ECLI:CZ:US:1999:2.US.405.98
sp. zn. II. ÚS 405/98
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátu ve věci ústavní stížnosti M. V., důchodkyně, a vedl. účastníka Zemědělského družstva L. proti rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 17. 7. 1998, č. j. 30 Ca 138/98-21, takto:
Rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 17. 7.
1998, č. j. 30 Ca 138/98-21, a rozhodnutí Okresního úřadu,
pozemkového referátu v Hradci Králové ze dne 2. července 1997, č.
j. RP 1-2403/906 R So (1) se zrušují.
Odůvodnění:
Ve včas podané ústavní stížnosti brojí stěžovatelka proti
rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 17. 7. 1998,
č. j. 30 Ca 138/98-21.
Navrhovatelka uvádí, že dne 27. 2. 1992 uplatnila nárok na
vydání nemovitostí v návrhu blíže označených ve smyslu příslušných
ustanovení zák. č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů
(dále jen zák. č. 229/1991 Sb.).
Místně příslušný Okresní úřad v Hradci Králové, pozemkový
referát, rozhodl dne 2. 7. 1997 tak, že stěžovatelka není
vlastnicí pozemků v tomto rozhodnutí blíže identifikovaných, neboť
konfiskace majetku proběhla v souladu s tehdy platnými právními
předpisy. Podle názoru stěžovatelky pozemkový úřad pochybil, pokud
posuzoval věc podle zák. č. 243/1992 Sb., neboť stěžovatelka
opřela svou výzvu zcela jednoznačně o ustanovení §6 odst. 1 písm.
r) zák. č. 229/1991 Sb.
Podáním opravného prostředku proti správnímu rozhodnutí ke
Krajskému soudu v Hradci Králové se navrhovatelka domáhala zrušení
správního rozhodnutí. Krajský soud v Hradci Králové však po
provedeném řízení rozhodnutí Okresního úřadu v Hradci Králové,
pozemkového referátu v plném rozsahu potvrdil. Napadeným rozsudkem
Krajského soudu v Hradci Králové a rozhodnutím pozemkového
referátu bylo tak, podle názoru stěžovatelky, porušeno ústavní
právo zakotvené v čl. 11, v čl. 36 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina"), jakož i čl. 90 a čl. 95 odst. 1
Ústavy.
V odůvodnění svého názoru stěžovatelka zdůrazňuje, že jak
správní orgán, tak i krajský soud dovodily, že k přechodu
vlastnického práva původního vlastníka nemovitostí F. M. (otce
navrhovatelky) na čs. stát došlo výměrem Zemského národního výboru
v Praze ze dne 3. 4. 1948, č.j. XIII-1-10.085/2-1947, s odkazem na
ustanovení §3 odst. 2 dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb.
(dále jen dekret), když právě tento výměr (zde měla zřejmě
stěžovatelka na mysli citovaný dekret) byl zneužíván k aktům
politické perzekuce. Změna poměrů po r. 1945 začala doléhat na
rodinu otce stěžovatelky již krátce po osvobození, když otec
stěžovatelky byl bez jakéhokoli písemného rozhodnutí obviněn
z kolaborace a byl mu zakázán pobyt v Praskačce, takže se
i s rodinou musel vystěhovat mimo obec i okres Hradec Králové. Na
opuštěný majetek byla uvalena národní správa a teprve po třech
měsících se rodina mohla vrátit zpět do svého domu. V této době
však bylo znovu zahájeno vyšetřování otce stěžovatelky, které bylo
ukončeno až v r. 1946 zastavením řízení.
Dne 10. 2. 1948 byl z podnětu ONV v Hradci Králové podán
návrh na konfiskaci zemědělského majetku otce stěžovatelky podle
§3 odst. 2 cit. dekretu, které se opíralo o část spisového
materiálu trestního nalézacího senátu III při ONV v Hradci
Králové, vedeného pod sp. zn. T 563/46.
