Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 31.07.2006, sp. zn. IV. ÚS 328/06 [ usnesení / VÝBORNÝ / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2006:4.US.328.06

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2006:4.US.328.06
sp. zn. IV. ÚS 328/06 Usnesení IV. ÚS 328/06 Ústavní soud rozhodl dne 31. července 2006 v senátě složeném z předsedkyně Vlasty Formánkové, soudce Miloslava Výborného a soudkyně Michaely Židlické o ústavní stížnosti F. K., zastoupeného Mgr. Jaroslavem Čapkem, advokátem, AK se sídlem Komenského 241, 500 03 Hradec Králové, proti usnesení Krajského soudu v Praze ze dne 13. 3. 2006, čj. 30 Nc 61/2005-160, spojené s návrhem na předložení věci k Evropskému soudnímu dvoru k rozhodnutí o předběžné otázce, takto: Ústavní stížnost a návrh s ní spojený se odmítají. Odůvodnění: Včas podanou ústavní stížností se stěžovatel s tvrzením o porušení svých práv ústavně zaručených v čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a čl. 6 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod domáhá zrušení shora označeného usnesení krajského soudu, jímž bylo rozhodnuto, že soudkyně Okresního soudu v Kladně JUDr. Hana Homolová není vyloučena z projednávání a rozhodování věci, vedené u Okresního soudu v Kladně pod sp. zn. 15 C 55/2001. Stěžovatel vytkl krajskému soudu, že při svém rozhodování o námitce podjatosti se téměř nezabýval argumenty stěžovatele a vycházel pouze z prohlášení dotčené soudkyně, která uvedla, že k věci, účastníkům řízení ani jejich zástupcům nemá žádný vztah, při rozhodování nebyla ovlivněna výroky představitelů státní moci, politiků či jiných osob, které byly prezentovány v médiích nebo komentáři médií týkajících se stěžovatele, a že v souvislosti s řízeními, v nichž je stěžovatel účastníkem řízení, na ni nebyl činěn žádný nátlak a do projednávaných věcí nebylo nikým zasahováno. Stěžovatel má však za to, že okolnosti vzbuzující důvodné pochybnosti o nepodjatosti soudkyně Hany Homolové existují, že vycházet pouze z jejího subjektivního pocitu nestačí a odkázal na Analýzu mediální prezentace kauzy K., Stanovisko ke skutečnostem obsaženým, případně dovoditelným z obsahu Analýzy mediální prezentace kauzy K. a přílohách ke stanovisku, kterými se však soud vůbec nevypořádal. S odkazem na předchozí judikaturu Ústavního soudu (v ústavní stížnosti citované nálezy) stěžovatel označil takový postup soudu za nepřijatelný, neboť při rozhodování o námitce podjatosti soudce není přípustné vycházet pouze ze subjektivního pocitu soudce, zda se cítí či necítí podjatý, ale namístě je objektivní úvaha, zda vzhledem k okolnostem lze mít za to, že by soudce podjatý mohl být. K dokumentování nepřípustného tlaku moci výkonné na moc soudní při projednávání podaných žalob stěžovatel zmínil rozhovor s bývalým ministrem kultury P. Dostálem uveřejněný v deníku Právo dne 3. 7. 2003, ve kterém se tehdejší ministr vyjadřoval ke sporům, které stěžovatel u Okresního soudu v Ústí nad Orlicí vyhrál, a ke schůzce představitelů parlamentních stran, kterou k těmto kauzám sám inicioval. Stěžovatel poukázal na to, že i další člen tehdejší vlády P. Rychetský vyjádřil svůj nesouhlas s rozhodnutími Okresního soudu v Ústí nad Orlicí a vyzval Nejvyšší soud ČR k přijetí sjednocujícího stanoviska, které by zabránilo dalším úspěchům stěžovatele. Vedle těchto skutečností existují i aktivity Ministerstva spravedlnosti, které nejenže vzbuzují pochybnosti o nepodjatosti soudkyně Homolové, ale její nezávislost a nestrannost přímo vylučují. Jde o tzv. informační povinnost, kdy krajské soudy zasílají Ministerstvu spravedlnosti na jeho žádost zprávy o průběhu sporů stěžovatele. Na dotaz stěžovatele místopředsedkyně Krajského soudu v Praze JUDr. Miřacká tuto informaci potvrdila. Stěžovatel považuje takový postup, byť je opírán o zákon č. 6/2002 Sb., za bezprecedentní zásah do výkonu moci soudní, jehož jediným závěrem bylo vyvinout na soudce rozhodující o jeho žalobách tlak v tom směru, aby nadále rozhodovali tak, jak si to přejí představitelé moci výkonné a zákonodárné. Stěžovatel upozornil na to, že i Ústavní soud ve svých rozhodnutích (např. usnesení ze dne 28. 