infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUs6plusVyrok, infUsKratkeRadky-338-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 13.03.2001, sp. zn. II. ÚS 244/98 [ nález / MALENOVSKÝ / výz-2 ], paralelní citace: N 43/21 SbNU 383 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:2.US.244.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Interpretace §8/1 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích

Právní věta Zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, je specifickým předpisem, jehož dominantním cílem je zmírnit následky některých majetkových a jiných křivd. Celý zákon i jeho jednotlivá ustanovení je třeba vykládat tak, aby bylo tohoto cíle možno dosáhnout a aby byly zohledňovány zájmy oběti. Dovolací soud ratio legis dostatečně nerespektoval a vyložil ustanovení §8 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, extrémním způsobem. Zásadní přestavbou, spojenou se ztrátou původního stavebně technického charakteru nelze obecně rozumět pouhou přístavbu. V případě aplikace restitučních zákonů je vše třeba posuzovat z hlediska dlouhého období 40 let, které si pochopitelně vynutilo modernizaci objektů v souladu s novými technickými a provozními požadavky. Interpretace citovaného ustanovení provedená v projednávaném případě dle názoru Ústavního soudu neodůvodněně zvýhodňuje současné uživatele oproti osobám oprávněným podle zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, a je proto z hlediska ratio legis restitučních zákonů interpretací natolik extenzivní, že již vybočuje z mezí ústavnosti.]

ECLI:CZ:US:2001:2.US.244.98
sp. zn. II. ÚS 244/98 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti navrhovatelů 1) ing. F. H., 2) M. L., a 3) A. Š., všech zastoupených advokátem JUDr. V. K., za účasti Nejvyššího soudu ČR, Městského soudu v Praze a Obvodního soudu pro Prahu 10 jako účastníků řízení a Československých automobilových opraváren, státního podniku, se sídlem v Praze 10, Průběžná č. 76, zastoupených advokátem JUDr. S. P., jako vedlejšího účastníka, proti výroku sub. II. rozsudku Nejvyššího soudu České republiky ze dne 17. 2. 1998, čj. 2 Cdon 1667/97-251, a proti obsahově odpovídajícím výrokům rozsudků Městského soudu v Praze ze dne 20. 5. 1996, čj. 19 Co 21/96-218, a Obvodního soudu pro Prahu 10 ze dne 19. 9. 1995, čj. 13 C 43/92-188, takto: Rozsudek Nejvyššího soudu České republiky ze dne 17. 2. 1998, čj. 2 Cdon 1667/97-251 se v části, jíž bylo zamítnuto dovolání proti rozsudku odvolacího soudu, pokud jím byl potvrzen rozsudek soudu prvního stupně v části, kterou byla zamítnuta žaloba na vydání budovy tovární haly na parcele č. 3403 v katastrálním území Strašnice, a v této části i rozsudky Městského soudu v Praze ze dne 20. 5. 1996, čj. 19 Co 21/96-218, a Obvodního soudu pro Prahu 10 ze dne 19. 9. 1995, čj. 13 C 43/92-188, zrušují. Ve zbylé části se návrh zamítá. Odůvodnění: Stěžovatelé podali dne 25. 5. 1998 ústavní stížnost, kterou se domáhají "zrušení rozsudku Nejvyššího soudu ČR ze dne 17. 2. 1998, sp. zn. 2 Cdon 1667/97, jímž bylo zamítnuto dovolání žalobců (nyní stěžovatelů) proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 20. 5. 1996, čj. 19 Co 21/96-218, pokud jím byl potvrzen rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 10 ze dne 19. 9. 1995, čj. 13 C 43/92-188, v části, kterou byla zamítnuta žaloba na vydání budovy tovární haly na parcele č. 3403 včetně přístaveb stojících na části parcel č. 3404/1 (správně 3404/2) a 3405 a na vydání parcely č. 3404/1 (správně 3404/2) a 3405 v katastrálním území S." (napadají tedy část výroku sub. II.), a dále zrušení "výše označených částí" rozsudků Městského soudu v Praze ze dne 20. 5. 1996, čj. 19 Co 21/96-218, a Obvodního soudu pro Prahu 10 ze dne 19. 9. 