infNSsOduvodneni, infNSsVyrokGroup, errNSsPouceni, infNSsDne,

Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 12.04.2005, sp. zn. 4 Azs 338/2004 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2005:4.AZS.338.2004

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2005:4.AZS.338.2004
e. j. 4 Azs 338/2004 – 72 EESKÁ REPUBLIKA ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senáti složeném z poedsedkyni JUDr. Marie Turkové a soudcu JUDr. Dagmar Nygrínové a JUDr. Petra Pruchy v právní vici žalobkyni: O. B., zast. Mgr. Markem Sedlákem, advokátem, se sídlem Brno, Poíkop 8, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Praha 7, Nad Štolou 3, o kasaení stížnosti žalobkyni proti usnesení Krajského soudu v Brni ze dne 20. 11. 2003, e. j. 36 Az 540/2003 – 27, takto: Odůvodnění: Usnesení Krajského soudu v Brni ze dne 20. 11. 2003, e. j. 36 Az 540/2003 – 27, se zrušuje a vic se vrací tomuto soudu k dalšímu oízení. O d u v o d n i n í : Krajský soud v Brni usnesením ze dne 20. 11. 2003, e. j. 36 Az 540/2003 – 27, odmítl návrh žalobkyni ze dne 11. 3. 2002 a rozhodl, že žádný z úeastníku nemá právo na náhradu nákladu oízení. V oduvodniní usnesení uvedl, že podáním ze dne 11. 3. 2002 u Ministerstva vnitra se žalobkyni domáhala poezkoumání rozhodnutí žalovaného ze dne 8. 3. 2002, e. j. OAM-7973/VL-19-P11-2001, kterým bylo rozhodnuto o žádosti o udilení azylu podle zákona e. 325/1999 Sb., o azylu a o zmini zákona e. 283/1991 Sb., o Policii Eeské republiky, ve zniní pozdijších poedpisu (dále jen „zákon o azylu“). Uvedeným rozhodnutím nebyl žalobkyni udilen azyl podle §12, 13 odst. 1, 2 a §14 zákona o azylu, a soueasni bylo vysloveno, že se na ni nevztahuje poekážka vycestování ve smyslu §91 tohoto zákona. V tomto podání žalobkyni uvedla, že napadá rozhodnutí správního orgánu v celém rozsahu, nebo ? správní orgán nezjistil poesni a úplni skutkový stav vici poed vydáním rozhodnutí, v dusledku toho nesprávni posoudil žádost o udilení azylu, a dukazy, které si opatoil pro své rozhodnutí, nebyly úplné, a nemohl tedy správni usuzovat na skutkové a právní otázky, které pro své rozhodnutí potoeboval zodpovidit. Žalobkyni popsala, že byla pronásledována ve své zemi mafií, které zprvu platila „dao“, pozdiji však její zisky na to nestaeily. Došlo ke zbití jejího manžela v dobi, kdy byla v Eeské republice, proto zde zustala a požádala o azyl. Navrhovala, aby napadené rozhodnutí bylo zrušeno, a vic byla vrácena žalovanému k novému oízení. Soud dospil k záviru, že podání žalobkyni ze dne 11. 3. 2002 postrádá základní náležitosti žaloby vymezené v §71 odst. 1 písm. d) a e) s. o. s. Poukázal na ustanovení §46 odst. 1 písm. a) s. o. s. a konstatoval, že ve smyslu tohoto ustanovení je nedostatkem podmínky oízení o poezkoumání rozhodnutí veoejnoprávní povahy skuteenost, že podání žalobkyni ze dne 11. 3. 2002 postrádá náležitosti žaloby, uvedené v §71 odst. 1 písm. d) a e), a pro postup soudu podle dílu prvního, hlavy druhé, eásti toetí s. o. s. (§65 odst. 1 a následující s. o. s.) tak nejsou splniny podmínky oízení. Vzhledem k timto skuteenostem konstatoval, že mu nezbylo, než podání žalobkyni odmítnout. Proti tomuto usnesení podala žalobkyni (dále jen „stižovatelka“) kasaení stížnost. V kasaení stížnosti poedevším namítala, že napadené usnesení jí nebylo oádni dorueeno. Poukazovala na to, že krajský soud postupoval nesprávni poi dorueování rozhodnutí, když toto zasílal na adresu Pobytového stoediska K., kde se stižovatelka již od 1. 