ECLI:CZ:US:2002:3.US.611.01
sp. zn. III. ÚS 611/01
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl mimo ústní jednání v senátě ve věci ústavní stížnosti obchodní společnosti R., spol. s r.o., proti rozsudku Městského soudu v Praze, č.j. 28 Ca 326/99-28, ze dne 19. 10. 2001, takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze, č.j. 28 Ca 326/99-28, ze
dne 29. 6. 2001, se zrušuje.
Odůvodnění:
Stěžovatelka podala dne 18. 10. 2001 ústavní stížnost
podáním, které bylo doručeno Ústavnímu soudu dne 19. 10. 2001.
Směřovala ji proti rozsudku Městského soudu v Praze, č.j. 28 Ca
326/99-28, ze dne 29. 6. 2001, jímž byla zamítnuta žaloba proti
rozhodnutí Magistrátu hl. m. Prahy, odbor výstavby, č.j.
MHMP-64842/1999/VYS/Mk, ze dne 15. 9. 1999. Rozhodnutím Magistrátu
hl. m. Prahy, odboru výstavby bylo zamítnuto odvolání stěžovatelky
a potvrzeno rozhodnutí odboru výstavby Obvodního úřadu Městské
části Praha 5, č.j. Výst. Ob. Sankce 478/99-SM-R, ze dne 6. 8.
1999, jímž správní orgán I. stupně, jako příslušný stavební úřad,
uložil stěžovatelce pokutu ve výši 210.000,- Kč za správní delikt
podle §106 odst. 2 písm. a) zákona č. 50/1976 Sb. o územním
plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "stavební zákon"), spočívající v provedení
změny stavby bez stavebního povolení. Napadeným rozhodnutím soudu
i správního orgánu II. stupně došlo podle názoru stěžovatelky
k porušení čl. 36 a čl. 40 odst. 6 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina") a čl. 1 Ústavy ČR. Návrh byl podán
včas.
K posouzení ústavní stížnosti si Ústavní soud vyžádal spis,
sp. zn. 28 Ca 326/99, vedený u Městského soudu v Praze. Ze
spisového materiálu Ústavní soud zjistil, že dne 28. 1. 1999 bylo
zahájeno řízení o správním deliktu, kterého se stěžovatelka měla
dopustit tím, že v březnu 1998 v době č.p. 163 k.ú. Smíchov,
Plzeňská 60, Praha 5 provedla stavební úpravy bez stavebního
povolení a takto upravené místnosti užívala bez kolaudace.
Rozhodnutím Obvodního úřadu Městské části Praha 5, č.j. Výst. Ob.
Sankce 487/99-SM-R, ze dne 19. 3. 1999, jí byla uložena pokuta ve
výši 50.000,- Kč. Toto rozhodnutí bylo zrušeno rozhodnutím odboru
výstavby Magistrátu hl. m. Prahy, č.j. MHMP34702/1999/VYS/Mk, ze
dne 14. 5. 1999, s odůvodněním, že rozhodnutí o pokutě bylo vydáno
v rozporu s čl. II odst. 5 zákona č. 83/1998 Sb., kterým byl
novelizován stavební zákon, protože podle citovaného ustanovení
lze právní úpravou platnou před účinnosti zákona č. 83/1998 použít
pouze k dokončení řízení zahájených před 1. 7. 1998 (dne účinnosti
novely stavebního zákona). Správní orgán II. stupně tímto
rozhodnutím zavázal správní orgán I. stupně k tomu, aby věc znovu
projednal a sankci uložil ve výši, která bude v rozsahu sazby nově
upravené stavebním zákonem po novele zákonem č. 83/1998 Sb.
Následným rozhodnutím Obvodního úřadu Městské části Praha 5, č.j.
Výst. Ob. Sankce 487/99-SM-R, ze dne 6. 8. 1999, byla stěžovatelce
za spáchání předmětného správního deliktu uložena pokuta ve výši
210.000,- Kč. Změnu výše pokuty odůvodnil stavební úřad právními
závěry předchozího rozhodnutí o odvolání s tím, že původní
rozhodnutí stavebního úřadu bylo vydáno v rozporu s čl. II odst.
5 zákona č. 83/1998 Sb., když řízení bylo zahájeno až 28. 1. 1999
a uložená pokuta byla nižší než stanoví stavební zákon ve znění od
1. 7. 1998. K odvolání stěžovatelky rozhodoval ve věci znovu odbor
výstavby Magistrátu hl. m. Prahy, který rozhodnutím, č.j.
