infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUs6plusVyrok, infUsBrne, infUsKratkeRadky-212-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 15.09.1999, sp. zn. Pl. ÚS 13/99 [ nález / ČERMÁK / výz-2 ], paralelní citace: N 125/15 SbNU 191 [ 233/1999 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:Pl.US.13.99

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Platy soudců I - odejmutí tzv. dalšího platu za druhé pololetí roku 1998

Právní věta Jakkoli také ve sféře justice neusiluje ani demokratický stát o maximalistické programy, je na druhé straně povinen vytvářet institucionální předpoklady pro reálnou nezávislost soudů, pro stabilizaci jejich pozice jako, ve vztahu k legislativě a exekutivě, významného státotvorného, současně však i "polemického" prvku. Platí-li ve smyslu čl. 2 odst. 1 Listiny, že náš stát je založen na demokratických hodnotách, potom právě zde je třeba zdůraznit, že jednou z mimořádně významných hodnot je v tomto směru právě již konstatovaný princip soudcovské nezávislosti. Tento princip obsahuje v sobě celou řadu aspektů, jež ve svém úhrnu mají vytvořit předpoklady pro to, aby soudy mohly plnit své úkoly a povinnosti zejména v oblasti práv a svobod člověka a občana (čl. 1 Ústavy ČR). Lze považovat za přirozené, že některé z těchto aspektů mohou být i materiální povahy, i když i každý takový aspekt má přirozeně současně imateriální podtext. Tak je tomu i v oblasti poskytovaných náhrad, kde zákon č. 268/1998 Sb., o odejmutí dalšího platu za druhé pololetí 1998 představitelům státní moci a některých státních orgánů, soudcům, státním zástupcům a členům prezidia Komise pro cenné papíry, představuje podle názoru Ústavního soudu průlom do zmíněné "nezadatelnosti" práva soudců na nekrácení jim poskytovaných náhrad a více méně je tím kategorizuje jako "státní úředníky". Takový přístup zákonodárce, ostatně opětovný, i když se navenek může jevit jako morální gesto tváří v tvář současným společenským, zejména ekonomickým, poměrům, ve skutečnosti tedy jen devalvuje jednu ze základních demokratických hodnot, jakou soudcovská nezávislost představuje. Přihlašuje-li se naše Ústava i Listina k existenci hodnotového řádu, představujícího základní pilíř a svorník společnosti, potom i zákonodárce, stejně jako exekutiva, musí ve všech svých aktech respektovat jeho prioritu, a to dokonce i ve vztahu k etickému a právnímu normativnímu systému.

ECLI:CZ:US:1999:Pl.US.13.99
sp. zn. Pl. ÚS 13/99 Nález Ústavní soud rozhodl dne 15. září 1999 v plénu ve věci návrhu Obvodního soudu pro Prahu 4 na zrušení zákona č. 268/1998 Sb., o odejmutí dalšího platu za druhé pololetí roku 1998 představitelům státní moci a některých státních orgánů, soudcům, státním zástupcům a členům prezidia Komise pro cenné papíry, za účasti 1) Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, zastoupené jeho předsedou, 2) Senátu Parlamentu ČR, zastoupeného jeho místopředsedou, takto: V ustanovení §1 zákona č. 268/1998 Sb., o odejmutí dalšího platu za druhé pololetí roku 1998 představitelům státní moci a některých státních orgánů, soudcům, státním zástupcům a členům prezidia Komise pro cenné papíry se v textu "představitelům státní moci a některých státních orgánů1), soudcům2), státním zástupcům3) a členům prezidia Komise pro cenné papíry4) další plat5) za druhé pololetí roku 1998 nenáleží" zrušuje slovo "soudcům2)" dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů. V jeho zbývající části se návrh na zrušení zákona č. 268/1998 Sb. zamítá. Odůvodnění: Dne 27. května 1999 byl Ústavnímu soudu doručen návrh Obvodního soudu pro Prahu 4 na zrušení zákona č. 268/1998 Sb., o odejmutí dalšího platu za druhé pololetí roku 1998 představitelům státní moci a některých státních orgánů, soudcům, státním zástupcům a členům prezidia Komise pro cenné papíry. Ústavní soud - poté, co navrhovatel na základě jeho výzvy odstranil vady - shledal, že podání splňuje formální náležitosti návrhu na zrušení zákona, který je soud oprávněn podat v souvislostí se svojí rozhodovací činností podle čl. 95 odst. 2 ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava ČR, - (viz též §64 odst. 4 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu). Navrhovatel, za nějž jedná v souladu s ustanovením §30 odst. 3 zákona o Ústavním soudu předseda senátu, v návrhu uvedl, že dle jeho názoru není v zákonu č. 268/1998 Sb. respektován obecně uznávaný požadavek právního státu - zákaz retroaktivity. Dovolává se přitom ustanovení §4 odst. 2 zák. č. 236/1995 Sb., podle něhož náleží představiteli a soudci, o nichž to stanoví zákon, další plat, pokud v kalendářním pololetí skutečně vykonával funkci alespoň devadesát kalendářních dní. Podle zák. č. 268/1998 Sb. však tento další plat představitelům a soudcům nenáleží. Protože ke dni 5. 