ECLI:CZ:US:2001:1.US.281.97
sp. zn. I. ÚS 281/97
Nález
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátu ve věci ústavní stížnosti L. Š. a nezl. J. Š. (právních nástupců stěžovatele J. Š.), proti rozsudku Nejvyššího soudu ČR, sp. zn. 3 Cdon 965/96, ze dne 10. 4. 1997, proti usnesení Městského soudu v Praze, č. j. 25 Co 300/94-38, z 30. 12. 1994, proti usnesení Obvodního soudu pro Prahu 7 ze dne 4. 2. 1994, č. j. 8 C 26/93-30, takto:
Ústavní stížnosti se vyhovuje a usnesení Obvodního soudu pro
Prahu 7 ze dne 4. 2. 1994, č. j. 8 C 26/93-30, jakož i usnesení
Městského soudu v Praze ze dne 30. 12. 1994, č. j. 25 Co
300/94-38, a rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 10. 4. 1997,
č. j. 3 Cdon 965/96-56, se zrušují.
Odůvodnění:
I.
Svou ústavní stížností z 1. 8. 1997 se obrátil stěžovatel J.
Š. proti rozsudku Krajského soudu v Brně, č. j. 19 Co 444/75-136,
ze 4. 2. 1977, proti usnesení Obvodního soudu pro Prahu 7 ze 4.
2. 1994, č. j. 8 C 26/93-30, proti usnesení Městského soudu
v Praze z 30. 12. 1994, č. j. 25 Co 300/94-38, a proti rozsudku
Nejvyššího soudu ČR, č. j. 3 Cdon 965/96-56, z 10. 4. 1997.
V návrhu na znění nálezu Ústavního soudu žádá zrušení citovaných
rozhodnutí obecných soudů. Současně s podáním ústavní stížnosti
požádal stěžovatel ve smyslu §83 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, aby Ústavní soud rozhodl, že náklady jeho
právního zastoupení zaplatí stát.
Ústavní stížnost byla podána v zákonné lhůtě a splňuje
potřebné formální náležitosti. Pokud jde o původní zamítavý
rozsudek Krajského soudu v Brně z roku 1977, vychází stěžovatel
z názoru, že šlo o protiprávní akt vynucený výkonnou mocí
totalitního režimu a z tohoto důvodu žádá jeho zrušení.
Ústavní stížnost je založena na skutečnostech, k nimž došlo
22. 8. 1969 při demonstracích, které probíhaly v Brně rok po
invazi cizích armád a jejichž smyslem byl protest proti okupaci
Československa sovětskou armádou. Proti těmto demonstracím
zasahovaly tehdy policejní pohotovostní jednotky ozbrojenou silou
a za použití střelných zbraní. Za této situace byl stěžovatel
těžce zraněn zásahem střely, když stál před domem, v němž bydlel,
a náboj ho zasáhl do krční páteře. Po chirurgickém zákroku mu byla
střela na klinice vyoperována a na příkaz předána orgánu STB
a údajně uložena v trezoru bývalé Krajské správy v Brně.
K soudnímu řízení, jímž se stěžovatel v 70. letech domáhal náhrady
škody, sdělily orgány Ministerstva vnitra, že střelu nemají
v držení a soud vyzval stěžovatele samého, aby náboj soudu
předložil, přestože bylo zřejmé, že tak nemohl učinit z výše
uvedených důvodů. Tato okolnost měla dle stěžovatele význam pro
rozhodování tehdejších soudů, a to jak Městského soudu v Brně
(rozsudek z 18. 7. 1975, č. j. 10 C 224/70-122), tak i Krajského
soudu v Brně (rozsudek ze 4. 2. 1977, č. j. 19 Co 444/75-136),
kterým bylo potvrzeno zamítavé rozhodnutí Městského soudu v Brně.
