Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 25.06.2013, sp. zn. 7 As 95/2011 - 100 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2013:7.AS.95.2011:100

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2013:7.AS.95.2011:100
sp. zn. 7 As 95/2011 - 100 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Josefa Baxy a soudců JUDr. Jaroslava Vlašína, JUDr. Jakuba Camrdy, JUDr. Jiřího Pally, JUDr. Barbary Pořízkové, JUDr. Kateřiny Šimáčkové a JUDr. Karla Šimky v právní věci žalobkyně: Česká televize, se sídlem Kavčí hory 1, Praha 4, proti žalované: Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, se sídlem Škrétova 44/6, Praha 2, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 5. 5. 2011, č. j. 11 Ca 313/2009 – 51, takto: Věc se vrací k projednání a rozhodnutí sedmému senátu. Odůvodnění: 1) Včas podanou kasační stížností napadla žalobkyně (dále jen stěžovatelka) v záhlaví uvedený rozsudek Městského soudu v Praze (dále jen městský soud), jímž byla zamítnuta její žaloba proti rozhodnutí žalované ze dne 6. 10. 2009, č. j. 2008/636/HOL/ČTV. Tímto rozhodnutím uložila žalovaná stěžovatelce pokutu ve výši 400.000 Kč, neboť dospěla k závěru, že odvysíláním pořadu (Ne)snesitelná lehkost Stodolní dne 9. 1. 2008 od 9. 50 hod. na programu ČT 1 se tato dopustila porušení ustanovení §32 odst. 1 písm. g) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání. 2) V odůvodnění svého rozsudku se městský soud mimo jiné zabýval otázkou, zda napadené rozhodnutí Rady nebylo vydáno až po uplynutí subjektivní prekluzívní lhůty stanovené v ustanovení §61 odst. 1 věta první tohoto zákona. Při řešení této otázky se odvolal na nález Ústavního soudu ze dne 11. 1. 2010, sp. zn. IV. ÚS 946/09, a na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 4. 2010, č. j. 7 As 11/2010 – 134. Dospěl poté k závěru, že „(o)kamžikem počátku běhu prekluzívní lhůty tak není ani zasedání Rady jako kolektivního orgánu, ani oznámení o zahájení správního řízení, neboť tomu musí vždy předcházet určitá skutečnost, z níž vyplývá důvodné podezření, že k porušení došlo. Předmětná jednoroční subjektivní lhůta podle ustanovení §61 odstavec 1 zákona o vysílání začíná běžet v okamžiku, kdy správní úřad provede úvodní posouzení vlastního či cizího podnětu k zahájení řízení, to znamená tehdy, kdy si základní skutečnosti v podnětu obsažené ověří a předběžně vyhodnotí. Ačkoliv jde o lhůtu subjektivní, počátek běhu takové lhůty nemůže být v žádném případě dán pouhým vědomím správního úřadu či jeho pracovníků o porušení zákona (srovnej též rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 10. 2008, č. j. 9 As 42/2008 – 98).“ 3) V návaznosti na tuto argumentaci pak uzavřel, že v dané věci začala běžet subjektivní prekluzívní lhůta dne 17. 1. 2008, kdy byla vypracována zpráva analytického odboru Úřadu Rady, ve které byly skutkové okolnosti rozhodné pro uložení pokuty analyzovány a přesně popsány ve formě, která byla následně převzata do výroku rozhodnutí Rady. Podle městského soudu nemělo na běh lhůty vliv doručení diváckého podnětu Radě, neboť z této skutečnosti nelze dovodit, že v tomto okamžiku měla Rada dostatečnou vědomost o skutkových okolnostech, aby mohla předběžně zhodnotit, zda došlo k porušení zákona. 4) Uvedený závěr městského soudu zpochybnila stěžovatelka v kasační stížnosti, v níž uvedla, že divácký podnět doručený Radě obsahoval zcela konkrétní údaje o pořadu, jeho vysílacím čase, programu, na kterém byl vysílán, a poukazoval na konkrétní vytýkané jevy. Na základě tohoto podnětu měla Rada k dispozici „oznámení určitého a věrohodného obsahu“, a proto začala prekluzívní lhůta běžet již od jeho doručení Radě. Výklad městského soudu by v praxi znamenal, že je zcela v dispozici správního orgánu, kdy začne běžet subjektivní prekluzívní lhůta. Takový postup je v rozporu s čl. 2 odst. 3 Ústavy a s čl. 2 odst. 2 a čl. 4 Listiny základních práv a svobod. 