I přes tento zákrok vydal MNV v Praskačce dne 4. 4. 1947 pod
č. j. 200/47 otci stěžovatelky osvědčení o státní a národní
spolehlivosti, takže uvalená národní správa na majetek F. M. byla
zrušena. Výměrem shora citovaného Zemského národního výboru
v Praze ze dne 3. 4. 1948, byla však v příslušných knihovních
vložkách pro k. ú. P. poznamenána konfiskace zemědělského majetku
podle dekretu č. 12/1945 Sb. Dne 1. 6. 1949 došlo k reálnému
rozdělení spoluvlastnictví rodičů stěžovatelky s tím, že část
nemovitostí byla ponechána ve vlastnictví p. M..M. Navrhovatelce
bylo později umožněno odkoupit část zkonfiskovaného majetku svého
otce z důvodu přídělu zemědělské půdy.
Z výše uvedeného stěžovatelka dovozuje, že k aplikaci dekretu
došlo až v rozhodném období ve smyslu zák. č. 229/1991 Sb., t. j.
po 25. 2. 1948. Podle názoru navrhovatelky osvědčení o státní
a národní spolehlivosti, vydané již v r. 1947, sanovalo usnesení
trestní a nalézací komise ze dne 18. 6. 1946, sp. zn. T 563/46,
kterým byl F. M. uznán vinným proviněním podle §1 odst. 1 dekretu
č. 138/1945 Sb. Z tohoto důvodu považuje navrhovatelka konfiskaci
majetku svého otce za akt politické perzekuce ve smyslu §6 odst.
1 zák. č. 229/1991 Sb. a navrhuje zrušení napadeného rozsudku
Krajského soudu v Hradci Králové.
Z uvedeného rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové ze dne
17. 7. 1998, č. j. 30 Ca 138/97-21, Ústavní soud zjistil, že tento
soud rozhodl o opravném prostředku stěžovatelky proti rozhodnutí
Okresního úřadu v Hradci Králové ze dne 2. 7. 1997, č. j. RP
- 1-2403/906 R So (1), za účasti vedl. účastníků tak, že opravným
prostředkem napadené správní rozhodnutí potvrdil. V odůvodnění
rozsudku konstatoval soud, že při přezkoumávání citovaného
rozhodnutí v řízení podle části páté hlavy třetí o. s. ř. dospěl
k následujícím skutkovým zjištěním a právním závěrům:
Z usnesení trestního nalézacího senátu III. při ONV v Hradci
Králové ze dne 18. 6. 1946, sp. zn. T 563/46, se zjišťuje, že
trestní řízení proti F. M. bylo zastaveno i když byl jmenovaný
uznán vinným podle §1 odst. 1 dekretu prezidenta republiky č.
138/1945 Sb., ale od jeho potrestání bylo upuštěno v důsledku
zjištěné podpory drobných českých lidí v době Protektorátu
a současně i pro rodinné zatížení duševní chorobou.
Při jednání před krajským soudem však stěžovatelka uvedla, že
toto tvrzení bylo pouze účelové, neboť její otec nebyl nikdy
zbaven způsobilosti k právním úkonům a duševně byl zcela zdráv.
Krajský soud dále zdůraznil, že citované usnesení nepozbylo nic na
své platnosti a jeho závěry nelze ani v dnešní době zpochybňovat
či přezkoumávat, což ve svém důsledku znamená nemožnost aplikovat
na restituci zák. č. 243/1992 Sb. pro nesplnění podmínky
ustanovení §2 odst. 1 cit. zákona.
K námitce stěžovatelky, že konfiskační výměr Zemského
národního výboru v Praze ze dne 3. 4. 1948, č. j.
XIII-1-10.085/2/1947, byl aktem politické perzekuce ve smyslu
§6 odst. 1 písm. r) zák. č. 229/1991 Sb. krajský soud
z listinných důkazů dovodil, že konfiskační řízení probíhalo
fakticky již od r. 1946, tedy před rozhodným obdobím a důvodem
k tomuto postupu bylo již citované rozhodnutí v trestní věci proti
otci stěžovatelky z r. 1946.
