infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-103-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 12.10.2000, sp. zn. III. ÚS 358/99 [ nález / ŠEVČÍK / výz-3 ], paralelní citace: N 147/20 SbNU 53 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2000:3.US.358.99

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Povaha rozhodnutí o nařízení daňové exekuce

Právní věta Daňová exekuce nařízena na majetek daňového ručitele je vážným zásahem do subjektivních práv tohoto účastníka správního řízení, proto musí takovéto rozhodnutí být vždy přezkoumatelné příslušným obecným soudem v režimu správního soudnictví podle části páté občanského soudního řádu, pokud tento účastník řízení své postavení ručitele v daňovém řízení zpochybňuje a uvádí konkrétní skutečnosti, o nichž své důvody opírá. Odmítnutím soudního přezkumu takovéhoto rozhodnutí správního orgánu, s odvoláním na jeho procesní povahu, by účastník správního řízení zůstal bez soudní ochrany, čímž by došlo k porušení jeho ústavně zaručeného základního práva dle čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny základních práv a svobod.

ECLI:CZ:US:2000:3.US.358.99
sp. zn. III. ÚS 358/99 Nález Ústavní soud rozhodl dne 12. 10. 2000 mimo ústní jednání za souhlasu účastníků a v senátě ve věci stěžovatelky K., a. s., se sídlem Brno, Cejl 20, , za účasti vedlejšího účastníka Finančního úřadu Brno I, se sídlem v Brně, Příkop 27/25, proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 10. května 1999, sp. zn. 29 Ca 404/98, týkající se daňové exekuce, takto: Usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 10. května 1999, sp. zn. 29 Ca 404/98, se zrušuje. Odůvodnění: Stěžovatelka návrhem, podaným ve lhůtě stanovené zákonem (§72 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, dále jen zákona) a co do formálních náležitostí splňujícím zákonné podmínky [§30 odst. 1, §34, §72 odst. 1 písm. a), odst. 4 zákona], se domáhala zrušení usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 10. května 1999 (29 Ca 404/98-14) s tvrzením, že jím bylo porušeno její základní právo na soudní ochranu (čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod), neboť soud zastavením řízení (§250d odst. 3 o. s. ř.) odmítl přezkoumat správní rozhodnutí. Podle vyjádření předsedy senátu Krajského soudu v Brně, z něhož napadené rozhodnutí vzešlo (§48 odst. 2 zákona), rozhodnutí správce daně tím, že vymáhá daňový nedoplatek formou exekučního rozhodnutí, není rozhodnutím o právech a povinnostech fyzických nebo právnických osob v oblasti veřejné správy, ale rozhodnutím procesní povahy, a jako takové je proto nepodléhajícím soudnímu přezkumu. Obdobně vedlejší účastník, Finanční úřad v Brně I, odkázal na argumentaci v zásadě totožnou se závěry obecného soudu a i on tvrdil, že výkon rozhodnutí je řízením procesním, v němž se nerozhoduje o právech povinného, vyplývajícího z hmotného práva, ale pouze se upravuje proces vymáhání splnění povinnosti (daňového nedoplatku), pro kterou je povinný povinen strpět zásahy do svého majetku (zák. č. 337/1992 Sb.). Ústavní stížnost je důvodná. S odkazem na soudní inkompetenci je rozhodnutí obecného soudu podloženo závěrem, že rozhodnutí správního orgánu, vydané ve smyslu ust. §73 zák. č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je rozhodnutím procesní povahy, a proto jako takové se soudnímu přezkumu vymyká [§248 odst. 2 písm. e) o. s. ř.], neboť, jak již dříve řečeno, představuje toliko realizaci nuceného výkonu práva a nezasahuje do subjektivních práv a povinností upravených hmotněprávním předpisem. Takový závěr je však podle přesvědčení Ústavního soudu pouhým apodiktickým tvrzením, z něhož není patrno, na základě jakých úvah k němu obecný soud dospěl. Obdobně vágní jeví se posléze i vyjádření předsedy senátu obecného soudu, neboť ani z něj nebylo lze na myšlenkový postup obecného soudu při vydání napadeného rozhodnutí usoudit. Ústavní soud již dříve ve svých rozhodnutích vyložil (např. III. ÚS 373/98 in Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 13., vydání 1., č. 30, Praha 2000), jaké povahy je rozhodnutí vydané v řízení týkajícím se postavení ručitele a jeho přezkumu obecným soudem. Naznačené pochybení obecného soudu jeví se o to závažnější, že ustálená