Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 23.11.2004, sp. zn. IV. ÚS 195/04 [ usnesení / VÝBORNÝ / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2004:4.US.195.04

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2004:4.US.195.04
sp. zn. IV. ÚS 195/04 Usnesení IV. ÚS 195/04 Ústavní soud ČR rozhodl v senátě složeném z předsedy senátu JUDr. Miloslava Výborného a soudkyň JUDr. Elišky Wagnerové a JUDr. Michaely Židlické, ve věci ústavní stížnosti JUDr. M. D., zastoupené JUDr. J. Š. advokátkou, proti usnesením Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 27. 2. 2004, čj. 9 Co 917/2003-47, ze dne 27. 2. 2004, čj. 9 Co 1032/2003-46, ze dne 27. 2. 2004, čj. 9 Co 77/2004-101, ze dne 30. 3. 2004, čj. 9 Co 801/2003-172, ze dne 19. 4. 2004, čj. 9 Co 861 /2003-108, ze dne 19. 4. 2004, čj. 9 Co 879/2003-65 a ze dne 19. 4. 2004, čj. 9 Co 908/2003-83, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Návrhem doručeným Ústavnímu soudu dne 21. 6. 2004 se JUDr. M. D. (dále jen "stěžovatelka") domáhala, aby Ústavní soud nálezem zrušil výše uvedená usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem. Stěžovatelka byla notářkou v Teplicích až do 7. 6. 2002, kdy byla z funkce notářky odvolána. Následně provedla vyúčtování v dědických věcech, kde vystupovala jako pověřená soudní komisařka. V sedmi věcech, které jsou předmětem ústavní stížnosti, stěžovatelka neprovedla veškeré úkony a v řízení bylo tudíž činno více notářů. Vzhledem k této skutečnosti okresní soud podle vyhlášky Ministerstva spravedlnosti České republiky č. 612/1992 Sb., o odměnách notářů a správců dědictví, stanovil celkovou výši odměny notářů a dále podle §16 odst. 2 cit. vyhlášky, po posouzení rozsahu činnosti notářů, stanovil podíl stěžovatelky na celkové odměně, přičemž zbývající část odměny přiznal notáři, který řízení o dědictví dokončil. Proti usnesením okresního soudu podala stěžovatelka odvolání, v nichž jednak namítla, že okresní soud celkovou odměnu mezi notáře nesprávně rozdělil a v některých případech též aplikoval nesprávný předpis pro stanovený výše odměny, neboť mělo být při určení odměny postupováno podle vyhlášky Ministerstva spravedlnosti České republiky č. 196/2001 Sb., o odměnách notářů a správců dědictví, platné v době, kdy notářce vzniklo právo na zaplacení odměny, což je právní moci usnesení, tj.nikoliv podle vyhl.č. 612/1992 Sb. Odvolací soud napadená usnesení okresního soudu jako věcně správná potvrdil a v jednom případě změnil. Stěžovatelka tvrdí, že napadenými usneseními odvolacího soudu bylo porušeno její právo na odměnu za práci, zakotvené v čl. 28 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a současně byl porušen i čl. 36 odst. 1 Listiny. Nesouhlasí s názorem obecných soudů, že rozhodujícím kritériem pro určení, který právní předpis má být soudem při stanovení odměny aplikován, je den, kdy bylo dědické řízení zahájeno. Má zato, že notář - soudní komisař je povinen účtovat podle předpisu platného v době, kdy mu nárok na provedení vyúčtování odměny vznikl. Takto se cítí být poškozena, neboť soudy aplikovaná vyhláška v době, kdy předkládala soudu návrh konečných usnesení, již neplatila a navíc byla pro ni nepříznivější ve srovnáním s novou vyhláškou č. 196/2001 Sb. Krajský soud v Ústí nad Labem, jako účastník řízení, ve svém vyjádření k ústavní stížnosti odkázal na odůvodnění svých ústavní stížností napadených usnesení. Ústavní soud poté, co se seznámil s obsahem ústavní stížnosti a vzal v úvahu výše uvedená tvrzení a vyjádření účastníků, dospěl k závěru, že ústavní stížnost je třeba jako návrh zjevně neopodstatněný odmítnout, a to z následujících důvodů. V ústavní stížnosti stěžovatelka především tvrdila porušení základního práva zakotveného čl. 28 Listiny, jež zní: "Čl. 