5) Rada ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedla, že zpráva analytického odboru Úřadu Rady je interním materiálem, který není pro členy Rady závazný, a nelze ji považovat za právní úkon. K nálezu Ústavního soudu ze dne 11. 1. 2010, sp. zn. IV. ÚS 946/09, uvedla, že za právní hodnocení není možné považovat stížnost laického diváka. Přesto, že stížnost obsahovala dostatečně přesnou specifikaci pořadu, nelze ji pokládat za vědomost o skutkových okolnostech, jež by umožňovala předběžné právní zhodnocení. 6) V projednávané věci je tedy spornou právní otázkou, s jakou skutečností je spojen počátek běhu subjektivní prekluzívní lhůty k uložení sankce za správní delikt, tj. okamžik dovědění se o porušení povinnosti. 7) Usnesením ze dne 2. 2. 2012, č. j. 7 As 95/2011 – 94, postoupil sedmý senát věc rozšířenému senátu. Vyšel přitom z následujících skutečností. 8) Ve zmiňovaných rozhodnutích (nálezu ze dne 11. 1 . 2010, sp. zn. IV. ÚS 946/09 a v rozsudku ze dne 16. 4. 2010, č. j. 7 As 11/2010 – 134) se Ústavní soud i Nejvyšší správní soud zabývaly otázkou počátku běhu subjektivní prekluzivní lhůty na půdorysu ustanovení §8 odst. 5 zákona o regulaci reklamy. Dospěly přitom k závěru, že „počátek běhu prekluzivní subjektivní lhůty ve smyslu §8 odst. 5 zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, je dán okamžikem vědomosti o skutkových okolnostech v takovém rozsahu, který umožní předběžné právní zhodnocení, že došlo k porušení zákona jako takového.“ Ke shodným závěrům dospěl Ústavní soud také v nálezech ze dne 17. 3. 2010 sp. zn. I. ÚS 947/09 a I. ÚS 948/09, a ze dne 26. 8.2010, sp. zn. III. ÚS 949/09. 9) Z tohoto názoru pak vyšel Nejvyšší správní soud i v rozsudku ze dne 27. 7. 2011, č. j. 6 As 15/2011 – 73, kde aplikoval pro nyní projednávaný případ rozhodné ustanovení §61 odst. 1 zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání. V uvedené věci dospěl k závěru, že ustanovení §8 odst. 5 zákona o regulaci reklamy a ustanovení §61 odst. 1 zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání jsou obsahově totožná a právní věta výše uvedená tudíž dopadá i na tento případ. 10) Naproti tomu v rozsudku ze dne 28. 5. 2010, č. j. 2 Afs 125/2009 – 104, kde byla řešena otázka počátku běhu subjektivní prekluzivní lhůty podle §17 odst. 4 zákona č.526/1990 Sb., o cenách, Nejvyšší správní soud deklaroval, že „počátek běhu jednoroční subjektivní prekluzivní lhůty se odvíjí od dne, kdy byl vyhotoven kontrolní protokol, na základě něhož bylo následně zahájeno správní řízení o uložení pokuty pro možné porušení cenových předpisů.“ 11) Sedmý senát je toho názoru, že z výše uvedeného rozsudku druhého senátu vyplývá pro rozhodnutí projednávané věci jiný výsledek než z citovaných nálezů Ústavního soudu a z rozsudků sedmého a šestého senátu. S právním názorem vysloveným v rozsudku druhého senátu se však sedmý senát neztotožnil. Za skutečnost určující počátek běhu subjektivní prekluzívní lhůty je třeba ve smyslu judikatury Ústavního soudu považovat již pouhou „vědomost o skutkových okolnostech, které umožní předběžné právní zhodnocení, aniž by se jednalo o informaci zvláště kvalifikovanou“ (právní věta k nálezu Ústavního soudu ze dne 11. 1. 2010, sp. zn. IV. ÚS 946/09). 12) Počátek běhu této lhůty proto, na rozdíl od senátu druhého, nespojil s posouzením spočívajícím v kvalifikovaném předběžném vyhodnocení věci, ale s možností takové předběžné vyhodnocení provést. Počátek běhu je tak třeba počítat ode dne, kdy se do dispoziční sféry správního orgánu dostane informace o možném porušení zákona, bez ohledu na to, jaké závěry poté správní orgán z této informace dovodí. Musí se však jednat o takovou informaci, z níž je alespoň v základních rysech zřejmé, v čem konkrétně má porušení zákona spočívat. Je přitom naprosto irelevantní, jaký subjekt tuto informaci správnímu orgánu poskytl. 13) Sedmý senát si byl zároveň vědom toho, že rozšířený senát v usnesení ze dne 28. 7. 