MHMP-64842/1999/VYS/Mk, ze dne 15. 9. 1999, odvolání zamítl
a rozhodnutí správního orgánu I. stupně potvrdil. V odůvodnění
uvedl, že stavební úřad nepochybil, když vycházel z platné právní
úpravy. V předmětné věci bylo správní řízení zahájeno po účinnosti
novely stavebního zákona zákonem č. 83/1998 Sb., a proto nelze
aplikovat ustanovení čl. II odst. 5 zákona č. 83/1998 Sb., podle
něhož se řízení zahájená před účinností tohoto zákona dokončí
podle dosavadní právní úpravy s výjimkou zahájených řízení
o odstranění stavby. V dané věci proto správní orgán nemohl
aplikovat neplatné znění stavebního zákona a pokutu uložil
v souladu s platným stavebním zákonem.
Proti rozhodnutí správního orgánu II. stupně podala
stěžovatelka žalobu, jíž se domáhala jeho zrušení. Návrh opírala
právě o to, že pokuta za správní delikt bylo uložena podle
ustanovení zákona, které v době spáchání správního deliktu nebylo
v účinnosti. Protože správní orgány právě odkazovaly na ustanovení
čl. II odst. 5 zákona č. 83/1998 Sb., podle kterého řízení
zahájené před účinností tohoto zákona se dokončí podle dosavadní
právní úpravy s výjimkou zahájených řízení o odstranění stavby,
jednalo se podle stěžovatelky o vědomé použití principu
retroaktivity, která je v právním řádu nepřípustná. Stěžovatelka
ve správní žalobě uvedla, že správními orgány použitý výklad sice
z předmětného ustanovení lze vyvodit, avšak lze provést i jiný
výklad. Zákonodárce měl při novelizaci stavebního zákona na mysli,
že řízení, která budou teprve zahájena, se budou řídit procesními
předpisy, které stanovuje novela, aniž by se to dotklo
hmotněprávních předpisů. Stěžovatelka se domnívala, že sporné
ustanovení čl. II odst. 5 zákona č. 83/1998 Sb. se týká procesních
předpisů a nikoliv hmotněprávních předpisů. Výklad, který použily
správní orgány je v rozporu s čl. 40 odst. 6 Listiny, kdy
trestnost činu a sankce se posuzuje podle zákona účinného v době,
kdy byl čin spáchán, přičemž toto ustanovení lze analogicky
vztáhnout i na jiné případy než výlučně trestné činy. Dále
stěžovatelka v žalobě uvedla, že neúnosnost retroaktivity vyplývá
také z ustanovení §105 odst. 5 stavebního zákona, které odkazuje
na obecné předpisy týkající se přestupků, tedy zákon č. 200/1990
Sb., který v ustanovení §7 odst. 1 retroaktivitu v neprospěch
pachatele vylučuje. Městský soud v Praze po provedeném řízení
rozsudkem, č.j. 28 Ca 326/99-28, ze dne 29. 6. 2001, žalobu
zamítl. V odůvodnění pak obecný soud uvedl, že především
nepovažuje za důvodnou námitku, že ustanovení čl. II odst. 5
zákona č. 83/1998 Sb., se týká pouze procesních předpisů řízení.
Správní řízení se vedou o právech, právem chráněných zájmech
a povinnostech, které jsou v řízení posuzovány podle
hmotněprávních předpisů. Pouhá skutečnost, že v citovaném
ustanovení je použito pojmu "řízení", neznamená, že se uvedené
přechodné ustanovení vztahuje jen na procesní stránku řízení.
Citované ustanovení hovoří o dosavadní právní úpravě, přičemž
stavební zákon obsahuje předpisy jak procesního tak hmotněprávního
charakteru. Dále soud uvedl, že v době, kdy stěžovatelka provedla
stavbu bez stavebního povolení, bylo její jednání stavebním
zákonem označeno jako protiprávní a zákon umožňoval za toto
jednání uložit sankci do stejné výše, jako připouští stavební
zákon po účinnosti novely zákonem č. 83/1998 Sb. Novela přinesla
změnu ve vztahu k ustanovení §106 odst. 2 písm. b) cit. zákona
pouze v tom, že je nově stanovena minimální výše pokuty za
spáchání předmětného správního deliktu. Stěžovatelce byla tedy
v daném případě uložena pokuta za jednání, které bylo protiprávní
nejen po novele stavebního zákona, ale i v době, kdy toto jednání
uskutečnila. Za protiprávní jednání nebyla stěžovatelce uložena
vyšší sankce, než kterou připouštěl stavební zákon v době
uskutečnění protiprávního jednání. Vzhledem k tomu, že skutková
podstata předmětného správního deliktu zůstala nezměněna, mohla
stěžovatelka v době, kdy se dopustila protiprávního jednání,
vědět, že jedná v rozporu s právem a mohla znát i důsledky svého
jednání. Soud proto dospěl k závěru, že uložení sankce
stěžovatelce není v rozporu s obecným principem zákazu
retroaktivity jen proto, že správní orgány při ukládání sankce
použily stavební zákon v novelizovaném znění.
