Rozhodnutí Ústavního soudu
ze dne 05.05.1997, sp. zn. IV. ÚS 34/97 [ nález / VARVAŘOVSKÝ / výz-3 ],paralelní citace: N 49/8 SbNU 11 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1997:4.US.34.97
K otázce pozbytí státního občanství České republiky (rozdíl mezi nabytím cizího státního občasntví na vlastní žádost a v...
Právní větaZákon ČNR 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky důsledně rozlišuje institut volby státního občanství a institut nabytí státního občanství na vlastní žádost podle ustanovení §17 cit. zákona, a to opodstatněně, neboť volba je svou povahou jednostranným aktem, zatímco žádost předpokládá konsenzus druhé strany. Z tohoto důvodu volbu státního občanství nelze podřadit pod případ nabytí cizího státního občanství na vlastní žádost podle citovaného ustanovení. Všechny akty, jimiž jednotlivec má či může pozbýt státní občanství České republiky, musí být nutně pozměněny jeho souhlasným projevem vůle. O takový souhlasný a jednoznačný projev vůle však ve stěžovatelově případě nejde, a to tím spíše, že stěžovatel jej učinil v situaci, kdy zákon ČNR č. 40/1993 Sb. o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky, neupravuje volbu státního občanství státním občanem České republiky, a tím postrádá ustanovení nezbytné pro předvídatelnost a seznatelnost následků takového právního úkonu, a rovněž nezbytné v zájmu právní jistoty.
ECLI:CZ:US:1997:4.US.34.97
sp. zn. IV. ÚS 34/97NálezÚstavní soud České republiky rozhodl dne 5. 5. 1997 v senátě ve věci ústavní stížnosti Ing. P. U. proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 22. 11. 1996, čj. 38 Ca 305/96-21, takto:Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 22. 11. 1996, čj. 38Ca 305/96-21, se z r u š u j e .Odůvodnění:Dne 30. 1. 1997 byla Ústavnímu soudu doručena ústavnístížnost, kterou se stěžovatel dožaduje zrušení rozsudku Městskéhosoudu v Praze ze dne 22. 11. 1996, čj. 38 Ca 305/96-21. Tímtorozsudkem Městský soud v Praze zamítl správní žalobu stěžovatele,která směřovala proti rozhodnutí Magistrátu hl. m. Prahy, odboruvnitřní správy, ze dne 11. 8. 1994, čj. MHMP 70379/OVS 1176/1994,zamítajícímu jeho odvolání proti rozhodnutí Obvodního úřaduv Praze 2 ze dne 6. 6. 1994, čj. 606/4-2571/94. Tímto rozhodnutímbylo určeno, že podle ustanovení §13 písm. c) a §17 zákona č.40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství Českérepubliky, nelze stěžovateli vydat osvědčení o státním občanstvíČeské republiky.Stěžovatel uvádí, že věc byla již projednávána Ústavnímsoudem, který usnesením ze dne 25. 1. 1995, sp. zn. I. ÚS 2/95,řízení přerušil a postoupil plénu návrh na zrušení ustanovení §17 zákona č. 40/1993 Sb., který byl s touto ústavní stížnostíspojen. Nálezem ze dne 8. 11. 1995, sp. zn. Pl. ÚS 5/95, byl tentonávrh zamítnut. K tomu stěžovatel uvádí, že výklad pléna považujeza značně restriktivní a rozporný s ústavním pořádkem Českérepubliky, že jej však respektuje. Řízení o ústavní stížnosti pakpokračovalo před I. senátem Ústavního soudu, který nálezem ze dne30. 4. 1996, sp. zn. I. ÚS 2/95, napadený rozsudek Městského souduv Praze zrušil, a to z toho důvodu, že v řízení před soudem bylyporušeny zásady spravedlivého procesu vyplývající z čl. 38 odst.2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 14odst. 1 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech. Nazákladě tohoto nálezu Městský soud v Praze věc znovu projednal,tentokrát v ústním jednání, rozhodl však stejně, tj. žaloburozsudkem zamítl.Z rozsáhlé argumentace ústavní stížnosti jsou podstatnépředevším následující skutečnosti: Stěžovatel se narodil 8. 10.1941 v Praze. Jeho rodiče byli až do svého úmrtí československýmistátními občany, stejně jako stěžovatel, který pak od 1. 1. 1969byl též státním občanem České republiky. Československé ani českéstátní občanství až do zániku České a Slovenské FederativníRepubliky nikdy nepozbyl, takže od 1. 1. 1993 byl ve smyslu §1odst. 1 zákona č. 40/1993 Sb. pouze státním občanem ČR. Dne 30.6. 1993 učinil podle §3 zákona Národní rady Slovenské republikyč. 40/1993 Z.z. volbu, na základě které získal též státníobčanství slovenské. Jak stěžovatel připomíná, tento zákonSlovenské republiky rozlišuje získání státního občanství udělenímna základě žádosti (§7) a jeho získání volbou (§3).Jak stěžovatel dále uvádí, odmítl mu Obvodní úřad pro Prahu2 vydat osvědčení o státním občanství ČR přesto, že při podánížádosti tento orgán výslovně upozornil na to, že volbou provedenouna velvyslanectví SR dne 30. 6. 