infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 27.09.2002, sp. zn. IV. ÚS 552/02 [ usnesení / VARVAŘOVSKÝ / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2002:4.US.552.02

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2002:4.US.552.02
sp. zn. IV. ÚS 552/02 Usnesení Ústavní soud ČR rozhodl v senátě složeném z předsedkyně senátu JUDr. Evy Zarembové a soudců JUDr. Vladimíra Čermáka a JUDr. Pavla Varvařovského, ve věci ústavní stížnosti Bc. F. B., podnikajícího pod obchodním jménem F. B., zastoupeného Mgr. P. M., advokátem, proti vyhlášce hlavního města Prahy č. 27/1998, kterou se vydává tržní řád, ve znění pozdějších předpisů, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Návrhem doručeným Ústavnímu soudu dne 16. 8. 2002 se stěžovatel domáhal, aby Ústavní soud nálezem zrušil vyhlášku hlavního města Prahy č. 27/1998, kterou se vydává tržní řád, ve znění pozdějších předpisů, a uložil hl. městu Praze upustit od porušování jeho práv a svobod a cit. vyhlášku neaplikovat ani prostřednictvím jiných jím pověřených subjektů. Stěžovatel tvrdí, že přijetím a aplikací tržního řádu byla porušena jeho ústavně zaručená základní práva zakotvená v čl. 2 odst. 2, čl. 4 odst. 1 a čl. 26 odst. 1 Listiny základních práv a svobod ("Listina"). Uvedl, že jeho stížnost směřuje proti zásahům orgánu veřejné moci, přičemž za protiústavní spatřuje zejména poslední novelu tržního řádu, uskutečněnou vyhláškou č. 4/2002, jejíž některé body jsou dle jeho názoru v rozporu s předpisy vyšší právní síly, zejména zákaz pochůzkové pouliční reklamy na vlastní zboží. Stěžovatel je přesvědčen, že ústavní stížnost svým významem podstatně přesahuje jeho vlastní zájmy, a proto by neměla být dle §75 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů ("zákon"), odmítnuta, neboť se bezprostředně dotýká zájmů všech podnikatelů na daném území. Postup standardními prostředky by předpokládal nejdříve udělení sankce za porušení vyhlášky, odvolání a správní žalobu, což by bylo časově náročné a přivodilo by velké riziko opakovaných pokut. Ústavní soud v prvé řadě přezkoumal, zda ústavní stížnost splňuje všechny formální podmínky stanovené zákonem, tedy především zda napadený tržní řád může představovat tvrzený "zásah orgánu veřejné moci" ve smyslu §72 odst. 1 písm. a) zákona. V souladu s obecně přístupnou judikaturou (viz např.nález Ústavního soudu ve věci sp. zn. III. ÚS 62/95, uveřejněný pod č. 78 ve Sbírce nálezů a usnesení Ústavního soudu , svazek 4), pojem jiného zásahu orgánu veřejné moci je nutno chápat tak, že zpravidla půjde o převážně jednorázový, protiprávní a zároveň protiústavní útok těchto orgánů vůči základním ústavně zaručeným právům a svobodám, který v době útoku představuje trvalé ohrožení po právu existujícího stavu, přičemž takový útok sám není výrazem (výsledkem) řádné rozhodovací pravomoci těchto orgánů a jako takový se vymyká obvyklému přezkumnému či jinému řízení; z této fakticity musí posléze vyplynout, že důsledkům takového "zásahu orgánu veřejné moci" nelze čelit jinak než ústavní stížností, příp. nálezem Ústavního soudu, obsahujícím zákaz takového zásahu. Podle přesvědčení Ústavního soudu je v daném případě zřejmé, že ústavní stížnost je návrhem na zrušení jiného právního předpisu nebo jeho jednotlivých ustanovení (čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy České republiky), ve smyslu §64 odst. 2 zákona, k jehož podání je stěžovatel subjektem zjevně neoprávněným. Označením vyhlášky za "jiný zásah" tak stěžovatel obchází nedostatek aktivní legitimace dle ust. §64 odst. 2 zákona. Argumentaci přesahem vlastních zájmů dle §75 odst. 2 písm. a) zákona nelze v daném případě akceptovat, neboť postup podle tohoto ustanovení (tedy nevyčerpání opravných prostředků) předpokládá procesně způsobilého stěžovatele, kterým v daném případě navrhovatel není. Na základě výše uvedených skutečností proto Ústavnímu soudu nezbylo, než Ústavní stížnost podle ust. §43 odst. 2 písm. b), odmítnout jako návrh podaný osobou zjevně neoprávněnou (§43 odst. 1 písm. c) zákona), a to mimo ústní jednání bez přítomnosti účastníků. Poučení: Proti tomuto usnesení není odvolání přípustné. V Brně dne 27. září 2002 JUDr. Eva Zarembová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2002:4.US.552.02
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 552/02
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 27. 9. 2002
Datum vyhlášení  
Datum podání 16. 8. 2002
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Varvařovský Pavel
Napadený akt obecně závazná vyhláška obce/kraje
Typ výroku odmítnuto - pro 2b
odmítnuto pro neoprávněnost navrhovatele - §43/1/c)
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 128/2000 Sb., čl.
  • 131/2000 Sb., čl.
  • 2/1993 Sb., čl. 4 odst.1, čl. 2 odst.2
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní ústavní principy/demokratický právní stát/princip legality (vázanosti státní moci zákonem)
základní ústavní principy/demokratický právní stát/ukládání povinností pouze na základě zákona
zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
Věcný rejstřík působnost/samostatná
obec/obecně závazná vyhláška
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-552-02
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 43365
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-21