Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 26.05.2010, sp. zn. 3 Ads 105/2009 - 92 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2010:3.ADS.105.2009:92

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2010:3.ADS.105.2009:92
sp. zn. 3 Ads 105/2009 - 92 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Petra Průchy a soudců JUDr. Jaroslava Vlašína a JUDr. Milana Kamlacha v právní věci žalobkyně: B. M., zastoupené JUDr. Janem Konečným, advokátem se sídlem Oldřichova 273/13, Praha 2, proti žalované: Česká správa sociálního zabezpečení, se sídlem Křížová 25, Praha 5, proti rozhodnutí žalované ze dne 6. 10. 2008, č. j. X, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 3. 3. 2009, č. j. 1 Cad 140/2008 – 13, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. III. Ustanovenému zástupci žalobkyně JUDr. Janu Konečnému, advokátu, se p ř i z n á v á odměna za zastupování ve výši 1600 Kč, která mu bude vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu do 60 dnů od právní moci tohoto rozhodnutí Odůvodnění: Žalobkyně podala kasační stížnost proti rozsudku Městského soudu v Praze (dále jen „městský soud“) ze dne 3. 3. 2009, č. j. 1 Cad 140/2008 – 13, kterým byla zamítnuta její žaloba proti rozhodnutí žalované ze dne 6. 10. 2008, č. j. X (dále jen „napadené rozhodnutí“). Tímto napadeným rozhodnutím jí byl od 22. 6. 2008 přiznán starobní důchod podle §29 písm. b) zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění účinném k datu rozhodování žalované, (dále jen „zákon č. 155/1995 Sb.“), ve výši 2920 Kč. Proti napadenému rozhodnutí podala žalobkyně žalobu, v níž namítla, že jí byl starobní důchod vyměřen v nesprávné výši, neboť jí měl být přiznán podle §29 písm. a) zákona č. 155/1995 Sb. a nikoli podle §29 písm. b) tohoto zákona, protože žalovaná nezohlednila dobu nezaměstnanosti, která byla údajně způsobena politickou perzekucí v období od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990 (dále jen „rozhodné období“). Uvedla, že žalovaná odmítá zohlednit důkazy dokládající, že byla v období let 1980–1989 nedobrovolně nezaměstnaná v důsledku politické perzekuce. Tuto skutečnost podle ní prokazují zejména potvrzení Obvodního národního výboru v Praze 5 ze dne 27. 7. 1990 a ze dne 10. 9. 1990. Sdělila, že do nařízení jednání předloží městskému soudu originály dokladů a listin svědčící o tom, že byla nezaměstnána v důsledku politické perzekuce. Podle jejího názoru bylo napadené rozhodnutí v rozporu s §68 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „s. ř.), protože nebylo odůvodněno z jakých důvodů žalovaná nehodnotila dobu její nezaměstnanosti jako náhradní dobu pojištění podle §13 odst. 2 zákona č. 155/1995 Sb. Dále se ohradila proti tomu, že si žalovaná „nevyžádala její součinnost“, a tím zatížila správní řízení zásadní vadou. Rovněž žalované vytkla, že napadené rozhodnutí není opatřeno originálním podpisem osoby odpovědné za jeho vydání. Městský soud posoudil doklady předložené žalobkyní v průběhu správního a soudního řízení a shledal, že neprokazují, že její pracovní poměr byl v rozhodném období ukončen z důvodu politické perzekuce ve smyslu §21 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů (dále je „zákon č. 87/1991 Sb.“). Z potvrzení Obvodního národního výboru v Praze 5 ze dne 27. 7. 1990 podle městského soudu pouze vyplývá, že žalobkyně nemůže být vedena v evidenci uchazečů o zaměstnání, neboť nesplňuje podmínku odpracované doby 1 roku v posledních 3 letech. Přípis Obvodního národního výboru v Praze 5 ze dne 10. 9. 