judikatura obecných soudů příkrost posuzování problematiky plynoucí z ust. §263 a §264 o. s. ř. stojí na stanovisku, že je povinností obecných soudů, aby přezkoumaly a posoudily nevhodnost uvažovaného způsobu exekuce a měly na zřeteli nejen poměr výše exekuční pohledávky k ceně exekucí postižené věci, ale protože nejde o kritérium jediné, přihlížely i k tomu, zda není možné nařídit exekuci jiným, šetrnějším způsobem tak, aby pohledávka oprávněného byla v přiměřeném čase uspokojena. Není-li takový předpoklad dán, nepůjde o (tvrzený) způsob zřejmě nevhodný ani tehdy, jestliže hodnota exekuční věci zjevně přesahuje výši pohledávky (k tomu srov. Bureš a spol.: Občanský soud řád - Komentář, 2. vydání, Praha 1996). Z této konstantní judikatury obecných soudů se podává, že úvahy nad rozsahem výkonu rozhodnutí jsou ex lege podmíněny řadou rozličných kritérií, jimiž je obecný soud povinen se zabývat, aby rozporné zájmy účastníků exekučního řízení byly zákonně (spravedlivě - §1 o. s. ř.) vyřešeny. Poměrně široká oblast soudcovského rozhodování, vymezená již dříve označenými ustanoveními občanského soudního řádu, a v neposlední řadě i skutečnost, že nařízení a provedení výkonu exekuce prodejem nemovitostí zpravidla bývá citelným zásahem do vlastnických práv povinného a jeho majetkové a hospodářské situace vůbec a vylučuje závěr obecného soudu, že realizace nuceného výkonu práva nezasahuje do subjektivních práv a povinností povinného a že v důsledku toho exekuční příkaz na prodej nemovitostí vydaný správním orgánem správcem daně, jako rozhodnutí procesní povahy, je ze soudního přezkumu vyloučeno. Daňová exekuce nařízena na majetek daňového ručitele je vážným zásahem do subjektivních práv tohoto účastníka správního řízení, proto musí takovéto rozhodnutí být vždy přezkoumatelné příslušným obecným soudem v režimu správního soudnictví podle části páté občanského soudního řádu, pokud tento účastník řízení své postavení ručitele v daňovém řízení zpochybňuje a uvádí konkrétní skutečnosti, o nichž své důvody opírá. Odmítnutím soudního přezkumu takovéhoto rozhodnutí správního orgánu, s odvoláním na jeho procesní povahu, by účastník správního řízení zůstal bez soudní ochrany, čímž by došlo k porušení jeho ústavně zaručeného základního práva dle čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny základních práv a svobod. Z obecně známých důvodů, a především pak z ústavněprávních hledisek a požadavků plynoucích z ochrany ústavnosti, je třeba rozsahu a způsobu soudní kontroly správních aktů z donucení věnovat dostatečnou a výraznou pozornost, stejně jako nezbytné odmítnutí jejich soudního přezkumu v dostatečné míře přesvědčivým způsobem zdůvodnit. Ústavní soud, aniž by se svými úvahami dotýkal merita věci, dospěl proto k závěru, že ústavní stížností napadené rozhodnutí, především pro nedostatek důvodů, se ocitlo v rozporu s §157 odst. 2, 3 o. s. ř. tím, jak ve své ustálené praxi předchozími nálezy vyložil (k tomu srov. např. III. ÚS 289/95 in Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 5., vydání 1., č. 57, Praha 1997), a též v rozporu s hlavou pátou čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod; nezbylo proto než posuzovanou ústavní stížnost shledat důvodnou a jí napadené rozhodnutí obecného soudu zrušit [§82 odst. 1, 3 písm. a) zákona]. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat (§54 odst. 2 zákona). V Brně dne 12. října 2000

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2000:3.US.358.99
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 358/99
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 147/20 SbNU 53
Populární název Povaha rozhodnutí o nařízení daňové exekuce
Datum rozhodnutí 12. 10. 2000
Datum vyhlášení 12. 10. 2000
Datum podání 22. 7. 1999
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Ševčík Vlastimil
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 36 odst.2
Ostatní dotčené předpisy
  • 337/1992 Sb., §73
  • 99/1963 Sb., §157 odst.2, §157 odst.3
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík správní soudnictví
výkon rozhodnutí
daň/nedoplatek
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-358-99
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 34182
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28