ECLI:CZ:US:2002:4.US.274.01
sp. zn. IV. ÚS 274/01
Nález
Ústavní soud rozhodl dne 19. února 2002 v senátě ve věci ústavní stížnosti akciové společnosti D. p. hl. m. Prahy, proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 22. 1. 2001, čj. 44 Co 831/99-33, a rozsudku Okresního soudu ve Vyškově ze dne 2. 7. 1999, čj. 6 C 320/99-18, za účasti 1) Krajského soudu v Brně, 2) Okresního soudu ve Vyškově, jako účastníků řízení, a vedlejšího účastníka M. L., za souhlasu účastníků bez ústního jednání, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 22. 1. 2001, čj. 44 Co
831/99-33, a rozsudek Okresního soudu ve Vyškově ze dne 2. 7.
1999, čj. 6 C 320/99-18, se zrušují.
Odůvodnění:
Ve včas podané ústavní stížnosti stěžovatelka uvádí, že
napadenými rozhodnutími obecných soudů bylo porušeno její základní
právo na ochranu vlastnictví dle čl. 11 odst. 1 Listiny základních
práv a svobod (dále jen "Listina"), a základní právo na soudní
ochranu, plynoucí z čl. 36 odst. 1 Listiny a čl. 6 odst. 1 Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod.
Žalobou před obecným soudem se stěžovatelka vůči Milanu
Loukotovi (dále jen "vedlejšímu účastníku") domáhala úhrady
jízdného ve výši 8,- Kč a přirážky k jízdnému ve výši 200,- Kč. Po
provedeném dokazování dospěl soud I. stupně k závěru, že návrh
žalobkyně je důvodný pouze částečně, a to jen stran nezaplaceného
jízdného, tj. co do částky 8,- Kč, zatímco pokud jde o přirážku
k jízdnému, tj., co se týká částky 200,- Kč, její návrh zamítl.
Vyhovění žalobnímu návrhu ohledně jízdného pak soud odůvodnil
poukazem na ustanovení §760 občanského zákoníku a §37 odst. 1
zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách. Ohledně přirážky k jízdnému
soud pak žalobu zamítl z důvodů právních.
V době, kdy vedlejší účastník cestoval bez platné jízdenky
(dne 18. 1. 1998), neexistoval totiž dle názoru okresního soudu
žádný zákon, který by mu ukládal povinnost platit pro takový
případ přirážku k jízdnému, ani žádné zákonné ustanovení, které by
zmocňovalo k vydání podzákonného předpisu, jenž by takovou
povinnost upravil. Vyhláška č. 127/1964 Sb., o městském přepravním
řádu, ve znění pozdějších předpisů, v ustanovení §18 odst. 2 sice
umožňovala vyžadovat zaplacení částky 200.-Kč, tato vyhláška však
byla vydána podle §4 odst. 2 a §29 zákona č. 51/1964 Sb.,
o dráhách, a podle §7 nařízení vlády č. 36/1951 Sb., jímž se
provádí zákon o úpravě podnikání v silniční dopravě, a dále
k provedení příslušných ustanovení občanského zákoníku č. 40/1964
Sb. a hospodářského zákoníku č. 109/1964 Sb., přičemž zákon č.
51/1964 Sb., na jehož základě byla uvedená vyhláška vydána, byl
účinný od 1. 4. 1964 do 1. 1. 1995 (k tomuto datu byl zrušen
zákonem č. 266/1994 Sb., o dráhách), a nařízení vlády č. 36/1951
Sb., jež bylo účinné od 1. 6. 1951, bylo ke dni 1. 1. 1980 zrušeno
zákonem č. 68/1979 Sb., jenž byl pak ke dni 1. 8. 1994 zrušen
zákonem č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě. Zákon č. 111/1994
Sb., stejně jako zákon č. 266/1994 Sb. (účinný ode dne
1. 1. 1995), v předmětné době (tj. dne 18. 1. 1998) neobsahovaly
ustanovení, jež by stěžovatelce umožňovala žádat přirážku
k jízdnému. Teprve novelou zákona č. 111/1994 Sb., provedenou
zákonem č. 304/1997 Sb. s účinností ode dne 1. 4. 1998 byla v §18a odst. 1 písm. c) a §18a odst. 3 založena možnost požadovat
přepravní přirážku v návaznosti na dopravní podmínky, a to až do
výše 1.000,-Kč. Okresní soud v této souvislosti poznamenává, že
tato úprava se vztahuje toliko na silniční dopravu, přičemž
v zákoně č. 266/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů, tato
úprava dosud obsažena není, pročež v rámci takové přepravy pak
povinnost platit přirážku k jízdnému stále není dána.
