infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-368-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 02.03.1999, sp. zn. I. ÚS 40/98 [ nález / GÜTTLER / výz-3 ], paralelní citace: N 32/13 SbNU 231 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:1.US.40.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K povinnosti soudu přezkoumávat souzený připad nad rámec správní žaloby

Právní věta Městský soud nebyl povinen přezkoumávat souzený případ nad rámec podané správní žaloby. Ústavní soud již totiž opakovaně judikoval, že návrhové řízení vytyčuje nejen rámec řízení před soudem, ale současně též podmiňuje i způsob, jak má být rozhodnuto, neboť stávající civilní řízení ovládá zásada "nechť si každý střeží svá práva" namísto dřívějšího "ochranářského" postoje soudnictví v totalitním systému (viz např. usnesení sp. zn. III. ÚS 326/97, Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení, sv. 9, C. H. Beck, 1998, str. 455). To platí tím spíše tehdy, jestliže je účastník zastoupen profesionálním zástupcem. Čl. 38 odst. 2 Listiny totiž nezakotvuje obecnou povinnost soudů jednat vždy a za každých okolností v přítomnosti účastníků řízení, nýbrž toliko právo každého účastnit se jednání ve své věci. Jestliže se tedy ani stěžovatelka ani její právní zástupce k ústnímu jednání před městským soudem nedostavili, ač o jeho konání byl advokát informován, nelze postup městského soudu, který jednal v nepřítomnosti stěžovatelky, považovat za protiústavní.

ECLI:CZ:US:1999:1.US.40.98
sp. zn. I. ÚS 40/98 Nález Ústavní soud rozhodl dnešního dne v senátě složeném ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky J. Š., zastoupené advokátem Mgr. J. H. Praha 1, proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 3.12. 1997, sp. zn. 38 Ca 438/96, a proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 9.12. 1997, sp. zn. 38 Ca 439/96, takto: Ústavní stížnost se zamítá. Odůvodnění: Napadeným usnesením Městského soudu v Praze bylo zastaveno řízení ve věci stěžovatelky (žalobkyně) proti žalovanému Finančnímu ředitelství pro hl. m. Prahu o žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 30. 9. 1996, č.j. FŘ - 4396/1/96. Tímto rozhodnutím bylo zamítnuto odvolání stěžovatelky proti rozhodnutí Finančního úřadu pro Prahu 4 ze dne 14. 3. 1996, č.j. 8701/2.1/96/SVA/1104, ve znění rozhodnutí ze dne 2. 5. 1996, č.j. 22843/2.1/96/SVA/2943, o osvědčení neplatnosti rozhodnutí Finančního úřadu pro Prahu 4 ze dne 5. 10. 1994, č.j. 15360/1/94/SA/4125. V odůvodnění citovaného usnesení Městský soud v Praze uvedl, že rozhodnutí o ověření neplatnosti rozhodnutí má jen deklaratorní charakter, protože ani nemění žádná práva a povinnosti daňových subjektů. Poté, co je správcem daně ověřena neplatnost některého jeho rozhodnutí, je dalším rozhodnutím znovu rozhodováno ve věci a teprve tímto následným rozhodnutím je rozhodováno o právech a povinnostech daňového subjektu. Podle ustanovení §244 odst. 1 o.s.ř. soudy v rámci správního soudnictví přezkoumávají zákonnost rozhodnutí orgánů veřejné správy, jimiž se ve smyslu ustanovení §244 odst. 3 o.s.ř. rozumí rozhodnutí správních orgánů, vydaná ve správním řízení, jakož i další rozhodnutí, která zakládají, mění nebo ruší oprávnění a povinnosti fyzických nebo právnických osob. Protože se prý však rozhodnutím o ověření neplatnosti rozhodnutí práva ani povinnosti daňových subjektů nezakládají, nemění ani neruší, nebyla v daném případě dána pravomoc soudu k přezkoumání napadeného rozhodnutí. Proto soud řízení zastavil. Napadeným rozsudkem Městského soudu v Praze ze dne 9. 