V průběhu tohoto soudního řízení soud posléze dospěl k závěru, že
předložení střely nemá ani významu, jestliže základní pochybností
zůstalo, kým byla vystřelena. Pokud nebyly k dispozici zbraně, ze
kterých bylo stříleno, mohlo - dle stanoviska soudu - sice jít
o projektil ze zbraně SNB, avšak pistole ráže 7,65 mm používali
i podnikoví strážní a mohly být i v držení soukromých osob. "Je
sice pravda" praví se dále v rozsudku Krajského soudu v Brně "že
více osob potvrdilo, že v době, kdy došlo k postřelení
navrhovatele, stříleli směrem od náměstí 25. února do Orlí ulice,
kde stál stěžovatel, muži v nějaké uniformě". avšak ".nepodařilo
se zjistit, že by to byli právě příslušníci VB nebo LM.. nebo
příslušníci armády a nelze ani vyloučit, že střílel také některý
z demonstrantů." Z těchto důvodů byla tehdejší žaloba stěžovatele
proti Československému státu - Ministerstvu vnitra - zamítnuta.
Z rozsudku nicméně vyplývá, že nebyl zjištěn žádný případ, že by
střílel demonstrant a také nebyli tehdy zjištěni žádní výtržníci
v uniformách, kteří by se vmísili do ozbrojených složek s úmyslem
použít střelnou zbraň proti civilnímu obyvatelstvu. Svědci, kteří
pozorovali dění z oken, potvrdili naopak výrok mužů v uniformě:
"jdeme na to", pak slyšeli střelbu a viděli také zřetelně - stejně
jako další svědkové - že stříleli muži v uniformě a také odkud kam
se střílelo. Tolik z rozsudku Krajského soudu v Brně ze 4. 2.
1977, č. j. 19 Co 444/75-136.
Ve své ústavní stížnosti stěžovatel dovozuje, že výše
uvedenými rozhodnutími soudu bylo porušeno právo na soudní ochranu
proti nezákonným rozhodnutím soudu jednajícího v intencích
totalitního režimu v rozporu s mezinárodními smlouvami
o základních lidských právech. Poukazuje dále na to, že jde
o majetkovou křivdu, která vznikla z hrubého porušení postupu
soudu při zjišťování "materiální pravdy", zásady, jež údajně
ovládala soudní řízení před listopadem 1989. Tím došlo k porušení
především mezinárodních smluv a dohod, kterými byl i soud již před
listopadem 1989 vázán. Stěžovatel namítá, že poukaz obecných soudů
včetně Nejvyššího soudu na princip "rei iudicatae" nelze
akceptovat. Zásada "rei iudicatae" není, dle názoru stěžovatele,
silnější, nežli ochrana lidských práv a svobod a nemůže se stát
právní překážkou pro nové projednání věci v tomto předmětu již
jednou pravomocně "rozsouzené".
Nároky stěžovatele na náhradu škody, způsobené na zdraví,
uplatněné proti státu - Ministerstvu vnitra - původně zamítnuté
byly teprve dohodou z roku 1991 Ministerstvem vnitra dodatečně
uznány a částečně uhrazeny. Na základě této dohody o vypořádání
náhrady škody z 6. 9. 1991 byla Jiřímu Ševčíkovi vyplacena částka
638 418 Kčs. Tato dohoda se opírá o bod I., v němž obě strany
konstatují, že J. Š. požádal Ministerstvo vnitra České republiky
o náhradu za zranění, které 22. 8. 1969 utrpěl tím, že byl
postřelen příslušníky SNB. Dále se praví, že "Ministerstvo vnitra
ČR předmětnou věc podrobně přešetřilo a uznalo svoji odpovědnost."
Dne 15. 1. 1992 pak došlo k uzavření druhé dohody, která je
označena jako doplněk prvé a jež obsahuje zjištění, že
"Ministerstvo vnitra České republiky je organizací odpovědnou za
škodu, neboť k poškození zdraví a dalším trvalým následkům na
straně oprávněného došlo při zásahu sil Ministerstva vnitra České
republiky a v přímé souvislosti s ním." Podle této dohody mělo
Ministerstvo vnitra počínaje 1. 6. 1991 platit oprávněnému částku
1 168 Kčs jako doplněk k nízkému invalidnímu důchodu Jiřího
Ševčíka, který obnášel pouze 1 596 Kčs měsíčně. Nicméně ani
dodatečná renta ve výši 1 168 Kčs měsíčně stěžovateli vyplácena
nebyla.