2. 2006, sp. zn. II.ÚS 71/06) dospěl k závěru, že rozsah informační povinnosti obecných soudů ve věcech stěžovatele je neslučitelný s principem oddělení soudní moci od výkonné. Stěžovatel proto zpochybňuje prohlášení soudkyně Homolové o tom, že nebyla při rozhodování ovlivněna výroky představitelů státní moci a považuje je za nevěrohodné. Všechny výše uvedené skutečnosti podle stěžovatele odůvodňují vyloučení z rozhodování jeho věcí nejen shora jmenovanou soudkyni, ale i všechny ostatní soudce obecných soudů v ČR, neboť se nebrání tlaku Ministerstva spravedlnosti a nelze je tedy považovat za nestranné a nezávislé. Stěžovatel vznesl v ústavní stížnosti rovněž námitku podjatosti i všech soudců Ústavního soudu, když zvláště stávající předseda Ústavního soudu JUDr. Pavel Rychetský byl ve stěžovatelově věci činný již při výkonu funkce ministra spravedlnosti, když žádal Nejvyšší soud ČR o zaujetí sjednocujícího stanoviska k otázce vztahu restitučních a obecných předpisů, které mělo zabránit dalším úspěchům stěžovatele v jeho soudních sporech. Vzhledem k tomu, že podle stěžovatele neexistuje v ČR soudce, který by byl při rozhodování stěžovatelovy věci skutečně nestranný a nezávislý, stěžovatel se domnívá, že spravedlivého posouzení věci by se mu mohlo dostat v rámci právního prostoru Evropské unie. Jak totiž vyplývá z čl. 6 odst. 1 Smlouvy o Evropské unii, je Evropská unie založena na zásadách svobody, demokracie, dodržování lidských práv a základních svobod a právního státu. Protože stěžovatel nenalezl žádné rozhodnutí Evropského soudního dvora v Lucemburku, které by již odpovědělo na otázku, zda lze toto ustanovení interpretovat tak, že lze za určitých předpokladů přenést rozhodovací pravomoc ze soudů jednoho členského státu na soudy jiného členského státu, domnívá se, že tato otázka ještě Evropským soudním dvorem vyřešena nebyla. Proto navrhl, aby Ústavní soud přerušil řízení o ústavní stížnosti a dle čl. 234 Smlouvy o založení Evropského soudu předložil Evropskému soudnímu dvoru následující předběžnou otázku: "Je obsaženo v čl. 6 Smlouvy o Evropské unii, případně jinde v právu Evropské unie, výslovně nevyjádřené pravidlo zavazující členský stát EU k přenesení rozhodovací pravomoci svých soudů na soudy jiného členského státu v případě, že vlastní soudy ztratí v rozhodování svou nestrannost a nezávislost? Pokud bude znít odpověď kladně, je významné pro určení soudu jiného členského státu občanství/domicil osoby, jejíž věc má být projednána v jiném členském státě unie? Pokud odpověď Evropského soudního dvora bude znít i tentokráte kladně, je nutné předložit věc k rozhodnutí soudu toho státu, jehož je osoba občanem, nebo kde má domicil?" Stěžovatel v závěru ústavní stížnosti navrhl, aby Ústavní soud v případě, že Evropský soudní dvůr nenalezne způsob, jak stěžovateli zajistit jeho právo na spravedlivý proces, přijal nález, kterým napadené usnesení Krajského soudu v Praze zruší. Z odůvodnění usnesení Krajského soudu v Praze, přiloženého k ústavní stížnosti, vyplynulo, že stěžovatel vznesl námitku podjatosti vůči soudkyni Okresního soudu v Kladně JUDr. Haně Homolové s odůvodněním v podstatě stejným, jaké stěžovatel