infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 29.10.2008, sp. zn. I. ÚS 2480/08 [ usnesení / DUCHOŇ / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2008:1.US.2480.08.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2008:1.US.2480.08.1
sp. zn. I. ÚS 2480/08 Usnesení Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně Ivany Janů a soudců Františka Duchoně (soudce zpravodaj) a Vojena Güttlera ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky Vodohospodářské a obchodní společnosti a. s., se sídlem Jičín, Na Tobolce 428, zastoupené JUDr. Lubomírem Málkem, advokátem se sídlem Havlíčkův Brod, Horní 6, proti usnesení Nejvyššího soudu ČR ze dne 17. 7. 2008, sp. zn. 32 Cdo 4428/2007, a rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 29. 3. 2007, sp. zn. 20 Co 444/2006, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: I. Včasnou ústavní stížností splňující i ostatní formální náležitosti stanovené zákonem č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále "zákon o Ústavním soudu"), stěžovatelka navrhla zrušení výše uvedených rozhodnutí obecných soudů, vydaných v řízení o finanční úhradu za odvod srážkových vod. Tvrdí, že tzv. cestmistrovství, vymezené v §13 písm. e) zákona č. 13/1997 Sb., je nutno posuzovat jako nemovitosti podle zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích, v platném znění (dále "zákon o vodovodech a kanalizacích"), nikoli podle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění (dále "zákon o pozemních komunikacích"), jak učinily obecné soudy. Dovolání, které stěžovatelka podala, mělo zásadní právní význam, neboť napadené rozhodnutí odvolacího soudu porušilo zásadu předvídatelnosti práva. Došlo tak k porušení jejího práva vlastnického, práva na soudní ochranu a spravedlivý proces. II. Z ústavní stížnosti a připojených listin Ústavní soud zjistil, že stěžovatelka se žalobou ze dne 19. 10. 2004, po jejím částečném zpětvzetí dne 1. 6. 2005, domáhala vůči Správě a údržbě silnic Královehradeckého kraje, příspěvkové organizaci, finanční úhrady za odvod srážkových vod podle §8 zákona o vodovodech a kanalizacích. Okresní soud v Hradci Králové rozsudkem ze dne 31. 5. 2006, čj. 19 C 269/2005 - 24, její žalobu zamítl. K odvolání stěžovatelky Krajský soud v Hradci Králové rozsudkem ze dne 29. 3. 2007, čj. 20 Co 444/2006 - 52, rozhodnutí soudu prvního stupně potvrdil. Dovolání stěžovatelky bylo Nejvyšším soudem ČR, dne 17. 7. 2008, sp. zn. 32 Cdo 4428/2007, jako nepřípustné odmítnuto. III. Ústavní soud přezkoumal ústavní stížnost spolu s napadenými rozhodnutími z hlediska kompetencí daných mu Ústavou, tedy z pozice soudního orgánu ochrany ústavnosti, který není další instancí v systému všeobecného soudnictví, není soudem nadřízeným obecným soudům a jako takový je oprávněn do jejich rozhodovací pravomoci zasahovat pouze za předpokladu, že nepostupují v souladu s principy obsaženými v hlavě páté Listiny základních práv a svobod (dále "Listina") a dospěl k závěru, že není opodstatněná. Stěžovatelka porušení svých ústavně zaručených práv spatřuje v závěru obecných soudů, které nepřisvědčily jejímu názoru, že cestmistrovství podléhá poplatkové povinnosti podle zákona o vodovodech a kanalizacích. Pokud jde o polemiku stěžovatelky s právním názorem obecných soudů ohledně poplatkové povinnosti z cestmistrovství, je namístě uvést, že stěžovatelka v podstatě otevírá spor o výklad podústavního práva, který Ústavnímu soudu zásadně nepřísluší. Ústavní soud je povolán toliko k hodnocení, zda výklad práva, soudy v dané věci podaný, není svévolný nebo extrémní. Takový závěr ovšem namístě není. Obecné soudy ve věci aplikovaly podústavní právo a jeho výklad, včetně právních závěrů ve věci učiněných, také