11. 1998, tj. ke dni účinnosti napadeného zákona (na tomto místě Ústavní soud poukazuje na omyl navrhovatele v určení dne účinnosti napadeného zákona, zákon nabyl účinnosti až 19. 11. 1998), již převážná část představitelů a soudců zákonné podmínky §4 odst. 2 zák. č. 236/1995 Sb. pro vznik nároku na další plat za druhé kalendářní pololetí roku 1998 splňovala a zák. č. 268/1998 Sb. zpětně tento nárok odňal, uplatnil se - dle navrhovatele - zákaz retroaktivity. Z tohoto důvodu, jakož i s poukazem na ducha Ústavy a ústavní principy právního státu, shledává navrhovatel rozpor zákona č. 268/1998 Sb. s čl. 1 Ústavy ČR a čl. 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). K návrhu na zrušení zákona se vyjádřil účastník řízení - Parlament ČR, a to prostřednictvím předsedů obou komor. Ve vyjádření Poslanecké sněmovny jsou akcentovány podmínky, po jejichž splnění náleží představiteli a soudci (obdobně také státnímu zástupci a členu prezidia Komise pro cenné papíry) další plat. Zákon č. 268/1998 Sb. právně relevantním způsobem stanovil, že splnění druhé podmínky nemá vliv na vznik nároku na další plat uvedenému okruhu subjektů (tato druhá podmínka nemohla být objektivně v době zveřejnění zákona č. 268/1998 Sb. splněna). Proto předseda Poslanecké sněmovny tvrdí, že zákon č. 268/1998 Sb. nepůsobí zpětně, neodnímá náležitosti, na které vznikl nárok v minulosti, nýbrž upravil právní poměry v budoucnu - stanovil, ještě před splněním obou podmínek nutných pro vznik nároku na další plat, že splnění těchto podmínek nepovede ke vzniku nároku na další plat. Z vyjádření Poslanecké sněmovny dále vyplývá, že napadený zákon byl schválen potřebnou většinou poslanců zákonodárného sboru, podepsán příslušnými ústavními činiteli a řádně vyhlášen ve Sbírce zákonů České republiky. Z těchto důvodů vyjádřil předseda Poslanecké sněmovny stanovisko, že zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že přijatý zákon je v souladu s Ústavou, ústavním pořádkem a naším právním řádem. Přesto ponechal na Ústavním soudu, aby v souvislosti s podaným návrhem posoudil ústavnost napadeného zákona a vydal příslušné rozhodnutí. Ve vyjádření Senátu se toliko popisuje průběh zákonodárného procesu v této komoře a vyjadřuje záměr Senátu při schvalování návrhu zákona. Návrh zákona o odejmutí dalšího platu schválil Senát jako svůj návrh a postoupil jej Poslanecké sněmovně k dalšímu projednání. Senát tímto návrhem sledoval dosažení toho, že jak zaměstnancům rozpočtové sféry, tak i představitelům státní moci, soudcům, státním zástupcům a členům prezidia Komise pro cenné papíry bude v roce 1998 náležet pouze jeden další plat navíc. Senát předpokládal, že zákon nabude účinnosti k takovému datu, aby jakékoliv pochybnosti o případné retroaktivitě byly vyloučeny. K obsahu podaného návrhu na zrušení uvedeného zákona se Senát nevyjádřil. Zákon č. 268/1998 Sb. byl Senátem iniciován jako jeho návrh, a to dne 17. července 1998 (při hlasování se ze 61 přítomných vyslovilo 45 pro přijetí návrhu a 4 byli proti). Poslanecká sněmovna návrh schválila 30.října 1998 (ze 184 přítomných poslanců pro návrh hlasovalo 174 poslanců a 1 byl proti). Dne 5. listopadu 1998 Senát pak využil svého práva a vyjádřil vůli návrhem zákona se nezabývat (pro tento postup hlasovalo z 57 přítomných 37 senátorů). Následně byl zákon podepsán příslušnými ústavními činiteli a řádně vyhlášen ve Sbírce zákonů dne 19. listopadu 1998, kdy také nabyl účinnosti. Z podaného návrhu a z vyžádaného spisu Obvodního soudu pro Prahu 4, sp. zn. 27 C 54/99, Ústavní soud zjistil, že dne 1. 3. 