Proto se stěžovatel obrátil žalobou z 15. 2. 1993 na Obvodní
soud pro Prahu 7, aby se domohl jak vyplácení renty, tak i celkové
úpravy náhrad úměrně k vzniklé škodě i těžkým a trvalým zdravotním
následkům, jež se časem projevily. Obvodní soud pro Prahu 7
v průběhu řízení sice zjišťoval rozsah poškození zdraví i trvalých
následků, ve svém usnesení však - stejně jako právní odbor
Ministerstva vnitra ČR - zaujal stanovisko, že projednání nároků
stěžovatele brání překážka věci rozsouzené dle §159 odst. 3 o. s.
ř., neboť ve věci byl již vydán rozsudek, a to Městským soudem
v Brně dne 18. 7. 1975 (č. j. 10 C 224/70-122), potvrzený
rozsudkem Krajského soudu v Brně ze 4. 2. 1977 (č. j. 19 Co
444/75-136), který nabyl právní moci dne 5. 5. 1977. Proto řízení
zastavil.
Proti usnesení Obvodního soudu pro Prahu 7 ze 4. 2. 1994, č.
j. 8 C 26/93-30, se stěžovatel odvolal k Městskému soudu v Praze.
Ten však usnesení soudu I. stupně ve výroku o zastavení řízení
potvrdil 30. 12. 1994 (č. j. 25 Co 300/94-38).
Všechna zamítavá rozhodnutí obecných soudů se opírají
o princip "rei iudicatae" (věci rozsouzené), tj. o nemožnost
nového projednání věci, o níž bylo již pravomocně soudem
rozhodnuto. Tímto pravomocným rozhodnutím, jež brání projednání
věci, rozumí obecné soudy citovaný již rozsudek Městského soudu
v Brně z 18. 7. 1975, č. j. 10 C 224/70-122, potvrzený rozsudkem
Krajského soudu v Brně z 4. 2. 1977, č. j. 19 Co 444/75-136, jimiž
byl nárok stěžovatele na odškodnění v roce 1977 zamítnut.
Když stěžovatel neuspěl u Obvodního soudu pro Prahu 7
a u Městského soudu v Praze, využil možnosti podat proti
potvrzujícímu výroku usnesení Městského soudu v Praze dovolání
k Nejvyššímu soudu ČR. V tomto dovolání poukázal na to, že
rozhodnutími obou obecných soudů bylo porušeno jeho právo na
soudní ochranu a na náhradu újmy na zdraví, způsobené střelnou
zbraní příslušníka SNB v roce 1969. Rozsudek Krajského soudu
v Brně ze 4. 2. 1977, č. j. 19 Co 444/75-136, označuje stěžovatel
za nezákonný, protože soud v rozporu s právem a s platnými
mezinárodními smlouvami nevzal na vědomí provedené důkazy
a svědecké výpovědi a záměrně bránil vyjasnění sporu. Mimo jiné
i tím, že uznal za věrohodné prohlášení orgánů Státní bezpečnosti,
že střelu, jež mu byla vyoperována a těmito orgány Státní
bezpečnosti odebrána, v držení nemají.
Přípustnost dovolání k Nejvyššímu soudu Městský soud v Praze
odůvodnil poukazem na zásadní právní význam dle §239 odst. 2
písm. a) o. s. ř. v tehdejším znění, neboť rozhodnutí o tom, že
ani zákon č. 480/1991 Sb., o době nesvobody, a ani dohoda
účastníků o náhradě škody, uzavřená po právní moci rozsudků,
neumožňují soudu projednat opětovný návrh na náhradu škody, a to
ani s ohledem na ustanovení §159 odst. 3 občanského soudního řádu
(dále jen "o. s. ř."), ani na základě §51 odst. 1 a 2 občanského
zákoníku před novelou. Tato okolnost má dle Městského soudu
v Praze natolik zásadní význam po právní stránce, že bylo dovolání
připuštěno.
Nejvyšší soud ČR dovolání projednal a rozsudkem z 10. 4.