uplatnil v ústavní stížnosti. K prokázání tvrzeného vměšování zákonodárné moci poukázal na přijetí zákona č. 120/2004 Sb., ovlivnění mocí výkonnou kromě předložených listin (k analýze mediální prezentace jeho věci a dalších) hodlal doložil svědeckými výpověďmi označených svědků. Krajský soud v Praze konstatoval, že nebyly zjištěny žádné okolnosti, ze kterých by bylo možno usuzovat na podjatost jmenované soudkyně, a dospěl k závěru o nenaplnění zákonných předpokladů pro její vyloučení z projednávání a rozhodnutí označené věci. Krajský soud v Praze poukázal na závěr Ústavního soudu vyjádřený v usnesení ze dne 6. 12. 2005, sp. zn. II.ÚS 14/04, podle kterého by přistoupení na argumentaci stěžovatele ... znamenalo připustit závěr, že kritika soudních rozhodnutí ze strany politiků by paralyzovala soudní moc do té míry, že ztratila svou nezávislost, což je závěr, který je neudržitelný. Ústavní soud přezkoumal napadené rozhodnutí z hlediska tvrzeného porušení ústavně zaručených práv stěžovatele a poté dospěl k závěru, že ústavní stížnost je zjevně neopodstatněná. Prakticky totožnou ústavně právní argumentaci jako v projednávané ústavní stížnosti stěžovatel uplatnil i v řadě jiných svých ústavních stížností, kterými brojil proti rozhodnutím o námitce podjatosti soudců obecných soudů rozhodujících v jeho věcech. Stěžovatel postavil svoji ústavní stížnost především na úvaze, že o vyloučení soudců z projednávání věci bude rozhodnuto kladně za předpokladu, že se mu podaří prokázat důvodnou pochybnost o tom, že jeho věc rozhodují nezávislí a nestranní soudci. Tato úvaha má být naplněna především odkazy na politický tlak na zamítnutí stěžovatelových žalob, způsob, jakým představitelé moci výkonné komentují rozhodování soudů o návrzích stěžovatele, a jak do řízení ingeruje Ministerstvo spravedlnosti, které si vyžádalo od obecných soudů pravidelné a podrobné informace o řízeních, jichž je stěžovatel účastníkem, což ve svém souhrnu zakládá důvodné pochybnosti o nepodjatosti všech soudců v České republice. Ústavní soud již v několika předešlých rozhodnutích o ústavních stížnostech stěžovatele (např. usnesení ze dne 7. 2. 2006, sp. zn. I. ÚS 16/06, ze dne 6. 2. 2006, sp. zn. I. ÚS 14/06 nebo ze dne 28. 2. 2006 sp. zn. II.ÚS 71/06) uvedl, že tyto aktivity některých politiků, na které stěžovatel poukázal, ať už měly v minulosti podobu verbálních projevů sdělovaných mediím nebo se i jinak zaměřovaly na vytvoření negativní atmosféry ve vztahu k stěžovatelovým návrhům před obecnými soudy anebo by se jednalo přímo o pokusy ingerovat do těchto řízení, jsou v podmínkách právního státu nepřípustné, což platí tím spíše o aktivitách Ministerstva spravedlnosti, s nimiž se měl čtvrtý senát Ústavního soudu možnost seznámit z dokladů přiložených stěžovatelem k některým z dříve podaných ústavních stížností (výzva ředitele Odboru organizace a dohledu Ministerstva spravedlnosti ČR předsedovi Krajskému soudu v Hradci Králové, zpráva místopředsedy Krajského soudu v Hradci Králové o stavu řízení ve věcech F. O. K. a příloha k ní). Z těchto dokladů vyplývá, že ministerstvo zavázalo obecné soudy informační povinností takového rozsahu, který je neslučitelný s principem oddělení soudní moci od moci výkonné. Jak Ústavní soud uvedl ve svém usnesení sp. zn. II.