1993 projevil pouze vůli získattéž slovenské občanství, nikoli však vůli pozbýt občanství české.Tento jeho názor však nebyl správními orgány, později pak anisoudem, akceptován.Stěžovatel trvá na názoru, že napadený rozsudek je v rozporuse zákonem i Ústavou ČR. Podle jeho názoru je závěr o pozbytístátní příslušnosti ex lege na základě §17 zákona č. 40/1993 Sb.závěrem, který ignoruje ústavní princip obsažený v čl. 12 odst.2 Ústavy a který interpretuje platný zákon č. 40/1993 Sb.v rozporu s tímto článkem. Nesouhlasí s názorem Městského souduv Praze, že každý pozbývá státní občanství ČR, jestliže získá nazákladě své žádosti státní občanství jiného státu. Soud vycházelz názoru, že projev vůle nabýt cizí státní občanství v sobě nutněobsahuje i projev vůle směřující ke ztrátě občanství českého.Takový výklad považuje stěžovatel za nepřípustně extenzivnía nepřihlížející ke skutečnosti, že žádný právní předpis Českérepubliky ani její ústavní pořádek neobsahují princip zákazudvojího státního občanství a že toto naopak výslovně připouštějí.Občan, který projeví vůli získat i jinou státní příslušnost, máprávo spoléhat na to, že předpisy o nabývání a pozbývání občanstvíČR budou správně aplikovány. Za ústřední otázku považuje tedy to,jakou vůli ten, kdo podle právních předpisů jiného státu zvoliljeho občanství, skutečně projevil, a nikoli to, jakou vůli jehoprojevu podsouvá státní orgán, který zákon aplikuje. Připosuzování věci bylo povinností soudu vykládat zákon č. 40/1993Sb. v souladu s Ústavou jako normou vyšší právní sílya respektovat ústavní pokyn, který výslovně zakazuje odnětí státnípříslušnosti proti vůli dotčeného občana. Pro výklad projevu vůlepovažuje stěžovatel za analogicky použitelná obecná výkladovápravidla, která jsou uvedena v ustanovení §35 občanskéhozákoníku, na základě kterých dospívá k závěru, že jestliže Ústavanezakazuje dvojí nebo i víceré státní občanství, nelze projev vůlesměřující k získání státního občanství jiného státu ztotožňovats projevem vůle směřujícím ke ztrátě státního občanství ČR. Opačnývýklad přirovnává k praxi bývalého režimu, který např. emigracibez povolení vykládal jako implicitní projev vůle směřujícík opuštění majetku, který emigrant na území státu zanechal.Konečně pak, s odvoláním na jazykový (gramatický) výkladrozdílu mezi pojmy "zbavení" a "pozbytí" státního občanství, kterýpodal Ústavní soud ČR v již zmíněném nálezu sp. zn. Pl. ÚS 5/95 vevztahu k čl. 12Ústavy ČR, je stěžovatel názoru, že naprostostejná logika měla být použita i při výkladu §17 zákona č.40/1993 Sb., pokud jde o rozlišení pojmů "žádost" a "volba".Předpokladem pozbytí státního občanství ČR je podle citovanéhoustanovení zákona nabytí cizího státního občanství "na vlastnížádost". Stěžovatel uvádí, že takovou žádost nikdy nepodal, ač jizákon platný ve Slovenské republice upravuje, nýbrž provedl volbustátního občanství. Tuto volbu provedl vědomě a právě proto, ževěděl, že pozbytí státního občanství ČR je spojeno pouzes případem, kdy k získání jiné státní příslušnosti došlo nazákladě žádosti a byl proto přesvědčen, že takový následek u něhonehrozí.Ze všech výše uvedených důvodů je stěžovatel názoru, žepostupem orgánů státní moci došlo vůči němu k porušení právzaručených v čl. 36 odst. 1Listiny, v čl. 95 odst. 1 a v čl. 112odst. 1 Ústavy a v důsledku toho je krácen i v základnímpolitickém právu, které vyplývá z čl. 21Listiny. Tím je jakoúdajný cizinec diskriminován, což představuje porušení zásadyrovnosti vyjádřené v čl. 3 odst. 1Listiny, v čl. 14Úmluvyo ochraně lidských práv a základních svobod a v čl. 26Mezinárodního paktu o občanských a politických právech. Dovoláváse též nálezu Ústavního soudu ČR sp. zn. IV. ÚS 215/94.Vyjádření, které na výzvu Ústavního soudu podal předsedasenátu Městského soudu v Praze JUDr. L. L., se odvolává naodůvodnění rozsudku ze dne 22. 11. 1996. Soud nesdílí názor, že bystěžovatel byl zkrácen ve svých právech, neboť i když zákon č.40/1993 Sb. v §17 užívá pojem "žádost", není z tohoto možnédovozovat, že v případě volby státního občanství SR účinky spojenés nabytím cizího státního občanství nenastanou. Vzhledem kespecifickému způsobu nabývání státního občanství občanů Českérepubliky a Slovenské republiky po rozpadu České a SlovenskéFederativní Republiky se soudu jeví jako logický výklad zákona, ževolba státního občanství je stejným projevem vůle jako žádost a žetedy nastávají účinky stanovené v §17, tj. pozbytí státníhoobčanství ČR.Magistrát hl. m. Prahy se svého postavení vedlejšíhoúčastníka vzdal podle §28 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.,o Ústavním soudu.