ECLI:CZ:NSS:2006:1.AFS.24.2005
sp. zn. 1 Afs 24/2005 – 70
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Josefa Baxy
a soudkyň JUDr. Lenky Kaniové a JUDr. Marie Žiškové, v právní věci žalobce R. spol.
s r. o., zastoupeného JUDr. Janem Vydrou, advokátem se sídlem Mokropeská 688, Černošice,
proti žalovanému Finančnímu ředitelství pro hlavní město Prahu, se sídlem Štěpánská 28,
Praha 1, o žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 11. 6. 2003, č. j. FŘ-1801/14/03,
v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne
22. 9. 2004, č. j. 5 Ca 163/2003-35,
takto:
I. Kasační stížnost se zamítá .
II. Žalobce nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti.
III. Žalovanému se nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení o kasační
stížnosti.
Odůvodnění:
Včasnou kasační stížností se stěžovatel (dále i „žalobce“) domáhal zrušení
shora uvedeného pravomocného rozsudku městského soudu, kterým soud zamítl jeho žalobu
proti rozhodnutí žalovaného ze dne 11. 6. 2003, č. j. FŘ-1801/14/03. Tímto rozhodnutím
žalovaný zamítl odvolání žalobce proti platebnímu výměru na daň z převodu nemovitostí,
vydanému Finančním úřadem pro Prahu 6.
V žalobě žalobce uvedl především, že zbudoval a zkolaudoval bytový dům v Praze.
Prohlášením vlastníka vymezil ve smyslu zákona č. 72/1994 Sb., kterým se upravují
některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým
prostorům a doplňují některé zákony (též „zákon o vlastnictví bytů“) v uvedeném domě
bytové a nebytové jednotky, které pak následně prodal jejich nynějším vlastníkům
jako nabyvatelům, a to smlouvami o převodech vlastnictví k bytovým, respektive nebytovým
jednotkám a smlouvami o převodech spoluvlastnictví nebytové jednotky.
Stalo se tak v období roku 1999. Správce daně mu poté nesprávně vyměřil daň z převodu
pozemků. Podle §20 zákona č. 72/1994 Sb. totiž přecházelo spoluvlastnictví pozemků
za splnění stanovených podmínek na nabyvatele jednotky.
Soud v odůvodnění uvedl zejména, že smlouvou o převodu jednotlivých bytových
jednotek byl v daném případě převeden i spoluvlastnický podíl na pozemcích ve smlouvě
uvedených. Převod spoluvlastnického podílu na pozemcích nebyl bezúplatný,
jednalo se o převod úplatný, když cena spoluvlastnického podílu na pozemcích
byla podle oceňovacích předpisů pro účely ocenění připočtena k ceně bytu nebo nebytového
prostoru. Ze skutečnosti, že pro účely ocenění byla k ceně bytu nebo nebytového prostoru
připočtena i cena spoluvlastnického podílu pozemku, nelze dovozovat, že pozemek přestal
být samostatnou nemovitostí (§119 odst. 2 občanského zákoníku), samostatným předmětem
vlastnických vztahů, a že převod spoluvlastnického podílu pozemku vůbec dani z převodu
nemovitostí nepodléhal nebo že byl od této daně osvobozen. Jako nedůvodnou soud označil
i námitku, že žalovaný odmítl aplikovat na daný případ §8 odst. 3 a odst. 4 zákona
č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (též „zákon o oceňování
majetku“). Při stanovení předmětu daně je nutno vycházet z daňového zákona,
neboť ten stanoví jak předmět daně, tak i případy osvobození od daně. Zákon o oceňování
majetku upravuje pouze způsoby oceňování věcí, práv a jiných majetkových hodnot a služeb,
mimo jiné i pro účely stanovené daňovými předpisy; sám však daňovým předpisem není,
nestanoví co je předmětem konkrétní daně, ani co je od daně osvobozeno. Je proto nutno
odmítnout právní výklad žalobce, že zákon o oceňování majetku mění daňový zákon a odlišně
stanoví co je předmětem daně a co je od daně osvobozeno. Z uvedených důvodů soud žalobu
jako nedůvodnou zamítl.