1990 se týká jen jejího manžela M. M. a je v něm uvedeno, že pan M. M. předložil doklady, z nichž podle Obvodního národního výboru v Praze 5 vyplývá, že v rozhodném období byl politicky perzekuován, a proto jej vzal do evidence uchazečů o zaměstnání a doporučil Federálnímu ministerstvu práce a sociálních věcí, aby mu v řízení o odstranění tvrdosti započetli jako dobu náhradní i dobu, po kterou nebyl v rozhodném obodobí zaměstnán. Tyto ani jiné v odůvodnění rozsudku citované listiny podle městského soudu neprokazují, že její pracovní poměr byl v rozhodném obodobí ukončen z důvodu politické perzekuce ve smyslu §21 zákona č. 87/1991 Sb. Městský soud zdůraznil, že žalobkyně nepožádala žalovanou o postup podle zákona č. 87/1991 Sb. a v průběhu soudního řízení podle městského soudu neprokázala jiné doby pojištění, než jsou uvedeny v evidenčním listě důchodového pojištění, tj. 22 let a 315 dnů. Z tohoto důvodu jí náleží starobní důchod podle §29 písm. b) zákona č. 155/1995 Sb. Městský soud dále jako nedůvodné posoudil námitky žalobkyně týkající se postupu správního orgánu před vydáním rozhodnutí a náležitosti rozhodnutí správního orgánu s ohledem na §85a zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení (dále jen „zákona č. 582/1991 Sb.“), podle kterého žalovaná nemá povinnost žádat účastníka řízení o jeho vyjádření k podkladům rozhodnutí. Rovněž poukázal na §86 odst. 1 téhož zákona stanovující, že při vyhotovení rozhodnutí s použitím automatizované výpočetní techniky může být rozhodnutí vydáno v mezinárodní abecedě s předtištěným razítkem orgánu sociálního zabezpečení a jménem, příjmením a funkcí zaměstnance odpovědného za vydání rozhodnutí. Z těchto důvodů žalobu podle §78 odst. 7 s. ř. s. zamítl jako nedůvodnou. Proti tomuto rozsudku podala žalobkyně (dále jen „stěžovatelka“) kasační stížnost z důvodů podle §103 odst. 1 písm. a) a b) s. ř. s. Městskému soudu vytkla, že její věc projednal a rozhodl dne 3. 3. 2009 bez její účasti, v níž jí zabránil úraz. Uvedla, že „se nemohla nechat ošetřit a svoji neúčast nemohla ani omluvit“. Dále namítla, že přípisy Obvodního národního výboru v Praze 5 ze dne 27. 5. 7. 1990 a ze dne 10. 9. 1990 měly být vyloženy v její prospěch, neboť dokládají, že získala požadovanou dobu pojištění. V této souvislosti zdůraznila, že na jejich základě bylo vyhověno jejímu bývalému manželovi, a proto by je měl takto městský soud posoudit i ve vztahu k její osobě. Ohradila se také proti tomu, že jí nebyla započtena doba pojištění z pracovního poměru na Západočeském krajském národním výboru v době od 15. 7. 1959 do 30. 6. 1972, přestože jej doložila již při první žádosti o přiznání starobního důchodu ze dne roku 2004. Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek krajského soudu i řízení, jež jeho vydání předcházelo, v souladu s §109 odst. 2 a 3 s. ř. s., neshledal přitom vady, k nimž by musel podle §109 odst. 3 s. ř. s. přihlédnout z úřední povinnosti; vázán rozsahem a důvody, které stěžovatelka uplatnila ve své kasační stížnosti, dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná. Stěžovatelčinu výtku, že městský soud její věc projednal a rozhodl dne 3. 3. 2009 bez její účasti, Nejvyšší správní soud podřadil ve smyslu §109 odst. 3 s. ř. s. pod kasační důvod podle §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s. a hodnotil, zda rozsudek městského soudu nebyl z tohoto důvodu zatížen vadou která mohla mít za následek nezákonné rozhodnutí o věci samé. Nejvyšší správní soud připomíná, že podle §49 odst. 1 s. ř. s. nařídí předseda senátu krajského soudu rozhodujícího ve správním soudnictví jednání a předvolá k němu účastníky tak, aby měli k přípravě alespoň deset pracovních dnů; o jednání vyrozumí osoby zúčastněné na řízení. Podle odst. 3 téhož ustanovení neúčast řádně předvolaných účastníků nebrání projednání a skončení věci, nejsou-li důvody pro odročení podle §50 s. ř. s. Podle §50 s. ř. s. může být jednání z důležitých důvodů odročeno; soud může odročit jednání též tehdy, jestliže to účastníci shodně navrhnou. O takový důležitý důvod by šlo například v situaci, kdy účastník před zahájením jednání požádal o jeho odročení z důvodu pracovní neschopnosti, kterou osvědčí, a z okolností případu, zejména z účastníkova dosavadního chování, zároveň není patrné, že omluva je motivována snahou prodlužovat soudní řízení (viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 2. 