Proti rozhodnutí Městského soudu v Praze a proti rozhodnutí
odboru výstavby Magistrátu hl. m. Prahy podala stěžovatelka
ústavní stížnost, protože podle jejího názoru těmito rozhodnutími
došlo k porušení jejího práva na spravedlivý proces podle čl. 36
Listiny a dále těmito rozhodnutími byla porušena ustanovení čl.
1 Ústavy ČR a čl. 40 odst. 6 Listiny. Porušení uvedených
ustanovení spatřovala stěžovatelka v tom, že jimi byl porušen
zákaz retroaktivity, který má v demokratickém státě platit, právní
odůvodnění je obdobné jako ve správní žalobě (jak uvedeno výše).
K výzvě Ústavního soudu podal vyjádření Městský soud v Praze
jako účastník řízení. Ve vyjádření uvedl, že stěžovatelka byla
rozhodnutím vydaným v řízení vedeném po účinnosti novely
stavebního zákona zákonem č. 83/1998 Sb. postižena za jednání,
které bylo správním deliktem se stejnými znaky skutkové podstaty
i podle stavebního zákona ve znění před jeho novelou. Stěžovatelce
rovněž nebyla uložena přísnější sankce, než dovolovala předchozí
právní úprava platná do 30. 6. 1998. To jsou zásady, které jsou
chráněny citovanými ústavními předpisy a předpisy mezinárodního
práva a ty soud při svém rozhodování neporušil. Soud shledal, že
odvolací správní orgán v řízení nepochybil, když v předchozím
řízení, v němž byla stěžovatelce nejprve uložena pokuta ve výši
50.000,- Kč podle ustanovení §106 odst. 2 písm. b) stavebního
zákona ve znění před novelou, vedl správní orgán I. stupně
k uložení pokuty podle §106 odst. 2 písm. b) stavebního zákona ve
znění po novele, neboť pokuta ve výši 50.000,- Kč byla správním
orgánem I. stupně uložena stěžovateli podle zákonného ustanovení,
které pozbylo platnosti a novela stavebního zákona nepřinesla
přechodné ustanovení, které by takový případ řešilo. Dále obecný
soud ve vyjádření uvedl, že v daném případě považoval za
rozhodující pro posouzení věci rozsah sankce stanovený zákonem,
nikoliv úvahu správního orgánu o výši sankce, která se ostatně
odvíjí až od hodnocení konkrétních okolností případu. Podle názoru
soudu byla stěžovatelce sankce uložena v rozsahu, který připouštěl
stavební zákon v době uskutečnění protiprávního jednání, a proto
soud dospěl k závěru, že uložení sankce není v rozporu s obecným
principem zákazu retroaktivity. Městský soud v Praze proto navrhl,
aby Ústavní soud podaný návrh jako neopodstatněný odmítl.
Dle ust. §44 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
ve znění pozdějších předpisů, může ústavní soud se souhlasem
účastníků od ústního jednání upustit, nelze-li od něho očekávat
další objasnění věci. Vzhledem k tomu, že stěžovatel podáním ze
dne 30. 5. 2002 a účastník řízení podáním ze dne 28. 5. 2002,
vyjádřili svůj souhlas s upuštěním od ústního jednání a vzhledem
k tomu, že Ústavní soud má za to, že od jednání nelze očekávat
další objasnění věci, bylo od ústního jednání v daném případě
upuštěno.
Ústavní soud již mnohokrát ve svých rozhodnutích konstatoval,
že není součástí obecné soudní soustavy a nepřísluší mu proto
právo vykonávat dohled nad rozhodovací činností obecných soudů. Do
rozhodovací činnosti obecných soudů je Ústavní soud oprávněn
zasáhnout pouze tehdy, došlo-li jejich pravomocným rozhodnutím
v řízení, jehož byla stěžovatelka účastníkem, k porušení
základních práv a svobod chráněných ústavním zákonem nebo
mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR. Vzhledem k tomu, že
stěžovatelka se dovolávala ochrany svého základního práva na
spravedlivý proces, přezkoumal Ústavní soud napadené rozhodnutí
i řízení předcházející a dospěl k závěru, že podaný návrh je
důvodný.