Žalobce napadl rozsudek kasační stížností, opírající se o důvod uvedený v §103
odst. 1 písm. a) s. ř. s. a domáhal se jeho zrušení. Má za to, že rozsudek
spočívá na nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení
a proto je nezákonný. Není správný soudem provedený výklad §20 zákona č. 357/1992 Sb.,
o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, týkající se osvobození od daně
z převodu nemovitostí, v návaznosti na znění §8 odst. 3 a odst. 4 zákona č. 151/1997 Sb.,
o oceňování majetku a o změně některých zákonů a znění §20 a §21 zákona č. 72/1994 Sb.
Soud nesprávně při posouzení osvobození od daně z převodu nemovitostí upřednostnil užití
zákona č. 357/1992 Sb. a uzavřel, že §20 tohoto zákona umožňuje, za splnění zde uvedených
podmínek, osvobodit pouze převod stavby (či zde jednotek bytových i nebytových);
pozemku, který se pod ní nachází se již, dle názoru soudu, osvobození netýká.
Soud nesprávně nepřihlédl při posouzení osvobození od daně k §20 a §21 zákona
o vlastnictví bytů, v nichž bylo uvedeno, že převodem nebo s přechodem vlastnictví
k jednotce přechází i spoluvlastnický podíl pozemku. S vlastnictvím jednotky jsou spojena
práva k pozemku. Vlastník budovy převede na vlastníka jednotky i spoluvlastnický podíl
pozemku.
Podle názoru žalobce, jestliže §8 zákona o oceňování majetku stanoví,
že cena spoluvlastnického podílu pozemku se započte do ceny stavby (potažmo do ceny
bytové nebo nebytové jednotky), platí tento příkaz pro všechny účely zákonů,
uvedených v §1 odst. 1 a v části čtvrté až deváté tohoto zákona. Je proto nemožné,
aby nebyl aplikován s poukazem, že neupravuje předmět jednotlivých daní.
Pokud jde o základ daně, je tento zákon předpisem, který deroguje ustanovení daňových
zákonů. Tomu odpovídá i odkaz na tento zákon, uvedený v §10 písm. a) zákona
č. 357/1992 Sb., zde je uvedeno, že základem daně z převodu nemovitostí je cena zjištěná
podle zákona o oceňování majetku. Podle §8 odst. 4 zákona o oceňování majetku
má být cena spoluvlastnického podílu pozemku pro potřeby daně z převodu nemovitostí
zahrnuta do ceny stavby. Je zde tedy uložena povinnost převodce zvýšit o cenu
spoluvlastnického podílu pozemku cenu stavby a tedy zvýšit o tuto cenu zdaňovací základ,
pokud jde o převod bytových a nebytových jednotek. Zákon takto vylučuje,
aby se v případech, kdy jde o převod spoluvlastnictví podílu pozemku na nabyvatele bytové
či nebytové jednotky podle zákona č. 72/1994 Sb., cena tohoto podílu pozemku stala
samostatným základem pro vyměření daně z převodu nemovitostí. Neboli, jestliže zákon
uvádí, že pokud jde o převod spoluvlastnictví pozemků podle §20 a §21 zákona
č. 72/1994 Sb., nemůže být zjištěná cena spoluvlastnického podílu pozemku samostatným
základem pro stanovení daně z převodu nemovitostí a neumožňuje tedy legálně takový základ
daně určit. Je-li tedy podle §20 odst. 7 zákona č. 357/1992 Sb., převod stavby
za zde stanovených podmínek osvobozen od daně z převodu nemovitostí, musí se nutně
toto osvobození vztahovat i na tu část základu daně z převodu nemovitostí, která je tvořena
započtenou cenou spoluvlastnického podílu pozemku.
