ECLI:CZ:US:1999:4.US.202.99
sp. zn. IV. ÚS 202/99
Nález
Senát Ústavního soudu
rozhodl ve věci ústavní stížnosti
navrhovatelů I. D. a M. M., proti rozsudku Vrchního soudu v Praze
ze dne 29. 1. 1999, č. j. 7 A 4/98-23 , rozhodnutí ministra
zemědělství České republiky ze dne 4. 12. 1997, č. j.
4996/97-1000 a rozhodnutí územního odboru Praha, Ministerstva
zemědělství České republiky ze dne 19. 9. 1997, č. j.
1293/97-449P, takto:
I. Rozsudkem Vrchního soudu v Praze ze dne 29. 1. 1999, č. j.
7 A 4/98-23, rozhodnutím ministra zemědělství České republiky ze
dne 4. 12. 1997, č. j. 4996/97-1000 a rozhodnutím územního odboru
Praha, Ministerstva zemědělství České republiky ze dne 19. 9.
1997, č. j. 1293/97-449P bylo porušeno v čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR
a čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, jakož i v čl.
90 a čl. 95 odst. 2 Ústavy ČR zakotvené právo na uplatňování
státní moci v mezích zákona, jakož i na soudní ochranu práv
zákonem stanoveným způsobem a na výklad práva soudy a správními
orgány, který je v souladu s ústavou.
II. V bodu I. výrokové části tohoto nálezu uvedená správní
rozhodnutí a rozhodnutí vrchního soudu se zrušují.
Odůvodnění:
Dne 23. 4. 1999 došel Ústavnímu soudu včas podaný návrh z 22.
4. 1999, jímž stěžovatelé I. D. a M. M. brojí proti rozsudku
Vrchního soudu v Praze ze dne 29. 1. 1999, č. j. 7 A 4/98-23,
proti rozhodnutí ministra zemědělství České republiky ze dne 4.
12. 1997, č. j. 4996/97-1000 a rozhodnutí územního odboru Praha,
Ministerstva zemědělství České republiky ze dne 19. 9. 1997, č. j.
1293/97-449P, neboť z důvodů níže uvedených mají za to, že
napadenými rozhodnutími vrchního soudu a správních orgánů bylo
porušeno jejich ústavně zaručené základní právo na zachování
rovnosti občanů v jejich právech podle čl. 1, zákaz diskriminace
při uplatňování těchto práv ve smyslu čl. 3 odst. 1, právo na
zachování rovnosti ochrany vlastnického práva podle čl. 11 odst.
1, zákaz újmy v důsledku příslušnosti ke kterékoli národnostní
nebo etnické menšině ve smyslu čl. 24 Listiny základních práv
a svobod, dále jen Listina, jakož i právo na soudní ochranu práv
zákonným způsobem podle čl. 90 Ústavy ČR. Proto navrhují, aby
napadená správní a soudní rozhodnutí byla zrušena.
I.
Stěžovatelé se svou původní žádostí podle §2 a §9 zákona č.
243/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky související se
zákonem č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů (dále
jen zákon č. 243/1992 Sb.), domáhali, aby Ministerstvo zemědělství
ČR, územní odbor Praha, ve správním řízení rozhodlo o tom, která
právnická osoba je povinnou osobou k poskytnutí náhrady za vnesený
živý a mrtvý inventář. Tato žádost byla zamítnuta s tím, že
stěžovatelé jako osoby oprávněné ve smyslu §2 zákona č. 243/1992
Sb. nemají nárok na poskytnutí náhrady za odňatý živý a mrtvý
inventář ve smyslu §20 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen zákon o půdě), a tudíž nelze ani
určit osobu povinnou k poskytnutí této náhrady.
Včas podaný rozklad stěžovatelů proti zamítavému rozhodnutí
územního odboru ministerstva zemědělství byl ministrem zemědělství
zamítnut, a to s argumentací v podstatě shodnou, z jaké vycházelo
rozkladem napadené správní rozhodnutí.
Správní žalobu stěžovatelů proti rozhodnutí ministra zemědělství
následně svým rozsudkem zamítl Vrchní soud v Praze, odvolávaje se
na nedůvodnost podané žaloby pramenící z argumentů, které již
předtím uplatnily správní orgány obou stupňů.