1999 byla Obvodnímu soudu pro Prahu 4 doručena žaloba, kterou se JUDr. N. Ž., soudkyně Vrchního soudu v Praze, domáhá vůči Českému státu - Vrchnímu soudu v Praze, zaplacení dalšího platu ve výši 40 000,- Kč s příslušenstvím (Ústavní soud zde ponechává stranou pozornosti nevhodně označeného žalovaného). Soud, aniž by nařídil jednání - v souladu s návrhem žalobkyně - řízení podle §109 odst. 1 písm. b) o. s. ř. přerušil, přičemž přerušení odůvodnil faktem, že dospěl k závěru o rozporu zákona č. 268/1998 Sb., jehož má být při řešení věci použito, s Ústavou ČR. Po právní moci usnesení o přerušení řízení podal u Ústavního soudu návrh na zrušení citovaného zákona (ve smyslu čl. 95 odst. 2 Ústavy ČR a §64 odst. 4 zákona o Ústavním soudu). Ústavní soud, jsa si vědom mimořádné závažnosti projednávané věci, rozhodl soustředit se na samotnou podstatu problému, kterou spatřuje v posouzení, zda napadený zákon je či není v rozporu s principem soudcovské nezávislosti zakotveným v čl. 82 odst. 1 Ústavy ČR. Jako demokratický právní stát, jak se Česká republika definuje v čl. 1 Ústavy ČR, považuje za zdroj veškeré státní moci lid (čl. 2 odst. 1 Ústavy ČR), nicméně s tím, že lid tuto státní moc vykonává prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní. Principem dělby státní moci navazuje tak naše Ústava na myšlenkovou tradici, kterou transparentním způsobem vyjádřil již Charles Montesquieu, institucionálně pak zejména na americkou revoluci, která zdůraznila, a také institucionalizovala, potřebu nezávislosti soudnictví. Jakkoli tedy ve sféře justice neusiluje ani demokratický stát o maximalistické programy, je na druhé straně povinen vytvářet institucionální předpoklady pro reálnou nezávislost soudů, pro stabilizaci jejich pozice jako, ve vztahu k legislativě a exekutivě, významného státotvorného, současně však i "polemického" prvku. Platí-li ve smyslu čl. 2 odst. 1 Listiny, že náš stát je založen na demokratických hodnotách, potom právě zde je třeba zdůraznit, že jednou z mimořádně významných hodnot je v tomto směru právě již konstatovaný princip soudcovské nezávislosti. Tento princip obsahuje v sobě celou řadu aspektů, jež ve svém úhrnu mají vytvořit předpoklady pro to, aby soudy mohly plnit své úkoly a povinnosti zejména v oblasti práv a svobod člověka a občana (čl. 1 Ústavy ČR). Lze považovat za přirozené, že některé z těchto aspektů mohou být i materiální povahy, i když i každý takový aspekt má přirozeně současně imateriální podtext. Tak je tomu i v oblasti poskytovaných náhrad, kde jako příklad se může jevit znění Ústavy USA obsažené v jejím čl. III oddíle 1: "Soudci Nejvyššího soudu i nižších soudů zůstávají ve svých funkcích doživotně, chovají-li se dobře; za svou službu dostávají ve stanovených termínech náhradu, která nesmí být během trvání jejich služby snížena." Zákon č. 268/1998 Sb., o odejmutí dalšího platu za druhé pololetí 1998 představitelům státní moci a některých státních orgánů, soudcům, státním zástupcům a členům prezidia Komise pro cenné papíry, představuje podle názoru Ústavního soudu průlom do zmíněné "nezadatelnosti" práva soudců na nekrácení jim poskytovaných náhrad a více méně je tím kategorizuje jako "státní úředníky". Takový přístup zákonodárce, ostatně opětovný, i když se navenek může jevit jako morální gesto tváří v tvář současným společenským, zejména ekonomickým, poměrům, ve skutečnosti tedy jen devalvuje jednu ze základních demokratických hodnot, jakou soudcovská nezávislost představuje. Přihlašuje-li se naše Ústava i Listina k existenci hodnotového řádu, představujícího základní pilíř a svorník společnosti, potom i zákonodárce, stejně jako exekutiva, musí ve všech svých aktech respektovat jeho prioritu, a to dokonce i ve vztahu k etickému a právnímu normativnímu systému. Také Ústavní soud má proto za to, že ustanovení §1 citovaného zákona tím, že odejímá plat také soudcům, je v rozporu s čl. 1 Ústavy ČR a čl. 2 odst. 1 Listiny. Principy, jejichž zohlednění vedlo Ústavní soud k takovému závěru, jsou natolik dominantní, že v jejich světle zčásti "vybledávají" další otázky související se zákazem retroaktivity a ochranou nabytých práv. Proto jen na okraj Ústavní soud v této souvislosti poukazuje na celou řadu svých rozhodnutí, např. Pl. ÚS 3/94 (ÚS, sv. 1, s. 279-291), Pl.. ÚS 12/94 (ÚS, sv. 3, s. 123-134), Pl. ÚS 9/95 (ÚS, sv. 5, s. 107-146), Pl. ÚS 21/96 (ÚS, sv. 7, s. 87-97), Pl. ÚS 33/96 (ÚS, sv. 8, s. 163-172), a nespatřuje žádný důvod pro změnu v těchto rozhodnutích obsažených stanovisek. Z ustanovení §4 odst. 2 zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců, ve znění pozdějších předpisů, totiž vyplývaly následující zákonné podmínky pro vznik práva na další plat za druhé pololetí 1998, a to jednak skutečný výkon funkce po dobu alespoň 90 kalendářních dnů v tomto pololetí, a dále trvání výkonu funkce představitele ke dni 30. listopadu 1998, resp. trvání pracovního vztahu soudce ke dni 31. prosince 1998. Právo na další plat by tedy vzniklo oprávněné osobě teprve splněním posléze uvedené podmínky, tj. nejdříve dne 30. listopadu 1998, což ve svých důsledcích znamená, že napadený zákon, nespojující žádné právní účinky s jakoukoli právní skutečností, nastavší před jeho účinností, nepůsobí retroaktivně, a protože ke dni jeho účinnosti, tj. k 19. 11. 1998, dosud žádné osobě nevzniklo subjektivní právo na další plat, nemohl ani zasáhnout do tzv. nabytých práv. Zrušované slovo "soudcům" odkazuje v ustanovení §1 zákona č. 268/1998 Sb. poznámkou 2 na ustanovení §1 písm. g) zákona č. 236/1995 Sb., znějící "soudce okresního, krajského a vrchního soudu, Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu (dále jen "soudce")". Soudci Ústavního soudu jsou vzhledem k poznámce 1 ustanovení §1 zákona č. 268/1998 Sb. zařazeni do kategorie "představitelů státní moci a některých státních orgánů" [§1 písm. a) - f) zákona č. 236/1995 Sb.]. Jakkoli Ústavní soud není součástí soustavy obecných soudů a jeho organizace, jakož i řízení před ním, jsou samostatně upraveny v článcích 83 - 89 Ústavy ČR a v zákoně č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, představuje rovněž moc soudní upravenou v hlavě čtvrté Ústavy ČR a také na jeho soudce se vztahuje čl. 82 odst. 1 Ústavy ČR zakotvující soudcovskou nezávislost. Ústavní soud, jsa si vědom obou těchto momentů, rozhodl se nicméně otázkou s tím spojenou se nezabývat, což znamená, že slovo "soudcům" bylo zrušeno ve smyslu a rozsahu poznámky 2 k ustanovení §1 zákona č. 268/1998 Sb. Ústavní soud proto z uvedených důvodů v ustanovení §1 zákona č. 268/1998 Sb., o odejmutí dalšího platu za druhé pololetí roku 1998 představitelům státní moci a některých státních orgánů, soudcům, státním zástupcům a členům prezidia Komise pro cenné papíry, se v textu "představitelům státní moci a některých státních orgánů1), soudcům2), státním zástupcům3) a členům prezidia Komise pro cenné papíry4) další plat5) za druhé pololetí roku 1998 nenáleží" podle ustanovení §70 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, slovo "soudcům2)" zrušil dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů, a to pro jeho rozpor s ustanovením čl. 1 Ústavy ČR, čl. 2 odst. 2 Listiny, zatímco v jeho zbývající části návrh na zrušení zákona č. 268/1998 Sb. podle ustanovení §70 odst. 2 citovaného zákona zamítl. Tento nález je vykonatelný dnem jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně 15. září 1999

Odlišné stanovisko č. 1 V návrhu ze dne 17. 5. 1999 se domáhá Obvodní soud pro Prahu 4 zrušení zákona č. 268/1998 Sb., o odejmutí dalšího platu za druhé pololetí 1998 představitelům státní moci a některých státních orgánů, soudcům, státním zástupcům a členům prezidia Komise pro cenné papíry. V důvodech odkazuje na spis žalobkyně JUDr. N. Ž. (soudkyně Vrchního soudu v Praze), která se domáhala výplaty 14. platu za rok 1998 ve výši 40 tis. Kč s příslušenstvím. Žaloba se opírá o tvrzení, že zákon č. 268/1998 Sb. je v rozporu s Ústavou ČR a Listinou základních práv a svobod tím, že je retroaktivní a porušuje princip nabytých práv. Obvodní soud pro Prahu 4 podle §109 odst. 1 písm. b) obč. soudního řádu řízení přerušil a předložil případ Ústavnímu soudu. V ústním přednesu v řízení před Ústavním soudem o tomto návrhu poukázal zástupce navrhovatele na rozpor napadeného zákona s duchem Ústavy a ústavními principy právního státu (čl. 1 Ústavy ČR, čl. 2 Listiny základních práv a svobod), aniž by blíže tato porušení specifikoval. Většinový názor nálezu Pl. ÚS 13/99 konstatoval, že napadený zákon není retroaktivní, protože ke dni jeho účinnosti (19. 11. 