ECLI:CZ:US:1997:2.US.94.96
sp. zn. II. ÚS 94/96
Nález
Ústavní soud rozhodl dne 1. října 1997 v senátě ve věci ústavní stížnosti R. D. proti Městskému soudu v Praze o návrhu na zrušení usnesení Městského soudu v Praze z 2.2.1996 sp. zn. 28 Ca 346/95 o zastavení řízení o žalobě proti rozhodnutí Finančního ředitelství pro hlavní město Prahu z 2.8.1995 č.j. FŘ 5417-3/95, takto:
Usnesení Městského soudu v Praze ze dne 2. února 1996 sp. zn.
28 Ca 346/95 se z r u š u j e .
Odůvodnění:
Navrhovatel podal ústavní stížnost podle čl. 87 odst. 1 písm.
d) Ústavy České republiky a podle §72 odst. 1 písm. a) zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, proti usnesení Městského soudu
v Praze ze dne 2. února 1996 sp. zn. 29 Ca 346/95 o zastavení
řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu a domáhal se
jeho zrušení, neboť byla porušena jeho práva podle čl. 36 odst.
1 a 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina").
Porušení svého ústavního práva podle uvedeného článku Listiny
spatřuje v tom, že Městský soud v Praze mu zastavením řízení
znemožnil domáhat se stanoveným postupem svého práva u nezávislého
a nestranného soudu nápravy nezákonného rozhodnutí orgánu veřejné
správy.
Předsedkyně senátu 28 Ca Městského soudu v Praze v písemném
vyjádření k ústavní stížnosti uvedla, že soud vydáním usnesení
o zastavení řízení neporušil navrhovatelovo právo podle čl. 36
odst. 1 a 2 Listiny a ačkoliv to výslovně neformulovala, z obsahu
jejího vyjádření lze dovodit, že navrhuje zamítnutí ústavní
stížnosti. Namítla, že soud vycházel z toho, že soudy ve správním
soudnictví přezkoumávají zákonnost pouze těch rozhodnutí správních
orgánů, která zakládají, mění nebo ruší oprávnění a povinnosti
fyzických nebo právnických osob, jak výslovně stanoví §244 odst.
3 občanského soudního řádu (dále jen "o.s.ř."). Soudy
nepřezkoumávají ta rozhodnutí správních orgánů, která nemají
povahu rozhodnutí o právu či povinnosti fyzické nebo právnické
osoby (§248 odst. 1 o.s.ř.) a o takový případ v dané věci šlo,
neboť práva a povinnosti daňového subjektu byly pravomocně určeny
daňovými výměry vydanými Finančním úřadem pro Prahu 6, zatímco
Finanční ředitelství pro hlavní město Prahu napadeným rozhodnutím
rozhodovalo podle §55b zákona České národní rady č. 337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen
"zákon o správě daní a poplatků") pouze o žádosti o přezkoumání
těchto daňových výměrů, tedy jen o tom, jsou-li splněny podmínky
přezkumu. Teprve pokud by po povolení přezkoumání byly platební
výměry zrušeny, nahrazeny jinými nebo změněny, šlo by o rozhodnutí
zakládající, měnící nebo rušící práva a povinnosti daňového
subjektu, které by po vyčerpání řádných opravných prostředků mohlo
být přezkoumáno soudem podle části páté hlavy druhé o.s.ř. (§247
odst. 2). Institut přezkoumání daňových rozhodnutí podle §55b
zákona o správě daní a poplatků nelze považovat za řádný opravný
prostředek ve smyslu §247 odst. 2 o.s.ř. Po zjištění, že napadené
rozhodnutí nepodléhá soudnímu přezkumu, Městský soud v Praze
řízení zastavil pro neodstranitelný nedostatek podmínky řízení
podle §104 odst. 1 o.s.ř. Možný by byl i postup podle §250d
odst. 3 o.s.ř. v návaznosti na §248 odst. 1 a §248 odst. 2 písm.
e) o.s.ř.
K ústavní stížnosti se vyjádřilo písemně také Finanční
ředitelství pro hlavní město Prahu, které, i když to neuvedlo
výslovně, navrhlo její zamítnutí. Namítlo, že stěžovatel jako
daňový subjekt nedodržoval zásady daňového řízení a nesplnil své
povinnosti podle zákona o dani z přidané hodnoty. Protože nepodal
daňové přiznání ve stanovené lhůtě, správce daně vyměřil daň podle
pomůcek zcela v souladu s příslušnými právními předpisy. Správnost
tohoto postupu a vyměření daně nebyly dostatečně věrohodným
způsobem zpochybněny a proto byla žádost o přezkoumání daňových
rozhodnutí zamítnuta.