Výklad §2 odst. 1 a §3 zákona č. 243/1992 Sb., podaný
v předmětné věci správními a soudním orgánem, jenž podle jejich
názoru vymezuje restituční nároky podle zákona č. 243/1992 Sb.
úžeji než zákon o půdě, je naopak podle názoru stěžovatelů
v rozporu s jejich ústavně zaručenými právy. V důsledku takovéto
interpretace by se osoby oprávněné podle zákona č. 243/1992 Sb.
staly osobami oprávněnými "druhé kategorie", neboť jejich nároky
jsou nižší, nežli nároky osob oprávněných podle zákona o půdě.
Stěžovatelé dále polemizují s faktem, že napadaná interpretace
se opírá o poznámku pod čarou k §2 odst. 1 zákona č. 243/1992 Sb.
/č.2)/, která není součástí textu zákonné normy.
Výklad naposledy citovaného zákona podaný správními a soudním
orgánem je protiústavní, když jeho předmětem je náprava křivd
téhož druhu, jaké byly pokryty zákonem o půdě. Stěžovatelé opírají
svůj názor o ustanovení §12 zákona č. 243/1992 Sb., který
odkazuje při úpravě nároků osob oprávněných podle tohoto zákona na
zákon o půdě, pokud zákon o zmírnění majetkových křivd nestanoví
jinak. Naposledy citovaný zákona nikde nestanoví nemožnost
uplatnění nároků na poskytnutí náhrady za vnesený živý a mrtvý
inventář.
Stěžovatelé uzavírají svou argumentaci konstatováním, že se tu
jedná o případ, kdy formulace zákona připouští dvojí výklad.
V takovém případě by měl soud zvolit interpretaci ústavně
konformní a poskytnout ochranu právům ve smyslu čl. 90 Ústavy ČR.
Ústavní soud vyžádal k podané ústavní stížnosti podle §42 odst.
4 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen zákon), vyjádření účastníků.
Územní odbor Praha, Ministerstva zemědělství ČR ponechává na
posouzení Ústavnímu soudu, zda případný nesoulad v rozsahu nároků
podle §20 zákona o půdě a nároků podle §3, resp. §12 zákona č.
243/1992 Sb., to ve vztahu k ustanovením Listiny a Ústavy ČR,
citovaným shora, vznikl nesprávnou interpretací správních orgánů
a vrchního soudu, nebo zda šlo o chybný záměr zákonodárce. Dále
zpochybňuje aktivní legitimaci stěžovatelů jakožto případných osob
oprávněných ve smyslu §4 odst. 2 zákona o půdě ve vztahu k §20
tohoto zákona. Pokud se jedná o §9 zákona č. 243/1992 Sb.,
považuje účastník za sporné, zda v řízení o určení povinné osoby
přísluší správnímu orgánu zabývat se prokazováním oprávněnosti
nároku navrhovatele a nebo z toho, co je k řízení předloženo,
rozhodnout pouze o povinné osobě. V tomto směru se účastníci
správního řízení často dožadují, aby správní orgán rozhodl
i o oprávněnosti nároku žadatele, popřípadě i o rozsahu či výši
náhrad. Podanou ústavní stížnost proto považuje za
neopodstatněnou.
Ministr zemědělství ústy legislativního a právního odboru svého
ministerstva v podrobném vyjádření sdělil, že z ustanovení §2 až
§8 zákona č. 243/1992 Sb. nelze dovodit, že oprávněným osobám
náleží také nárok na vydání věcí movitých. Pokud by tak
zákonodárce chtěl učinit, nepochybně by se tak stalo výslovně.
Citovaný zákon považuje za zvláštní právní úpravu. Správní orgán,
než meritorně rozhodne o osobě povinné ve smyslu §9 zákona č.
243/1992 Sb., posuzuje si jako otázku prejudiciální (§40 zákona
č. 71/1967 Sb., správní řád, dále jen spr. ř.), zda návrh na
určení osoby povinné byl podán osobou k tomu oprávněnou.
