ECLI:CZ:US:2019:4.US.1767.19.2
sp. zn. IV. ÚS 1767/19
Usnesení
Ústavní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Jaromíra Jirsy jako soudce zpravodaje a soudců Jana Filipa a Jaroslava Fenyka o ústavní stížnosti stěžovatelů a) Strakonické Veřejnosti se sídlem ve Strakonicích, Velké náměstí 142, b) Mgr. Břetislava Hrdličky, c) města Strakonice a d) rady města Strakonice se sídlem ve Strakonicích, Velké náměstí 2, všech zastoupených doc. JUDr. Zdeňkem Koudelkou, Ph. D., advokátem se sídlem v Brně, Optátova 46, proti usnesení Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 17. května 2019, č. j. 52 A 16/2018-310, s návrhem na odklad vykonatelnosti rozhodnutí ministra vnitra ze dne 28. května 2019, č. 142/2019 Sb., o vyhlášení opakovaných voleb do Zastupitelstva města Strakonice, za účasti Krajského soudu v Českých Budějovicích jako účastníka řízení a 1) Městského úřadu Strakonice se sídlem ve Strakonicích, Velké náměstí 2, 2) Občanské demokratické strany se sídlem v Praze 1, Truhlářská 1106/9, 3) TOP 09 a nezávislí se sídlem v Praze 1, Opletalova 1603/57, 4) politického hnutí Jihočeši 2012 se sídlem v Kovářově 63 a 5) Ing. Mgr. Karla Janského, MBA, jako vedlejších účastníků takto:
Vykonatelnost rozhodnutí ministra vnitra ze dne 28. května 2019, č. 142/2019 Sb., o vyhlášení opakovaných voleb do Zastupitelstva města Strakonice, se odkládá.
Odůvodnění:
Ministr vnitra svým rozhodnutím, publikovaným dne 4. června 2019 pod č. 142/2019 Sb., vyhlásil na den 14. září 2019 opakované volby do Zastupitelstva města Strakonic.
Právně zastoupení stěžovatelé ve své včas podané ústavní stížností splňující požadavky zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"), navrhli odklad vykonatelnosti napadeného usnesení Krajského soudu v Českých Budějovicích, a rovněž na ně navazujícího rozhodnutí ministra vnitra, neboť v opačném případě by existovala reálná možnost konání voleb ve stanoveném termínu, a to bez ohledu na skutečnost, že byla odložena vykonatelnost usnesení, jímž byly volby označeny za neplatné. Pokračovala tak příprava opakovaných voleb, po jejichž vykonání by, byla-li by ústavní stížnosti důvodná, nastala neřešitelná situace stav.
Ústavní soud může podle §79 odst. 2 zákona o Ústavním soudu na návrh stěžovatele odložit vykonatelnost napadeného rozhodnutí, jestliže to nebude v rozporu s důležitým veřejným zájmem a jestliže by výkon rozhodnutí znamenal pro stěžovatele nepoměrně větší újmu, než jaká při odložení vykonatelnosti může vzniknout jiným osobám.
Podmínky citovaného rozhodnutí jsou podle názoru Ústavního soudu splněny. Především je třeba zdůraznit, že usnesením ze dne 4. června 2019, vydaného pod stejnou spisovou značkou, byla odložena vykonatelnost napadeného usnesení Krajského soudu v Českých Budějovicích o neplatnosti voleb. Také odložení vykonatelnosti rozhodnutí v záhlaví uvedeného rozhodnutí ministra vnitra je ve veřejném zájmu - je třeba, aby bylo nejdříve pravomocně, jednoznačně a nezpochybnitelně rozhodnuto ve věci samé, než bude přistoupeno k dalším organizačním krokům ve vztahu k napadeným volbám do Zastupitelstva města Strakonice. Opačný postup by založil situaci nejistoty, zda vyhlášené opakování hlasování bude či nebude ve svých důsledcích účelné. Výkon napadeného rozhodnutí by rovněž mohl vést k nevratnému vynaložení značných nákladů spojených s přípravou opakovaných voleb.
Proto senát Ústavního soudu návrhu na odklad vykonatelností vyhověl, aniž by tím jakkoli předjímal výsledek řízení o ústavní stížnosti.
Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné.
V Brně dne 10. června 2019
Jaromír Jirsa v. r.
předseda senátu