ÚS 71/06, tato povinnost uložená ministerstvem jde nad rozsah toho, co lze považovat za výkon státní správy soudů, což je jediný prostor, v němž se realizuje přímý vztah mezi mocí výkonnou a soudní (z předložených podkladů nevyplývá, že by ministerstvo tímto opatřením sledovalo zajištění podmínek pro řádný výkon soudnictví, zejména po stránce personální, organizační, hospodářské, finanční a výchovné, nebo že by bylo motivováno snahou odvrátit průtahy v řízeních či dohlížet nad důstojností řízení a soudcovskou etikou - srov. §118 ve spojení s §123 zákona č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů). Čtvrtý senát Ústavního soudu se s tímto závěrem ztotožnil, vyslovil však stejné přesvědčení, že tyto aktivity výkonné moci však ještě nemohou samy o sobě zpochybnit nepodjatost konkrétních soudců v konkrétních řízeních. Případný politický tlak spočívající ve verbálních veřejných projevech politiků, jakkoliv je z hlediska politické kultury demokratického právního státu nepřijatelný, nelze v obecné rovině považovat za důvod zpochybňující nezávislost a nestrannost konkrétních soudců. Ze skutečností, na něž stěžovatel v ústavní stížnosti poukázal a z nichž vyvozuje důvody zpochybňující jak nepodjatost soudkyně Okresního soudu v Kladně, tak vlastně všech soudců v ČR, včetně soudců Ústavního soudu, nelze paušálně vyvozovat důvody pro vyloučení soudců z rozhodování. Pokud by chtěl stěžovatel prokázat, že tvrzený tlak měl ovlivnit vztah rozhodujících soudců k věci nebo účastníkovi řízení, musel by to dokládat právě ve vztahu ke konkrétním soudcům, jejichž nestrannost má být podle stěžovatele zpochybněna. Jinak řečeno, musel by existovat užší vztah mezi konkrétními projevy tohoto politického tlaku a konkrétními rozhodujícími soudci. Ústavní soud se z těchto důvodů nezabýval námitkou podjatosti všech soudců Ústavního soudu, neboť pokud důvody zpochybnění nepodjatosti neshledal u soudkyně obecného soudu, tím spíše tyto závěry platí i pro soudce Ústavního soudu, když navíc námitka stěžovatele vůbec nesměřovala proti konkrétním soudcům rozhodujícím o této ústavní stížnosti. Ústavní soud rovněž nevyhověl opakovaně vznesenému návrhu na přerušení řízení a předložení věci Evropskému soudnímu dvoru, neboť již v nálezu ze dne 25. 1. 2006, sp. zn. II.ÚS 14/04 (dostupný v elektronické verzi na www.judikatura.cz), vyložil, že stěžovatelem navrhovaná předběžná otázka jde mimo rámec pravomoci Evropského soudního dvora, protože nezapadá do rámce evropského práva. Na důvody v tomto nálezu blíže rozvedené (zopakované rovněž v usnesení ze dne 28. 2. 2006, sp. zn. II.ÚS 71/06, či usnesení ze dne 20. 6. 2006 sp. zn. I.ÚS 344/06) Ústavní soud v projednávané věci zcela odkazuje. Vzhledem k tomu, že porušení základních práv, jichž se stěžovatel dovolával, Ústavní soud neshledal, nezbylo mu než ústavní stížnost pro její zjevnou neopodstatněnost odmítnout podle §43 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, a to mimo ústní jednání bez přítomnosti účastníků řízení. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu odvolání není přípustné. V Brně dne 31. července 2006 Vlasta Formánková, v. r. předsedkyně senátu Za správnost: Ivana Šmerdová

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2006:4.US.328.06
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 328/06
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 31. 7. 2006
Datum vyhlášení  
Datum podání 5. 6. 2006
Datum zpřístupnění 22. 11. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Výborný Miloslav
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost - §43/2/a)
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 182/1993 Sb., §36 odst.2
  • 6/2002 Sb., §123
  • 99/1963 Sb., §14, §15, §167 odst.1, §109 odst.1 písm.d
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík soudce/podjatost
soudce/vyloučení
předběžná otázka/ESD
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-328-06
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 52333
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-14