infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-326-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 11.06.2002, sp. zn. II. ÚS 336/01 [ nález / PROCHÁZKA / výz-3 ], paralelní citace: N 71/26 SbNU 223 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2002:2.US.336.01

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Posouzení doby přechodu znárodněného majetku na stát

Právní věta Vzhledem ke skutečnosti, že dekret č.100/1945 Sb. neobsahoval jako podmínku nabytí vlastnictví intabulaci, není pro okamžik přechodu vlastnického práva rozhodné, kdy došlo k zápisu do pozemkové knihy. K zákonu č. 114/1948 Sb., kterým byl dekret č. 100/1945 Sb. novelizován, je třeba uvést, že ke znárodnění (a tedy i přechodu vlastnického práva) dochází k datu uvedeném v příslušném právním předpise. Nelze sice opomenout, že výše uvedený výměr Ministerstva průmyslu vycházel již ze zákona č. 114/1948 Sb., avšak tato skutečnost by byla rozhodující tehdy, pokud by znárodnění příslušného majetku umožňoval až tento zákon. V takovém případě by k přechodu věci na stát docházelo nejdříve ke dni 28. 4. 1948, tj. v rozhodném období.

ECLI:CZ:US:2002:2.US.336.01
sp. zn. II. ÚS 336/01 Nález Ústavní soud rozhodl v senátu v právní věci navrhovatelů A. E. a O. D., zastoupených advokátem JUDr. K. J., o ústavní stížnosti proti rozsudku Okresního soudu v Mělníku ze dne 18. 1. 2000, sp. zn. 6 C 1176/94, a rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 31. 1. 2001, sp. zn. 25 Co 394/2000, a za účasti Okresního soudu v Mělníku a Krajského soudu v Praze, jako účastníků řízení, a JAWA, s. p., se sídlem Týnec nad Sázavou, a Ministerstva financí ČR, jako vedlejších účastníků řízení, takto: Ústavní stížnost se zamítá. Odůvodnění: Ústavní stížností, podanou včas [§72 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů; dále jen "zákon o Ústavním soudu"] a co do formálních náležitostí ve shodě s citovaným zákonem [§30 odst. 1, §34, §72 odst. 1 písm. a) a odst. 4 zákona o Ústavním soudu] (k tomu také viz níže), napadli navrhovatelé (stěžovatelé) rozsudek Krajského soudu v Praze ze dne 31. 1. 2001, sp. zn. 25 Co 394/2000, jakož i rozsudek Okresního soudu v Mělníku ze dne 18. 1. 2000, sp. zn. 6 C 1176/94, neboť mají za to, že rozhodnutími soudů obou stupňů byla porušena jejich ústavně zaručená práva ve smyslu čl. 1, čl. 11, čl. 36 a čl. 37 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 95 Ústavy České republiky (dále jen "Ústava ČR"). Jak Ústavní soud zjistil z příslušného soudního spisu, rozsudkem Okresního soudu v Mělníku byla zamítnuta žaloba stěžovatelů, na základě níž se domáhali, aby soud uložil vedlejším účastníkům řízení jakožto žalovaným uzavřít s nimi dohodu na vydání parcel č. 3876 s objektem továrny bez čísla popisného, p.č. 3879, p.č. 3880, p.č. 3881, p.č. 3882, p.č. 3877 se stavbou č.p. 1080, p.č. 3871 se stavbou č.p. 798, p.č. 3878, p.č. 3873/2 a p.č. 3872 s domem č.p. 798, zapsaných na LV č. 1113 pro k. ú. Mělník. Svůj závěr okresní soud odůvodnil tím, že předmětné nemovitosti, jež náležely A. E., otci stěžovatelů, byly znárodněny podle §1 odst. 1 bodu 8 písm. a) dekretu presidenta republiky č. 100/1945 Sb., o znárodnění dolů a některých průmyslových podniků (dále jen "dekret č. 100/1945 Sb."), když ministr průmyslu na základě §1 odst. 4 citovaného dekretu vyhláškou č. 238/1946 Ú.l. stanovil, že podnik J. E. se sídlem v Praze, do něhož náležely dva závody (v Praze a Mělníku), byl dnem 27. 10. 