ECLI:CZ:NSS:2016:5.AS.178.2015:92
sp. zn. 5 As 178/2015 - 92
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Jakuba Camrdy
a soudců Mgr. Ondřeje Mrákoty a JUDr. Lenky Matyášové v právní věci žalobce: J. S., zastoupen
JUDr. Ing. Martinem Florou, Dr., advokátem se sídlem Lidická 710/57, Brno, proti žalovanému:
Krajský úřad Jihočeského kraje, se sídlem U Zimního stadionu 1952/2, České Budějovice,
za účasti: Lesy České republiky s. p., se sídlem Přemyslova 1106, Hradec Králové, v řízení
o kasační stížnosti žalovaného a kasační stížnosti osoby zúčastněné na řízení proti rozsudku
Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 19. 8. 2015, č. j. 10 A 116/2014 - 48,
takto:
I. Kasační stížnost žalovaného se zamítá .
II. Kasační stížnost osoby zúčastněné na řízení se zamítá .
III. Žalovaný je povinen zaplatit žalobci na náhradě nákladů řízení o kasační
stížnosti žalovaného částku 4114 Kč do třiceti (30) dnů od právní moci tohoto rozsudku
k rukám jeho zástupce JUDr. Ing. Martina Flory, Dr., advokáta se sídlem Lidická 710/57,
Brno.
IV. Osoba zúčastněná na řízení je povinna zaplatit žalobci na náhradě nákladů řízení
o kasační stížnosti osoby zúčastněné na řízení částku 4114 Kč do třiceti (30) dnů
od právní moci tohoto rozsudku k rukám jeho zástupce JUDr. Ing. Martina Flory, Dr.,
advokáta se sídlem Lidická 710/57, Brno.
Odůvodnění:
I. Vymezení věci
Městský úřad Soběslav (dále jen „správní orgán prvního stupně“) rozhodnutím
ze dne 14. 3. 2014, č. j. MS/06006/2014, sp. zn. MS/24039/2013/24, pověřil podle §37 odst. 6
zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „lesní zákon“), žalobce výkonem funkce odborného
lesního hospodáře (dále také jen „OLH“) na území výkonu státní správy obce s rozšířenou
působností Soběslav, v části územního obvodu Hlavatce s platnými zpracovanými
lesními hospodářskými osnovami. Proti rozhodnutí správního orgánu prvního stupně
podala osoba zúčastněná na řízení odvolání, k němuž žalovaný rozhodnutím ze dne 21. 8. 2014,
č. j. KUJCK 50339/2014/OZZL O-83, sp. zn. OZZL 44687/2014/papos, rozhodnutí správního
orgánu prvního stupně zrušil a řízení zastavil.
Žalovaný v odůvodnění svého rozhodnutí konstatoval, že povinnosti OLH jsou dány
lesním zákonem a prováděcími právními předpisy. Správní orgán prvního stupně není žádným
ustanovením lesního zákona zmocněn při pověřování výkonem funkce OLH dle §37 odst. 6
lesního zákona tyto povinnosti rozšiřovat nebo upravovat. Stanovení pracovní náplně nově
jmenovaného OLH (žalobce) v příloze rozhodnutí správního orgánu prvního stupně je v rozporu
s lesním zákonem a jde nad rámec povinností OLH daných lesním zákonem. Snaha správního
orgánu prvního stupně zajistit za stejného objemu poskytovaných finančních prostředků
ze státního rozpočtu větší nabídku poskytovaných služeb v rámci činnosti OLH vlastníkům
lesních pozemků, kde je výkon funkce OLH hrazen státem, je podle žalovaného v rozporu
s §2 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní
řád“), neboť povinnosti OLH jsou dané lesním zákonem a prováděcími právními předpisy
a nelze je porušovat ani v dobré víře zajištění komplexnějších služeb pro drobné vlastníky lesa.
Správní orgán prvního stupně toto ustanovení správního řádu porušil podle žalovaného také tím,
že vyhlásil a prováděl „výběrové řízení“, ve kterém hodnotil nabídky jednotlivých uchazečů
o výkon funkce OLH. Žalovaný v rozhodnutí o odvolání dále uvedl, že správní orgán prvního
stupně porušil §3 správního řádu, neboť neprokázal, že by osoba zúčastněná na řízení jako OLH
při své činnosti porušovala lesní zákon či jiné právní předpisy. Skutečnost, že žalobce byl ochoten
vykonávat pro vlastníky lesa činnosti nad rámec povinností stanovených lesním zákonem,
nemůže být důvodem pro jeho pověření výkonem funkce OLH. Žalovaný dále dospěl k závěru,
že správní orgán prvního stupně porušil §68 odst. 3 správního řádu tím, že řádně neodůvodnil
své rozhodnutí a §85 odst. 4 téhož zákona tím, že řádně neodůvodnil výrok o vyloučení
odkladného účinku podaného odvolání. Podle žalovaného nebylo prokázáno, že žalobce
je schopen v rámci zákonných povinností lépe vykonávat funkci OLH než osoba zúčastněná
na řízení jako předchozí OLH.
Proti rozhodnutí žalovaného brojil žalobce žalobou podanou ke Krajskému soudu
v Českých Budějovicích (dále jen „krajský soud“), v níž namítal nepřezkoumatelnost rozhodnutí
žalovaného spočívající v tom, že neobsahuje náležitosti podle §68 odst. 3 správního řádu,
neboť žalovaný vůbec neobjasnil, z jakých důvodů rozhodl o zastavení řízení, když pouze
uvedl zmínku, že rozhodnutí správního orgánu prvního stupně vůbec nemělo být vydáno.
V této souvislosti žalobce poukázal na závěry uvedené v rozsudku Nejvyššího správního
soudu ze dne 14. 1. 2009, č. j. 5 As 55/2008 - 87 (rozhodnutí Nejvyššího správního soudu
jsou dostupná na www.nssoud.cz). Nezákonnost a nepřezkoumatelnost rozhodnutí žalovaného
spatřoval žalobce také v tom, že s odkazem na §82 odst. 4 správního řádu nepřihlížel k vyjádření
žalobce k odvolání, když k němu pouze uvedl, že vyjádření žalobce neobsahovalo žádné nové
skutečnosti, které nemohl uplatnit dříve, a proto k vyjádření nebylo přihlíženo. Podle žalobce
žalovaný v rozhodnutí uvedl, že správní orgán prvního stupně požadoval po zájemcích o výkon
OLH „nadstandardní služby“ nad rámec zákona, avšak nekonkretizoval, o jaké nezákonně
vyžadované služby se mělo jednat. Požadavek, aby OLH zajišťoval co možná nejširší soubor
služeb, je podle žalobce zcela legitimní a odpovídající zákonu a rozhodovací praxi soudů
(např. rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 29. 7. 2010, č. j. 7 Ca 141/2008 - 36).
Výše nákladů na činnost OLH je přitom konstantní a není nijak ovlivněna osobou OLH
ani jí fakticky vykonávanou činností. Pověřením žalobce jako OLH správní orgán prvního stupně
dosáhl stavu, kdy za tentýž objem peněžních prostředků z veřejných rozpočtů obdrží vlastníci
lesů v předmětném územním obvodu větší rozsah plnění, než který předtím zajišťovala osoba
zúčastněná na řízení. Uvedené je v plném souladu se základními zásadami činnosti správních
orgánů, resp. s §2 odst. 4, §4 odst. 1 a §8 odst. 2 správního řádu. Činnosti, které OLH
vykonávající funkci podle §37 odst. 6 lesního zákona zajišťuje, není možné rozdělit na skupiny
činností tvořících služby standardní a nadstandardní. Základními zákonnými povinnostmi OLH
jsou totiž povinnost zabezpečovat vlastníku lesa odbornou úroveň hospodaření v lese podle §37
odst. 1 lesního zákona a povinnost důsledně dbát ochrany lesa a řádného hospodaření
v něm podle §52 téhož zákona. Obsah těchto povinností není z textu lesního zákona zřejmý,
lze jej dovodit jeho výkladem, což správní orgán prvního stupně učinil. Žádná z činností,
u níž správní orgán prvního stupně zjistil, že bude žalobcem zajišťována nad rámec činností,
které pro tytéž vlastníky předtím zajišťovala osoba zúčastněná na řízení, nevybočuje z mezí §37
odst. 1 a §52 lesního zákona; žalovaný svým postupem upřel správnímu orgánu prvního stupně
možnost tato ustanovení vyložit. Podle žalobce rozhodnutí správního orgánu prvního stupně
podle §37 odst. 6 lesního zákona zrušilo povinnost osoby zúčastněné na řízení tím, že ji zprostilo
její dosavadní povinnosti, kterou vykonávala jako břemeno veřejné služby; nejedná
se tak o negativní dotčení jejích práv. Podle žalobce dále žalovaný fakticky omezil možnost
pověření jiné právnické nebo fyzické osoby výkonem funkce OLH namísto „pojistného lesního
hospodáře“ pouze na případy, kdy se tento dopustí porušení svých zákonných povinností.
Postup žalovaného je v rozporu s judikaturními závěry učiněnými v rozsudku Městského
soudu v Praze ze dne 29. 7. 2010, č. j. 7 Ca 141/2008 - 36. Podle žalobce bylo prokázáno,
že osoba zúčastněná na řízení při výkonu funkce „pojistného lesního hospodáře“ v jednotlivých
případech postupovala v rozporu s lesním zákonem, a že žalobce je schopen lépe vykonávat
funkci OLH. Závěry vyslovené v citovaném rozsudku žalovaný nerespektoval ani při posouzení
řádného odůvodnění výroku správního orgánu prvního stupně týkajícího se vyloučení
odkladného účinku; žalovaný jej považoval za nesprávný, přitom výrok se opíral o tytéž důvody,
které byly v rozsudku aprobovány jako legitimní.
Z uvedených důvodů žalobce navrhl, aby krajský soud rozhodnutí žalovaného
zrušil a uložil mu povinnost nahradit žalobci náklady řízení. Současně žalobce navrhl, aby krajský
soud přiznal žalobě odkladný účinek. Tomuto návrhu krajský soud vyhověl usnesením
ze dne 15. 10. 2014, č. j. 10 A 116/2014 - 38.
Krajský soud rozsudkem ze dne 19. 8. 2015, č. j. 10 A 116/2014 - 48, rozhodnutí
žalovaného zrušil, věc mu vrátil k dalšímu řízení, uložil žalovanému povinnost nahradit žalobci
náklady řízení a rozhodl, že osoba zúčastněná na řízení nemá právo na náhradu nákladů
řízení. Námitce žalobce ohledně nepřezkoumatelnosti rozhodnutí žalovaného způsobené tím,
že žalovaný neuvedl, z jakého důvodu řízení zastavil, krajský soud nepřisvědčil. Shledal totiž,
že žalovaný k tomuto závěru dospěl na základě úvahy, že rozhodnutí správního orgánu prvního
stupně nemělo být vůbec vydáno, neboť nebylo prokázáno, že by nově dosazený OLH
vykonával svou funkci lépe než stávající OLH. K námitkám žalobce uvedeným v jeho vyjádření
k odvolání osoby zúčastněné na řízení sice žalovaný pouze obecně uvedl, že k nim podle §82
odst. 4 správního řádu nepřihlížel, neboť neobsahují žádné nové skutečnosti, to však
nezpůsobuje nepřezkoumatelnost jeho rozhodnutí, neboť z §89 odst. 2 správního řádu
nevyplývá, že by správní orgán byl povinen vypořádat veškerá tvrzení všech účastníků.