Na základě uvedené rekapitulace právního stavu dospěl okresní
soud k závěru, že v předmětnou dobu neexistovala platná právní
úprava, která by ukládala povinnost stanovit pro případ tzv. černé
jízdy přirážku. Dle přesvědčení soudu není pro stanovení přirážky
k jízdnému možno použít ani ustanovení §772 občanského zákoníku,
neboť toto výslovně umožňuje provést pouze podrobnější úpravu
takových práv a povinností, které, byť v obecnější rovině, již
občanský zákoník zná. Občanský zákoník však v předmětné době
takovou úpravu neobsahoval, přičemž právo na přirážku k jízdnému
nelze dle okresního soudu dovodit ani interpretací ze samotného
práva požadovat zaplacení jízdného. Jakkoli je právo na přirážku
k jízdnému občanskoprávní sankcí za nesplnění povinnosti, jež je
veřejností, a to i právnickou, považována za samozřejmost, podle
názoru okresního soudu to neznamená, že její existenci lze dovodit
bez zákonného podkladu. Argument ve prospěch uvedeného závěru
spatřuje okresní soud i v okolnosti, že pokud by ke stanovení
přirážky postačovala existence prováděcích předpisů k §772
občanského zákoníku, jevila by se pak novela silničního zákona
provedená zákonem č. 304/1997 Sb. zcela nadbytečnou.
K odvolání stěžovatelky Krajský soud v Brně rozsudkem ze dne
22. 1. 2001, čj. 44 Co 831/99-33, rozsudek soudu I. stupně
potvrdil. K argumentům stěžovatelky, dle níž předmětná vyhláška ke
dni 18. 1. 1998 byla platnou součástí právního řádu, vydanou
v souladu s §772 občanského zákoníku, a k jejímu poukazu na
závaznost pravidel silničního provozu, obsažených toliko ve
vyhlášce, odvolací soud v odůvodnění svého rozhodnutí odkázal
v plném rozsahu na rozhodovací důvody soudu I. stupně. Zvláště
zdůraznil skutečnost, že právo na přirážku není totožné s právem
na jízdné a odkazy na zákony toto právo upravující nejsou proto
relevantní, a dále nepřípadnost argumentace analogií s pravidly
silničního provozu z pohledu rozhodovaného konkrétního případu.
Stěžovatelka ve své ústavní stížnosti zejména namítá, že
v předmětné době, tj. dne 18. 1. 1998, byla vyhláška č. 127/1964
Sb. platnou součástí českého právního řádu. Vychází přitom ze
skutečnosti, že ve zrušovacích ustanoveních zákona č. 266/1994 Sb.
tato vyhláška uvedena není, ačkoli v §67 tohoto zákona bylo
zrušeno několik prováděcích předpisů, vydaných na základě
zmocnění, uvedených původně v zákoně č. 51/1964 Sb., o dráhách,
a v zákoně č. 68/1979 Sb., o silniční dopravě a vnitrostátním
zasílatelství. Uvedený závěr považuje stěžovatelka za opodstatněný
i navzdory tomu, že zákon o dráhách již neobsahuje ustanovení, jež
by zmocňovalo orgány státní správy k vydání vyhlášky, jež upraví
práva a povinnosti cestujících, resp. smluvní podmínky přepravy
pro oblast městské hromadné dopravy. Činí tak i s ohledem na
ustanovení §70 odst. 3 zákona o Ústavním soudu, jež
v souvislosti se zrušením určitého zákona, resp. jeho jednotlivého
ustanovení, vyžaduje i výslovnou derogaci k jeho provedení
vydaných podzákonných předpisů. Dle přesvědčení stěžovatelky je
zánik platnosti i podzákonného právního předpisu nutně spjat
s výslovným projevem vůle normotvůrce, čili s výslovnou derogací.