Krajský soud zdůraznil, že v těchto letech nedošlo k žádnému
zkreslení postojů otce stěžovatelky v době nacistické okupace
a řízení o konfiskaci majetku, včetně vyřízení podaného opravného
prostředku proti výměru, proběhlo v souladu s tehdy platnými
právními předpisy, když odvolání proti konfiskačnímu výměru
Zemského národního výboru bylo tímto orgánem odmítnuto pro jeho
zjevnou opožděnost. Z průběhu dokazování krajský soud dovodil,
v souladu s rozhodnutím správního orgánu, že namítaná politická
perzekuce v souvislost s konfiskací majetku otce stěžovatelky
nebyla prokázána.
Ústavní soud po zjištění, že ústavní stížnost splňuje
náležitosti podání ve smyslu ustanovení §34 ve vztahu
k ustanovení §72 zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, a že tedy není důvod pro její odmítnutí podle ustanovení
§43 odst. 1, 2 cit. zákona o Ústavním soudu, si vyžádal spis
Krajského soudu v Hradci Králové, sp. zn. 30 Ca 138/97, správní
spis Okresního úřadu v Hradci Králové, pozemkového referátu
a vyjádření účastníka řízení, včetně vedl. účastníků k podané
ústavní stížnosti. Účastník řízení odkázal ve svém vyjádření
v plném rozsahu na skutkový stav a právní závěry, obsažené
v napadeném rozsudku a trval na jeho obsahu. Účastník řízení je
přesvědčen, že výtky stěžovatelky ohledně porušení ústavních práv
postupem pozemkového úřadu a Krajského soudu v Hradci Králové
nejsou důvodné, je však připraven respektovat v plném rozsahu
posouzení věci Ústavním soudem.
Zároveň se účastník řízení již dopředu omluvil z veřejného
projednání věci.
Ze spisu Okresního úřadu v Hradci Králové, pozemkového
referátu se zjišťuje, že správní orgán rozhodl ve věci návrhu
stěžovatelky na vydání pozemků tak, že stěžovatelka není vlastnicí
nemovitostí v rozhodnutí blíže specifikovaných, t. j. pozemků
v k. ú. P. a nemá ani nárok na náhradu za požadované pozemky.
Stěžovatelka uplatnila dne 27. 2. 1992 svůj nárok podle §9 odst.
1 zák. č. 229/1991 Sb. u místně příslušného Okresního úřadu
v Hradci Králové, pozemkového referátu a uvedla, že předmětné
nemovitosti přešly na stát na základě dekretu č. 12/1945 Sb., když
v tomto případě šlo o zneužití dekretu jako aktu politické
perzekuce. Správní orgán si vyžádal řadu listinných dokladů
vztahujících se jak ke konfiskaci majetku F. M.., t. j. zejména
výměr Zemského národního výboru v Praze ze dne 3. 4. 1948, č. j.
XIII-1-10.085/2-1947, vydaný podle §3 odst. 2 dekretu č. 12/1945
Sb., jakož i usnesení trestního nalézacího senátu III., sp. zn.
T 563/46, a zdůraznil, že z výpovědi svědků navržených
stěžovatelkou a dalšího svědka, vyslechnutého v průběhu správního
řízení, nezjistil žádnou politickou perzekuci právního předchůdce
stěžovatelky po r. 1948, když vystěhování rodiny a uvalení národní
správy na majetek se událo ještě před rozhodným obdobím. Pozemkový
referát připustil, že na daný problém nelze vztáhnout podmínky
zák. č. 243/1992 Sb., neboť nelze vyhovět především dikci
ustanovení §2 odst. 1 cit. zák., který požaduje, aby se dotčená
osoba neprovinila proti čs. státu. V této souvislosti dospěl
k závěru, že tvrzení stěžovatelky o zneužití dekretu č. 12/1945
Sb. a o politické perzekuci původního vlastníka jsou v rozporu
s provedeným dokazováním a jako nerozhodné nemohly být vzaty
v úvahu při rozhodování tohoto orgánu. V závěru proto rozhodl ve
smyslu ustanovení §9 odst. 4 zák. č. 229/1991 Sb. zamítavým
výrokem.
Ústavní soud si je vědom, že nemůže přezkoumávat důkazy
provedené obecným soudem v případě, pokud by je sám v řízení před
Ústavním soudem neprovedl, ale může ze skutkových zjištění vyvodit
jiné právní závěry.