Rozhodnutí žalovaného není nepřezkoumatelné, neboť je z něj zřejmé, jakým způsobem
vypořádal odvolací námitky a z jakých důvodů shledal rozhodnutí správního orgánu prvního
stupně nesprávné. Krajský soud dále uvedl, že náplň činnosti OLH není žádným předpisem
souhrnně stanovena. Oprávnění a povinnosti OLH lze nalézt v dílčích ustanoveních lesního
zákona a v právních předpisech vydaných k jeho provedení. Obecně je ovšem třeba vždy
vycházet z povinnosti OLH zakotvené v §37 odst. 1 lesního zákona. Osoba zúčastněná na řízení
se v průběhu správního řízení hájila odkazem na interní pokyn generálního ředitele osoby
zúčastněné na řízení, který kategorizuje činnost OLH na činnosti standardní a činnosti
nadstandardní, které může vykonávat pouze v případech stanovených zákonem, kdy jsou
financovány státem, nebo v případech, kdy vlastník lesa s OLH uzavře na tuto činnost smlouvu
o dílo. Z rozhodnutí správního orgánu prvního stupně je zřejmé, jaká pochybení shledal
v činnosti stávajícího OLH, přičemž tato pochybení lze dle krajského soudu zahrnout
do zákonného rámce povinností OLH. Krajský soud se se správním orgánem prvního stupně
ztotožnil v tom, že osoba zúčastněná na řízení neposkytovala vlastníkům lesa dostatečnou
součinnost, nezajišťovala dostatečnou spolupráci vlastníkům lesa, pochybila v případě signování
dokumentů neoprávněnými osobami a nebyla schopna zajistit další komplexní služby, což bylo
prokázáno z obsahu obdržených stížností (pozitivní reakce předložené osobou zúčastněnou
na řízení se pak netýkaly předmětné problémové lokality, které se výběr OLH týkal).
Nelze souhlasit se závěry žalovaného, dle kterého osoba zúčastněná na řízení vykonávala činnosti
pouze v mezích stanovených zákonem, když k jiným činnostem nebyla povinna. Pokyn
generálního ředitele osoby zúčastněné na řízení není podle krajského soudu v souladu
se zákonem, neboť je rozporný s veřejným zájmem na ochraně lesa a řádném hospodaření
v něm, když představuje nezákonné omezení činností OLH. Správní orgán prvního stupně
ve svém rozhodnutí uvedl a dostatečně zdůvodnil, v čem spatřuje zkvalitnění výkonu činnosti
OLH ze strany žalobce, když mimo jiné shledal, že žalobce je za stejný objem státem uvolněných
finančních prostředků schopen poskytnout vlastníkům lesů nesrovnatelně větší rozsah služeb,
než stávající OLH. Krajský soud se tak neztotožnil se závěrem žalovaného, že správní orgán
prvního stupně dostatečně neprokázal, že nově pověřovaný subjekt (žalobce) je schopen funkci
OLH vykonávat lépe, než osoba zúčastněná na řízení. K vyloučení odkladného účinku odvolání
ve smyslu §85 odst. 2 písm. a) správního řádu krajský soud konstatoval, že bylo správním
orgánem prvního stupně dostatečně odůvodněno potřebou co možná nejbližšího zajištění řádné
činnosti OLH, přičemž osobě zúčastněné na řízení nemohla vzniknout újma, neboť byla toliko
zbavena povinnosti veřejné služby. Ke způsobu výběru OLH provedenému správním orgánem
prvního stupně krajský soud poukázal na závěry uvedené v rozhodnutí Ministerstva zemědělství
ze dne 19. 12. 2014, č. j. 75422/2014-MZE-16222, které mu je známo z úřední činnosti,
a ve shodě s ministerstvem konstatoval, že lesní zákon sice neupravuje výběr osoby, kterou
má orgán státní správy lesů pověřit výkonem funkce OLH podle §37 odst. 6 lesního zákona,
k tomuto výběru by však mělo dojít transparentním způsobem, za který lze považovat výběrové
řízení provedené správním orgánem prvního stupně.
II. Kasační stížnost žalovaného
Žalovaný (dále jen „stěžovatel“) napadl rozsudek krajského soudu kasační stížností
z důvodů podle §103 odst. 1 písm. a) a d) s. ř. s., tedy z důvodů nezákonnosti spočívající
v nesprávném posouzení právní otázky krajským soudem v předcházejícím řízení
a nepřezkoumatelnosti pro nedostatek důvodů.
Stěžovatel nesouhlasil se závěrem krajského soudu, že skutkový stav, který vzal stěžovatel
za základ svého rozhodnutí, je v rozporu s obsahem spisového materiálu. Podle stěžovatele
si byl správní orgán prvního stupně vědom, že v době zahájení řízení osoba zúčastněná na řízení
vykonávala funkci OLH v souladu se zákonem o lesích, o čemž svědčí to, že v oznámení
o zahájení řízení uvedl, že vykonávala svoje povinnosti v souladu s lesním zákonem a její přístup
je vůči vlastníkům lesa nestranný a objektivní.
Stěžovatel se dále neztotožnil se závěrem krajského soudu, že OLH má vlastníkům lesů
zajistit kvalifikované hospodaření s jejich lesním majetkem. Podle stěžovatele totiž z §37 odst. 1
zákona o lesích a komentáře k němu (Dvořák, P., Drobník, J.: Lesní zákon, Komentář. Praha,
Wolters Kluwer ČR, 2010.) vyplývá, že hlavní náplň činnosti OLH spočívá v dozoru nad stavem
lesa a v poradenské činnosti pro vlastníky lesů, a nikoli zajištění hospodaření v lese pro jeho
vlastníka, jak se domnívá krajský soud. Zvláště to pak platí pro pověřeného OLH dle §37 odst. 6
lesního zákona. Pokud by vlastník lesa po OLH požadoval, aby mu zajistil komplexní péči
o jeho lesní majetek, pak dle názoru stěžovatele musí využít §37 odst. 3 lesního zákona
a takového OLH si vybrat sám. V takovém případě se vlastník lesa může s OLH dohodnout na
větším rozsahu výkonu jeho činnosti, který může jít i nad rámec povinností vymezených OLH
v právních předpisech. Stěžovatel zdůraznil, že povinnosti OLH jsou dány lesním zákonem
a prováděcími právními předpisy [§37 odst. 1 a 2 a §52 lesního zákona, §1 písm. k) vyhlášky
č. 77/1996 Sb., §2 odst. 2 vyhlášky č. 139/2004 Sb., §4 vyhlášky č. 100/1996 Sb., §4 odst. 3
písm. b) nařízení vlády č. 147/2008 Sb., §5 odst. 4 nařízení vlády č. 308/2004 Sb.]. Orgán státní
správy lesů a vlastník lesa (pokud si OLH nevybral sám) je tedy oprávněn po OLH požadovat
pouze plnění těchto povinností a není možné vyžadovat po OLH komplexní péči o lesní majetek
s odkazem na to, že jde o zabezpečení odborné úrovně hospodaření v lese vlastníkovi
lesa dle §37 odst. 1 lesního zákona, jak uvádí soud. OLH je dozorujícím orgánem a odborným
poradcem pro vlastníky lesa, nikoliv výkonným orgánem (hajným či lesníkem).
Stěžovatel vyjádřil nesouhlas rovněž se závěrem krajského soudu, že rozhodnutí
správního orgánu prvního stupně o vyloučení odkladného účinku bylo dostatečně odůvodněno,
neboť má za to, že jediný případ, kdy by bylo nutné ve věci pověření do funkce OLH vyloučit
odkladný účinek odvolání, by nastal v případě, kdy by stávající OLH svou funkci z nějakého
důvodu vůbec nevykonával, nebo při výkonu své funkce hrubým způsobem porušoval právní
předpisy. Závěr soudu, že rozhodnutím správního orgánu prvního stupně nedojde ke vzniku
újmy osobě zúčastněné na řízení, je podle stěžovatele v rozporu s tím, jak se k postavení osoby
zúčastněné na řízení vyjádřil Nejvyššího správní soud v rozsudku ze dne 31. 5. 2011,
č. j. 1 Afs 98/2010 - 399, dle kterého jí lesní zákon přiznává zvláštní postavení tzv. „pojistného
lesního hospodáře“. Výkon funkce OLH osobou zúčastněnou na řízení tak není pouhá
„povinnost veřejné služby“, ale jde o naplnění jejího zvláštního postavení při výkonu funkce
OLH.
Podle stěžovatele je v rozporu s odůvodněním rozhodnutí správního orgánu prvního
stupně závěr krajského soudu, že účelem výběrového řízení nebylo vybrat osobu, která bude
povinnosti OLH vykonávat nad rámec povinností požadovaných platnými právními předpisy,
nýbrž osobu poskytující nejlepší předpoklady, že zákonné povinnosti bude OLH plnit soustavně
a trvale nejen v zájmu vlastníků lesa, ale též k naplnění účelu zákona. Podle správního orgánu
prvního stupně přitom vlastníkům lesa bude poskytnut větší rozsah služeb, než vyplývá z lesního
zákona a prováděcích vyhlášek, aniž to bude vlastníky lesa dále zatěžovat. Správní orgán prvního
stupně se při svém rozhodování musí řídit §2 odst. 2 správního řádu, toto ustanovení nemůže
ignorovat v dobré víře zajištění komplexnějších služeb pro drobné vlastníky lesa. Žádné
ustanovení zákona nezmocňuje správní orgán prvního stupně, aby vyhlásil a provedl „výběrové
řízení“. Zastupitelnost lze řešit pouze u právnické osoby v rámci jejích vnitřních předpisů.
Stěžovatel dále uvedl, že správní orgán prvního stupně je oprávněn po OLH požadovat pouze
plnění těchto povinností a není ani zmocněn tyto povinnosti rozšiřovat nebo upravovat
(např. stanovením podmínek v rozhodnutí o pověření výkonem funkce OLH dle §37 odst. 6
lesního zákona). Názor, že stanovení pracovní náplně žalobce jakožto OLH bylo ve výroku
rozhodnutí správního orgánu prvního stupně uvedeno v rozporu s lesním zákonem a §2 odst. 2
správního řádu, zastává rovněž Ministerstvo zemědělství v již výše uvedeném rozhodnutí,
kde konstatovalo, že správní orgán prvního stupně patrně překročil kompetenci svěřenou
mu §37 odst. 6 a §48 odst. 1 písm. m) lesního zákona, neboť může rozhodnout toliko
o pověření právnické nebo fyzické osoby výkonem funkce OLH, ale nikoliv o stanovení
obsahované náplně výkonu této činnosti nad rámec právních předpisů.
Podle stěžovatele žalobce sice ve výběrovém řízení předložil nabídku výkonu funkce
OLH, v níž uvedl, že je schopen poskytnout vlastníkům lesních pozemků větší rozsah činností,
než stávající OLH, ovšem tato jeho nabídka není právně vymahatelná a pro činnost pověřeného
OLH závazná. Správní orgán prvního stupně nemá žádné nástroje, jak na žalobci vymáhat plnění
jím nabízených služeb v rámci výkonu funkce OLH. Tím ovšem porovnávání nabídek výkonu
OLH jednotlivých uchazečů ve výběrovém řízení z hlediska jejich většího rozsahu ztrácí jakýkoli
smysl. Stěžovatel má za to, že jedním z hlavních důvodů pro pověření jiné osoby výkonem
funkce OLH by byla skutečnost, že by se v průběhu řízení prokázalo, že nový pověřovaný
subjekt je schopen lépe vykonávat funkci OLH (ovšem pouze v rámci jeho povinností daných
lesním zákonem a prováděcími předpisy), což však nebylo v posuzované věci prokázáno.
Stěžovatel proto nesouhlasí se závěrem krajského soudu, že žalobce je za stejný objem státem
uvolněných finančních prostředků schopen poskytnout vlastníkům lesa nesrovnatelně větší
rozsah služeb, než stávající OLH, a zkvalitní tak tyto služby.