2009, č. j. 2 As 35/2008 - 56 vyslovil, že pokud se k otázce předložené rozšířenému senátu již autoritativně vyslovil Ústavní soud, není nadále příslušný k tomu, aby k téže otázce zaujal vlastní právní názor. Nicméně k závěru, že jeho příslušnost zanikla, dospěl rozšířený senát v situaci, kdy Ústavní soud o sporné právní otázce rozhodl až poté, co byla věc postoupena rozšířenému senátu. V nyní posuzované věci je situace odlišná, neboť druhý senát rozhodoval již se znalostí judikatury Ústavního soudu. Příslušnost rozšířeného senátu je tedy dle názoru sedmého senátu dána. 14) Při rozhodování ve věci musel rozšířený senát nejprve posoudit, zda existuje sedmým senátem tvrzený rozpor mezi názory vyslovenými v rozsudcích ze dne 16. 4. 2010, č. j. 7 As 11/2010 – 134, a ze dne 27. 7. 2011, č. j. 6 As 15/2011 – 73, na straně jedné a v rozsudku ze dne 28. 5. 2010, č. j. 2 Afs 125/2009 – 104, na straně druhé. Dospěl přitom k závěru, že tomu tak v současné době není. 15) K tomu je nutno předeslat, že i v době, kdy sedmý senát věc postoupil rozšířenému senátu, nebyl dovozovaný rozpor mezi citovanými rozsudky Nejvyššího správního soudu zcela zřejmý, neboť charakter řízení ve věcech zákona o rozhlasovém a televizním vysílání je od řízení podle zákona o cenách dosti odlišný. Sankce za porušení právních předpisů jsou podle zákona o cenách ukládány na základě předchozích úkonů činěných podle zákona o státní kontrole, navíc zmiňovaný rozsudek druhého senátu řešil věc ještě za účinnosti prováděcí vyhlášky k zákonu o cenách - vyhlášky č. 580/1990 Sb., která měla pro počátek běhu subjektivní prekluzivní lhůty v ustanovení §8 odst. 7 samostatnou právní úpravu. Jest ovšem pravdou, že určité zobecnění způsobu určení počátku běhu subjektivní prekluzivní lhůty lze z rozhodnutí druhého senátu dovodit, proto by pravomoc rozšířeného senátu rozhodnout o položené otázce nebyla vyloučena. 16) Rozhodující pro posouzení pravomoci rozšířeného senátu však byla nakonec jiná skutečnost. Názor obsažený v rozsudku ze dne 28. 5. 2010, č. j. 2 Afs 125/2009 – 104, byl totiž překonán usnesením rozšířeného senátu ze dne 18. 9. 2012, č. j. 7 Afs 14/2011 - 115, jehož právní větou II. bylo stanoveno, že „ správní orgán se dozví o porušení cenových předpisů (§17 odst. 4 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách), dnem, kdy soustředí onen okruh poznatků, informací a důkazních prostředků, z nichž lze na spáchání deliktu usoudit. Není rozhodující, zda v tento den již byl zpracován kontrolní protokol, ani zda tyto poznatky byly analyzovány a posouzeny se závěrem, že delikt byl spáchán a kým.“ 17) Tato věta svým obsahem odpovídá právnímu názoru vyslovenému v nálezu Ústavního soudu ze dne 11. 1. 2010, sp. zn. IV. ÚS 946/09 i ve zmiňovaných rozhodnutích sedmého a šestého senátu, které z tohoto nálezu vycházely, zaujatý názor pak konvenuje i názoru sedmého senátu obsaženému v usnesení o postoupení věci. 18) Rozšířený senát proto uzavírá, že k otázce určení počátku běhu subjektivní prekluzivní lhůty u správních deliktů neexistuje v současné době rozporná judikatura senátů Nejvyššího správního soudu, zároveň se předkládající senát nechce odchýlit od právního názoru vysloveného v relevantním rozhodnutí tohoto soudu. Pravomoc rozšířeného senátu rozhodnout v postoupené věci podle §17 odst. 1 s. ř. s. tak není dána. Rozšířený senát proto vrátil věc podle §71 Jednacího řádu Nejvyššího správního soudu sedmému senátu k projednání a rozhodnutí. Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou přípustné opravné prostředky (§53 odst. 3 s. ř. s. ). V Brně dne 25. června 2013 JUDr. Josef Baxa předseda rozšířeného senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:25.06.2013
Číslo jednací:7 As 95/2011 - 100
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
rozšířený senát: vrácení
Účastníci řízení:Česká televize
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2013:7.AS.95.2011:100
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024