1997, č. j. 3 Cdon 965/96-56, zamítl proto, že z hlediska právní
otázky, která byla předmětem přezkumu rozhodnutí v dovolacím
řízení, není dovolání důvodné. V odůvodnění svého rozhodnutí uvádí
Nejvyšší soud, že žalobce nenapadl závěr odvolacího soudu
o existenci překážky pravomocně rozhodnuté. Stěžovatel v dovolání
údajně namítal, že rozsudek, který tvoří překážku věci pravomocně
rozsouzené pro toto řízení, není správný a žádal, aby jeho
platnost byla posouzena z hlediska zákona č. 480/1991 Sb. Nejvyšší
soud na to dospěl k závěru, že ani dovolací soud, který rozhoduje
o mimořádném opravném prostředku proti usnesení odvolacího soudu,
se nemůže vyjadřovat k otázce věcné správnosti či nesprávnosti
pravomocného rozsudku, vydaného v jiném řízení a nemůže
přezkoumávat jeho správnost z hlediska právních předpisů později
vydaných. Podle §159 odst. 3 o. s. ř. jakmile bylo o věci
pravomocně rozhodnuto, nemůže být projednávána znovu.
Nejvyšší soud dospěl k závěru, že dovolání stěžovatele nebylo
podloženo důvody §237 o. s. ř. o podmínkách přípustnosti
dovolání, ale že dovolací důvod váže posouzení věci pouze na
určité právní otázky a v důsledku toho podle §241 odst. 2 písm.
d) o. s. ř. bylo dovolání připuštěno pouze v rozsahu těchto
otázek. Dle stanoviska Nejvyššího soudu žalobce v dovolání
namítal, že rozsudek, který tvoří překážku věci pravomocně
rozsouzené, není správný a žádal, aby jeho platnost byla posouzena
z hlediska zákona č. 480/1991 Sb.
Odtud Nevyšší soud dovodil, že žalobce ani nenapadal závěr
odvolacího soudu o existenci překážky věci pravomocně rozhodnuté
a omezil se na otázku věcné správnosti či nesprávnosti napadeného
rozsudku Krajského soudu v Brně ze 4. 2. 1977, č. j. 19 Co
444/75-136. V té souvislosti dospěl Nejvyšší soud k závěru, že ani
mimosoudní dohoda žalobce s Ministerstvem vnitra, na jejímž
základě Ministerstvo vnitra uznalo svou odpovědnost a poskytlo
částečné plnění, nemá vliv na účinky právní moci rozsudku z roku
1977, tedy rozsudku, jehož zamítavé rozhodnutí vychází
z předpokladu možného výstřelu pachatele, který vůbec nepatřil
k ozbrojeným sborům, nasazeným proti demonstrantům. Přestože tato
úvaha vedla v oné době soudce k zamítnutí nároků stěžovatele,
nedošlo tehdy ani k zahájení trestního stíhání "neznámého
pachatele".
V písemném vyjádření k ústavní stížnosti sdělil Obvodní soud
pro Prahu 7, že ve věci byl již vydán rozsudek, a to Městským
soudem v Brně (18. 7. 1975), potvrzený rozsudkem Krajského soudu
v Brně 4. 2. 1977, který nabyl právní moci dne 5. 5. 1977 (nikoli
1997, jak se ve vyjádření uvádí). Rozhodnuto bylo v téže věci mezi
týmiž účastníky a věc proto nemůže být projednána znovu dle §159
odst. 3 o. s. ř. Ani dobrovolné plnění odpůrce neumožňuje soudu
znovu o věci rozhodnout a překlenout tak překážku věci rozsouzené.
Městský soud v Praze pak ve svém vyjádření poukázal opětovně na
překážku věci pravomocně rozhodnuté dle §159 odst. 3 o. s. ř.
a ve stejném smyslu se vyjádřil též Nejvyšší soud České republiky.
Dne 7. 6. 1999 se Ústavní soud dozvěděl, že stěžovatel J. Š.
zemřel dne 27. 9. 1998. Usnesením, č. j. I. ÚS 281/97-32, ze dne
9. 6. 1999, Ústavní soud řízení přerušil s tím, že v řízení bude
pokračovat s dědici stěžovatele, jakmile skončí řízení o dědictví.
Usnesením Městského soudu v Brně, sp. zn. 58 D 846/98, ze dne
22. 5. 2000, pravomocným dne 14. 6. 2000, pominuly důvody pro
přerušení řízení o ústavní stížnosti. Dle tohoto usnesení se
dědici pozůstalého stali pozůstalá manželka L. Š. a nezl. syn
J. Š. Ústavní soud tedy pokračuje v řízení s těmito dědici jako
účastníky řízení.