Ústavní soud se dále seznámil s obsahem spisu a s rozhodnutímÚstavního soudu sp. zn. I. ÚS 2/95, ze kterého vyplývá, že Ústavnísoud se v tomto rozhodnutí nezabýval hmotněprávní stránkou věcia že jeho zrušovací nález se opírá pouze o zjištění, že řízeníjako celek nebylo v souladu se zásadami spravedlivého procesu,zakotvenými v čl. 90 a 96 odst. 2Ústavy, v čl. 38 odst. 2Listinya v čl. 14 odst. 1 Mezinárodního paktu o občanských a politickýchprávech. K nálezu je připojeno odlišné stanovisko soudkyně JUDr.I. B., podle jejíhož názoru se nález měl vypořádat i s obsahemprojednávané věci. Byl-li stěžovatel jako občan zaniknuvší Českéa Slovenské Federativní Republiky nositelem československéhostátního občanství, které zastřešovalo i občanství slovenské, lzestěží konstatovat, že volbou podle zákona Národní rady SR č.40/1993 Z.z. nabyl cizí státní občanství.Podle čl. 89 odst. 2Ústavy jsou všechny orgány, tedy i senátÚstavního soudu, vázány nálezy Ústavního soudu. Přesto, žeexistují i jiné názory, mělo by být nesporné, že povaha nálezuÚstavního soudu je takového charakteru, že závazný není pouze jehovýrok, ale i právní názory a věty vyslovené v odůvodnění nálezu.S ohledem na tuto skutečnost byl tedy senát povinen při svémrozhodování respektovat nález pléna ÚS sp. zn. Pl. ÚS 5/95, ze dne8. 11. 1995. V tomto nálezu považuje Ústavní soud za podstatné, žek nabytí cizího státního občanství podle §17 zákona ČNR č.40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství Českérepubliky, dochází vlastním projevem vůle občana (žadatele) a žezákonným následkem takového projevu vůle je ztráta státníhoobčanství České republiky. Jestliže tedy občan projevil (projeví)vůli nabýt na vlastní žádost cizí státní občanství, musel (musí)si být vzhledem k jasnému a kategorickému znění napadenéhozákonného ustanovení vědom toho, že de lege lata pozbývá státníobčanství České republiky, jakmile získá státní občanství cizíhostátu. Pokud přesto takový úkol učinil (učiní), je povinen snášetprávní následky, které s tímto úkonem platné právo spojuje.Ustanovení §17 citovaného zákona není proto v rozporu anis článkem 3 odst. 1Listiny, s článkem 14Úmluvy o ochranělidských práv a základních svobod, s článkem 26 Mezinárodníhopaktu o občanských a politických právech. Jak se v uvedeném nálezudále konstatuje, vychází naše současná právní úprava ze zásadyjediného výlučného státního občanství, žádný právní předpis Českérepubliky ani její ústavní pořádek neobsahují princip umožňujícíexistenci dvojího státního občanství.Jádrem projednávané věci je tedy otázka, zda stěžovatel, kterývzhledem k ustanovení §1 odst. 1 zákona ČNR č. 40/1993 Sb.,o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky, byl kedni 1. 1. 1993 státním občanem České republiky, toto občanstvípozbyl provedenou volbou státního občanství Slovenské republiky zedne 30. 6. 1993. V tomto směru Ústavní soud doplnil řízenívýpovědí stěžovatele jako účastníka řízení, z níž zjistil, žeprohlášení o volbě státního občanství Slovenské republiky učinildne 30. 6. 1993 na velvyslanectví Slovenské republiky v Praze,a to vyplněním příslušného formuláře, který předal přítomnékonzulce s tím, že si chce současně ponechat i státní občanstvíČeské republiky. V tomto smyslu stěžovatel hovořil o zamýšlenémkroku již před 30. 6. 1993 s několika desítkami osob a po převzetíosvědčení o získání státního občanství Slovenské republiky,vydaného mu v tentýž den, i se zpravodajem ČTK. Jak dálestěžovatel uvedl, vedly jej k tomuto postupu tři důvody, a torovněž i to, že tuto právní cestu považoval za určitý precedenspro několik desítek tisíc etnických Čechů žijících na Slovensku.Městský soud v Praze při posuzování shora uvedené otázkynepovažoval za rozhodující to, jak stěžovatel svůj úkon provedl,ale tu skutečnost, že dobrovolně a projevem vlastní vůle získalobčanství jiného státu. Přitom to, že tento projev spojils výhradou, že si nepřeje ztratit občanství České republiky,nepovažoval z hlediska ustanovení §17 citovaného zákona za právněrelevantní. Ústavní soud má však za to, že tato argumentace bybyla zcela namístě a bylo by ji nejen možno, ale také nutnoakceptovat vzhledem k již uvedeným závěrům pléna Ústavního souduve věci sp. zn. Pl. ÚS 5/95 za předpokladu, že volbu státníhoobčanství lze podřadit pod případ nabytí cizího státního občanstvína vlastní žádost podle ustanovení §17 citovaného zákona. V tétosouvislosti však, podle názoru Ústavního soudu, nelze pominout, žezákon ČNR č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státníhoobčanství České republiky, oba tyto instituty důsledně rozlišuje,a to opodstatněně, neboť volba je svou povahou jednostrannýmaktem, zatímco žádost předpokládá konsenzus druhé strany. Jakkolitedy na jedné straně o obsahovém významu pojmu volba lze mít stěžípochybnosti, jsou na druhé straně účinky pozbývání státníhoobčanství podle ustanovení §13 citovaného zákona spojovány pouzes prohlášením (§16) a nabytím státního občanství (§17). Podleposléze uvedeného ustanovení je podmínkou pozbytí státníhoobčanství České republiky naplnění skutkové podstatypředpokládající nabytí cizího státního občanství "na vlastnížádost". Zákon ČNR č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státníhoobčanství České republiky, obsahuje sice i část třetí, týkající sezvláštních ustanovení o státním občanství České republikyv souvislosti se zánikem České a Slovenské Federativní Republiky,žádné z těchto ustanovení však neupravuje volbu státního občanstvístátním občanem České republiky, a proto ani právní účinky takovévolby. Možnost takové volby je upravena pouze v zákoně Národnírady Slovenské republiky č. 40/1993 Z.z. tak, že ji může učinitiosoba, která byla ke dni 31. 