logicky a vyčerpávajícím způsobem odůvodnily. Stěžovatelka v ústavní stížnosti jen pokračuje v polemice s nimi a dožaduje se přezkumu Ústavním soudem, jako další soudní instancí, jíž však tento soud svým ústavním vymezením není. Nepřípadná je i výtka stěžovatelky směřující do způsobu, jakým Nejvyšší soud posoudil přípustnost dovolání. Dovolání je v českém právu mimořádným prostředkem k ochraně práv účastníků. Je přípustné výhradně v případech stanovených zákonem č. 99/1963 Sb., občanským soudním řádem, ve znění pozdějších předpisů (dále "OSŘ"), v části čtvrté, hlavě třetí. Nejvyšší soud je povinen při rozhodování o dovolání vždy zkoumat, zda jsou splněny zákonné podmínky pro jeho přípustnost. V napadeném usnesení se tak i stalo. Nejvyšší soud dostatečně zdůvodnil, proč v souzené věci nebyly dány podmínky přípustnosti dovolání podle §237 odst. 1 písm. c) OSŘ. Rozhodnutí odvolacího soudu má zásadní význam po právní stránce především tehdy, jestliže řeší takovou právní otázku, kterou judikatura dosud neřešila nebo jejíž výklad se v judikatuře dosud neustálil, anebo jestliže odvolací soud posoudil určitou právní otázku jinak než je řešena v konstantní judikatuře vyšších soudů. Vlastní obsah rozhodnutí Nejvyššího soudu, tedy zda se ve věci jednalo o rozhodnutí po právní stránce zásadního významu, však již Ústavní soud není oprávněn přezkoumávat. Takové rozhodnutí by mohlo být přezkoumáno pouze z hlediska odepření spravedlnosti, tj. tehdy, pokud by, se zřetelem k jeho logickým a odůvodněným myšlenkovým konstrukcím, šlo o projev svévole (srov. nález Ústavního soudu ze dne 3. 2. 1994 sp. zn. III. ÚS 40/93, uveřejněný ve Sbírce nálezů a usnesení Ústavního soudu, sv. 1, nález č. 6, usnesení Ústavního soudu ze dne 17. 12. 2003 sp. zn. III. ÚS 280/03, táž sbírka, sv. 31 a další). Pochybení uvedeného charakteru však Ústavní soud ve věci stěžovatelky neshledal. Úkolem Ústavního soudu je posoudit, zda řízení nazírané jako celek, včetně způsobu, jakým byly provedeny důkazy, bylo spravedlivé. V tomto směru nelze, ze shromážděných podkladů, vyvodit jakékoliv porušení ústavních principů spravedlivého procesu, které by odůvodňovalo zásah Ústavního soudu. Ústavní soud tedy neshledal, ani v napadených rozsudcích ani v řízení, které jim předcházelo, porušení základních práv stěžovatelky, tvrzených v ústavní stížnosti. Proto ústavní stížnost, mimo ústní jednání bez přítomnosti účastníků, odmítl podle ustanovení §43 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu jako návrh zjevně neopodstatněný. Poučení: Proti tomuto usnesení není odvolání přípustné. V Brně dne 29. října 2008 Ivana Janů předsedkyně I. senátu Ústavního soudu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2008:1.US.2480.08.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 2480/08
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 29. 10. 2008
Datum vyhlášení  
Datum podání 3. 10. 2008
Datum zpřístupnění 12. 11. 2008
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán SOUD - NS
SOUD - KS Hradec Králové
Soudce zpravodaj Duchoň František
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 11
Ostatní dotčené předpisy
  • 13/1997 Sb., §13 písm.e
  • 274/2001 Sb., §8
  • 99/1963 Sb., §237 odst.1 písm.c
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/právo vlastnit a pokojně užívat majetek obecně
právo na soudní a jinou právní ochranu /právo na přístup k soudu a jeho ochranu, zákaz odepření spravedlnosti
Věcný rejstřík nemovitost
vlastnické právo
poplatek
dovolání/otázka zásadního právního významu
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-2480-08_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 60322
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-07