Účastníky tohoto řízení jsou stěžovatel R. D. a státní orgán,
proti jehož rozhodnutí ústavní stížnost směřuje, tedy Městský soud
v Praze, konkrétně senát 28 Ca (§28 odst. 1 a 2 a §76 odst. 1
zákona č. 182/1993 Sb.). Postavení vedlejšího účastníka v tomto
řízení přísluší Finančnímu ředitelství pro hlavní město Prahu jako
účastníku předchozího řízení, z něhož napadené rozhodnutí vzešlo
(§28 odst. 2 a §76 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.). Tento
správní orgán se však postavení vedlejšího účastníka podáním ze
4.7.1997 vzdal a Ústavní soud s ním více nejednal. Podle §76
odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb. Ústavní soud může přiznat postavení
vedlejšího účastníka i jiným osobám, které prokáží právní zájem na
výsledku řízení. Takovou osobou se Ústavnímu soudu jevil Finanční
úřad pro Prahu 6, který však na dotaz Ústavního soudu v tomto
směru odpověděl záporně a ačkoliv stěžovatel navrhl, aby tento
správní orgán v postavení vedlejšího účastníka v tomto řízení
vystupoval, Ústavní soud Finančnímu úřadu pro Prahu 6 status
vedlejšího účastníka nepřiznal, neboť, jak plyne z logického
výkladu §76 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., to proti vůli
právního subjektu, jehož právní zájem na výsledku řízení přichází
v úvahu, není možné.
Ústavní stížnost byla podána včas a splňovala i všechny další
formální a obsahové náležitosti předepsané zákonem č. 182/1993 Sb.
a jelikož nebyl shledán žádný důvod k jejímu odmítnutí, senát
Ústavního soudu se návrhem zabýval z věcného hlediska.
Ze správního a soudního spisu a z údajů účastníků řízení
Ústavní soud zjistil následující:
Stěžovatel jako daňový subjekt nepodal zavčas daňová přiznání
za III. a IV. čtvrtletí roku 1993. Proto mu daň z přidané hodnoty
za toto období vyměřil Finanční úřad pro Prahu 6 jako správce
daně, a to za III. čtvrtletí 1993 platebním výměrem č. 22 z 21.2.
1994 č.j. 92370/94/3/1863/EH ve výši 1 840 000 Kč a za IV.
čtvrtletí 1993 platebním výměrem č. 1100 z 20.4.1994 č.j.
124130/630/94/3531 ve výši 1 150 000 Kč. Daně byly vyměřeny podle
§44 zákona o správě daní a poplatků na základě pomůcek, za něž
byla použita dvě předchozí daňová přiznání. Teprve 30.6. 1994
stěžovatel podal daňová přiznání za III. a IV. čtvrtletí 1993,
podle nichž daň z přidané hodnoty v těchto obdobích dosáhla výše
273 262 Kč a 192 062 Kč. K těmto podkladům však finanční úřad již
odmítl přihlédnout. Následující stěžovatelova žádost o prominutí
daně byla Ministerstvem financí zamítnuta rozhodnutím ze 3. ledna
1995 č.j. 181-67-249/1994 a stěžovatel neměl ani úspěch se
stížností podanou ředitelce Finančního úřadu pro Prahu 6.
Posléze podal stěžovatel žádost o přezkoumání daňových
rozhodnutí podle §55b zákona o správě daní a poplatků, kterou
Finanční ředitelství pro hlavní město Prahu zamítlo a platební
výměry potvrdilo rozhodnutím z 2.8. 1995 č.j. FŘ 5417-3/95.
Finanční ředitelství v odůvodnění tohoto rozhodnutí mimo jiné
uvedlo, že správce daně stanovil daně podle pomůcek v souladu
s §44 odst. 1 a §46 zákona o správě daní a poplatků, když
i náhradní lhůty k podání daňových přiznání uplynuly marně; při
volbě pomůcek je finanční úřad vázán pouze §46 odst. 3 zákona
o správě daní a poplatků a nemusí s daňovým subjektem
spolupracovat; jako pomůcky byla použita předchozí daňová přiznání
pana D. na daň z přidané hodnoty a podle předpokládané sezónnosti
prodeje chemických přípravků byla zohledněna také možná daň na
vstupu; tento postup správce daně je v souladu s §46 odst. 3
zákona o správě daní a poplatků, protože správce přihlédl při
vyměření daně k výhodám, jimiž nepochybně jsou odpočty, na něž byl
vzat ohled v obou napadených platebních výměrech; jako pomůcky
nebylo použito daňové přiznání na daň z příjmu obyvatelstva za rok
1992, protože nemělo z časového hlediska takovou vypovídací
schopnost jako přiznání na daň z přidané hodnoty za I. a II.
čtvrtletí 1993. Rozhodnutí obsahuje poučení o nepřípustnosti
opravných prostředků podle §55b odst. 5 zákona o správě daní
a poplatků.
Proti uvedenému rozhodnutí podal stěžovatel návrh na
přezkoumání k Městskému soudu v Praze, který řízení o této žalobě
zastavil usnesením z 2.2.1996 sp. zn. 28 Ca 346/95 s odůvodněním,
které se v podstatě kryje s výše uvedeným vyjádřením předsedkyně
senátu k ústavní stížnosti.