12. 1992 státním občanem Českéa Slovenské Federativní Republiky a není přitom státním občanemSlovenské republiky (§3 odst. 1). Právě v této souvislosti třebazdůraznit, že státní občanství je právním statusem, se kterýmprávní řád spojuje zvláštní práva a povinnosti. Proto také všechnyakty, jimiž jednotlivec má či může pozbýt státní občanství Českérepubliky, musí být nutně podmíněny jeho souhlasným projevem vůle.O takový souhlasný a jednoznačný projev vůle však ve stěžovatelověpřípadě nepochybně nejde, a to tím spíše, že stěžovatel jej učinilv situaci, kdy zákon ČNR č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývánístátního občanství České republiky, postrádá, jak již bylouvedeno, ustanovení týkající se volby státního občanství státnímobčanem ČR a jejích právních účinků, tedy ustanovení nezbytné propředvídatelnost a seznatelnost následků takového právního úkonu,a tím nezbytné právě v zájmu právní jistoty. Ústavní soud sdílív tomto směru stanovisko naší právní teorie, že jedním zezákladních znaků a předpokladů právního státu a zároveň právníjistoty, jako jednoho z jeho atributů, je takové uspořádání státu,v němž každý, fyzická osoba i osoba právnická, může mít důvěruv právo. Podstata právní jistoty spočívá tedy v tom, že každý můžespoléhat na to, že mu stát poskytne efektivní ochranu v jehoprávech, že mu státní moc dopomůže k realizaci jeho subjektivníhopráva, bude-li mu v tom někdo neprávem bránit, a zároveň spoléhatna to, že ho stát postihne zákonem předvídanou, a žádnou jinou nežpředvídanou, sankcí za to, že porušil právní předpis, a konečně nato, že ho nepostihne sankcí, jestliže právní předpis neporušil.V uvedeném tkví důvod, proč prvním předpokladem jistoty v oblastiaplikace práva je seznatelnost právní normy, resp. seznatelnostprávního stavu a předvídatelnost právního rozhodnutí (viz ViktorKnapp: Teorie práva, C. H. Beck, Praha 1995, str. 205 a násl.).Dospěl-li tedy Městský soud v Praze k opačnému závěru, a topomocí aplikace ustanovení §17 citovaného zákona, jenž podlenázoru Ústavního soudu na projednávanou věc nedopadá, je tentojeho závěr v extrémním rozporu se skutečným projevem stěžovatelovyvůle, jakož i s již konstatovaným nedostatkem právní úpravy volbystátního občanství státním občanem České republiky v zákoně ČNR č.40/1993 Sb. a jejích právních účinků, kterýžto nedostatek činív projednávané věci irelevantními další otázky, a to např.i otázku případného dalšího stěžovatelova státního občanství.Vzhledem k uvedeným zjištěním a závěrům má proto Ústavní soudza to, že stěžovatel státní občanství České republiky prohlášenímze dne 30. 6. 1993 nepozbyl, takže nebyla-li mu poskytnuta ochranaproti postupu správních orgánů, odmítajících mu vydat osvědčenío státním občanství České republiky, porušil Městský soud v Prazetímto postupem jeho ústavně zaručené právo zakotvené v článku 90Ústavy ČR, jakož i článku 36 odst. 1Listiny.Ústavní soud proto z uvedených důvodů podle ustanovení §82odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, návrhu ústavnístížnosti vyhověl a napadené rozhodnutí podle ustanovení §82odst. 3 písm. a) citovaného zákona zrušil.Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.V Brně dne 5. května 1997ODLIŠNÉ STANOVISKOsoudce JUDr. P. V., podané podle §22 zákona č. 182/1993 Sb. vevěci ústavní stížnosti Ing. P. U.Podle mého názoru měla být ústavní stížnost zamítnuta, a toz těchto důvodů:Podle čl. 89 odst. 2Ústavy jsou všechny orgány, tedy i senátÚstavního soudu, vázány nálezy Ústavního soudu. Přesto, žeexistují i jiné názory, mělo by být nesporné, že povaha nálezuÚstavního soudu je takového charakteru, že závazný není pouze jehovýrok, ale i právní názory a věty vyslovené v odůvodnění nálezu.S ohledem na tuto skutečnost je tedy senát povinen při svémrozhodování respektovat nález pléna ÚS, sp. zn. Pl. ÚS 5/95, zedne 8. 11. 