Ve smlouvách o převodu nemovitostí bylo uvedeno, že předmětná jednotka se převádí
spolu s příslušným spoluvlastnickým podílem společných částí domu a příslušným
spoluvlastnickým podílem pozemků, titulem pro přechod vlastnického práva k těmto
spoluvlastnickým podílům byla dikce §20 zákona č. 72/1994 Sb., podle něhož v dané době
přecházelo spoluvlastnictví společných částí domu a pozemků spolu s převodem
či přechodem vlastnického práva k jednotce. Soud dospěl k nesprávnému závěru,
že se jednalo o úplatný převod podílů pozemků, neboť tyto byly ve smlouvách
pouze zmíněny. Smlouvy však neobsahují žádné ujednání o ceně tohoto spoluvlastnického
podílu. V závěru poukázal na porušení řady ústavních práv žalobce a navrhl, aby Nejvyšší
správní soud napadený rozsudek Městského soudu v Praze zrušil a věc vrátil tomuto soudu
k dalšímu řízení.
Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti důvodnost kasačních námitek popřel,
odkázal na své vyjádření, podané k žalobě městskému soudu, jakož i na svoji argumentaci
vedenou při ústním jednání u soudu. Zopakoval, že §20 odst. 7 zákona č. 357/1992 Sb.,
ve znění tehdy účinném, upravoval pouze podmínky osvobození prvního úplatného převodu
vlastnictví ke stavbě. Pozemek je však samostatnou nemovitostí, stavba není součástí
pozemku. Ustanovení §20 zákona o vlastnictví bytů je nutno chápat tak,
že dochází-li k převodu bytu nebo nebytového prostoru, je tímto převodem podmíněn i převod
pozemku (obdobně jako u §21 téhož zákona). Zákon tak ukládá vlastníkovi pozemku,
aby při převodu stavby (bytu či nebytového prostoru) převedl na nabyvatele i spoluvlastnický
podíl pozemku, nestanoví však v žádném případě, že se tak musí stát bezúplatně, eventuelně,
že by byl tento převod pozemku osvobozen od daně. Správce daně proto přiznal v souladu
s §20 odst. 7 zákona č. 357/1992 Sb. osvobození od daně z převodu nemovití převodu bytu
a k němu náležejících společných částí a vyměřil daň z převodu nemovitostí za úplatný
převod vlastnictví k poměrné části pozemku. Z §8 odst. 4 zákona o oceňování majetku
je zřejmé, že cena příslušenství stavby, které stavebně není její součástí
(studna, vedlejší stavby atd.), se pro účely ocenění bytu nebo nebytového prostoru započte
do ceny stavby. Jsou-li vlastnické vztahy ke stavbě a pozemku shodné, cena pozemku
se rovněž započte do ceny stavby. Způsob ocenění bytu a nebytového prostoru je vymezen
§13 vyhlášky č. 279/1997 Sb., a to tak, že cena příslušenství stavby, které není stavebně
její součástí, se pro účely ocenění bytu či nebytového prostoru vypočte podle příslušných
ustanovení vyhlášky a k ceně bytu či nebytového prostoru se připočte poměrně podle velikosti
spoluvlastnického podílu na společných prostorách domu. Stejně se postupuje u pozemku,
jsou-li vlastnické vztahy ke stavbě a pozemku shodné. Z tohoto ustanovení není možné
dovozovat, že součet všech těchto hodnot je nedílnou částkou, která je cenou zjištěnou bytu
jako takového, ale pouze skutečnost, že zjištěná cena bytu a nebytového prostoru se skládá
z ceny bytu a nebytového prostoru, z ceny poměrného podílu na příslušenství stavby a pokud
jsou shodná vlastnická práva ke stavbě a pozemku, pak i z ceny příslušného podílu
na pozemku. Ze všech důvodů zde uvedených, považuje žalovaný kasační stížnost
za bezdůvodnou.
Nejvyšší správní soud přezkoumal důvodnost kasační stížnosti v mezích jejího rozsahu
a uplatněných důvodů, a dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná.