K základním principům vymezujícím kategorii právního státu,
kterým je i Česká republika (srov. čl. 1 Ústavy), patří princip
ochrany důvěry občanů v právo a s tím související princip zákazu
zpětné účinností (retroaktivity) právních norem. Přestože zákaz
retroaktivity právních norem je v čl. 40 odst. 6 Listiny
základních práv a svobod výslovně upraven jen pro oblast trestního
práva (podle uvedeného ustanovení trestnost činu se posuzuje
a trest se ukládá podle zákona účinného v době, kdy byl čin
spáchán, a pozdějšího zákona se použije, jestliže je to pro
pachatele příznivější), je nutno z čl. 1 Ústavy dovodit působení
tohoto zákazu i pro další odvětví práva (srov. nález Ústavního
soudu ze dne 4. 2. 1997 publikovaný pod č. 63/1997 Sb.). Akcent
kladený na zákaz zpětné účinnosti právních norem jako na jeden ze
základních prvků právního státu pramení z požadavku právní
jistoty. Zákaz retroaktivity spočívá v tom, že podle současné
právní normy zásadně není možné posoudit lidské chování, právní
skutečnosti či právní vztahy, jež se uskutečnily dříve, než právní
norma nabyla účinnosti. Zákaz zpětné účinnosti právních norem
vychází z principu, podle něhož každý musí mít možnost vědět,
které jednání je zakázané, aby mohl být za porušení zákazu volán
k odpovědnosti. Tento zákaz souvisí i s funkcí právních norem,
které svým adresátům ukládají, jak se mají chovat po jejich
účinnosti, a proto zásadně platí jen do budoucna.
Problematiky zákazu zpětné účinnosti (retroaktivity) právních
norem se dotkl již Ústavní soud ČSFR ve svém nálezu ze dne 10.
12. 1992, sp. zn. Pl. ÚS 78/92 (viz Sbírka usnesení a nálezů
Ústavního soudu ČSFR, 1992, č. 15), v němž uvedl, že principy
právního státu vyžadují u každého možného případu retroaktivity
jeho výslovné vyjádření v ústavě nebo v zákoně s cílem vyloučit
možnost retroaktivní interpretace zákona a zároveň vyžadují
v zákoně vyřešit s retroaktivitou spjaté důsledky tak, aby nabytá
práva byla řádně chráněna. Nepřípustnost retroaktivity
a retroaktivního výkladu právních norem zdůraznil Ústavní soud
České republiky v nálezu ze dne 8. 6. 1995, sp. zn. IV. ÚS 215/94
(viz. Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu, svazek 3, s.
227), podle něhož ke znakům právního státu neoddělitelně patří
princip právní jistoty a ochrany důvěry občana v právo; tento
postup zahrnuje zákaz retroaktivity právních norem, resp. jejich
retroaktivního výkladu.
Obecný zákaz retroaktivity právních norem nevyplývá jen
z Ústavy a z Listiny základních práv a svobod, ale
i z ratifikovaných a vyhlášených mezinárodních smluv o lidských
právech a základních svobodách, jimiž je Česká republika vázána
a jež jsou ve smyslu čl. 10 Ústavy bezprostředně závazné a mají
přednost před zákonem. Jedná se o čl. 15 Mezinárodního paktu
o občanských a politických právech, který byl sjednán v New Yorku
dne 19. 12. 1966 a publikován vyhláškou ministra zahraničních věcí
č. 120/1976 Sb., a čl. 7 Úmluvy o ochraně lidských práv
a základních svobod sjednané v Římě dne 4. 11. 1950 a publikované
vyhláškou federálního ministerstva zahraničních věcí č. 209/1992
Sb. (dále jen "Úmluva"). Ustanovení čl. 7 odst. 1 věty první
Úmluvy, podle něhož nikdo nesmí být odsouzen za jednání nebo
opomenutí, které v době, kdy bylo spácháno, nebylo podle
vnitrostátního nebo mezinárodního práva trestným činem, přitom
nelze vztahovat jen na činy kvalifikované jako "trestné" právem
smluvních států Úmluvy, ale na všechny činy, při nichž je fyzická
nebo právnická osoba vystavena riziku trestu, který svou povahou
a stupněm závažnosti všeobecně spadá do "trestní oblasti" [srov.
např. rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku ve
věci Lauko proti Slovensku ze dne 2. 9. 1998, v němž tento soud
shledal ustanovením trestní povahy ve smyslu Úmluvy 49 odst. 1
písm. d) zákona Slovenské národní rady č. 372/1990 Sb.,
o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, upravující skutkovou
podstatu přestupku narušování občanského soužití, za který bylo
možno uložit pokutu v maximální výši 3.000 Sk] .
