infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 16.02.2023, sp. zn. II. ÚS 207/23 [ usnesení / LICHOVNÍK / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2023:2.US.207.23.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2023:2.US.207.23.1
sp. zn. II. ÚS 207/23 Usnesení Ústavní soud rozhodl soudcem zpravodajem Tomášem Lichovníkem ve věci ústavní stížnosti stěžovatelů A. K., A. K., V. K. a J. K., zastoupených JUDr. Matějem Šedivým, advokátem, sídlem Václavské náměstí 21, Praha 1, směřující proti rozhodnutí Ministerstva vnitra ze dne 30. 6. 2022, č. j. MV-146606-7/VS-2021 a rozhodnutí ministra vnitra ze dne 22. 11. 2022, č. j. MV-135908-4/SO-2022; za účasti Ministerstva vnitra a ministra vnitra jako účastníků řízení, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: 1. Stěžovatelé se podanou ústavní stížností domáhají zrušení v záhlaví uvedených rozhodnutí. Vyjadřují přesvědčení, že příslušné správní orgány svým postupem porušily jejich právo domáhat se práva u jiného orgánu, založené v čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. 2. Jak vyplývá z ústavní stížnosti a připojeného rozhodnutí ministra vnitra, stěžovatelé (otec a jeho nezletilé děti) podali žádost o udělení státního občanství České republiky. Tuto žádost ministerstvo vnitra napadeným rozhodnutím zamítlo z důvodů nenaplnění podmínek vymezených v §14 odst. 7 zákona č. 186/2013 Sb., o státním občanství České republiky (dále jen jako "zákon o občanství") (nedostatečné finanční příjmy otce) a v §13 odst. 1 zákona o státním občanství (nedostatečná integrace nezletilých dětí do společnosti - šlo o přímý důsledek neudělení občanství otci). Ministr vnitra se s těmito důvody ztotožnil a rozklad stěžovatelů zamítl. 3. Ve velmi stručné ústavní stížnosti stěžovatelé vyjadřují věcný nesouhlas s rozhodnutími správních orgánů. Tvrdí, že příjmy stěžovatele (otce) byly špatně vypočteny a jsou dostatečné pro zaopatření rodiny, dále že je absurdní považovat nezletilé děti za neintegrované do společnosti za situace, kdy v České republice žijí od narození. Přípustnost ústavní stížnosti dovozují s odkazem na nález ze dne 19. 10. 2021 sp. zn. III. ÚS 2116/21. 4. Ústavní soud je před samotným posouzením ústavní stížnosti povinen přezkoumat, zda ta splňuje příslušné náležitosti a jestli jsou dány podmínky jejího projednání vymezené v zákoně č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"). Jednou z takových podmínek je mimo jiné i to, zda je přípustná. 5. Podle §75 odst. 1 zákona o Ústavním soudu je ústavní stížnost nepřípustná, jestliže stěžovatel nevyčerpal všechny procesní prostředky, které mu zákon k ochraně práva poskytuje (§72 odst. 3). Za procesní prostředek k ochraně práva zákon považuje jak řádný, tak i mimořádný opravný prostředek (s výjimkou žaloby na obnovu řízení), stejně jako jakýkoli jiný návrh, který je způsobilý zahájit řízení, v němž se navrhovatel může domoci odstranění jím namítaného nedostatku, resp. vady řízení či vady rozhodnutí. Ustanovení §75 odst. 1 přitom nerozlišuje mezi řádnými, mimořádnými opravnými prostředky či jinými procesními prostředky; stěžovatel je tedy povinen vyčerpat příslušný procesní prostředek, s výjimkou žaloby na obnovu řízení, která je citovaným ustanovením výslovně vyloučena. 6. Není pochyb o tom, že stěžovatelé se mohli proti rozhodnutím správních orgánů bránit žalobou ve správním soudnictví. Výluka soudního přezkumu podle §26 zákona o státním občanství se týká pouze neudělení občanství za specifických podmínek z bezpečnostních důvodů (srov. §22 odst. 2 téhož zákona). Přezkum neudělení občanství z důvodů jiných, a to včetně těch uplatněných u žádosti stěžovatelů (viz shrnutí shora), samozřejmě vyloučen není (a contrario §26 téhož zákona). Nepřípadný je proto rovněž odkaz stěžovatelů na nález sp. zn. III. ÚS 2116/21, neboť ten se dotýká výhradně procesního postupu v případech diskutované soudní výluky. Jen pro úplnost Ústavní soud dodává, že z ústavní stížnosti není patrné, zda stěžovatelé žalobu ve správním soudnictví podali (potažmo jaký je/byl její osud), to však ve vztahu k přezkoumávanému návrhu beztak není nijak relevantní, neboť Ústavní soud je vázán petitem ústavní stížnosti (viz už nález ze dne 24. 5. 1994 sp. zn. Pl. ÚS 16/93), a ten žádá toliko zrušení citovaných správních rozhodnutí. 7. S ohledem na uvedené Ústavnímu soudu nezbylo než ústavní stížnost stěžovatelů odmítnout podle ustanovení §43 odst. 1 písm. e) zákona o Ústavním soudu jako návrh nepřípustný. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 16. února 2023 Tomáš Lichovník v. r. soudce zpravodaj

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2023:2.US.207.23.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 207/23
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 16. 2. 2023
Datum vyhlášení  
Datum podání 21. 1. 2023
Datum zpřístupnění 6. 3. 2023
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán MINISTERSTVO / MINISTR - vnitra
Soudce zpravodaj Lichovník Tomáš
Napadený akt rozhodnutí správní
Typ výroku odmítnuto pro nepřípustnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 186/2013 Sb., §26
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení procesní otázky řízení před Ústavním soudem/přípustnost v řízení o ústavních stížnostech/procesní prostředky k ochraně práva
Věcný rejstřík správní žaloba
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa https://nalus.usoud.cz:443/Search/GetText.aspx?sz=2-207-23_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 122939
Staženo pro jurilogie.cz: 2023-03-18