2005, č. j. 2 Afs 5/2005 - 96, přístupný na www.nssoud.cz). Ze soudního spisu i z výslovného vyjádření stěžovatelky je však zřejmé, že tato situace nenastala. Stěžovatelka předvolání k nařízenému jednání ve věci na 3. 3. 2009 převzala dne 22. 1. 2009 (viz č.l. 10 soudního spisu). Byla jí tedy dána zákonná lhůta deseti pracovních dní k přípravě na jednání. Z protokolu o jednání založeném na č.l. 12 soudního spisu i ze samotné dikce stěžovatelčiny námitky vyplývá, že svoji neúčast na jednání nijak neomluvila (dokonce ani následně). Nejvyšší správní soud shodně s městským soudem neshledal ani žádný jiný důvod pro odročení jednání ve smyslu §50 s. ř. s. Za této situace tedy postup městského soudu, který projednal a rozhodl danou věc, je plně v souladu s §49 odst. 3 s. ř. s. a není vadou řízení, jež b y mohla mít vliv na nezákonnost rozhodnutí o věci samé. Stěžovatelka se v řízení domáhá toho, aby doba mezi lety 1980–1989, kdy nebyla zaměstnána, jí byla podle §24 zákona č. 87/1991 Sb. uznána za dobu zaměstnání, v důsledku čehož by získala potřebnou dobu pojištění pro vznik nároku na starobní důchod podle §29 písm. a) zákona č. 155/1995 Sb. Podle stěžovatelky byla totiž nezaměstnaná v důsledku politické perzekuce, o čemž mají svědčit přípisy Obvodního národního výboru v Praze 5 ze dne 25. 7. 1990 a ze dne 10. 9. 1990. Nejvyšší správní soud k této zásadní výtce uvádí, že podle §24 zákona č. 87/1991 Sb. se za dobu zaměstnání pro účely důchodového zabezpečení považuje doba od skončení pracovního vztahu, které bylo neplatné ve smyslu §21 tohoto zákona, do dne vzniku nároku na důchod, nejdéle však do dne účinnosti tohoto zákona (tj. do 1. 4. 1991-pozn. NSS). Podle §21 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb. se za neplatný pro účely tohoto zákona považuje právní úkon, jímž došlo v rozhodném období ke skončení pracovního nebo služebního poměru nebo členského poměru k družstvu z důvodu politické perzekuce nebo postupu porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody (§2 odst. 2 a 3), zejména a) spočívá-li jeho důvod v odsouzení pro trestný čin (zločin, přečin, přestupek), jestliže soudní rozhodnutí bylo zrušeno podle oddílu druhého a třetího zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění zákona č. 47/1991 Sb., a trestní stíhání bylo zastaveno nebo obviněný byl v celém rozsahu zproštěn viny; b) byl-li učiněn podle zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 99/1969 Sb., o některých přechodných opatřeních nutných k upevnění a ochraně veřejného pořádku; c) byla-li dána výpověď podle §46 odst. 1 zákoníku práce č. 65/1965 Sb., ve znění zákona č. 153/1969 Sb., proto, že pracovník narušil svou činností socialistický společenský řád a neměl proto důvěru potřebnou k zastávání dosavadní funkce nebo svého dosavadního pracovního místa; d) byl-li pracovní poměr okamžitě zrušen podle §53 odst. 1 písm. c) zákoníku práce č. 65/1965 Sb., ve znění zákona č. 153/1969 Sb.; e) dohoda o skončení pracovního vztahu, byla- li pracovníkem uzavřena pod tlakem politické perzekuce nebo postupu porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody. Podle odstavce druhého se zrušují soudní rozhodnutí, jimiž byly zamítnuty návrhy nebo schváleny smíry ve věcech určení neplatnosti skončení pracovního vztahu v případech uvedených v