1995, podle kterého nelze jako porušení čl. 12 odst.2 Ústavy kvalifikovat takovou zákonnou úpravu, která předpokládá,že občan, který na základě vlastní iniciativy získal občanstvíjiného státu, pozbude své původní občanství. Plénum Ústavníhosoudu rovněž vyložilo důvody, pro které nepovažuje za totožnépojmy "zbavení" a "pozbytí" státního občanství. Stejně tak jesenát vázán názorem pléna, že nelze akceptovat kategorickéa obecně formulované tvrzení stěžovatele, že žádný právní předpisČR ani její ústavní pořádek neobsahují zákaz dvojího státníhoobčanství, ale že je naopak připouštějí. Plénum naopakkonstatovalo, že způsob pozbytí státního občanství, který jeobsažen v §17 zákona č. 40/1993 Sb., vyplývá právě ze zásadyjediného výlučného státního občanství, na kterém je tento zákonvybudován. Současně Ústavní soud konstatoval, že existující právníúprava zániku státního občanství ČR je v plném souladus tendencemi současné moderní demokratické Evropy i s právníúpravou v řadě jiných zemí, zejména pak v těch, které ratifikovalyDohodu o omezení případů několikanásobné státní příslušnostia o službě v ozbrojených silách v případě několikanásobné státnípříslušnosti ze dne 6. 5. 1963.Další významnou skutečností je, že v souvislosti s ukončenímexistence ČSFR nebyla mezi nástupnickými státy uzavřena žádnásmlouva řešící otázky státního občanství. Z tohoto důvodu nelzepatrně při hledání spravedlivého rozhodnutí vycházet jen z právníúpravy české, ale i ze zákona o státním občanství Slovenskérepubliky č. 40/1993 Z.z., jakož i ze vzájemných souvislostí obouúprav, a na základě tohoto zhodnocení odpovědět na otázku, zdanabytí státního občanství Slovenské republiky podle §3 cit.zákona NR SR, tedy volbou, je další výjimkou z principu jedinéhostátního občanství, ze kterého vychází právní úprava ČR. Přitomnelze pominout skutečnost, že zákon ČNR č. 40/1993 Sb. byl vydán29. 12. 1992 a nabyl účinnosti 1. 1. 1993, zatímco zákon NR SR č.40/1993 Z.z. byl vydán až 19. 1. 1993 a účinnosti nabyl 15. 2.1993.Jak Ústavní soud zdůraznil v již několika svých rozhodnutích,je třeba při výkladu a aplikaci právních předpisů vycházetz jejich účelu a smyslu, přičemž účel a smysl nelze hledat jen veslovech a větách, tedy jen v pozitivním právu. V právním předpisuvždy jsou nutně obsaženy i právní principy uznávané demokratickýmiprávními státy. Z dostupných srovnávacích studií vyplývá, že jakoprincipy, které jsou v souladu se základními lidskými právya svobodami, je především uznáváno, že:- nikdo nesmí být svévolně zbaven svého státního občanství,- dobrovolné nabytí jiného státního občanství může být důvodem,který zákonodárství suverénního státu spojuje s pozbytímobčanství dosavadního,- při udělování státního občanství lze vyžadovat, aby se žadatelézřekli státního občanství jiného (dosavadního),- státní občanství nelze ztratit, jestliže by to vedlo ke stavubez státní příslušnosti.Mezinárodní právo veřejné považuje institut státníhoobčanství za vztah trvalý, který odlišuje skutečné obyvatelstvostátu od osob, které žijí na daném území přechodně (cizinci), byťpřípadně i dlouhodobě. Trvalý pobyt na území státu bývá protojednou z podmínek pro udělení občanství nebo alespoň argumentem kezpochybnění mezinárodních důsledků jiného občanství některéhoobyvatele státu. Státní občanství je tedy jedním z kompetenčníchtitulů státu.S přihlédnutím k těmto principům a východiskům je tedy třebaposoudit následující fakta:Oba nástupnické státy zakotvily do svých zákonů o státnímobčanství zvláštní ustanovení, která se týkají občanů bývalé ČSFR,resp. která obsahují pravidla pro řešení situací v souvislostis rozdělením ČSFR. Zákon slovenský v již citovaném §3, podnadpisem "volba státního občanství Slovenské republiky" umožnilvšem osobám, které byly k 31. 12. 1992 státními občany ČSFR, avšaknebyly státními občany SR, aby si zvolily státní občanství SR.Volbu bylo možné vykonat do 31. 12. 1993. Žádné jiné podmínky, nežnáležitosti písemného vyhlášení, zákon nestanovil (zejména tedynevyžadoval pobyt na území SR, což je s ohledem na výše zmíněnémezinárodněprávní pojetí státního občanství postup poněkudneobvyklý). Zákon ČNR č. 40/1993 Sb. v §1 vymezil, koho považujeza občana nově vzniklé ČR. Ve zvláštních ustanoveních §18 a 19pak umožnil, aby toto občanství získali i občané SR, a to volbou.Zákon tedy upravil volbu pouze jako způsob vstupu dostátoobčanského svazku, nezná však volbu jako způsob vystoupeníz tohoto svazku. Zákon však současně stanovil podmínky, zejménanepřetržitý trvalý pobyt na území ČR po dobu dvou let, propuštěníze státního svazku SR (s výjimkou některých případů) a podmínkutzv. beztrestnosti. Ústavnost těchto podmínek byla Ústavním soudemČR posuzována k návrhu skupiny poslanců, neústavnost však většinoupléna shledána nebyla (nález Pl. ÚS 9/94). Novelou č. 139/1996 Sb.pak byly tyto podmínky částečně zmírněny. Česká právní úprava tedyvychází z uznávaných mezinárodních principů, podmínky však jsou,resp. byly, vůči bývalým občanům ČSFR na hranici ústavnosti (dlemého soudu za ní - viz separátní vótum k cit. plenárnímu nálezu).Podle §13 písm. c) zákona č. 40/1993 Sb. se státní občanstvíČR pozbývá nabytím cizího státního občanství (v závorce odkaz na§17), s výjimkou případů, kdy k nabytí cizího státního občanstvídojde v souvislosti s uzavřením manželství nebo narozením dítěte.V §17 se pak tento text (z legislativního hlediska poněkudnelogicky) vlastně opakuje s tím, že se zde stanoví okamžikpozbytí státního občanství ČR, který nastává tehdy, kdy někdo navlastní žádost nabyl cizí státní občanství. Pokud budemerespektovat výše zmíněnou zásadu, tj. že smysl a obsah právníhopředpisu nelze hledat jen v jednotlivých slovech a větách, alei ve vzájemných souvislostech a s přihlédnutím k obecně uznávanýmprávním principům, jeví se být výklad §17, který zaujal Městskýsoud v Praze, jako ústavně konformní, resp. rozhodně není výklademextrémním, který by opravňoval Ústavní soud ke zrušení rozhodnutí.Obecný soud totiž nepovažoval za rozhodující to, jak stěžovatelsvůj úkon provedl, ale tu skutečnost, že dobrovolně a projevemvlastní vůle získal občanství jiného státu. Přitom to, že tentoprojev spojil s výhradou, že si nepřeje ztratit občanství ČR,nepovažoval za právně relevantní. Pro tento výklad daleko spíšesvědčí celá koncepce zákona, neboť by postrádalo logiku, aby najedné straně bylo od těch občanů SR, kteří si chtěli zvolitobčanství ČR, požadováno vzdání se občanství SR, na druhé straněby však volba obrácená měla za následek ex lege vznik dvojíhostátního občanství. Jestliže se Česká republika deklarujev preambuli Ústavy jako stát založený na principu občanském,a nikoli národním, pak princip jediného státního občanství jei z tohoto pohledu zcela logický. Oproti této logice všakvětšinové stanovisko připouští, že pokud by každý občan postupovaltak jako stěžovatel, skládala by se ČR z deseti miliónů bipolitů,případně by na území nových suverénních států převažovali občané"česko-slovenští".Pokud jde o gramatický výklad, je význam slova volba naprostojednoznačný (volbou se podle Slovníku spisovného jazyka českéhorozumí rozhodování pro jednu z několika možností, případněvýsledek tohoto rozhodnutí).Také výklad historický hovoří pro výše uvedené chápání pojmuvolby, neboť zcela stejně byla volba koncipována v zákoně ČNR č.39/1969 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství ČR,v mezinárodních smlouvách o zamezení či úpravě dvojího státníhoobčanství (např. Úmluva mezi ČSSR a PLR publikována pod č.71/1966 Sb.), jakož i v ústavním zákoně č. 236/1920 Sb., kterýřešil tzv. opční právo v souvislostech s rozpademRakouska-Uherska. Volba upravená zákony ČR i SR se tedy jeví býtzcela zřetelně opcí, tedy zákonným oprávněním občanů území, nakterém došlo ke změně státní svrchovanosti, zvolit si meziobčanstvím nových států (byť v případě občanství ČR se značnýmomezením). V praxi ani teorii nebylo nikdy pochyb o tom, že optantvolí mezi státním občanstvím více států (buď volí občanství jiné,nebo jinou příslušnost odmítá). Nejde tedy o kumulaci občanství,ale o výběr. Volbu (opci) je tedy zřejmě nutné považovat nejen zazpůsob nabytí státního občanství, ale i za specifický způsob jehopozbytí.Z výše uvedeného je zřejmé, že gramatický, logickýi historický výklad daleko více podporuje názor, že volba jejednostranným aktem výběru jedné možnosti ze dvou (nebo více).Kromě toho nelze abstrahovat ani od faktu, že občanství by mělobýt právním svazkem, jehož základem je skutečné spojení existence,zájmů a pocitů, spolu s existencí vzájemných práv a povinností(jak definoval Mezinárodní soudní dvůr ve věci Nottebohm v roce1955). Státní občanství je právním svazkem, jehož základem jesociální spojení a solidarita zájmů. Vůle nabýt občanství by tedyměla být i vůlí být trvale spjat s územím, na kterém člověkzpravidla trvale sídlí, a tudíž i vztahem k legální státní moci,která jej ovládá. Jinak řečeno, státní občanství by mělo býtpoutem, nikoli gestem.Ze všech výše uvedených důvodů proto zastávám názor, žeústavní stížnost měla být zamítnuta.V Brně dne 5. května 1997
Odlišné stanovisko:soudce JUDr. P. V., podané podle §22 zákona č. 182/1993 Sb.ve věci ústavní stížnosti Ing. P. U. Podle mého názoru měla být ústavní stížnost zamítnuta, a to z těchto důvodů:Podle čl. 89 odst. 2 Ústavy jsou všechny orgány, tedy i senát Ústavního soudu, vázány nálezy Ústavního soudu. Přesto, že existují i jiné názory, mělo by být nesporné, že povaha nálezu Ústavního soudu je takového charakteru, že závazný není pouze jeho výrok, ale i právní názory a věty vyslovené v odůvodnění nálezu. S ohledem na tuto skutečnost je tedy senát povinen při svém rozhodování respektovat nález pléna ÚS, sp. zn. Pl. ÚS 5/95, ze dne 8. 11. 