Zjistí-li, že o takový návrh nejde, neboť navrhovatel nesplňuje
podmínky uvedené v §9 odst. 1 zákona č. 243/1992 Sb. a tedy
i podmínky stanovené v §20 odst. 1 zákona o půdě, nezbývá než
návrh na určení povinné osoby zamítnout. V dané věci tedy správní
orgán nemusí řízení přerušit a vyzvat navrhovatele k podání
určovací žaloby, že je oprávněnou osobou k náhradě inventáře
a zásob, ale může si o této otázce učinit úsudek sám. Ze všech
uvedených důvodů je podaná ústavní stížnost považována za
neopodstatněnou a navrhuje se její odmítnutí.
Vrchní soud v Praze předně nesouhlasí s námitkou stěžovatelů, že
v dané věci existovala možnost dvojího výkladu zákonné normy,
přičemž soud nezvolil výklad ústavně konformní. Podle názoru
vrchního soudu zákon č. 243/1992 Sb. je samostatným restitučním
předpisem, který se zákonem o půdě věcně souvisí a na zákon o půdě
ve výslovně uvedených případech odkazuje, včetně svého ustanovení
§12. Zároveň však samostatně upravuje okruh oprávněných osob,
restituční titul (§2) i rozsah předmětu restituce (§3 odst. 1).
Citovaný zákon oproti zákonu o půdě rozšířil rozsah restituce
nemovitého zemědělského majetku i před rozhodné období jinak
stanovené v restitučních předpisech. Ani výkladem však nelze
dovodit, že se zákon vztahuje i na restituce jiného zemědělského
majetku uvedeného v §20 zákona o půdě, a že by tudíž automaticky
s nárokem na vrácení nemovitého majetku osobám oprávněným podle
zákona č. 243/1992 Sb. byl spojen vznik nároku na vrácení živého
a mrtvého inventáře a zásob, tj. movitého zemědělského majetku.
Takovou úpravu zmíněný zákon neobsahuje, rozhodné časové období
stanovené v §20 zákona o půdě, pokud jde o restituci movitého
zemědělského majetku, neprolamuje. V tomto smyslu tento zákon
"svým" oprávněným osobám nárok na náhradu podle §20 zákona o půdě
nepřiznává. Soud nemůže výkladem rozšířit zákonem upravený rozsah
nápravy v minulosti spáchaných křivd, chybí-li zákonná úprava.
Z uvedených důvodů proto Vrchní soud v Praze navrhuje, aby Ústavní
soud ústavní stížnost podle §43 odst. 2 písm. a) zákona odmítl.
Právní zástupce stěžovatelů v písemné replice konstatoval, že
vyjádření účastníků k návrhu na zahájení řízení neobsahují žádné
nové rozhodné skutečnosti, jež by měly vliv na změnu postoje
stěžovatelů v této věci. Proto nadále trvají na odůvodnění ústavní
stížnosti tak, jak bylo původně doručeno Ústavnímu soudu.
II.
Ústavní soud se náležitě seznámil též se všemi nezbytnými
dostupnými listinnými důkazy, které k tomu podle §42 odst. 3
zákona vyžádal, zejména spisy sp. zn. 1293/97-449P, sp. zn.
4996/97 a sp. zn. 7 A 4/98, a dospěl k následujícím závěrům.
Problematikou shodnou s tou, které se týká předmětná ústavní
stížnost se Ústavní soud dosud nezabýval.
Podstatou podané ústavní stížnosti je námitka ústavně
nekonformního výkladu zákona č. 243/1992 Sb. správními orgány
prvého a druhého stupně, jakož i soudem vrchním.
Onen ústavně konformní výklad správních orgánů a vrchního soudu
měl podle stěžovatelů spočívat v tom, že nestanoví-li zákon
o zmírnění majetkových křivd nikde nemožnost uplatnění nároků na
poskytnutí náhrady za vnesený živý a mrtvý inventář, měly tyto
orgány ve svých rozhodnutích z hlediska jeho §12 návrhu na určení
povinné osoby vyhovět.
Obsah §9 citovaného zákona je kompetenčním ustanovením nejen
pro účely zákona o půdě, ale též pro zákon o zmírnění majetkových
křivd, což plyne z faktu, že zákon o půdě podobnou kompetenční
normu neobsahuje (Rs 109 6 A 38/94-II., Rs 140 6 A 69/94 a Rs 152
6 A 50/94, Vrchního soudu v Praze ),
V prostředí zákona o půdě se §9 zákona o zmírnění majetkových
křivd užívá pro řešení kompetencí v souvislosti s restitucí
majetku odebraného v rozhodném období (1948-1990). V prostředí
zákona o zmírnění majetkových křivd by se měl §9 užít pro řešení
kompetenčních otázek spojených s restitucí majetku konfiskovaného
v období let 1945-1948.