odstavci 1. Podle §22 odst. 1 až 4 téhož zákona, na žádost toho, jehož pracovní vztah skončil z důvodů uvedených v §21, vydá mu o tom osvědčení organizace, u níž byl v pracovním vztahu, nebo její právní nástupce. Žádost podle odstavce 1 lze podat do šesti měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona. Nevydá-li organizace osvědčení do tří měsíců ode dne, kdy žádost obdržela, může osoba uvedená v odstavci 1 podat do dvou let ode dne účinnosti tohoto zákona soudu návrh na určení, že důvodem skončení pracovního vztahu byly okolnosti uvedené v §21. Za osvědčení ve smyslu odstavce 1 se považuje i osvědčení nebo jiný doklad vydaný organizací přede dnem účinnosti tohoto zákona, jakož i soudní rozhodnutí, jestliže z nich vyplývá, že pracovní poměr skončil z důvodů uvedených v §21. Pro posouzení dané věci je klíčové, jakými důkazy lze prokázat, že pracovní vztah byl ukončen z důvodu politické perzekuce nebo postupu porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody ve smyslu §21 zákona č. 87/1991 Sb., aby doba nezaměstnanosti v rozhodném období byla podle §24 tohoto zákona považována za dobu zaměstnání. Stěžovatelka tvrdí, že skončení pracovního vztahu z důvodu politické perzekuce lze prokázat předkládanými důkazy (zejména citovanými přípisy Obvodního národního výboru v Praze 5). Nejvyšší správní soud v této souvislosti považuje za nezbytné připomenout, že touto otázkou se již ve své předchozí rozhodovací činnosti zabýval a dospěl k závěru, že skončení pracovního vztahu z důvodu politické perzekuce, které je neplatné podle §21 zákona č. 87/1991 Sb., je nutné prokázat kvalifikovanými důkazy, a to citovaným osvědčením, případně soudním rozhodnutím ve smyslu §22 uvedeného zákona. Nejvyšší správní soud totiž ve svém rozsudku ze dne 27. 5. 2009, č.j. 6 Ads 90/2008 - 86, uvedl, že k tomu, aby namítaná doba (před rokem 1990, kdy stěžovatelka nebyla zaměstnána), byla uznána za dobu zaměstnání ve smyslu §24 zákona č. 87/1991 Sb., je třeba, aby bylo doloženo osvědčením organizace, u níž došlo ke skončení pracovního poměru z důvodů uvedených v §21 uvedeného zákona (z důvodu politické perzekuce nebo postupu porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody), případně soudním rozhodnutím, že důvodem skončení pracovního poměru byly okolnosti uvedené v §21 a §22 téhož zákona. Uvedené osvědčení vydané organizací, případně rozhodnutí soudu, nelze nahradit jiným způsobem, zejména nelze na správním orgánu požadovat, aby prováděl dokazování k posouzení, zda důvodem skončení pracovního poměru byly okolnosti uvedené v §21 téhož zákona. S tímto názorem se výslovně ztotožnil rovněž Ústavní soud ve svém usnesení ze dne 7. 10. 2009, sp. zn. I. ÚS 2306/09, v němž uvedl, že uvedené osvědčení vydané organizací, případně rozhodnutí soudu, nelze nahradit jiným způsobem, neboť zákon č. 87/1991 Sb. takovou možnost nepřipouští. Rovněž uvedl, že jiná než příslušnou organizací či soudním rozhodnutím vyslovená stanoviska by v tomto ohledu nemusela být objektivní a nezpochybnitelná. Nejvyšší správní soud přitom považuje za nutné zdůraznit, že citované názory Nejvyšší správní soud i Ústavní soud vyslovil ve věci M. M., manžela stěžovatelky, který se domáhal, aby mu doba mezi lety 1983 – 1990, kdy nebyl zaměstnán, byla uznána za dobu zaměstnání ve smyslu §24 zákona č. 87/1991 Sb. Žádost M. M. o uznání uvedené doby nezaměstnanosti za dobu zaměstnání byla zamítnuta, což z výše uvedených důvodů potvrdil jak Nejvyšší správní soud, tak Ústavní soud. Nejvyšší správní soud tedy považuje námitku stěžovatelky, že na základě dokladů, které předložila bylo vyhověno jejímu bývalému manželovi, a proto je měl městský soud shodným způsobem posoudit i ve vztahu k její osobě, za mylnou, neboť městský soud