1995, čj. 13 C 43/92-188. Vedle toho navrhovali odložení vykonatelnosti prvně uvedeného rozhodnutí v části, proti níž ústavní stížnost podali. Podle názoru stěžovatelů došlo uvedenými rozhodnutími k porušení čl.11 odst. 1 a 4 a čl. 36 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), čl. 90 Ústavy a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva"). K posouzení ústavní stížnosti si Ústavní soud vyžádal spis Obvodního soudu pro Prahu 10, sp. zn. 13 C 43/92, z něhož zjistil, že navrhovatelé (v řízení před obecnými soudy žalobci) se proti žalovanému - Československým automobilovým opravnám - domáhali podle zák. č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, vydání domu čp. 1543 na pozemku parc. č. 3401, pozemku parc. č. 3403 spolu s halou a přístavbou haly, pozemku parc. č. 3404/1 s drobnými stavbami, pozemku parc. č. 3404/2 s kotelnou a pozemku parc. č. 3405 s drobnými stavbami, vše zapsáno v katastru nemovitostí u Katastrálního úřadu Praha-město pro k.ú. S. Žalobě stěžovatelů bylo původním rozsudkem Obvodního soudu pro Prahu 10, ze dne 22. 4. 1993, čj. 13 C 43/92-47, v plném rozsahu vyhověno. Soud přitom vycházel ze zjištění, že stěžovatelé jsou podle ustanovení §3 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, oprávněnými osobami a že nemovitosti přešly na stát podle ustanovení §6 odst. 1 písm. k) citovaného zákona. Podle názoru soudu prvního stupně zde nebyla žádná skutečnost, bránící vydání uvedených nemovitostí, neboť v řízení nebylo prokázáno, že by podle ustanovení §8 odst. 1 citovaného zákona uvedené stavby ztratily zásadní přestavbou svůj stavebně technický charakter. Městský soud v Praze usnesením ze dne 15. 11. 1993, čj. 19 Co 421/93-73, rozsudek soudu prvního stupně k odvolání žalovaného zrušil a věc vrátil tomuto soudu k dalšímu řízení. Podle názoru odvolacího soudu nebyl závěr soudu prvního stupně, že znárodnění uvedených nemovitostí bylo vykonáno v rozporu s tehdy platnými předpisy, dostatečně podložen potřebným skutkovým zjištěním, zejména ve vztahu k eventuální "zásadní přestavbě", kterou by stavba ztratila původní stavebně technický charakter, a k otázce, zda nebyla navrhovatelům poskytnuta náhrada za znárodněné nemovitosti. Soud prvního stupně podle pokynu odvolacího soudu doplnil dokazování a po dalším řízení, ve kterém mimo jiné připustil změnu žalobního návrhu, rozhodl rozsudkem ze dne 19. 9. 1995, čj. 13 C 43/92-188, tak, že žalobu v plném rozsahu zamítl. Z odůvodnění plyne, že nemovitosti přešly na stát v rozporu se znárodňovacími předpisy a předpoklad ustanovení §6 odst.1 písm. k) zákona č. 87/1991 Sb. je tak naplněn. Dále soud konstatoval, že stěžovatelé jsou osobami oprávněnými ve smyslu ustanovení §3 citovaného zákona a žalovaný je osobou povinnou. Vyhovění návrhu však podle názoru soudu brání ustanovení §8 odst. 1 a 3 citovaného zákona, neboť v řízení bylo prokázáno, že nemovitosti doznaly podstatných změn proti stavu v době znárodnění. Soud zejména konstatoval, že současné využití "objektu je poněkud odlišné", řada "objektů" byla odstraněna a na jejich místě byly vybudovány "objekty" jiné, stávající "objekty" byly přestavěny a vznikly i "objekty" nové. Jediným "objektem", který dle soudu nedoznal změn, je stavba čp. 1543. Jeho vydání, jako jediné nemovitosti, nic nebrání, soud ovšem konstatoval, že je vázán návrhem natolik, že nemůže žalobě vyhovět jen částečně. K odvolání stěžovatelů Městský soud v Praze rozsudkem ze dne 20. 5. 1996, čj. 19 Co 21/96-218, rozsudek soudu prvního stupně změnil tak, že uložil žalovanému povinnost vydat stěžovatelům stavbu čp. 1543 (bez spojovacího krčku) a pozemek č. parc. 3401, zapsané v katastru nemovitostí Katastrálního úřadu Praha-město pro katastrální území S. V ostatním rozsudek soudu prvního stupně potvrdil. V odůvodnění svého rozsudku uvedl, že akceptoval závěr soudu prvního stupně o postavení stěžovatelů jako oprávněných osob a žalovaného jako osoby povinné. Pro posouzení ztráty původního technického charakteru dotčených nemovitostí provedl odvolací soud další dokazování. Dospěl k závěru, že s ohledem na ustanovení §8 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, lze vydat pouze stavbu čp. 1543 a pozemek touto stavbou zastavěný, protože jedině tato stavba podstatné změny po jejím převzetí státem nedoznala. Vyslovil přitom názor, že právní závěr soudu prvního stupně o vázanosti návrhem účastníka je nesprávný, neboť dle ustanovení §153 odst. 2 zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád (dále jen "o.s.