infUsTakto, infUsVec2, errUsPouceni, errUsDne,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 29.05.2012, sp. zn. IV. ÚS 1529/12 [ usnesení / VÝBORNÝ / výz-3 ], paralelní citace: U 4/65 SbNU 675 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2012:4.US.1529.12.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Aktivní legitimace k podání ústavní stížnosti v souvislosti se zrušením opatření obecné povahy ve správním soudnictví

Právní věta Každé opatření obecné povahy je abstraktně-konkrétním správním aktem, jenž je výsledkem výkonu administrativní, tj. veřejné, moci. Z toho vyplývá, že jeho autor nemůže být osobou, jež je nositelkou základních práv a svobod; proto též nedisponuje aktivní legitimací k podání ústavní stížnosti podle ustanovení §72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů.

ECLI:CZ:US:2012:4.US.1529.12.1
sp. zn. IV. ÚS 1529/12 Usnesení Usnesení Ústavního soudu - soudce zpravodaje Miloslava Výborného - ze dne 29. května 2012 sp. zn. IV. ÚS 1529/12 ve věci ústavní stížnosti hlavního města Prahy se sídlem Mariánské náměstí 2, 110 00 Praha 1, proti rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 2. 2012 č. j. 4 Ao 8/2011-69, kterým bylo zrušeno opatření obecné povahy o stavební uzávěře ve velkých rozvojových územích hlavního města Prahy v textové a grafické části přílohy č. 1 vymezující zákres velkého rozvojového území "Letňany - Kbely", spojené s návrhem na odložení vykonatelnosti tohoto rozsudku. Ústavní stížnost a návrh s ní spojený se odmítají. Odůvodnění: Ústavní stížností podanou k poštovní přepravě dne 23. 4. 2012 a doručenou dne následujícího domáhala se stěžovatelka z důvodů zevrubně v návrhu vyložených zrušení shora uvedeného rozsudku Nejvyššího správního soudu; současně navrhla, aby vykonatelnost naříkaného rozhodnutí byla odložena. Návrhy stěžovatelky bylo nutno odmítnout z důvodů dále vysvětlených. Podle ustanovení §72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, jsou ústavní stížnost oprávněny podat fyzická nebo právnická osoba podle čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy, jestliže tvrdí, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož byla účastníkem, opatřením nebo jiným zásahem orgánu veřejné moci bylo porušeno její základní právo nebo svoboda zaručené ústavním pořádkem. Z obsahu ústavní stížnosti a k ní připojené kopie stěžovaného rozsudku je patrno, že Nejvyšší správní soud tímto rozsudkem zrušil k návrhu O. B. opatření obecné povahy - obecně závaznou vyhlášku č. 33/1999 Sb. právních předpisů hlavního města Prahy, o stavební uzávěře ve velkých rozvojových územích hlavního města Prahy, ve znění nařízení č. 21/2006 Sb. právních předpisů hlavního města Prahy, v textové a grafické části přílohy č. 1 vymezující zákres velkého rozvojového území "Letňany - Kbely". Ústavní soud souhlasí se závěrem Nejvyššího správního soudu, dle něhož derogovaná vyhláška byla opatřením obecné povahy; nic jiného ostatně netvrdí ani stěžovatelka. Každé opatření obecné povahy je abstraktně-konkrétním správním aktem, jenž je výsledkem výkonu administrativní, tj. veřejné, moci. Z toho vyplývá, že jeho autor, v posuzovaném případě stěžovatelka, nemůže být osobou, jež je nositelkou základních práv a svobod; proto též nedisponuje aktivní legitimací k podání ústavní stížnosti. Ten, kdo jakožto subjekt veřejného práva vykonává veřejnou moc, žádná základní práva a svobody nemá již proto, že jejich přiznání nositelům veřejné moci bylo by popřením "fundamentálního rozdílu mezi pojmy oprávnění (subjektivního práva) a pravomoci (kompetence), jenž je akceptován v postavení paradigmatu právního myšlení v dosahu evropské kontinentální a anglosaské právní kultury ..." (srov. stanovisko pléna Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS-st. 9/99 ze dne 9. 11. 1999, ST 9/70/16 SbNU 372). Pro uvedené bylo nutno rozhodnout o odmítnutí ústavní stížnosti pro zjevnou neoprávněnost navrhovatele dle ustanovení §43 odst. 1 písm. c) zákona o Ústavním soudu. Jen na okraj konstatuje Ústavní soud, že podanou ústavní stížnost nepovažoval za návrh dle ustanovení §72 odst. 1 písm. b) zákona o Ústavním soudu, a to nejen pro její obsah (stěžovatelka ani náznakem netvrdila, že by napadeným rozsudkem bylo zasaženo její právo na samosprávu), ale především proto, že opatření obecné povahy o stavební uzávěře zjevně není výkonem samosprávné činnosti, ale výsledkem výkonu přenesené (tedy vrchnostenské) působnosti stěžovatelky. I kdyby však o tzv. komunální stížnost šlo, bylo by nutno návrh dle téhož zákonného ustanovení odmítnout, neboť nedošlo k jeho podání Zastupitelstvem hlavního města Prahy. Osud ústavní stížnosti sdílí i akcesorický návrh na odklad vykonatelnosti stěžovaného rozsudku Nejvyššího správního soudu.

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2012:4.US.1529.12.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 1529/12
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) U 4/65 SbNU 675
Populární název Aktivní legitimace k podání ústavní stížnosti v souvislosti se zrušením opatření obecné povahy ve správním soudnictví
Datum rozhodnutí 29. 5. 2012
Datum vyhlášení  
Datum podání 24. 4. 2012
Datum zpřístupnění 11. 6. 2012
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel OBEC / ZASTUPITELSTVO OBCE - Praha
Dotčený orgán SOUD - NSS
Soudce zpravodaj Výborný Miloslav
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku odmítnuto pro neoprávněnost navrhovatele
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy  
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení  
Věcný rejstřík  
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-1529-12_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 74497
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-04-23