12. 1997 byla zamítnuta žaloba stěžovatelky proti rozhodnutí Finančního ředitelství pro hl. m. Prahu ze dne 24. 10. 1996, č.j. FŘ - 7509/1/96. Tímto rozhodnutím finančního ředitelství bylo zamítnuto odvolání stěžovatelky proti rozhodnutí Finančního úřadu pro Prahu 4 ze dne 31. 8. 1994, č.j. 20704, kterým jí byl na základě dodatečného daňového přiznání k dani z příjmu fyzických osob za rok 1993 stanoven základ daně ve výši 252.373,35 Kč a doměřena daň ve výši 52.000,- Kč. Podle odůvodnění napadeného rozsudku byl průběh daňového řízení tento: Stěžovatelka dne 9. 8. 1994 zaplatila daňový nedoplatek za rok 1993 ve výši 51.400,- Kč z důvodu daně z příjmu fyzických osob. Protože jí Finanční úřad pro Prahu 4 nezaslal platební výměr, podala dne 7. 9. 1994 odvolání do rozhodnutí o stanovení základu daně a daně z příjmu fyzických osob za rok 1993. Tomuto odvolání Finanční úřad pro Prahu 4 rozhodnutím ze dne 5. 10. 1994, č.j. 15360/1/94/SA/4125, vyhověl a stěžovatelce byl přeplatek na dani ve výši 51.400,- Kč vrácen. Dne 14. 3. 1996 však Finanční úřad pro Prahu 4 vydal pod č.j. 8071/2.1/96/SVA/1104 osvědčení o neplatnosti citovaného rozhodnutí Finančního úřadu pro Prahu 4 ze dne 5. 10. 1994 a dalším rozhodnutím ze dne 2. 5. 1996, č.j. 22843/2.1/SVA/2943 (o opravě zřejmých omylů a nesprávností) bylo toto rozhodnutí o osvědčení neplatnosti opraveno. O odvoláních proti těmto rozhodnutím rozhodlo Finanční ředitelství pro hl. m. Prahu dne 30. 9. 1996 pod č.j. FŘ - 4396/1/96 tak, že je zamítlo. Poté rozhodlo dne 24. 10. 1996 pod č.j. FŘ - 7509/1/96 o zamítnutí odvolání stěžovatelky proti rozhodnutí Finančního úřadu pro Prahu 4 ze dne 31. 8. 1994, č.j. 20704. Městský soud v Praze v odůvodnění napadeného rozsudku popřel námitku stěžovatelky, že vedle sebe stojí dvě protichůdná rozhodnutí o téže věci, a to jednak rozhodnutí Finančního úřadu pro Prahu 4 ze dne 5. 10. 1994 (podle něhož jí nevznikla povinnost platit daň z příjmů fyzických osob za rok 1993), jednak v tomto řízení napadené rozhodnutí Finančního ředitelství pro hl. m. Prahu ze dne 24. 10. 1996, č.j. FŘ 4396/1/96, (v jehož důsledku jí vznikla povinnost uhradit doměřenou daň za rok 1993 ve výši 52.000,- Kč). Městský soud v Praze dospěl k závěru, že tato námitka je nedůvodná, neboť k rozhodnutí Finančního úřadu pro Prahu 4 ze dne 5. 10. 1994 nelze přihlédnout, protože je neplatné a jeho neplatnost byla výslovně deklarována. Proto Městský soud v Praze žalobu zamítl. V záhlaví uvedená rozhodnutí napadla stěžovatelka ústavní stížností, v níž tvrdila, že jimi byla porušena její ústavní práva, vyplývající z čl. 36 a z čl. 38 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Otázka, zda rozhodnutí Finančního úřadu pro Prahu 4 ze dne 5. 10. 1994 o vrácení přeplatku na dani bylo či nebylo platné, prý totiž byla sporná a v roce 1994 bylo toto rozhodnutí pravomocné. Městský soud v Praze se prý ve svém stížností napadeném usnesení ze dne 3. 12. 