Dikce §9 odst. 1 citovaného zákona, hovořící o poskytnutí
náhrady za vnesený živý a mrtvý inventář, pokud se interpretuje
v návaznosti na §20 zákona o půdě, neboť tam je o tomto inventáři
zmínka, může být vyložena skutečně dvojím způsobem:
Buď tak, jak činí správní orgány a vrchní soud, tj. doslovně, tedy
doslovně vycházejíce i z celého textu §20 odst. 1 zákona o půdě,
včetně rozhodného období tam uvedeného (1948-1990), důsledkem
čehož je zúžení předmětu restituce podle zákona o zmírnění
majetkových křivd jen na majetek nemovitý, to vzhledem k jinak
stanovenému rozhodnému období v §2 odst. 1 zákona o zmírnění
majetkových křivd.
Anebo tak, že se §9 odst. 1 zákona o zmírnění majetkových křivd
vyloží ve vztahu k §2 odst. 1 tohoto zákona, tedy včetně z něj
vyplývajícího rozhodného období (1945-1948), to vše s poukazem na
skutečnost, že zákon o zmírnění majetkových křivd je lex specialis
vůči zákonu o půdě, ze kterého (tj. z jeho §20) si lze při
výkladu §9 zákona o zmírnění majetkových křivd vzít jen základní
charakteristiku živého a mrtvého inventáře, ovšem už ne tam
stanovenou dobu rozhodnou jako jedině možnou (1948-1990).
Ustanovení §2 odst. 1 zákona o zmírnění majetkových křivd
stanoví předpoklady aktivní legitimace osob oprávněných podle
tohoto zákona a restituční titul. Tím ovšem neredukuje rozsah
konfiskovaného majetku pouze na nemovitosti, jestliže zároveň
obsahuje §9 odst. 1. Toto ustanovení obsahuje v prvé řadě
proceduru pro řešení kompetenčních nejasností, kterou může spustit
jen žádost osoby oprávněné podle §2 odst. 1 citovaného zákona.
Ustanovení §9 odst. 1 citovaného zákona též připouští, aby se
osoba oprávněná ve smyslu §2 odst. 1 téhož zákona domáhala na
subjektu, o jehož určení správním rozhodnutím jde, náhrady za
vnesený nebo odňatý živý a mrtvý inventář. Právě tímto způsobem
zákon o zmírnění majetkových křivd stanoví ve smyslu svého §12
"jinak", resp. stanoví výslovně, že lze usilovat o restituci též
majetku movitého, nikoliv jen majetku nemovitého.
Pokud se jedná o §20 odst. 1 zákona o půdě, ten stanoví,
ohledně jakého majetku, jenž má být restituován, má zmíněná
procedura proběhnout.
Jestliže zákon o půdě ve vztahu k majetku nemovitému i movitému
stanovil shodné rozhodné období (1948-1990), je otázkou, proč by
měl zákon o zmírnění majetkových křivd stanovit rozhodné období
různě pro majetek nemovitý (1945-1948) a pro majetek movitý
(1948-1990) a tím restituci podle tohoto zákona zúžit jen na
majetek nemovitý, jak dovodila všechna napadená rozhodnutí,
zejména vrchního soudu.
Podle názoru Ústavního soudu zákon č. 243/1992 Sb. předmět
restituce jím upravený nezužuje a jako takový není neústavní.
Kromě toho, podle dosavadní judikatury Ústavního soudu nelze
práva restituentů zužovat ani interpretací příslušných
restitučních zákonů (viz nález sp. zn. III. ÚS 206/98, in: ÚS, sv.