II.
Po zhodnocení soudního projednávání sporné věci v době tzv.
"normalizace" dospěl Ústavní soud k závěru, že tehdejší Městský
i Krajský soud v Brně nemohly nepředpokládat, že výstřel vyšel
z řad uniformovaných sborů. Slovní obrat o možnosti, že vystřelil
některý z "kontrarevolučních" demonstrantů vedl přirozeně ke
zpochybnění pachatele a k právnímu úniku státu - Ministerstva
vnitra - z odpovědnosti za těžké ublížení na zdraví. Obecně vzato
přináší zákrok policejních sil při použití střelných zbraní
zvýšené nebezpečí vzniku škod na zdraví a zakládá proto i zvýšenou
odpovědnost za škody, jež vznikají použitím výrobků s nebezpečnými
vlastnostmi (jimiž nepochybně střelné zbraně jsou), resp. při
použití zařízení, jejichž provoz je zdrojem zvýšeného nebezpečí.
Proto je třeba ve skutečnosti odpovědnost za škodu způsobenou
v daném případě příslušníky policie užitím služební zbraně, tj.
použitím zdrojů zvýšeného nebezpečí, chápat jako svého druhu
objektivní odpovědnost, při níž musí právnická osoba odpovídat za
protiprávní úkon svého zaměstnance, jestliže neprokáže, že
vzniklou škodu její zaměstnanec nezpůsobil (srov. Viktor Knapp,
Občanské právo hmotné, sv. II, Praha 1995, s. 318). Z tohoto
pojetí odpovědnosti zřejmě vycházelo i Ministerstvo vnitra při
formulaci obou dohod s poškozeným.
Postřelení J. Š., pokojně stojícího u dveří domu, v němž
bydlel, je třeba chápat jako čin, který byl protiprávní.
Ministerstvo vnitra také posléze svoji odpovědnost za tento čin
uznalo, i když tak neučinilo formálně-právně kvalifikovaným
způsobem. Tím vznikla paradoxní situace, kdy za způsobenou škodu
nelze poskytnout přiměřenou náhradu přesto, že právnická osoba
odpovědná za škodu, svou odpovědnost uznává, a to v důsledku toho,
že současně namítá právní nezávaznost uzavřené mimosoudní dohody.
V důsledku toho stojí v cestě odškodnění rozsudky obou soudů
starého režimu, které v letech 1975 a 1977 náhradu škody
stěžovateli nepřiznaly a kterých se paradoxním způsobem
Ministerstvo vnitra v současné době dovolává, i když mimosoudní
cestou svoji odpovědnost uznalo. Je sice pravda, že plnění
v budoucnu splatných dávek je možno na návrh změnit, jestliže se
podstatně změnily okolnosti, které jsou rozhodující pro výši
a další trvání dávek (§163 odst. 1 o. s. ř.), to však pouze za
předpokladu, že plnění těchto dávek bylo stanoveno rozsudkem soudu
a nikoli mimosoudní dohodou.
Případ J. Š. je případem sui generis. Obě dohody o náhradě za
způsobené škody na zdraví byly uzavřeny - a mohly vůbec být
uzavřeny - až po pádu totalitního režimu, protože nároky uplatněné
v 70. letech byly tehdejšími soudy zamítnuty. Dohoda, kterou
Ministerstvo vnitra v roce 1991 - jak samo uvádí - uznalo svou
odpovědnost, když ".předmětnou věc podrobně přešetřilo", založila
důvěru stěžovatele ve stát, schopný uznat svou odpovědnost
a ochotný odčinit alespoň zčásti jím napáchané škody. Objektivně
tak tyto uzavřené dohody zaujaly jakousi zástupnou roli místo
rozsudku, který ve starém režimu zřejmě nesměl být jiný než
zamítavý, neboť mocenské opory totalitního režimu chránily
především samy sebe.