1998) mohla sice oprávněná osoba odpracovat 90 dnů v tomto pololetí, nebyla však naplněna další podmínka pro výplatu dalšího platu (setrvání ve funkci k 30. listopadu 1998 resp. trvání pracovního vztahu soudce k 31. prosinci 1998). Protože tedy právo na další plat nevzniklo, nemohla být dotčena ani tzv. nabytá práva. Protože zákon není ani retroaktivní ani nezasahuje do tzv. nabytých práv, není odejmutí 14. platu všem kategoriím pracovníků s výjimkou soudců obecných soudů protiústavní. Pokud jde o soudce (a namítaný rozpor s duchem Ústavy, s jejím čl. 2), soustředil se nález na posouzení, zda odejmutím 14. platu soudcům nedojde k porušení principu nezávislosti soudců (čl. 82 odst. 1 Ústavy ČR) a dochází - podle mého názoru - k rozporuplným závěrům. Kromě v nálezu zmiňovaného členění státní moci na moc zákonodárnou, výkonnou a soudní platí obecně přijímaný princip rovnosti všech občanů před zákonem. Spojování principu soudcovské nezávislosti s částí jejich materiálních nároků (požitků) vybočuje podle mého názoru z právních i etických zásad, na nichž je soudcovská nezávislost založena a může vzbuzovat - alespoň u části soudců - dehonestující pocity. O tom svědčí mj. i skutečnost, že ani žaloba soudkyně JUDr. N. Ž. ani návrh Obvodního soudu pro Prahu 4 odejmutí dalších platů nespojuje s otázkou nezávislosti soudců. Soudcovská nezávislost je charakterizována řadou ústavních garancí, k nimž patří jmenování do funkce bez časového omezení (čl. 93 Ústavy ČR), zákaz být proti své vůli odvolán nebo přeložen (čl. 82 odst. 2 Ústavy ČR) a pokud v této nezávislosti mají být uvažovány i materiální požitky nebo jejich část, pak jejich předsunutí na první a rozhodující znak v této hierarchii hodnot je těžko přijatelné. Odkaz na čl. III. oddíl 1 Ústavy USA, který se vztahuje na federální soudy, není navíc vzhledem k soustavě soudnictví USA případný. Názor obsažený v nálezu Pl. ÚS 13/99, podle něhož by odejmutí 14. platu soudcům jako všem ostatním kategoriím, na něž se napadený zákon vztahuje, znamenalo kategorizovat soudce jako "státní úředníky", je třeba konfrontovat se vznikem zákona č. 236/1995 Sb., jehož ustanovení o dalším platu napadený zákon č. 268/1998 Sb. novelizuje. Zákon č. 236/1995 Sb., předložený Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR jako poslanecká iniciativa (sněmovní tisk 1820), vycházel z návrhu vypracovaného Ministerstvem práce a sociálních věcí, který kategorii obecných soudů vůbec nezahrnoval. Ve snaze zrovnoprávnit odměňování činitelů moci zákonodárné, výkonné a soudní byl zákon rozšířen o kategorii soudců všech stupňů obecných soudů. Úmysl zákonodárce, aby se všechny tři státní moci řídily při odměňování stejnými principy, byl realizován propojením platového systému soudců s platovým systémem zaměstnanců státní správy (viz důvodová zpráva část všeobecná a §4 a 5 zákona). I když zahrnutí kategorie soudců mezi představitele státní moci a některých státních orgánů, státní zástupce a prezidium Komise pro cenné papíry je systémově pochybné a nese znaky toho, že bylo zahrnuto do zákona dodatečně, bylo zřejmým úmyslem zákonodárce uplatnit při odměňování všech představitelů státní moci stejné principy a vyjádřit tak jejich rovnost. Tato zásada rovnosti je nálezem Pl. ÚS 13/99 porušena. V této souvislosti nelze odmyslet ani úpravu výplat dalšího platu zaměstnancům orgánů státní správy, některých dalších orgánů a obcí, upravenou nařízením vlády č. 253/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů (§10a nařízení vlády), která obsahuje identickou úpravu pro nevyplacení dalšího platu za druhé pololetí kalendářního roku 1997 (§2 nařízení vlády č. 163/1997 Sb.), resp. snížení dalšího platu v obou pololetích r. 1998 a 1999 na polovinu (čl. II odst. 1 nař. vlády č. 353/1997 a č. 248/1998 Sb.). I tato úprava stejně jako změna ekonomických poměrů vyžadují komplexní posouzení ve vztahu k zákonu č. 236/1995 Sb. a jeho novelám. Podle mého názoru je nutno uvážit i samotnou otázku dalšího platu, který je přiznáván bez ohledu na výsledky práce za pouhou docházku, setrvání ve funkci nebo v pracovním poměru. Nález Pl. ÚS 13/99 z 15. 9. 1999 je však v rozporu i s rozhodovací činností samotného Ústavního soudu. Ten v usnesení pléna Pl. ÚS 5/98 ze dne 22. 4. 