1945 znárodněn zestátněním, neboť se k tomuto dni jednalo o podnik se zařízením pro výrobu vodního skla. V uvedené vyhlášce se stanovilo, že stát nabývá do vlastnictví znárodněný podnik, a to veškeré nemovitosti, budovy a zařízení sloužící provozu podniku, veškeré příslušenství podniku, jakož i v rozsahu vyplývajícím z §4 odst. 2 citovaného dekretu veškeré pomocné podniky a pomocné závody náležející vlastníku podniku. Tím byl dle názoru soudu jednoznačně stanoven rozsah znárodnění i pro závod v Mělníku, který provozoval jeho majitel A. E., jenž byl dle pozemkové knihy zapsán jako vlastník předmětných nemovitostí. Z výše uvedeného soud vyvodil, že k přechodu nemovitostí na stát došlo přede dnem 25. 2. 1948, tedy mimo dobu rozhodnou podle §1 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon č. 87/1991 Sb."). Žalobě by dle soudu prvého stupně nebylo možno vyhovět i v případě, že by ke znárodnění došlo - jak uváděli stěžovatelé - až na základě výměru ministerstva průmyslu ze dne 23. 5. 1950, č.j. 65.486/50-V-IV-2, jímž byly konkretizovány číslem parcelním a popisným, jakož i katastrálním územím, jednotlivé pozemky a objekty, na něž znárodnění dopadalo. V tomto případě by se jednalo o znárodnění v rozporu s tehdy platnými předpisy ve smyslu §6 odst. 1 písm. k) zákona č. 87/1991 Sb., neboť citovaný výměr nebyl podepsán přímo ministrem, a tak není možno postupovat podle §2 odst. 3 tohoto zákona, jenž se týká případů, kdy došlo ke znárodnění v souladu s tehdy platnými právními předpisy. V tomto ohledu bylo třeba uplatnit nároky nikoliv podle zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon č. 92/1991 Sb."), ale podle zákona č. 87/1991 Sb., dle kterého ve smyslu jeho §5 odst. 4 bylo třeba podat žalobu v prekluzivní lhůtě (tj. do 1. 4. 1992), avšak tato žaloba byla podána až po jejím uplynutí v roce 1994. Z výše uvedených důvodů žalobu jako nedůvodnou zamítl. Krajský soud v Praze k odvolání stěžovatelů napadeným rozsudkem rozhodnutí soudu prvého stupně potvrdil. Dle názoru krajského soudu je pro vydání věci bez ohledu na to, zda se postupuje podle §6 nebo §2 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., rozhodující, zda k odnětí vlastnického práva došlo v rozhodném období (od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990). V tomto ohledu dospěl krajský soud k závěru, že v řízení bylo prokázáno, že firma J. E. byla znárodněna zestátněním (přechodem majetku na stát) vyhláškou ministra průmyslu č. 238/1946 Ú.l., vydanou na základě dekretu č. 100/1945 Sb. Dle §1 odst. 1 bodu 8 písm. a) citovaného dekretu nastal přechod vlastnického práva ze zákona ke dni jeho účinnosti (27. 10. 1945). Vyhlášení znárodnění v úředním listě mělo pouze deklaratorní význam, stejný význam měl i výměr ze dne 23. 5. 1950. "Deklaratornost" těchto dokladů je dle názoru soudu patrná i z toho, že majetek firmy J. E. byl fakticky převzat již v roce 1946 a již od té doby byly závody provozovány Spolkem pro chemickou a hutní výrobu. Dále krajský soud uvedl, že není rozhodné, kdy došlo ke změně zápisu v pozemkové knize, neboť k přechodu vlastnictví zde docházelo autoritativním výrokem příslušných úřadů (znárodněním podle dekretu - ex lege) a nikoliv smluvně. Stejně tak odmítl i námitku, že ke znárodnění došlo protiprávně, protože v závodě v Mělníku nebylo vodní sklo vyráběno. Podle §1 odst. 1 bod 8 písm. a) dekretu 100/1945 Sb. bylo rozhodné, zda se v podniku nacházelo tovární zařízení pro výrobu vodního skla, přičemž bylo prokázáno, že se v závodě toto zařízení nacházelo. K tomu soud doplnil, že v dalším závodě A. E. v Praze 7 se výroba vodního skla v malém rozsahu prováděla a nacházelo se v něm zařízení na jeho výrobu, a tak dle §4 odst. 3 citovaného dekretu by ke znárodnění závodu v Mělníku došlo i v případě, že by se v něm žádné zařízení na výrobu vodního skla nebylo nenacházelo. Závěrem krajský soud poukázal na to, že se ve smyslu nálezu Ústavního soudu ze dne 18. 9. 1999, sp. zn. II. ÚS 375/98, zabýval otázkou, zda nedošlo ke zneužití citovaného dekretu jako aktu politické perzekuce po 25. 2. 1948 například tím, že by výměr vydaný až po tomto datu zahrnoval některé další věci, jejichž znárodnění tento dekret nezamýšlel. To však zjištěno nebylo, neboť ve výměru z 23. 