Ústavní soud při svém zkoumání vycházel především
z listinných důkazů dosvědčujících, že přes veškerou snahu a četné
urgence tehdejšího Zemského národního výboru o získání podkladů
pro možnost konfiskace zemědělského majetku F. M. nebylo možné až
do února 1948 získat takové zákonné podklady, které by umožňovaly
aplikovat ustanovení §1 odst. 1 písm. b) pro rozhodnutí Zemského
národního výboru v Praze ve smyslu §3 odst. 2 dekretu.
Na žádost F. M. bylo MNV v Praskačce dne 4. 4. 1947, tedy
před vydáním konfiskačního výměru, vydáno osvědčení o státní
a národní spolehlivosti jmenovaného ve smyslu vyhl. č. 141/1947 Ú.
l., které osvědčovalo, že fyzická osoba národnosti české,
slovenské nebo jiné slovanské národnosti nebyla odsouzena podle
tehdy platných dekretů a zákonů, týkajících se postihů
kolaborantů, zrádců a nepřátel čs. republiky a že proti ní není
ani žádné řízení ve smyslu těchto právních předpisů vedeno.
Platnost vydaného osvědčení trvala tak dlouho, dokud nebylo
vydávajícím národním výborem zrušeno z toho důvodu, že předpoklady
pro státní a národní spolehlivost nebyly naplněny. Stíhání osob,
provinivších se proti národní cti a provedení revizí skončených
trestních řízení, umožňoval až zák. č. 34/1948 Sb. ze dne 25. 3.
1948.
Ve smyslu dekretu č. 12/1945 Sb. přecházel konfiskovaný
majetek na čs. stát dnem jeho účinnosti. Konfiskační výměr jako
akt deklaratorní a zároveň prováděcí pak pouze vymezoval, které
nemovitosti jsou dekretem dotčeny a zároveň bylo umožněno, aby
v případě liberačních důvodů příslušný orgán část takto:
zkonfiskovaného majetku z konfiskace vyňal. V rámci ustálené
judikatury Ústavního soudu (viz nález ze dne 1. 10. 1998, sp. zn.
III. ÚS 187/98, a nález ze dne 12. 10. 1995, sp. zn. III.ÚS
39/95) bylo konstatováno, že osvědčení o státní a národní
spolehlivosti, včetně rozhodnutí o zastavení trestního stíhání,
pokud byla vydána k tomu kompetentními orgány před přijetím
konfiskačního výměru zcela opodstatňují právní závěr, dle kterého
byl následně vydaný (v rozhodném období) konfiskační výměr zjevně
v rozporu s tehdy platnými právními předpisy. V daném případě
stěžovatelka poukazovala již v řízení před správním orgánem na
tuto skutečnost s odůvodněním, že konfiskační výměr byl vydán jak
akt politické perzekuce po 25. únoru 1948. Ústavní soud vzhledem
ke shora řečenému s tímto závěrem souhlasí, neboť opačný výklad by
znamenal nejen porušení práva rovnosti, vzhledem k předchozím
restitučním případům, ale i porušení práva na spravedlivý proces
podle čl. 36 odst. 1 Listiny.
Ze shora uvedeného tedy vyplývá, že k přechodu majetku na
stát došlo se zpětnou platností k datu účinnosti dekretu č.
12/1945 Sb., aniž byly v této době naplněny hmotně právní podmínky
pro konfiskaci majetku původního vlastníka. Na správní akt
(konfiskační výměr) lze proto pohlížet jako na akt politické
perzekuce, porušující obecně uznávaná lidská práva a svobody
a v daném případě i jako na právní akt vydaný v rozporu s tehdy
platnými právními předpisy.
Ze všech těchto důvodů Ústavní soud vyhověl zcela ústavní
stížnosti podle ustanovení §82 odst. 1, 3 písm. a) zák. č.
182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, neboť uvedenými
rozhodnutími bylo porušeno právo stěžovatelky, zakotvené v čl. 36
odst. 1 a čl. 1 Listiny.
Z důvodů procesní ekonomie rozhodl Ústavní soud i o zrušení
rozhodnutí Okresního úřadu-pozemkového referátu, jak uvedeno
v enunciátu rozsudku.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 20. října 1999