Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 05.10.2004, sp. zn. II. ÚS 120/03 [ usnesení / NYKODÝM / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2004:2.US.120.03

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2004:2.US.120.03
sp. zn. II. ÚS 120/03 Usnesení ČESKÁ REPUBLIKA USNESENÍ Ústavního soudu Ústavní soud rozhodl v senátu složeném z předsedkyně senátu JUDr. Dagmar Lastovecké a soudců JUDr. Stanislava Balíka a JUDr. Jiřího Nykodýma o ústavní stížnosti Z. L. k., zastoupené hejtmanem RNDr. P. P., právně zastoupené JUDr. P. U., advokátem, proti zásahu státu - Ministerstva vnitra ČR, Ministerstva financí ČR, Ministerstva zdravotnictví ČR a Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, spočívajícím v předání zadlužených zdravotnických zařízení, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Dne 26. února 2003 byla Ústavnímu soudu, ve lhůtě dle ustanovení §72 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon"), doručena ústavní stížnost, kterou byl napaden postup orgánů veřejné moci vůči územnímu celku samosprávy - Libereckému kraji. Dne 1. ledna 2003, na základě zákona č. 290/2002 Sb., o přechodu některých dalších věcí, práv a závazků České republiky na kraje a obce, občanská sdružení působící v oblasti tělovýchovy a sportu a o souvisejících změnách a o změně zákona č. 157/2000 Sb., o přechodu některých věcí, práv a závazků z majetku České republiky, ve znění zákona č. 10/2001 Sb., a zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, přešly příspěvkové organizace státu na kraj. Jednalo se o Nemocnici Liberec, se sídlem Liberec, Husova 10, Nemocnici s poliklinikou Česká Lípa, se sídlem Česká Lípa, Purkyňova 1849, a Okresní ústav sociálních služeb Liberec, se sídlem Liberec, Tanvaldská 269, a Okresní ústav sociálních služeb Jablonec nad Nisou se sídlem Jablonec nad Nisou, Lesní 27a. Stát ke dni přechodu příspěvkových organizací na kraj nezajistil, aby výše pohledávek byla shodná s výší jejich závazků. Příslušné okresní úřady, které do dne přechodu vykonávaly jménem státu zřizovatelské funkce, byly o stavu převáděných příspěvkových organizací prokazatelně informovány a byly žádány, aby situaci řešily. Spolu s přechodem příspěvkových organizací přešly na kraj i některé povinnosti státu. Přechod, dle citovaného zákona č. 290/2002 Sb., je jednostranný úkon, kdy projev vůle nabyvatele nebyl vyžadován, ani s ním nebylo v zákoně počítáno. Stát tedy převedl na územní samosprávný celek své, zákonem garantované povinnosti, aniž by dal Libereckému kraji prostor k jednání o řešení závazku státu na něj jednostranně převáděných. Stát však převedl na kraj i závazky ve značné výši, bez odpovídajícího příspěvku na jejich úhradu. Liberecký kraj, respektive zastupitelstvo Libereckého kraje v uvedeném postupu shledalo zásah do práva na samosprávu, zaručeného mu v čl. 8 a 100 Ústavy ČR, neboť bylo nuceno prostředky rozpočtu kraje použít, v rozporu se zákonem č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, nikoliv dle potřeb kraje a jeho občanů, ale k úhradě finančních závazků státu, jejichž vznik nemohlo žádným způsobem ovlivnit. Rovněž postupem státu v uvedeném případě mělo dojít k zásahu do práva na vlastnictví majetku, zaručeného v čl. 11 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Rovněž mělo dojít k porušení práva dle čl. 4 odst. 1 Listiny, podle kterého mohou být povinnosti ukládány jen na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod, přičemž omezení základních práv nesmí být zneužito k jiným účelům, než pro která byla stanovena. S ohledem na uvedené okolnosti se proto navrhovatel domáhal, aby Ústavní soud zakázal příslušným státním orgánům pokračovat v porušování ústavním pořádkem zaručeného práva na samosprávu Libereckého kraje, a přikázal jim, aby obnovily stav před