10. 2003 nezdržuje. Nejvyšší správní soud usnesením ze dne 22. 3. 2004, e. j. 4 Azs 69/2004 – 44, kasaení stížnost odmítl a rozhodl, že žádný z úeastníku nemá právo na náhradu nákladu oízení. Dospil k záviru, že kasaení stížnost byla podána poedeasni, nebo ? stižovatelce dosud nebylo napadené usnesení Krajského soudu v Brni platni dorueeno. Vycházel z toho, že po 1. 10. 2003 se stižovatelka se souhlasem Ministerstva vnitra zdržovala na adrese M. 72, E. B., nikoliv tedy na adrese PoS K., K. 20, kam jí bylo napadené usnesení Krajským soudem v Brni dorueováno. Usnesení Nejvyššího správního soudu nabylo právní moci dne 8. 4. 2004. Poté Krajský soud v Brni dorueil napadené usnesení ze dne 20. 11. 2003, e. j. 36 Az 540/2003 – 27, stižovatelce do vlastních rukou dne 10. 5. 2004. Dne 11. 5. 2004 (tedy veas) podala stižovatelka proti tomuto usnesení kasaení stížnost, v níž požádala o poiznání odkladného úeinku. V doplniní kasaení stížnosti uvedla, že nesouhlasí se záviry krajského soudu uvedenými v napadeném usnesení. Vyslovila názor, že její žaloba, kterou se domáhá poezkoumání rozhodnutí žalovaného správního orgánu splouje jak náležitosti podání vymezené v ustanovení §37 odst. 2 a 3 s. o. s., tak i náležitosti žaloby vymezené v ustanovení §71 odst. 1 písm. a) – f) téhož zákona. Podle názoru stižovatelky obsahovala žaloba oádné oznaeení rozhodnutí, které napadá, a které považuje za nezákonné. Stižovatelka ve své žalobi uvedla, v jakém rozsahu rozhodnutí správního orgánu napadá, dále se vyjádoila k tomu, z jakých právních duvodu považuje napadené rozhodnutí za nezákonné, když uvedla, že správní orgán nezjistil poesni a úplni skutkový stav vici poed vydáním rozhodnutí, a v dusledku toho nesprávni posoudil žádost o udilení azylu. Dukazy, které si opatoil pro své rozhodnutí, nebyly úplné, a nemohl tedy správni usuzovat na skutkové a právní otázky, které pro své rozhodnutí potoeboval. Stižovatelka dále uvedla, že ve své žalobi se vyjádoila i ke skutkovým duvodum, pro které považuje napadené rozhodnutí za nezákonné, když uvedla, z jakých duvodu opustila svou vlast, a z jakých duvodu požádala v Eeské republice o azyl. Stižovatelka v žalobi navrhla, aby napadené rozhodnutí bylo zrušeno a vic byla vrácena žalovanému k novému oízení. S ohledem na tyto skuteenosti je stižovatelka poesvideena o tom, že její žaloba splouje všechny podmínky pro to, aby soud mohl o žalobi meritorni jednat a rozhodnout. Navrhovala, aby Nejvyšší správní soud usnesení Krajského soudu v Brni zrušil a vic mu vrátil k dalšímu oízení. Žalovaný ve svém vyjádoení uvedl, že se se zoetelem k obsahu nebude ke kasaení stížnosti vyjadoovat. K poiznání odkladného úeinku neshledal duvod. Poté byla vic poedložena Nejvyššímu správnímu soudu k rozhodnutí o kasaení stížnosti. Nejvyšší správní soud poezkoumal napadené usnesení v souladu s ustanovením §109 odst. 2 a 3 s. o. s. vázán rozsahem a duvody, které stižovatelka uplatnila ve své kasaení