Pozdější neochota Ministerstva vnitra přezkoumat zdravotní
následky vzhledem k horšícímu se stavu stěžovatele a zvažovat
rentu s ohledem na možný příjem, kterého by stěžovatel býval
dosahoval, kdyby nebyl těžce zraněn a mohl pracovat ve svém oboru,
pramení z toho, že dosud poskytnutá plnění jsou chápána jako
dobrovolné dávky, jež nemají právního podkladu, neboť oba rozsudky
Městského a Krajského soudu v Brně, vynesené za starého režimu
odpovědnost Ministerstva vnitra popřely.
Tímto postupem Ministerstva vnitra se klíčovou otázkou celého
případu staly právě ony rozsudky, na něž se odvolávají jak Obvodní
soud pro Prahu 7, tak i Městský soud v Praze a nakonec i Nejvyšší
soud České republiky. Nejvyšší soud ve svém rozsudku odkazuje na
to, že dovolání bylo připuštěno pouze v souvislosti s posouzením
určitých právních otázek a že proto nemohl rozhodovat mimo jejich
okruh. Uvádí, že stěžovatel v daném případě nenapadl překážku věci
rozsouzené, ale věcnou správnost pravomocného rozsudku v roce
1977. Ze spisů obecných soudů Ústavní soud však zjistil, že
námitka věci pravomocně rozsouzené se stala předmětem sporu jak
u Obvodního soudu pro Prahu 7 tak u Městského soudu v Praze a že
připuštění dovolání se týká rozhodnutí o tom, že projednat
opětovný nárok na náhradu škody nelze s ohledem na ustanovení §159 odst. 3 o. s. ř., tedy vzhledem k námitce věci rozsouzené. Na
druhé straně však stanovisko Nejvyššího soudu, že mimosoudní
dohoda s Ministerstvem vnitra, uznávající odpovědnost tohoto
ministerstva za způsobenou škodu, nemá vliv na právní moc
napadeného rozsudku, je právně korektní a nelze mu z hlediska
právního nic vytknout. Nejvyšší soud však vychází též z toho, že
stěžovatel žádal posouzení věci "z hlediska právních předpisů
později vydaných", což naznačuje zásah do zákazu retroaktivity.
Zcela tak tomu však není, protože stěžovatel se dovolává posouzení
případu též z hlediska někdejší ústavy, jakož i dalších právních
norem a především i mezinárodních smluv a dohod, jimiž byl
Československý stát již v tehdejší době vázán.
Ústavní soud po přezkoumání všech okolností případu zjistil,
že možnost domáhat se spravedlivého posouzení věci a náhrady škody
vznikla stěžovateli teprve po zhroucení totalitního režimu. Ze
způsobu a povahy rozhodování Městského soudu v Brně v roce 1975
i Krajského soudu v Brně v roce 1977 lze dovodit, že stěžovatel
utrpěl nejen škodu na zdraví, ale i následnou škodu způsobenou
tím, že soud se vyhnul rozhodnutí o odpovědnosti a náhradě škody
a tím způsobil pozdější potíže stěžovateli při uplatňování jeho
nároku. Tato okolnost nebyla později vzata na vědomí ani Obvodním
soudem pro Prahu 7 ani Městským soudem v Praze a ani Nejvyšším
soudem ČR.
Z rozsudku Krajského soudu v Brně ze 4. 2. 1977, č. j. 19 Co
444/75-136, jednoznačně vyplývá, že konstrukce o možném výstřelu
některého z demonstrantů je účelově zaměřena ke zpochybnění
odpovědnosti orgánů Ministerstva vnitra. Žádná z celé řady
svědeckých výpovědí nepotvrzovala ani, že by demonstranti byli
ozbrojeni, ani že by některý z nich střílel. Veškeré výpovědi více
svědků naopak jednoznačně potvrdily, že střelba vycházela od
ozbrojených uniformovaných složek a více svědků také vidělo, že
jejich střelba směřovala do Orlí ulice, v níž stál stěžovatel.
Ostatně, kdyby vystřelil některý z demonstrantů, což žádný svědek
nepotvrzuje, směřovala by jeho střelba zřejmě nikoli od
policejních složek do Orlí ulice, ale opačným směrem. Krajský soud
v Brně tedy porušil nejen etická pravidla soudcovského
rozhodování, ale i základní procesní garance spravedlivého
zjištění "materiální pravdy". Tím Krajský soud v Brně jednal
v rozporu s Mezinárodním paktem o občanských a politických právech
(dále jen "Pakt", který vyhláškou ministra zahraničních věcí, č.