11, s. 231 n.), mezi něž nepochybně patří i zákon o zmírnění
majetkových křivd. Restituovat lze jednak majetek nemovitý, za
podmínek uvedených v části první a druhé zákona o zmírnění
majetkových křivd, jakož i majetek movitý, za podmínek stanovených
zejména v §2 a v §9 citovaného zákona, včetně §20 zákona
o půdě, ovšem s odhlédnutím od tam uvedeného rozhodného období
z důvodu speciality zákona o zmírnění majetkových křivd. Pouze
takovýto výklad příslušných ustanovení zákona o zmírnění
majetkových křivd lze považovat za ústavně konformní, neboť na
rozdíl od výkladu podaného v ústavní stížností napadených
rozhodnutích nečiní z určité kategorie osob osoby oprávněné jen
v omezeném rozsahu, aniž by pro to byl rozumný důvod.
Osoba oprávněná podle §2 zákona o zmírnění majetkových křivd,
pokud navíc tvrdí, že vnesla živý a mrtvý inventář, který jí měl
být odňat v době rozhodné stanovené však v §2 odst. 1 citovaného
zákona, a která neví vůči které právnické osobě jakožto povinné
může nárok na jeho vydání uplatňovat, může tedy podat návrh podle
§9 odst. 1 citovaného zákona, který jí nelze zamítnout jako osobě
neoprávněné vzhledem k tomu, že ke konfiskaci movitého majetku
nedošlo v rozhodném období stanoveném v §20 odst. 1 zákona
o půdě, ale dříve.
Naopak, speciální povahu zákona o zmírnění majetkových křivd ve
vztahu k zákonu o půdě nutno promítnout i v tom, že pro užití
§9 zákona o zmírnění majetkových křivd bude vzata v úvahu doba
rozhodná stanovená v §2 odst. 1 tohoto zákona.
III.
Hodnocení ústavnosti zásahu orgánu veřejné moci do základních
práv a svobod zahrnuje mimo jiné posouzení ústavně konformní
interpretace a aplikace hmotného práva (viz nález sp. zn. III.ÚS
205/97, in: ÚS, sv. 9, s. 375).
Ústavně konformní výklad právních norem, jak konstatoval Ústavní
soud již dříve (viz nález sp. zn. Pl. ÚS 48/95, ÚS, sv. 5, s.
171), má prioritu před výkladem ústavně nekonformním. Tato
povinnost plyne pro soudy jednak z čl. 90 Ústavy ČR, jednak z čl.
95 odst. 2 Ústavy ČR. Vyplývá-li z naposledy citovaného ustanovení
povinnost soudu reagovat určitým procesním postupem za situace,
kdy dojde k závěru, že zákon, jehož má být při řešení věci
použito, je v rozporu s ústavním zákonem, tím spíše je obecný soud
zavázán k výkladu ústavně konformnímu, existuje-li možnost
i výkladu ústavně nekonformního. Těmto povinnostem soudu potom
odpovídá takto ústavně zaručené právo na soudní ochranu práv
zákonem stanoveným způsobem a na výklad práva soudy, který je
v souladu s ústavou.
Pokud jde o výklad práva prováděný orgány státní správy, lze
výše uvedené, týkající se obecných soudů, pro správní orgány
v podstatě dovodit z ustanovení čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR a čl. 2
odst. 2 Listiny. Podle nich státní moc může být uplatňována, tzn.
i rozhodování ministerstva na základě kompetenční právní normy,
jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. Nejen
běžné zákony, ale i Ústava takto stanoví v čl. 90.
IV.
Na základě právního a ústavně právního rozboru otázek
interpretace zákona o zmírnění majetkových křivd (II., III.)
dospěl Ústavní soud k závěru, že je podané ústavní stížnosti nutno
podle §82 odst. 1 zákona v celém rozsahu vyhovět.
Proto ve výroku tohoto nálezu, v bodě I. vyslovil ve smyslu §82 odst. 2 písm. a) zákona porušení ústavně zaručeného práva na
uplatňování státní moci v mezích zákona, jakož i na soudní ochranu
práv zákonem stanoveným způsobem a na výklad práva soudy
a správními orgány, který je v souladu s ústavou, a to ve znění
ustanovení citovaných ve výroku.
Bylo-li vyhověno ústavní stížnosti, nezbylo Ústavnímu soudu než
podle §82 odst. 3 písm. a) zákona zrušit napadená rozhodnutí
správních orgánů a vrchního soudu.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí se nelze odvolat (§54 odst. 2 zákona).
V Brně dne 9. září 1999