Za onu nesprávně posouzenou právní otázku označil žalovaný výklad ustanovení
§20 odst. 7 zákona č. 357/1992 Sb. ve znění účinném pro rok 1999, v návaznosti
na §8 odst. 3 a odst. 4 zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně
některých zákonů a znění §20 a §21 zákona č. 72/1994 Sb., kterým se upravují
některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým
prostorům a doplňují některé zákony.
Nejvyšší správní soud posoudil věc
takto:
Zákon č. 357/1992 Sb. ve svém oddílu třetím, zabývajícím se daní z převodu
nemovitostí a jejími pravidly uvádí, kdo jsou poplatníky této daně, co je předmětem této daně,
co tvoří základ daně a jak se počítá daňová povinnost u jednotlivých skupin osob
a rovněž tak uvádí výjimky, tedy okolnosti a podmínky, za nichž je převod nemovitosti
osvobozen. Zdanění převodu nemovitostí představuje zcela jistě legitimní cíl spočívající
v získávání prostředků k naplnění státního rozpočtu, přičemž případy osvobození od daně
lze vnímat jako výjimky z pravidla.
Podle §20 odst. 7 zákona č. 357/1992 Sb., ve znění účinném pro rok 1999,
byl od daně z převodu nemovitostí osvobozen první úplatný převod nebo přechod vlastnictví
ke stavbě, která je novostavbou, na niž bylo vydáno pravomocné kolaudační rozhodnutí,
nebo je dokončenou novostavbou nebo rozestavěnou novostavbou a stavba nebyla dosud
užívána, jestliže převodce (prodávající) je buď fyzickou osobou zapsanou
v obchodním rejstříku nebo právnickou osobou a převod stavby je prováděn
v souvislosti s jejich podnikatelskou činností, anebo obec.
Osvobození od daně z převodu nemovitostí podle výše citovaného ustanovení
se vztahuje nejen na převody vlastnictví ke stavbě jako celku, ale i na převody vlastnictví
samostatných částí stavby, či na převody ideálních částí stavby.
Pokud jde o převody vlastnictví k bytům, resp. k jednotkám, je nutno vycházet
z terminologie zákona o vlastnictví bytů. Podle jeho §3 odst. 2 se právní vztahy k jednotkám
řídí, pokud tento zákon nestanoví jinak, ustanoveními občanského zákoníku a dalších
právních předpisů, které se týkají nemovitostí. Z jednotlivých ustanovení zákona vyplývá,
že vlastník bytu je spoluvlastníkem budovy (tj. stavby). Platí pro ně proto i předpisy,
týkající se osvobození prvního úplatného převodu vlastnického práva ke stavbě,
je-li novostavbou, tj. §20 odst. 7 zákona č. 357/1992 Sb., ve znění pro rok 1999.
Pojem novostavba není v právních předpisech výslovně definován. Z věcného významu
tohoto slova lze však dovodit, že se jedná o druh stavby, která je od základu zcela nově
(z)budována. Osvobození od daně tak lze vztáhnout jistě jak na stavby, tak na její části.
Zákon o vlastnictví bytů řeší i práva k pozemku v souvislosti s nabytím vlastnictví
bytu nebo nebytového prostoru (§21). Občanský zákoník připouští, aby vlastníkem pozemku
byl jiný subjekt než je vlastník stavby, přičemž dle §120 odst. 2 občanského zákoníku,
stavba není součástí pozemku. Cílem zákona o vlastnictví bytů tak bylo mj. sjednotit
spoluvlastnické vztahy k plášti budovy se spoluvlastnickými vztahy k pozemku
a za tím účelem zákon ukládá vlastníkům jednotek, provést mezi sebou převod tak,
aby spoluvlastnictví k pozemku odpovídalo spoluvlastnictví společných částí domu.
To však v žádném případě neznamená, že by zákonem o vlastnictví bytů, jehož smyslem
a cílem je upravit přehledným způsobem a při zachování podmínek zde uvedených,
vlastnictví ke stavbám a pod nimi se nacházejících pozemků, měnil §20 odst. 7 zákona
č. 357/1992 Sb., který vyjadřuje vůli osvobodit od daně z převodu nemovitostí toliko stavby,
a to při zachování podmínek v tomto ustanovení specifikovaných.