120/1976 Sb., vstoupil 23. 3. 1976 pro Československo v platnost.
V důsledku Paktu došlo v právním řádu tehdejšího
Československa k velmi podstatné a dalekosáhlé změně jak
materiálně-právní tak i procesně-právní. Materiálně-právně vnesl
Pakt do práva nové pojetí, v němž občan měl získat vůči státu svou
hodnotovou a rozhodovací autonomii a přestat být pouhým předmětem
státní manipulace. Není vůbec rozhodující, že materiální obsah
Paktu byl politickou praxí zcela popřen. Právě tak neobstojí ani
poukaz na jiné právní předpisy tehdejšího režimu, jež by základní
práva zaručená Paktem mohly dezinterpretovat a zbavit reálného
obsahu. V článku 2 odstavci 1 Paktu se každý stát zavázal
".respektovat práva uznaná v tomto Paktu a zajistit tato práva
všem jednotlivcům na svém území a podléhajícím jeho jurisdikci,
bez jakéhokoli rozlišování.". Podle odstavce 2 citovaného článku
se každý stát rovněž zavázal ".že podnikne nutné kroky ... k tomu,
aby schválil taková zákonodárná nebo jiná opatření nutná k tomu,
aby byla uplatněna práva uznaná v Paktu." V Paktu je kromě toho
uveden článek 5, který v odstavci prvém stanoví, že "Nic v tomto
Paktu nemůže být vykládáno tím způsobem, jakoby dávalo kterémukoli
státu, kterékoli skupině nebo osobě jakékoli právo vyvíjet činnost
nebo dopouštět se činů, které by směřovaly k potlačení některého
z práv nebo některé ze svobod uznaných tímto Paktem nebo k jejich
omezení ve větším rozsahu než tento Pakt stanoví."
Československý stát byl zcela nepochybně povinen se Paktem
řídit a v daném případě chránit nově formulované právo občana na
život a na osobní nedotknutelnost zaručené v části III. Paktu,
v článku 6 odst. 1 a článku 9 odst. 1. To se však nestalo již tím,
že nebylo zahájeno trestní stíhání - přinejmenším - "neznámého
pachatele" a v důsledku toho nemohly být v časové návaznosti
uplatněny nároky poškozeného a promlčecí lhůta k tomuto činu
začala běžet až 30. 12. 1989 dle zákona č. 198/1993 Sb.,
o protiprávnosti komunistického režimu a o odporu proti němu.
Protože však Ministerstvo vnitra ještě před uplynutím promlčecí
lhůty doznalo svou odpovědnost za způsobenou škodu a přislíbilo
uhradit následky způsobené škody, zdálo se být zahájení trestního
stíhání v této době i jaksi nadbytečné, takže následně došlo
k promlčení trestného činu, jímž byla způsobena těžká újma na
zdraví. V důsledku toho došlo i k popření resp. pominutí práva
občana na ochranu života a na osobní nedotknutelnost, jež je
právem občana vůči státu a které je právě stát povinen garantovat.
Avšak také procesně-právně došlo k porušení základního
právního principu, totiž práva na spravedlivý proces. Nejde pouze
o deficit ve smyslu článku 103 odst. 1 tehdy platné ústavy, podle
něhož v řízení postupují soudy tak, aby byl zjištěn skutečný stav
věci, a při svém rozhodování z něj vycházejí, což se v daném
případě nestalo. Jde především též o to, že v článku 2 odst. 1
Paktu se stát zavázal respektovat práva uznaná v Paktu a zajistit
tato práva všem jednotlivcům na svém území bez jakéhokoliv
rozlišování. V odst. 3 téhož článku se stát zavázal "zajistit, aby
se kterékoli osobě, jejíž práva nebo svobody tímto Paktem uznané
byly porušeny, dostalo účinné ochrany bez ohledu na to, zda se
porušení jejího práva nebo svobody dopustily osoby jednající
v úřední funkci". Tehdejší soud rozhodl v rozporu s tímto závazkem
tehdy již platné smlouvy, která svou povahou stojí nad zákony.