Z uvedených důvodů stěžovatel Nejvyššímu správnímu soudu navrhl, aby rozsudek
krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
III. Kasační stížnost osoby zúčastněné na řízení
Osoba zúčastněná na řízení (dále jen „stěžovatelka“) napadla rozsudek krajského soudu
v rozsahu výroků I. a II. kasační stížností z důvodů podle §103 odst. 1 písm. a), b) a d) s. ř. s.,
tedy z důvodů nezákonnosti spočívající v nesprávném posouzení právní otázky krajským soudem
v předcházejícím řízení, pro vady řízení spočívající v porušení zákona v ustanoveních o řízení
před správním orgánem takovým způsobem, že to mohlo ovlivnit zákonnost, přičemž pro tuto
vytýkanou vadu měl soud napadené rozhodnutí zrušit, a z důvodu nepřezkoumatelnosti
pro nesrozumitelnost a nedostatek důvodů.
Stěžovatelka předně namítla nesprávnost závěru krajského soudu, že rozhodnutím
správního orgánu prvního stupně nedojde ke vzniku újmy stěžovatelce a do jejích práv nebude
vůbec zasaženo. V této souvislosti poukázala na rozsudek Nejvyššího správního soudu
ze dne 31. 5. 2011, č. j. 1 Afs 98/2010 - 399, dle kterého jí zákon o lesích přiznává specifické
postavení, když jí svěřuje funkci „pojistného lesního hospodáře“. Regulace výkonu předmětné
činnosti podle lesního zákona není, s ohledem na jasně deklarovaný zvláštní zájem
na této činnosti, přenechána pouze tržním mechanismům. Výkon funkce OLH je tak nejen
povinností, ale i právem stěžovatelky, které bylo rozhodnutím správního orgánu prvního stupně
odejmuto. Úvaha krajského soudu, že do práv stěžovatelky nebude vůbec zasaženo, nadto
podle stěžovatelky činí rozhodnutí nepřezkoumatelným pro zmatečnost, vnitřní nesrozumitelnost
a rozpornost, neboť krajský soud se stěžovatelkou jednal jako s osobou zúčastněnou na řízení.
Stěžovatelka dále namítla, že správní orgán prvního stupně měl posuzovat důvody
pro pověření jiné osoby výkonem funkce OLH formou správního řízení, a nikoli realizovat
výběrové řízení mimo rámec řízení správního, s tím, že osoba vybraná v rámci takového
výběrového řízení je následně v rámci řízení správního do své funkce toliko formálně uvedena.
Tímto svým postupem správní orgán prvního stupně podle stěžovatelky porušil základní zásady
správního řízení, zejména §2 odst. 1, §2 odst. 2 správního řádu a §58 odst. 2 lesního zákona
ve spojení s §9 správního řádu. Stěžovatel postupoval správně, pokud řízení správního orgánu
prvního stupně zastavil, neboť jeho nedostatky nebylo možno odstranit po pouhém vrácení
věci k novému projednání, když vadou bylo stiženo již samotné zahájení a vedení řízení.
Z rozhodnutí krajského soudu není zřejmé, s jakou zásadou činnosti správních orgánů
je stěžovatelkou napadený postup v souladu, a proto je napadený rozsudek zároveň
nepřezkoumatelný pro nedostatek důvodů.
Podle stěžovatelky je nesprávný také závěr krajského soudu, že lesní zákon neposkytuje
výčet jednotlivých činností OLH, které je povinen zajistit, neboť z §37 odst. 1 lesního zákona
vyplývá, že OLH zabezpečuje vlastníku lesa odbornou úroveň hospodaření v lese podle
zákona o lesích a prováděcích právních předpisů a správní orgán nemůže rozsah, v němž
má OLH zabezpečovat tuto činnost, stanovit svým rozhodnutím, neboť v takovém případě
by porušil §2 odst. 2 správního řádu, jelikož by rozhodl o něčem, co není v jeho pravomoci.
Tohoto pochybení se dopustil správní orgán prvního stupně, když v příloze svého rozhodnutí
stanovil pracovní náplň žalobce nad rámec vymezený lesním zákonem a prováděcími právními
předpisy, např. povinnost vyznačování předmýtní úmyslné těžby a těžby mýtní úmyslné,
průběžné zjišťovat a aktualizovat vývoj výkupních cen dřeva, sadebního materiálu, chemických
přípravků používaných v lesnictví a nabízených služeb, spolupracovat s vlastníkem při zajištění
geodetického zaměření lesních pozemků. Stěžovatelka přitom nerozporuje, že vlastník lesa
si může OLH zvolit a může si s ním smluvit různá plnění, která vlastníku lesa bude OLH
poskytovat. V této souvislosti stěžovatelka poukázala na skutečnost, že vyhláška č. 423/2011 Sb.,
o způsobu výpočtu nákladů na činnost OLH v případech, kdy jeho činnost hradí stát (dále jen
„vyhláška č. 423/2011 Sb.“), stanovuje jednotnou sazbu náhrady nákladů podle průměrných
nákladů na činnost OLH ve výši 1,20 Kč na hektar a den. Pokud by lesní zákon a prováděcí
právní předpisy neobsahovaly taxativní výčet činností – rozsah, v němž OLH zabezpečuje
vlastníku lesa odbornou úroveň hospodaření v lese podle lesního zákona a prováděcích právních
předpisů, nebylo by podle stěžovatelky vůbec možné uvedenou vyhláškou stanovit jednotnou
sazbu. Konstrukce a obsah vyhlášky tak podle stěžovatelky nasvědčuje tomu, že lesní zákon
a prováděcí právní předpisy obsahují taxativní výčet činností zabezpečujících ze strany OLH
vlastníku lesa odbornou úroveň hospodaření v lese, který není možné jakkoli modifikovat
správním rozhodnutím, a tím méně pak formou stanovení pracovní náplně rozhodnutím orgánu
státní správy lesů při postupu podle §37 odst. 6 lesního zákona. Pokud by mohl být okruh těchto
činností správními akty rozšiřován či modifikován, hrozí, že OLH bude zanedbávat činnosti
stanovené lesním zákonem a prováděcími předpisy ve prospěch činností právními předpisy
nestanovených. Závěr správního orgánu prvního stupně a krajského soudu o zkvalitnění výkonu
činnosti OLH žalobcem proto podle stěžovatelky neobstojí pro rozpor se zákonem.
Závěrem stěžovatelka rozsudku krajského soudu vytknula, že z něj nelze dovodit,
z jakého důvodu považuje pokyn generálního ředitele stěžovatelky stanovující rozdělení
činností na standardní a nadstandardní za nesouladný se zákonem. Rozsudek krajského soudu
proto neobstojí rovněž pro nepřezkoumatelnost pro nedostatek důvodů i pro nesrozumitelnost
spočívající v tom, že krajský soud uvedl, že lesní zákon neposkytuje výčet jednotlivých činností
OLH, které je povinen zajistit, sám však výčet jednotlivých činností OLH podal.
S ohledem na výše uvedené stěžovatelka navrhla, aby Nejvyšší správní soud zrušil kasační
stížností napadený rozsudek a řízení zastavil. Stěžovatelka dále navrhla, aby Nejvyšší správní soud
zrušil usnesení krajského soudu, jímž byl žalobě přiznán odkladný účinek, bylo-li vydáno.
IV. Vyjádření účastníků řízení
Stěžovatelka podala v řízení o kasační stížnosti vyjádření, kterým podpořila stanovisko,
kasační důvody a argumentaci stěžovatele jako plně opodstatněné. Pro případ, že by nebylo
vyhověno návrhu na zrušení rozsudku krajského soudu a zastavení řízení, navrhla stěžovatelka
ve shodě se stěžovatelem, aby Nejvyšší správní soud rozsudek krajského soudu zrušil
a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
K uvedenému vyjádření stěžovatelky podal žalobce repliku, ve které uvedl, že stěžovatel
a stěžovatelka postupují ve vzájemné shodě, přičemž jednotícím znakem je prosazování
a obhajoba zájmů stěžovatelky. Souhlas s procesním stanoviskem stěžovatele podle žalobce
zakládá vnitřní logický rozpor v procesním stanovisku stěžovatelky, neboť tito odlišně hodnotí
otázku, které povinnosti OLH jsou v platných právních předpisech stanoveny. Stěžovatel spatřuje
povinnosti OLH v taxativním výčtu uváděném v napadeném rozhodnutí a převzatém
z komentáře k lesnímu zákonu (viz výše), zatímco stěžovatelka tvrdí, že jedinými základními
povinnostmi OLH jsou ty stanovené v §37 odst. 1 a §52 lesního zákona.
Ke kasační stížnosti stěžovatele žalobce uvedl, že stěžovatel vykládá §37 zákona o lesích
tak, aby stěžovatelce jako právnické osobě vykonávající právo hospodaření ve státních lesích
poskytoval ochranu před ostatními držiteli licence pro výkon funkce OLH a zajistil jí pravidelný
příjem ze státního rozpočtu. Správný je však výklad zaujatý krajským soudem, který je veden
ve prospěch drobných vlastníků lesa, a odpovídá tak účelu předmětného ustanovení, kterým je
nahradit drobným vlastníkům lesa na náklady státu nedostatek odborné způsobilosti
ke kvalifikovanému hospodaření v lese. Připomenul, že hlavním důvodem, pro který správní
orgán prvního stupně přistoupil k zahájení řízení o pověření žalobce výkonem funkce OLH,
nebylo předchozí porušení lesního zákona ze strany stěžovatelky, nýbrž nedostatek součinnosti,
kterou stěžovatelka při výkonu činnosti OLH poskytovala drobným vlastníkům, a dále snaha
zajistit, aby rozsah činností poskytovaných OLH byl širší, než dosud. Správní orgán prvního
stupně nepochybil, když v oznámení o zahájení řízení nejprve uvedl, že nemá pochybnosti
o zákonnosti postupu stěžovatelky při výkonu funkce OLH a v obsahu svého rozhodnutí popsal
a zohlednil porušení lesního zákona stěžovatelkou, neboť tyto skutečnosti zjistil teprve
po zahájení řízení. Z odůvodnění napadeného rozsudku krajského soudu nelze podle žalobce
dovodit závěr připisovaný mu stěžovatelem, že náplní činnosti OLH podle lesního zákona
a souvisejících předpisů je zajišťovat pro vlastníky lesů hospodaření v lese jako takové. Krajský
soud totiž spatřuje poslání OLH v tom, aby vlastníkům lesa zajistil, že hospodaření v jejich lesích
bude mít potřebnou odbornou úroveň, tj. že bude kvalifikované. Krajský soud neoznačil
za zákonnou povinnost OLH zajištění komplexní péče, jak namítal stěžovatel. Podle žalobce
nedošlo ze strany správního orgánu prvního stupně ani krajského soudu k rozšíření požadavků
na rozsah činnosti, kterou má OLH pro drobné vlastníky lesů vykonávat, nad rámec lesního
zákona. Ty vzaly pouze v úvahu, že povinnost zabezpečovat vlastníku lesa odbornou úroveň
hospodaření v lese podle §37 odst. 1 lesního zákona a povinnost důsledně dbát ochrany
lesa a řádného hospodaření v něm podle §52 lesního zákona; při výkladu těchto pojmů
lze bezpochyby vymezit činnosti, jejichž výkon je součástí citovaných povinností, je-li takovéto
vymezení opřeno o logicky konsekventní důvody a úvahy. Nesprávný je rovněž závěr stěžovatele,
že nevyznačování výchovných a těžebních zásahů a nezajištění komplexní péče o majetek
vlastníků lesa nelze označit za pochybení, neboť vyznačování výchovných a těžebních zásahů,
tj. označování stromů, které mají být z porostů odstraněny za účelem výchovy nebo obnovy
lesních porostů, patří mezi úkony, k jejichž realizaci jsou nezbytné odborné znalosti z důvodu
vysokého rizika porušení zákona vyvolaného jejich neodborným provedením, a které spadají
pod povinnosti OLH uvedené v §37 odst. 1 a §52 lesního zákona. Nadto povinnosti podle
uvedených ustanovení mohou podle okolností spočívat i ve výkonu činností, které stěžovatelka
drobným vlastníkům lesů neposkytuje s odkazem na jejich „nadstandardní“ povahu. V otázce
odůvodnění rozhodnutí správního orgánu prvního stupně o odkladném účinku se žalobce
plně ztotožnil s krajským soudem. Podle žalobce stěžovatel účelově interpretuje závěry rozsudku
Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 5. 2011, č. j. 1 Afs 98/2010 - 399; postavení stěžovatelky
jako „pojistného lesního hospodáře“ je třeba chápat tak, že tuto funkci stěžovatelka vykonává
ex lege povinně, pokud není vybrána či pověřena jiná osoba ve smyslu §37 odst. 6 lesního
zákona. Výkon této činnosti je plněním zákonné povinnosti, nikoliv realizací exkluzivního
práva stěžovatelky poskytujícího absolutní ochranu před působením tržních mechanismů
a před projevy hospodářské soutěže. Žalobce se plně ztotožnil se závěry, které k možnosti konání
výběrového řízení vyslovil krajský soud. V této souvislosti uvedl, že výběrové řízení bylo
správním orgánem prvního stupně využito jako nástroj k zajištění stavu, kdy OLH bude drobným
vlastníkům lesa zajišťovat co možná nejširší soubor odborných služeb, což je v souladu
se základními zásadami činnosti správních orgánů, zejména pak podle §2 odst. 4, §4 odst. 1 a §8
odst. 2 správního řádu. K argumentaci stěžovatele, že orgány státní správy lesů nemají k dispozici
zvláštní nástroje, jimiž by mohly vynutit poskytování služeb zahrnutých do obsahové náplně
výkonu činnosti, která je součástí rozhodnutí o pověření výkonem funkce OLH, žalobce
podotknul, že orgány státní správy lesů nemají nástroje ani pro vynucení těch povinností,
které stěžovatel zařazuje do svého výčtu zákonných povinností OLH. Jedinými nástroji,
které mohou být použity v případě, že OLH neplní své povinnosti, jsou rozhodnutí o odnětí
licence podle §45 odst. 1 písm. d) lesního zákona nebo pověření jiné osoby výkonem této funkce
podle §37 odst. 6 lesního zákona. V tomto ohledu neexistuje právně významný rozdíl mezi
postavením OLH, který byl výkonem funkce pověřen při současném stanovení obsahové náplně
výkonu činnosti a OLH, kterému obsahová náplň výkonu činnosti stanovena nebyla. I zde navíc
platí, že pokud by zahrnutí obsahové náplně výkonu činnosti do rozhodnutí o pověření výkonem
funkce OLH bylo nesprávné, nemohlo by to být důvodem k zastavení správního řízení
stěžovatelem.