1999 konstatoval, že: "V právní praxi existuje skupina právních norem, k jejichž naplnění dochází v jednom okamžiku, přičemž u nich ani hypoteticky již v budoucnu nemůže vzniknout právní skutečnost, jež by vyvolala právní normou předvídané následky. Posuzování takovýchto případů, jež je svojí povahou posuzováním retroaktivním, přesahuje pravomoc Ústavního soudu a plně náleží, s vědomím ústavních omezení, do pravomoci demokratického zákonodárce." O takový druh právního předpisu se nepochybně jednalo i v případě napadeného zákona a bylo proto povinností nálezu se přinejmenším vypořádat s důvody, pro které tento svůj názor mění či opouští. Tím, že nebyly reflektovány ani vlastní závěry Ústavního soudu a byl porušen obecný princip rovnosti před zákonem, považuji nález Pl. ÚS 13/99 za rozporuplný a nemohu se s ním ztotožnit. JUDr. Z. K.
Odlišné stanovisko č. 2 S většinovým stanoviskem se shoduji v názoru, že zákon č. 268/1998 Sb. není zákonem retroaktivním, ani nevedl k zásahu do nabytých práv. K tomu však ještě dodávám, že označení zákona č. 268/1998 Sb. jako zákona o "odejmutí" dalšího platu považuji za nepřesné. Tento předpis totiž další plat neodejmul, protože ještě před vznikem subjektivního práva na jeho výplatu právně relevantně vyjádřil, že právo na tento plat ve druhém pololetí 1998 nevznikne. Dále nesouhlasím se závěry, že zákon č. 268/1998 Sb. odnětím možnosti vzniku práva soudců na výplatu tzv. 14. platu v roce 1998 je zásahem do soudcovské nezávislosti. Svůj názor opírám o následující důvody. Nezávislost soudce vidím především jako soubor předpokladů, z něhož jsou nejsilnějšími odborná úroveň a ty povahové vlastnosti soudce charakterizující ho jako integrovanou osobnost, zejména smysl pro odpovědnost a odvaha k hledání spravedlnosti v rámci právního státu. K nezávislosti rovněž nepopiratelně patří i dostatečné ekonomické zabezpečení a dostatečně dlouhý či doživotní mandát soudce. Platové otázky týkající se soudců nemohou být ponechány libovůli; soudce nesmí být postaven do pozice, že si " svoji mzdu" od toho , kdo mu ji určuje zákonem, musí zasloužit. Proto je kladen tak silný důraz na stálost soudcovy odměny v průběhu funkčního období, a proto některé státy mají ve svých ústavách zakotveno v tomto směru explicitní ustanovení, které přímo zakazuje snížit soudci v průběhu funkčního období jeho odměnu. Znění naší Ústavy v čl. 82 odst. 1 k soudcovské nezávislosti uvádí: "Soudci jsou při výkonu své funkce nezávislí. Jejich nestrannost nesmí nikdo ohrožovat". Základní otázka, kterou je nutno si položit, zní: je jednorázové odnětí možnosti získat další, tzv. 14. plat za druhé pololetí roku 1998 zásahem takové intenzity, aby byla ohrožena ochrana ústavního principu nezávislosti soudcovské moci? (to vše za situace, kdy soudcům byla jejich odměna v r. 1995 za trvání jejich mandátu zákonem č. 236/1995 Sb. podstatně zvýšena, minimálně na dvojnásobek). Další plat tak, jak je konstruován v §4 shora uvedeného zákona, je svým charakterem bonusem vypláceným jednou za pololetí k běžnému měsíčnímu příjmu soudců. Právo na jeho výplatu totiž nevzniká stejným způsobem jako právo na výplatu mzdy, avšak je vázáno na splnění speciálních, dodatečných podmínek. Vzhledem k tomu, že se v projednávaném případě jednalo pouze o jeden z dalších platů a záležitost jednorázovou nenamířenou diskriminačně pouze na soudce, ale zahrnující celou skupinu, které tato odměna ze zákona náležela, jsem nucena uzavřít svou úvahu tak, že se v posuzovaném případě nejednalo o situaci, která by vedla k ohrožení soudcovské nezávislosti v míře dosahující intenzity porušení ústavního principu obsaženého v čl. 82 odst. 1 Ústavy. V tomto názoru mě utvrzuje i skutečnost, že ani původní žalobkyně ani předseda senátu obecného soudu, který zákon jako retroaktivní a tím protiústavní předložil Ústavnímu soudu ke zrušení, ani slovem nenamítali, že zmíněný zákon ohrožuje jejich nezávislost. Svůj návrh odůvodnili pouze retroaktivitou a zásahem do nabytých práv. Z těchto všech důvodů proto zákon č. 268/1998 Sb. nepovažuji za protiústavní vůči žádné v něm uvedené skupině ani vůči soudcům, a proto by nikomu z nich nemělo příslušet právo na vyplacení dalšího platu za druhé pololetí r. 1998. S ohledem na svoje stanovisko jsem přesvědčena, že návrh na zrušení zákona č. 268/1998 Sb. měl být v celém rozsahu zamítnut. JUDr. I. J.