K otázce, zda rozhodnutí podle §55b zákona o správě daní
a poplatků, jímž je rozhodnutí po přezkoumání potvrzeno, má
charakter rozhodnutí, které je přezkoumatelné soudem v rámci
správního soudnictví ve smyslu §244 a násl. o.s.ř., vychází
Ústavní soud z toho, že nejde o pouhé procesní rozhodnutí dle §248 odst. 2 písm. e) o.s.ř., ale o meritorní rozhodnutí o právech
a povinnostech fyzických a právnických osob, jímž se v daňovém
řízení konečným způsobem rozhoduje o právech a povinnostech. Toto
rozhodnutí má tedy hmotněprávní účinek.
Přezkoumávání rozhodnutí dle §55b zákona o správě daní
a poplatků je systematicky zařazeno do části páté zákona pod
nadpis "Mimořádné opravné prostředky". Jeho konstrukce spočívá
v tom, že daňové rozhodnutí může být pro rozpor s daňovými
předpisy nebo pro podstatné vady řízení po přezkoumání zrušeno,
nahrazeno jiným nebo změněno.
Shledá-li správce daně po přezkoumání rozhodnutí, že podmínky
pro povolení tohoto přezkoumání nebyly splněny, přezkoumávané
rozhodnutí potvrdí. Proti tomuto rozhodnutí nejsou podle §55b
odst.5 zákona o správě daní a poplatků opravné prostředky
připuštěny. Ze smyslu a znění cit. předpisů je evidentní, že
příslušný správce daně před rozhodnutím meritorně zkoumá a hodnotí
soulad přezkoumávaného rozhodnutí s právními předpisy a svým
rozhodnutím meritorně zasahuje do oblasti hmotných práv
a povinností daňového subjektu. Toto rozhodnutí je z hlediska
daňového řízení rozhodnutím konečným. Proti tomuto rozhodnutí se
nelze odvolat a žádné další daňové řízení se tedy nekoná.
Pro logické srovnání lze uvést právní úpravu dalšího
mimořádného opravného prostředku v daňovém řízení, a to obnovu
řízení dle §54 a násl. zákona o správě daní a poplatků. U tohoto
institutu zákon dokonce umožňuje proti rozhodnutí, jímž byla
žádost o obnovu řízení zamítnuta, se odvolat (§55 odst. 5 zákona
o správě daní a poplatků). I z této konstrukce je zřejmo, že jde
o rozhodnutí nikoli pouhé procesní povahy ve smyslu §248 odst.
2 písm. e) o.s.ř.
V této souvislosti lze rovněž poukázat na logické argumenty
rozhodnutí ÚS IV. ÚS 366/96, v němž se dovozuje, že zamítnutí
návrhu na obnovu řízení není rozhodnutím pouhé procesní povahy
a že proto není vyloučeno jeho přezkoumávání v řízení podle ust.
§244 a násl. o.s.ř.
Z výše uvedených důvodů považuje Ústavní soud rozhodnutí
o přezkoumávání rozhodnutí dle §55b zákona o správě daní
a poplatků (které svou podstatou věcně představuje zamítnutí
návrhu na povolení přezkoumání rozhodnutí) za rozhodnutí meritorní
(materiální povahy) ve smyslu §244 a násl. o.s.ř. Rozhodnutí
podle §55b zákona o správě daní a poplatků po provedeném
přezkoumání rozhodlo o tom, zda přezkoumávané rozhodnutí je či
není v rozporu s právními předpisy a zda se zakládá na podstatných
vadách řízení a okolnosti nasvědčují tomu, že došlo či nedošlo ke
stanovení daně v nesprávné výši. Tím se v daňovém řízení konečným
způsobem rozhodlo o právech a povinnostech daňového subjektu.
Takové rozhodnutí zasahuje způsobem právní moci schopným do
oblasti hmotněprávní tím, že konstatuje konečným způsobem
neoprávněnost tvrzeného nároku.
Nejde tedy o pouhé procesní rozhodnutí a z tohoto důvodu není
žádný zákonný důvod, který by bránil podání žaloby proti tomuto
rozhodnutí v rámci správního soudnictví. Opačný postup by byl
v rozporu s konstrukcí mimořádných opravných prostředků dle zákona
o správě daní a poplatků a ve svých důsledcích by znamenal
denegatio iustitiae v rozporu s čl. 36 odst. 1 Listiny.
Na základě těchto úvah Ústavní soud dospěl k závěru, že
vydáním usnesení z 2.2.1996 sp. zn. 28 Ca 346/95 o zastavení
řízení o žalobě proti správnímu rozhodnutí Městský soud v Praze
porušil stěžovatelovo právo na soudní ochranu podle čl. 36 odst.
2 Listiny a proto ústavní stížnosti vyhověl a napadené rozhodnutí
zrušil podle §82 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 1. října 1997