ECLI:CZ:NSS:2008:PST.21.2007:28
sp. zn. Pst 21/2007 - 28
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Vojtěcha Šimíčka
a soudců JUDr. Josefa Baxy, Mgr. Jana Passera, doc. JUDr. Petra Průchy, CSc., JUDr. Milady
Tomkové, JUDr. Jaroslava Vlašína a Mgr. Daniely Zemanové v právní věci navrhovatele: vláda,
se sídlem nábřeží E. Beneše 4, Praha 1, zastoupena JUDr. Václavem Henychem, vrchním
ředitelem Sekce legislativy a všeobecné správy Ministerstva vnitra, proti odpůrci: Strana
svobodných severu, se sídlem Zelené údolí 1038, Liberec, o návrhu na rozpuštění politické
strany,
takto:
I. Politická strana Strana svobodných severu se rozpouští.
II. Navrhovateli se nepři znáv á právo na náhradu nákladů řízení.
III. Likvidátorem se ur č uje Mgr. Radslav Janeček, advokát, se sídlem Bubeníčkova 44,
Brno.
Odůvodnění:
Dne 5. 10. 2007 byl Nejvyššímu správnímu soudu doručen návrh vlády České republiky
(dále též „navrhovatel“) na rozpuštění politické strany Strana svobodných severu (dále
též „odpůrce“). Tento návrh, podaný v souladu s ustanovením §15 odst. 1 zákona
č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích (dále též „zákon
o politických stranách“), navrhovatel odůvodnil zejména tím, že po pozastavení činnosti neučinil
odpůrce kroky k odstranění závadného stavu, na jehož základě bylo rozhodnuto o pozastavení
jeho činnosti. Činnost odpůrce pozastavil Nejvyšší správní soud svým rozsudkem ze dne
6. 4. 2005, č. j. Pst 2/2003 - 69, neboť odpůrce opakovaně nesplnil svoji zákonnou povinnost
a opakovaně předložil příslušnému orgánu, tj. Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky,
výroční finanční zprávy, které nezahrnovaly zprávu auditora o ověření roční účetní závěrky
s výrokem bez výhrad (jednalo se o zprávy za roky 2000 – 2003), tedy zprávy neodpovídající
podmínkám stanoveným v §18 odst. 1 zákona o politických stranách. Odpůrce nejen
že nenapravil tento stav, ale nepředložil Poslanecké sněmovně ani výroční finanční zprávy
za roky následující (2004 až 2006); v této souvislosti navrhovatel odkázal zejména na usnesení
Poslanecké sněmovny č. 1699 z 44. schůze (12. 5. 2005), usnesení Poslanecké sněmovny č. 2447
z 55. schůze (26. 4. 2006) a usnesení Poslanecké sněmovny č. 295 z 14. schůze (27. 4. 2007).
V souladu s §14 odst. 2 zákona o politických stranách proto navrhovatel požaduje, aby Nejvyšší
správní soud rozpustil politickou stranu Strana svobodných severu a aby jmenoval likvidátora
této strany.
Odpůrce se k návrhu nevyjádřil, ač k tomu byl vyzván.
Z obsahu spisu soud konstatuje, že shora citovaným rozsudkem Nejvyššího správního
soudu ze dne 6. 4. 2005 byla pozastavena činnost odpůrce, neboť bylo prokázáno, že skutečně
nesplnil zákonem uložené povinnosti, neboť opakovaně nepředložil příslušnému orgánu,
tj. Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, výroční finanční zprávy splňující zákonné
požadavky, a to za roky 2000 až 2003, a neučinil tak ani později. Odpůrce tak nesplnil zákonnou
povinnost stanovenou v §18 odst. 1 zákona o politických stranách, a proto Nejvyšší správní soud
rozhodl o pozastavení činnosti této politické strany.
Z usnesení Poslanecké sněmovny č. 1699 z 44. schůze (12. 5. 2005), usnesení Poslanecké
sněmovny č. 2447 z 55. schůze (26. 4. 2006) a usnesení Poslanecké sněmovny č. 295 z 14. schůze
(27. 4. 2007) je patrno, že odpůrce nepředložil výroční finanční zprávu za roky 2004, 2005 a 2006.
Vzhledem k tomu, že podle ustanovení §96 s. ř. s. rozhoduje Nejvyšší správní soud
o návrhu na rozpuštění politické strany nebo politického hnutí podle skutkového stavu,
který tu je v době rozhodnutí soudu, musel soud ještě postavit najisto, zda odpůrce v mezidobí
(tedy od podání návrhu na rozpuštění ze dne 24. 9. 2007 do doby rozhodnutí) zpětně
svoji zákonnou povinnost nesplnil. Jak Nejvyšší správní soud zjistil z přípisu Ing. M. H.,
tajemnice kontrolního výboru Poslanecké sněmovny PČR, ze dne 15. 1. 2008,
č. j. KV/15.1.07/00467/00020/015H, odpůrce k uvedenému datu Poslanecké sněmovně
nepředložil výroční finanční zprávy za roky 2004 až 2006. Tuto skutečnost lze doložit
také přehledem a obsahem jednotlivých usnesení kontrolního výboru Poslanecké sněmovny
uveřejněném na internetových stránkách Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
(www.psp.cz).