Odlišné stanovisko č. 3 Ústavní soud v posuzovaném případě neshledal porušení zákazu retroaktivity ani zásah do nabytých práv. Dochází k závěru, že právo na další plat podle zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců, ve znění pozdějších předpisů, vyplývá jen ze splnění zákonných podmínek, jimiž jsou skutečný výkon funkce po dobu alespoň devadesáti kalendářních dnů v předmětném pololetí a trvání výkonu funkce představitele ke dni zákonem stanovenému. Obě podmínky musí údajně nastoupit sukcesivně a právo na další plat by vzniklo oprávněné osobě až splněním druhé z nich. Uvedený závěr vychází z nesprávného předpokladu, neboť §30 citovaného zákona v odst. 3 stanoví, že soudci náleží, s výjimkou předsedy Nejvyššího soudu a předsedy Nejvyššího správního soudu, další plat. Tím je jednoznačně zákonem stanoven právní nárok soudce a výše citované podmínky uvedené v čl. 4 odst. 2 tohoto zákona jen stanoví nevyplacení nároku, dojde-li k tomu, že skončí výkon jeho funkce v průběhu příslušného pololetí. Zákaz retroaktivity či zásahu do nabytých práv měl být proto brán za základ rozhodnutí a zákon č. 268/1998, kterým byl změněn zákon č. 236/1995 Sb., protože stanovil, že dotčeným představitelům státní moci a některých státních orgánů další plat (za druhé pololetí roku 1998) nenáleží, měl být zrušen. Analogické ustanovení, jaké je uvedeno výše v §30 odst. 3, vyplývá pro ostatní představitele z §8 odst. 2 (poslanci), §11 odst. 2 (členové vlády), §17 odst. 2 (Ústavní soud), §20 odst. 2 (NKÚ), §25 odst. 2 (BIS). JUDr. V. P.
Odlišné stanovisko č. 4 Kvalifikovaná většina pléna Ústavního soudu přijala ve věci návrhu na zrušení zákona č. 268/1998 Sb., o odejmutí dalšího platu za druhé pololetí roku 1998 představitelům státní moci a některých státních orgánů, soudcům, státním zástupcům a členům prezidia Komise pro cenné papíry, nález, v jehož první části rozhodla, že v §1 zákona se v textu "Představitelům státní moci a některých státních orgánů, 1) soudcům, 2) státním zástupcům 3) a členům prezidia Komise pro cenné papíry 4) další plat 5) za druhé pololetí roku 1998 nenáleží" zrušuje slovo "soudcům 2)" dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů. K tomuto výroku zaujímám podle §14 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, odlišné stanovisko. Jak žalobkyně v návrhu na zahájení občanskoprávního řízení, tak předseda senátu Obvodního soudu pro Prahu 4 v předkládací zprávě Ústavnímu soudu podle čl. 95 odst. 2 Ústavy, shodně uvedli, že zákon o odejmutí dalšího platu má zpětnou účinnost, což je podle ústavního pořádku České republiky jako demokratického právního státu, zejména čl. 1 Ústavy, nepřípustné, neboť dochází ke zpochybnění právní jistoty a důvěry občanů v právo. S názorem pléna, které zákon č. 268/1998 Sb. neshledalo retroaktivním, neboť v den, kdy nabyl účinnosti, ještě nenastal jeden (druhý ze dvou) předpokladů podmiňujících vznik nároku na další plat za druhé pololetí roku 1998 a konstatovalo, že přijetím zákona nebylo poživatelům platu a dalších náležitostí odňato již nabyté právo, souhlasím. Nenamítám nic ani proti tomu, že Ústavní soud posuzoval věc i z jiných hledisek než která uplatnil navrhovatel neboť odůvodněním návrhu není Ústavní soud vázán. Se závěrem, že Parlament porušil princip nezávislosti soudců a že zákon č. 268/1998 Sb. je v rozporu s čl. 1 Ústavy a čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, se však neztotožňuji a zastávám opačný názor. Soudcovská nezávislost je v čl. 82 odst. 1 větě první Ústavy formulována těmito slovy: "Soudci jsou při výkonu své funkce nezávislí". Dikce Ústavy podle mého mínění svědčí jednoznačně o tom, že podstata této zásady spočívá v tom, že soudce je nezávislý při rozhodovací činnosti, při nalézání a výkonu spravedlnosti, na jakémkoli ovlivňování ze strany moci zákonodárné a výkonné nebo ze strany kohokoli jiného. Tento ústavní požadavek se prolíná celým naším právním řádem (např. čl. 18 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, §1 