porušením tohoto práva. Domáhal se rovněž, aby příslušné státní orgány, tj. Ministerstvo vnitra ČR, Ministerstvo zdravotnictví ČR, Ministerstvo financí ČR a Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, učinily do 60 dnů od rozhodnutí Ústavního soudu opatření, kterými by došlo k vyrovnání všech závazků v ústavní stížnosti uvedených příspěvkových organizací. Na základě výzvy Ústavního soudu se k věci vyjádřili účastníci řízení. Ministerstvo vnitra ČR prostřednictvím pověřené zástupkyně, Ministerstvo zdravotnictví ČR, Ministerstvo financí ČR a Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, prostřednictvím příslušného ministra. Ministerstva odkázala na nález Ústavního soudu ze dne 9. července 2003, sp. zn. Pl. ÚS. 5/03 (publikován pod č. 211/2003 Sb.), který se touto problematikou zabýval, a rozhodl jen o zrušení ustanovení §3 a 6 zákona č. 290/2002 Sb. Ministr práce a sociálních věcí navíc současně konstatoval, že stát poskytl nástroje k udržení finanční stability, což blíže specifikoval ministr financí. Ministerstva vnitra, zdravotnictví a financí dále poukázala na aktivní legitimaci stěžovatele k podání správní žaloby dle ustanovení §4 zákona č. 150/2002 Sb., o soudním řádu správním. Zástupkyně ministra vnitra ČR pak ještě odkázala na usnesení Ústavního soudu ze dne 12. června 2003, sp. zn. III. ÚS 74/03, kterým byla obdobná ústavní stížnost Plzeňského kraje odmítnuta jako nepřípustná s ohledem na zákon č. 150/2002 Sb., o soudním řádu správním. Ústavní soud po seznámení s předloženými podklady dospěl k závěru, že ústavní stížnost není přípustná. Dle §4 odst. 1 lit. c) a §82 až §87 zákona č. 150/2002 Sb., o soudním řádu správním, s účinností ode dne 1. ledna 2003, rozhodují ve správním soudnictví soudy o ochraně před nezákonným zásahem správního orgánu, kdy právo aktivní legitimace pro podání žaloby je (§2 s.ř.s.) zakotveno i pro právnické osoby. Dle ustanovení §75 odst. 1 zákona, je nepřípustná ústavní stížnost, jestliže nebyly vyčerpány veškeré procesní prostředky, které zákon k ochraně práv přiznává, není-li dán důvod pro výjimku z uvedené zásady (§75 odst. 2 zákona). Ústavní soud, dle ustanovení §43 odst. 1 lit. e) zákona, mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků, usnesením odmítne ústavní stížnost, je-li podaný návrh nepřípustný a nestanoví-li tento zákon jinak. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 5. října 2004 JUDr. Dagmar Lastovecká, v. r.předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2004:2.US.120.03
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 120/03
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 5. 10. 2004
Datum vyhlášení  
Datum podání 26. 2. 2003
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel KRAJ / ZASTUPITELSTVO KRAJE
KRAJ / ZASTUPITELSTVO KRAJE
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Nykodým Jiří
Napadený akt jiný zásah orgánu veřejné moci
jiný zásah orgánu veřejné moci
jiný zásah orgánu veřejné moci
jiný zásah orgánu veřejné moci
Typ výroku odmítnuto pro nepřípustnost - §43/1/e)
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 1/1993 Sb., čl. 8, čl. 100, čl. 101
  • 129/2000 Sb., čl.
  • 2/1993 Sb., čl. 4, čl. 11
  • 218/2000 Sb., čl.
  • 290/2002 Sb., §1 odst.2 písm.b, §2, §3, §18
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na územní samosprávu
základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek
základní ústavní principy/demokratický právní stát/ukládání povinností pouze na základě zákona
zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
Věcný rejstřík pravomoc/dělba vertikální
právní předpis
zdravotní péče
vlastnictví
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-120-03
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 44331
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-21