Ke kasační stížnosti stěžovatelky žalobce konstatoval, že krajskému soudu nelze vytýkat
pochybení uvedené v §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s., neboť rozhodnutí žalovaného zrušil. Shodně
jako ke kasační stížnosti stěžovatele žalobce uvedl, že jedině takový výklad §37 lesního zákona,
který je veden ve prospěch drobných vlastníků lesa, odpovídá účelu předmětného ustanovení.
K argumentaci stěžovatelky, že výkon funkce OLH je nejen její povinností, ale i právem,
do kterého správní orgán prvního stupně neoprávněně zasáhl pověřením žalobce výkonem
funkce OLH, žalobce uvedl, že právo nelze v žádném případě ztotožňovat s povinností,
neboť zatímco právo může být předmětem dispozice ze strany svého nositele, povinnost
je až na ojedinělé výjimky nepřevoditelná a její existence není na vůli povinné osoby závislá.
Povinnost stěžovatelky vykonávat funkci OLH u drobných vlastníků lesa do doby,
než je k výkonu této funkce pověřena jiná osoba, má povahu břemene veřejné služby. Pokud by
se jednalo o právo stěžovatelky, pak by se tato mohla vzdát uvedené služby, což je neslučitelné
s postavením „pojistného lesního hospodáře“. Účelem institutu „pojistného lesního hospodáře“
je poskytnout zákonnou záruku, že odborná úroveň hospodaření v lesích drobných vlastníků
a veřejný zájem na zachování této odborné úrovně budou zajištěny i v případech, kdy orgán státní
správy lesů zůstane v této věci zcela pasivní. Nelze proto dovozovat, že by toto postavení
stěžovatelky mělo charakter exkluzivního práva. Podle žalobce je nesprávný názor stěžovatelky
o nepřezkoumatelnosti rozsudku krajského soudu v důsledku existence vnitřního rozporu
mezi úvahou, že do práv stěžovatelky nebylo pověřením žalobce výkonem funkce OLH
nijak zasaženo, a tím, že krajský soud stěžovatelce přiznal postavení osoby zúčastněné na řízení,
neboť postavení osoby zúčastněné na řízení stěžovatelce vyplývalo z dotčení její povinnosti
vykonávat funkci OLH. Žalobce dále konstatoval, že k vydání rozhodnutí o pověření jiné osoby
výkonem funkce OLH podle §37 odst. 6 lesního zákona může orgán státní správy lesů přistoupit
vždy, pokud pro takový postup shledá odpovídající důvody, např. pochybení při výkonu
funkce OLH, jak tomu bylo v posuzované věci. Správní orgán prvního stupně nepochybil,
pokud ve výběrovém řízení vybral nejvhodnější nabídku, neboť §137 odst. 1 správního řádu,
stejně jako další ustanovení tohoto zákona připouští, aby správní orgány mimo rámec zahájeného
správního řízení používaly i jiné úřední postupy. Jestliže hodlal správní orgán prvního stupně
provést výběr mezi více nabídkami namísto přímého jmenování OLH, nebyl ostatně jiný postup
ani možný. Podle žalobce stěžovatelka nebyla zkrácena na svých právech, a tedy vůbec aktivně
legitimována k uplatnění námitky, že provedení výběru nejvhodnější nabídky se dotklo jejích
práv, neboť jí nepřísluší právo podílet se na výběru osoby pověřované výkonem funkce OLH
namísto stěžovatelky. Žalobce se ztotožnil se závěry krajského soudu, že výběrové řízení
provedené správním orgánem prvního stupně bylo v plném souladu se zásadou hospodárného
využívání veřejných prostředků a se základními zásadami činnosti správních orgánů. Dále uvedl,
že stěžovatelka chybně nerozlišuje mezi činnostmi, které OLH vykonává při realizaci svých
povinností, a těmito povinnostmi samotnými. V dané věci je sporným výklad povinností
vyplývajících z §37 odst. 1 a §52 lesního zákona. Podle stěžovatelky po ní bylo správním
orgánem prvního stupně a krajským soudem vyžadováno více, než zákon připouští. Žalobce
se však ztotožňuje s výkladem, že povinnosti jsou založeny na neurčitých právních pojmech,
přičemž ze strany správního orgánu prvního stupně nedošlo k žádné modifikaci nebo rozšíření
rozsahu činnosti OLH nad rámec jeho povinností vyplývajících z lesního zákona a prováděcích
předpisů. Zajištění odborné úrovně hospodaření v lesích pomocí úkonů zmíněných stěžovatelkou
je podle žalobce zcela vyloučeno, neboť tato činnost se sestává z podstatně širší škály činností,
které nelze vykonávat neodborně, tj. bez ingerence OLH. Činnosti zmíněné stěžovatelkou nelze
považovat za jedinou výlučnou náplň povinností zabezpečovat vlastníku lesa odbornou úroveň
hospodaření v lese a dbát řádného hospodaření v lese, nýbrž za jejich dílčí součásti. Žalobce
tak nesouhlasil s názorem stěžovatelky, že povinnosti OLH vykonávajícího činnost podle §37
odst. 6 lesního zákona jsou taxativně vyčteny v lesním zákoně a souvisejících předpisech. Vyčtené
povinnosti OLH žalobce označil za administrativně-technické úkony, mající převážně podružnou
roli. Podle žalobce nedošlo ze strany správního orgánu prvního stupně k porušení §2 odst. 2
správního řádu či principu dělby moci, jak tvrdila stěžovatelka; odkazem na nabídku konkrétních
činností OLH v rozhodnutí byl správním orgánem prvního stupně toliko konkretizován obsah
povinností podle §37 odst. 1 a §52 lesního zákona. Uvedené přitom není zásahem
do práv stěžovatelky, neboť uvedená část rozhodnutí se vůči ní projevila zcela neutrálně.
Stěžovatelka na vyjádření žalobce reagovala replikou, ve které uvedla, že je vyloučen
výklad ve prospěch drobných vlastníků lesa, neboť jistě nebylo úmyslem zákonodárce poskytovat
veřejné prostředky v podobě hrazení nákladů na výkon funkce odborného lesního hospodáře
pouze z důvodů hájení soukromého zájmu drobných vlastníků lesa, avšak z důvodu hájení zájmu
veřejného na správě a obhospodařování lesa tak, aby lesy nedoznaly trvalé újmy a plnily
i v budoucnu všechny funkce. K dotčení práv stěžovatelky ve smyslu §34 s. ř. s. uvedla,
že povinnosti vlastníka lesa zajišťovat hospodaření v lesích v součinnosti s OLH odpovídá právo
OLH v této součinnosti působit, resp. tuto součinnost požadovat. Podle stěžovatelky
nelze odhlédnout od „extrémního přístupu“ ztotožňujícího veřejný zájem vyjádřený účelem
lesního zákona se soukromými zájmy jednotlivých vlastníků. Podle stěžovatelky neobstojí závěr
krajského soudu o prokázání nedostatečného poskytování odborné spolupráce vlastníkům lesa
ze strany stěžovatelky, založený toliko na obsahu stížností. Stížnost je toliko subjektivním
náhledem, nikoliv objektivním zhodnocením. Za nepřípadný označila stěžovatelka poukaz
žalobce na §158 odst. 1 správního řádu týkající se jiného úředního postupu. Je nepochybné,
že vlastní rozhodovací proces o odnětí funkce OLH stěžovatelce a pověření žalobce, stejně
jako posouzení rozhodných skutečností, proběhlo v rozporu se zákonem mimo správní řízení.
Správní orgán prvního stupně mohl podle stěžovatelky například postupovat podle §146
správního řádu. Stěžovatelka dále uvedla, že byla aktivně legitimována k námitce směřující
k výběru osoby pověřované výkonem funkce OLH. Podle stěžovatelky nelze právní názor
žalobce interpretovat jinak, než že lesní zákon a právní předpisy upravují konkrétní povinnosti
či činnosti OLH, ty lze však doplňovat jen na základě interpretace pojmů uvedených v §37
odst. 1 lesního zákona; takový výklad však naráží na principy zákonnosti a předvídatelnosti
správního rozhodování. Stěžovatelka tvrdí, že pod §33 odst. 3 lesního zákona se skrývá více
činností, než pouhé „administrativní úkony“, jak tvrdil žalobce, a dále že řada činností
specifikovaných v „pracovní náplni nově jmenovaného OLH“ nejsou podřaditelné
pod ustanovení lesního zákona.
Žalobce ve svém dalším podání poukázal na podporu své argumentace na skutečnost,
že ve skutkově a právně totožné věci rozhodl Nejvyšší správní soud rozsudkem
ze dne 26. 2. 2016, č. j. 4 As 201/2015 - 120, tak, že kasační stížnosti žalovaného a osoby
zúčastněné na řízení, kterými byli rovněž stěžovatel a stěžovatelka jako v nyní projednávané věci,
jako nedůvodné zamítl.
V. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem
Nejvyšší správní soud nejprve přezkoumal formální náležitosti kasačních stížností
a shledal, že kasační stížnosti jsou podány včas, neboť byly podány ve lhůtě dvou týdnů
od doručení napadeného rozsudku (§106 odst. 2 s. ř. s.), jsou podány osobami oprávněnými,
neboť stěžovatel byl účastníkem řízení a stěžovatelka osobou zúčastněnou na řízení, z něhož
napadené rozhodnutí vzešlo (§102 s. ř. s.), a za stěžovatele i stěžovatelku jedná jejich
zaměstnanec, který má vysokoškolské právnické vzdělání vyžadované pro výkon advokacie
(§105 odst. 2 s. ř. s.).