Pro závěr, dle něhož nedošlo "implicitně k zániku účinnosti
vyhlášky č. 127/1964 Sb." argumentuje stěžovatelka i doslovným
zněním nově přijaté vyhlášky č. 71/1999 Sb., o přepravním řádu pro
silniční dopravu osob, jejíž účinnost nastala dnem 1. 10. 1999
a jež v §30 odst. 1 výslovně počítá nadále s účinností vyhlášky
č. 127/1964 Sb., a to s tou změnou, že od 1. 10. 1999 se
ustanovení této vyhlášky již nepoužijí pro městskou autobusovou
dopravu. Z uvedeného ustanovení pak stěžovatelka dovozuje, že po
datu 1. 10. 1999 lze ustanovení vyhlášky č. 127/1964 Sb. použít na
ostatní druhy přepravy osob, vyjma městské autobusové dopravy.
Nadto stěžovatelka zastává názor, dle něhož vyhlášku č.
127/1964 Sb. lze s ohledem na ustanovení §772 občanského zákoníku
považovat za podzákonný právní předpis, provádějící příslušná
ustanovení občanského zákoníku, konkrétně pak ustanovení §760
a násl., upravující smlouvu o přepravě, což ostatně plyne
i z úvodní věty předmětné vyhlášky (nikoli z její preambule, jak
uvádí stěžovatelka - viz čl. 38 Legislativních pravidel vlády,
přijatých usnesením vlády ze dne 19. 3. 1998, č. 188). V této
souvislosti je stěžovatelkou poukazováno rovněž na ustanovení
§879a občanského zákoníku, jímž byla pravomoc k vydání
příslušného právního předpisu delegována s odkazem na ustanovení
§17 zákona č. 2/1969 Sb., ve znění pozdějších předpisů, na
ministerstvo dopravy a spojů.
V ústavní stížnosti se dále odkazuje i na nález Ústavního
soudu ve věci sp.zn. Pl. ÚS 33/2000, dle kterého daný právní vztah
vzniká konkludentním jednáním a v němž je institut přirážky
k jízdnému s ohledem na soukromoprávní povahu předmětného právního
vztahu interpretován ve smyslu smluvní pokuty.
Zákonný prostor pro aplikaci předmětné vyhlášky na posuzovaný
případ spatřuje stěžovatelka v §37 odst. 1 zákona č. 266/1994
Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, podle něhož
podmínky, za nichž se přepravují osoby ve veřejné drážní osobní
dopravě, stanoví přepravní řády. Tímto pak dle §772 občanského
zákoníku je vyhláška č. 127/1964 Sb. V této souvislosti je
v ústavní stížnosti poukazováno i na obsahem shodný právní názor,
jenž v obdobných případech zaujaly Krajský soud v Ostravě (ve věci
vedené pod sp. zn. 13 Co 302/2000) a Městský soud v Praze (ve věci
vedené pod sp. zn. 53 Co 483/99).
Provozování veřejné dopravy považuje stěžovatelka za formu
realizace svého vlastnického práva, přičemž vybírání jízdného je
součástí jeho realizace a vybírání přirážky k jízdnému pak dle
jejího přesvědčení formou ochrany proti těm, kteří by její majetek
chtěli užívat bezplatně. Z pohledu ústavněprávního stěžovatelka
namítá zejména tu skutečnost, že obecné soudy neuznaly existenci
právního předpisu, o který v řízení před nimi opírala svůj nárok,
čímž jí protiústavním zásahem znemožnily ochranu výkonu
vlastnického práva.
Krajský soud v Brně, jako účastník řízení, se k ústavní
stížnosti nevyjádřil.
Okresní soud ve Vyškově, jako účastník řízení, ve svém
vyjádření z 15. 1. 2002 zcela odkázal na své rozhodnutí, jež bylo
potvrzeno soudem II. stupně.
Vedlejší účastník M. L. se k ústavní stížnosti nevyjádřil.
