infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 23.03.2004, sp. zn. I. ÚS 102/04 [ usnesení / DUCHOŇ / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2004:1.US.102.04

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2004:1.US.102.04
sp. zn. I. ÚS 102/04 Usnesení Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě složeném z předsedy JUDr. Františka Duchoně a soudců JUDr. Vojena Güttlera a JUDr. Elišky Wagnerové ve věci návrhu A. s. o. Č. ., zastoupené JUDr. M. K., CSc., který navrhovatelka označila jako "ústavní stížnost proti diskriminaci v placení pojistného státem", takto: Návrh se odmítá. Odůvodnění: Ústavnímu soudu byl dne 23. 2. 2004 doručen návrh A. s. o. Č. r. (dále jen "navrhovatelka"), kterým napadla současnou zákonnou úpravu zdravotního pojištění zvýhodňující stát v placení pojistného na všeobecné zdravotní pojištění. Uvedla, že pokud je plátcem pojistného stát, platí na osobu 476,-- Kč měsíčně, jiný zaměstnavatel však platí 603,-- Kč měsíčně. Konkrétní vyměřovací základ je stanoven nařízením vlády č. 230/2003 Sb. Přijetím zákona č. 455/2003 Sb. sice došlo k částečnému zrovnoprávnění odvodu zdravotního pojistného veřejného zdravotního pojištění, ale ani nová zákonná úprava neodstranila uvedenou disproporci. Taková praxe je podle navrhovatelky v přímém rozporu s článkem 1 Listiny základních práv a svobod, podle níž jsou si lidé rovni v důstojnosti a právech, měli by si tedy být rovni i v případech zdravotního pojištění a ve způsobu, jakým na pojištění přispívá stát. Princip rovnosti je zakotven i v Evropské sociální chartě. Navrhovatelka požaduje, aby Ústavní soud vydal nález, jímž zruší nařízení vlády č. 230/2003 Sb., kterým se stanoví vyměřovací základ pro rok 2004 u osoby, za kterou je plátcem pojistného na všeobecné zdravotní pojištění stát. Z obsahu návrhu je zřejmé, že se nejedná o ústavní stížnost ve smyslu ust. čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy ČR a §72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"), protože takováto ústavní stížnost může směřovat jen proti individuálnímu právnímu aktu, který vzešel z konkrétního řízení, jehož účastníky byly konkrétní subjekty (fyzické nebo právnické osoby), příp. proti aktu orgánu veřejné moci, který spočívá v nečinnosti tohoto orgánu, i když byl tento orgán povinen za daných okolností (v konkrétním řízení) jednat. Svou podstatou je tedy "ústavní stížnost" navrhovatelky návrhem na zrušení jiného právního předpisu nebo jeho jednotlivých ustanovení [čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy ČR], podle §64 odst. 2 zákona o Ústavním soudu, ve kterém jsou zároveň vyjmenovány subjekty, které jsou aktivně legitimovány k podání takového návrhu. Navrhovatelka by mohla být aktivně legitimována k podání tohoto návrhu pouze za podmínek §64 odst. 2 písm. d) zákona o Ústavním soudu. Podle tohoto ustanovení návrh na zrušení jiného právního předpisu nebo jeho jednotlivých ustanovení podle čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy ČR je oprávněn podat ten, kdo podal ústavní stížnost za podmínek uvedených v §74 tohoto zákona. K podání návrhu by tedy byla navrhovatelka legitimována pouze v případě, pokud by aplikací tohoto právního předpisu (v daném případě nařízení vlády) nastala skutečnost, která je předmětem ústavní stížnosti a která by přímo zasáhla do sféry ústavně zaručených práv navrhovatelky ve formě rozhodnutí či jiného zásahu orgánu veřejné moci (viz předchozí odstavec) a jestliže by návrh na zrušení jiného právního předpisu byl podán spolu s touto ústavní stížností [§74 zákona o Ústavním soudu]. Návrh navrhovatelky na zrušení nařízení vlády č. 230/2003 Sb., kterým se stanoví vyměřovací základ pro rok 2004 u osoby, za kterou je plátcem pojistného na všeobecné zdravotní pojištění stát, uvedeným podmínkám nevyhovuje. Je tedy návrhem podaným osobou zjevně neoprávněnou [§43 odst. 1 písm. c) zákona o Ústavním soudu] a jako takový jej proto Ústavní soud odmítl podle §43 odst. 2 písm. b) zákona o Ústavním soudu. Poučení: Proti tomuto usnesení není odvolání přípustné. V Brně dne 23. března 2004 JUDr. František Duchoň předseda I. senátu Ústavního soudu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2004:1.US.102.04
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 102/04
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 23. 3. 2004
Datum vyhlášení  
Datum podání 23. 2. 2004
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Duchoň František
Napadený akt  
Typ výroku odmítnuto pro neoprávněnost navrhovatele - §43/1/c)
odmítnuto - pro 2b
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 2/1993 Sb., čl. 31
  • 230/2003 Sb., čl.
  • 455/2003 Sb., čl.
  • 592/1992 Sb., §2, §3
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/rovnost v právech a důstojnosti a zákaz diskriminace
hospodářská, sociální a kulturní práva/právo na ochranu zdraví
základní ústavní principy/demokratický právní stát/ukládání povinností pouze na základě zákona
zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
Věcný rejstřík diskriminace
zdravotní pojištění
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-102-04
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 46038
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-19