Nejvyšší správní soud poté přezkoumal napadený rozsudek krajského soudu v rozsahu
kasačních stížností a v rámci uplatněných důvodů. Neshledal přitom vady, k nimž by musel
přihlédnout z úřední povinnosti.
Kasační stížnosti nejsou důvodné.
Z provedené obsáhlé rekapitulace dosavadního stavu věci a podání stěžovatele,
stěžovatelky a žalobce je zřejmé, že v posuzované věci se jedná především o posouzení otázky,
zda stěžovatel postupoval správně, když zrušil rozhodnutí správního orgánu prvního stupně,
jímž byl v předmětné lokalitě podle §37 odst. 6 lesního zákona žalobce pověřen výkonem funkce
OLH, a zastavil řízení.
Podle §37 odst. 1 lesního zákona platí, že hospodaření v lesích je vlastník lesa povinen
zajišťovat v součinnosti s OLH, přičemž OLH zabezpečuje vlastníku lesa odbornou úroveň
hospodaření v lese podle lesního zákona a právních předpisů vydaných k jeho provedení.
§37 odst. 6 lesního zákona pak stanoví, že pokud si vlastník lesa nevybere OLH sám, vykonává
v lesích, pro které jsou zpracovány osnovy, funkci OLH právnická osoba, která v určeném území
vykonává právo hospodaření ve státních lesích, pokud orgán státní správy lesů nerozhodne
o pověření jiné právnické nebo fyzické osoby.
Nejvyšší správní soud předně konstatuje, že k totožnému skutkovému stavu a kasačním
námitkám stěžovatele a stěžovatelky se již zdejší soud vyslovil v rozsudku ze dne 26. 2. 2016,
č. j. 4 As 201/2015 - 121 (dále jen „rozsudek čtvrtého senátu“), přičemž závěry učiněné
v uvedeném rozhodnutí jsou plně uplatnitelné i v nyní projednávané věci. Z uvedeného důvodu
se proto zdejší soud na rozsudek čtvrtého senátu níže k jednotlivým stížním námitkám odkazuje
a vychází z něj.
Stěžovatel v kasační stížnosti vyslovil nesouhlas se závěrem krajského soudu, že skutkový
stav, který vzal za základ svého rozhodnutí, je v rozporu s obsahem spisového materiálu, k čemuž
uvedl, že správní orgán prvního stupně si musel být vědom výkonu funkce OLH ze strany
stěžovatelky v souladu s lesním zákonem, o čemž svědčí obsah oznámení o zahájení řízení.
K tomu Nejvyšší správní soud v rozsudku čtvrtého senátu konstatoval: „[K]rajský soud na základě
zjištěných skutečností dospěl k závěru, že v řízení před správním orgánem prvního stupně byla prokázána
schopnost nově pověřovaného subjektu (žalobce) vykonávat funkci OLH lépe, než dosavadní lesní hospodář
(stěžovatelka). Krajský soud proto nepřisvědčil žalovanému, že správní orgán prvního stupně neprokázal, že nově
pověřovaný subjekt je schopen funkci OLH vykonávat lépe, než stávající OLH. Důvod pro zrušení rozhodnutí
žalovaného dle §76 odst. 1 písm. b) s. ř. s. tak byl dán, a krajský soud nepochybil, když podle tohoto ustanovení
postupoval a rozhodnutí žalovaného zrušil. Nejvyšší správní soud dodává, že ani v kasační stížnosti stěžovatel
nezpochybňuje a nevyvrací to, že žalobce dle rozhodnutí správního orgánu prvního stupně měl vykonávat činnost
OLH ve větším rozsahu než stěžovatelka, a tudíž lépe, než dosavadní OLH (stěžovatel zpochybňuje zejména
oprávnění žalobce tyto činnosti vykonávat a pravomoc orgánu státní správy lesů stanovit tyto činnost ve svém
rozhodnutí) a nepředestřel žádné skutečnosti vyvracející pochybení dosavadního OLH, na která poukázal ve svém
rozhodnutí správní orgán prvního stupně a s nimiž se ztotožnil krajský soud. […] Oznámení o zahájení
správního řízení [v nyní projednávané věci oznámení správního orgánu prvního stupně ze dne
20. 11. 2013, č. j. MS/24040/2013, sp. zn. MS/24039/2013/02] obsahovalo veškeré relevantní
skutečnosti. V odůvodnění svého rozhodnutí pak správní orgán prvního stupně zmínil důvody, které jej vedly
k ukončení funkce OLH stěžovatelkou, mimo jiné též stížnosti vlastníků lesa. Správní orgán prvního stupně
své rozhodnutí řádně a pečlivě zdůvodnil a poukázal na relevantní skutečnosti, přičemž je logické, že v době,
kdy vydal oznámení o zahájení řízení, mu bylo o věci (tedy i o činnosti stěžovatelky jakožto OLH) známo méně
relevantních skutečností, než po provedeném řízení a dokazování. V odlišném hodnocení činnosti stěžovatelky
jakožto OLH v oznámení o zahájení řízení a samotném rozhodnutí proto Nejvyšší správní soud nespatřuje
jakoukoli vadu.“ S těmito závěry se Nejvyšší správní soud ztotožňuje i v nyní projednávané věci.
Stěžovatel dále namítal nesprávnost závěrů krajského soudu o zajišťování kvalifikovaného
hospodaření s lesním majetkem vlastníků lesů ze strany OLH, přičemž argumentaci krajského
soudu považoval za rozpornou se shora uvedeným komentářem k lesnímu zákonu. I v tomto
ohledu lze odkázat na rozsudek čtvrtého senátu, ve kterém k totožné námitce Nejvyšší správní
soud odkázal na §37 odst. 1 lesního zákona, podle kterého OLH zabezpečuje vlastníku lesa
odbornou úroveň hospodaření v lese podle lesního zákona a právních předpisů vydaných k jeho
provedení, a dále uvedl: „Jestliže v komentáři je uvedeno, že hlavní náplň činnosti OLH spočívá v dozoru nad
stavem lesa a v poradenské činnosti pro vlastníky lesů, není to podle názoru Nejvyššího správního soudu v rozporu
s názorem krajského soudu vyjádřeným v napadeném rozsudku. Krajský soud, stejně jako správní orgán prvého
stupně, neuvedly, že by měl žalobce jako OLH zajišťovat pro vlastníky hospodaření v lese. Naopak krajský soud
zdůraznil, že úkolem žalobce jako OLH je prostřednictvím součinnosti a odborné pomoci zajistit odbornou úroveň
hospodaření v lese vlastníky. Rovněž výčet činností OLH uvedený v příloze rozhodnutí správního orgánu prvního
stupně neuvádí faktické zajištění hospodaření v lese, nýbrž uvádí jednotlivé dílčí činnosti, které lze charakterizovat
jako poradenství, dozor, kontrola, součinnost. Hospodařením v lese se dle §2 písm. d) lesního zákona míní
obnova, ochrana, výchova a těžba lesních porostů a ostatní činnosti zabezpečující plnění funkcí lesa. Žalobce
dle rozhodnutí správního orgánu prvního stupně nemá zajišťovat pro vlastníky tyto činnosti (tj. např. těžbu
a obnovu lesa), pouze má za úkol pomocí poradenství, dozoru, kontroly a součinnosti poskytované vlastníkům
zabezpečit odbornou úroveň těchto činností. Rovněž právě v nedostatečném výkonu poradenství, dozoru, kontroly
a součinnosti osobou zúčastněnou na řízení v rámci její činnosti OLH, respektive podmínění některých dílčích
činností uzavřením smlouvy o dílo a úhradou ze strany vlastníků, nikoli v nezajišťování hospodaření, shledal
správní orgán prvého stupně, jehož závěry se krajský soud ztotožnil, jako důvody pro ustanovení jiné osoby
za OLH.“ Rovněž uvedené závěry jsou plně aplikovatelné v této věci. S ohledem na výše uvedené
pak stěžovateli nelze přisvědčit ani v tom, že by správní orgán prvního stupně či krajský soud
činily z OLH výkonný orgán, tedy hajného či lesníka. Nejvyšší správní soud tak konstatuje,
že krajský soud při posouzení obsahu náplně činnosti OLH nepochybil.
Stěžovatel v kasační stížnosti učinil konkrétní výčet povinností OLH v souladu s lesním
zákonem a prováděcími předpisy, ke kterému uvedl, že orgán státní správy lesů a vlastník lesa
je po OLH oprávněn požadovat pouze plnění těchto povinností. Naopak s odkazem na §37
odst. 1 lesního zákona nelze vyžadovat komplexní péči o lesní majetek, jak uvedl krajský soud
v rámci posouzení, zda stěžovatelka zajišťovala řádný výkon funkce OLH, tj. zda řádně
zabezpečovala vlastníkům lesa odbornou úroveň hospodaření v lese podle lesního zákona
a právních předpisů vydaných k jeho provedení.
V prvé řadě je třeba uvést, že z rozhodnutí správního orgánu prvního stupně nelze
dovodit, že by v neposkytování komplexních služeb při hospodaření v lese bylo shledáno
porušení povinností stěžovatelky jako OLH. Z odůvodnění rozhodnutí naopak plyne,
že důvodem pro odejmutí funkce OLH stěžovatelce byla jiná pochybení, konkrétně porušování
lesního zákona stěžovatelkou, když v období od počátku roku 2012 do 7. 1. 2014 předávala
vlastníkům lesa nebo orgánu státní správy lesů doklady související s výkonem funkce OLH
podepsané nekompetentními osobami, neinformovala orgán státní správy lesů o změnách
na pozici výkonného OLH, nebyla poskytována součinnost OLH s vlastníky lesa ani orgánem
státní správy lesů, organizační jednotka stěžovatelky - lesní správa Tábor nebyla v období
od 1. 1. 2013 do 14. 2. 2013 pověřena k zastupování držitele licence pro výkon činnosti OLH.
Uvedená skutková zjištění nebyla ze strany stěžovatele ani stěžovatelky napadána. Správní orgán
prvního stupně dále spatřoval porušení povinností OLH v tom, že stěžovatelka rozdělila činnosti
OLH na „standardní“ a „nadstandardní“, které podmiňovala uzavřením smlouvy o dílo
a poskytnutím úplaty. Do skupiny „nadstandardních činností stěžovatelka zařadila i takové,
které z hlediska správného vývoje a zlepšování kvality lesních porostů označil orgán státní správy
lesů za zásadní (vyznačování výchovných a úmyslných mýtních těžeb, zpracování návrhu
prostorového rozmístění dřevin a návrhu péče o nezajištěné lesní porosty). Toto rozlišování
hodnotil správní orgán prvého stupně jako neprogresivní, zneužívající současné takřka
monopolní postavení stěžovatelky v této oblasti. Výsadní postavení stěžovatelky přitom podle
Nejvyššího správního soudu nelze odůvodnit ani poukazem na rozsudek zdejšího soudu
ze dne 31. 5. 2011, č. j. 1 Afs 98/2010 - 399. Jak správně dovodil již krajský soud, pozice
stěžovatelky jako „pojistného lesního hospodáře“ je sice zvláštním postavením oproti jiným
subjektům vykonávajícím OLH, to však stěžovatelce přísluší pouze tehdy, pokud si vlastníci
lesa nezvolí vlastního OLH nebo nepověří-li jiného OLH orgán státní správy lesů ve smyslu §37
odst. 6 lesního zákona. Ke stejnému závěru přitom dospěl Nejvyšší správní soud i v citovaném
rozsudku.