1997 podanou žalobou z věcného hlediska vůbec nezabýval a pouze konstatoval, že rozhodnutí o ověření neplatnosti rozhodnutí má toliko deklaratorní charakter. Soud údajně zcela přehlédl ta ustanovení zákona č. 337/1992 Sb., z nichž jednoznačně vyplývá, že napadená rozhodnutí správních orgánů nejsou pouze deklaratorní, neboť jimi dochází k zásahu do práv a povinností daňových subjektů. Podle §46 odst. 5 citovaného zákona "neodchyluje-li se vyměřená daň od daně uvedené v daňovém přiznání nebo hlášení, nemusí správce daně sdělovat daňovému subjektu výsledek vyměření, pokud o to daňový subjekt výslovně nepožádá nejpozději do konce příštího zdaňovacího období. V tomto případě se za den vyměření daně a současně za den doručení tohoto rozhodnutí daňovému subjektu považuje poslední den lhůty pro podání daňového přiznání nebo hlášení a bylo-li daňové přiznání nebo hlášení podáno opožděně, den kdy došlo správci daně. Stejně se při počítání lhůt postupuje i u dodatečného daňového přiznání nebo hlášení." Podle ustanovení §40 odst. 1 stejného zákona" není-li v tomto nebo v jiném daňovém zákoně stanoveno jinak, daň je splatná ve lhůtě pro podání daňového přiznání nebo hlášení". Podle §48 odst. 12 "odvolání nemá odkladný účinek, nestanoví-li tento nebo zvláštní zákon jinak". Stěžovatelka se proto domnívá, že rozhodnutí o osvědčení neplatnosti pravomocného rozhodnutí o odvolání má v jejím případě zásadní vliv na její práva a povinnosti v daňovém řízení. S ohledem na lhůty splatnosti daně, okamžik vyměření daně a absenci odkladného účinku odvolání v daňovém řízení totiž stěžovatelce vznikne povinnost zaplatit daň již vydáním, resp. právní mocí rozhodnutí, jímž se osvědčuje neplatnost rozhodnutí, kterým bylo vyhověno odvolání stěžovatelky, nikoliv až novým rozhodnutím ve věci. Proto stěžovatelka zastává názor, že pokud se soud její žalobou meritorně nezabýval, bylo jí odepřeno právo na soudní ochranu podle Listiny. Rozhodování o této věci (sp. zn. 38 Ca 439/96) je údajně přímo závislé na posouzení a rozhodnutí ve věci vedené pod sp. zn. 38 Ca 438/96. I kdyby prý totiž byla přijata argumentace Městského soudu v Praze o tom, že rozhodnutí o osvědčení neplatnosti rozhodnutí není rozhodnutím, které samo o sobě může být přezkoumáno soudem a vydání usnesení o zastavení řízení tedy bylo v souladu s o.s.ř., neměl soud v řízení pod sp. zn. 38 Ca 439/96 ponechat bez povšimnutí tvrzení a důkazy předložené stěžovatelkou, z nichž údajně vyplývá platnost původního rozhodnutí správního orgánu z roku 1994. Pokud je totiž původní rozhodnutí správního orgánu platné, jsou všechna následná rozhodnutí správního orgánu paakty a nemůže k nim být přihlíženo. Soud se však otázkou platnosti či neplatnosti původního rozhodnutí správního orgánu z roku 1994 vůbec nezabýval, takže i v řízení vedeném pod sp. zn. 38 Ca 439/96 prý bylo stěžovatelce odepřeno právo na soudní ochranu. Proto stěžovatelka navrhla, aby byla v záhlaví uvedená rozhodnutí Městského soudu v Praze zrušena. Přípisem ze dne 15. 2. 1999 stěžovatelka svoje podání doplnila a zdůraznila, že podle jejího názoru citované rozhodnutí Finančního úřadu pro Prahu 4 ze dne 5. 10. 1994 mělo všechny náležitosti rozhodnutí podle ustanovení §32 odst. 2 zákona o správě daní a poplatků (zejména že jeho výrok byl určitý), nabylo právní moci a na jeho základě bylo v daňovém řízení vydáno rozhodnutí o vrácení přeplatku na dani. Proto se stěžovatelka domnívá, že toto rozhodnutí bylo platné a neplatnými tedy musí nutně být rozhodnutí následná, tj. rozhodnutí, jímž je osvědčována neplatnost rozhodnutí původního i nové rozhodnutí ve věci samé. Stěžovatelka dále uvedla, že podstata věci nespočívá v tom, že původní rozhodnutí nemělo náležitosti předepsané zákonem, nýbrž v tom, že správce daně se toto rozhodnutí snažil revidovat "s ohledem na vývoj při posouzení rozhodované hmotně právní otázky". Takový postup prý však je nezákonný. Proto stěžovatelka zastává názor, že jí Městský soud v Praze neposkytl soudní ochranu, když se otázkou spornosti předmětného rozhodnutí ze dne 5. 