ř."), nelze vydat více, než účastník požaduje, avšak lze vydat méně. Proti rozsudku odvolacího soudu podali dovolání jak stěžovatelé (dříve žalobci), tak žalovaný. Dovolání stěžovatelů směřovalo proti potvrzující části výroku rozsudku odvolacího soudu, žalovaný napadl část rozsudku, kterou byl změněn výrok soudu I. stupně. Dovolací soud konstatoval, že rozsudek odvolacího soudu je, z hlediska uplatněných dovolacích důvodů, správný ve vztahu k "požadavku na vydání domu č. 1543, budovy tovární haly nacházející se především na pozemkové parcele č. 3403 a pozemkových parcel č. 3401, 3404/2, 3405." Dovolací soud proto zrušil pouze část rozsudku, jíž bylo rozhodnuto o pozemkových parcelách č. 3403 a 3404/1 a věc v tomto rozsahu vrátil odvolacímu soudu k dalšímu řízení. Proti tomuto rozsudku Nejvyššího soudu podali stěžovatelé ústavní stížnost, obsahující v zásadě stejné námitky, jaké uplatnili v dovolání. Nejprve napadají závěr Nejvyššího soudu, že ke ztrátě stavebně technického charakteru stavby ve smyslu §8 odst. 1 zák. č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, dojde nikoli jen v důsledku obměn prvků dlouhodobé životnosti stavby, ale i tehdy, dojde-li k přístavbě mající za následek kvalitativní či kvantitativní změnu původní stavby, přitom původní část takto: vzniklé stavby nedoznala změn v prvcích dlouhodobé životnosti. Tento závěr stěžovatelé považují za nesprávný, neboť je v rozporu s ustanovením §8 odst. 1 citovaného zákona, které je dle jejich názoru nutno vykládat tak, že alespoň u jednoho prvku dlouhodobé životnosti je bezpečně prokázáno, že zde došlo k obměně reprezentující nadpoloviční objemový podíl všech konstrukcí daného prvku objektu. Dále namítají, že Nejvyšší soud nesprávně posuzoval předmětnou nemovitost jako řadu izolovaných objektů, aniž by uvážil, že před převzetím nemovitostí státem se jednalo o jediný objekt. V této souvislosti napadají i závěr Nejvyššího soudu ohledně interpretace pojmu příslušenství věci, resp. aplikace občanského zákoníku na danou problematiku. Dle navrhovatelů zákon č. 87/1991 Sb. neoperuje s pojmem "věc" jako občanský zákoník, ale s pojmem "stavba", a dovozují tak, že z hlediska režimu uvedených budov je třeba vycházet ze zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), a z prováděcích předpisů k němu vydaných. Se zřetelem na speciální úpravu termínu "stavba" měl tedy správně dovolací soud usoudit, že budova kotelny a olejového hospodářství jsou součástí věci hlavní (tedy tovární haly). Takto pak nelze argumentovat ani tím, že budovy kotelny a olejového hospodářství byly vybudovány až po převzetí státem. Ustanovení §8 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb. totiž hovoří o "stavbě zřízené až po převzetí věci státem", ale zmíněné budovy nebyly samostatnými stavbami, a režim citovaného zákona se na ně proto nevztahuje. K rozhodnutí ve věci si Ústavní soud vyžádal vyjádření účastníků řízení (Obvodní soud pro Prahu 10, Městský soud v Praze a Nejvyšší soud ČR) a vedlejšího účastníka (Československé automobilové opravárny, státní podnik). Obvodní soud pro Prahu 10 ve svém vyjádření plně odkázal na zdůvodnění svých předchozích rozhodnutí. Městský soud v Praze Ústavnímu soudu pouze sdělil, že nemá k dispozici ani jedno vyhotovení rozhodnutí, a proto se ke stížnosti vyjádřit ve stanovené lhůtě nemůže. O prodloužení lhůty k vyjádření ovšem nežádal a své vyjádření ani později nedoručil. Nejvyšší soud ČR ve svém vyjádření uvedl, že se, s ohledem na ustanovení §242 odst. 1 a odst. 3 o.s.