1995, podle kterého nelze jako porušení čl. 12 odst. 2 Ústavy kvalifikovat takovou zákonnou úpravu, která předpokládá, že občan, který na základě vlastní iniciativy získal občanství jiného státu, pozbude své původní občanství. Plénum Ústavního soudu rovněž vyložilo důvody, pro které nepovažuje za totožné pojmy "zbavení" a "pozbytí" státního občanství. Stejně tak je senát vázán názorem pléna, že nelze akceptovat kategorické a obecně formulované tvrzení stěžovatele, že žádný právní předpis ČR ani její ústavní pořádek neobsahují zákaz dvojího státního občanství, ale že je naopak připouštějí. Plénum naopak konstatovalo, že způsob pozbytí státního občanství, který je obsažen v §17 zákona č. 40/1993 Sb., vyplývá právě ze zásady jediného výlučného státního občanství, na kterém je tento zákon vybudován. Současně Ústavní soud konstatoval, že existující právní úprava zániku státního občanství ČR je v plném souladu s tendencemi současné moderní demokratické Evropy i s právní úpravou v řadě jiných zemí, zejména pak v těch, které ratifikovaly Dohodu o omezení případů několikanásobné státní příslušnosti a o službě v ozbrojených silách v případě několikanásobné státní příslušnosti ze dne 6. 5. 1963.Další významnou skutečností je, že v souvislosti s ukončením existence ČSFR nebyla mezi nástupnickými státy uzavřena žádná smlouva řešící otázky státního občanství. Z tohoto důvodu nelze patrně při hledání spravedlivého rozhodnutí vycházet jen z právní úpravy české, ale i ze zákona o státním občanství Slovenské republiky č. 40/1993 Z.z., jakož i ze vzájemných souvislostí obou úprav, a na základě tohoto zhodnocení odpovědět na otázku, zda nabytí státního občanství Slovenské republiky podle §3 cit. zákona NR SR, tedy volbou, je další výjimkou z principu jediného státního občanství, ze kterého vychází právní úprava ČR. Přitom nelze pominout skutečnost, že zákon ČNR č. 40/1993 Sb. byl vydán 29. 12. 1992 a nabyl účinnosti 1. 1. 1993, zatímco zákon NR SR č. 40/1993 Z.z. byl vydán až 19. 1. 1993 a účinnosti nabyl 15. 2. 1993.Jak Ústavní soud zdůraznil v již několika svých rozhodnutích, je třeba při výkladu a aplikaci právních předpisů vycházet z jejich účelu a smyslu, přičemž účel a smysl nelze hledat jen ve slovech a větách, tedy jen v pozitivním právu. V právním předpisu vždy jsou nutně obsaženy i právní principy uznávané demokratickými právními státy. Z dostupných srovnávacích studií vyplývá, že jako principy, které jsou v souladu se základními lidskými právy a svobodami, je především uznáváno, že: - nikdo nesmí být svévolně zbaven svého státního občanství,- dobrovolné nabytí jiného státního občanství může být důvodem, který zákonodárství suverénního státu spojuje s pozbytím občanství dosavadního,- při udělování státního občanství lze vyžadovat, aby se žadatelé zřekli státního občanství jiného (dosavadního),- státní občanství nelze ztratit, jestliže by to vedlo ke stavu bez státní příslušnosti.Mezinárodní právo veřejné považuje institut státního občanství za vztah trvalý, který odlišuje skutečné obyvatelstvo státu od osob, které žijí na daném území přechodně (cizinci), byť případně i dlouhodobě. Trvalý pobyt na území státu bývá proto jednou z podmínek pro udělení občanství nebo alespoň argumentem ke zpochybnění mezinárodních důsledků jiného občanství některého obyvatele státu. Státní občanství je tedy jedním z kompetenčních titulů státu.S přihlédnutím k těmto principům a východiskům je tedy třeba posoudit následující fakta:Oba nástupnické státy zakotvily do svých zákonů o státním občanství zvláštní ustanovení, která se týkají občanů bývalé ČSFR, resp. která obsahují pravidla pro řešení situací v souvislosti s rozdělením ČSFR. Zákon slovenský v již citovaném §3, pod nadpisem "volba státního občanství Slovenské republiky" umožnil všem osobám, které byly k 31. 12. 1992 státními občany ČSFR, avšak nebyly státními občany SR, aby si zvolily státní občanství SR. Volbu bylo možné vykonat do 31. 12. 1993. Žádné jiné podmínky, než náležitosti písemného vyhlášení, zákon nestanovil (zejména tedy nevyžadoval pobyt na území SR, což je s ohledem na výše zmíněné mezinárodněprávní pojetí státního občanství postup poněkud neobvyklý). Zákon ČNR č. 40/1993 Sb. v §1 vymezil, koho považuje za občana nově vzniklé ČR. Ve zvláštních ustanoveních §18 a 19 pak umožnil, aby toto občanství získali i občané SR, a to volbou. Zákon tedy upravil volbu pouze jako způsob vstupu do státoobčanského svazku, nezná však volbu jako způsob vystoupení z tohoto svazku. Zákon však současně stanovil podmínky, zejména nepřetržitý trvalý pobyt na území ČR po dobu dvou let, propuštění ze státního svazku SR (s výjimkou některých případů) a podmínku tzv. beztrestnosti. Ústavnost těchto podmínek byla Ústavním soudem ČR posuzována k návrhu skupiny poslanců, neústavnost však většinou pléna shledána nebyla (nález Pl. ÚS 