Z hlediska zájmů chráněných lesním zákonem tedy správní orgán prvního stupně
hodnotil výkon funkce OLH ze strany stěžovatelky jako nedostatečný. Pro úplnost
lze poznamenat, že správní orgán prvního stupně vyslovil souhlas se stěžovatelkou v tom,
že předmětem činnosti OLH není výkup a následný prodej dřevní hmoty; poskytování odborné
pomoci vlastníkům lesa při pěstebních a těžebních činnostech je naopak očekáváno ze strany
těch vlastníků lesa, kteří z různých důvodů nejsou schopni tyto činnosti sami kvalifikovaně
zajistit. K pověření nového OLH pak bylo přistoupeno, jelikož jiná osoba (žalobce) je schopná
za stejný objem finančních prostředků poskytnout nesrovnatelně větší rozsah činností (služeb),
než stěžovatelka jako stávající OLH, což je patrné ze srovnání oficiálně prezentovaných činností
stěžovatelky jako OLH a činností obsažených v pracovní náplni nového OLH (žalobce), jež tvoří
přílohu rozhodnutí správního orgánu prvního stupně. Krajský soud se v napadeném rozsudku
ztotožnil se skutkovými i právními závěry správního orgánu prvního stupně a konstatoval,
že bylo prokázáno nedostatečné zajišťování odborné spolupráce a součinnosti s vlastníky
lesa ze strany stěžovatelky. Lesní zákon neposkytuje výčet jednotlivých činností OLH,
neboť vymezuje pouze rámec činnosti jako povinnost zabezpečit odbornou úroveň hospodaření
v lese. Užití pojmu „komplexní poskytování služeb“, což bylo zřejmě reakcí na rozdělování
činností poskytovaných stěžovatelkou v rámci výkonu OLH na standardní a nadstandardní
činnosti, nelze vykládat způsobem, že by snad měly po OLH být vyžadovány služby nad rámec
lesního zákona a prováděcích předpisů, jak se snažili činit stěžovatel a stěžovatelka.
Nejvyšší správní soud se tak rovněž v nyní projednávané věci shoduje se závěry
vyslovenými v rozsudku čtvrtého senátu: „Náplň činnosti OLH není žádným předpisem vyčerpávajícím
způsobem definována, přičemž jednotlivá oprávnění a povinnosti OLH lze nalézt v dílčích ustanoveních lesního
zákona a v právních předpisech vydaných k jeho provedení. Ve stěžovatelem zmíněném komentáři k §37 odst. 1
a 2 lesního zákona je ostatně uvedeno, že „legislativně technickým nedostatkem platné právní úpravy je, že náplň
činnosti odborného lesního hospodáře není žádným předpisem odborně stanovena, a to ani u povinností stanovených
v lesním zákoně, jak je tomu u orgánů státní správy lesa.“ Z lesního zákona nicméně obecně vyplývá, že je třeba
zabezpečit odbornou úroveň hospodaření v lese. Je tedy zřejmé, že krajský soud nepochybil, pokud se ztotožnil
s názorem správního orgánu prvního stupně, že byly dány důvody pro pověření jiné osoby činností OLH. Rovněž
lze souhlasit s tím, že správní orgán prvého stupně při hodnocení toho, kterou osobu pověří činností OLH přihlédl
k tomu, kdo bude tuto činnost vykonávat lépe a tento vyšší standard výkonu činnosti OLH, ke kterému
se žalobce v průběhu řízení zavázal, vtělil do podmínek svého rozhodnutí, včetně konkrétních dílčích činností,
které stěžovatelka vykonávat odmítala. Funkce odborného lesního hospodáře ostatně nepředstavuje v lesním
zákonodárství žádné novum. Již v §22 lesního zákona vydaného pro korunní země (mj. Čechy, Moravu
a Slezsko) císařským patentem z 3. 12. 1852 a uveřejněného pod č. 250/1852 ř. z. bylo stanoveno:
„Aby se nařízení zákonní o hospodaření v lesích a hvozdech ve všem bedlivě zachovávala, jsou majitelé lesů takové
velikosti, kterouž zemský úřad podlé zvláštního okolností na dostatečnou ustanoví, povinni, zříditi k nim ve věci
zběhlé správce hospodářské (hospodáře lesní), které vláda za způsobilé k tomu uzná.“ Účel institutu OLH
lze dovodit i z doušky k tomuto ustanovení, podle které „ [j]estliže by kdo proti zákonu o své moci půdy lesní
k něčemu jinému užil, lesu nezmladil, jej zpustil a způsobem nepříhodným v něm hospodařil, má každý vzhledem
na §23 právo oznámiti to úřadům politickým.“ Tento zákon byl účinný až do 31. 12. 1960 a zjevně vymezoval
úkoly OLH obecným způsobem, stejně jako nynější lesní zákon. Otevíral tak možnost jeho flexibilní aplikace
dle aktuálních potřeb a okolností každého případu. K institutu OLH se vztahoval výnos Ministerstva orby
z 16. 3. 1872, č. 6266, týkající se provádění §22 lesního zákona, kde se uvádí mj.: „Musí se však za jednu
z nejdůležitějších úloh vlády považovati, též majitelům menších lesů, jmenovitě i menších obcím zákonitou nutnost
přiměřeného hospodaření v jejich lesích předkládati a jim co možná usnadniti, aby sobě pro své lesy,
aneb pro důležitější hospodářské opatření sobě zjednali příradu a pomoc zkušených lesníků“. Široké spektrum
úkolů odborného lesního hospodáře podle tehdejších předpisů lze dovozovat i z příslušné judikatury Správního
soudního dvora k tomuto ustanovení. V nálezu ze dne 1. 6. 1898, č. 3599 (Budw. A 11885/98) se uvádí,
že v posuzovaném případě bylo nezbytné ustanovení OLH pro posuzované polesí, „neboť toto je určeno k pokrytí
hospodářské potřeby velkého počtu vlastníků nemovitostí a jeho výnos byl podstatně snížen předchozím bezmezným
vytěžováním za předchozího hospodaření oprávněných osob bez náležitého dohledu. Mimoto je pečlivé hospodaření
v lese dle vyjádření lesního technika ve veřejném zájmu z důvodu jeho polohy ve vysoké nadmořské výšce
a jeho skladby.“ V nálezu ze dne 27. 10. 1914, č. 10.498 (Budw. A 10520/14) se k §22 tehdejšího lesního
zákona uvádí, že „[z] účelu tohoto ustanovení, jakožto pravidla k ochraně a prosazování důležitého veřejného
zájmu na hospodaření v lese, lze dovodit, že úřad musí při zkoumání, zda vlastník lesa splňuje povinnost
stanovenou v §22 lesního zákona, posuzovat též vhodnost bydliště lesního hospodáře ustanoveného vlastníka lesa,
neboť nevhodné (příliš daleko a mimo dopravní dostupnost položené) místo bydliště by mohlo omezit nebo vyloučit
řádné plnění funkce odborného lesního hospodáře, což by bylo v rozporu se zákonem.“
S ohledem na výše uvedené Nejvyšší správní soud konstatuje, že není pravdou,
že by správní orgán prvního stupně a krajský soud vykládaly předmětná ustanovení lesního
zákona toliko ve prospěch vlastníků lesa, a ztotožňovaly, resp. upřednostňovaly soukromý zájem
oproti veřejnému. Naopak je zřejmé, že správní orgán prvního stupně, stejně jako krajský soud
reflektovaly účel lesního zákona (podle §1 lesního zákona je jeho účelem stanovit předpoklady
pro zachování lesa, péči o les a obnovu lesa jako národního bohatství, tvořícího nenahraditelnou
složku životního prostředí, pro plnění všech jeho funkcí a pro podporu trvale udržitelného
hospodaření v něm), veřejný zájem na ochraně lesa a řádného hospodaření v něm. Ostatně právě
z důvodu, že prosazování veřejného zájmu nebylo stěžovatelkou dostatečně zajištěno, rozhodl
správní orgán prvního stupně o pověření žalobce jako nového OLH.
Nejvyšší správní soud shledal nedůvodnou rovněž námitku stěžovatelky, podle které
krajský soud nezdůvodnil, proč považuje za nezákonné stěžovatelkou provedené rozdělení
činností OLH na standardní a nadstandardní. Rovněž zde lze plně odkázat na posouzení
provedené zdejším soudem v rozsudku čtvrtého senátu: „Z odůvodnění kasační stížností napadeného
rozsudku krajského soudu je totiž zřejmé, že krajský soud toto omezení činností OLH nepovažuje za souladné
s lesním zákonem, jelikož stěžovatelka v důsledku tohoto rozdělení nevykonávala v lesích některé činnosti OLH,
a nedodržovala tak své povinnosti OLH, přičemž krajský soud rovněž poukázal na skutečnost, že toto rozdělení
činností OLH stěžovatelkou vedlo k nerovnému přístupu k vlastníkům lesů. Konstatování krajského soudu,
že náplň činnosti OLH není žádným předpisem taxativně stanovena, přičemž dílčí oprávnění a povinnosti OLH
lze nalézt v dílčích ustanoveních lesního zákona a v právních předpisech vydaných k jeho provedení, které krajský
soud zmínil, nezpůsobuje nepřezkoumatelnost jeho rozsudku, neboť se jedná o přesný popis stávajícího způsobu
vymezení povinností OLH v právních předpisech.“
Stěžovatel dále namítal rozpor závěru krajského soudu s odůvodněním rozhodnutí
správního orgánu prvního stupně v hodnocení účelu výběrového řízení. Podle krajského soudu
měla být vybrána osoba poskytující nejlepší předpoklady k plnění zákonných povinností OLH,
zatímco správní orgán prvního stupně vybral nového OLH s tím, že vlastníkům lesa bude
poskytnut větší rozsah služeb, než vyplývá z lesního zákona a prováděcích vyhlášek, aniž to bude
vlastníky lesa dále zatěžovat. Uvedený rozpor zdejší soud neshledal. Jak plyne již z výše
uvedeného, skutečnost, že žalobce je při výkonu funkce OLH schopen a ochoten poskytovat
větší rozsah činností (služeb), než stěžovatelka, bez dalšího neznamená, že se jedná o činnosti
poskytované nad rámec lesního zákona a prováděcích předpisů, a to tím spíše, pokud bylo
prokázáno, že stěžovatelka při výkonu funkce OLH pochybila. Tento závěr přitom není
v rozporu s odůvodněním rozhodnutí správního orgánu prvního stupně ani krajského soudu.
Také v tomto ohledu platí závěry zdejšího soudu k totožné námitce vyslovené v rozsudku
čtvrtého senátu, podle kterého „krajský soud se vyjádřil k výběrovému řízení na funkci OLH,
což je odlišná otázka od vymezení rozsahu činností poskytovaných OLH v rozhodnutí správního orgánu prvního
stupně, byť tyto otázky spolu souvisí, neboť jeden z důvodů pro pověření žalobce výkonem funkce OLH byl velký
rozsah jím nabídnutých služeb. Navíc, jak bylo výše ukázáno, právní předpisy nestanoví taxativní výčet činností
zajišťovaných OLH, pouze obecně stanoví cíl jeho činnosti, kterým je zabezpečení odborné úrovně hospodaření
v lese. Je tedy zřejmé, že pokud se žalobce zavázal vykonávat i činnosti, které stěžovatelka pokládala
za „nadstandardní“, avšak které jsou v některých případech potřebné pro zabezpečení odborné úrovně hospodaření
v lese, pak byl správný závěr správního orgánu prvního stupně i krajského soudu, že žalobce je osobou poskytující
nejlepší předpoklady k plnění zákonných povinností OLH.“
Stejně tak nelze přisvědčit stěžovateli v tom, že by správní orgán prvního stupně porušil
§2 odst. 2 správního řádu tím, že by rozšiřoval nebo upravoval povinnosti OLH, například jejich
stanovením v rozhodnutí o pověření výkonem funkce OLH podle §37 odst. 6 lesního zákona.