10. 1994 vůbec nezabýval. Spolu s ústavní stížností podala stěžovatelka i návrh na zrušení ustanovení §32 odst. 7 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, neboť se domnívala, že je v rozporu s čl. 37 odst. 3 Listiny, podle něhož si jsou všichni účastníci v řízení rovni. Usnesením I. senátu Ústavního soudu ze dne 25. 3. 1998, sp. zn. I. ÚS 40/98, bylo řízení o ústavní stížnosti podle ustanovení §78 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, přerušeno a návrh na zrušení citovaného ustanovení uvedeného zákona byl postoupen plénu Ústavního soudu k rozhodnutí podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy ČR. Nálezem Ústavního soudu ze dne 17. 11. 1998, sp. zn. Pl. ÚS 8/98, byl návrh na zrušení ustanovení §32 odst. 7 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, zamítnut. Ústavní soud shledal, že včas podaná ústavní stížnost splňuje všechny zákonem stanovené formální náležitosti a že proto nic nebrání projednání a rozhodnutí věci samé. K ústavní stížnosti se vyjádřil účastníci řízení - Městský soud v Praze a dále Finanční ředitelství pro hl. m. Prahu a Finanční úřad pro Prahu 4. Městský soud v Praze zastává názor, že ústavní stížnost není důvodná, neboť osvědčením o neplatnosti rozhodnutí ze dne 5. 10. 1994 byla jeho neplatnost pouze deklarována a jediným rozhodnutím o daňové povinnosti se tak stalo až rozhodnutí Finanční ředitelství pro hl. m. Prahu ze dne 24. 10. 1996. Finanční ředitelství pro hl. m. Prahu k ústavní stížnosti zejména uvedlo, že z ustanovení §32 zákona o správě daní a poplatků nelze dovodit, že by rozhodnutí o osvědčení neplatnosti mělo konstitutivní charakter. Nejedná se totiž o rozhodnutí, jímž se daňovému subjektu přiznávají práva či deklarují povinnosti, nýbrž se jím pouze deklaruje, že rozhodnutí, jehož neplatnost je osvědčována, je neplatné ex tunc z důvodu absence zákonné náležitosti rozhodnutí. Rozhodnutím správce daně o osvědčení neplatnosti rozhodnutí o odvolání proti dodatečnému doměření daně z příjmů fyzických osob se prý nezakládá povinnost daňového subjektu zaplatit daň, neboť vznik a splatnost daňové povinnosti vyplývá ze zákona o správě daní a poplatků. Stěžovatelka byla podle ustanovení §40 odst. 1 tohoto zákona povinna daň ve správné výši zaplatit ve lhůtě pro podání daňového přiznání za rok 1993, tedy k 31. 3. 1994. Rozhodnutí Městského soudu v Praze, sp. zn. 38 Ca 438/96, o zastavení řízení tedy neodporuje čl. 36 Listiny, neboť podle ustanovení §248 odst. 1 o.s.ř. soudy nepřezkoumávají rozhodnutí správních orgánů, jež nemají povahu rozhodnutí o právu či povinnosti fyzické nebo právnické osoby. K namítanému porušení čl. 38 Listiny finanční ředitelství uvedlo, že tuto námitku stěžovatelka blíže nespecifikovala. Projednání žaloby vedené pod sp. zn. 38 Ca 439/96 prý bylo veřejné, leč ani stěžovatelka ani její právní zástupce se k jejímu projednání nedostavili. V souzené věci prý rozhodnutí Finančního úřadu pro Prahu 4 ze dne 5. 10. 