ř. a na obsah dovolání navrhovatelů, dovoláním mohl zabývat pouze z pohledu dovolacího důvodu podle §241 odst. 3 písm. d) o.s.ř. Jinými slovy, nemohl tedy přezkoumávat správnost skutkových zjištění, jež navrhovatelé ústavní stížností zpochybňují, a mohl se zabývat pouze tím, zda ze zjištěných skutečností vyplývá, že došlo k zásadní přestavbě tovární haly, mající za následek ztrátu původního stavebnětechnického charakteru stavby ve smyslu ustanovení §8 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb. Pokud jde o pozemky parc. č. 3404/2 a 3405 kat. úz. S., Nejvyšší soud vycházel z provedených důkazů, z nichž bylo zjištěno, že stavby kotelny a olejového hospodářství na těchto pozemcích byly zřízeny až po převzetí těchto pozemků státem, a proto se uplatní ustanovení §8 odst. 3 citovaného zákona. V podrobnostech odkázal Nejvyšší soud na odůvodnění svého rozhodnutí. Podle názoru vedlejšího účastníka, uvedeného ve vyjádření, dovolací soud rozhodl v souladu s provedeným dokazováním a jeho výsledky a v souladu se zákonem se vypořádal i s otázkou ztráty stavebně technického charakteru stavby (tovární haly). Polemika navrhovatelů ohledně kvantitativních a kvalitativních změn stavby je dle jeho názoru účelová a není v souladu s dosavadní znaleckou praxí ani praxí soudů. Vedlejší účastník dále poukazuje na provedené znalecké posudky P. K. a P. Š., k námitce navrhovatelů nepřipuštěné jako důkaz, z nichž taktéž vyplývá, že stavba haly ztratila stavebně technický charakter. Pokud jde o otázku, zda zbývající stavby jsou součástí či příslušenstvím věci hlavní, vedlejší účastník se ztotožňuje se závěry uvedené v napadeném rozhodnutí Nejvyššího soudu. Ústavní stížnost je zčásti důvodná. Stěžovatelé namítají, že napadeným rozsudkem bylo porušeno jejich základní právo vlastnit majetek, zakotvené v čl. 11 Listiny. Ústavní soud však odkazuje na svou ustálenou judikaturu, podle níž se právo vlastnit majetek vztahuje pouze na vlastnictví už nabyté, existující, a nikoli pouze na tvrzený nárok na ně (srov. např. nález sp. zn. I. ÚS 115/94, Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení, sv. 3, C.H. Beck, Praha, 1995, str. 295). V tomto směru tedy názoru stěžovatelů přisvědčit nelze. Ústavní soud se dále zabýval otázkou, zda napadenými rozsudky obecných soudů nebylo porušeno právo na spravedlivé řízení, jehož porušení navrhovatelé taktéž namítali. V tomto ohledu Ústavní soud dospěl k závěru, že ústavní stížnost důvodná je. Ústavní soud mnohokrát v minulosti zdůraznil, že není oprávněn zasahovat do rozhodovací činnosti obecných soudů a že není vrcholem jejich soustavy (srov. čl. 81, čl. 90 Ústavy). Proto na sebe nemůže atrahovat právo přezkumného dohledu nad jejich činností za předpokladu, že soudy postupují v souladu s obsahem hlavy páté Listiny (čl. 83 Ústavy ČR). Ústavní soud na druhé straně opakovaně připustil, že interpretace právních předpisů obecnými soudy může být v některých případech natolik extrémní, že vybočí z mezí hlavy páté Listiny a zasáhne tak do některého ústavně zaručeného základního práva. Ústavní soud shledal, že právě k takovému zásahu do ústavně garantovaného práva v projednávaném případě došlo. Z konstantní judikatury Ústavního soudu vyplývá, že k vyslovení závěru o nevydání stavby z důvodu zásadní přestavby, vedoucí ke ztrátě jejího stavebně technického charakteru (§8 odst. 1 zák. č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích), je nutné bezpečně zjistit, že alespoň u jednoho z prvků dlouhodobé životnosti (základy; hlavní nosné vodorovné a svislé konstrukce; stropy; krov; schodiště) došlo k obměně, reprezentující nadpoloviční objemový podíl všech konstrukcí daného prvku (srov. např. nález sp. zn. II. ÚS 486/97, Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení, sv., 12, C.H. Beck, 1998, str. 349 a násl.). V souvislosti s výkladem tohoto ustanovení bylo i konstatováno, že jednotlivé prvky dlouhodobé životnosti nemají stejný význam. Proto