Z odůvodnění rozhodnutí správního orgánu prvního stupně plyne, že tento vycházel
ze skutečnosti, že náplň činnosti OLH není souhrnně stanovena žádným právním předpisem,
přičemž je dovozována z lesního zákona a prováděcích předpisů a její základ lze hledat v §37
odst. 1 a §52 lesního zákona. Míra součinnosti OLH s vlastníky lesa by se přitom měla odvíjet
od potřeb jednotlivých vlastníků lesa tak, aby byla zajištěna ochrana a trvalá existence lesa
jako důležité složky životního prostředí. Pokud není funkce OLH v takové míře vykonávána
a existuje osoba, která je ochotna poskytnout vlastníkům lesa lepší součinnost a větší rozsah
služeb (činností), který zajistí efektivnější obhospodařování lesního majetku, pak je dán důvod
pro změnu OLH. V této souvislosti správní orgán prvního stupně vtělil do rozhodnutí pracovní
náplň nového OLH, která byla stanovena konsensuálně, tedy dohodou s novým OLH
(žalobcem). Z uvedeného je zřejmé, že úmyslem správního orgánu prvního stupně bylo vymezit
pracovní náplň nového OLH v mezích lesního zákona a jeho prováděcích předpisů. Veden
snahou o zajištění účelnosti a efektivnějšího výkonu funkce OLH pak do přílohy rozhodnutí
zahrnul výčet povinností spadajících do „Standardního výkonu činnosti odborného lesního
hospodáře (pracovní náplň)“, ke kterým se nový OLH zavázal. Uvedené nelze označit
za překročení pravomoci správního orgánu prvního stupně. Naopak by bylo absurdní
a postrádající ratio, pokud by byl za nesprávný označen postup správního orgánu vedený snahou
o účelnost a zajištění žádoucího rozsahu činností OLH, jistě vedoucího k důslednému
respektování ochrany lesa a řádného hospodaření v něm (§52 lesního zákona), který nikterak
nevybočuje z mezí stanovených zákonem. Důvodná tak nemůže být ani námitka stěžovatelky,
že v příloze rozhodnutí jsou stanoveny povinnosti nad rámec zákona, například povinnost
vyznačování předmýtní úmyslné těžby a těžby mýtní úmyslné, průběžně zjišťovat a aktualizovat
vývoj výkupních cen dřeva, sadebního materiálu, chemických přípravků používaných v lesnictví
a nabízených služeb, spolupracovat s vlastníkem při zajištění geodetického zaměření lesních
pozemků atd. Takové povinnosti podle zdejšího soudu nevybočují z rozsahu obecného úkolu
OLH, jímž je zabezpečení odborné úrovně hospodaření v lese. Pro úplnost lze opětovně odkázat
na závěry zdejšího soudu učiněné v rozsudku čtvrtého senátu: „[V] §37 odst. 6 [lesního zákona -
pozn. NSS] je stanoveno pouze oprávnění orgánu státní správy lesů rozhodnout o pověření fyzické či právnické
osoby výkonem funkce OLH. Zákon o lesích tedy nestanoví žádným způsobem obsahové a formální náležitosti
takového rozhodnutí. Pokud však orgán státní správy lesů ve svém rozhodnutí konkrétně vymezí obsah činnosti
OLH na základě dohody s pověřovanou osobou, nejedná se o jeho pochybení. Nejvyšší správní soud naopak
takovéto vymezení, nejlépe demonstrativním výčtem činností, považuje za užitečné, neboť drobným vlastníkům lesa,
nemajícím odborné znalosti v oblasti péče o les, bude v takovém případě znám obsah činností zabezpečovaných
OLH. Pokud OLH před svým pověřením do funkce jasnou a nezpochybnitelnou formou (zpravidla písemnou
nabídkou) o své vůli nabídne, že bude v rámci své činnosti v souladu se zákonem o lesích vykonávat širokou paletu
činností, nespatřuje Nejvyšší správní soud žádný důvod, proč by takovouto nabídku neměl orgán státní správy lesů
akceptovat a zohlednit ve svém rozhodnutí o pověření výkonem funkce OLH podle §37 odst. 6 lesního zákona
a činnosti OLH zmínit ve svém rozhodnutí. Takovýto postup je v souladu s §2 odst. 4 správního řádu,
dle kterého správní orgán dbá, aby přijaté řešení bylo v souladu s veřejným zájmem a aby odpovídalo okolnostem
daného případu a s účelem lesního zákona, kterým je ochrana lesa jakožto jedné z klíčových složek životního
prostředí. Zároveň je takový postup hospodárný a šetrný k veřejným financím, neboť, jak již přiléhavě konstatoval
krajský soud a správní orgán prvního stupně, za stejnou výši platby od státu budou vlastníkům lesů poskytovány
komplexnější služby.“
Nejvyšší správní soud se dále shoduje se závěrem vysloveným v rozsudku čtvrtého senátu
také k argumentaci stěžovatele, že nabídka žalobce na výkon většího rozsahu činností v rámci
funkce OLH není právně vymahatelná, pro činnost pověřeného OLH závazná a správní orgán
prvního stupně by neměl ani žádné nástroje, jak na žalobci vymáhat plnění jím nabízených služeb.
K tomu již zdejší soud konstatoval, že „OLH pověřený rozhodnutím orgánu státní správy lesů podle §37
odst. 6 lesního zákona je povinen svou funkci vykonávat v souladu se zákonem o lesích a podle tohoto rozhodnutí.
Vymezení jeho činnosti a povinností v rozhodnutí o pověření výkonem funkce OLH tak je pro něj závazné
(srov. §73 odst. 2 správního řádu: pravomocné rozhodnutí je závazné pro účastníky). Pokud by OLH řádně
nevykonával své povinnosti stanovené uvedené v lesním zákoně, resp. v rozhodnutí o pověření dle §37 odst. 6
téhož zákona, jednalo by se o jeho pochybení spočívající v nedodržení rozhodnutí vydaného na základě lesního
zákona, které spadá pod dozorovou činnost orgánů státní správy lesů podle §51 zákona o lesích, v rámci které
lze uložit opatření k odstranění zjištěných nedostatků. Plnění povinností OLH stanovených v rozhodnutí
o pověření výkonem funkce OLH dle §37 odst. 6 lesního zákona tedy právně vymahatelné je. Neplnění
povinností OLH vyplývajících z lesního zákona, by v závislosti na intenzitě takovéhoto pochybení OLH
dále mohlo představovat důvod pro odvolání stávajícího OLH a pověření jiného subjektu výkonem této funkce.
Porušování povinností stanovených OLH lesním zákonem může rovněž představovat důvod pro odnětí licence
podle §45 odst. 1 písm. d) lesního zákona, dle kterého orgán státní správy lesů, který licenci udělil, ji odejme,
jestliže držitel licence závažným způsobem poruší podmínky stanovené rozhodnutím o udělení licence nebo tímto
zákonem.“
Stejně tak lze plně odkázat na závěry zdejšího soudu uvedené v rozsudku čtvrtého senátu,
týkající se nesouhlasu s názorem stěžovatele, podle kterého porovnávání nabídek výkonu OLH
jednotlivých uchazečů ve výběrovém řízení z hlediska jejich většího rozsahu ztrácí smysl,
a argumentace stěžovatele a stěžovatelky vycházející z vyhlášky č. 423/2011 Sb.: „Jestliže totiž podle
§37 odst. 7 a 8 lesního zákona hradí náklady na činnost OLH pověřeného dle §37 odst. 6 lesního zákona stát
ve fixní výši […], je v situaci, kdy se o výkon funkce OLH v konkrétní lokalitě uchází více zájemců, rozsah
konkrétních činností, které zájemce nabízí v rámci výkonu funkce OLH provádět, vhodným kritériem
pro posouzení otázky, který ze zájemců poskytuje nejlepší předpoklady k plnění zákonných povinností OLH,
pokud tyto činnosti nevybočují z obecného rámce úkolu OLH zabezpečovat odbornou úroveň hospodaření v lese.
Z toho, že vyhláška č. 423/2011 Sb., stanoví jednotnou sazbu náhrady nákladů podle průměrných nákladů
na činnost OLH, nelze podle Nejvyššího správního soudu dovozovat, že lesní zákon a prováděcí právní předpisy
obsahují stěžovatelkou zmíněný taxativní výčet činností, v němž OLH zabezpečuje vlastníku lesa odbornou
úroveň hospodaření v lese, jak činí stěžovatelka v kasační stížnosti, neboť sazba náhrady nákladů za činnosti
OLH nemůže mít vliv na to, že OLH pověřený dle §37 odst. 1 lesního zákona je povinen zabezpečit vlastníku
lesa v souladu s lesním zákonem odbornou úroveň hospodaření v lese, přičemž lesní zákon jednotlivé povinnosti
a činnosti OLH nevymezuje taxativním výčtem, viz též výše. Z povahy věci je zřejmé, že lesy v různých lokalitách
ve vlastnictví různých vlastníků s různými odbornými znalostmi, možnostmi a schopnostmi vyžadují rozdílnou
péči, je v nich hospodařeno odlišným způsobem a budou se tak lišit i konkrétní činnosti prováděné OLH v rámci
zajištění odborné úrovně hospodaření v lese pro jeho vlastníka. Stěžovatel v kasační stížnosti rovněž namítal,
že v posuzované věci nebylo prokázáno, že subjekt nově pověřovaný výkonem funkce OLH je schopen vykonávat
tuto funkci lépe než stěžovatelka. Své tvrzení obsažené v této námitce však žádným způsobem nedoložil a není
tak způsobilé vyvrátit uvedený závěr krajského soudu, ke kterému došel na základě srovnání oficiálně
prezentovaných činností stěžovatelky a činností zabezpečovaných žalobcem uvedených v příloze rozhodnutí
správního orgánu prvního stupně. Nejvyšší správní soud dále poukazuje na závěr správního orgánu prvního
stupně, že dojde ke zlepšení spolupráce mezi orgánem státní správy lesů a OLH a k jejímu zefektivnění
a zpřehlednění a to i z pohledu vlastníků lesa. S ohledem na výše uvedené a s přihlédnutím k tomu, že vyhláška
č. 423/2011 Sb., stanoví jednotnou sazbu náhrady nákladů podle průměrných nákladů na činnost OLH,
je dále zřejmé, že důvodný není ani nesouhlas stěžovatele i stěžovatelky se závěrem krajského soudu, že žalobce
je za stejný objem státem uvolněných finančních prostředků schopen poskytnout vlastníkům lesa větší rozsah
služeb, než stávající OLH (stěžovatelka), a proto bude vykonávat činnost OLH kvalitněji.“
Ve vztahu k postupu správního orgánu prvního stupně dále stěžovatelka namítla,
že správní orgán prvního stupně měl posuzovat důvody pro pověření jiné osoby výkonem funkce
OLH formou správního řízení, a nikoli realizovat výběrové řízení mimo rámec řízení správního.