5. 1950 byly uvedeny nemovitosti, které minimálně od roku 1946 byly státem užívány jako znárodněné a žádné další věci výměr neobsahoval. Vzhledem k tomu krajský soud dospěl k závěru, že k přechodu předmětných nemovitostí na stát došlo dnem 27. 10. 1945, tedy mimo rozhodné období podle zákona č. 87/1991 Sb., a tak není důležité, zda byla žaloba uplatněna podle §6 nebo podle §2 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., neboť v obou případech je podmínkou pro úspěch ve věci, že věc přešla na stát v rozhodném období. Rozsudek Krajského soudu v Praze napadli stěžovatelé dovoláním, jež však bylo usnesením Nejvyššího soudu ČR ze dne 15.10 2001, č. j. 28 Cdo 1604/2001-359, jako opožděné, odmítnuto. Rozsudky soudů obou stupňů napadli stěžovatelé ústavní stížností, v níž tvrdí, že obecné soudy nezvážily danou věc z pohledu právních aspektů uvedených v nálezu Ústavního soudu ze dne 22. 10. 1997, sp. zn. II. ÚS 192/96. Stěžovatelé vycházejí z toho, že na základě dekretu č. 100/1945 Sb. měly být znárodněny podniky, jejichž výrobní zaměření spadalo pod věcný rozsah tohoto dekretu. Ke dni 27. 12. 1945 byla vydána vyhláška č. 238 Ú.l. ministra průmyslu, v níž byl za znárodněný prohlášen podnik firmy J. E. Uvedené akty však nezakládaly účinky znárodnění, ale tyto byly naplněny teprve vydáním individuálního právního aktu - výměru Ministerstva průmyslu ze dne 23. 5. 1950, čj. 65.486/50-V-IV-2, v němž byl stanoven konkrétní rozsah a předmět tohoto znárodnění, protože do okamžiku účinnosti tohoto výměru nebylo zřejmé, které konkrétní majetkové hodnoty měly být znárodněním postiženy. Dle názoru stěžovatelů pouze takto specifikovaný právní akt mohl znamenat konkrétní právní důsledky spočívající v přechodu vlastnického práva na stát. Vzhledem k této skutečnosti došlo ke znárodnění firmy J. E. v rozhodném období, což právně stvrzuje i změna zápisu vlastníka nemovitostí v pozemkových knihách. V návaznosti na výše uvedené stěžovatelé poukazují na to, že výměr ministra průmyslu ze dne 23. 5. 1950 se odvolává na zákon č. 114/1948 Sb., kterým byl změněn dekret č. 100/1945 Sb., když na základě tohoto zákona došlo ke změně znárodňovací praxe za účelem jejího přizpůsobení potřebám nastupujících společensko-ekonomických změn ve společnosti. Právě s ohledem na tuto změnu znárodňovacího předpisu je nutné změnu vlastnictví zařadit do období nejdříve po datu účinnosti zákona č. 114/1948 Sb. Dle názoru stěžovatelů, kteří se opětovně odvolávají na výše uvedený nález Ústavního soudu, byly splněny podmínky §2 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., neboť majetek byl znárodněn podle předpisů vydaných v letech 1945 -1948, ke znárodnění došlo až v rozhodném období a za toto znárodnění nebyla poskytnuta žádná náhrada. Z tohoto důvodu jim svědčí právo ve smyslu §47 odst. 3 zákona č. 92/1991 Sb. Pokud obecné soudy jejich žalobu zamítly, došlo k porušení ústavně zaručeného práva čl. 11 Listiny, neboť bylo stěžovatelům upřeno právo nabýt zpět jejich majetek, který jim dle zákona náleží, čl. 1 Listiny, když stěžovatelé byli znevýhodněni, pokud jde o možnost nabýt zpět svůj majetek a uplatnit toto právo u soudu, čl. 36 Listiny a čl. 95 Ústavy ČR, neboť soudy porušily ustanovení §2 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., jakož i čl. 37 Listiny, protože neměli v řízení před soudem stejný prostor ke tvrzení a návrhům jako vedlejší účastníci (tj. žalovaní), když argumentace ohledně nevypořádané náhrady nebyla soudem druhého stupně vzata v úvahu a tento soud se tímto problémem nevypořádal. S ohledem na tyto skutečnosti navrhují napadené rozsudky zrušit. Ústavní soud si vyžádal vyjádření účastníků řízení k ústavní stížnosti. Okresní soud v Mělníku, jakož i Krajský