stížnosti. Neshledal poitom vady podle §109 odst. 3 s. o. s., k nimž by musel poihlédnout z úoední povinnosti. Po poezkoumání vici dospil k záviru, že kasaení stížnost je duvodná. By? stižovatelka v kasaení stížnosti písemni neoznaeila duvod uvedený v ustanovení §103 odst. 1 s. o. s., lze dovodit z jejího obsahu, že kasaení stížnost podává z duvodu uvedených v ustanovení §103 odst. 1 písm. e) s. o. s., podle nihož lze kasaení stížnost podat z duvodu tvrzené nezákonnosti rozhodnutí o odmítnutí návrhu nebo zastavení oízení. V posuzované vici Nejvyšší správní soud konstatuje, že se zoetelem k obsahu a duvodum v kasaení stížnosti uplatniným, bylo toeba se zamioit na poezkoumání zákonnosti postupu krajského soudu a jeho rozhodnutí, jímž bylo podání stižovatelky ze dne 13. 11. 2002 odmítnuto podle ustanovení § 46 odst. 1 písm. a) s. o. s. Podle uvedeného ustanovení, nestanoví-li tento zákon jinak, soud usnesením odmítne návrh, jestliže soud o téže vici již rozhodl, nebo o téže vici již oízení u soudu probíhá, nebo nejsou-li splniny jiné podmínky oízení, a tento nedostatek je neodstranitelný, nebo poes výzvu soudu nebyl odstranin, a nelze proto v oízení pokraeovat. V dusledku poísné dispoziení zásady v oízení o žalobách proti rozhodnutím správního orgánu, na niž upozornil v napadeném usnesení i krajský soud, musí podle soueasné platné právní úpravy žaloba obsahovat podle §71 odst. 1 s. o. s., kromi obecných náležitostí podání, též: a) oznaeení napadeného rozhodnutí a den jeho dorueení nebo jiného oznámení žalobci, b) oznaeení osob na oízení zúeastniných, jsou-li žalobci známy, c) oznaeení výroku rozhodnutí, které žalobce napadá, d) žalobní body, z nichž musí být patrno, z jakých skutkových a právních duvodu považuje žalobce napadené výroky rozhodnutí za nesprávné nebo nicotné, e) jaké dukazy k prokázání svých tvrzení žalobce navrhuje provést, f) návrh výroku rozsudku. V posuzované vici plyne z obsahu spisu, že stižovatelka podáním, datovaným (zoejmi nesprávni) dnem 11. 3. 2002, které došlo Ministerstvu vnitra dne 11. 5. 2002, podala opravný prostoedek proti rozhodnutí správního orgánu, e. j. OAM-7973/VL-19-P11-2001, ze dne 8. 3. 2002, které jí bylo dorueeno dne 11. 4. 2002. V tomto podání uvedla, že je státní poíslušnicí Ukrajiny, a dále, že poi projednávání žádosti o azyl došlo k pochybení správního orgánu. Uvedla, že rozhodnutí správního orgánu napadá v celém jeho rozsahu pro jeho nezákonnost, zpusobenou tím, že správní orgán nezjistil poesni a úplni skutkový stav vici poed vydáním rozhodnutí, eímž porušil ustanovení §3 odst. 4, §32 odst. 1 a §46 zákona e. 71/1967 Sb., o správním oízení, a v dusledku toho i nesprávni posoudil žádost o udilení azylu. Dukazy, které si správní orgán opatoil pro rozhodnutí, nebyly úplné, došlo opitovni k porušení ustanovení §32 odst. 1 a §34 odst. 1 zákona o správním oízení (dále jen „správní oád“), nemohl tedy správni usuzovat na skutkové a právní otázky, které pro své rozhodnutí potoeboval zodpovidit. Pod bodem III. opravného prostoedku uvedla stižovatelka, že uvedený opravný prostoedek oduvodouje svým vlastnoruením písemným podáním, v nimž stižovatelka podrobni rozvedla, z jakých duvodu opustila Ukrajinu, a prosila o posouzení své