infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 03.12.2015, sp. zn. III. ÚS 1494/15 [ usnesení / KŮRKA / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2015:3.US.1494.15.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2015:3.US.1494.15.1
sp. zn. III. ÚS 1494/15 Usnesení Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy Jana Musila a soudců Vladimíra Kůrky (soudce zpravodaje) a Jana Filipa ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky Marie Melikové, zastoupené JUDr. Antonínem Šmídkem, advokátem se sídlem Liberec, Jestřabí 974/1 proti rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem - pobočky v Liberci ze dne 27. 5. 2014, č. j. 73 Co 48/2011-271, a usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 3. 2015, č. j. 21 Cdo 428/2015-381, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Stěžovatelka se ústavní stížností, vycházející z ustanovení §72 a násl. zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"), domáhá zrušení v záhlaví uvedených rozhodnutí obecných soudů vydaných v její pracovněprávní věci, neboť jimi mělo dojít k porušení jejího základního práva na spravedlivý proces zaručeného Listinou základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Napadeným rozsudkem odvolací soud změnil rozsudek soudu prvního stupně tak, že zamítl žalobu stěžovatelky v části o zaplacení 51 291 Kč jako odstupného po ukončení pracovního poměru. Dovolání stěžovatelky proti tomuto rozhodnutí odmítl Nejvyšší soud jako nepřípustné. V ústavní stížnosti stěžovatelka namítá, že obecné soudy nepřihlížely k jí tvrzeným "skutečnostem" (povýtce skutkového původu), ač tak učinit měly, a poté je vyhodnotily v její prospěch; je názoru, že jimi provedené hodnocení důkazů bylo jednostranné, neodpovídající požadavkům kladeným na nezávislost a nestrannost soudu a jeho rozhodování. Jestliže ústavní stížnost směřuje proti rozhodnutí vydanému v soudním řízení, není samo o sobě významné, je-li namítána jeho věcná nesprávnost; Ústavní soud není součástí soustavy obecných soudů a není ani povolán k instančnímu přezkumu jejich rozhodnutí. Jeho pravomoc je založena výlučně k přezkumu z hlediska dodržení ústavněprávních principů, tj. zda v řízení (rozhodnutím v něm vydaným) nebyly dotčeny předpisy ústavního pořádku chráněná práva nebo svobody jeho účastníka a zda řízení bylo vedeno v souladu s ústavními principy. Ústavní soud ve své judikatuře také mnohokrát konstatoval, že postup v soudním řízení, zjišťování a hodnocení skutkového stavu, výklad jiných než ústavních předpisů, jakož i jejich aplikace při řešení konkrétních případů, jsou úkolem obecných soudů. Tento úkol na sebe nemůže Ústavní soud převzít jen z toho důvodu, že ho stěžovatel vyzývá k přezkumu ústavní stížností napadených rozhodnutí na podústavní úrovni. Stěžovatelka se v ústavní stížnosti dovolává - jakožto ústavněprávního argumentu - porušení čl. 36 odst. 1, čl. 37 odst. 3 a čl. 38 odst. 2 Listiny; obsahem stížnosti je však pouze pokračující polemika se závěry obecných soudů, se kterými se stěžovatelka neztotožnila, a proto je považuje za nespravedlivé. Závažné (excesivní) nedostatky - jež by mohly mít význam v ústavněprávní rovině - při vytváření skutkového základu dané věci, jmenovitě při hodnocení provedených důkazů však ani stěžovatelka netvrdí, namítajíce toliko nedostatek věcné správnosti napadených rozhodnutí; k takovému přezkumu však Ústavní soud povolán není (viz výše). Ústavní soud pak pokládá za adekvátní se omezit na sdělení, že ve výsledku kvalifikovaný exces či libovůli nespatřuje a mimořádný odklon od zákonných zásad ovládajících postupy soudů v řízení soudním, stejně jako vybočení z pravidel ústavnosti traktovaných v judikatuře Ústavního soudu, jež by odůvodňovaly jeho případný kasační zásah, zde zjistitelné nejsou. Zákon o Ústavním soudu rozeznává jako zvláštní kategorii návrhů v ustanovení §43 odst. 2 písm. a) návrhy "zjevně neopodstatněné", čímž se v zájmu efektivity a hospodárnosti dává Ústavnímu soudu příležitost posoudit přijatelnost návrhu ještě předtím, než si otevře prostor pro jeho věcné posouzení. Předpokladem zde je objektivně založená možnost rozhodnout o "nepřijatelnosti" již na základě obsahu napadených rozhodnutí orgánů veřejné moci a argumentace, jež je proti nim uplatněna v ústavní stížnosti, jestliže prima facie nedosahuje ústavněprávní roviny, tj. postrádá-li napadené rozhodnutí způsobilost, a to vzhledem ke své povaze, namítaným vadám či vadám řízení, které jeho vydání předcházelo, porušit ústavně zaručená základní práva a svobody stěžovatele. Z předchozího se podává, že důvody postupu podle tohoto ustanovení jsou dány. Ústavní soud proto ústavní stížnost stěžovatelky jako návrh zjevně neopodstatněný podle §43 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu odmítl. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 3. prosince 2015 Jan Musil v. r. předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2015:3.US.1494.15.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 1494/15
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 3. 12. 2015
Datum vyhlášení  
Datum podání 19. 5. 2015
Datum zpřístupnění 21. 12. 2015
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán SOUD - KS Ústí nad Labem
SOUD - NS
Soudce zpravodaj Kůrka Vladimír
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb./Sb.m.s., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 262/2006 Sb., §67
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces /ústavnost a spravedlivost rozhodování obecně
Věcný rejstřík odstupné
zaměstnanec
pracovní poměr
zaměstnavatel
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-1494-15_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 90655
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-04-18