infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 26.03.2015, sp. zn. III. ÚS 2748/14 [ usnesení / MUSIL / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2015:3.US.2748.14.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2015:3.US.2748.14.1
sp. zn. III. ÚS 2748/14 Usnesení Ústavní soud rozhodl dne 26. března 2015 mimo ústní jednání bez přítomnosti účastníků v senátu složeném z předsedy Jana Musila (soudce zpravodaje) a soudců Jana Filipa a Vladimíra Kůrky ve věci ústavní stížnosti stěžovatele Petra Vaculy, zastoupeného JUDr. Irenou Tšponovou, advokátkou, AK se sídlem v Přerově, Pivovarská 89/1, proti rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 5. 2014 č. j. 10 Afs 70/2014-51, za účasti Nejvyššího správního soudu, jako účastníka řízení, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: I. V ústavní stížnosti ze dne 8. 8. 2014, doručené Ústavnímu soudu dne 15. 8. 2014, stěžovatel navrhl, aby Ústavní soud zrušil v záhlaví uvedené rozhodnutí Nejvyššího správního soudu vydané v řízení o kasační stížnosti. II. Z ústavní stížnosti a napadeného rozhodnutí vyplývají následující skutečnosti. Dne 16. 11. 2007 exekučním příkazem č. j. 186408/11/393940807073 Finanční úřad v Přerově (dále jen "správce daně") přikázal jinou peněžitou pohledávku k vymožení nedoplatku stěžovatele na daňovém penále ve výši 2 035 083 Kč (součet částek 1 972 513 Kč a 62 570 Kč vyměřených platebními výměry správce daně ze dne 6. 11. 2007 č. j. 118798/07/393912/3404 a ze dne 28. 5. 2010 č. j. 71665/10/393912805208) a exekučních nákladů ve výši 40 700 Kč, celkem na částku 2 075 783 Kč. Proti tomuto exekučnímu příkazu podal stěžovatel odvolání, které Finanční ředitelství v Ostravě (dále jen "finanční ředitelství") zamítlo rozhodnutím ze dne 20. 6. 2012 č. j. 2129/12-1500-807169. Dne 6. 3. 2014 rozsudkem č. j. 22 Af 92/2012-24 Krajský soud v Ostravě (dále jen "krajský soud") žalobu stěžovatele proti rozhodnutí finančního ředitelství ze dne 20. 6. 2012 č. j. 2129/12-1500-807169, zamítl. V žalobě stěžovatel namítal, že platební výměry na daň z příjmů ani na daňové penále nebyly řádně doručeny. V době, kdy byl vydán platební výměr, byla na majetek stěžovatele prohlášena exekuce. Správcem podniku byl ustanoven Ing. Vladimír Dömisch, který ke svému zastupování ve věci daňové exekuce dále zmocnil Ing. Šelleho a využil tak svého oprávnění nechat se v daňovém řízení zastoupit. Ing. Šellemu však nebyl žádný z platebních výměrů doručen, proto nikdy žádný z platebních výměrů nenabyl právní moci a stěžovateli tak nemohlo být doměřeno daňové penále. Dále stěžovatel namítl nepřezkoumatelnost exekučního příkazu. Dne 22. 5. 2014 rozsudkem č. j. 10 Afs 70/2014-51 Nejvyšší správní soud (dále jen "kasační soud") kasační stížnost stěžovatele proti rozsudku krajského soudu ze dne 20. 6. 2012 č. j. 2129/12-1500-807169 jako nedůvodnou zamítl (výrok I), rozhodl o nákladech řízení o kasační stížnosti (výrok II) a své závěry podrobně odůvodnil, zejména ve vztahu k otázce, zda měl správce daně doručovat platební výměry rovněž správci podniku, resp. jím zmocněnému právnímu poradci. III. V ústavní stížnosti stěžovatel shrnul skutkový stav a dosavadní průběh řízení, a tvrdil, že napadeným rozsudkem kasačního soudu ze dne 22. 5. 2014 č. j. 10 Afs 70/2014-51 (který v části 3 nesprávně označil jako "nyní napadený rozsudek č. j. 1 Afs 70/2014-25") bylo zasaženo do základního práva garantovaného čl. 4 Ústavy České republiky (dále jen "Ústava"), a současně do práva na spravedlivý proces a soudní ochranu dle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Stěžovatel konstatoval, že ve věci byla vydána celá řada rozhodnutí, a to jak finančním úřadem, tak finančním ředitelstvím, posléze rovněž krajským soudem a kasačním soudem, která všechna mají svůj původ v dodatečných platebních výměrech daně z příjmů fyzických osob, a která vyústila v šest soudních řízení, která se