předložené doklady posoudil zcela shodně jako ve věci jejího manžela vedené pod sp. zn. 4 Cad 110/2006 (následně posouzené Nejvyšším správním soudem pod sp. zn. 6 Ads 90/2008 a Ústavním soudem pod sp. zn. I. ÚS 2306/09). V této věci je tedy rozhodující, zda listiny předložené stěžovatelkou jsou osvědčením organizace, u níž došlo ke skončení pracovního vztahu nebo jejím právním nástupcem, a není-li ani nástupce, ústředním orgánem, do jehož působnosti by organizace náležela, o tom, že pracovní vztah skončil z důvodu politické perzekuce, a tedy neplatně. Stěžovatelka namítala, že v období let 1980–1989 byla nedobrovolně nezaměstnaná v důsledku politické perzekuce. Nejvyšší správní soud ze správního spisu zjistil, že stěžovatelka byla v roce 1980 naposledy zaměstnána u Západočeského autodružstva v Plzni. Stěžovatelka skončení pracovního vztahu u tohoto zaměstnavatele z důvodu politické perzekuce osvědčovala předložením potvrzení Obvodního národního výboru v Praze 5 ze dne 25. 7. 1990, z něhož pouze vyplývá, že nemůže být vedena v evidenci uchazečů o zaměstnání, neboť nesplňuje podmínku odpracované doby 1 roku v posledních 3 letech, a dále také přípisem Obvodního národního výboru v Praze 5 ze dne 10. 9. 1990. Z tohoto přípisu vyplývá, že pan M. M. předložil doklady, z nichž podle Obvodního národního výboru v Praze 5 vyplývá, že v rozhodném období byl politicky perzekuován, a proto jej i s ohledem na to, že jeho manželka (stěžovatelka – pozn. NSS) je nezaměstnaná, vzal do evidence uchazečů o zaměstnání a doporučil Federálnímu ministerstvu práce a sociálních věcí, aby mu v řízení o odstranění tvrdosti byla započtena jako doba náhradní i doba, po kterou nebyl v rozhodném obodobí zaměstnán. Dále doložila přípisy československého helsinského výboru ze dne 1. 3. 1990 a ze dne 29. 12. 1992 žádající Obvodní soud pro Prahu 5, aby jí prominul pokutu za nedostavení se k soudnímu jednání, neboť se svým manželem byli v důsledku politického tlaku nuceni přistoupit na výměnu bytu. Rovněž doložila kopii dopisu Dr. B. C., předsedkyně IGFM, mezinárodní společnosti pro lidská práva – československé sekce ze dne 2. 6. 1993, v němž se předsedkyně ICFM přimlouvá, aby stěžovatelka byla přijata na místo sekretářky – referentky stížností i s ohledem na to, že v 80tých letech byla pro své přesvědčení společně s manželem pronásledována. Nejvyšší správní soud posoudil tyto ve spise založené písemnosti a shledal, že žádná z nich není osvědčením Západočeského autodružstva v Plzni (u nějž došlo ke skončení pracovního vztahu v roce 1980) nebo jeho právního nástupce, příp. ústředního orgánu, do jehož působnosti by tato organizace náležela. Nejvyšší správní soud rovněž zjistil, že dávkový spis neobsahuje žádost stěžovatelky o mimosoudní rehabilitaci podle zákona č. 87/1991 Sb. ani rozhodnutí soudu ve smyslu §22 uvedeného zákona o neplatném právním úkonu, na jehož základě skončil pracovní vztah. Protože podle výše citovaného názoru Nejvyššího správního soudu vysloveného v rozsudku ze dne 27. 5. 2009, č. j. 6 Ads 90/2008 - 86, který byl následně potvrzen v uvedené věci usnesením Ústavního soudu ze dne 7. 10. 2009, sp. zn. I. ÚS 2306/09, nelze požadované osvědčení vydané organizací, případně rozhodnutí soudu nahradit jiným způsobem, přičemž zejména nelze na správním orgánu požadovat, aby prováděl dokazování k posouzení, zda důvodem skončení pracovního poměru byly okolnosti uvedené v §21 zákona č. 87/1991 Sb., neboť tento zákon takovou možnost nepřipouští. Jelikož senát 3 Ads Nejvyššího správního soudu neshledal důvod se od tohoto názoru odchýlit a předložit tak věc rozšířenému senátu, dospěl v posuzované věci k závěru, že z žádné z předložených písemností nevyplývá, že by pracovní vztah stěžovatelky v letech 1980 – 1989 byl skončen z důvodů uvedených v §21 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb. Nejvyšší správní soud proto nepovažuje tuto námitku stěžovatelky vůči závěru městského soudu za důvodnou. K výhradě stěžovatelky týkající se nezapočítání doby pojištění od 15. 