Pokud zákon č. 357/1992 Sb. v §10 uvádí, že základem daně z převodu nemovitostí
je cena zjištěná podle zvláštního právního předpisu, kterým je zákon č. 151/1997 Sb.,
o oceňování majetku, činí tak pouze z důvodu, aby odstranil pochybnosti o výši daňového
základu, která je podmínkou pro správné stanovení této daně. Uvádí – li toto ustanovení
zákona, že základem daně je cena zjištěná…, pak tak činí ve vztahu k předmětu daně.
Zákon č. 151/1997 Sb. upravuje způsoby oceňování věcí, práv a jiných majetkových
hodnot a služeb pro účely stanovené zvláštními předpisy, tedy i pro účely daňové. Jiný cíl,
než úpravu způsobů a sjednocení oceňování věcí a práv, tento zákon nemá.
Ustanovení §8 citovaného zákona mj. uvádí, že cena bytu a cena nebytového prostoru
se zjistí jako podíl z ceny stavby. Velikost tohoto podílu se rovná poměru podlahové plochy
bytu nebo nebytového prostoru k součtu podlahových ploch všech bytů a nebytových prostorů
ve stavbě, do něhož se nezapočítávají plochy společného příslušenství stavby.
Přitom se přihlíží k vybavení a stavu bytu nebo nebytového prostoru. Cena příslušenství
stavby, které není stavebně její součástí, jako jsou zejména venkovní úpravy, studny a vedlejší
stavby sloužící výhradně společnému užívání, se pro účely ocenění bytu nebo nebytového
prostoru započte do ceny stavby. Jsou-li vlastnické vztahy ke stavbě a pozemku shodné,
cena pozemku se rovněž započte do ceny stavby. Příslušné ustanovení tak zde dává návod,
jakým způsobem se bude výše ceny, ze které pak vychází územní finanční orgány
při vyměření daně, zjišťovat. Ze správního spisu je rovněž zřejmé, že znalecký posudek
č. 31/18/2002, jež měl pro účely daňové cenu převáděných nemovitostí zákonem daným
způsobem stanovit, obsahoval odděleně ocenění pozemků.
V daném případě se předmětem převodu staly jednak bytové jednotky či nebytové
prostory, jakož i poměrná část společných prostor domu či vedlejších staveb, tyto všechny
podléhaly osvobození od daně z převodu nemovitostí. Součástí ceny převáděných nemovitostí
pak tvořilo ocenění i poměrné části pozemku, která s nemovitostí přechází na nového
nabyvatele, avšak jeho převod již osvobození nepodléhá; převod pozemku (jako samostatné
věci) by byl samostatným převodem.
Ani tvrzení stěžovatele o zásahu do jeho ústavních práv neshledal Nejvyšší správní
soud důvodnými. Ze správního spisu je zřejmé, že se správní orgány způsobem stanoveným
zákonem věcí meritorně zabývaly a na jeho vznesené námitky reagovaly. Městský soud věc
veřejně a v přítomnosti právního zástupce stěžovatele projednal a vydal rozsudek,
ve kterém vyložil, na základě jakých skutečností shledal postup správce daně při doměření
daně z převodu nemovitostí správným. Co se týče aplikace a interpretace příslušných
ustanovení zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu
nemovitostí a zákona č. 72/1994 Sb., o vlastnictví bytů, má Nejvyšší správní soud za to,
že městský soud postupoval ústavně konformním způsobem a že jeho závěry
jsou přezkoumatelné. Soudní řízení proběhlo postupem odpovídajícím principům zakotveným
v hlavě páté Listiny základních práv a svobod, a rozsudek je tak třeba považovat za výsledek
nezávislého soudního rozhodování, jemuž z hlediska ochrany ústavnosti nelze nic vytknout.