např. změna konstrukce střechy ještě sama o sobě nemusí znamenat ztrátu původního stavebně technického charakteru, stejně jako změna v užívání při drobných stavebních výměnách. Citované ustanovení je nutno vykládat v souladu s účelem zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. Tento zákon je specifickým předpisem, jehož dominantním cílem je zmírnit následky některých majetkových a jiných křivd. Celý zákon i jeho jednotlivá ustanovení je třeba vykládat tak, aby bylo tohoto cíle možno dosáhnout a aby byly zohledňovány zájmy oběti. Dovolací soud ratio legis dostatečně nerespektoval a vyložil citované ustanovení §8 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, extrémním způsobem. Zásadní přestavbou, spojenou se ztrátou původního stavebně technického charakteru nelze obecně rozumět, tak jak to má nesprávně na mysli Nejvyšší soud, pouhou přístavbu. V projednávaném případě došlo, podle znaleckého posudku ing. I. Ř., č. 45/95 (čl. 125 spisu), výslechu tohoto znalce a doplňku znaleckého posudku č. 57/95 (čl. 165 spisu), pouze k rozšíření původní haly o 51, 7 %, objekt tovární haly se tak celkově rozšířil asi o 45, 8 % a objekt jako celek nebyl podstatným způsobem změněn [Nejvyšší soud v rozsudku vycházel z toho, že původní hala byla rozšířena o 56 %, což je původní údaj, znalcem posléze opravený na 51, 7 % (srov. výslech znalce ze dne 1. 6. 1995, č.l. 143 spisu), a podle odůvodnění rozhodnutí nepřihlížel k vymezení celkového rozšíření tovární haly]. Podle znaleckého posudku nedošlo u objektu tovární haly k jakýmkoli změnám prvků dlouhodobé životnosti, které by znamenaly ztrátu stavebně technického charakteru stavby. To ostatně potvrzuje i odůvodnění rozhodnutí Nejvyššího soudu. V případě aplikace restitučních zákonů je vše třeba posuzovat z hlediska dlouhého období 40 let, které si pochopitelně vynutilo modernizaci objektů v souladu s novými technickými a provozními požadavky. Interpretace citovaného ustanovení provedená v projednávaném případě dovolacím soudem, dle názoru Ústavního soudu neodůvodněně zvýhodňuje současné uživatele oproti osobám oprávněným podle zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, a je proto z hlediska ratio legis restitučních zákonů interpretací natolik extenzivní, že již vybočuje z mezí ústavnosti. Oproti tomu Ústavní soud nesouhlasí s další námitkou vznesenou navrhovateli. Obecné soudy podle nich pochybily i tím, že při rozhodování celou předmětnou nemovitost posuzovaly jako jednotlivé objekty a nikoli jako jedinou stavbu, byť se jedná o objekty na sobě vzájemně účelově a konstrukčně závislé. Navrhovatelé zejména operují definicí pojmu "stavba", obsaženou ve stavebně právních předpisech, a dovozují, že budova kotelny a olejového hospodářství jsou součástí tovární haly jako věci hlavní. Režim ustanovení §8 odst. 3 citovaného zákona se na ně proto nevztahuje. Jak již Ústavní soud dříve konstatoval (srov. např. nález č. III. ÚS 336/96, Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu, sv. 9, C.H. Beck 1997, str. 59 a násl.; II. ÚS 42/97, dosud ve Sbírce nálezů a usnesení Ústavního soudu nepublikován), pojmy restitučních zákonů je nutno vždy vykládat v souladu s občanskoprávními instituty. Znamená to, že pro vymezení pojmu "stavba" nelze ani podpůrně použít pojmů stavebního zákona. V občanskoprávní oblasti, a tedy rovněž v oblasti působnosti restitučních zákonů, je nutno pojem "stavba" vykládat jako jedinečný výsledek určité stavební činnosti, který je možno podle jeho technických vlastností individualizovat (srov. nález Ústavního soudu ze dne 4. 10. 