9/94). Novelou č. 139/1996 Sb. pak byly tyto podmínky částečně zmírněny. Česká právní úprava tedy vychází z uznávaných mezinárodních principů, podmínky však jsou, resp. byly, vůči bývalým občanům ČSFR na hranici ústavnosti (dle mého soudu za ní - viz separátní vótum k cit. plenárnímu nálezu).Podle §13 písm. c) zákona č. 40/1993 Sb. se státní občanství ČR pozbývá nabytím cizího státního občanství (v závorce odkaz na §17), s výjimkou případů, kdy k nabytí cizího státního občanství dojde v souvislosti s uzavřením manželství nebo narozením dítěte. V §17 se pak tento text (z legislativního hlediska poněkud nelogicky) vlastně opakuje s tím, že se zde stanoví okamžik pozbytí státního občanství ČR, který nastává tehdy, kdy někdo na vlastní žádost nabyl cizí státní občanství. Pokud budeme respektovat výše zmíněnou zásadu, tj. že smysl a obsah právního předpisu nelze hledat jen v jednotlivých slovech a větách, ale i ve vzájemných souvislostech a s přihlédnutím k obecně uznávaným právním principům, jeví se být výklad §17, který zaujal Městský soud v Praze, jako ústavně konformní, resp. rozhodně není výkladem extrémním, který by opravňoval Ústavní soud ke zrušení rozhodnutí. Obecný soud totiž nepovažoval za rozhodující to, jak stěžovatel svůj úkon provedl, ale tu skutečnost, že dobrovolně a projevem vlastní vůle získal občanství jiného státu. Přitom to, že tento projev spojil s výhradou, že si nepřeje ztratit občanství ČR, nepovažoval za právně relevantní. Pro tento výklad daleko spíše svědčí celá koncepce zákona, neboť by postrádalo logiku, aby na jedné straně bylo od těch občanů SR, kteří si chtěli zvolit občanství ČR, požadováno vzdání se občanství SR, na druhé straně by však volba obrácená měla za následek ex lege vznik dvojího státního občanství. Jestliže se Česká republika deklaruje v preambuli Ústavy jako stát založený na principu občanském, a nikoli národním, pak princip jediného státního občanství je i z tohoto pohledu zcela logický. Oproti této logice však většinové stanovisko připouští, že pokud by každý občan postupoval tak jako stěžovatel, skládala by se ČR z deseti miliónů bipolitů, případně by na území nových suverénních států převažovali občané "česko-slovenští".Pokud jde o gramatický výklad, je význam slova volba naprosto jednoznačný (volbou se podle Slovníku spisovného jazyka českého rozumí rozhodování pro jednu z několika možností, případně výsledek tohoto rozhodnutí). Také výklad historický hovoří pro výše uvedené chápání pojmu volby, neboť zcela stejně byla volba koncipována v zákoně ČNR č. 39/1969 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství ČR, v mezinárodních smlouvách o zamezení či úpravě dvojího státního občanství (např. Úmluva mezi ČSSR a PLR publikována pod č. 71/1966 Sb.), jakož i v ústavním zákoně č. 236/1920 Sb., který řešil tzv. opční právo v souvislostech s rozpadem Rakouska-Uherska. Volba upravená zákony ČR i SR se tedy jeví být zcela zřetelně opcí, tedy zákonným oprávněním občanů území, na kterém došlo ke změně státní svrchovanosti, zvolit si mezi občanstvím nových států (byť v případě občanství ČR se značným omezením). V praxi ani teorii nebylo nikdy pochyb o tom, že optant volí mezi státním občanstvím více států (buď volí občanství jiné, nebo jinou příslušnost odmítá). Nejde tedy o kumulaci občanství, ale o výběr. Volbu (opci) je tedy zřejmě nutné považovat nejen za způsob nabytí státního občanství, ale i za specifický způsob jeho pozbytí.Z výše uvedeného je zřejmé, že gramatický, logický i historický výklad daleko více podporuje názor, že volba je jednostranným aktem výběru jedné možnosti ze dvou (nebo více). Kromě toho nelze abstrahovat ani od faktu, že občanství by mělo být právním svazkem, jehož základem je skutečné spojení existence, zájmů a pocitů, spolu s existencí vzájemných práv a povinností (jak definoval Mezinárodní soudní dvůr ve věci Nottebohm v roce 1955). Státní občanství je právním svazkem, jehož základem je sociální spojení a solidarita zájmů. Vůle nabýt občanství by tedy měla být i vůlí být trvale spjat s územím, na kterém člověk zpravidla trvale sídlí, a tudíž i vztahem k legální státní moci, která jej ovládá. Jinak řečeno, státní občanství by mělo být poutem, nikoli gestem.Ze všech výše uvedených důvodů proto zastávám názor, že ústavní stížnost měla být zamítnuta. V Brně dne 5. května 1997
Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury
ECLI:CZ:US:1997:4.US.34.97
Název soudu
Ústavní soud České republiky
Spisová značka
IV. ÚS 34/97
Paralelní citace (Sbírka zákonů)
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)
N 49/8 SbNU 11
Populární název
K otázce pozbytí státního občanství České republiky (rozdíl mezi nabytím cizího státního občasntví na vlastní žádost a volbou)