soud v Praze plně odkázaly na odůvodnění jimi vydaných rozsudků. Stejně tak si Ústavní soud vyžádal vyjádření vedlejších účastníků řízení. První vedlejší účastník, JAWA, s. p., uvedl, že odvolací soud se ve svém rozhodnutí řídil zákonem, když správně stanovil okruh osob, na něž se vztahuje §2 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., přičemž nepřehlédl ani citovaný nález Ústavního soudu, jak uvedli stěžovatelé. Ministerstvo financí k výzvě Ústavního soudu uvedlo, že ve sporu není pasivně legitimováno, neboť podle §4 zákona č. 87/1991 Sb. neměl jeho právní předchůdce (Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci) předmětné nemovitosti ve svém držení. Ty byly ke dni účinnosti zákona č. 87/1991 Sb. v držení subjektu M., s. p. Dle názoru ministerstva, pokud by bylo znárodnění zrealizováno až na základě výměru ministerstva průmyslu ze dne 23. 5. 1950, jednalo by se o znárodnění v rozporu s tehdy platnými předpisy dle §6 odst. 1 písm. k) zákona č. 87/1991 Sb., neboť na základě citovaného dekretu rozhodoval pro podniky výlučně ministr průmyslu, jenž své právo nemohl na nikoho převést, avšak výměr ze dne 23. 5. 1950 byl podepsán někým "za ministra". Podané žalobě pak nemohlo být vyhověno, neboť by byla podána po uplynutí prekluzivní lhůty dle §5 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb. Pokud jde o odkaz stěžovatelů na nález Ústavního soudu ze dne 22. 10. 1997, sp. zn. II. ÚS 192/96, vedlejší účastník uvádí, že jak §2 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., tak §47 odst. 1 zákona č. 92/1991 Sb. předpokládaly splnění podmínky, že k odnětí majetku došlo v rozhodném období a že nebyla vyplacena příslušná náhrada. Nevyplacení náhrady samé nepředstavuje vznik restitučního nároku, aniž by současně nebyl předmětný majetek odňat po 25. 2. 1948, což v daném případě nenastalo. Dle názoru tohoto vedlejšího účastníka je citovaný nález ústavního soudu založen na tom, že nikoliv samotný akt znárodnění, ale neposkytnutí náhrady je prvkem protiprávnosti, který představuje postup porušující obecně uznávaná lidská práva ve smyslu §2 odst. 1 písm. c) zákona č. 87/1991 Sb. S tímto tvrzením vedlejší účastník nesouhlasí, když uvádí, že podle §2 odst. 3 tohoto zákona se postupem porušujícím obecně uznávaná lidská práva a svobody rozumí podle tohoto zákona takové jednání, které je v rozporu se zásadami uvedenými v §1 odst. 1 citovaného zákona. Přitom základní podmínkou pro vznik nároku podle §1 zákona č. 87/1991 Sb. je skutečnost, že křivda byla způsobena v rozhodném období. Podmínky, za nichž dochází ke zmírnění křivd pro daný případ, pak ve smyslu §2 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb. stanovuje zákon č. 92/1991 Sb. Dle názoru vedlejšího účastníka ve shora uvedeném případě (sp. zn. II. ÚS 192/96) došlo k prolomení zásady rozhodného období za situace, kdy restituční nároky byly řešeny v souladu s ní, což by mohlo založit nejednotný postup soudů. Dále má vedlejší účastník za to, že uvedený nález nemá všeobecnou závaznost. Z těchto důvodů navrhuje ústavní stížnost odmítnout. Ústavní soud se nejdříve zabýval tím, zda jsou dány předpoklady meritorního projednání ústavní stížnosti ve smyslu §42 odst. 1 zákona o Ústavním soudu, neboť bylo zjištěno, že stěžovatelé ve věci podali dovolání, jež však bylo odmítnuto pro opožděnost. Vzhledem k tomu, že přípustnost dovolání proti rozsudku krajského soudu vzhledem k důvodu, který stěžovatelé v dovolání uplatnili (§241 odst. 3 písm. d) o. s. ř. před novelizací zákonem č. 30/2000 Sb.), nebyla dána ani podle §238 ani §239 o. s. ř. (ve spojení s částí dvanáctou, hlavou I, bodem 17. zákona č. 30/2000 Sb.), má Ústavní soud za to, že stěžovatel vyčerpal všechny procesní prostředky, které mu zákon k ochraně jeho práva poskytuje (§75 odst. 1 zákona o Ústavním