Ze spisu Okresního soudu ve Vyškově, sp.zn. 6 C 320/99,
Ústavní soud zjistil, že tento soud ústavní stížností napadeným
rozsudkem ze dne 2. 7. 1999, čj. 6 C 320/99-18, uložil vedlejšímu
účastníkovi povinnost zaplatit stěžovatelce částku 8,- Kč a dále
zamítl návrh stěžovatelky na zaplacení částky 200,- Kč. Následné
odvolání stěžovatelky Krajský soud v Brně ústavní stížností
napadeným rozsudkem ze dne 22. 1. 2001, čj. 44 Co 831/99-33,
zamítl a napadené rozhodnutí potvrdil.
Ústavní soud považuje za nutné zdůraznit, že v kauze
obdobného charakteru a totožného stěžovatele bylo dne 1. 11. 2001
rozhodnuto vyhovujícím nálezem ve věci sp.zn. III. ÚS 274/2001.
Vzhledem k tomu, že v této kauze vystupoval pouze jiný vedlejší
účastník a ostatní podstatné okolnosti případu jsou totožné
s případem stěžovatelky, odkazuje v podrobnostech Ústavní soud na
odůvodnění tohoto rozhodnutí.
Na posouzení předmětné věci dopadají ustanovení drážního
zákona, právní úprava silniční dopravy, občanského zákoníku
a hospodářského zákoníku.
Dle úvodní věty vyhlášky č. 127/1964 Sb. byla tato vydána na
základě §4 odst. 2 a §29 zákona č. 51/1964 Sb., o dráhách, §7
nařízení vlády č. 36/1951 Sb., jímž se provádí zákon o úpravě
podnikání v silniční dopravě, a k provedení příslušných ustanovení
občanského zákoníku č. 40/1964 Sb. a hospodářského zákoníku č.
109/1964 Sb., a to s účinností od 1. 7. 1964. Ustanovením §50
vyhlášky č. 175/2000 Sb. byla vyhláška č. 127/1964 Sb.
s účinností ode dne 1. 7. 2000 zrušena.
Dle §4 odst. 2 a §29 zákona č. 51/1964 Sb., o dráhách, bylo
ministerstvo dopravy v dohodě se zúčastněnými ústředními orgány
zmocněno k vydání přepravních řádů. Ve smyslu §2 odst. 1 a 2
dráhami podle tohoto zákona jsou železnice, tramvajové,
trolejbusové a lanové dráhy s výjimkou těch, které slouží jen
provozní potřebě uvnitř podniku (závodu) a nejsou zaústěny do
jiných drah, dále drah přenosných a lanových vleků, přičemž dráhy
se podle povahy a účelu člení na dráhy celostátní, vlečky, dráhy
městské a dráhy zvláštního určení.
Zákon č. 51/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů, byl
s účinností od 1. 1. 1995 zrušen ustanovením §67 zákona č.
266/1994 Sb., o dráhách. Dle ustanovení §37 odst. 1 písm. c)
zákona č. 266/1994 Sb., ve znění platném ke dni 18. 1. 1998,
dopravce přepraví za sjednanou cenu osobu, která o přepravu
požádá, jestliže jsou splněny smluvní přepravní podmínky
a podmínky stanovené zvláštním předpisem.
Dle §7 odst. 1 a 4 nařízení vlády č. 36/1951 Sb., jímž se
provádí zákon o úpravě podnikání v silniční dopravě, podrobnější
podmínky, za kterých dopravní podniky přepravují osoby a věci,
stanoví přepravní řády, které vydá ministerstvo dopravy, přičemž
přepravní řády mohou stanovit, že uživatel dopravy, který porušil
některé z jejich ustanovení, poškodil nebo znečistil vozidlo nebo
způsobil poruchu v provozu, je povinen zaplatit ve prospěch
dopravního podniku určitou peněžní částku. Nařízení vlády č.
36/1951 Sb., jež bylo účinné od 1. 7. 1951, bylo ke dni 1. 1.
1980 zrušeno ustanovením §58 zákona č. 68/1979 Sb., o silniční
dopravě a vnitrostátním zasílatelství. Dle §57 odst. 1 ve spojení
s §14 odst. 1 tohoto zákona bylo Federální Ministerstvo dopravy
v dohodě se zúčastněnými ústředními orgány zmocněno obecně
závazným předpisem upravit přepravní řád, jenž dle §14 odst. 2
mohl stanovit, ve kterých případech jsou cestující, odesílatel
nebo příjemce povinni zaplatit provozovateli dopravy za porušení
ustanovení přepravního řádu nebo tarifu, poškození nebo znečištění
vozidla nebo jiného zařízení provozovatele dopravy nebo způsobení
poruchy v dopravě peněžitou částku, jejíž výši stanoví přepravní
řád až do 500,- Kč. Zákon č. 68/1979 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, byl ke dni 1. 8. 1994 zrušen ustanovením §42 zákona č.