žádosti a nalezení možnosti k jejímu kladnému vyoízení ohledni poskytnutí azylu, poípadni nijakého oešení, podle kterého lze ochránit její život. Navrhovala, aby Vrchní soud v Praze zrušil napadené rozhodnutí a vic vrátil odpurci k dalšímu oízení. Lze tedy dovodit, že podání obsahovalo obecné náležitosti žaloby (bylo z niho zoejmé, eeho se týká, kdo je einí, proti komu smiouje, co se navrhuje, a bylo též podepsáno a je /zoejmi nesprávni/ datováno). Uvedené podání však milo i náležitosti žaloby, nebo ? v nim bylo oznaeeno napadené rozhodnutí správního orgánu, veetni data jeho dorueení stižovatelce, oznaeení výroku rozhodnutí, které žalobkyni napadala – výslovni bylo uvedeno, že napadá rozhodnutí v celém rozsahu výroku, a podání obsahovalo též petit žaloby, když v nim bylo výslovni uvedeno, že stižovatelka navrhuje, aby napadené rozhodnutí, které soueasni poesni identifikovala, bylo zrušeno, a vic byla vrácena odpurci k dalšímu oízení. Jako duvody žaloby stižovatelka uvedla jednak právní duvody, t. j. porušení jednotlivých ustanovení správního oádu, a ve vlastnoruením poípise uvedla skutkové duvody, pro niž vlast opustila, a pro niž žádá o azyl v Eeské republice. Nejvyšší správní soud konstatuje, že není sporu o tom, že oízení ve správním soudnictví je plni ovládáno zásadou dispoziení, a je na žalobci, zda proti rozhodnutí správního orgánu, jímž se zakládají, miní, ruší, nebo závazni ureují jeho práva nebo povinnosti, podá žalobu u soudu ei nikoliv. Je pouze na žalobci, aby v poípadi, kdy se bude domáhat ochrany svých práv žalobou u soudu, v této žalobi jasni vymezil, které výroky správního rozhodnutí napadá, a v žalobních bodech pak specifikoval, z jakých skutkových a právních duvodu považuje napadené výroky rozhodnutí za nezákonné nebo nicotné (§71 s. o. s.). Nejvyšší správní soud se neztotožouje se závirem krajského soudu, podle nihož stižovatelka rozsah a meze poezkumu napadeného správního rozhodnutí krajským soudem svým opravným prostoedkem, neureila. Podle poesvideení Nejvyššího správního soudu – a ve shodi s konstantní judikaturou Ústavního soudu (viz napo. nález sp. zn. II. ÚS 738/2000) – je nutno vycházet poedevším ze skuteenosti, že smyslem procesních podmínek oízení obecni, je i snížení entropie (neureitosti) poi uplatoování práv, resp. pravomocí, easového omezení stavu nejistoty v právních vztazích a urychlení procesu rozhodování s cílem reálného dosažení zamýšlených cílu. Stanovení tichto podmínek proto musí být provedeno transparentni, srozumitelni, a poedvídatelným zpusobem, nesmí být zejména zneužíváno k tomu, aby v praxi docházelo k odepoení spravedlnosti (denegatio iustitiae). Podle ustanovení §71 odst. 1 s. o. s. jisti nestaeí podat v dané lhuti soudu jakékoliv podání oznaeené jako „žaloba“ ei obdobni, nýbrž je toeba podat v této lhuti takové podání, jež muže soud jako žalobu skuteeni posoudit. Podle názoru Nejvyššího správního soudu, pokud stižovatelka v žalobi uvedla, že žalobní body spatouje v porušení ustanovení správního oádu s tím, že správní orgán porušil ustanovení §3 odst. 4, 32 odst. 1 a §46, dále §34 odst. 1, kdy tvrdila, že správní orgán nezjistil poesni a úplni skutkový stav vici a v dusledku toho nesprávni posoudil žádost o