1994, č.j. 15360/1/94/SA/4125, postrádalo výrok (stanovení změny výše daňového základu a daňové povinnosti), což je jedna ze základních náležitostí rozhodnutí. Předmětem přezkumného řízení nemůže být rozhodnutí, jež je od počátku neplatné. Nelze proto souhlasit s argumentem stěžovatelky, že osvědčení neplatnosti rozhodnutí umožňuje při odstraňování údajných nedostatků předchozího rozhodnutí vydat nové rozhodnutí zcela protichůdného obsahu. Stejného výsledku by prý totiž správce daně dosáhl při použití mimořádného opravného prostředku, jímž je podle ustanovení §55b zákona o správě daní a poplatků přezkoumání daňového rozhodnutí. Aplikace tohoto ustanovení však předpokládá existenci platného rozhodnutí správce daně. Neopodstatněné je údajně také tvrzení stěžovatelky, že správce daně v rozhodnutí o opravě chyb uplatnil jiný důvod neplatnosti rozhodnutí o odvolání, č.j. 15360/1/94/SA/4125, než který byl uveden v rozhodnutí o osvědčení neplatnosti. Neplatnost citovaného rozhodnutí byla totiž osvědčena rozhodnutím Finančního úřadu pro Prahu 4, č.j. 8701/2.1/96/SVA, ze dne 14. 3. 1996 z důvodu absence výroku, přičemž prý v tomto rozhodnutí došlo ke zřejmé chybě v psaní, když v citaci příslušného ustanovení zákona o správě daní a poplatků bylo uvedeno "§32 odst. 2 písm. b)" namísto "§32 odst. 2 písm. d)". Tato zřejmá chyba v psaní byla opravena rozhodnutím, č.j. 22843/2.1/96/SVA/2943, ze dne 2. 5. 1996. V daném případě tedy nedošlo ke změně důvodu neplatnosti rozhodnutí. Osvědčením neplatnosti rozhodnutí Finančního úřadu pro Prahu 4 ze dne 5. 10. 1994, č.j. 15360/1/94/SA/4125, se daňové řízení vrátilo do stadia nevyřízeného odvolání stěžovatelky ze dne 7. 9. 1994. Toto odvolání bylo zamítnuto rozhodnutím Finančního ředitelství pro hl. m. Prahu, č.j. FŘ-7509/1/96, ze dne 24. 10. 1996. Stěžovatelka napadla citované rozhodnutí žalobou u soudu, avšak nikoliv po věcné stránce, tzn. z hlediska vlastního rozhodnutí o výši daňové povinnosti. Tím, že žalobu opřela o domněnku platnosti uvedeného rozhodnutí Finančního úřadu pro Prahu 4 ze dne 5. 10. 1994, se prý sama připravila o možnost přezkoumání rozhodnutí o daňové povinnosti z hlediska jeho souladu s daňovými předpisy. Z uvedených důvodů proto Finanční ředitelství pro hlavní město Prahu navrhlo, aby byla ústavní stížnost zamítnuta. Finanční úřad pro Prahu 4 k ústavní stížnosti uvedl, že ustanovení §32 odst. 7 zákona o správě daní a poplatků umožňuje "cestu k nápravě u předepsaných rozhodnutí bez základních náležitostí". Rozhodnutí, definovaná v tomto ustanovení, jsou neplatným právním aktem a pohlíží se na ně, jako by nebyla vůbec vydána. Proto musí být rozhodnuto novým rozhodnutím, které je přezkoumatelné a lze u něj použít řádné i mimořádné opravné prostředky. Ústavní stížnost není důvodná. Stěžovatelka namítá, že napadenými rozhodnutími Městského soudu v Praze byla porušena její základní práva, zakotvená v čl. 36 odst. 1 a 2 a v čl. 38 odst. 2 Listiny. Podle čl. 36 odst. 1 Listiny se každý může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu. Podle odst. 2 tohoto ustanovení kdo tvrdí, že byl na svých právech zkrácen rozhodnutím orgánu veřejné správy, může se obrátit na soud, aby přezkoumal zákonnost takového rozhodnutí. Podle čl. 38 odst. 2 Listiny každý má právo, aby jeho věc byla projednána veřejně, bez zbytečných průtahů a v jeho přítomnosti a aby se mohl vyjádřit ke všem prováděným důkazům. V souzené věci spatřuje stěžovatelka porušení citovaných ustanovení Listiny v tom, že (1.) Městský soud v Praze se v napadeném usnesení ze dne 3. 12. 1997 meritorně nezabýval podanou žalobou a toliko konstatoval, že rozhodnutí o ověření neplatnosti rozhodnutí má pouze deklaratorní povahu a (2.) Městský soud v Praze v rozsudku ze dne 9. 12. 