infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 16.05.2023, sp. zn. I. ÚS 1084/23 [ usnesení / SLÁDEČEK / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2023:1.US.1084.23.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2023:1.US.1084.23.1
sp. zn. I. ÚS 1084/23 Usnesení Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Vladimíra Sládečka (soudce zpravodaj), soudců JUDr. Jaromíra Jirsy a JUDr. Pavla Šámala o ústavní stížnosti Ing. Jany Dvořákové, zastoupené JUDr. et Ing. Petrem Petržílkem, Ph.D., advokátem se sídlem Úvaly, Dvořákova 1624, proti rozhodnutí státní tajemnice v Ministerstvu práce a sociálních věcí ze dne 24. 9. 2021 č. j. MPSV-2021/136537-332/1, rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 21. 4. 2022 č. j. 11 Ad 18/2021-41 a rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 2. 2023 č. j. 2 Ads 131/2022-27, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Stěžovatelka se domáhá zrušení v záhlaví označených rozhodnutí, neboť má za to, že jimi byla porušena její práva podle čl. 11 odst. 1, čl. 26 odst. 1, čl. 28 a čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a princip vyjádřený v čl. 2 odst. 1 Listiny a čl. 1 odst. 1 Ústavy. K tomu mělo dojít v důsledku libovolného postupu správních orgánů a soudů při rozhodování o jejím služebním hodnocení, resp. o výši jejího osobního příplatku. Podle stěžovatelky napadená rozhodnutí nejsou řádně a logicky odůvodněna, což vede k porušení principů spravedlivého procesu. Stěžovatelka má za to, že služební hodnocení nebylo v souladu s právem a v jejím případě došlo k diskriminačnímu přístupu ze strany služebního orgánu jako výsledku jeho svévole. Ze spisového materiálu Ústavní soud zjistil, že rozhodnutím státní tajemnice v Ministerstvu práce a sociálních věcí bylo zamítnuto odvolání stěžovatelky a potvrzeno rozhodnutí generálního ředitele Úřadu práce České republiky (dále jen "správní orgán I. stupně") ze dne 25. 6. 2021 č. j. UPCR-2021/68596-78099802 (dále jen "prvostupňové správní rozhodnutí"), jímž bylo rozhodnuto o tom, že se stěžovatelce s účinností od 1. 7. 2021 přiznává osobní příplatek ve výši 3 000 Kč měsíčně, a dále se jí ode dne 1. 7. 2021 určuje měsíční plat v celkové výši 38 670 Kč, který tvoří platový tarif ve výši 31 470 Kč, osobní příplatek ve výši 3 000 Kč a příplatek za vedení ve výši 4 200 Kč. Městský soud v Praze žalobu stěžovatelky proti tomuto rozhodnutí zamítl a následně Nejvyšší správní soud zamítl její kasační stížnost. Ústavní soud posoudil argumentaci stěžovatelky i obsah napadených rozhodnutí a dospěl k závěru, že jde o návrh zjevně neopodstatněný, a proto jej odmítl. Podle ustanovení §43 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"), musí být usnesení o odmítnutí návrhu podle odstavců 1 a 2 písemně vyhotoveno, stručně odůvodněno uvedením zákonného důvodu, pro který se návrh odmítá, a musí obsahovat poučení, že odvolání není přípustné. Ústavní soud předesílá, že výklad předpisů z oblasti veřejné správy a sjednocování judikatury ostatních správních soudů, k čemuž slouží i mechanismus předvídaný v §12 s. ř. s., přísluší právě Nejvyššímu správnímu soudu, jenž vydal napadený rozsudek. Ústavní soud tak není primárně povolán k interpretaci těchto právních předpisů, nýbrž ex constitutione k ochraně ústavně zaručených práv a svobod. V kontextu své dosavadní judikatury se Ústavní soud cítí, s odkazem na zásadu zdrženlivosti a princip sebeomezení, být oprávněn výklad tzv. podústavního práva posuzovat pouze tehdy, jestliže by jeho aplikace v daném konkrétním případě byla důsledkem interpretace, která by extrémně vybočila z požadavků obsažených v hlavě páté Listiny. Ústavnímu soudu nepřísluší, aby prováděl přezkum rozhodovací činnosti ve stejném rozsahu, jako to činí správní soudy a fungoval jako další superrevizní" instituce. Ústavní soud přezkoumal napadená soudní rozhodnutí a nenalezl v nich vady, které by nepřípustně postihly ústavně zaručená základní práva stěžovatelky. Oba soudy rozhodovaly v souladu se zákony