udilení azylu, a dále, že dukazy, které si správní orgán opatoil pro rozhodnutí nebyly úplné, a nemohl tedy správni usuzovat na skutkové a právní otázky, které pro své rozhodnutí potoeboval zodpovidit, nelze poisvideit záviru krajského soudu, že duvody žaloby nebyly uvedeny. Žaloba rovniž obsahovala specifikaci napadeného rozhodnutí, oznaeení žalovaného, žádanou identifikaci žalobkyni, a další náležitosti tak, jak jsou uvedeny shora. V této souvislosti nutno dodat, že se naskýtala otázka, jak posuzovat písemné vlastnoruení podání stižovatelky, kde uvádila duvody, pro niž opustila Ukrajinu, a pro niž požádala o azyl v ER. Nejvyšší správní soud si je vidom skuteenosti, že uvedené podání je hraniení v tom smiru, zda ho posuzovat spíš jako rozvedení duvodu žádosti o azyl, nebo, zda lze v tomto podání shledat skutkové duvody žaloby. Se zoetelem k výše uvedeným zásadám se pak Nejvyšší správní soud poiklonil k záviru, že z tohoto podání lze dovodit i skutkové duvody, pro niž stižovatelka považuje napadené rozhodnutí za nezákonné, kdy poihlédl i k tomu, že v žalobním oízení není povinné zastoupení advokátem, a dále ke specifickému postavení úeastníku v azylovém oízení. Nejvyšší správní soud dospil k záviru, že v podaném opravném prostoedku (žalobi) proti rozhodnutí žalovaného vymezila stižovatelka meze a rozsah poezkumné einnosti soudu (by? hranieni) zpusobem dostaeujícím a dospil k záviru, že bylo-li z obsahu podané žaloby, jakož i z obsahu správního spisu, který mil soud k dispozici, nepochybné, že žaloba byla podána veas, byly zoejmé duvody, pro niž je žaloba podána, jakož i to, eeho se žalobkyni domáhá, byl opravný prostoedek projednatelný, a soud mohl napadené rozhodnutí žalovaného v rozsahu uplatniných žalobních bodu poezkoumat (shodni též rozsudek NSS ze dne 19. 7. 2004, e. j. 5 Azs 113/2004). Z výše uvedených duvodu dospil Nejvyšší správní soud k záviru, že kasaení stížnost stižovatelky je duvodná, a proto usnesení Krajského soudu zrušil a vic mu vrátil k dalšímu oízení (§110 odst. 1 s. o. s.), v nimž je krajský soud vázán právním názorem vysloveným v tomto rozsudku (§110 odst. 3 s. o. s.). V této souvislosti Nejvyšší správní soud dodává, že bude toeba zaslat stižovatelce poueení o složení senátu (e. l. 23 spisu) znovu, nebo ? i toto poueení bylo zasláno po 1. 10. 2003 stižovatelce na adresu PoS K., K. 20, kde se stižovatelka již od 1. 10. 2003 nezdržovala. V novém rozhodnutí rozhodne krajský soud i o náhradi nákladu oízení o kasaení stížnosti (§110 odst. 2 s. o. s.). Pokud jde o návrh na poiznání odkladného úeinku kasaení stížnosti, vycházel Nejvyšší správní soud z toho, že z duvodu vyhoviní kasaení stížnosti a zrušení napadeného usnesení Krajského soudu v Brni, bylo nadbyteené se samostatni tímto návrhem zabývat, a proto se jím také nezabýval. P o u e e n í : Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostoedky poípustné. V Brni dne 12. dubna 2005 JUDr. Marie Turková poedsedkyni senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:12.04.2005
Číslo jednací:4 Azs 338/2004
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zrušeno a vráceno
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2005:4.AZS.338.2004
Staženo pro jurilogie.cz:04.05.2024