soudu). Pokud jde o posouzení ústavní stížnosti po stránce věcné, Ústavní soud opakovaně ve svých rozhodnutích konstatoval, že není vrcholem soustavy obecných soudů čl. 81 a čl. 90 Ústavy České republiky, a proto na sebe nemůže atrahovat právo přezkumného dohledu nad jejich činností. To ovšem jen potud, pokud tyto soudy ve své činnosti postupují ve shodě s obsahem hlavy páté Listiny a pokud napadeným rozhodnutím nebylo porušeno základní právo nebo svoboda zaručené ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR. Vzhledem k tomu, že se stěžovatelé dovolávají ochrany základních práv zakotvených v Listině a Úmluvě, přezkoumal Ústavní soud napadená rozhodnutí a dospěl k závěru, že podaná stížnost není důvodná. Podstatou ústavní stížnosti je polemika stěžovatelů s názory obecných soudů, jež zamítly jejich žalobu na uložení povinnosti vedlejším účastníkům uzavřít se stěžovateli dohodu na vydání předmětných nemovitostí s odůvodněním, že pro přiznání restitučního nároku podle zákona č. 87/1991 Sb. nebyla splněna podmínka, že k odnětí vlastnického práva došlo v období do 25. 2. 1945 do 1. 1. 1990 (tj. v rozhodném období) ve smyslu §2 odst. 3 citovaného zákona, přičemž stěžovatelé tvrdí, že v tomto ohledu věc byla posouzena nesprávně, když předmětné nemovitosti byly znárodněny až v roce 1950, resp. až v tomto roce došlo k jejich přechodu na stát, a současně se dovolávají se nálezu Ústavního soudu ze dne 22. 10. 1997, sp. zn. II. ÚS 192/96 (publ.: Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení, sv. 9, č. 129). V §2 odst. 3 věta druhá zákona č. 87/1991 Sb., je zakotven zvláštní restituční titul, jenž dopadá na případy znárodnění bez vyplacení příslušné náhrady (provedené na základě předpisů o znárodnění z let 1945 až 1948). Podmínkou pro vznik restitučního nároku v takovémto případě však je, že k odnětí vlastnického práva došlo v rozhodném období (tj. od. 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990). V souzeném případě je pak sporným momentem, zda tato podmínka byla naplněna. K tomu je úvodem třeba poznamenat, že danou otázkou se shora uvedený nález Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 192/96 nezabýval, a tak pro posouzení správnosti právního názoru obecných soudů z něj nelze vycházet. Naopak je třeba vzít v úvahu názor pléna Ústavního soudu, vyslovený v nálezu ze dne 14. 6. 1995, sp. zn. Pl. 1/95, (publ.: Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení, sv. 3, č. 32), dle kterého je možno rozlišovat mezi přechodem a převodem vlastnického práva; o přechod vlastnictví jde v případech autoritativních výroků (ať soudů nebo úřadů), přičemž odpověď na otázku, zda a kdy došlo ke zmíněnému přechodu vlastnictví, je třeba hledat v příslušných ustanoveních vztahujících se k uvedeným výrokům. Dále se v citovaném nálezu uvádí, že byla-li v případech přechodu vlastnictví k nemovitostem předpokládána jako podmínka nabytí vlastnictví intabulace, musela tato podmínka být v lex specialis výslovně uvedena. V souladu výše uvedenými závěry pak Ústavní soud zkoumal, k jakému okamžiku došlo v souzeném případě k přechodu vlastnického práva. Dle §1 odst. 1 dekretu č. 100/1945 Sb. se dnem jeho vyhlášení znárodňují zestátněním níže uvedené podniky; dle §1 odst. 4 citovaného dekretu ministr průmyslu vyhlásí s účinkem doručení v Úředním listě, které podniky byly tímto dekretem znárodněny. Podle §4 odst. 1 cit. dekretu nabývá stát vlastnictví znárodněných podniků v rozsahu uvedeném v odst. 2 až 5. Z uvedených ustanovení je zřejmé, že k přechodu vlastnictví docházelo ex lege s účinky ex tunc k datu 27. 10. 1945 (viz shodně nález ze dne 18. 9. 