infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 23.09.2004, sp. zn. II. ÚS 538/04 [ usnesení / LASTOVECKÁ / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2004:2.US.538.04

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2004:2.US.538.04
sp. zn. II. ÚS 538/04 Usnesení Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Dagmar Lastovecké a soudců JUDr. Stanislava Balíka a JUDr. Jiřího Nykodýma o návrhu Bc. M. Š., na zrušení nařízení vlády č. 140/2004 Sb., kterým se stanoví zaměstnancům ve veřejných službách a správě výše dalšího platu v prvním pololetí roku 2004, takto: Návrh se odmítá. Odůvodnění: Navrhovatelka se svým návrhem, podaným Ústavnímu soudu osobně dne 1. 9. 2004, domáhá zrušení rubrikovaného nařízení vlády. Domnívá se, že vláda České republiky jako orgán veřejné moci porušila tímto právním předpisem její práva, ústavně zaručená čl. 4 odst. 4 a čl. 28 Listiny základních práv a svobod. Předtím, než Ústavní soud přistoupí k věcnému projednání podaného návrhu, zkoumá, zda jsou splněny podmínky řízení před Ústavním soudem, proto se zabýval v prvé řadě otázkou aktivní legitimace navrhovatelky. Podle ustanovení čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy České republiky Ústavní soud rozhoduje o zrušení zákonů nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem. Podle čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy České republiky dále rozhoduje Ústavní soud o zrušení jiných právních předpisů nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem nebo zákonem. Zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"), stanoví, kdo a za jakých podmínek je oprávněn podat návrh na zahájení řízení, a další pravidla o řízení před Ústavním soudem (čl. 88 odst. 1 Ústavy české republiky). Fyzická osoba může podat návrh na zrušení právního předpisu nebo jeho části pouze tehdy, spojí-li takový návrh s ústavní stížností směřující proti rozhodnutí vydanému v konkrétním řízení nebo proti jinému zásahu orgánu veřejné moci spočívajícím v konkrétním postupu ve vztahu k této osobě. Napadené rozhodnutí či jiný postup se přitom musejí opírat o aplikaci právního předpisu, jehož neústavnost je v řízení tvrzena [§64 odst. 2 písm. d) a §74 zákona o Ústavním soudu]). Navrhovatelka však neiniciovala svým podáním řízení o konkrétní kontrole norem (nepodala návrh na zahájení řízení o ústavní stížnosti) a nestala se tak osobou oprávněnou navrhovat abstraktní kontrolu norem v řízení o zrušení právního předpisu nebo jeho části. Jednotlivec je tedy oprávněn podat návrh na zrušení právního předpisu nebo jeho části až tehdy, je-li splněna podmínka individualizace zásahu do základního práva. Argumentace protiústavností napadeného předpisu sama o sobě není dostačujícím důvodem pro zásah Ústavního soudu. Tuto skutečnost nemůže nikterak ovlivnit ani ustanovení §75 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu, jehož užití se v daném případě navrhovatelka dovolává, neboť toto ustanovení upravuje toliko výjimku z tzv. zásady subsidiarity ústavní stížnosti ve vztahu k jiným prostředkům ochrany práv, nedotýká se však podmínky individualizace zásahu, jež je samotným pojmovým znakem předmětu ústavní stížnosti jako prostředku k ochraně práv jednotlivce. Jak již Ústavní soud v minulosti uvedl, procesním prostředkem ochrany přímo proti právní normě je pouze návrh podle §64 zákona o Ústavním soudu (tedy pouze návrh v řízení o zrušení zákona, jiného právního předpisu nebo jejich části), jehož ustanovení jsou natolik jednoznačná, že je nelze ani pomocí §75 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu obejít (srov. usnesení Ústavního soudu ze dne 25. 7. 1994 ve věci sp. zn. I. ÚS 92/94 in Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu, svazek 2, usnesení č. 15, str. 234). S ohledem na výše uvedené skutečnosti se jevilo nadbytečným vyzývat navrhovatelku k odstranění vad podání, spočívajících zejména v absenci povinného právního zastoupení (§30 odst. 1 zákona o Ústavním soudu). Ani jejich odstranění by konečné rozhodnutí ve věci nemohlo ovlivnit. Za situace, kdy návrh na zrušení výše uvedeného nařízení vlády ve smyslu §64 odst. 2 zákona o Ústavním soudu byl podán osobou zjevně neoprávněnou, nezbylo Ústavnímu soudu, než návrh mimo ústní jednání ve smyslu ustanovení §43 odst. 2 písm. b) ve spojení s ustanovením §43 odst. 1 písm. c) zákona o Ústavním soudu, odmítnout. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 23. září 2004 JUDr. Dagmar Lastovecká, předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2004:2.US.538.04
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 538/04
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 23. 9. 2004
Datum vyhlášení  
Datum podání 1. 9. 2004
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Lastovecká Dagmar
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku odmítnuto pro neoprávněnost navrhovatele - §43/1/c)
odmítnuto - pro 2b
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 140/2004 Sb., čl.
  • 2/1993 Sb., čl. 28, čl. 4 odst.4
  • 40/1964 Sb., §850
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení hospodářská, sociální a kulturní práva/právo na spravedlivou odměnu za práci
základní ústavní principy/demokratický právní stát/princip legality (vázanosti státní moci zákonem)
zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
Věcný rejstřík  
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-538-04
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 47184
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-18