infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 08.03.2007, sp. zn. II. ÚS 400/07 [ usnesení / LASTOVECKÁ / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2007:2.US.400.07

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2007:2.US.400.07
sp. zn. II. ÚS 400/07 Usnesení Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně Dagmar Lastovecké a soudců Stanislava Balíka a Dagmar Lastovecké ve věci ústavní stížnosti A. Ž., právně zastoupeného JUDr. Petrou Čápkovou, advokátkou se sídlem tř. Čs. armády 300, Hradec Králové, proti rozsudku Okresního soudu v Jičíně ze dne 7. 12. 2006 sp. zn. 7 C 109/2006, spojené s návrhem na zrušení §29 odst. 1, 2, písm. a) a §30 zákona č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody a o změně některých souvisejících zákonů, takto: Ústavní stížnost i návrh se odmítají. Odůvodnění: Ústavní stížností stěžovatel navrhl zrušení shora uvedeného rozsudku Okresního soudu v Jičíně, kterým byla zamítnuta jeho žaloba proti České republice- Vězeňské službě ČR na zaplacení částky 860 Kč spolu s úrokem z prodlení z titulu části pracovní odměny za práci, k níž byl přidělen vězeňskou službou. Stěžovatel tomuto rozsudku vytýká, že jím bylo porušeno jeho základní právo podle čl. 28 a 36 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Spolu s ústavní stížností podal stěžovatel návrh na zrušení §29 odst. 1, 2, písm. a) a §30 zákona č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody a o změně některých souvisejících zákonů, přičemž tvrdí, že právě aplikací těchto ustanovení nastaly skutečnosti, které jsou předmětem ústavní stížnosti. Ústavní stížnost je zjevně neopodstatněná. Ústavní soud připomíná, že zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu") rozeznává, jako zvláštní kategorii návrhů, v §43 odst. 2 písm. a), návrhy zjevně neopodstatněné. Zákon tímto ustanovením dává Ústavnímu soudu, v zájmu racionality a efektivity jeho řízení, pravomoc posoudit "přijatelnost" návrhu před tím, než dospěje k závěru, že o návrhu rozhodne meritorně nálezem. V této fázi řízení je zpravidla možno rozhodnout bez dalšího jen na základě obsahu napadených rozhodnutí orgánů veřejné moci a údajů obsažených v samotné ústavní stížnosti. K odstranění pochybností o přijatelnosti návrhu si může Ústavní soud vyžádat stanoviska účastníků a vedlejších účastníků řízení o ústavní stížnosti, event. spis či jinou dokumentaci, týkající se napadeného rozhodnutí orgánu veřejné moci. Pokud informace zjištěné uvedeným postupem vedou Ústavní soud k závěru, že ústavní stížnost je zjevně neopodstatněná, ústavní stížnost bude bez dalšího odmítnuta. Ústavní soud jen pro pořádek upozorňuje, že jde v této fázi o specifickou a relativně samostatnou část řízení, která nedostává charakter řízení kontradiktorního. Ve své rozhodovací praxi dal Ústavní soud najevo, že v případech bagatelních věcí, u nichž procesní úprava nepřipouští odvolání (§202 odst. 2 OSŘ), tedy ve věcech, jakou je i věc stěžovatele, je v podstatě - s výjimkou zcela extrémních rozhodnutí obecného soudu - ústavní stížnost vyloučena (viz např. sp. zn. III. ÚS 405/04, Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu, sv. č. 34, str. 421). Tak je tomu i v tomto případě. Stěžovatel jako ústavněprávní argument vznáší námitku, že napadené rozhodnutí stojí na nedostatečně zjištěných skutkových okolnostech a nesprávném právním posouzení věci. Konkrétně se jedná o zamítnutí žalobního návrhu s odůvodněním, že stěžovateli nárok na pracovní odměnu v plné výši nevznikl, neboť nesplnil normy spotřeby práce, s nimiž byl seznámen. Stěžovatel však tvrdí, že nebylo prokázáno, že byl seznámen s těmito normami, ani s tím, jaké by tyto normy měly být a jaká konkrétní odměna by mu měla náležet. Ústavní soud tedy přezkoumal napadené rozhodnutí z hlediska stěžovatelem uplatněných námitek a zjistil, že k porušení ústavně zaručených práv stěžovatele nedošlo, neboť rozhodnutí soudu vychází z platné právní úpravy, soud provedl všechny potřebné důkazy, převážně listinné, a své rozhodnutí řádně a v souladu s ust. §157 občanského soudního řádu odůvodnil. Vzhledem k tomu, že soud rozhodoval v souladu s principy hlavy páté Listiny, jeho rozhodnutí nevybočila z mezí ústavnosti a sama skutečnost, že se stěžovatel neztotožňuje se závěry soudu, nemůže zakládat odůvodněnost ústavní stížnosti, byla ústavní stížnost dle ustanovení §43 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků odmítnuta jako návrh zjevně neopodstatněný. K návrhu stěžovatele na zrušení shora cit. ustanovení zákona č. 169/1999 Sb. ve znění pozdějších předpisů Ústavní soud v souladu se svou judikaturou konstatuje, že byla-li ústavní stížnost odmítnuta, musí se toto rozhodnutí promítnout i do akcesorického návrhu vzneseného podle §74 zákona o Ústavním soudu. Je-li totiž samotná ústavní stížnost zjevně neopodstatněná, a tedy věcného projednání neschopná, odpadá tím současně i základní podmínka projednání návrhu na zrušení zákona nebo jiného právního předpisu, anebo jejich jednotlivých ustanovení. Ústavní soud proto návrh podle §43 odst. 2 písmeno b) zákona o Ústavním soudu odmítl. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 8. března 2007 Dagmar Lastovecká předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2007:2.US.400.07
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 400/07
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 8. 3. 2007
Datum vyhlášení  
Datum podání 9. 2. 2007
Datum zpřístupnění 19. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Lastovecká Dagmar
Napadený akt rozhodnutí soudu
zákon; 169/1999 Sb.; o výkonu trestu odnětí svobody a o změně některých souvisejících zákonů; §29/1, §29/2/a, §30
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
odmítnuto - pro 2b
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 28, čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 169/1999 Sb., §29 odst.1, §29 odst.2 písm.a, §30
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení hospodářská, sociální a kulturní práva/právo na spravedlivou odměnu za práci
zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces /bagatelní věci
Věcný rejstřík trest/výkon
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-400-07
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 54546
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-11