Samotná skutečnost, že správní orgány a správní soud opřely svá rozhodnutí o právní názor,
se kterým se stěžovatel neztotožňuje, nezakládá sama o sobě relevantní důvod k tvrzení
porušení jeho ústavních práv. Odlišný právní názor nepředstavuje sám o sobě porušení práva
na soudní ochranu, stejně jako rozsah práva na spravedlivý proces nelze vykládat tak,
jako by se garantoval úspěch v řízení. Zásady spravedlivého procesu vyplývající z čl. 6 odst. 1
Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod je třeba chápat tak, že v souladu
s obecným procesním předpisem musí být v řízení před obecným soudem účastníku zejména
zaručeno, že jeho věc bude projednána veřejně, v jeho přítomnosti tak, aby se mohl vyjádřit
ke všem prováděným důkazům. Tyto záruky nebyly v projednávané věci porušeny a není tak,
prostor ani pro závěr, že proces byl veden způsobem, který nezajistil spravedlivý výsledek.
(Srov. např. sp. zn. II. ÚS 644/02 ze dne 23. 6. 2004, sp. zn. IV. ÚS 64/02 ze dne 17. 6. 2002).
Nejvyšší správní soud dospěl z výše uvedených důvodů ke shodnému právnímu
závěru, vztahujícímu se k neosvobození převáděných částí pozemků od daně z převodu
nemovitostí, jako Městský soud v Praze a shledal, že kasační stížnost není důvodná
a proto ji zamítl (§110 odst. 1 s. ř. s.).
Nejvyšší správní soud však považuje za nezbytné důrazně vytknout městskému soudu
vadu, jíž se dopustil nesprávnou aplikací §39 odst. 2 s. ř. s., upravujícího vyloučení věcí
k samostatnému projednání; tato vada však z povahy věci neměla vliv na zákonnost
rozhodnutí o věci samé, a proto ani nemohla být důvodem pro zrušení napadeného rozhodnutí
podle §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s. ve spojení s §109 odst. 3 s. ř. s.
Směřuje-li jedna žaloba proti více rozhodnutím, může podle §39 odst. 2 s. ř. s.
předseda senátu usnesením každé takové rozhodnutí vyloučit k samostatnému projednání;
předpokladem takového postupu je, že společné řízení buď není možné nebo není vhodné.
Žalobce podal u Městského soudu v Praze jednu žalobu proti sedmdesáti šesti
rozhodnutím žalovaného; usnesením ze dne 25. 8. 2003, č. j. 5 Ca 163/2003-10,
však byla jednotlivá rozhodnutí žalovaného vyloučena k samostatnému projednání. Městský
soud v Praze tedy na základě jedné žaloby vedl sedmdesát šest samostatných řízení.
K vyloučení věcí k samostatnému projednání však nebyly splněny zákonem
předepsané podmínky.
Je nutno zdůraznit, že žaloba je dispoziční úkon, jímž se žalobce obrací na soud
s žádostí o poskytnutí soudní ochrany a vymezuje jím předmět soudního řízení. Žaloba je tedy
procesním úkonem, v němž se výrazně projevuje zásada dispoziční, jíž je správní soudnictví
ovládáno. Tuto povahu žaloby je povinen soud respektovat, nepředepisuje-li mu zákon
výslovně něco jiného.
Dispoziční zásada není principem, který by měl pouze ryze technickou povahu,
ale projevují se v ní i významná hodnota lidské osobnosti, spočívající v možnosti
jejího svobodného jednání, garantovaného právem v nejobecnější podobě jako princip
individuální autonomie. K tomuto principu konstatoval Ústavní soud např. v nálezu
ze dne 4. 5. 2004, sp. zn. I. ÚS 113/04, že autonomie vůle a svobodného individuálního
jednání je na úrovni ústavní garantována čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod.