28 Zaměstnanci mají právo na spravedlivou odměnu za práci a na uspokojivé pracovní podmínky. Podrobnosti stanoví zákon." Ústavní soud je toho názoru, že cit. článek se na věc stěžovatelky nevztahuje a že z tohoto důvodu jsou její tvrzení o porušení veřejného subjektivního "práva zaměstnance na spravedlivou odměnu za práci" zjevně neopodstatněná. Ze stanoviska Pléna Ústavního soudu ve věci Pl. ÚS st. 1/96, kterým je senát vázán, totiž plyne, že článek 28 Listiny upravuje jedno z práv, tvořících obsah pracovněprávních vztahů a tudíž soukromoprávních smluvních vztahů. V dědickém řízení však pověřený notář má postavení soudního komisaře a jeho úkony se považují za úkony soudu (§38 o.s.ř.). O tom, kdo a v jaké výši platí odměnu notáře a jeho hotové výdaje, rozhodne soud v řízení o dědictví v usnesení, jímž se řízení u něho končí (§151a o.s.ř.). Jinak řečeno, vzhledem k veřejnoprávní povaze vztahů týkajících se odměny notáře, je tvrzení stěžovatelky o porušení čl. 28 Listina ratione materiae zjevně neopodstatněné. Je ovšem nepochybné, že při rozhodování soudu o tom, kdo a v jaké výši platí odměnu notáře a jeho hotové výdaje, musí obecné soudy dbát principů spravedlivého procesu, ústavně zakotvených v čl. 36 odst. 1 Listiny resp. čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva"). Z těchto principů ovšem nelze dovodit, že obecné soudy rozhodující o odměně notáře musí akceptovat jeho právní názor, z něhož vychází vyúčtování. Podstatou ústavní stížnosti v této části je ovšem právě nesouhlas stěžovatelky s právním posouzením její věci okresním soudem a následně odvolacím soudem. Z ústavněprávního hlediska tak jde především o posouzení, zda právní názor odvolacího soudu, s nímž stěžovatelka nesouhlasí, představuje namítané porušení práva na soudní ochranu resp. spravedlivý proces. Ústavní soud je toho názoru, že nikoliv. Věc stěžovatelky byla posouzena v řádném procesu. V právních závěrech odvolacího soudu neshledává Ústavní soud nic, co by opravňovalo jeho zásah, když, jak dal opakovaně najevo, není obecným soudům nadřízen a není ani vrcholem jejich soustavy. Ústavní stížnost je tak v podstatě jen nesouhlasem stěžovatelky se závěry obecných soudů a opakováním argumentů uplatněných již v odvolání, a nevyplývá z ní nic, co by posunulo projednávanou věc do ústavněprávní roviny. Z uvedených důvodů jeví se Ústavnímu soudu tvrzení stěžovatelky o porušení práva na soudní ochranu zakotveného v čl. 36 a násl. Listiny, resp. v čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod, jako zjevně neopodstatněné. Na základě výše uvedených skutečností proto Ústavnímu soudu nezbylo, než návrh podle ust. §43 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, v platném znění, jako zjevně neopodstatněný odmítnout, a to mimo ústní jednání bez přítomnosti účastníků. Poučení: Proti tomuto usnesení není odvolání přípustné. V Brně dne 23. listopadu 2004 JUDr. Miloslav Výborný, v.r. předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2004:4.US.195.04
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 195/04
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 23. 11. 2004
Datum vyhlášení  
Datum podání 21. 6. 2004
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Výborný Miloslav
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost - §43/2/a)
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 196/2001 Sb., §26
  • 2/1993 Sb., čl. 28
  • 612/1992 Sb., čl.
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces
hospodářská, sociální a kulturní práva/právo na spravedlivou odměnu za práci
Věcný rejstřík náklady řízení
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-195-04
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 48165
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-16