odst. 3 zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním, §5 odst. 1 zákona č. 335 /1991 Sb., o soudech a soudcích, §16 odst. 2 zákona č. 436/1991 Sb., o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky, §169a trestního zákona). Důležitými zárukami soudcovské nezávislosti jsou zejména jmenování soudců do funkce bez časového omezení (čl. 93 Ústavy), nemožnost odvolání soudce nebo jeho přeložení k jinému soudu proti jeho vůli (čl. 82 odst. 2 Ústavy) a neslučitelnost funkce soudce s jinými funkcemi (§83 odst. 3 Ústavy). Předpoklady nezávislosti soudců jsou však v převažující míře jejich vzdělání, odborné znalosti a schopnosti a osobní kvality. K zárukám nezávislosti, i když ne na prvním místě a bez výslovného ústavního vyjádření, patří také hmotné zajištění soudců (§5 odst. 3 zákona č. 335/1991 Sb., §16 odst. 1 zákona č. 436/1991 Sb.). Svou povinnost vůči soudcům v tomto směru plní demokratický stát zákony, které zajišťují jejich dobrou hmotnou životní úroveň a sociální jistoty. Poprvé se tak stalo zákonem České národní rady č.391/1991 Sb., o platových poměrech soudců, státních notářů, justičních a notářských čekatelů, po němž následoval dodnes platný zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců. Touto právní úpravou bylo dosaženo cíle, aby platy soudců byly stanoveny fixně zákonem, čímž Česká republika dosáhla standardu světových ústavních demokracií. Po dlouhá léta minulého režimu byly platy soudců (soudců z povolání) stanovovány platovými řády vydávanými Ministerstvem spravedlnosti, tedy správním úřadem, orgánem moci výkonné ve formě výnosů, čili podzákonných právních norem. Parlament přijetím zákona č. 268/1998 Sb. využil své zákonodárné pravomoci (čl. 15 odst. 1 Ústavy) a vycházel při tom z možností státního rozpočtu a ekonomické situace státu, jež podle mého přesvědčení musí spolu se všemi sdílet i soudci, neboť sounáležitost s ostatními je jednou z občanských ctností, jichž jsou příslušníci soudcovského stavu nositeli a jež má své opodstatnění i v liberální společnosti. V zákoně, jehož zrušení bylo navrženo, neshledávám znaky protiústavnosti, a to tím spíše, že se netýká stálého základního platu, nýbrž pouze dalšího platu (tzv. 14. platu), jehož nevyplacení nemůže podle mého cítění ohrozit nezávislost soudců, jak ji má na mysli česká Ústava. Mám za to, že schválením zákona č. 268/1998 Sb. nebyla narušena rovnováha mezi mocí zákonodárnou a mocí soudní, jeden ze stěžejních principů demokratického právního státu. Z těchto důvodů jsem hlasoval pro zamítnutí návrhu v celém rozsahu. JUDr. M. H.

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:Pl.US.13.99
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 13/99
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 233/1999 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 125/15 SbNU 191
Populární název Platy soudců I - odejmutí tzv. dalšího platu za druhé pololetí roku 1998
Datum rozhodnutí 15. 9. 1999
Datum vyhlášení 15. 9. 1999
Datum podání 27. 5. 1999
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 2
Navrhovatel SOUD - OS Praha 4
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Čermák Vladimír
Napadený akt zákon; 268/1998; o odejmutí dalšího platu za druhé pololetí roku 1998 představitelům státní moci a některých státních orgánů, soudcům, státním zástupcům a členům prezidia Komise pro cenné papíry
Typ výroku vyhověno
zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 1, čl. 82 odst.1, čl. 2 odst.1
  • 2/1993 Sb., čl. 2 odst.2, čl. 2 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 233/1999 Sb.
  • 268/1998 Sb., §1
Odlišné stanovisko Holeček Miloš
Janů Ivana
Kessler Zdeněk
Paul Vladimír
Předmět řízení zrušení právního předpisu (soud)
Věcný rejstřík soudce/nezávislost
hmotné zabezpečení
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-13-99
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 35081
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-26