1997 opomenul tvrzení a důkazy, z nichž údajně vyplývala platnost původního rozhodnutí správního orgánu a otázkou platnosti či neplatnosti původního rozhodnutí správního orgánu z roku 1994 (tj. rozhodnutí, jímž byl stěžovatelce vrácen přeplatek na dani) se vůbec nezabýval. K námitce stěžovatelky ohledně povahy rozhodnutí o ověření neplatnosti rozhodnutí odkazuje Ústavní soud na nález pléna Ústavního soudu ze dne 17. 11. 1998, sp. zn. Pl. ÚS 8/98, v němž se mimo jiné uvádí, že osvědčení o neplatnosti se může týkat pouze takových rozhodnutí, jež postrádají některou ze zákonem stanovených podstatných (základních) náležitostí, takže je nelze za rozhodnutí vůbec považovat. Na takové rozhodnutí se proto právem hledí, jako by bylo neplatné od samého počátku a osvědčení o jeho neplatnosti tedy nemá konstitutivní, nýbrž toliko deklaratorní účinky. V případě vlastní (souzené) ústavní stížnosti tedy Ústavní soud konstatuje, že předmětem sporu není (nemůže být) otázka neplatnosti citovaného rozhodnutí Finančního úřadu pro Prahu 4 ze dne 5. 10. 1994, jestliže příslušné orgány dospěly k závěru, že toto rozhodnutí neobsahovalo všechny zákonem stanovené náležitosti, neboť uvedenou otázkou se již - v obecné rovině - Ústavní soud v citovaném nálezu dostatečně zabýval. Proto Městský soud v Praze neporušil základní práva stěžovatelky, jestliže napadeným usnesením zastavil řízení, neboť dospěl ke správnému závěru, že rozhodnutí o ověření neplatnosti rozhodnutí má jen deklaratorní charakter, protože nezakládá ani nemění práva a povinnosti daňových subjektů. Soudy v rámci správního soudnictví přezkoumávají zákonnost rozhodnutí orgánů veřejné správy (§244 odst. 1 o.s.ř.), jimiž je nutno rozumět toliko rozhodnutí, která zakládají, mění nebo ruší oprávnění a povinnosti fyzických nebo právnických osob (§244 odst. 3 o.s.ř.). V souzené věci však rozhodnutím o ověření neplatnosti rozhodnutí k žádnému vzniku nebo změně práv a povinností stěžovatelky nedošlo a Městský soud v Praze proto postupoval správně, jestliže napadeným usnesením řízení zastavil. Stěžovatelka rovněž napadla rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 9. 12. 1997 zejména proto, že se v něm soud - jak již bylo uvedeno - vůbec nezabýval otázkou platnosti či neplatnosti původního rozhodnutí správního orgánu z roku 1994. K tomu Ústavní soud uvádí, že - jak ve svém vyjádření k ústavní stížnosti správně upozorňuje Finanční ředitelství pro hl. m. Prahu - rozhodnutím o osvědčení neplatnosti rozhodnutí ze dne 5. 10. 1994 se daňové řízení vrátilo do stádia nevyřízeného odvolání stěžovatelky ze dne 7. 9. 1994, jež bylo zamítnuto rozhodnutím Finančního ředitelství pro hl. m. Prahu ze dne 24. 10. 1996. Toto rozhodnutí stěžovatelka napadla správní žalobou u soudu, nicméně ta ve své podstatě směřovala pouze proti tomu, že "správní orgán zde rozhoduje o věci, o které bylo již pravomocně rozhodnuto" (č.l. 4 soudního spisu). Z toho vyplývá, že stěžovatelka se sice obrátila se správní žalobou na soud, leč v ní se nevěnovala meritorní stránce daného případu, v němž orgány finanční správy rozhodovaly o jejím daňovém přeplatku či nedoplatku za příslušné zdaňovací období, a zabývala se toliko uvedenou námitkou formální, s níž se obecný soud náležitě nevypořádal. Za těchto okolností Městský soud v Praze dospěl ke správnému závěru, že v souzené věci neexistovala dvě protichůdná pravomocná rozhodnutí orgánů finanční správy, protože rozhodnutí Finančního orgánu pro Prahu 4 ze dne 5. 10. 