7. 1959 do 30. 6. 1972 Nejvyšší správní soud připomíná, že ji stěžovatelka neuplatnila v řízení před městským soudem, jehož rozsudek je přezkoumáván, ač tak učinit mohla, a proto se touto námitkou nemohl zabývat, neboť je podle §104 odst. 4 s. ř. s. nepřípustná. Po aktivně legitimovaných účastnících předcházejícího žalobního řízení lze totiž spravedlivě žádat, aby na principu vigilantibus iura uplatnili veškeré důvody nezákonnosti správního rozhodnutí již v řízení před soudem prvé instance. Pokud tak neučiní, je legitimní, že z hlediska možnosti uplatnění argumentace v dalším stupni ponesou případné nepříznivé následky s tím spojené (viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 9. 2008, 8 Afs 48/2006 - 155; obdobně též rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 2. 2006, č. j. 8 Azs 134/2005 – 44; ze dne 3. 9. 2008, č. j. 1 Afs 102/2008 - 39; či ze dne 29. 12. 2005, č. j. 1 Ads 1/2004 - 47, přístupné na www.nssoud.cz). Nejvyšší správní soud nadto podotýká, aniž by z výše uvedeného důvodu jakkoli hodnotil správnost postupu žalované, že z osobního listu důchodového pojištění vyplývá, že žalovaná namítané doby hodnotila a počítala s nimi při stanovení celkové doby pojištění stěžovatelky. Ze všech shora uvedených důvodů Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, kasační stížnost není důvodná, a proto ji jako takovou zamítl (§110 odst. 1 s. ř. s.). O náhradě nákladů řízení rozhodl Nejvyšší správní soud v souladu s ustanovením §60 odst. 1, 2 ve spojení s §120 s. ř. s. Stěžovatelka neměla ve věci úspěch, a proto nemá právo na náhradu nákladů řízení, které jí vznikly. Žalovanému správnímu orgánu, který by jinak měl právo na náhradu nákladů řízení, nelze náhradu nákladů řízení v souladu s ustanovením §60 odst. 2 s. ř. s. přiznat. Odměna ustanovenému zástupci stěžovatelky, advokátu JUDr. Janu Konečnému, byla stanovena podle vyúčtování ze dne 24. 9. 2009 za dva úkony právní služby po 500 Kč (první porada s klientkou včetně převzetí a přípravy zastoupení, doplnění kasační stížnosti), a to podle ustanovení §7, §9 odst. 3 písm. f) ve spojení s §9 odst. 2 a §11 odst. 1 písm. b), d) vyhlášky č. 177/1996 Sb. a dále mu byla započítána náhrada hotových výdajů podle §13 odst. 3 téže vyhlášky po 300 Kč. Nahlížení do spisu a studium spisu, které ustanovený advokát prováděl na počátku zastupování v řízení o kasační stížnosti, je totiž třeba pro určení odměny a náhrady hotových výdajů advokáta považovat za součást úkonu právní služby spočívajícího v převzetí a přípravě zastoupení dle §11 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb, nikoli za samostatný úkon právní služby (viz usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 4. 2008, č. j. 5 Azs 33/2008 - 40, přístupný na www.nssoud.cz). Celková výše jeho odměny tedy činí 1600 Kč (2 x 500 Kč + 2 x 300 Kč). Jelikož ustanovený advokát uvedl, že není plátcem DPH, nebyla mu odměna zvýšena o částku této daně. Odměna stanovená zástupci stěžovatelky v celkové výši 1600 Kč mu bude vyplacena do 60 dnů od právní moci tohoto rozsudku. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 26. května 2010 JUDr. Petr Průcha předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:26.05.2010
Číslo jednací:3 Ads 105/2009 - 92
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Česká správa sociálního zabezpečení
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2010:3.ADS.105.2009:92
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024