1999, sp. zn. II. ÚS 375/98; publ.: Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení, sv. 15, č. 115), za předpokladu, že byla splněna podmínka vyhlášení dle §1 odst. 4 citovaného dekretu. Vzhledem ke skutečnosti, že uvedený dekret neobsahoval jako podmínku nabytí vlastnictví intabulaci, není pro okamžik přechodu vlastnického práva rozhodné, kdy došlo k zápisu do pozemkové knihy, a argumenty stěžovatelů, že k zápisu došlo až dne 23. 5. 1950, nelze tedy pokládat za relevantní. Protože v daném případě došlo v souladu s §1 odst. 4 dekretu č. 100/1945 Sb. v Úředním listě k vyhlášení znárodnění daného podniku - firmy "J. E." vyhláškou č. 238 ze dne 27. 12. 1945, lze dospět k závěru, že k přechodu vlastnického práva na stát došlo ke dni 27. 10. 1945. Poukazují-li stěžovatelé na skutečnost, že účinky znárodnění byly založeny až výměrem Ministerstva průmyslu ze dne 23. 5. 1950, čj. 65486/50-V-IV-2, vydaným na základě zákona č. 114/1948 Sb., kterým byl dekret č. 100/1945 Sb. novelizován, je třeba uvést, že ke znárodnění (a tedy i přechodu vlastnického práva) dochází, jak bylo výš uvedeno, k datu uvedeném v příslušném právním předpise. Nelze sice opomenout, že výše uvedený výměr Ministerstva průmyslu vycházel již ze zákona č. 114/1948 Sb., avšak tato skutečnost by byla rozhodující tehdy, pokud by znárodnění příslušného majetku umožňoval až tento zákon. V takovém případě by k přechodu věci na stát docházelo nejdříve ke dni 28. 4. 1948, tj. v rozhodném období (viz např. nález ze dne 18. 12. 1997, sp. zn. IV. ÚS 136/97; publ.: Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení, sv. 9, č. 167). I touto možností se obecné soudy zabývaly, avšak dospěly k závěru, že žádné další věci tímto způsobem znárodněny nebyly. Tuto skutečnost ostatně ani stěžovatelé v ústavní stížnosti nenamítají. Závěrem je třeba poznamenat, že i kdyby Ústavní soud pojem "odnětí" vlastnického práva", uvedený v §2 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., neztotožňoval (pouze) s právním přechodem majetku na stát, ale (až) se zbavením vlastníka užívat všech atributů vlastnického práva (tento aspekt je zmiňován ve shora uvedeném nálezu Ústavního soudu ze dne 18. 12. 1997, sp. zn. IV. 136/97), pak ani v tomto případě by nebyl restituční důvod dán, neboť, jak vyplynulo z příslušného soudního spisu, původní vlastník svá práva k předmětným nemovitostem, jakožto majetkové podstatě firmy J. E., nemohl vykonávat vzhledem k tomu, že tato majetková podstata byla začleněna již v roce 1946 do nově zřízeného subjektu (Spolek pro chemickou a hutní výrobu). To ve svém důsledku vylučuje eventualitu, že by došlo ke zneužití dekretu č. 100/1945 Sb. jako aktu politické perzekuce v rozhodném období. Za tohoto stavu věci Ústavní soud konstatuje, že právní závěry krajského soudu ve věci učiněné jsou výrazem jeho nezávislého rozhodování (čl. 82 Ústavy ČR) a nevykazují znaky protiústavnosti. Proto nezbylo Ústavnímu soudu, než ústavní stížnost v celém rozsahu podle §82 odst. 1 zákona o Ústavním soudu zamítnout. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 11. června 2002

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2002:2.US.336.01
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 336/01
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 71/26 SbNU 223
Populární název Posouzení doby přechodu znárodněného majetku na stát
Datum rozhodnutí 11. 6. 2002
Datum vyhlášení  
Datum podání 1. 6. 2001
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Procházka Antonín
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 11 odst.1, čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 100/1945 Sb., §4 odst.1, §1 odst.1
  • 87/1991 Sb., §2 odst.3
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
Věcný rejstřík znárodnění
rozhodné období
vlastnické právo/přechod/převod
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-336-01
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 38928
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-24