Ani tuto námitku neshledal Nejvyšší správní soud důvodnou, přičemž i v nyní projednávané věci
lze plně odkázat na závěry učiněné v rozsudku čtvrtého senátu: „[V]ýběrové řízení na výkon funkce
OLH v němž byl žalobce vybrán, probíhalo transparentním způsobem, bylo řádně zveřejněno a všichni uchazeči
v něm měli stejné podmínky. Nabídka žalobce na výkon funkce OLH byla v tomto výběrovém řízení vyhodnocena
jako nejlepší. Po tomto výběrovém řízení následovalo řízení podle §37 odst. 6 lesního zákona zahájené z úřední
povinnosti. Nejvyšší správní soud tak má za to, že správní orgán prvního stupně nepochybil a neporušil žádné
ustanovení lesního zákona či správního řádu, pokud nabídky na výkon funkce OLH hodnotil mimo
správní řízení, neboť výběr z těchto nabídek nebylo na místě provádět v řízení podle §37 odst. 6 lesního zákona,
jehož předmětem je pověření OLH (nikoli výběr z nabídek zájemců o výkon této funkce). Nejednalo
se ani o řízení o výběru žádosti podle §146 správního řádu, neboť zvláštní zákon (§37 odst. 6 lesního zákona)
nestanoví, že by mělo probíhat řízení, jehož předmětem by byl výběr z více žádostí. Proto postačovalo, pokud
správní orgán prvního stupně postupoval při výběru osoby pověřované funkcí OLH transparentním
a nediskriminačním způsobem, ověřil, který ze zájemců má předpoklady pro nejkvalitnější výkon funkce OLH,
a své závěry logickým způsobem vysvětlil v odůvodnění svého rozhodnutí.“ Pro úplnost lze poznamenat,
že krajský soud se zákonností postupu správního orgánu prvního stupně podle §37 odst. 6
lesního zákona v napadeném rozsudku zabýval, přičemž (v souladu s rozhodnutím Ministerstva
zemědělství ve skutkově obdobné věci) konstatoval, že výběrové řízení proběhlo transparentně,
v souladu s běžnou praxí a zásadou legitimního očekávání. Nelze tak přisvědčit argumentaci
stěžovatelky, že rozsudek krajského soudu by byl v části týkající se posouzení procesního postupu
správního orgánu prvního stupně nepřezkoumatelný pro nedostatek důvodů.
K nesouhlasu stěžovatele se závěrem krajského soudu, že rozhodnutí správního orgánu
prvního stupně o vyloučení odkladného účinku odvolání bylo dostatečně odůvodněno,
se Nejvyšší správní soud rovněž vyjádřil v rozsudku čtvrtého senátu. Uvedenou námitku
neshledal důvodnou, neboť „má stejně jako krajský soud za to, že správní orgán prvního stupně vyloučení
odkladného účinku odvolání podle §85 odst. 2 písm. a) správního řádu dostatečně zdůvodnil. Poukázal
na nutnost bezodkladného nástupu žalobce do funkce OLH, jehož činnost je nepostradatelná pro zajištění
odborné úrovně péče o les. Činnost OLH je ve veřejném zájmu a je proto žádoucí a potřebné, aby nově ustanovený
OLH začal vykonávat činnost, jíž byl pověřen, co nejdříve. To může představovat veřejný zájem odůvodňující
vyloučení odkladného účinku odvolání. Závěr stěžovatele, ke kterému dospěl ve svém rozhodnutí, že správní orgán
prvního stupně řádně neodůvodnil výrok o vyloučení odkladného účinku odvolání v rozporu s §85 odst. 4
správního řádu, tudíž není správný. Stěžovateli lze přisvědčit pouze potud, že i jím uváděné případy (stávající
OLH svou funkci vůbec nevykonává, nebo při jejím výkonu hrubým způsobem porušuje právní předpisy),
by představovaly důvod pro vyloučení odkladného účinku odvolání proti rozhodnutí o pověření nového OLH
výkonem funkce podle §37 odst. 6 lesního zákona z veřejného zájmu podle §85 odst. 2 písm. a) správního
řádu.“
Stěžovatel i stěžovatelka dále namítali nesprávnost závěru krajského soudu,
že rozhodnutím správního orgánu prvního stupně nedojde ke vzniku újmy stěžovatelce
a do jejích práv nebude vůbec zasaženo. Nejvyšší správní soud se i v nyní projednávané věci
shoduje se závěrem vysloveným v rozsudku čtvrtého senátu, na který plně odkazuje:
„Ke specifickému postavení stěžovatelky při výkonu činností OLH se Nejvyšší správní soud již vyjádřil
v rozsudku ze dne 31. 5. 2011, č. j. 1 Afs 98/2010 - 399, na který poukazuje stěžovatel, v němž uvedl,
že „ačkoli tak činnost lesního hospodáře mohou vykonávat a vykonávají také jiné subjekty, zákon přímo Lesům
ČR, s. p., vyhrazuje zvláštní postavení, když jim svěřuje funkci jakéhosi „pojistného lesního hospodáře“.
Za určitých okolností vyplývajících přímo ze zákona tedy pouze Lesy ČR, s. p., budou vykonávat činnost lesního
hospodáře. Zákon tak odlišuje jejich postavení od postavení všech ostatních subjektů na trhu, čímž jasně deklaruje
zvláštní zájem na této činnosti, když regulaci výkonu této činnosti nepřenechává pouze tržním mechanismům.“
S povinnostmi OLH se pojí i práva, např. právo na úhradu nákladů na činnost OLH, upravené v §37 odst. 7
lesního zákona, dle kterého hradí náklady na činnost odborného lesního hospodáře vykonávanou právnickou
nebo fyzickou osobou podle odstavce 6 stát. Do těchto práv stěžovatelky je vyloučením odkladného účinku odvolání
nepochybně zasaženo [nelze tak bez dalšího uzavřít, že v důsledku postupu správního orgánu
prvního stupně by nemohla stěžovatelce vzniknout újma - pozn. NSS]. Uvedený závěr krajského
soudu tedy vskutku není správný a v tomto ohledu je třeba stěžovateli přisvědčit. Toto dílčí pochybení krajského
soudu však nemá vliv na zákonnost rozsudku krajského soudu, neboť nemá vliv na posouzení podstaty věci
(posouzení zákonnosti rozhodnutí žalovaného o zrušení rozhodnutí správního orgánu prvního stupně, jímž
byl žalobce pověřen funkcí OLH a o zastavení řízení), kterou krajský soud vystihl, vypořádal žalobní námitky
a své závěry řádně a srozumitelně odůvodnil. Přisvědčit proto nelze ani námitce stěžovatelky, že úvaha krajského
soudu, že do jejích práv nebude vůbec zasaženo, činí jeho rozhodnutí nepřezkoumatelným pro zmatečnost, vnitřní
nesrozumitelnost a rozpornost.“
V této souvislosti Nejvyšší správní soud konstatuje, že nelze přisvědčit argumentaci
žalobce o absenci aktivní legitimace stěžovatelky k uplatnění námitky, že se výběrové řízení
dotklo jejích práv, neboť jí nepřísluší právo podílet se na výběru osoby pověřované výkonem
funkce OLH. Je pravdou, že stěžovatelka nedisponuje právem autoritativně se podílet či ovlivnit
výsledek postupu vedoucího k pověření nového OLH, v tomto případě v podobě výběrového
řízení. To však neznamená, že takové řízení není způsobilé dotknout se jejích jiných práv,
neboť není vyloučeno, aby se sama o pověření či zachování funkce OLH ucházela, přičemž
výsledek výběrového řízení ve spojení s rozhodnutím správního orgánu prvního stupně zajisté
může mít dopad do právní sféry stěžovatelky a zkrátit ji na jejích právech. Námitku stěžovatelky
týkající se výběrového řízení nového OLH tak sice Nejvyšší správní soud shledal nedůvodnou
(viz výše), nikoliv však nepřípustnou.
Pro úplnost Nejvyšší správní soud konstatuje, že kasační důvod podle §103 odst. 1
písm. b) s. ř. s., který uplatnila stěžovatelka, je v dané věci pojmově vyloučen. Podle citovaného
ustanovení lze kasační stížnost podat z důvodu tvrzené vady řízení spočívající v tom, že skutková
podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisech
nebo je s nimi v rozporu, nebo že při jejím zjišťování byl porušen zákon v ustanoveních o řízení
před správním orgánem takovým způsobem, že to mohlo ovlivnit zákonnost, a pro tuto důvodně
vytýkanou vadu soud, který ve věci rozhodoval, napadené rozhodnutí správního orgánu
měl zrušit; za takovou vadu řízení se považuje i nepřezkoumatelnost rozhodnutí správního
orgánu pro nesrozumitelnost. Z uvedeného vyplývá, že tento důvod lze účinně uplatnit pouze
tehdy, měl-li krajský soud napadené rozhodnutí správního orgánu zrušit a neučinil tak, přičemž
žalobu zamítl. V dané věci však krajský soud k žalobě žalobce rozhodnutí stěžovatele zrušil
a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Stěžovatelka v kasační stížnosti mj. navrhla, aby Nejvyšší správní soud zrušil usnesení
krajského soudu, jímž byl žalobě přiznán odkladný účinek, bylo-li vydáno. Takovým usnesením
je zřejmě usnesení krajského soudu ze dne 15. 10. 2014, č. j. 10 A 116/2014 - 38. Tímto návrhem
se však Nejvyšší správní soud nemohl zabývat, neboť kasační stížnost stěžovatelky směřovala
toliko proti rozsudku krajského soudu, nadto se v případě usnesení o přiznání odkladného účinku
žalobě jedná o dočasné rozhodnutí ve smyslu §104 odst. 3 písm. c) s. ř. s., proti kterému není
kasační stížnost přípustná (srov. usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 12. 2004,
č. j. 5 As 52/2004 - 172, publ. pod č. 507/2005 Sb. NSS).
VI. Závěr a náklady řízení
Ze všech uvedených důvodů dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že kasační stížnosti
stěžovatele a stěžovatelky nejsou důvodné, a proto je v souladu s §110 odst. 1 in fine s. ř. s.
zamítl.
O náhradě nákladů řízení Nejvyšší správní soud rozhodl v souladu s §60 s. ř. s.
ve spojení s §120 s. ř. s. Stěžovatel ani stěžovatelka, kteří neměli v tomto soudním
řízení úspěch, nemají právo na náhradu nákladů řízení. Žalobce měl ve věci úspěch,
přísluší mu tedy právo na náhradu odměny právního zástupce za dva úkony právní služby
(vyjádření ke kasační stížnosti stěžovatele ze dne 24. 9. 2015 a vyjádření ke kasační stížnosti
stěžovatelky ze dne 2. 10. 2015) podle §11 odst. 1 písm. d) vyhlášky Ministerstva spravedlnosti
č. 177/1996 Sb. (dále jen „advokátní tarif“). Za tyto úkony náleží zástupci žalobce odměna,
a to vůči stěžovateli ve výši 3100 Kč a vůči stěžovatelce také ve výši 3100 Kč podle §7 a §9
odst. 4 písm. d) advokátního tarifu. Dále zástupci žalobce náleží ke každému z těchto úkonům
náhrada hotových výdajů, a to režijní paušál ve výši 300 Kč podle §13 odst. 3 advokátního
tarifu). Zástupci žalobce proto vůči stěžovateli náleží odměna a náhrada hotových výdajů ve výši
3400 Kč. Vzhledem k tomu, že zástupce žalobce je plátcem daně z přidané hodnoty, zvyšuje
se náhrada dle §57 odst. 2 s. ř. s o tuto daň ve výši 21%, tedy o 714 Kč. Celkem je tedy stěžovatel
povinen zaplatit žalobci na náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti stěžovatele částku 4114 Kč,
kterou mu bylo uloženo uhradit žalobci ve výroku stanovené lhůtě k rukám jeho zástupce.
Zástupci žalobce náleží rovněž vůči stěžovatelce odměna a náhrada hotových výdajů ve výši
3400 Kč. Vzhledem k tomu, že zástupce žalobce je plátcem daně z přidané hodnoty,
zvyšuje se náhrada dle §57 odst. 2 s. ř. s. o tuto daň ve výši 21%, tedy o 714 Kč. Celkem
je tedy stěžovatelka povinna zaplatit žalobci na náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti
stěžovatelky částku 4114 Kč. Za repliku žalobce k vyjádření stěžovatelky ze dne 25. 9. 2015
soud žalobci náhradu nákladů nepřiznal, neboť podstatou tohoto podání bylo zopakování
předchozích stanovisek. Stěžovatelce proto bylo uloženo uhradit žalobci na náhradě nákladů
řízení o kasační stížnosti stěžovatelky částku 4114 Kč ve výroku stanovené lhůtě k rukám jeho
zástupce.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné (§53 odst. 3,
§120 s. ř. s.).
V Brně dne 8. dubna 2016
JUDr. Jakub Camrda
předseda senátu