2000, sp. zn. II. ÚS 42/97, dosud nepublikován). Z hlediska zákona č. 87/1991 Sb. je jediným vymezujícím znakem pojmu "stavba" vymezení časové, to jest, že stavba byla postavena po převzetí pozemku státem. Z předchozího plyne, že prostřednictvím stavebního zákona a prováděcích předpisů k němu vydaných, nelze dospět k jiné náplni pojmu stavba v zák. č. 87/1991 Sb. I v tomto případě se uplatní instituty občanského práva "příslušenství" či "součást" věci ve smyslu ustanovení §§120 a 121 zákona č. 40/1964, občanský zákoník (dále jen "o.z."). Dovolací soud posoudil i námitku navrhovatelů, podle níž jsou dotčené objekty součástí tovární haly jako věci hlavní. Považuje objekt kotelny a olejového hospodářství za příslušenství věci hlavní, a to ve smyslu ustanovení §121 odst. 1 o.z. (příslušenstvím věci je věc, která náleží vlastníku věci hlavní a je jím určena k tomu, aby byla s hlavní věcí trvale užívána). Dotčené objekty mají povahu samostatných věci a jejich osud není závislý na osudu tovární haly. Pouze v důsledku toho, že byly ve vlastnictví vlastníka věci hlavní (továrny), který určil, aby byly užívány spolu s tovární halou, nabyly povahy příslušenství, ne tedy součásti věci hlavní. Nenaplňují totiž podmínku §120 odst. 1 o.z., podle které součást nemůže být od věci hlavní oddělena, aniž by se tím znehodnotila. Vzhledem k tomu, že dotčené stavby byly postaveny až po převzetí pozemkové parcely státem, aplikovaly obecné soudy správně ustanovení §8 odst. 3 citovaného zákona. Dovolací soud napadené rozhodnutí odvolacího soudu přezkoumal v rozsahu, ve kterém byl jeho výrok napaden, s ohledem na důvody uplatněné v dovolání, přičemž postupoval způsobem, v němž nebylo shledáno porušení práva na soudní ochranu. Dospěl-li tímto způsobem k výše uvedeným závěrům, které nadto Ústavní soud shledává ústavně konformními, je třeba takový závěr považovat za projev nezávislého soudního rozhodování a námitky navrhovatelů v uvedeném ohledu neobstojí. Taktéž namítané porušení čl. 90 Ústavy ČR neobstojí, neboť ten je pouhou institucionální zárukou práva na soudní ochranu, zakotveného v hlavě páté Listiny. Pokud jde o návrh na odložení vykonatelnosti napadené části rozhodnutí dovolacího soudu, má Ústavní soud za to, že rozhodnutím ve věci odpadl k vydání takového rozhodnutí důvod. Z důvodů shora rozvedených dospěl Ústavní soud k závěru, že výrok sub. II. rozsudku Nejvyššího soudu ze dne 17. 2. 1998, čj. 2 Cdon 1667/97-251, je v části, jíž bylo zamítnuto dovolání proti rozsudku odvolacího soudu, pokud jím byl potvrzen rozsudek soudu prvního stupně v části, kterou byla zamítnuta žaloba na vydání budovy tovární haly na parcele č. 3403 v katastrálním území Strašnice, a v této části i rozsudky Městského soudu v Praze ze dne 20. 5. 1996, čj. 19 Co 21/96 -218, a Obvodního soudu pro Prahu 10 ze dne 19. 9. 1995, čj. 13 C 43/92-188, rozhodnutím, vybočujícím z mezí ústavnosti. Je tomu tak proto, že navrhovatelům nebyla poskytnuta dostatečná ochrana a nebylo respektováno jejich právo na spravedlivé řízení, jak ho má na mysli čl. 36 odst. 1 Listiny i čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. V důsledku toho Ústavní soud stížnosti vyhověl a část napadeného výroku zrušil [§82 odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu]. Ve zbylé části pak návrh podle ustanovení §82 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, zamítl. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 13. března 2001

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:2.US.244.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 244/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 43/21 SbNU 383
Populární název Interpretace §8/1 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích
Datum rozhodnutí 13. 3. 2001
Datum vyhlášení  
Datum podání 26. 5. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Malenovský Jiří
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36
  • 209/1992 Sb./Sb.m.s., čl. 6
Ostatní dotčené předpisy
  • 40/1964 Sb., §120, §121
  • 87/1991 Sb., §8
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík interpretace
znalecký posudek
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-244-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 31497
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-29