V posuzovaném případě byla stěžovatelce uložena pokuta ve
výši 210.000,- Kč za jednání, jehož se měla dopustit v období
měsíce března 1998 a kterým měla naplnit skutkovou podstatu
správního deliktu podle §106 odst. 2 písm. b) stavebního zákona
ve znění novely provedené zákonem č. 83/1998 Sb. Tato novela,
která v citovaném ustanovení kvalifikuje jako správní delikt
postižitelný pokutou ve výši 200.000,- Kč až 500.000,- Kč jednání
právnické osoby a fyzické osoby podnikající podle zvláštních
předpisů spočívající v provádění změny stavby bez stavebního
povolení nebo v rozporu s ním, však nabyla účinnosti až dnem 1.
7. 1998 (srov. čl. VIII. zákona č. 83/1998 Sb.). Podle §106 odst.
2 písm. b) stavebního zákona ve znění účinném přede dnem 1. 7.
1998 mohl stavební úřad uložit pokutu až do výše 500.000,- Kč
organizaci, která provedla změnu stavby bez stavebního povolení
nebo v rozporu s ním, aniž by byla stanovena spodní hranice
ukládané pokuty. Zákon č. 83/1998 Sb. ve svých přechodných
ustanoveních (srov. čl. II. tohoto zákona) výslovně nestanovil, že
jako správní delikt podle novelizovaného znění §106 odst. 2 písm.
b) stavebního zákona se posuzuje jen jednání právnické osoby
a fyzické osoby podnikající podle zvláštních předpisů, k němuž
došlo po účinnosti zákona č. 83/1998 Sb., a že jednání těchto osob
předcházející dní účinnosti uvedeného zákona se posoudí podle
dosavadní právní úpravy. Ustanovení čl. II. odst. 5 zákona č.
83/1998 Sb., jehož se dovolává žalovaný, je přechodným ustanovením
procesní povahy, které umožňuje správnímu orgánu po dni 1. 7.
1998 postupovat v řízení, jež bylo zahájeno před tímto datem,
podle novelizovaných procesních ustanovení stavebního zákona,
které se však nijak netýká ustanovení upravujících podmínky
odpovědnosti právnických a fyzických osob za správní delikty, jež
jsou ustanoveními hmotného práva.
Z tohoto nedostatku výslovné právní úpravy podmínek
odpovědnosti právnických a fyzických osob za jednání naplňující
skutkovou podstatu správního deliktu podle novelizovaného znění
§106 odst. 2 písm. b) stavebního zákona, k nimž došlo před
účinností zákona č. 83/1998 Sb., však nelze dovozovat, že by
taková jednání, jestliže je o nich rozhodováno až po dni 1. 7.
1998, bylo možno posoudit jako správní delikt s úpravou zavedenou
uvedenou novelou stavebního zákona. Z obecného principu zákazu
retroaktivity právních norem a jejich retroaktivního výkladu,
který, jak vyplývá z výše uvedeného, platí zejména tehdy, mělo-li
by se jednat o zpětnou účinnost právních norem trestní (sankční)
povahy (a takovou právní normou nepochybně je i ustanovení
o skutkové podstatě správního deliktu postižitelného pokutou ve
výši až 500.000,- Kč), je naopak třeba učinit závěr, že jednání
právnické osoby nebo fyzické osoby podnikající podle zvláštních
předpisů, které vykazuje znaky správního deliktu podle §106 odst.
2 písm. b) stavebního zákona ve znění novely provedené zákonem č.
83/1998 Sb., k němuž ale došlo před účinností této novely, se
posuzuje podle dosavadních předpisů, a to i tehdy, jestliže je
o něm rozhodováno až po účinnosti zákona č. 83/1998 Sb. Pokud
proto správní orgán uložil žalobci pokutu za jednání, které
v době, kdy k němu došlo, nebylo správním deliktem postižitelným
pokutou podle §106 odst. 2 písm. b) stavebního zákona ve znění
zákona č. 83/1998 Sb., v předepsané minimální výši, je jeho
rozhodnutí nezákonné, ale i protiústavní, když jeho vydáním došlo
v projednávané věci k porušení čl. 1 Ústavy, jakož i základních
práv navrhovatele ústavně garantovaných a obsažených v čl. 36
a v čl. 40 odst. 6 Listiny.
Poučení: Proti tomuto nálezu se nelze odvolat.
V Brně dne 13. června 2002