Nejvyšší správní soud posléze na základě takto provedených skutkových zjištění dospěl
k závěru, že návrh na rozpuštění odpůrce je v projednávaném případě důvodný. O návrhu
přitom rozhodl v souladu s ustanovením §51 odst. 1 s. ř. s. bez jednání, neboť navrhovatel
s takovým záměrem soudu projevil souhlas a odpůrce se k výzvě soudu ve smyslu §51 odst. 1
s. ř. s. v zákonem dané lhůtě nevyjádřil, proto jsou k takovému postupu dány potřebné
podmínky.
Podle ustanovení §13 odst. 6 zákona o politických stranách platí, že strana a hnutí
mohou být zrušeny rozhodnutím soudu o jejich rozpuštění, jestliže je jejich činnost v rozporu
s ustanoveními §1 až §5 zákona o politických stranách nebo jestliže i po uplynutí lhůty
stanovené v rozhodnutí soudu o pozastavení činnosti strany nebo hnutí trvají skutečnosti,
pro které byla jejich činnost pozastavena. V rozhodnutí o rozpuštění strany a hnutí určí soud
současně likvidátora, kterým nesmí být osoba, jež byla členem této strany a hnutí.
Podle ustanovení §14 odst. 2 téhož zákona může při pozastavení činnosti strana a hnutí
činit pouze úkony zaměřené na odstranění stavu, který byl důvodem k rozhodnutí soudu
o pozastavení jejich činnosti, a to nejdéle po dobu jednoho roku. Trvají-li i nadále skutečnosti,
pro které byla činnost strany pozastavena, podají orgány uvedené v ustanovení §15
tohoto zákona žalobu ve správním soudnictví na rozpuštění strany.
Z výše uvedeného je tedy zřejmé, že odpůrce po pozastavení své činnosti v zákonem
stanovené době jednoho roku (§14 odst. 2 zákona o politických stranách) neučinil žádné úkony
k odstranění stavu, který byl důvodem pro rozhodnutí Nevyššího správního soudu o pozastavení
jeho činnosti, tj. nepředložil výroční finanční zprávy se zákonnými náležitostmi za roky 2000
až 2003. Navíc, jak vyplývá z citovaných usnesení Poslanecké sněmovny a sdělení
jejího kontrolního výboru, nesplnil tuto povinnost ani ve vztahu k rokům následujícím (2004
až 2006). Odpůrce tak opakovaně nepředložil příslušnému orgánu, tedy Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky, výroční finanční zprávy splňující náležitosti stanovené v §18 odst. 1
zákona o politických stranách.
Z již ustálené judikatury Nejvyššího správního soudu se přitom v tomto ohledu
jednoznačně podává, že, „jestliže i po uplynutí lhůty stanovené v rozhodnutí soudu o pozastavení činnosti
politické strany nebo politického hnutí trvají skutečnosti, pro které byla jejich činnost pozastavena, rozhodne
Nejvyšší správní soud o rozpuštění politické strany nebo hnutí podle §13 odst. 6 zákona č. 424/1991 Sb.,
o sdružování v politických stranách a v politických hnutích.“ (rozsudek Nejvyššího správního soudu
ze dne 4. 12. 2003, č. j. Pst 5/2003 - 43 /č. 299/2004 Sb. NSS/). V daném případě nebylo
důvodu se od takto vysloveného právního názoru odchýlit, a proto Nejvyšší správní soud rozhodl
na základě návrhu oprávněného subjektu tak, jak je uvedeno ve výroku, tedy že uvedená politická
strana se rozpouští.
Výrok o nákladech řízení se opírá zejména o ustanovení §60 odst. 1 s. ř. s.,
neboť neúspěšný odpůrce právo na náhradu nákladů řízení nemá a úspěšný navrhovatel náhradu
nákladů výslovně nepožadoval a zjevně mu v této souvislosti žádné náklady řízení ani nevznikly.
Podle ustanovení §13 odst. 6 zákona o politických stranách určil Nejvyšší správní soud
likvidátorem politické strany Strana svobodných severu Mgr. Radslava Janečka, advokáta,
se sídlem Bubeníčkova 44, Brno, který bude postupovat přiměřeně podle předpisů o likvidaci
majetku a závazků obchodních společností (§12 odst. 4 zákona o politických stranách).
Poučení: Proti tomuto rozsudku je př ípu st ná obnova řízení za podmínek uvedených
v §111 a násl. s. ř. s. Návrh na obnovu řízení lze podat k Nejvyššímu správnímu
soudu ve lhůtě tří měsíců ode dne, kdy ten, kdo obnovu řízení navrhuje,
se dozvěděl o důvodu obnovy. Po třech letech od právní moci napadeného
rozhodnutí však může být návrh podán jen tehdy, jestliže byl zrušen trestní
rozsudek, jímž byl soud při svém rozhodování vázán.
V Brně dne 13. února 2008
JUDr. Vojtěch Šimíček
předseda senátu