokutu exekučně vymohl. Podle názoru odvolacího soudu je třeba postupovat při doručování správních rozhodnutí do vlastních rukou podle zákona č. 71/1967 Sb., správního řádu, přičemž ve smyslu §25 cit. zákona je třeba za "organizaci" považovat i podnikatele - fyzickou osobu podnikající podle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání. Má-li tato fyzická osoba zaměstnance, kterého pověří přebíráním poštovních zásilek, adresovaných podnikateli, pak doručení tomuto zaměstnanci je třeba považovat za doručení podnikateli. Jestliže tedy rozhodnutí o uložení pokuty převzal žalobcův zaměstnanec, který takto označené zásilky na žalobcův pokyn běžně přebíral (s účinky doručení pro žalobce), pak je třeba podle krajského soudu dospět k závěru, že i rozhodnutí o uložení pokuty bylo ve smyslu ust. §25 správního řádu doručeno žalobci. Jestliže za této situace opatřil Okresní živnostenský úřad rozhodnutí o uložení pokuty doložkou právní moci, nesprávného úředního postupu se nedopustil a následně provedená exekuce byla po právu. Uvedený rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové napadl navrhovatel včas ústavní stížností, v níž namítal, že napadeným rozsudkem bylo porušeno jeho základní právo na spravedlivý proces. Namítal, že krajský soud při svém rozhodování nevzal v úvahu, že rozsudek soudu I. stupně byl nepřezkoumatelný, když v rozporu s ust. §157 odst. 2 občanského soudního řádu neobsahoval údaj o tom, jak tento soud věc posoudil po právní stránce v rozhodující otázce, tj. v otázce doručení rozhodnutí o uložení pokuty. Dále namítal, že daná věc měla být posouzena podle zákona č. 58/1969 Sb. a nikoliv podle zákona č. 82/1998 Sb., který nabyl účinnosti až dne 15. 5. 1998., tedy po dni, kdy byla navrhovateli uložena Okresním živnostenským úřadem pokuta. Podle §24 správního řádu mělo být rozhodnutí o uložení pokuty navrhovateli, jakožto fyzické osobě, doručeno do vlastních rukou a ust. §25 cit. zákona na tento případ nelze aplikovat. Krajský soud v Hradci Králové, jako účastník řízení, ve vyjádření ze dne 27. 2. 2002, uvedl, že podle jeho názoru právo navrhovatele na spravedlivý proces nebylo v řízení před tímto soudem porušeno, neboť řízení před oběma soudy probíhalo v souladu s právním předpisem, který toto řízení upravuje. Dle ust. §44 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, může Ústavní soud se souhlasem účastníků od ústního jednání upustit,nelze-li od něho očekávat další objasnění věci. Vzhledem k tomu, že stěžovatel podáním ze dne 28. 5. 2002, jeho právní zástupce podáním ze dne 29. 5. 2002 a účastník řízení podáním ze dne 27. 5. 2002, vyjádřili svůj souhlas s upuštěním od ústního jednání a vzhledem k tomu, že Ústavní soud má za to, že od jednání nelze očekávat další objasnění věci, bylo od ústního jednání v daném případě upuštěno. Ústavní soud, pro prostudování spisového materiálu a zvážení všech okolností případu, dospěl k závěru, že návrh je důvodný. Na tomto místě je třeba uvést, že Ústavní soud ČR je si vědom skutečnosti, že není vrcholem soustavy obecných soudů (čl. 81, čl. 90 Ústavy ČR). Nemůže proto na sebe atrahovat právo přezkumného dohledu nad jejich činností. To ovšem jen potud, pokud tyto soudy ve své činnosti postupují ve shodě s obsahem hlavy páté Listiny a pokud napadeným rozhodnutím nebylo porušeno základní právo nebo svoboda zaručené ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR. Nezávislost rozhodování obecných soudů se uskutečňuje v ústavním a zákonném procesněprávním a hmotněprávním rámci. Procesněprávní rámec představují především principy řádného a spravedlivého procesu, jak vyplývají z čl. 36 a násl. Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), jakož i z čl.1 Ústavy. Jedním z těchto principů, představujícím součást práva na řádný proces, jakož i pojmu právního státu (čl. 36 odst. 1 Listiny, čl.1 Ústavy) a vylučujícím libovůli při rozhodování, je i povinnost soudů své rozsudky odůvodnit (§157 odst. 1 občanského soudního řádu), a to způsobem, zakotveným v ustanovení §157 odst. 2 občanského soudního řádu. Z odůvodnění musí vyplývat vztah mezi skutkovými zjištěními a úvahami při hodnocení důkazů na straně jedné a právními závěry na straně druhé. Ze spisového materiálu vyplývá, že obecné soudy se správně při svém rozhodování především soustředily na otázku, zda rozhodnutí o uložení pokuty bylo navrhovateli řádně doručeno. Postupovaly přitom podle správního řádu, který doručování upravuje v ust. §24 až 26. Z uvedených ustanovení vyplývá, že správní orgány doručují důležité písemnosti (ty, které mají v řízení zásadní význam nebo by mohly zasáhnout práva účastníků), zejména rozhodnutí, do