Citovaný článek přitom ve své první dimenzi představuje strukturní princip,
podle něhož lze státní moc vůči jednotlivci a jeho autonomní sféře uplatňovat
pouze v případech, kdy jednání jednotlivce porušuje výslovně formulovaný zákaz upravený
zákonem. „Ve své druhé dimenzi pak působí čl. 2 odst. 3 Listiny jako subjektivní právo
jednotlivce na to, aby veřejná moc respektovala autonomní projevy jeho osobnosti,
včetně projevů volních, které mají odraz v jeho konkrétním jednání, pokud takové jednání
není výslovně zakázáno. Ustanovení čl. 2 odst. 3 Listiny ve své druhé dimenzi, v níž působí
jako základní právo jednotlivce, je pak třeba aplikovat bezprostředně a přímo. V této dimenzi
se nejedná o pouhé prozařování jednoduchým právem, nýbrž o subjektivní právo, které působí
bezprostředně vůči státní moci. Orgány státní moci jsou proto povinny při aplikaci
jednoduchého práva současně normy tohoto práva, v níž se odráží čl. 2 odst. 3 Listiny a čl. 2
odst. 4 Ústavy, interpretovat rovněž tak, aby nezasáhly do subjektivního práva jednotlivce
na autonomii vůle, jež garantuje také čl. 2 odst. 3 Listiny ve své druhé dimenzi. Takové pojetí
čl. 2 odst. 3 Listiny totiž pouze vyjadřuje skutečnost, že jednotlivec a jeho svobodné jednání
má v materiálním právním státě vždy prioritu před státní mocí realizovanou zákonem.
Pokud by jednotlivec neměl vůbec mít možnost dovolávat se této priority přímo,
byla by taková přednost pouhou formální deklarací…Svobodná sféra jednotlivce
a její bezprostřední ústavní garance v podobě vymahatelného subjektivního práva
jsou totiž conditiones sine qua non materiálního právního státu…“.
Z citovaného nálezu tedy vyplývá, že ta ustanovení právních předpisů,
v nichž se projevuje autonomie vůle jednotlivce, jsou orgány veřejné moci – mezi
něž samozřejmě patří i soudy – povinny aplikovat tak, aby respektovaly veřejné subjektivní
právo jednotlivce na autonomii jeho vůle; do této autonomní sféry mohou zasáhnout
jenom tehdy, pokud by se jednotlivec dopustil jednání zákonem výslovně zakázaného.
Dispoziční zásada představuje vyjádření autonomie vůle jednotlivce v oblasti
procesního práva. Jejími konkrétními projevy jsou dispoziční úkony, které účastníci řízení
činí, tj. kterými disponují řízením nebo předmětem řízení. Mezi tyto dispoziční úkony patří
i žaloba; proto je soud povinen respektovat, zda žalobce žalobou napadl jedno rozhodnutí
nebo rozhodnutí několik, ledaže by takové procesní jednání žalobce bylo v rozporu
s procesními předpisy. Je-li objektivní kumulace přípustná (tj. je-li možná nebo vhodná),
není soud oprávněn účinky dispozičního úkonu derogovat tím, že vyloučí věci
k samostatnému projednání; učiní-li tak, protiprávně zasáhne do žalobcova veřejného
subjektivního práva na respektování jeho autonomie vůle.
V souzené věci bylo společné řízení nejen možné, ale navíc i vhodné. Věci,
které městský soud vyloučil k samostatnému projednání, se týkají týchž účastníků řízení
a spolu nejenže skutkově souvisejí, nýbrž přímo mají společný základ, spočívající ve výstavbě
jediného bytového domu žalobcem, jeho rozdělení na jednotky prohlášením vlastníka
a následným převodem těchto jednotek spolu s ideálními podíly na společných částech domu
a na pozemcích jednotlivým kupujícím. Zřetelný je nejen tento společný skutkový základ,
ale i jeho právní kvalifikace. Společné řízení bylo tedy možné i vhodné; proto nebyly splněny
podmínky pro vyloučení věci stanovené v §39 odst. 2 s. ř. s.
Krom toho ze soudního spisu vyplývá, že městský soud – přestože vyloučil věci
k samostatnému projednání – i nadále činil jednotlivé procesní úkony ohledně všech věcí
ve spise, jenž byl Nejvyššímu správnímu soudu předložen, tj. předseda senátu udílel soudní
kanceláři pokyny ohledně všech sedmdesáti šesti věcí v tomto spise. Již z toho vyplývá,
že společné projednání věcí bylo vhodné.