111/1994 Sb., o silniční dopravě.
Zákon č. 111/1994 Sb. v předmětné době (tj. dne 18. 1. 1998)
neobsahoval ustanovení, jež by stěžovatelce umožňovalo žádat
přirážku k jízdnému.
Novelou zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě,
provedenou zákonem č. 304/1997 Sb., s účinností ode dne 1. 4.
1998 byla v §18a odst. 1 písm. c) a §18a odst. 3 založena
možnost požadovat přepravní přirážku v návaznosti na dopravní
podmínky, a to až do výše 1.000,-Kč.
Hospodářský zákoník č. 109/1964 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, byl ke dni 1. 1. 1992 zrušen ustanovením §772 zákona č.
513/1991 Sb., obchodního zákoníku.
Ve znění platném v předmětné době, tj. ke dni 18. 1. 1998,
dle §772 občanského zákoníku podrobnější úpravu osobní a nákladní
přepravy měly stanovit zvláštní předpisy, zejména přepravní řády
a tarify. Dle §879a občanského zákoníku je pak oprávnění
ministerstev k vydání prováděcích předpisů určeno jejich
příslušnosti, jež je stanovena zákonem č. 2/1969 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.
Z výše uvedeného vyplývá, že ke dni 18. 1. 1998 lze za
zákonná ustanovení zmocňující k vydání vyhlášky č. 127/1964 Sb.
považovat ustanovení §772 občanského zákoníku. Za normu
odkazující, jež na vyhlášku č. 127/1964 Sb. v předmětné době
odkazovala, lze pak považovat §37 odst. 1 písm. c) zákona č.
266/1994 Sb., ve znění platném ke dni 18. 1. 1998, dle něhož
dopravce přepraví za sjednanou cenu osobu, která o přepravu
požádá, jestliže jsou splněny smluvní přepravní podmínky
a podmínky stanovené zvláštním předpisem.
Ústavní soud se tedy nemůže ztotožnit se závěrem obecných
soudů, že ke dni 18. 1. 1998 neexistovalo žádné zákonné
ustanovení, které by zmocňovalo k vydání podzákonného právního
předpisu, jakým byla vyhláška č. 127/1964 Sb., neboť k výše
uvedenému datu byla tato vyhláška platná a účinná a to až do dne
1. 7. 2000, kdy byla výslovně zrušena vyhláškou č. 175/2000 Sb.,
o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu.
Na základě jejího ustanovení §18 odst. 2 byl dopravce oprávněn od
cestujícího, který se nemůže na vyzvání prokázat platnou
jízdenkou, vyžadovat zaplacení jízdného a dále částky 200,- Kč.
Tím, že obecné soudy uvedené skutečnosti nezohlednily,
nedostály všem ústavním kautelám, jež je dle čl. 95 odst. 1 Ústavy
ČR opravňují neaplikovat "jiný právní předpis", ocitly se
v rozporu s požadavkem vázanosti soustavou právních pramenů,
plynoucím z čl. 1 Ústavy ČR, což z pohledu rozhodované věci
zakládá dotčení principů řádného procesu dle čl. 36 odst. 1
Listiny.
Vzhledem k výše uvedenému Ústavní soud konstatuje, že obecné
soudy porušily ústavně zaručená základní práva stěžovatelky dle
čl. 36 odst. 1 Listiny ve spojení s čl. 1 a čl. 79 odst. 3 a čl.
95 odst. 1 Ústavy ČR. Z uvedených důvodů tedy Ústavní soud ústavní
stížnosti dle ustanovení §82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993
Sb. vyhověl a rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 22. 1. 2001,
čj. 44 Co 831/99-33, a rozsudek Okresního soudu ve Vyškově ze dne
2. 7. 1999, čj. 6 C 320/99-18, dle ustanovení §82 odst. 1, odst.
3 písm. a) citovaného zákona, zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 19. února 2002