1994 bylo od počátku neplatné a tato neplatnost byla výslovně deklarována. Městský soud v Praze nebyl povinen přezkoumávat souzený případ nad rámec podané správní žaloby. Ústavní soud již totiž opakovaně judikoval, že návrhové řízení vytyčuje nejen rámec řízení před soudem, ale současně též podmiňuje i způsob, jak má být rozhodnuto, neboť stávající civilní řízení ovládá zásada "nechť si každý střeží svá práva" namísto dřívějšího "ochranářského" postoje soudnictví v totalitním systému (viz např. usnesení sp. zn. III. ÚS 326/97, Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení, sv. 9, C. H. Beck, 1998, str. 455). To platí tím spíše tehdy, jestliže je účastník zastoupen profesionálním zástupcem, jak tomu bylo v souzené věci. Pokud se tedy Městský soud v Praze nezabýval daným případem meritorně, nýbrž pouze v rozsahu podané žaloby, nelze z toho bez dalšího dovozovat protiústavnost napadeného rozsudku. Stěžovatelka rovněž namítla, že bylo porušeno její právo, aby byla její věc projednána v její přítomnosti a aby se mohla vyjádřit ke všem prováděným důkazům (čl. 38 odst. 2 Listiny). V souzené věci Ústavní soud shledal, že jednání před Městským soudem v Praze ve věci sp. zn. 38 Ca 439/96 se mělo původně konat dne 18. 11. 1997, ale protože právní zástupce stěžovatelky JUDr. J. Kovanda byl v tomto termínu časově zaneprázdněn a požádal o odročení jednání na pozdější termín, Městský soud v Praze jeho žádosti vyhověl a odročil jednání na 9. 12. 1997. O této změně byl JUDr. J. Kovanda písemně i telefonicky informován, avšak ani on ani jeho klientka (stěžovatelka) se neomluvili a k ústnímu jednání se v tomto termínu nedostavili; proto Městský soud v Praze právem jednal v jejich nepřítomnosti. Ani v tomto směru tedy není ústavní stížnost důvodná. Městský soud v Praze o termínu ústního jednání právního zástupce stěžovatelky prokazatelně informoval a jeho žádosti o odročení jednání vyhověl. Čl. 38 odst. 2 Listiny totiž nezakotvuje obecnou povinnost soudů jednat vždy a za každých okolností v přítomnosti účastníků řízení, nýbrž toliko právo každého účastnit se jednání ve své věci. Jestliže se tedy ani stěžovatelka ani její právní zástupce k ústnímu jednání před Městským soudem v Praze nedostavili, ač o jeho konání byl advokát informován, nelze postup Městského soudu v Praze, který jednal v nepřítomnosti stěžovatelky, považovat za protiústavní. Za tohoto stavu Ústavní soud dospěl k závěru, že napadenými rozhodnutími základní práva stěžovatelky, zakotvená v čl. 36 odst. 1 a odst. 2 a v čl. 38 odst. 2 Listiny, porušena nebyla. Proto Ústavní soud ústavní stížnost zcela zamítl. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavní soudu se nelze odvolat. V Brně dne 2. března 1999

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:1.US.40.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 40/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 32/13 SbNU 231
Populární název K povinnosti soudu přezkoumávat souzený připad nad rámec správní žaloby
Datum rozhodnutí 2. 3. 1999
Datum vyhlášení  
Datum podání 28. 1. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 36 odst.2, čl. 38 odst.2
Ostatní dotčené předpisy
  • 337/1992 Sb., §32 odst.7
  • 99/1963 Sb., §244 odst.1, §244 odst.3
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces
Věcný rejstřík daň
akt/deklaratorní
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-40-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 31199
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-29