vlastních rukou. Činí tak prostřednictvím držitele poštovní licence na adresu fyzické osoby nebo na adresu sídla právnické osoby nebo orgánu. Písemnost je doručena fyzickým osobám osobním převzetím, a to od doručovatele, nebo osobním převzetím adresátem u správního orgánu, tzv. krátkou cestou. Je-li písemnost doručována poštou, je nezbytné, aby na dokladu o doručení (doručence s modrým pruhem) byl vedle data převzetí uveden i podpis účastníka. Písemnost určenou do vlastních rukou je pošta povinna vydat jen adresátu písemnosti; převezme-li písemnost jakákoliv jiná osoba, jde o doručení neúčinné (viz Vopálka/Šimůnková/Šolín: Správní řád, komentář, vydání první, C.H.Beck, Praha 1999, str. 72). Pošta při doručování postupuje podle právních předpisů o doručování zásilek, což v době doručování byla vyhláška č. 78/1989 Sb., poštovní řád (který byl zrušen zákonem č. 29/2000 Sb.). Soudy se tedy měly také zabývat podmínkami pro doručování stanovenými tehdy platným poštovním řádem, tedy tím, zda podle tehdy platných předpisů pošta zásilku řádně doručila. Ze spisového materiálu je přitom zřejmé, že se tak nestalo. Je nesporné, že rozhodnutí o uložení pokuty převzal zaměstnanec navrhovatele a převzetí stvrdil na doručence svým podpisem. Úvahy soudu o tom, že ve smyslu §25 cit. zákona je pro účely doručování podle správního řádu třeba za "organizaci" považovat i podnikatele - fyzickou osobu podnikající podle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, však nemají oporu v zákoně. Pošta měla doručovat předmětnou zásilku jako zásilku adresovanou a určenou do vlastních rukou fyzické osobě. V úvahu je v této souvislosti třeba vzít ust. §39 odst. 10 tehdy platného poštovního řádu, podle kterého nelze náhradnímu příjemci doručit zásilku určenou do vlastních rukou a zásilku s doručenkou. Protože se v souzeném případě jednalo o takovouto zásilku (zásilka s tzv. "modrým pruhem"), je třeba mít za to, že převzal-li zásilku někdo jiný, než navrhovatel osobně, nebyla mu taková zásilka doručena. Doručování prostřednictvím držitele poštovní licence nezbavuje stát (jeho organizační složky) či orgány veřejné správy odpovědnosti za dodržení příslušných ustanovení správního řádu o doručování. Doručí-li držitel poštovní licence zásilku s porušením příslušných ustanovení zákona, následky takového porušení nemohou být přičítány k tíži adresátu zásilky. Ústavní soud jen na okraj poznamenává, že i kdyby byla zásilka doručována navrhovateli jako "organizaci" ve smyslu ust. §25 správního řádu, podle §39 tehdy platného poštovního řádu zásilky za organizaci přijímá vedoucí nebo pracovník podatelny nebo pověřený pracovník podle jeho §40 nebo jiná osoba zmocněná podle téhož zákonného ustanovení. Podle §40 odst. 2 poštovního řádu může pošta vydat zásilku určenou organizaci jen tomu, kdo byl písemně zmocněn k přijímání zásilek. Muselo se tak stát na tiskopisu pošty, která přitom ověřovala totožnost a podpis pověřujícího. Ani tyto podmínky nebyly splněny. Navrhovatelův zaměstnanec A. N. nebyl vedoucím zaměstnancem ani pracovníkem podatelny (která u navrhovatele navíc vůbec nepůsobila), zásilky přebíral bez příslušného písemného pověření, pravděpodobně na základě ústního pověření a tudíž s porušením tehdy platných předpisů. Jestliže se obecné soudy nezabývaly výše uvedenými okolnostmi doručování rozhodnutí o uložení pokuty, postupovaly v rozporu se zákonem a tudíž svým postupem v konečné fázi zasáhly do práva navrhovatele na spravedlivý proces, daného mu ust. čl. 36 odst. 1 Listiny a čl. 90 Ústavy. Ústavnímu soudu proto nezbylo než napadený rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 13. 11. 2001, čj. 18 Co 364/01-119, podle §82 odst. 2 písmeno a) zákona č. 182/1993 Sb., zrušit. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soud se nelze odvolat. V Brně dne 13. června 2002

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2002:3.US.45.02
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 45/02
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 76/26 SbNU 261
Populární název Doručování písemností podle správního řádu
Datum rozhodnutí 13. 6. 2002
Datum vyhlášení 13. 6. 2002
Datum podání 23. 1. 2002
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Jurka Vladimír
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 90
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 71/1967 Sb., §24, §25, §26
  • 78/1989 Sb., §40 odst.2, §39
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík doručování
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-45-02
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 42549
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-21