i principy zakotvenými v Listině a v Ústavě, jejich rozhodnutí nelze označit jako svévolná. Ústavní soud ověřil, že správní soudy rozhodovaly nestranně, se všemi námitkami stěžovatelky se řádně vypořádaly, při rozhodování přihlédly ke všem okolnostem, které vyšly v řízení najevo, věc po právní stránce hodnotily přiléhavě a v souladu s příslušnými ustanoveními zákona o státní službě a soudního řádu správního, která upravují průběh řízení a do nichž se promítají principy spravedlivého (řádného) procesu obsažené v hlavě páté Listiny. Nejvyšší správní soud v odůvodnění napadeného rozhodnutí především nepřisvědčil tvrzení stěžovatelky, že se z rozsudku městského soudu nemohla dozvědět důvody, které soud vedly k závěru, že napadené rozhodnutí nestálo na subjektivních pocitech hodnotitele. Městský soud zcela jasně konstatoval, že opravné služební hodnocení vycházelo ze skutečností, že v době hodnocení stěžovatelka jakožto vedoucí zaměstnankyně, která měla mimo jiné povinnost zajistit plynulý chod oddělení, tyto povinnosti neplnila, neboť osobní i profesní vztahy uvnitř oddělení nebyly ideální, což se projevilo i v jeho fungování. Nejvyšší soud nepovažoval za relevantní ani námitku stěžovatelky, že podkladem přezkoumávaného rozhodnutí bylo opravné služební hodnocení, které bylo možno považovat za diskriminační, neboť bylo výrazem nedůvodných a nekvantifikovatelných subjektivních pocitů hodnotitele. Poukázal na to, že stěžovatelka neuvedla žádnou konkrétní skutečnost ve smyslu diskriminačního znaku, na základě které mělo dojít k její diskriminaci. Závěry kasačního soudu považuje Ústavní soud za ústavně konformní, jasné a logické. Ústavní soud nemůže přisvědčit argumentaci stěžovatelky, jíž zpochybňuje způsob, jakým se obecné soudy vypořádaly s jejími námitkami, opakovaně vznesenými i v kasační stížnosti, a v níž v konečném důsledku spatřuje i porušení svých základních práv. K namítanému porušení práva na spravedlivý (řádný) proces Ústavní soud dodává, že dané právo není možné vykládat tak, že by se stěžovatelce garantoval úspěch v řízení či se zaručovalo právo na rozhodnutí, odpovídající jejím představám. Obsahem tohoto ústavně zaručeného práva je zajištění práva na spravedlivé (řádné) soudní řízení, v němž se uplatní všechny zásady soudního rozhodování v souladu se zákony a při aplikaci ústavních principů. Okolnost, že stěžovatelka se závěry či názory soudů nesouhlasí, nemůže sama o sobě důvodnost ústavní stížnosti založit. Na základě výše uvedeného Ústavní soud mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků řízení ústavní stížnost podle §43 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu jako návrh zjevně neopodstatněný odmítl. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 16. května 2023 JUDr. Vladimír Sládeček, v. r. předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2023:1.US.1084.23.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 1084/23
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 16. 5. 2023
Datum vyhlášení  
Datum podání 20. 4. 2023
Datum zpřístupnění 12. 6. 2023
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán MINISTERSTVO / MINISTR - práce a sociálních věcí
SOUD - MS Praha
SOUD - NSS
Soudce zpravodaj Sládeček Vladimír
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb./Sb.m.s., čl. 36 odst.2, čl. 26 odst.3, čl. 28
Ostatní dotčené předpisy
  • 150/2002 Sb., §78 odst.7
  • 234/2014 Sb., §149 odst.1, §155
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu /právo na soudní přezkum rozhodnutí orgánu veřejné správy
hospodářská, sociální a kulturní práva/právo na spravedlivou odměnu za práci
hospodářská, sociální a kulturní práva/právo získávat prostředky pro své životní potřeby prací
Věcný rejstřík pracovní poměr
zaměstnanec
stát
správní soudnictví
správní řízení
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa https://nalus.usoud.cz:443/Search/GetText.aspx?sz=1-1084-23_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 124008
Staženo pro jurilogie.cz: 2023-07-01