Městský soud v Praze svým postupem nejenže porušil dispoziční volnost žalobce
a jeho subjektivní veřejné právo na respektování autonomie jeho vůle, ale počínal si i hrubě
v rozporu s principem procesní ekonomie: v důsledku porušení jeho právní povinnosti
projednat všechna napadená rozhodnutí ve společném řízení totiž vznikly zbytečné náklady
jak na straně soudu, tak na straně účastníků řízení.
Z hlediska nákladů na straně soudu je výrazný rozdíl, zda soud doručuje jednu
písemnost či sedmdesát šest písemností, zda jejich rozhodováním (zde nelze pominout,
že soudu mohla za splnění podmínek §51 s. ř. s. vzniknout povinnost věc sedmdesát šestkrát
projednat v jednací síni) a vyhotovováním stráví daleko více času, než by bylo zapotřebí
k projednání a rozhodnutí žaloby proti všem rozhodnutím v jediném řízení atd. Je evidentní,
že popsaným postupem vznikají nejen nadbytečné náklady, ale i časové prodlevy,
které pak mohou zapříčinit, že jiné věci nebudou projednány včas, tj. tak, aby neporušily
právo jiných účastníků na projednání jejich věci bez zbytečných průtahů, resp. v přiměřené
lhůtě, garantované ústavním pořádkem a mezinárodním právem. Má-li takový postup soudu
složit k účelovému zvyšování výkonu soudce zpravodaje, pak jej Nejvyšší správní soud
jako zcela nepřípustný, protiústavní a neetický kategoricky odmítá.
Náklady účastníků řízení se zcela zbytečně navýšily nejen v řízení o žalobě
(namísto jednoho procesního úkonu ve věci se např. žalovaný musel vyjadřovat k podané
žalobě sedmdesát šestkrát, což je s ohledem na totožný skutkový základ a jeho právní
kvalifikaci evidentně nehospodárné), ale mohou mít závažné dopady i pro řízení o kasační
stížnosti: pokud by neúspěšný účastník řízení hodlal napadnout rozhodnutí městského soudu
ohledně všech věcí u Nejvyššího správního soudu, byl by nucen podat nikoliv jednu kasační
stížnost, ale sedmdesát šest kasačních stížností, a ze všech také zaplatit soudní poplatek.
Tím by již zcela evidentně bylo ohroženo právo na přístup k soudu, jež je jedním
ze stěžejních prvků práva na spravedlivý proces; o případné náhradě nákladů řízení o kasační
stížnosti – a stejně tak o zcela zbytečném časovém, personálním a materiálním zatížení
Nejvyššího správního soudu – ani nemluvě.
Nejvyšší správní soud tedy k této otázce uzavírá, že vyloučení věcí k samostatnému
projednání není oprávněním soudu; soud tak může postupovat jedině tehdy, pokud žalobce
podal jedinou žalobu proti takovým rozhodnutím, jejichž projednání ve společném řízení
není možné nebo vhodné. Nejde-li o takovou žalobu, je povinen respektovat dispoziční úkon
žalobce; jinak porušuje nejen pravidla o vylučování věcí k samostatnému projednání
(§39 odst. 2 s. ř. s.), ale i dispoziční zásadu (na níž je správní soudnictví vybudováno),
subjektivní veřejné právo jedince na respektování autonomie jeho vůle a princip procesní
ekonomie.
Žalobce nedosáhl v řízení procesního úspěchu, a proto nemá právo na náhradu nákladů
řízení o kasační stížnosti, úspěšný žalovaný právo na náhradu nákladů řízení neuplatnil,
ostatně ani mu žádné náklady, nad rámec jeho běžné úřední činnosti, nevznikly (§60 odst. 1
a §120 s. ř. s).
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 1.února 2006
JUDr. Josef Baxa
předseda senátu