vzájemně prolínají a spolu souvisejí; v ústavní stížnosti proto podrobně shrnul skutkový a právní stav věci a uvedl obsah vydaných rozhodnutí. IV. Ústavní soud posoudil splnění podmínek řízení a dospěl k závěru, že ústavní stížnost byla podána včas oprávněným stěžovatelem, který byl účastníkem řízení, ve kterém byla vydána rozhodnutí napadená ústavní stížností a Ústavní soud je k jejímu projednání příslušný. Stěžovatel je právně zastoupen v souladu s požadavky §29 až 31 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu") a vyčerpal zákonné procesní prostředky k ochraně svého práva. V. Ústavní soud shledal ústavní stížnost zjevně neopodstatněnou. Stěžovatel v ústavní stížnosti argumentoval obdobně, jako v jiné své ústavní stížnosti, o níž bylo již Ústavním soudem rozhodnuto odmítavým usnesením ze dne 19. 2. 2015 sp. zn. III. ÚS 2393/14. Stěžovatel též v nynější ústavní stížnosti, aniž by přesně specifikoval, v čem konkrétně spatřuje tvrzený zásah do svých základních práv, argumentoval podobně, jako v řízení o jeho správní žalobě, resp. jako v kasační stížnosti. Jeho polemika se týkala zejména otázky, komu měly být předmětné platební výměry doručeny, kdy a zda vůbec nabyly právní moci, a způsobu, jakým správní soud a kasační soud vyložily ustanovení §338k odst. 6 a §336k odst. 6 o. s. ř., týkající se oprávnění správce podniku zastupovat povinného. Ústavní soud je toho názoru, že kasační soud v části IV, bodech 12 až 22 svého ústavní stížností napadeného rozsudku srozumitelně vysvětlil, z jakých důvodů dospěl k závěru, že správci podniku, resp. jím zmocněnému daňovému poradci, nebylo nutné dodatečné platební výměry finančního úřadu, které byly předmětem daňové exekuce, doručovat. Kasační soud též dostatečně posoudil jednotlivé argumenty obsažené v kasační stížnosti, a své rozhodnutí řádně odůvodnil. Toto rozhodnutí bylo přijato v řádném procesu, během něhož byl stěžovatel právně zastoupen. Ústavní soud neshledal v rozhodnutích správních orgánů a správních soudů žádné ústavněprávní deficity. Ústavní soud ovšem není další soudní instancí, která by meritorně měla znovu podrobit předmětnou spornou věc dalšímu zkoumání. Odlišuje-li se právní názor stěžovatele od názorů vyslovených kasačním soudem rozhodujícím o jeho kasační stížnosti, neznamená to ještě porušení základního práva na soudní ochranu, resp. na spravedlivý proces, včetně základního práva na soudní přezkum zákonnosti rozhodnutí orgánu veřejné správy. Tvrzení o porušení čl. 4 Ústavy stěžovatel nepodložil jakoukoliv ústavněprávní argumentací; Ústavní soud je shledal zjevně neopodstatněným, zejména již z toho důvodu, že jeho žaloba resp. kasační stížnost, byla v systému správního soudnictví správními soudy řádně projednána. Z výše uvedených důvodů Ústavní soud ústavní stížnost odmítl podle ustanovení §43 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu, a to mimo ústní jednání bez přítomnosti účastníků řízení. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 26. března 2015 Jan Musil v. r. předseda senátu Ústavního soudu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2015:3.US.2748.14.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 2748/14
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 26. 3. 2015
Datum vyhlášení  
Datum podání 15. 8. 2014
Datum zpřístupnění 15. 4. 2015
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán SOUD - NSS
Soudce zpravodaj Musil Jan
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb./Sb.m.s., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 99/1963 Sb., §338k odst.6, §336k odst.6
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces /ústavnost a spravedlivost rozhodování obecně
Věcný rejstřík exekuce
platební výměr
daň
doručování
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-2748-14_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 87836
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-04-18