Proto bylo třeba v dané věci zvážit, zda vzhledem ke specifické
povaze tohoto případu lze uplatnit princip "rei iudicatae" na
rozsudek soudu, který porušil základní práva, jež byla v době
rozsudku pro soud závazná. Je sice pravdou, že věc byla rozsouzena
formálním prostředkem označeným za rozsudek, avšak materiálně
způsobem, který je v rozporu se zásadou spravedlivého projednání
věci. Ústavní soud má za to, že materiálně nelze chápat rozsudek,
o který se opírá námitka "věci rozsouzené" v tomto případě jinak,
než jako cílený, politicky motivovaný akt obrany totalitního státu
vůči nárokům, vzneseným obětí jeho aktivit. Jestliže již v roce
1977 Krajský soud v Brně byl povinen respektovat Pakt, pak tím
spíše i nyní je třeba respektovat čl. 36 odst. 3 Listiny
základních práv a svobod, podle něhož každý má právo na náhradu
škody způsobené mu nezákonným rozhodnutím soudu, jakož i článek
6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod,
podle něhož každý má právo na to, aby jeho záležitost byla
spravedlivě projednána nezávislým a nestranným soudem. Z tohoto
hlediska nelze uznat námitku Nejvyššího soudu, že stěžovatel žádal
posouzení věci z hlediska právních předpisů později vydaných.
Naopak, obecné soudy byly již tehdy povinny se řídit uzavřenými
a řádně vyhlášenými mezinárodními smlouvami.
Celá věc má ovšem i další aspekt, který spočívá v tom, že J.
Š. v roce 1991 uvěřil státu, který prohlásil, že je odpovědný za
škodu mu způsobenou a nevyužil všech dostupných právních
prostředků k tomu, aby si své nároky včas a formálně právním
způsobem zajistil. Ministerstvo vnitra, které s ním jednalo jménem
československého státu, svým jednáním a chováním reprezentovalo
vůči poškozenému J. Š. i míru věrohodnosti demokratického státu
vůči vlastním občanům. Tím dostává celá záležitost i další morální
rozměr, neboť demokratický stát v zájmu své vlastní věrohodnosti
bez níž by neměl podporu svých občanů, musí plně respektovat
zásadu "pacta sunt servanda" tj. závaznosti dohod, jež uzavře se
svými občany.
To platí nejen pro dohodu o tom, že Ministerstvo vnitra
vyplatí dodatečně rentu, jejíž vymahatelnost byla právně podložena
smluvní formou. Platí to i o celkovém řešení této kauzy v souladu
s principem přiměřenosti materiálního právního státu a s ohledem
na posouzení nároků dědiců po J. Š.
J. Š. chápal výslovné a písemné prohlášení Ministerstva
vnitra, jímž dvakrát přiznalo svou odpovědnost za způsobenou škodu
na zdraví, za svého druhu "odčinění" protizákonných rozsudků z let
1975 a 1977 a za dostatečnou záruku toho, že náhrada za způsobenou
škodu bude řádně a přiměřeně posuzována a vzhledem ke změnám
v jeho zdravotním stavu a inflaci upravována tak, jak je to
v jiných případech obvyklé.
Jestliže stát činí prohlášení, jimiž uznává nároky svých
občanů pouze takovým způsobem, který mu umožňuje z formálně
právních důvodů se vymknout plnění vlastních slibů, jde nepochybně
o neblahé poselství občanům, které ohrožuje věrohodnost tohoto
státu a doporučuje jim z preventivních důvodů vlastnímu státu
nevěřit.
Vzhledem ke všem výše uvedeným okolnostem a zejména pak
vzhledem k tomu, že rozsudkem Krajského soudu v Brně ze 4. 2.
1977, č. j. 19 Co 444/77-136, došlo z hlediska
materiálně-právního k pominutí práva stěžovatele na ochranu života
dle článku 6 Paktu, tedy nerespektování nároku občana vůči státu,
který je garantem tohoto práva, z hlediska procesně-právního pak
ke hrubému porušení práva stěžovatele na spravedlivý proces
v rozporu s Paktem, nezbylo Ústavnímu soudu než ústavní stížnosti
stěžovatele v plném rozsahu vyhovět a napadená rozhodnutí obecných
soudů zrušit.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně 17. ledna 2001